روزی روزگاری: بیداری ارتش وحشت | نقد و بررسی Starcraft II: Heart of the Swarm - گیمفا
روزی روزگاری: بیداری ارتش وحشت | نقد و بررسی Starcraft II: Heart of the Swarm - گیمفا
روزی روزگاری: بیداری ارتش وحشت | نقد و بررسی Starcraft II: Heart of the Swarm - گیمفا
روزی روزگاری: بیداری ارتش وحشت | نقد و بررسی Starcraft II: Heart of the Swarm - گیمفا
روزی روزگاری: بیداری ارتش وحشت | نقد و بررسی Starcraft II: Heart of the Swarm - گیمفا
روزی روزگاری: بیداری ارتش وحشت | نقد و بررسی Starcraft II: Heart of the Swarm - گیمفا

روزی روزگاری: بیداری ارتش وحشت | نقد و بررسی Starcraft II: Heart of the Swarm

امیر بزرگی چمنی
۱۲:۳۰ ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
روزی روزگاری: بیداری ارتش وحشت | نقد و بررسی Starcraft II: Heart of the Swarm - گیمفا

تا چند سال پیش،بازی های ماجرایی اشاره و کلیک در معرض خطر انقراض بودند. اما حالا که اوضاع این بازی ها کمی بهتر شده و بازیسازهای کوچک و بزرگ آن را دوباره احیا کرده اند،نگرانی دیگری پدید آمده:بازی های استراتژی بلادرنگ اوضاع چندان مناسبی ندارند و به تدریج در حال ناپدید شدن هستند.منتها برعکس بازی های ماجرایی اشاره و کلیک که در زمان رکود،هیچ بازی خوبی را در بر نمی گرفتند و در عوض بازار پر شده بود از بازی های ضعیف،رکود بازی های استراتژی از نوع دیگری است: بازی های متوسط به طور کلی ناپدید شده اند و بازی های اصلی،تنها چند عنوان بسیار شاخص مثل Starcraft-Company of Heroes-Total War-Dawn of War هستند.این نشان می دهد بازی های استراتژی برخلاف بازی های ماجرایی بازار اصلی دارند اما تنها عناوینی می توانند خوب بفروشند که کیفیت بسیار بالایی داشته باشند.

در هر صورت به نظر می رسد آینده این بازی ها که به طور ذاتی به پلتفرم PC وابسته هستند از یک طرف با افزایش گرایش بازیسازان به ساخت بازی های مولتی پلفرم و از طرف دیگر،به دلیل ظهور و شکوفایی ژانرهایی مشابه مثل Tower Defense و DotA  چندان درخشان نباشد.

 

starcraft 2 heart of the swarm

کاور رسمی بازی Starcraft II: Heart of the Swarm

نام: Starcraft II: Heart of the Swarm

استودیو سازنده:Blizzard Entertainment

ناشر:Blizzard Entertainment

سبک:Real-Time Strategy

پلتفرم:PC-OS X

 

جای خوشحالی است که شرکت محتاط بلیزارد به عنوان یکی از شرکت های موفق در صنعت بازی هنوز هم بازی های RTS می سازد. Heart of Swarm اولین بسته الحاقی استارکرفت ۲ است و خوشبختانه می دانیم آخرین هم نخواهد بود. اما HoTS برخلاف بسته های الحاقی عرضه شده برای بازی های پیشین بلیزارد،صرفا یک سری مرحله و واحد نظامی جدید به بازی نخست اضافه نمی کند،بلکه بسیاری از بخش های بازی نخست را تغییر می دهد و اصلاحاتی در آن ایجاد می کند.البته بعضی از تغییرات تنها در بخش تک نفره داستانی بسته الحاقی دیده می شود و برخی دیگر تنها در Costum Gameهای تک نفره و بازی های چند نفره اعمال شده است.

 

حالت تک نفره داستانی در HoTS نیز همانند حالت تک نفره داستانی استارکرفت ۲ بسیار متنوع است

در بخش تک نفره داستانی،HoTS داستان بازی پیشین را ادامه می دهد و از بسیاری جهات به بازی نخست شبیه است،با این تفاوت که به جای نیروهای ترن و پروتاس بازی نخست این بار تنها در نقش نیروهای زرگ بازی  می کنیم. متاسفانه یا خوشبختانه(بسته به این که چه نوع داستانی را ترجیح می دهد) داستان در HoTS نیز(مانند دیابلو۳ و وارکرفت) مسیری جدید در پیش گرفته است که با داستان جدی تر و تاریک تر بازی نخست و بسته الحاقی آن تفاوت دارد و در این زمینه حتی از Wings of Liberty هم فراتر رفته است.ظاهرا غیبت افرادی مانند بیل روپر و حضور پررنگ تر کریس متزن در بخش داستانی بازی های بلیزارد باعث شده شاهد داستان های ملایم تر،شادتر و شخصی تر و البته رمانتیک تری! باشیم که با آن اتمسفر جدی،تاریک و رویدادگونه بازی های پیشین تفاوت دارد.درHoTS ما شاهد یک داستان بسیار روشن و عاشقانه هستیم که با چاشنی انتقام مخلوط شده تا یک داستان در قالب داستان های عامه پسند هالیوودی برای علاقه مندان به اینگونه روایت ها پدید آید.از این رو با این که مخاطبان سلایق متفاوتی دارند و نمی توان به طور قطع مخاطب بازی را تعیین کرد،اما به نظر می رسد HoTS برای گروه های سنی پایین تر و مخاطب جوان تر لذت بخش تر باشد و در عوض،نتواند طرفداران بازی نسخت را که اکنون مسن تر شده اند را راضی کند.اما حتی اگر سمت و سوی جدید داستان را نادیده بگیریم،باز هم داستان HoTS محتوی قابل توجهی ندارد و بیشتر به نظر می رسد سازنده،داستان را کش داده تا یکی دو رخداد مهم که در طول بازی رخ می دهد و اتفاق اصلی پایان بازی را که مهم ترین رخداد بازی است،نمایش دهد و بیش از آن چیزی برای گفت ندارد.

 

حالت تک نفره داستانی در HoTS نیز همانند حالت تک نفره داستانی استارکرفت ۲ بسیار متنوع است،به طوری که در طول بازی نمی توان دو مرحله را یافت که به هم شبیه باشند.مطابق رسم بازی های بلیزارد بعضی از مراحل HoTS بسیار خلاقانه و جالب طراحی شده اند. هر چند یک فرد تیزبین به خوبی متوجه خواهد شد بعضی مراحل دیگر در واقع شبیه به مراحل بازی های پیشین این شرکت مانند وارکرفت۳ ساخته شده اند و برخلاف WoL که مراحل کاملا نو و بدیعی داشت،همان میزان خلاقیت در مراحل HoTS دیده نمی شود. توجه کنید HoTS همچنان یک بازی بسیار خوش ساخت با مراحل تک نفره عالی است ولی در مقام مقایسه با WoL آن حالت تازه و پر از خلاقیت را ندارد.

 

یکی از ویژگی های جدید که برای اولین بار در HoTS شاهد آن هستیم،باس فایت ها است که در آن با موجودات عظیم و بسیار قدرتمند مبارزه می کنیم.

یکی از ویژگی های جدید که برای اولین بار در HoTS شاهد آن هستیم،باس فایت ها است که در آن با موجودات عظیم و بسیار قدرتمند مبارزه می کنیم. این موجودات چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ گیمپلی،بی شباهت به دیابلو۳ نیستند.وجود چنین مبارزاتی باعث شده بازی حال و هوای تازه ای پیدا کند و از فرم کلیشه ای استراتژی آن خارج شود. با این حال تنوه مراحل HoTS باعث پر شدن جای خالی دو نژاد ترن و پروتاس نمی شود.برعکس،جای خالی این دو نژاد در بخش تک نفره به وضوح حس می شود.شاید بهتر بود اگر بلیزارد در این بازی یک نژاد دیگر مانند پروتاس در HoTS جاسازی می کرد تا ما فرصت بازی در نقش حداقل دو نژاد را در حالت داستانی پیدا کنیم.در هر صورت بازی در نقش نژاد زرگ آن هم در حالت تک نفره که محدودیت ها و سخت گیری ها و فشار حالت چند نفره وجود ندارد،بسیار لذت بخش است.ساخت و کنترل ارتش های عظیم و بسیار سریع از موجودات چندش آوری که در هم می لولند،وول می خورند،می خزند و می پرند و با حالتی تهدید آمیز به سوی دشمنان یورش می برند و هر چیز را که بر سر راهشان باشد ناابود می کنند،تجربه به یاد ماندنی است.موتور مورد استفاده در HoTS همان موتوری است که در HoTS از آن استفاده شد که در بعضی زمینه ها بهتر و سریع تر شده.اولا جلوه های ویژه جدید به موتور اضافه شده تا بازی ظاهری زیباتر پیدا کند،ثانیا  انیمیشن های چهره شخصیت ها که در حین بازی نمایش داده می شوند به طور نسبی بهبود یافته است  در زیمنه صداگذاری همانند بازی های دیگر بلیزارد شاهد کیفیت عالی هستیم.صداگذاری زرگ ها و صدای شلیک و تمامی المان های صوتی به بهترین نحو طراحی شده اند.موسیقی بازی هم به طور اعجاب انگیزی حماسی نواخته شده و هیجان و آدرنالین را لحظه به لحظه درون خونتان بالا می برد.اما شاید بزرگ ترین مزیت موتور جدید،توانایی مدیریت و نمایش تعداد بیشتری از نیرو باشد که مخصوصا در درگیری های بسیار بزرگ تر HoTS بازی را کند نمی کند. تصور کنید وقتی تعداد زیادی از ارتش زرگ در حالت چند نفره با هم مبارزه می کنند،توانایی های موترو در رندرینگ و مدیریت آن همه نیرو چقدر اهمیت پیدا می کند.

حضور کریگان در بازی باعث شده ساختار حالت تک نفره تفاوت هایی با حالت تک نفره بازی اصلی داشته باشد.کریگان به عنوان قهرمان اصلی بازی تقریبا در تمام مراحل حضور دارد.با انجام هر ماموریت فرعی در هر یک از مراحل،یک سطح به قدرت کریگان اضافه شده و در سطوح مشخص،قابلیت های جدید به دست می آورد که از بین ۳ قابلیت موجود قابل انتخاب و شخصس سازی است.نیروهای عادی بازی نیز از این ارتقاهای نقش آفرینی بی نصیب نمانده اند.هر یک از نیروهای اصلی بازی پس از رسیدن به یک سطح مشخص،یک توانایی جدید(که از میان سه توانایی موجود توسط ما انتخاب می شود) به دست می آورد و طی مراحب خاص که خارج از روند اصلی بازی است،می توان آن ها را ارتقا داده و به یکی از دو نوع بسیار قوی تر همان موجود تبدیل کرد. مثلا زرگلینگ ها را می توان به همان نوع زرگلینگ بسیار سریع با قابلیت جهیدن یا نوع دیگر با قابلیت تبدیل به دو نوع زرگلینگ ارتقا داد.

عملکرد بعضی از نیروهای بازی در حالت تک نفره Skirmish  و چند نفره با حالت داستانی فرق دارد.برخلاف حالت داستانی که در آن توانایی نیروها دینامیک است و بسته به درجه سختی بازی و نوع مرحله تغییر می کند،در HoTS در زمینه بهینه سازی واحد های نظامی و برقراری تعادل میان ارتش های بازی و تنوع واحد ها و توانایی های واحدها به شایستگی عمل کرده،به گونه ای که تشخیص این که آیا یک ارتش قوی تر در بازی وجود دارد یا خیر از دید انسانی کاملا غیرممکن شده است(هر چند اخیرا با شبیه سازی های انجام گرفته مشخص شده است در WoL ترن ها با اختلاف جزیی قوی ترین و زرگ ها در کمال شگفتی،ضعیف ترین ارتش استارکرفت ۲ هستند). برخلاف بسیاری از بازی های استراتژی که واحد های نظامی جدید معمولا تاثیر چندانی روی بازی ندارند،اضافه شدن واحدهای جدید نظامی به استارکرفت ۲ هم روی ظاهر و حال و هوای بازی و هم روی گیمپلی و شیوه بازی هر نژاد اثر قابل توجه داشته.در این میان اضافه شدن واحد های نظامی () به ترن و واحدهای نظامی دوربر زمینی و هوایی چندکاره بسیار قوی به زرگ را می توان به عنوان دو نمونه از تغییرات ظاهری و اساسی ذکر کرد.یا سفینه مادر جدید نیروهای پروتاس که طوفان نام دارد توانایی ضربت دور برد نیروهای پروتاس را به شکلی غیرطبیعی و باورنکردنی بالا می برد. به گونه ای که هنگام استفاده از این واحد نظامی،چه ارتشی که از آن استفاده می کند و چه ارتشی که مورد تهاجم قرار می گیرد باید استراتژی حمله را تغییر دهد.برد شلیک این سفینه مادر از برد دید آن بیشتر است،به همین دلیل استفاده مستقیم از آن بی فایده است و برای استفاده کارآمد باید نیروهای پیش آهنگ نامرئی را در محل حمله مستقر کرد و با طوفان از فاصله دور طوفان به پا کرد!!!.

به واسطه توانایی های جدید واحدهای موجود و توانایی های متعدد واحد های پیچیده جدید،HoTS هر چند در نگاه اول صرفا جالب تر از بازی قبل به نظر می رسد

به واسطه توانایی های جدید واحدهای موجود و توانایی های متعدد واحد های پیچیده جدید،HoTS هر چند در نگاه اول صرفا جالب تر از بازی قبل به نظر می رسد اما در واقع با هدف جلب نظر افراد ماهر و حرفه ای ساخته شده و از عمق گیم پلی قابل توجهی برخوردار است. از لحاظ بالانس بودن،تنوع و کیفیت طراحی نیروها و ارتش ها و نوعو ساختار بازی، HoTS را باید جز عمیق ترین و بهترین بازی های استراتژی که تاکنون ساخته شده به شمار آورد،به گونه ای که حتی بازی نخست در برابر آن ساده به نظر می رسد.حالت چند نفره عالی که به طرز دیوانه واری بهینه شده تجربه ای پدید می آورد که برای هر مخاطبی لذت بخش است،اما مخاطبان اصلی این بازی افراد ماهر و حرفه ای هستند که استارکرفت ۲ را به صورت یک ورزش الکترونیک بازی  می کنند و به این ترتیب شاید HoTS تنها بازی موجود حال حاضر در دنیا باشد که به طور تخصصی برای E-Sport طراحی شده است.

اما برای هر مخاطبی که تمایل دارد بازی های دوستانه بازی کند،قابلیت های عالی و جدید Battlenet کار را راحت کرده اند.اکنون بازی های چند نفره سریع تر و راحت تر شروع می شود و سیستم matchmaking افسانه ای بلیزارد به طرز جادویی بهترین حریفان را پیشاپیش شما قرار می دهد.متاسفانه به واسطه سیستم جدید مورد استفاده در بتل نت،بازی کردن برای ما ایرانی ها به دلایل متعدد سخت تر و کندتر از گذشته شده و حتی اگر اجازه بازی را از سوی مدیران بلیزارد و مسؤلان وطنی به ما داده شود،ایراد های فنی این اجازه را نمی دهند تا بدون دردسر این بازی را تجربه کنیم! در بین این ایراد ها افزایش بی دلیل زمان بارگذاری در حالت داستانی تک نفره شاید غیرقابل تحمل ترین مشکل باشد.

Heart of the swarm در مجموع بازی است که پیشنهاد کردن آن به مخاطب ایرانی هم آسان است و هم دشوار. آسان چون این بازی بسیار سرگرم کننده و با کیفیت بالا است و دشوار، چون بازی کردن آن با مشکلات و ریسک های فراوان همراه است.بنابر این اگر خواستید استارکرفت ۲ را بخرید،یادتان باشد بلیت سفر به خارج کشور را هم فراموش نکنید!

 

jadval nomrestar

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روزی روزگاری: بیداری ارتش وحشت | نقد و بررسی Starcraft II: Heart of the Swarm - گیمفا
روزی روزگاری: بیداری ارتش وحشت | نقد و بررسی Starcraft II: Heart of the Swarm - گیمفا
روزی روزگاری: بیداری ارتش وحشت | نقد و بررسی Starcraft II: Heart of the Swarm - گیمفا
روزی روزگاری: بیداری ارتش وحشت | نقد و بررسی Starcraft II: Heart of the Swarm - گیمفا
روزی روزگاری: بیداری ارتش وحشت | نقد و بررسی Starcraft II: Heart of the Swarm - گیمفا
روزی روزگاری: بیداری ارتش وحشت | نقد و بررسی Starcraft II: Heart of the Swarm - گیمفا
روزی روزگاری: بیداری ارتش وحشت | نقد و بررسی Starcraft II: Heart of the Swarm - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

روزی روزگاری: بیداری ارتش وحشت | نقد و بررسی Starcraft II: Heart of the Swarm - گیمفا