جنگ تغییر نمی‌کند | تاریخچه سری Fallout ( قسمت اول ) - گیمفا
جنگ تغییر نمی‌کند | تاریخچه سری Fallout ( قسمت اول ) - گیمفا
جنگ تغییر نمی‌کند | تاریخچه سری Fallout ( قسمت اول ) - گیمفا
جنگ تغییر نمی‌کند | تاریخچه سری Fallout ( قسمت اول ) - گیمفا

جنگ تغییر نمی‌کند | تاریخچه سری Fallout ( قسمت اول )

Punished Venom
۱۰:۰۰ ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
جنگ تغییر نمی‌کند | تاریخچه سری Fallout ( قسمت اول ) - گیمفا

بر همگان ثابت شده که همواره درس تاریخ، درس عبرتی برای بشریت و جوامع گوناگون سرتاسر دنیا بوده است. شاید پله رشد و ترقی انسان ها، پس از درس گرفتن از تاریخ جنگ جهانی دوم بود که با به وجود آمدن سازمان ملل و رشد فکری انسان ها، نقش جنگ های اتمی به شدت کمتر و کمتر شد اما سالیان سال می گذرد تا اینکه بشر با از یاد بردن تاریخ دوباره تاریخ گذشته را با یک جنگ اتمی با خاک یکسان می کند. جنگ، جنگ هرگز تغییر نمی کند. دیگر جایی برای آدم ها نیست! هم اکنون امنیت شهر ها، به مکان هایی زیر زمینی که در حال حاضر به سرقت راه زنان و هیولا های عظیم الجثه و جهش یافته به تاراج و سرقت رفته است. شهر ها دیگر امنیت زیادی ندارند و اغلب آن ها خالی از سکنه و مواد غذاییست و هنوز که هنوز است مورد ریزش و تخریب اثرات اتمی از جنگ بهره می برند. عده ای از این عناصر نهایت استفاده را برده و خود را ثروت مند و جمع کثیری از مردم را فقیر و غار نشین کرده است. دولت واحدی بر سرزمین ها وجود ندارد و هر سرزمین و منطقه گروه خود را دارد و هر کس سعی دارد تا تنها حرف خود را به کرسانی بنشاند و اینجاست که سرزمین ها به آشوبی ابدی و بسیار بزرگ فرو می روند. هم اکنون، بسیاری از مناطق از نعمت برق بی بهره اند. بسیاری از موج های رادیویی شنیده نمی شود، بسیاری از دنیا های زیر زمینی به سرقت آشوب گران و هیولاهایی عظیم الجثه رفته که اکنون با تغییر ژنتیکی آن ها، به موجوداتی غول پیکر تغییر شکل داده اند که قادرند تا هر موجودی را از سر راه خود بردارند. و این است یک دنیای رو به زوال؛ دنیایی که دیگر امیدی به آبادی دوباره اش نیست و برای بقا باید یک جنگجوی تمام عیار باشید!

http://upload7.ir/imgs/2014-07/73163805100554701715.jpg

جنگ جهانی سوم یا Great War؟ مسئله این است!

Great War

در سال ۲۰۷۷، طوفان یک جهانی دیگر دوباره آغاز شد… جنگی که کمتر از ۲ ساعت توانست مساحت زیادی از کره ی زمین را به خاکستر تبدیل کند؛ خاکستری ناشی از بمب های هسته ای که تمدنی جدید به وجود آورد! جنگ، جنگ هرگز تغییر نمی کند.

_گوینده سری Fallout

File:F3-nuke-intro.jpg

برخورد یکی از بمب های اتمی به Washington D.C که در دموی آغازین Fallout 3 شاهدش هستیم.

قبل از شروع به پرداختن تاریخچه، لازم است تا با سرمنشاء داستانی این سری؛ یعنی Great War کمی آشنا شوید. در سال ۲۰۵۰، وضعیت جغرافیای سیاسی سرتاسر کره خاکی به سبب وجود آمدن بحران انرژی به آشوبی بزرگ گرایش پیدا می کند. دیگر خبری از سوخت های فسیلی نیست! بسیاری از منابع طبیعی رو به پایان و خاموشی هستند. قیمت این منابع، سر به فلک کشیده و در این بین جنگ هایی بین کشور ها که منشاء آن مربوط به یک حمله تروریستی به یک شهر کوچک به اسرائیل ختم می شود آغاز می گردد. بحران چنان خفگان و گرانی ای بر زمین حاکم کرده که سازمان ملل در این بین ناچاراً منحل می گردد. در پایان، به تاریخ سه شنبه، ۲۳ اُکتبر ۲۰۷۷، بمب های اتمی که عمده ی آن ها به شوروی، آمریکا و روسیه ختم می شد. به سوی یک دیگر پرتاب شد و مساحت زیادی از کره ی زمین به تاریکی و نابودی می رود. جالب است بدانید که این جنگ که می توان آن را جنگ جهانی سوم نیز دانست، تنها ۲ ساعت به طول انجامید. سرمنشاء Great War و اینکه از بین آمریکا، روسیه و چین کدام یک اول بمب های اتمی را رها کردند، بحثی نامعلوم است که به آن اشاره نشده اما رئیس جمهور آمریکا بین سال های ۲۲۲۰ تا ۲۲۴۲؛ یعنی دیک ریچاردسون معتقد است که پرتاب اولین بمب های اتمی از سوی چین بود اما چیزی که کاملاً مشهود است، آثار مخرب این جنگ بزرگ بود که باعث تغییر و تحولی شگرف در آب و هوای زمین و همچنین پخش مواد خطرناک رادیو اکتیو در بسیاری از مناطق گواهی بر این موضوعست.بسیاری از دریا ها، چشمه ها، رود ها و آب ها به موادر رادیو اکتیو شدیداً آلوده شد و باعث به وجود آمدن خیل عظیمی از مردم مریض و موجوداتی جهش یافته شد.

File:FO3 nuke.jpg

نمایی دیگر از Great War…

سوالی که اینجا مطرح می شود، به سرگذشت انسان ها بر می گردد و به راستی انسان ها چه شدند؟ در طی این جنگ، بسیاری از مردم آمریکا کشته شدند به این علت که تصور می کردند آژیر خطر به صدا آمده در آمریکا، تنها یک تمرین بوده است و به همین علت جمع کثیری از مردم آمریکا رهسپار دیار باقی شدند! عده دیگری با پناه بردن به فاضلاب ها، انبار ها، زیر زمین ها و… توانستند جان سالم به در ببرند اما عده ای نیز به جای کشته شدن، به موجوداتی زامبی مانند که در بازی Ghouls خوانده می شوند مبدل می گردند. دیگر مردمی که سالم می مانند، شروع به زندگی در خرابه ها یا غار ها می کنند. عده ای دیگر، به سراغ ساخت شهر و آبادی سرمزین ها می روند و تا حدودی نیز موفق می شوند. دسته ی آخر انسان ها نیز، به اندک Vault های زیر زمینی رجوع می کنند و باری دیگر نسل بشر ادامه پیدا می کند. اثرات مخرب ناشی از جنگ،‌ هنوز بر کره ی خاکی حکم فرماست و یک هفته پس از این جنگ، باران شروع به باریدن گرفت ولی نه بارانی که قابل آشامیدن باشد! در حقیقت، بارانی که روزگاری برای انسان ها مفید بود اکنون به خاکستر و عناصر رادیو اکتیو آلوده شده و همگی دعا دعا می کنند تا دیگر شاهد بارانی نباشند! اولین باران پس از Great War، به مدت ۴ روز به طول انجامید و بسیاری از گونه های اولیه گیاهان و حیوانات سالم پس از جنگ را نیز از پای در آورد. و این بود سرگذشت انسان هایی که در Fallout روایت شد…!

 نگاهی گذرا به Fallout هایی که کنسل شدند

۱٫ (Fallout (PlayStation (تصویری از این عنوان موجود نیست.) اولین جرقه ی ساخت این عنوان که قرار بود یک Top-Down Shooter بود، به نظر می رسد بین سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ زده شد. کار این عنوان، حتی به مرحله اولیه نرسید و پس از ۳-۴ ماهی که نمونه های اولیه آن ساخته شد، پروژه این بازی به طور کامل لغو شد. شایان ذکر است که این عنوان قرار بود در انحصار PlayStation باشد و سازنده و ناشرش Interplay بود.

۲٫ Fallout: Extreme

Fallout Extreme Logo

Fallout: Extreme

این عنوان در سال ۲۰۰۰، چندین ماه در دست توسعه قرار داشت و برای عرضه روی پلتفرم های Xbox و PlayStation 2 برنامه ریزی شده بود. موتور گرافیکی یا انجین این بازی،‌ اولین نسخه از انجین قدرتمند Unreal Engine بود و وظیفه ساخت این بازی به عهده ۱۴ Degrees East بود و Interplay وظیفه نشر و عرضه آن را داشت.

File:Fallout Extreme Concept Art.jpg

از پروژه Fallout: Extreme تنها دو Concept Art منتشر شد که عکس بالایی، یکی از آن هاست

زاویه دید بازیکنان در Fallout Extreme به دو صورت اول و سوم شخص بود. بازیکن ما در نقش یکی از چهار نفر تیمی خواهد بود که ما در بین آن ها می توانستیم سوئیچ کنیم. از بین این چهار کاراکتر، بازیکن حق انتخاب داشت تا عضو گروه Wastelanders, Brotherhood of Steel, Super Mutants و Native American باشد که هر کدام ویژگی منحصر به فرد خود را داشتند. مد های بازی، به بخش چند نفره و تک نفره ختم می شد. حال، همین بخش Multiplayer به چند بخش مجزا نیز تقسیم می شد که به Capture Team Flag, Assault, Team Deadmatch و… منتهی می شدند که در هر کدامشان بازیکنان وظایف مختلفی به عهده داشتند. علی رغم اینکه این بازی سبک شوتر را یدک می کشید، برخلاف عناوینی مانند CoD یا Battlefield یک شوتر تاکتیکی بود که برای پیش روی در آن باید از برنامه ریزی درستی استفاده می کردید. نقشه این بازی، به قسمت های مختلفی تقسیم می شد که هر کدام نژاد و گروه خاص خود را داشتند. از نکات جابی که این بازی داشت،‌ حق انتخاب پیشبرد مراحل بود که می توانستیم آن ها را به شیوه های مختلفی به پایان برسانیم. در کل، پروژه Fallout Extreme، برای آن زمان بسیار جاه طلبانه بود اما اگر عرضه می گردید، احتمال اینکه موفقیتی برای فرانچایز Fallout رقم بزند بسیار بالا بود. نکته جالب این پروژه، این بود که کاملاً بی سر و صدا پیشروی می کرد و تا ۱۰ سال بعد؛ یعنی سال ۲۰۱۰، هیچ کس متوجه نشد چنین پروژه ای در دست ساخت قرار داشته است!

۳٫ Fallout: Tactics 2

Croc2

Fallout: Tactics 2، پروژه ای که برای آن یک لوگو هم طراحی نشد!

عنوانی که در حقیقت ادامه ای برای Fallout Tactics: Brotherhood of Steel بود و استودیو Micro Fortre وظیفه ی ساخت و Interplay نشر آن را به عهده داشت. این بازی انحصاراً برای PC ساخته می شد و موتور گرافیکی آن Phoenix 2 نام داشت. مد های به دو بخش تک نفره و چند نفره تقسیم می شد و همانند Fallout Extreme برای پیشروی در آن، به خرج دادن تاکتیک و برنامه ریزی حرف اول و آخر را در آن می زد.

داستان این عنوان در جهت جنوب شرقی آمریکا و فلوریدا در حال وقوع بود. موضوع کلی بازی پیرامون تقابل انسان با طبیعت بود و گروه Brotherhood of Steel گروهی آشوب گر و ظالم به تصویر کشیده شده بود. این پروژه مدت زیادی در دست ساخت نبود و در اطراف سال ۲۰۰۱ به طور کامل پروژه ساخت بازی لغو شد.

 

۴, Van Buren

Vbtitle

Main Menu خلق شده برای این پروژه، بسیار نچسب بود و قابل قیاس با Fallout 3 امروزی نبود. هر چند ممکن بوده که این منو، نسخه بتا باشد.

Van Buren، در واقع همان Fallout 3 بود که سازنده ی سابق این سری یعنی Black Isle Studios وظیفه ساخت و Interplay وظیفه نشر آن را به عهده داشت. انجینی که برای ساخت بازی استفاده می شد توسط سازندگان اصلی بازی خلق شده بود که نامش Baldur’s Gate بود. هر چند که دوربین بازی همانند نُسَخِ قبلی Isometric بود اما گرافیک نسبت به قبل با پیشرفت های فوق العاده ای همراه بود و فضای پیرامون بازی، کاملاً ۳ بعدی خلق شد.

سازندگان قصد داشتند تا سیستم مبارزات بر پایه ی Dual-Combat (همانند Fallout Tactics و Fallout 3) یا Turn Based Combat (همانند Fallout 1&2) باشد اما به اصرار ناشر بازی مبارزات همانند نسخه اول و دوم بازی ساخته شد چون Interplay فکر می کرد اکنون که در حال ساخت بخش های مالتی پلیر و Co-Operative (همان Co-Op) هستند سیستم مبارزات سنتی مانند به قبل، بهتر است.

Van Buren قرار بود در سال ۲۲۵۳ اتفاقاتش دنبال شود و چندین درصد از کار های ساخت نقاط و نقشه ی بازی ساخته شده بود. مکان های بازی در جنوب غربی (آریزونا، نوادا، کولورادو، یوتا) به وقع می پیوست و شهرک های زیادی نیر در حین ساخت پروژه نام گذاری شده بود که برای مثال می توان به Denver, Jericho, Blackfoot Village, Burham Springs و… اشاره داشت اما در این بین مکان های دیگری من جمله New Cannan, The Crater, Moletown و… بودند که در طی ساخت پروسه کاری از نقشه حذف شدند.

http://upload7.ir/imgs/2014-07/19164220048878709887.jpg

تصویری In-Game از بازی که پیشرفت فوق العاده گرافیک بازی نسبت به نسخ قبلی را نشان می دهد.

داستان Van Buren از یک زندان شروع می شوند. مانند گذشته، در نقش شخصیتی بی نام و نشان ما شروع به ساخت کاراکتر می کنیم و پس از آن، از یک زندان با ۱۰۰۱ سوال بیدار می شویم و در نهایت تصمیم به فرار می گیریم. تصمیم گیری های گسترده تری در این بین اضافه شده بود که باعث می شد تغییراتی هرچند جزئی در داستان بازی رخ دهد. شخصیت اصلی در نهایت با قرار از زندان، در مخمصه ای بزرگ گرفتار شده و اکنون ربات های زیادی درصدد برگرداندن شخصیت اصلی به زندان هستند و اکنون ما هستیم که می توانیم فرار کنیم و به دنبال سوالاتمان رویم یا از NPC ها Quest (مراحل) تازه ای دریافت کنیم و…

درست مانند سری Fallout، بازی شما را با پایان های متفاوت و زیادی رو به رو خواهد کرد که بستگی به اعمال شما در طی انجام بازی، تغییر خواهند کرد؛ پایان ها تنها به خط داستانی ختم نخواهند شد و در Quest های معمولی نیز شاهد پایان های گسترده ای هستید.

در پایان و در سال ۲۰۰۳، شرکت Bethesda با خرید این فرانچایز و کارمندان Black Isle Studios، پروژه بازی لغو شد. ۹۵% از موتور گرافیکی بازی، ۷۵% از دیالوگ ها و ۵۰% از نقشه تکمیل شده بود اما همانطور که گفتیم همگی آن ها لغو شد و آقای Todd Howard که امروزه با یکی از شاهکار های نسل یعنی The Elder Scrolls V: Skyrim شناخته می شود، به عنوان کارگردان Fallout 3 ـی که Van Buren شناخته می شد، برگزیده شد اما در نهایت ایده های بسیاری که در Van Buren گنجانده شده بودند در Fallout نهایی نیز دیدیم. شایان ذکر است که Fallout 3 با متای ۹۴ توانست به یکی از برترین RPG های ساخته شده مبدل گردد.

۵٫ Fallout: Brotherhood of Steel 2

FOBOS2 design doc

Fallout: BoS 2

اسم رمز این پروژه، Vagrant Lands بود و در واقع ادامه ای بر نسخه اول Fallout: BoS بود که Interplay وظیه ساخت و همچنین نشر این عنوان را به عهده داشت. Fallout: BoS 2 انحصاراً برای کنسول PlayStation 2 و پروژه ساختش قبل از عرضه نسخه اول کلید خورد.

اِلمان و عناصر زیادی از این بازی، وام گرفته شده از Van Buren بود اما در نهایت با خریده شدن این فرانچایز توسط بتزدا ساخت پروژه در سال ۲۰۰۴ کنسل شد. جالبی موضوع این است که همانند Fallout: Extreme این نسخه کنسل شده بسیار بی سر و صدا بود و علی رغم اینکه در سال ۲۰۰۴ کنسل شد، ۲۰۰۹ با لیک شدن اسناد طراحی بازی که توسط Brian Freyemuth (یکی از طراحان اصلی بازی) درست شده بود، بالاخره پرده ای از راز این پروژه گشوده شد.

 

 

۶٫ Fallout Pen & Paper d20

D20 final

کاور نهایی بازی که بعد ها به Exodus تغییر کرد. جالب است بدانید که کاوری که برای Exodus در نظر گرفته شد شباهت های فراوانی به این کاور داشت.

این بازی، عنوانی بود بر اساس Pen & Paper RPG که توسط Glutton Creeper Games در دست ساخت قرار داشت. پروژه ساخت بازی از تاریخ ۱۰ زوئن سال ۲۰۱۰ کلید خورد که بر اساس مذاکرده سازنده بازی با Interplay، این سازنده توانست لایسنس مورد نیاز را خریداری کرده و شروع به ساخت بازی کند اما مدتی بعد بتزدا با یک شکایت قانونی آن ها را وادار کرد تا دست از پروژه کشند؛ به همین سبب، سازندگان در بازی تغییراتی به وجود آورده و اسم آن را به Exodus تغییر دادند؛ عنوانی که با سیستم d20 Modern OGL ساخته شد.

۷٫ Fallout iPhone (تصویری از این عنوان موجود نیست.): Fallout iPhone یک Spin Off از سری Fallout بود. در پنجمِ نوامبرِ سال ۲۰۰۹، Todd Howard و پدر سبک شوتر اول شخص که عناوینی همچون Doom و Wolfensiten را در کارنامه داشته؛ یعنی John Carmack، از آن جهت که فن های سیستم عامل IOS و گوشی های iPhone بودند تصمیم به ساخت یک Fallout برای این دسته از گوشی ها گرفتند اما طولی نکشید که پروژه کنسل شد.

۸. (Project V13 (Fallout Online

File:RetroApocolypse OldDesertCity 001.jpg

BoxArt رسمی بازی هیچگاه ساخته نشد اما Concept Art های زیبایی برای محیط ها خلق شد که یکی از آن هایی که می بینید مربوط به شهرِ Old Deserted City است.

بدون تردید، پر فراز و نشیب ترین Falloutای که پروسه طولانی ای طی کرد و ماجراهای گوناگونی پشت سر گذاشت، Fallout Online بود که با اسم رمزِ Project V13 شناخته می شد. V13 در اوایل توسط Interplay و دو تن از خالقان اصلی Fallout 1؛ یعنی کریس تیلور و مارکُ گرین ساخته می شد و Masterhead Studios نیز در این بین با آن ها برای ساخت بازی یاری می رسانید.

اتفاقات زیادی در این بین افتاد که باعث شد ساخت بازی به Black Isle Studios سپرده شود و مدت زیادی گذشت، تصاویری از گیم پلی و محیط های فوق العاده گوناگون و بزرگ بازی منتشر شد و بازی این بار فضایی کاملاً سه بعدی و زاویه دید سوم شخص به خود دیده بود. پروژه همچنان با هر مشتقی بود بالا آمد و حتی یک تریلر نیز از آن منتشر شد اما در سال ۲۰۱۲ بود که یک دعوای حقوقی بین سازندگان و بتزدا شکل گرفت و باعثِ فروپاشی این پروژه بزرگ، جاه طلبانه و همچنین پر خرج شد.

 

 

آغاز فرانچایز

اکنون پس از نگاهی به تمامی نسخِ کنسل شده ی Fallout، نوبت آن است تا برگردیم به گذشته و به اصل کار این فرانچایز نگاه دقیق تری داشته باشیم.

آغاز گرِ یک تحول

عنوان: (Fallout (1

سازنده و ناشر: Interplay Entertainment

کارگردان: Feargus Urquhart

تهیه کنندگان: Tim Cain, Brian Fargo

طراح ها: Christopher Taylor, David Hendee, Scott Everts

برنامه نویسان ارشد: Tim Cain, Chris Jones, Jason Taylor

نویسندگان: Scott Campbell, Brian Freyermuth,Mark O’Green

آهنگ ساز: Mark Morgan

موتور گرافیکی: Fallout Engine

پلتفرم ها: MS-DOS, PC, Mac OS, OS X, OnLive

تاریخ انتشار: ۲۰ سپتامبر ۱۹۹۷

ژانر: RPG

مدها: تک نفره

در سال ۲۰۷۷، طوفان یک جهانی دیگر دوباره آغاز شد… جنگی که کمتر از ۲ ساعت توانست مساحت زیادی از کره ی زمین را به خاکستر تبدیل کند؛ خاکستری ناشی از بمب های هسته ای که تمدنی جدید به وجود آورد! جنگ، جنگ هرگز تغییر نمی کند.

_راوی داستان، در آغاز بازی…

اولین نسخه از سری Fallout،‌ شروع بسیار عالی ای داشت و یک نقش آفرینی بسیار ناب بود که زاویه دید دوربین آن، به صورت ایزومتریک دنبال می شد. این نسخه برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ توسط Interplay ساخته و عرضه شد. داستان این بازی پیرامون همان حوادث Great War بود که در اول مقاله، به آن اشاره کردیم. بازی در اواسط قرن ۲۲ ـم دنبال می شد و شخصیت اصلی آن؛ مانند بسیاری از بازی های نقش آفرینی توسط بازیکن ساخته می شد.

داستان: سرمنشاء داستانی این بازی در سال ۲۰۵۰ به وقع می پیوندد. وضعیت جغرافیای سیاسی سرتاسر کره خاکی به سبب وجود آمدن بحران انرژی به آشوبی بزرگ گرایش پیدا می کند. دیگر خبری از سوخت های فسیلی نیست! بسیاری از منابع طبیعی رو به پایان و خاموشی هستند. قیمت این منابع، سر به فلک کشیده و در این بین جنگ هایی بین کشور ها که منشاء آن مربوط به یک حمله تروریستی به یک شهر کوچک به اسرائیل ختم می شود آغاز می گردد. بحران چنان خفگان و گرانی ای بر زمین حاکم کرده که سازمان ملل در این بین ناچاراً منحل می گردد. در پایان، به تاریخ سه شنبه، ۲۳ اُکتبر ۲۰۷۷، بمب های اتمی که عمده ی آن ها به شوروی، آمریکا و روسیه ختم می شد. به سوی یک دیگر پرتاب شد و مساحت زیادی از کره ی زمین به تاریکی و نابودی می رود. جالب است بدانید که این جنگ که می توان آن را جنگ جهانی سوم نیز دانست، تنها ۲ ساعت به طول انجامید. سرمنشاء Great War و اینکه از بین آمریکا، روسیه و چین کدام یک اول بمب های اتمی را رها کردند، بحثی نامعلوم است که به آن اشاره نشده اما رئیس جمهور آمریکا بین سال های ۲۲۲۰ تا ۲۲۴۲؛ یعنی دیک ریچاردسون معتقد است که پرتاب اولین بمب های اتمی از سوی چین بود اما چیزی که کاملاً مشهود است، آثار مخرب این جنگ بزرگ بود که باعث تغییر و تحولی شگرف در آب و هوای زمین و همچنین پخش مواد خطرناک رادیو اکتیو در بسیاری از مناطق گواهی بر این موضوعست.بسیاری از دریا ها، چشمه ها، رود ها و آب ها به موادر رادیو اکتیو شدیداً آلوده شد و باعث به وجود آمدن خیل عظیمی از مردم مریض و موجوداتی جهش یافته شد. اکنون، شما بازی را ۸۴ سال پس از فاجعه ی Great War در Vault شماره ۱۳ آغاز می کنید و در دنیای بزرگ آمریکا که اکنون بیشتر آن را با Mojave Wasteland می شناسند، کلید ماجراجویی خود را می زنید.

http://upload7.ir/imgs/2014-07/62739882537679356599.gif

تصویری از گیم پلی

گیم پلی: تمامی عناصر یک بازی نقش آفرینی در این عنوان گنجانده شده بود. گیم پلی بازی شما را تا ۱۰۰ ها ساعت می توانست سرگرم کند.  نقشه دنیای Fallout، بسیار تا بسیار بزرگ بود و تمامی نیاز های یک بازیکن را می توانست برطرف سازد. مکان ها و شهرک های زیادی در سرتاسر نقشه بود که بازیکن می توانست به آن ها وارد شده و با کشتن دشمنان آن خود را ارتقاء دهد و مهارت های جدیدی کسب کند یا با افراد آن جا معاشرت کرده و به پرداخت ماموریت های گفته شده ی NPC ها بپردازد و در ازای آن اسلحه یا مقدای آیتم های مختلف مثل گوشت حیوانات، سکه، لباس و… دریافت نماید. آزادی عمل بازیکن در پیشبرد مراحل بسیار بالا بود و در بعضی مواقع برای اتمام وظیفه خود می توانست تصمیم گیری های مختلفی انجام دهد.

افتخارات: Fallout از همان اول با پانهادن به عرصه ی گیم، توانست نمراتی درخشان به دست آورد که برای نمونه، می توان به نمره ی ۸٫۷ Gamespot و ۹۱ PC Zone اشاره داشت. شایان ذکر است که این بازی در نهایت توانست متای ۸۹ را از آنِ خود کند. در ادامه، برخی از سایت ها این بازی را به طور باور نکردنی ای مورد مدح و ستایش قرار دادند. Computer Gaming World در نقد این بازی، این چنین بازی را ستایش می کند:

Fallout، گیمیست که در آن وضوح کار و عشق سازندگان به آن کاملاً مشخص بود… با یک ظنز تلخ و جالب، استایلی منحصر به فرد! عنوانی زیبا و فرح بخش همراه با توسعه شخصیت و تصمیم گیری های گوناگون بود.

البته تنها CGW این بازی تحسین نکرد و در ادامه وب سایت PC Gamer نیز این بازی را مورد تحسین قرار می دهد:

Fallout ترکیبست از مبارزه های پر جنب و جوش، داستان سرایی بسیار خوب‌ و پازل های جالب. مطمئناً شما این بازی را در آینده و برای شروع دوباره آن نگه خواهید داشت!

از تحسین منتقدان که بگذریم، به جوایز و دست آورد های بی شمار این بازی می رسیم که نشان از موفقیت بالای بازی بود. در همان سال عرضه ی بازی، GameSpot آن را جزء بهترین بازی نقش آفرینی سال قرار داد و یک سال بعد Computer Gaming World هامنند GS بازی را جزء بهترین RPG سال معرفی کرد. آکادمی هنر و علوم تعاملی نیز این بازی را جزء برترین RPG سال قرار داده و جایزه موفقیت برجسته در ساخت موسیقی را به این عنوان اعطا کرد.

پس از سال های انتشار بازی، همچنان موفقیت های مختلف بازی ادامه داشت و توانست چهارمین (۲۰۰۱) دهمین (۲۰۰۵) سیزدهمین (۲۰۰۷) بیست و یکمین (۲۰۰۸) و هفتم (۲۰۱۰) بهترین بازی RPG سال های ذکر شده توسط سایتِ PC Gamer مبدل گردد! همچنین، در لیست سایتِ IGN، این عنوان توانسته در سال ۲۰۰۷ جایگاه هفتم و در سال ۲۰۰۹ جایگاه نوزدهم برترین بازی PC در تمامی زمان ها انتخاب شود و در لیست سال ۲۰۰۷ سایتِ PC Zone رتبه ۲۱ ـمین بازی برتر PC در تمامی زمان ها را تصاحب کند. IGN در ادامه، Fallout را در رده ی پنجاه و پنجم (۲۰۰۵) و سی و سوم (۲۰۰۷) بهترین بازی های تمامی نسل ها قرار گرفته و در سال ۲۰۱۳ رده ی سی و چهارم برترین بازی RPG را در تمامی زمان ها از آنِ خود کرده است. علاوه بر موارد ذکر شده، گیم اسپات این عنوان را جزء ۱۰ پایان برتر در سال ۲۰۰ قرار داده و GameInformer بازی را در فهرست ۱۰ اوپنینگ (فصل اختتامیه ی بازی) در بین بازی ها گنجانده است. در پایان، سایت لهستانی Wirtualna Polska بازی را در رده ی ششم ۱۰ بارزی برتر اعتبادآورد کلاسیک قرار داده است.

سقوط نسبتاً آزاد

عنوان: Fallout 2

سازنده: Black Isle Studios

ناشر: Interplay Entertainment

کارگردان: Feargus Urquhart

تهیه کنندگان: Feargus Urquhart, Eric DeMilt, Fred Hatch

طراحان: Feargus Urquhart, Chris Avellone, Matthew J. Norton

برنامه نویسان: Jesse Reynolds, Chris Jones,Robert Hertenstein

نویسندگان: Tim Cain, R. Scott Campbell, Jason Taylor

پلتفرم ها: PC, MAC, OnLive

تاریخ انتشار: ۳۰ سپتامبر ۱۹۹۸

ژانر: RPG

مد ها: تک نفره

و به این ترتیب، Arryo (یکی از مناطق بازی) هنوز در صلح و آرامش است؛ دره هایی برای پناه از دنیای خارج! اما زخم های به جا مانده از جنگ، هنوز بر دنیا حاکم بوده و ما را فراموش نکرده است.

_راوی داستان، در آغاز بازی…

یک سال پس از عرضه ی نسخه اول، اینترپلی که موفقیت بسیار فوق العاده و دست نیافتنی نسخه اول بازی را دید تصمیم به عرضه ی نسخه دوم زد اما این بار وظیفه ساخت را به استودیویی به نام Black Isle داد البته نباید فراموش کرد که رئیس آن شرکت همان آقای Feargus Urquhart بود و به همین دلیل بازی هنور اصالت های گذشته ی خود را حفظ کرده بود. Fallout 2 علی رغم اینکه یک سال پس از نسخه اول ساخته شد داستان و نقشه ای گسترده تر به بازیکنان ارائه داد.

داستان: سرمنشاء داستانی این بازی در سال ۲۰۵۰ به وقع می پیوندد. وضعیت جغرافیای سیاسی سرتاسر کره خاکی به سبب وجود آمدن بحران انرژی به آشوبی بزرگ گرایش پیدا می کند. دیگر خبری از سوخت های فسیلی نیست! بسیاری از منابع طبیعی رو به پایان و خاموشی هستند. قیمت این منابع، سر به فلک کشیده و در این بین جنگ هایی بین کشور ها که منشاء آن مربوط به یک حمله تروریستی به یک شهر کوچک به اسرائیل ختم می شود آغاز می گردد. بحران چنان خفگان و گرانی ای بر زمین حاکم کرده که سازمان ملل در این بین ناچاراً منحل می گردد. در پایان، به تاریخ سه شنبه، ۲۳ اُکتبر ۲۰۷۷، بمب های اتمی که عمده ی آن ها به شوروی، آمریکا و روسیه ختم می شد. به سوی یک دیگر پرتاب شد و مساحت زیادی از کره ی زمین به تاریکی و نابودی می رود. جالب است بدانید که این جنگ که می توان آن را جنگ جهانی سوم نیز دانست، تنها ۲ ساعت به طول انجامید. سرمنشاء Great War و اینکه از بین آمریکا، روسیه و چین کدام یک اول بمب های اتمی را رها کردند، بحثی نامعلوم است که به آن اشاره نشده اما رئیس جمهور آمریکا بین سال های ۲۲۲۰ تا ۲۲۴۲؛ یعنی دیک ریچاردسون معتقد است که پرتاب اولین بمب های اتمی از سوی چین بود اما چیزی که کاملاً مشهود است، آثار مخرب این جنگ بزرگ بود که باعث تغییر و تحولی شگرف در آب و هوای زمین و همچنین پخش مواد خطرناک رادیو اکتیو در بسیاری از مناطق گواهی بر این موضوعست.بسیاری از دریا ها، چشمه ها، رود ها و آب ها به موادر رادیو اکتیو شدیداً آلوده شد و باعث به وجود آمدن خیل عظیمی از مردم مریض و موجوداتی جهش یافته شد. این نسخه، نسبت به قبل شما را ۸۰ سال به جلو می برد؛ یعنی سالِ ۲۲۴۱؛ جایی که محیط زیست ته کشیده و بقایای زیادی از آن به جای نمانده و ما هستیم که با خلق شخصیت دلخواه خود، باید به دنبال یک کیت مرمت زیست محیطی به نام GECK برویم و با پیدا کردنش نوری از امید بسازیم و طبیعت خشک را تا حدودی برای بقای نسل آباد کنیم.

http://upload7.ir/imgs/2014-07/65376913573702045475.jpg

گیم پلی نسبت به قبل تغییر چندانی نداشته…

گیم پلی: Fallout 2 فرق زیادی با نسخه پیشین خود ندارد؛ به طور کلی، بازی از سفر، تعامل با مردم و ساکنین شهر های باقی مانده و ارتباط با سازمان های محلی برای پیش برد اهداف خود می باشد. دشمنان مانند نسخه قبل از انسان ها و دشمنان تشکیل شده و تا حدودی سلاح ها و حرکات نسبت به قبل تغییر کرده بود. ماموریت های گوناگون و متنوع همچنان وجود داشت و ما با رفتن به سراغ NPC ها می توانستیم مراحل بی شماری داشته باشیم. پاداش گرفتن بابت مراحل و کسب XP، یکی از شباهت های دیگر این نسخه به قبل بود که باعث کسل شدن بازی برای افرادی می شد که Fallout 1 را تجربه کرده اند. شاید از معدود تغییرات بازی استفاده از مشروبات الکی، مواد مخدر و رابطه با جنس مخالف بود ولی نباید از یاد برد که این نسخه در کنار شباهت هایی که به قبل داشت، هنوز هم سرگرم کننده و طولانی بود.

افتخارات: با عرضه بسیار سریع نسخه دوم با اختلافی یک ساله؛ مانند قبل با شاهکار بی چون و چرای بازی های نقش آفرینی رو به رو نشدیم و بازی با اختلافی در متا نسبت به نسخه پیشین خود، با متای ۸۶ از ۱۵ نقدی که بر روی آن صورت گرفت، به کار خود خاتمه داد. نقدهای مثبت بازی، اغلب داستان گیرا و گیم پلی گسترده آن را مورد تمجید و تحسین قرار دادند و این در حالیست که نقدهای منفی به اشکالات مکرر بازی که برطرف نشده بود را مورد سرزنش و انتقاد قرار دادند؛ مثلاً، IGN بازی را به شدت گسترده و بزرگ خواند اما Game Revolution، داستان را مورد تمجید قرار داد ولی از گرافیک و رابط کاربری آن به شدت انتقاد کرد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

جنگ تغییر نمی‌کند | تاریخچه سری Fallout ( قسمت اول ) - گیمفا
جنگ تغییر نمی‌کند | تاریخچه سری Fallout ( قسمت اول ) - گیمفا
جنگ تغییر نمی‌کند | تاریخچه سری Fallout ( قسمت اول ) - گیمفا
جنگ تغییر نمی‌کند | تاریخچه سری Fallout ( قسمت اول ) - گیمفا
جنگ تغییر نمی‌کند | تاریخچه سری Fallout ( قسمت اول ) - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

جنگ تغییر نمی‌کند | تاریخچه سری Fallout ( قسمت اول ) - گیمفا