بازگشت پدربزرگ آخرالزمان | پیش نمایش Wasteland 2 - گیمفا
بازگشت پدربزرگ آخرالزمان | پیش نمایش Wasteland 2 - گیمفا
بازگشت پدربزرگ آخرالزمان | پیش نمایش Wasteland 2 - گیمفا
بازگشت پدربزرگ آخرالزمان | پیش نمایش Wasteland 2 - گیمفا

بازگشت پدربزرگ آخرالزمان | پیش نمایش Wasteland 2

امیر بزرگی چمنی
۱۳:۰۰ ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
بازگشت پدربزرگ آخرالزمان | پیش نمایش Wasteland 2 - گیمفا

اگر در چند ماه اخیر در جریان اخبار بازی های کامپیوتری باشید،حتما درباره پروژه های Crowdfunding  چیزی شنیده اید.به طور خلاصه، Crowdfunding  یعنی فرد یا افرادی که سرمایه اولیه یک پروژه را ندارند،ایده آن پروژه را از طریق سایت هایی چون Kickstarter به مردم ارائه می دهند و حداقل سرمایه مورد نیاز برای آن پروژه را اعلام می کنند.مردمی که از این سایت بازدید می کنند بسته به این که تا چه حد به سازندگان،طرح اولیه و احتمال اجرای پروژه خوشبین باشند،مبلغی را برای تیم آن پروژه پرداخت می کنند.اگر مبالغ پرداختی مردم به حد تعیین شده رسید،آن پروژه موفق تلقی می شود.پس از موفقیت پروژه،پول از حساب اشخاص خارج شده و در اختیار مجریان پروژه قرار می گیرد و آن ها سعی می کنند در مهلت تعیین شده پروژه را انجام دهند و جایزه هایی به نام سرمایه گذاران اولیه پروژه که تعداد زیادی از مردم عادی هستند،پرداخت کنند.

بگذارید یک مثال بزنیم:فرض کنید من برایان فارگو هستم!موسس شرکت (Inxile  و کسی که در ساخت بازی های مشهوری همچون Wasteland و Fallout نقش کلیدی داشت(احترام بگذارید!). من سرمایه اولیه ساخت دنباله بازی Wasteland را ندارم و ناشران هم این سرمایه را در اختیار من قرار نمی دهند چون اعتقاد دارند چنین بازی هایی درآمدزایی کافی ندارند.بنابراین دست به دامن شما طرفدار محترم می شوم! پروژه را در سایت Kickstarter معرفی می کنم و قول می دهم که یک بازی نقش آفرینی نوبتی حسابی و کاملا Oldschool بسازم و همچنین از شما می خواهم بسته به مرامی! که دارید مبالغی برای تامین سرمایه اولیه بازی به من کمک کنید و در عوض بسته به میزان پولی که پرداخت کرده اید،جایزه هایی به شما بدهم.این جایزه می تواند یک کپی دیجیتال یا فیزیکی از بازی باشد،یک نقشه پارچه ای از دنیای بازی،یک اکشن فیگور،یا نام شما داخل بازی،یا تصویر چهره شما داخل بازی،یا اجازه طراحی شخصیت های داخل بازی و غیره توسط خودتان.

این مبالغ درخواست شده طبق انتظار به حساب سایت و سپس من واریز شده و حتی مبالغ سرمایه گذری شده بیشتر از حد انتظار می شود. جالب بود نه؟ این دقیقا اتفاقی است که در دنیای واقعی افتاده است.برایان فارگو و تیم بازیسازانش پس از موفقیت پروژه Crowdfunding بازی ماجرایی تیم شفر و شرکت Double Fine،پروژه مشهور و مهمی به نام Wasteland 2 را معرفی کردند.هزینه ساخت بازی ۱ میلیون دلار برآورد شده بود،ولی فارگو قول داده بود اگر لازم باشد ۱۰۰هزار دلار را شخصا پرداخت کند.به همین دلیل هزینه ساخت پروژه در سایت مورد نظر ۹۰۰ هزار دلار تعیین شد.تنها در ۲۴ ساعت اول معرفی پروژه نزدیک به ۶۰۰هزار دلار از طرفداران مشتاق جمع آوری شد. در عرض ۴۳ ساعت،پروژه از مرزز تعیین شده گذشت و در پایان مهلت تعیین شده مجموع کلی منابع مالی تامین شده برای بازی،بیش از ۳ میلیون دلار بود.۲ میلیون دلار از بودجه قرار شد برای بهتر کردن بازی و اضافه کردن بخش های بیشتر و جالب تر در آن هزینه شود.

حال چرا مردم تا این حد از ساخت دنباله این بازی استقبال کردند؟ دلیل اول خود بازی Wasteland  بود:یک بازی نقش آفرینی بسیار مشهور که به دلیل داشتن دنیای منحصر به فرد و کیفیت بالا،جز بازی های کامپیوتری تاثیرگذار محسوب می شود.دلیل دوم بازی نقش آفرینی نوبتی فال اوت بود.احتمالا می دانید خود بازی Fallout قرار بود دنباله Wasteland  باشد،ام چون حقوق مربوط به ساخت ویست لند در زمان ساخت فال اوت در اختیار Electronic Arts بود و شرکت اینترپلی حقوق آن را در اختیار نداشت،دنباله معنوی آن را تحت نام فال اوت ساختند.در واقع بیشتر افرادی که سرمایه ساخت ویست لند۲ را تامین کردند یا طرفداران این دو بازی بودند و یا افرادی که نام و تعریف این دو بازی را شنیده بودند.حالا ویست لند ۲ براساس عناصر دنیای ویست لند و با گیم پلی و ظاهر فال اوت ساخته می شود تا طرفداران دوباره بازی های این چنینی را تجربه کنند.

 

256px wasteland2art

Wasteland 2

نام: Wasteland 2

استودیو سازنده: inXile Entertainment

ناشر: inXile Entertainment

سبک:Role-Playing

پلتفرم:PC-Linux-Mac OS X

تاریخ انتشار:August 2014

 

داستان ویست لند۲ پس از ماجراهای نسخه اول رخ می دهد و چند نفر از گروه رنجرهای بیابان برای پی بردن به راز سیگنال رادیویی مرموزی که منشا آن مشخص نیست،عازم یک ماجرای جدید می شوند که قرار است سرنوشت دنیای مصیبت زده را بار دیگر تغییر دهد.این تمام چیزی است که می توانیم در مورد داستان بازی شرح دهیم چون بعد از داستان بازی برای هر شخص بسته به انتخاب ها و استیل بازی متفاوت خواهد بود.هدف سازندگان بازی این است که اجازه دهند کسی که بازی می کند داستان بازی را شکل دهد و هرکس ماجرای شخصی و منحصر به فرد خودش را داشته باشد.چه داستان اصلی بازی و چه ماموریت های فرعی مسیرهای انشعابی متعددی دارند که هر مسیر با مسیرهای دیگر تفاوت دارد.انتخاب هر مسیر سرنوشت دنیا و مردم ساکن آن دنیا را به طور کلی تغییر می دهد.انتخاب یک مسیر ممکن است باعث شود منطقه ای از بازی نابود شود، یا تغییر کند،یا ساکنان آن عوض شوند،یا ساکنان آن نسبت به قهرمانان حالت تهاجمی بگیرند.حالت انتخابی ویست لند ۲ همانند ویچر است که هر یک از مسیرها برایتان یک بخش جداگانه را باز می کند ولی بخش بزرگی از بازی را از دست خواهید داد و برای تجربه آن باید یک مسیر دیگر را انتخاب کنید.

 

wasteland 2 patch

اولین بازی ویست لند که در سال ۱۹۸۸ توسط اینترپلی ساخته و توسط الکترونیک آرتز برای اپل۲،کمودور۶۴ و PC DOS منتشر شد،یک بازی نقش آفرینی نوبتی بود که دنیای بازی های کامپیوتری را وارد عرصه آخرالزمانی کرد.

 

به عنوان مثال تمام شخصیت ها در بازی قابل کشتن هستند و کشتن یک شخصیت کلیدی می تواند داستان بازی را به طرز شگفتی عوض کند یا اگر یک پیام رادیویی دریافت کردید که درخواست کمک می خواهد، اگر به آنجا بشتابید با یک شهر معمولی رو به رو خواهید شد ولی اگر درخواست را نپذیرفتید یا به موقع به نجات آن ها نرسیدید، با یک ویرانه رو به رو خواهید شد. یا مثالی دیگر:ممکن است اعضای گروه کوچک شما آنقدر از دستورات فرماندهیی رنجرهای بیابان سرپیچی کند که افرادی توسط مرکز فرماندهی برای نابودی شما اعزام شوند و به این ترتیب روند ماموریت اصلی بازی و داستان اصلی بازی به طور کلی تغییر کند. بر اساس اظهارات سازندگان بازی، بسیاری از افراد نیمی از بازی را اصلا نخواهند دید!

“””اولین بازی ویست لند که در سال ۱۹۸۸ توسط اینترپلی ساخته و توسط الکترونیک آرتز برای اپل۲،کمودور۶۴ و PC DOS منتشر شد،یک بازی نقش آفرینی نوبتی بود که دنیای بازی های کامپیوتری را وارد عرصه آخرالزمانی کرد.داستان بازی د سال ۲۰۸۷ و در مناطقی از آمریکای ویران شده در اثر بمباراناتمی خیالی سال ۱۹۸۸ رخ می داد.قهرمانان بازی اعضای گروهی به نام رنجرهای بیابان بودند که برای نجات بشریت یا  آنچه از آن باقی مانده بود،تلاش می کردند. ویست لند از بسیاری از جهات متفاوت و منحصر به فرد بود.در این بازی به جای الف ها و ترول های قرون وسطایی،قهرمانان ما در دنیای پس از انفجار ویرانگر اتمی با موجودات جهش یافته و گروهک های خیابانی مبارزه می کردند.دنیای بازی کاملا یک دنیای باز و دینامیک بود که هر عمل قهزمانان می توانست تاثیر زیادی روی بخش های دیگر این دنیا داشته باشد.انجام هر کاری راه حل های گوناگون داشت و تجربه هر بازیباز نسبت به دیگری را منحصر به فرد و خاص می کرد.رفتار شخصیت های همراه بازی کاملا طبیعی و غیر قابل پیش بینی بود و ممکن بود بر اثر انتخاب های شما با شما لج کرده و یا ضد شما مبارزه کنند.همه این ها باعث شد ویست لند یه عنوان بی نظیر و تاثیرگذار باشد و چه در زمان عرضه در ۱۹۸۸ و چه سال ها بعد همواره مورد تحسین بوده و بارها در لیست تاثیرگذارترین یا برترین بازی های کامپیوتری تاریخ ظاهر شد.

wasteland 2

حرکت در محیط به صورت Real Time صورت می گیرد اما به محض شروع مبارزه،بازی وارد حالت نوبتی می شود که اعضای تیم ما و دشمنان به ترتیب حرکت یا مبارزه می کنند.

در سال ۱۹۹۰ شرکت الکترونیک آرتز بازی Fountain of Dreams را با همان موتور به دنباله ویست لند عرضه کرد که موفقیت چندانی به دست نیاورد.شرکت اینترپلی تلاش کرد حقوق مربوط به نام بازی را از الکترونیک آرتز بخرد اما موفق نشد. در نهایت در سال ۱۹۹۷ اینترپلی بازی فال اوت که وارث معنوی ویست لند بود برای کاپیوترهای شخصی عرضه کرد. سرانجام در سال ۲۰۰۳ شرکت جدید Inxile  که توسط برایان فارگو (موسس اینترپلی) تاسیس شده بود توانست حقوق مربوط به ویست لند را از کونامی که در آن زمان حقوق آن را به دست آورده بود،بخرد.”””

دیالوگ در ویست لند ۲ درست مثل بازی پیشین و فال اوت نقش اساسی را بازی می کند و مسیر بازی در بسیاری صحنه ها صرفا با دیالوگ عوض می شود. دیالوگ در ویست لند۲ با شیوه ای مشابه در بازی های نقش آفرینی خیلی قدیمی با استفاده از کلمات کلیدی هدایت می شود. هنگام سخن گفتن با شخصیت های درون بازی لیستی از کلمات کلیدی نمایش داده می شود که با انتخاب هر یک از آن ها دیالوگ ادامه پیدا کرده و کلمات کلیدی جدیدی به لیست اضافه می شود.اما تفاوت ویست لند۲ با بازی های قدیمی مشابه این است که با بردن ماوس روی هر یک از این کلمات کلیدی،دقیقا حمله ای که قهرمانان ما بر زبان خواهند آورد نمایش داده می شود تا با انتخاب اشتباه یک کلمه کلیدی،گروه به دردسر نیفتد.به شیوه بازی های فال اوت اولیه امکان تایپ مستقیم کلمات هم در بازی وجود دارد.بسته به کلماتی که تایپ می شود ممکن است اطلاعات مخفی یا اضافی ارایه شده و یا اتفاقات جال بیفتد.لیست این کلمات در جایی وجود ندارد و بخشی اضافی و مخقی از دیالوگ های هر شخصیت درون بازی است و می تواند به اطلاعات بسیار پرکاربرد بهتر مثل محل یک گنج یا ترساندن یک نفر یا کشف مکان مخفی منجر شود.

چون شخصیت های ویست لند۲ صداگذاری نشده اند،تیم سازنده با محدودیت مالی رو به رو نبود و از این رو مقادیر بسیار زیادی دیالوگ و دیالوگ مخفی در بازی وجود دارد که در بازیهای امروزی امکان پذیر نبود.واکنش های شخصیت های رون بازی هم به این گزینه ها متفاوت است و ممکن است یک گزینه باعث درگیری ما با یک شخص بسیار آرام شده و گزینه دیگر،باعث شود از یک دعوا کشنده جلوگیری شود.ترکیب اعضای گروه،تخصص آنها،خصوصیت هر یک آن ها و حتی جنسیت آن ها هم روی این گزینه ها و واکنش شخصیت ها نسبت به قهرمانان ما تاثیر خواهد گذاشت. به عنوان مثال اگر همه اعضای گروه ما خانم باشند،واکنش بعضی از افراد(مخصوصا آقایان محترم و بسییییار با شخصیت!) به این گروه با گروه های دیگر متفاوت خواهد بود.بعضی ها طبق روال همیشه ابراز محبت و احترام بیش از حد خواهند کرد،بعضی ها بی مقدمه سراغ اصل مطلب می روند و بعضی از مردان زن ستیز!!! هم ممکن است از همکاری با این گروه سرباز زنند.

گروه ما در ویست لند۲ یک گروه ترکیبی درست مثل گروه ترکیبی نسخه اول خواهد بود.۴ نفر اعضای اصلی این گروه توسط ما ایجاد می شوند و به طور کامل تحت کنترل ما قرار دارند. بازی با این ۴ نفر آغاز می شود،اما در طول بازی شخصیت های متعددی وجود دارند که می توانند به گروه ما ملحق شوند.حداکثر ۳نفر به طور همزمان می توانند به گروه ما ملحق شوند که تعداد اعضای تیم ما درست مثل بازی اصلی به ۷ نفر برسد.اما این ۳ نفر با ۴ شخصیت اصلی بازی تفاوت هایی دارند.این افراد شخصیت،اهداف و نیازهای خاص خود را دارند.ممکن است از گروه ما چیزی بدزدند؛درخواست پول یا سهم کنند،سر لج و لجبازی بگذارند،معتاد شوند و دردسر الکی ایجاد کنند و به طور خلاصه،هرکدام داستان و ماجرای خاص خود را دارند.

wasteland 2

۳۲ مهارت مختلف در بازی وجود دارد که بعضی از آن ها جنبه طنز و سرگرمی دارند(هر چند بسیار کاربردی هستند) و برخی دیگر،کاملا جدی هستند.

مهارت های هر یک از اعضای گروه در سرنوشت بازی و همه کارهایی که اعضای گروه انجام می دهند، موثر است و از این رو،ارتقای هر عضو باید با دقت صورت بگیرد. ۳۲ مهارت مختلف در بازی وجود دارد که بعضی از آن ها جنبه طنز و سرگرمی دارند(هر چند بسیار کاربردی هستند) و برخی دیگر،کاملا جدی هستند. به عنوان مثال مهارت تعمیر توستر!! به ما اجازه می دهد توسترهای درون بازی را تعمیر کنیم. این مهارت شاید در ابتدا خنده دار و مسخره به نظر برسد،اما تعداد زیادی توستر در بازی وجود دارد که مردم اشیا یا اطلاعات ارزشمندی داخل آنها مخفی کرده اند و تنها با داشتن این مهارت می توان آن ها را به دست آورد. بقیه مهارت ها مثل Energy Weapons روی مبارزه و کارهای دیگر تاثیر می گذارند.

گروه ها بخشی اساسی از بازی های نقش آفرینی را تشکیل می دهند و ویست لند۲ هم در این زمینه استثنا نیست.اما گروه های این بازی احتمالا کمی خشن تر و حتی دیوانه تر از گروه های دیگر بازی های مشابه هستند!! به عنوان مثال یکی از گروه های بازی به نام Servants of the Mushroom Cloud  پرتوافشانی هسته ای را مقدس می دانند! این مردم دیوانه و شدیدا مذهبی و متعصب،علاقه زیادی به حملات انتحاری دارند و با بمب هایی که به خود می بندند به سوی دشمنان یورش می برند تا آن ها را به جهنم و خود را مستقیما به بهشت بفرستد(چقدر آشنا!).اگر فکر می کنید اعضای این گروه دیوانه تر از همه هستند باید بگوییم خیر، از این ها دیوانه تر هم پیدا می شود. در این بازی مردمانی وجود دارند که به یک شخصیت سیاسی جلوه مذهبی و خداگونه داده اند. آن ها رییس جمهور آمریکا،رونالد ریگان را می پرستند!

[jwplayer config=”player” mediaid=”154993″]

دانلود تریلر با کیفیت Full HD
دانلود تریلر با کیفیت HD
دانلود تریلر با کیفیت SD

 

یکی دیگر از گروه های بازی  Robbinsons نام دارد که خود را پسران معنوی تونی رابینز(خیال پرداز آمریکایی که به قدرت درون انسان ها ایمان داشت و سعی داشت با برنامه های تلویزیونی آن را آزاد کند!) می دانند و او را مورد پرستش قرار می دهند. از نظر آن ها برای رسیده به رستگاری حقیقی باید به نصحیت های تونی رابینز گوش کرد و از دستورات او پیروی کرد!! اما بدتر از همه اینا گروهی ساکن لس آنجلس به نام Mannerites هستند. آن ها کتابی به نام Miss Manners Guide to Excruciatingly Correct Behavior  پیدا کرده اند که ظاهرا رفتار و منش درست را آموزش می دهد و آن را کتاب مقدس میخوانند. آن ها می خواهند انسان ها را به عصر تمدن قبل از جنگ اتمی بازگردانند.برای آن ها برخورد و منش خوب و مودبانه در دنیای آخرالزمانی مهمتر از هر چیز دیگری است.این آدم های متشخص و مودب همگی آدم خوار هستند!

wasteland 2 art 2

دیالوگ در ویست لند ۲ درست مثل بازی پیشین و فال اوت نقش اساسی را بازی می کند و مسیر بازی در بسیاری صحنه ها صرفا با دیالوگ عوض می شود

گیم پلی در ویست لند۲ به بازی نخست شباهتی ندارد و بیشتر به بازی های اصلی فال اوت و همینطور X COM شبیه است.حرکت در محیط به صورت Real Time  صورت می گیرد اما به محض شروع مبارزه،بازی وارد حالت نوبتی می شود که اعضای تیم ما و دشمنان به ترتیب حرکت یا مبارزه می کنند.حرکت روی شبکه انجام می شود و رنگ نقاط مختلف این شبکه بربای ارائه اطلاعات درباره مبارزه استفاده می شود.به عنوان مثال بسته به برد اسلحه ای که در دستان قهرمان اتتخاب شده است، سلول ها به رنگ سبز،زرد و قرمز نمایش داده می شود که سبز به معنی احتمال بسیار بالا برخورد گلوله به هدف است و قرمز یعنی به احتمال زیاد تیر به خطا می رود.حتی اندازه دشمنان نیز در احتمال برخورد گلوله به آن ها موثر است و احتمال برخورد گلوله به دشمنان بزرگ یا کند بیش از دشمنان کوچک یا سریع است. سنگر گرفتن،زاویه دید و جهت حمله نیز در آسیب زدن و میزان آسیب موثر است. از این رو چینش درست و دقیق نیروها هنگام مبارزه به معنی مرگ و زندگی است. مثلا ار قهرمانان ما از پشت به دشمنان حمله کنند،سرعت واکنش را از آنان گرفته و آسیب بیشتری بر حریفان وارد می کنند و احتمالا در همان حمله اول دشمنان را مغلوب می کنند.البته دشمنان در این میان بیکار نمی شینند زیرا سازندگان بازی تلاش کرده اند دشمنانی با هوش مصنوعی بالا طراحی کنند که واکنش های طبیعی و زیرکانه در برابر حملات یا دیگر اتفاقات داشته باشند.این دشمنان سنگر می گیرند،از نقاط مرتفع برای تسلط بر تیم قهرمانان استفاده(یا سوء استفاده!) می کنند. به صورت تیمی حمله می کنند،سعی می کنند به صورت پنهانی و از پشت خود را به ما برسانند و گاه حتی ۲ نفر را از دو جهت مخالف سراغ ما می فرستند تا ما را محاصره کنند.تفاوتی که در ویست لند۲ با فال اوت وجود دارد،موتور ۳ بعدی و دوربین آن است. ویست لند۲ از موتور محبوب یونیتی استفاده می کند که یک موتور بسیار ساده و انعطاف پذیر ۳ بعدی است.از این رو صحنه های بازی به صورت ۳ بعدی کامل دیده می شود.۳ بعدی بودن بازی این اجازه را به ما می دهد تا دوربین ها را چرخانده و با مشاهده صحنه بازی از زوایای مختلف،تسلط بیشتری بر روی مبارزه داشته باشیم

برای طرفداران بازی های نقش آفرینی،ویست لند۲ بیش از هر بازی دیگری، یک فال اوت جدید است. با این تفاوت به نظر می رسد در بعضی زمینه ها بهتر از فال اوت باشد. اگر وعده هایی که سازندگان بازی در مورد ویست لند ۲ می دهند به تحقق بپیوندد،این بازی با اینکه ما را دوباره به جهنم ویست لند خواهد برد اما بهشتی برای علاقه مندان به بازی های نقش آفرینی خواهد بود.چه خوشحالی بزرگتر از آن که پدربزرگ بازی های آخرالزمانی پس از ۲۵ سال  دارد بر می گردد!

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بازگشت پدربزرگ آخرالزمان | پیش نمایش Wasteland 2 - گیمفا
بازگشت پدربزرگ آخرالزمان | پیش نمایش Wasteland 2 - گیمفا
بازگشت پدربزرگ آخرالزمان | پیش نمایش Wasteland 2 - گیمفا
بازگشت پدربزرگ آخرالزمان | پیش نمایش Wasteland 2 - گیمفا
بازگشت پدربزرگ آخرالزمان | پیش نمایش Wasteland 2 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بازگشت پدربزرگ آخرالزمان | پیش نمایش Wasteland 2 - گیمفا
بازگشت پدربزرگ آخرالزمان | پیش نمایش Wasteland 2 - گیمفا