پیستی بی انتها | نقد و بررسی Mario Kart 8 - گیمفا
پیستی بی انتها | نقد و بررسی Mario Kart 8 - گیمفا
پیستی بی انتها | نقد و بررسی Mario Kart 8 - گیمفا
پیستی بی انتها | نقد و بررسی Mario Kart 8 - گیمفا

پیستی بی انتها | نقد و بررسی Mario Kart 8

امیر بزرگی چمنی
۱۷:۳۵ ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
پیستی بی انتها | نقد و بررسی Mario Kart 8 - گیمفا

شکی نیست که در صنعت پر رونق گیم، عناوین عرضه شده باید هدفشان که سرگرمی مخاطبان است به نحو احسنت انجام دهند تا بتوانند در قلب و روح گیمرها و طرفداران خود جای گیرند. کاری که نینتندو از سالیان دور تا الان به بهترین شکل ممکن انجام داده و هنوز هم بسیاری از گیمران جهان نینتندو را بهترین سرگرمی ساز تاریخ لقب داده اند.اما در نسل جدید شاهد افتی در این شرکت بوده ایم. فروش سهام خانواده یامائوچی،فروش پایین تر از حد انتظار کنسول نیمه نسلی  وی یو و عوامل دیگر باعث شده تا سازندگان باتجربه و کهنه کار این شرکت و عوامل وابسته به آن کم کم آستین های خود را بالا زده و شاهکارهای خود را برای کمک به این کنسول دوست داشتنی اما بدشانس عرضه کنند. یکی از این شاهکارها، ماریو کارت ۸ می باشد.

mario kart 8 pack provvisorio jpg 1400x0 q85

کاور رسمی بازی Mario Kart 8

نام: Mario Kart 8

ناشر: Nintendo

سازنده: Nintendo EAD & Bandai Namco Games

پلتفرم: WiiU

سبک: Racing

تاریخ انتشار: May 30,2014

 

Mario Kart 8 bike عنوان Mario Kart 8 در نمایشگاه Eurogamer Expo قابل بازی می باشد

دیگر وقتش است گرد و خاک وی یو را پاک کرده و خود را برای یک رانندگی هیجان انگیز و دیوانه وار آماده کنید.

دیگر وقتش است گرد و خاک وی یو را پاک کرده و خود را برای یک رانندگی هیجان انگیز و دیوانه وار آماده کنید. سلاح های جدید،ترک های جدید و شخصیت های جدید تنها بخشی از پیشرفت های محسوس عنوان سنتی ماریو کارت ۸ می باشد. در این نسخه ما شاهد المان های جدیدی هستیم که هر کدام به نوبه خود تاثیر به سزایی در گیمپلی بازی خواهند گذاشت. تاثیر افکت های بازی و گرافیک هنری و تکسچرهای بی نظیر چشم هر مخاطبی را به طرز لذت بخشی نوازش می دهد. رنگ بندی های بازی تاثیر زیادی در پیشرفت فنی بازی گذاشته اند. هر کدام از محیط ها با یک رنگ بندی مخصوص تعبیه شده اند و اتمسفر بازی به لطف همین رنگ های شاد و تیره به طرز والایی گیرا میباشد.حتی در بعضی مراحل میتوان این گرافیک هنری را با سوپر ماریو جهان سه بعدی مقایسه نمود که این خود نشان از جسارت و توانایی بالای سازندگان بازی است که اینگونه از استایل گرافیکی زیبای بازی در جا جای عنوان خود استفاده کردند.

هنگامی که با دقت به عناصر گرافیکی بازی نگاه میکنیم، متوجه می شویم که پولیش بازی سرسری نبوده و تنها جنبه  نمایشی ندارد. تمامی محیط های بازی به دقت ساخته شده اند و حتی نوستالژیک هایی در این محیط ها دیده می شود. طراحی بافت های قلعه های سنگی مانند قلعه به یاد ماندنی سوپر ماریو۳، در نسخه NES بسیار عالی است و هیچگونه ضعفی در طراحی بافت ها دیده نمی شود. تعداد پیست های بازی زیاد و منحصر به فرد هستند و هر کدام به لطف المان خاص بازی (که در ادامه به آن اشاره می کنیم) یک تجربه خاص و نفس گیر را برای مخاطب به ارمغان می آورد. در ابتدا تنها ۱۲ پیست برایتان باز است در ادامه می توانید پیست ها و مکان های مخفی را باز کنید.

همچنین همانند عناوین قبلی (که در ابتدا در نسخه Mario Kart 6 اجرا شد) شما میتوانید با گرفتن امتیاز، یک حرکت ویژه یا تریک بزنید. لذت این تریک ها بسیار عالی است و باید حتما تجربه کنید. هر کدام از شخصیت های بازی یک نوع تریک خاص داشته و در مواقع حساس می تواند بسیار به شما کمک کند.

Super Smash Bros rosalina luma شخصیت های جدیدی به عنوان Mario Kart 8 افزوده شد

“لوئیجی” را که دیگر همه می شناسند ، اما ممکن است مقداری نام شخصیت Rosolina برای برخی از دوستان آشنا نباشد که آنان میتوانند این شخصیت دوست داشتنی را ، در کادر وسط این تصویر مشاهده نمایند …

در این نسخه همانند نسخه قبل نیز می توانید با قارچ ها،گلوله های توپی(لاک های لاک پشت های ماریو)، گلوله های اسلحه و لیزر و گل های سمی و پوست موز وراکت های سهمگین و ……… به حریفان خود ضربه زده و آن ها را از مسیر خود کنار بزنید. تنوع این حرکات بسیار زیاد است و ادغام آن ها با تریک ها و قابلیت جاذبه بسیار هیجان انگیز می شود.

یکی از ویژگی های این بازی، جاذبه معلق است که خود به تنهایی ایده ای بسیار ناب است. شما میتوانید در پیست های بازی به سقف های بازی رانندگی کنید و حتی قانون جاذبه را به استفاده از تایرهای مخصوص خود نفی کنید. البته پیاده سازی این ایده در این نسخه کمی با اشکال رو به رو شده زیرا شما محدودیتی در کنترل ماشین و تایرها ندارید و همین باعث می شود در بعضی اوقات یک آشوب و بی نظمی در هنگام مسابقه اتفاق بیوفتد که این خود باعث ناراحتی مخاطب شده و چه بسا به دلیل همین هرج و مرج شما مسابقه را از دست خواهید داد! البته قابلیت Boost وجود دارد که به طور خودکار باعث سرعت بخشیدن به روند مسابقات می شود. اگر هنگامی که شما در حال رانندگی بر روی سقف یا دیوارها هستید، دوباره به مسیر اصلی بازگردید میتوانید یک بوست زده و از حریفتان جلو بزنید. البته باید به این نکته توجه کرد که بعضی محیط های بازی به گونه ای طراحی شده اند که نیازی به بوست نباشد و شما باید یک استراتژی درست در هر محیط  داشته باشید تا به پیروزی برسید.

مانند سوپر ماریو جهان سه بعدی، در این عنوان شاهد کنترل های مختلفی برای بازی هستیم. بدون هیچ اغراق یا تعصبی این کنترل ها بسیار عالی و نرم طراحی شده اند و در عین سادگی، از تمامی ویژگی ها و خصوصیات گیم پد وی یو استفاده کرده اند. هیچگاه نمیتوان تقصیر از مسیر پرت شدن یا عقب ماندن از حریف را به گردن کنترل بازی انداخت زیرا در طراحی کنترل بازی هیچ کوتاهی نشده است و این بازیباز است که باید با تمرین به سطح قابل قبولی از ریسینگ در این عنوان زیبا برسد.

یکی از عناصری که می تواند به  بالا بردن ارزش تکرار بازی ها کمک به سزایی بکند، مودهایی است که در آن جاسازی شده اند. در این بازی ما شاهد ۵ مود هستیم که هر کدام از آنها ویژگی مخصوص به خود را دارند. قابل ذکر است که تمامی این مودها در حالت سینگل پلیر و مولتی نیز قابل بازی هستند.

 

Grand Prix

در این مود شما در کلاس های ۵۰-۱۰۰ و ۱۵۰ سی سی شرکت داده خواهید شد. شما با مسابقه دادن و پیروزی در هر کلاس می توانید به مراحل بالاتر بروید. در صورت باز کردن تمامی مراحل یک مرحله خاص به نام …. برایتان باز می شود. شما در هر مرحله ابتدا با ۵ سکه شروع می کنید و قارچ ها و گلوله توپی (همان پوسته لاک پشت های ماریو) تنها المان های باز ابتدایی هستند.شما می توانید در حالت مولتی با ۴ بازیکن در این مود به رقابت بپردازید.(در نسخه های قبلی تنها ۲ بازیکن قابل شرکت در این مود را داشتند.)

 

2404984 wiiu mariokart8 121813 scrn 01

یکی از عناصری که می تواند به بالا بردن ارزش تکرار بازی ها کمک به سزایی بکند، مودهایی است که در آن جاسازی شده اند. در این بازی ما شاهد ۵ مود هستیم که هر کدام از آنها ویژگی مخصوص به خود را دارند.

 

Time Trials

یکی از مودهای قدیمی در عناوین ریسینگ. در این مود شما باید بهترین و سریع ترین زمان خود را برای اتمام پیست مورد نظر به ثبت برسانید. شما می توانید حالت گوست (که همان ضبط  رانندگی شما به حالت کمرنگ تر است که چگونگی اتمام پیست را به نمایش می گذارد) را در …… (شبکه اجتماعی موجود  در وی یو) آپلود کنید. همچنین لیدر بورد نیز در این نسخه وجود دارد.

VS Race

حالتی ساده که شما می توانید تک نفره یا با پشتیبانی از ۴ نفر به رقابت بپردازید. شما میتوانید مسابقه را شخصی سازی کنید. کدام آیتم ها موجود باشند، مسیر مسابقه به چه ترتیب باشد و سطح رانندگی حریفان و …. همگی در اختیار شما خواهد بود.

Battle

هیجان انگیزترین مود این عنوان می باشد. در این حالت که به مود بالن نیز معروف است به صورت تیمی انجام می شود. هر کدام از بازیکن ها ۳ بالن و ۳ امتیاز دارند. از دست دادن هر بالن باعث از دست دادن ۱ امتیاز می شود و اگر بتوانید باعث از دست دادن یک بالن از حریف بشوید، ۱ امتیاز می گیرید. شما می توانید با پرتاب قارچ بالن ها را از دیگران بدزدید. بازیکنی که تمامی امتیازها و بالن را از دست داده باشد تنها میتواند به صورت روح حضور داشته باشد و به دیگران حمله کند ولی امتیازی به دست نخواهد آورد. حداکثر تعداد راندها ۳۲ عدد میباشد و حتی قابلیت محدودیت زمانی نیز در این مود موجود است.

Online

همانند عناوین قبلی شما می توانید با بقیه بازیکن ها در سراسر جهان مسابقه بدهید. در تورنمنت ها شرکت کنید و امتیاز جهانی کسب کنید.همچنین قابلیت پشتیبانی از ۱۲ نفر در این مود وجود دارد که تجربه آن خالی از لطف نیست.

 

یکی دیگر از نکات مثبت این عنوان، تعداد زیاد کاراکترهاست. در مجموع ۳۰ کاراکتر در این عنوان جا داده شده اند که ۱۶ عدد در ابتدا در اختیار بازیبازان است و ۱۴ تا در صورت پیروزی و پیشروی در بازی قابل دسترس خواهند بود.۹ کاراکتر جدید در مجوع به این نسخه اضافه شده اند و حتی نینتندو اعلام کرده در آینده بسیار نزدیک آپدیت هایی در این مورد عرضه خواهد شد که تعداد کاراکترها و خصوصیاتشان را بسیار افزایش خواهد داد.

257263 mariokart8

در مجموع ۳۰ کاراکتر در این عنوان جا داده شده اند که ۱۶ عدد در ابتدا در اختیار بازیبازان است و ۱۴ تا در صورت پیروزی و پیشروی در بازی قابل دسترس خواهند بود.

در کل ۳ تیم در این نسخه وجود دارند که بر اساس اندازه کاراکترها طبقه بندی می شوند:

لایت-مدیوم-هوی که به ترتیب شامل ۲ ، ۲ و ۳ تیم هستند و هر کدامشان دارای ویژگی های خاصی در زمینه  سرعت،وزن،هندلینگ و …. میباشند. این تنوع در قسمت وسایل و ماشین های مسابقه ای نیز دیده می شود. سازندگان در این بخش کم نذاشته اند و ۱۴ ماشین کارتینگ،۹ موتور سیکلت،۳ ای تی وی ،۱۸ تایر و ۱۱ هواپیما در بازی گنجانده اند. حتی شما میتوانید تایرهای مختلفی برای وسایل مختلفی به کار ببرید که این خود تجربه بسیار بی نظیر و تنوع مثال زدنی وسایل موجود در این عنوان به همراه دارد. شما میتوانید هر کدام از ماشین ها را در زمینه های گوناگون شخصی سازی کنید. با ادامه مسابقات و گرفتن امتیازها و سکه های بیشتر، میتوانید ارتقاها بیشتری برای ماشین خود بخرید و همین ارزش بازی را به شدت بالا می برد.

پیست های بازی همانطور که گفته شد، بسیار عالی و با دقت و با جزییات بالا ساخته شده اند. مجموعا ۳۲ پیست در این عنوان وجود دارد که ۱۶ تای آنها جدید است. در این پیست شاهد مکان های مشهوری در بازی های قدیمی نینتندو هستیم. بسیاری از کاراکتر های معروف نینتندو نیز در این نسخه حضور دارند.در این قسمت هیچگونه ضعف یا مشکلی دیده نمی شود و باید از زحمات سازندگان در طراحی محیط ها تشکر کرد.هوش مصنوعی حریفان به لطف تجربه سازندگان در نسخه های قبلی بسیار خوب کار شده و چالش های بسیاری را برایتان تدارک خواهند دید. هوش مصنوعی هم تیمی هایتان نیز بسیار خوب است و در مواقع حساس به موقع به کمکتان میشتابند و همکاری بسیار خوب و منظم و هماهنگ شده ای با شما دارند. البته در بعضی مواقع شاهد حرکات بسیار بدی از سوی هم تیمی هایتان هستید که واقعا تعجب برانگیز است ولی آنقدر اینگونه وضعیت ها کم است که اصلا در برابر خوبی های موجود در این بخش به چشم نمی آید.

mariokart8wallpaper

در زمینه موسیقی و تنوع آن ها سازندگان گل کاشته اند. ۱۶ عدد ترک موسیقی در این عنوان وجود دارد.

 

در زمینه موسیقی و تنوع آن ها سازندگان گل کاشته اند. ۱۶ عدد ترک موسیقی در این عنوان وجود دارد. تمامی آهنگ ها کنسرت های زنده میباشد که اولین بار است در یک ریسینگ استفاده شده است. ترک های به یاد ماندنی بسیاری همانند  Mount Wario-Yoshi Volley-Bowser Castle و … وجود دارند که حس و حال نوستالژی و صد البته متناسب با بازی را در وجودتان الغا میکند. آهنگ سازان این نسخه استادانی همچون Shiho Fujii،Atsuko Asahi،Ryo Nagamatsu و Yasuaki Iwata هستند که هر کدام تجربه بسیاری در این فرانچایز دارند.

نتیجه گیری

ترکیبی از شادی،لذت،هیجان و زیبایی… ماریو کارت همانند همیشه درخشش بی نظیری داشته است. شاید اندک ضعف هایی در بخش هوش مصنوعی و هرج و مرج در اندک پیست ها داشته باشد، ولی با ایجاد نکات مثبت بسیار زیاد و قابل توجه در سایر المان های بازی، به قدری خوب و عالی عمل کرده و تمامی این ضعف های خفیف به راحتی نادیده گرفته می شوند. تجربه ای ناب در انتظارتان است.پس معطل نکنید چون اگر یک دلیل برای خرید این کنسول دوست داشتنی باشد، آن هم وجود عنوانی همچون ماریو کارت ۸ است.

نکات مثبت:

گرافیک هنری و فنی زیبا-کنترل جالب با استفاده از تمام ویژگی های WiiU-المان های جدید و متنوع-ایده قابلیت جاذبه-موسیقی های هیجان انگیز-هوش مصنوعی حریف-بافت های با کیفیت-تنوع کاراکترها و منحصر به فرد بودن آن ها-ارزش تکرار بالای بازی-بخش آنلایم سرگرم کننده

نکات منفی:

دوربین بازی گاهیی آزاردهنده می شود-قابلیت جاذبه گاهی موجب هرج و مرج می شود

 نمره کلی: ۹۳

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

پیستی بی انتها | نقد و بررسی Mario Kart 8 - گیمفا
پیستی بی انتها | نقد و بررسی Mario Kart 8 - گیمفا
پیستی بی انتها | نقد و بررسی Mario Kart 8 - گیمفا
پیستی بی انتها | نقد و بررسی Mario Kart 8 - گیمفا
پیستی بی انتها | نقد و بررسی Mario Kart 8 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

پیستی بی انتها | نقد و بررسی Mario Kart 8 - گیمفا