نقد اختصاصی ماد/بازی ایرانی زمان جنگ”Wartime”(ماد برتر ایران در سال ۹۰)
این نقد و بررسی از ماد زمان جنگ در شماره ی ۱۷ مجله ی گیملند هم منتشر شده ولی به خاطر اهمیت و حمایت بیشتر سازندگان زحمتکش این اثر،که ماد برتر سال ۹۰ نیز شد،در وب سایت گیمفا نیز منتشر میکنم تا هر چه بیشتر مخاطبان و گیمرهای ایرانی با این بازی فوق العاده آشنا بشوند.
همچنین نسخه ی انگلیسی این نقد و بررسی به سایت های خارجی مانند Gameinformer,VG247 و Gamepur ارسال شده است.وب سایت گیم پور اقدام به منتشر کردن این نقد در صفحه ی اصلی خود کرد که از اینجا میتوانید آن را مشاهده کنید.این نقد در فروم وب سایت مطرح Gamespot نیز منتشر شده که از اینجا میتوانید آن را مشاهده کنید.
نام بازی : : WARTIME
سازنده : Epidemic
ناشر : Epidemic
سبک : First Person Shooter
پلتفرم :PC
زمان را نگه دارید…هم اکنون زمان جنگ است
در سالهای اخیر مخصوصا بعد از ظهور نسل هفتم،عناوین اول شخص دچار تحولات اساسی چه از نظر گیم پلی و چه از نظر جلوه های بصری شدند.در چنین روزهایی بود که شرکت کرایتک،سازنده ی بازی فارکرای و طراح موتور قدرتمند کرای انجین،بازی بعدی خود تحت عنوان کرایسیس را معرفی کرد.این بازی به همراه نسخه ی دوم موتور گرافیکی کرای انجین معرفی شد که جلوه های بصری آن باعث شگفتی همگان شد.امتیازات بالا و استقبال خوب از این عنوان انحصاری PC باعث شد طراحان بازیهای کامپیوتری هم جذب موتور گرافیکی این شرکت بشوند.به همراه بازی یک ادیتور سندباکس رایگان تعبیه شده بود که کسانی که علاقه به طراحی و بازی سازی داشتند میتوانستند با استفاده از این ادیتور به ساخت ماد مشغول شوند.موتور گرافیکی کرای انجین به خاطر داشتن محیط کاربری بسیار زیبا و راحت،واینکه خود یک موتور همه کاره بود (تمامی میان افزارهای صدا،فیزیک و … به صورت اختصاصی در این موتور وجود دارد)توانست توجه بازی سازان زیادی را جلب کند.تا به امروز ماد های زیادی برای این فرانچایز ساخته شده است ولی درمیان تمامی این ماد ها،یک ساخته وجود دارد که از همه کاملتر و بسیار پیشرفته تر است : زمان جنگ
استودیو اپیدمیک متشکل از دو برادر به نامهای مبین و مسعود معاوی از سال ۸۸ کار بر روی این بازی را شروع کردند و با استفاده از ادیتور سندباکس کرای انجین ۲ توانستند در مدت دو سال و با مطالعه ی دقیق مطالب آموزشی ارائه شده در وب سایت کرایتک و منابع دیگر به طور کامل با کارایی ها ونحوه ی برنامه نویسی در این موتور آشنا بشوند و مود زمان جنگ را ارائه دهند. در این مقاله به بررسی این ماد که برنده ی جایزه ی بهترین ماد سال ۹۰ شد میپردازیم.
ماموریت ناتمام
داستان بازی دقیقا پس از رخداد های کرایسیس وارهد اتفاق میافتد.در انتهای قسمت قبل شاهد بودیم نیروهای آمریکایی پس از جنگی سخت با دشمنان بیگانه و نیروهای نظامی کره ی شمالی تصمیم به ترک جزیره و عقب نشینی میگیرند.ولی در این میان گروهبان سایکو که سربازی شجاع و جسور است تصمیم میگیرد به جزیره بازگشته و کار سربازان کره ای را یک سره کند.از طرفی نیروهای بیگانه هر لحظه بیش از پیش در جزایر پیشرفت میکنند و اوضاع بسیار نابه سامانی را به وجود آورده اند.هدف اصلی گروهبان سایکو از بین بردن نیروهای کره ای و به خصوص رهبر آنها،کیم لی است که تمام اتفاقات بازی و بحرانهای به وجود آمده به خاطر کارشکنی و خودخواهی های این فرد است.سایکو برای جلوگیری و از بین بردن این فرد عازم مناطقی میشود که قبلا رهبر نیروهای کره ای در آنجا دیده شده است.این راه بسیار سختتر از قبل است و سایکو مجبور است یک تنه به دل صدها سرباز کره ای و همچنین سربازانی که به لباس نانو مجهز هستند بزند.در این میان بیگانگان در جای جای مناطق بازی حضور دارند و کار را برای پیشروی شما سخت میکنند.
سناریوی بازی بیشتر حالتی اکشن دارد و ریتمی بسیار تند را دنبال میکند.سیر صعودی مراحل بسیار عالی کار شده و بازیکن همیشه در اوج قرار دارد.تنها مشکلی که در روایط داستان بازی وجود دارد ،نبود میان پرده برای باز کردن و آشناکردن هر چه بیشتر بازیکن با داستان و روند بازی است.با اینکه مشکلاتی مانند نبود امکانات موشن کپچر برای روایت میان پرده ها وجود داشت،ولی تیم سازنده ی این مود میتوانستند با ارائه ی میان پرده های کمیک مانند،جای خالی روایت داستان را پر کنند.
وقتی عقربه ها کندتر میچرخند
در این بازی مانند دو بازی اول کرایسیس،لباس نانو دارای همان سه ویژگی سرعت،قدرت و نامرئی شدن است.ولی یک قابلیت منحصر به فردی به لباس شما اضافه شده که نماد اصلی این قسمت نیز محسوب میشود.کند کردن زمان.
سازندگان بازی با ارائه ی این ویژگی منحصر به فرد و بسیار جالب در بازی،توانسته اند گیم پلی اکشنتر و جذابتری را به وجود آوردند.شما با کند کردن زمان میتوانید تعداد زیادی دشمن را در چند ثانیه هدشات کنید و یا انفجارهای مهیبی را با استفاده از این تکنیک به وجود بیاورید.تقریبا در بعضی نقاط بازی،مخصوصا مراحل آخر،اگر بازی را بر روی درجه دلتا تنظیم کرده باشید،به هیچ وجه قادر نخواهید بود بدون استفاده از این ویژگی از سد دشمنان بسیاری که در این مراحل هستند عبور کنید.نکته ی جالب دیگر ،استقاده ی همزمان این ویژگی در کنار امکانات دیگر لباستان است.برای مثال شما میتوانید با سرعت از روی یک پشت بام پرش کنید و با کند کردن زمان بین زمین و هوا شروع به تیراندازی کنید.
گیم پلی بازی از نقطه ی آغازین اکشنی خالص است و همین روند تا انتهای بازی ادامه دارد.پایگاههای سربازان کره ای محل مناسبی برای به راه انداختن بزرگترین آتش بازی عمرتان است.وجود سلاحهای مختلف و وسایل نقلیه کمک شایانی به ریتم تند بازی کرده است.ولی در کنار جذابیت این اکشن،مقداری هوش مصنوعی دشمنان و سختی بسیار زیاد بعضی محلهای بازی بازیکن را دلسرد خواهد کرد.مخصوصا اگر بازی در حالت دلتا باشد که در این حالت دشمنان به مراتب قوی تر و درجه ی سلامتی شما سریعتر خالی میشود.سازندگان میتوانستند بالانس مراحل واهداف در بازی را بیشتر رعایت کنند ولی سعی داشتند با قرار دادن دشمنان بیشتر راه را برای پیروی بازیکن سخت تر کنند.در این مراحل سخت تنها ناجی بازیکن حالت آهسته کردن زمان است که نابودی دشمنان را آسانتر میکند.
از جنگل تا دریا…مسئله این است…
وقتی نگاه به طراحی مراحل و گرافیک بصری بازی میکنیم بی هیچ شکی به ستایش آن میپردازیم.سازندگان بازی توانستند از قابلیتهای موتور گرافیکی کرای انجین ۲ و همچنین امکاناتی که در بازی اصلی کرایسیس وجود داشت،محلها و لوکیشن های جدیدی را برای بازی خود بسازند.سازندگان بازی توانسته اند با استفاده از همان ابزارها و ویزگی های کرایسیس وارهد مراحلی را بسازند که برای هر کسی که این سری را بازی کرده است جذابیت و تازگی داشته باشد.برای مثال مرحله ی دوم بازی که هوای طوفانی و مه آلودی را شاهد هستیم.این مرحله طراحی منحصر به فرد و اتمسفری جالب را دنبال میکند و نشان دهنده ی عمق تغییرات جزیره است.مرحله ی سوم بازی بازیکن به پایگاه زیر زمینی کره ای ها نفوذ میکند.این مرحله طراحی بسیار سرد و بی روحی را دارد که به بازیکن حس تنهایی و ترس را القا میکند.اسلحه و دستانتان یخ زده و حتی دید کاملی از محیط نیز ندارید که این باعث میشود نبردهایتان با سربازان ویژه ی کره ای در این پایگاه یا به نوعی غار زیر زمینی سخت شود.یکی از اشکالات مراحل،مخصوصا مراحل بالا ،طولانی بودن بیش از حد آنها است.در مرحله ی آخر بازی بازیکن قادر خواهد بود سوار بر هواپیماهای مخصوص آمریکایی شود و به ناو رهبر نیروهای کره ای که پر از سرباز است حمله کند ولی این قسمت بسیار کم است و پس از فرود بر روی کشتی بازیکن تقریبا در کل کشتی و طبقات مختلف با سربازان کره ای مبارزه میکند که مقداری خسته کننده میشود.البته نباید از صحنه ی رویارویی با کیم لی بگذریم که نبردی بسیار سخت و جالب از آب درآمده است.
موسیقی زمان جنگ از بازی کیلزون ۲ گرفته شده که حالتی حماسی به بازی میدهد.در صحنه های شلوغ این موسیقی بازی است که به بازیکن انرژی بیشتری میدهد .ولی ایرادی که در این موسیقی وجود دارد این است که اگر بازیکنی قصد داشته باشد مراحل را به صورت مخفی کاری طی کند،موسیقی بازی هنوز در اوج قرار دارد و باعث میشود بازیکن اقدام به قطع کردن موسیقی از تنظیمات بازی بکند ! صداگذاری ها همگی همانی هستند که در وارهد نیز شاهد آن بودیم ولی در زمان جنگ صدای انفجار را بیشتر از هرچیزی خواهیم شنید.به طور کل از نظر صداگذاری بازی در سطح خوبی قرار دارد و ایراد زیادی را نمیتوان با توجه به کم بودن امکانات سازندگان از آن گرفت.
مادی در حد یک بازی کامل
کرایسیس : زمان جنگ یک ماد ایرانی از بازی کرایسیس با استفاده از موتور کرای انجین ۲ است که با حداقل امکانات و به پشتوانه ی استعداد دو برادر ایرانی ساخته شد و توانست یکی از برترین ماد های ساخته شده بر اساس فرانچایز کرایسیس شود که بازخوردی جهانی نیز داشت.علاقه مندان میتوانند از طریق وب سایت معتبر Moddb.com این ماد رایگان را به طور کامل دانلود کنند و از آن لذت ببرند.
استودیو اپیدمیک قصد دارد با استفاده از تجربیاتی که از اولین حرکت خود کسب کرده اند عنوان Wartime 2 را با موضوعی مستقل و داستانی جدا از سری کرایسیس و با استفاده از موتور کرای انجین ۳ بسازند و به زودی از آن رونمایی خواهد شد.
تهیه ی ماد زمان جنگ از وب سایت http://www.moddb.com/mods/wartime
نکات مثبت : اکشنی جهنمی و آتشین از ابتدا تا انتها-قابلیت جدید آهسته کردن زمان-دشمنان در تعداد بالا-گرافیک خیره کننده و مراحلی که در نسخه های قبل شاهد نبودیم-برترین مادی که میشود برای کرایسیس پیدا کرد
نکات منفی : بعضی از مراحل بیش از حد طولانی میشوند-روایت داستانی وجود ندارد-خطی بودن داستان سبب میشود از وسایل نقلیه کمتر استفاده شود-موسیقی بعضی اوقات روی اعصاب است-باگ های فنی
نمرات :
گرافیک : ۹
گیم پلی : ۸
موزیک و صدا گذاری : ۷
جذابیت : ۸
ارزش : ۸
نمره کلی : ۸
پر بحثترینها
- نقد و بررسی بازی STALKER 2: Heart of Chornobyl
- از صنعت بازی های ویدیویی در سال ۲۰۲۵ چه انتظاراتی داریم؟
- مدیرعامل ناتی داگ: بازی بعدی هیجانانگیزترین پروژهای است که روی آن کار کردهایم
- شایعات مربوط به حضور God of War در TGA 2024 قوت گرفت [تکذیب شد]
- مشکلات متعدد بهینهسازی STALKER 2 روی ایکس باکس سری ایکس؛ رسیدن به نرخ فریم صفر در مکانهای شلوغ
- بازی STALKER 2 در عرض دو روز بیش از ۱ میلیون نسخه فروخت
- آیا بازیهای ویدیویی به ما آسیب میرسانند؟
- اطلاعات جدیدی از مذاکره میان سونی و شرکت مادر FromSoftware منتشر شد
- جزئیات اولین بهروزرسانی Stalker 2 اعلام شد
- آیا پیشنهاد سونی برای خرید Kadokawa، شرکت مادر FromSoftware، منطقی است؟
نظرات
چه جالب نمی دونستم شما نویسنده گیم لند هم هستین.من از این جا از تمام زحمات که می کشید تشکر می کنم و یه خسته نباشد هم برای همه چیز.
ممنون دوست عزیز لطف دارین.بله نویسنده و مدیر سایت گیملند هم هستم اگر شماره های اخیر مجله رو دانلود کرده باشید مقالات منم مثل پیش نمایش AC3 و یا پرونده ی کراینک در شماره قبل و خیلیهای دیگه مطالعه کرده باشید..در هر صورت از حمایتتون ممنونم 😀
بنظرم بازی توپیه 😯 :-)) :yes:
مجله تون رو که همیشه می خونم.اما یه سوال که چرا مجله رو روی یه لینک ثابت قرار نمی دین…بیشتر روی لینک 4share بود…اما یه سوال دیگه که چرا mass effect 3. رو ۲بار نقد کردین?
mgn2500 والا به خاطر اینکه سرور خاصی نداشتیم این مساله امکان پذیر نبود ولی از این شماره سعی میشه لینک مستفیم برای مجله گذاشته بشه..
مس ۳ ؟؟ یه بار پیش نمایش نوشته بودیم و یک بار نقد که هر دو کار آقای یزدان گودرزی هست 😉
yani iranie in bazie ye hesse ghalizi be man mige ke copy paste carysise
:yes: :chic:
اگر مطلب رو کامل میخوندین شاهد پیشگویی شما نبودیم 😉
دوست عزیز اگر این شماره گیم لند رو یا متن بالا رو می خوندی متوجه می شدی که این از موتور پایه کرایسیس ۱ استفاده کرده و یه ماد کرایسیس هستش
باید،باید و باید از اپیدمیک حمایت بشه… :reallyangry:
برلتون دعا میکنم یه بازی خیلی خوووووووووب درست کنید شماهم واسه من دعا کنید بازی ساز بشم 😉 :cake:
ججوری میشه با این دو برادر عزیز بازی ساز ارتباط 😎
اشتباه شد کلمه ی اول منظور چجوریه 😀
ایول کارتون درسته.اقای دانیال نوروزی.من که باورم نمیشه این ماد
روایرانی هاساختن. 😯 😯 :yes: :yes:
ببخشید ولی اگه قوانین رو خونده باشین بایدفاسی بنویسید 😛
باید بریزیم تو بازی اصلی؟مگه قرار نبود جدا عرضه بشه مگه کرایتک می ذاره با موتور پایشون یه ماد یا یه بازی بدیم بیرون؟
امتیاز ها رو از کجا نوشتید ؟
دانیال جان مجله گیم لند (هنر بازی) بعد از شماره ۲۰ هم منتشر شد؟ :-((
خیلی دوسش داشتم، خیلی خوب بود 😥
این مجله به کل منحل شد دوست عزیز و دیگه منتشر نمیشه.
با سلام. دوستان من تو یک مرحله گیر کردم اونجائی بعد از شکست تموم تانک ها و تک تیراندازها در پایگاه و شکست موجودات هوائی .. سفینه خود کرایسیس میاد . ولی نمی تونم برم سوار شم . اون همون تو آسمون مونده . هر جا میگردم که چیکار کنم . نمی دونم. ممنون میشم :chic: