پیستی بی انتها | نقد و بررسی Mario Kart 8

۲۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۵

شکی نیست که در صنعت پر رونق گیم، عناوین عرضه شده باید هدفشان که سرگرمی مخاطبان است به نحو احسنت انجام دهند تا بتوانند در قلب و روح گیمرها و طرفداران خود جای گیرند. کاری که نینتندو از سالیان دور تا الان به بهترین شکل ممکن انجام داده و هنوز هم بسیاری از گیمران جهان نینتندو را بهترین سرگرمی ساز تاریخ لقب داده اند.اما در نسل جدید شاهد افتی در این شرکت بوده ایم. فروش سهام خانواده یامائوچی،فروش پایین تر از حد انتظار کنسول نیمه نسلی  وی یو و عوامل دیگر باعث شده تا سازندگان باتجربه و کهنه کار این شرکت و عوامل وابسته به آن کم کم آستین های خود را بالا زده و شاهکارهای خود را برای کمک به این کنسول دوست داشتنی اما بدشانس عرضه کنند. یکی از این شاهکارها، ماریو کارت 8 می باشد.

کاور رسمی بازی Mario Kart 8

نام: Mario Kart 8

ناشر: Nintendo

سازنده: Nintendo EAD & Bandai Namco Games

پلتفرم: WiiU

سبک: Racing

تاریخ انتشار: May 30,2014

 

Mario Kart 8 bike عنوان Mario Kart 8 در نمایشگاه Eurogamer Expo قابل بازی می باشد

دیگر وقتش است گرد و خاک وی یو را پاک کرده و خود را برای یک رانندگی هیجان انگیز و دیوانه وار آماده کنید.

دیگر وقتش است گرد و خاک وی یو را پاک کرده و خود را برای یک رانندگی هیجان انگیز و دیوانه وار آماده کنید. سلاح های جدید،ترک های جدید و شخصیت های جدید تنها بخشی از پیشرفت های محسوس عنوان سنتی ماریو کارت 8 می باشد. در این نسخه ما شاهد المان های جدیدی هستیم که هر کدام به نوبه خود تاثیر به سزایی در گیمپلی بازی خواهند گذاشت. تاثیر افکت های بازی و گرافیک هنری و تکسچرهای بی نظیر چشم هر مخاطبی را به طرز لذت بخشی نوازش می دهد. رنگ بندی های بازی تاثیر زیادی در پیشرفت فنی بازی گذاشته اند. هر کدام از محیط ها با یک رنگ بندی مخصوص تعبیه شده اند و اتمسفر بازی به لطف همین رنگ های شاد و تیره به طرز والایی گیرا میباشد.حتی در بعضی مراحل میتوان این گرافیک هنری را با سوپر ماریو جهان سه بعدی مقایسه نمود که این خود نشان از جسارت و توانایی بالای سازندگان بازی است که اینگونه از استایل گرافیکی زیبای بازی در جا جای عنوان خود استفاده کردند.

هنگامی که با دقت به عناصر گرافیکی بازی نگاه میکنیم، متوجه می شویم که پولیش بازی سرسری نبوده و تنها جنبه  نمایشی ندارد. تمامی محیط های بازی به دقت ساخته شده اند و حتی نوستالژیک هایی در این محیط ها دیده می شود. طراحی بافت های قلعه های سنگی مانند قلعه به یاد ماندنی سوپر ماریو3، در نسخه NES بسیار عالی است و هیچگونه ضعفی در طراحی بافت ها دیده نمی شود. تعداد پیست های بازی زیاد و منحصر به فرد هستند و هر کدام به لطف المان خاص بازی (که در ادامه به آن اشاره می کنیم) یک تجربه خاص و نفس گیر را برای مخاطب به ارمغان می آورد. در ابتدا تنها 12 پیست برایتان باز است در ادامه می توانید پیست ها و مکان های مخفی را باز کنید.

همچنین همانند عناوین قبلی (که در ابتدا در نسخه Mario Kart 6 اجرا شد) شما میتوانید با گرفتن امتیاز، یک حرکت ویژه یا تریک بزنید. لذت این تریک ها بسیار عالی است و باید حتما تجربه کنید. هر کدام از شخصیت های بازی یک نوع تریک خاص داشته و در مواقع حساس می تواند بسیار به شما کمک کند.

Super Smash Bros rosalina luma شخصیت های جدیدی به عنوان Mario Kart 8 افزوده شد

“لوئیجی” را که دیگر همه می شناسند ، اما ممکن است مقداری نام شخصیت Rosolina برای برخی از دوستان آشنا نباشد که آنان میتوانند این شخصیت دوست داشتنی را ، در کادر وسط این تصویر مشاهده نمایند …

در این نسخه همانند نسخه قبل نیز می توانید با قارچ ها،گلوله های توپی(لاک های لاک پشت های ماریو)، گلوله های اسلحه و لیزر و گل های سمی و پوست موز وراکت های سهمگین و ……… به حریفان خود ضربه زده و آن ها را از مسیر خود کنار بزنید. تنوع این حرکات بسیار زیاد است و ادغام آن ها با تریک ها و قابلیت جاذبه بسیار هیجان انگیز می شود.

یکی از ویژگی های این بازی، جاذبه معلق است که خود به تنهایی ایده ای بسیار ناب است. شما میتوانید در پیست های بازی به سقف های بازی رانندگی کنید و حتی قانون جاذبه را به استفاده از تایرهای مخصوص خود نفی کنید. البته پیاده سازی این ایده در این نسخه کمی با اشکال رو به رو شده زیرا شما محدودیتی در کنترل ماشین و تایرها ندارید و همین باعث می شود در بعضی اوقات یک آشوب و بی نظمی در هنگام مسابقه اتفاق بیوفتد که این خود باعث ناراحتی مخاطب شده و چه بسا به دلیل همین هرج و مرج شما مسابقه را از دست خواهید داد! البته قابلیت Boost وجود دارد که به طور خودکار باعث سرعت بخشیدن به روند مسابقات می شود. اگر هنگامی که شما در حال رانندگی بر روی سقف یا دیوارها هستید، دوباره به مسیر اصلی بازگردید میتوانید یک بوست زده و از حریفتان جلو بزنید. البته باید به این نکته توجه کرد که بعضی محیط های بازی به گونه ای طراحی شده اند که نیازی به بوست نباشد و شما باید یک استراتژی درست در هر محیط  داشته باشید تا به پیروزی برسید.

مانند سوپر ماریو جهان سه بعدی، در این عنوان شاهد کنترل های مختلفی برای بازی هستیم. بدون هیچ اغراق یا تعصبی این کنترل ها بسیار عالی و نرم طراحی شده اند و در عین سادگی، از تمامی ویژگی ها و خصوصیات گیم پد وی یو استفاده کرده اند. هیچگاه نمیتوان تقصیر از مسیر پرت شدن یا عقب ماندن از حریف را به گردن کنترل بازی انداخت زیرا در طراحی کنترل بازی هیچ کوتاهی نشده است و این بازیباز است که باید با تمرین به سطح قابل قبولی از ریسینگ در این عنوان زیبا برسد.

یکی از عناصری که می تواند به  بالا بردن ارزش تکرار بازی ها کمک به سزایی بکند، مودهایی است که در آن جاسازی شده اند. در این بازی ما شاهد 5 مود هستیم که هر کدام از آنها ویژگی مخصوص به خود را دارند. قابل ذکر است که تمامی این مودها در حالت سینگل پلیر و مولتی نیز قابل بازی هستند.

 

Grand Prix

در این مود شما در کلاس های 50-100 و 150 سی سی شرکت داده خواهید شد. شما با مسابقه دادن و پیروزی در هر کلاس می توانید به مراحل بالاتر بروید. در صورت باز کردن تمامی مراحل یک مرحله خاص به نام …. برایتان باز می شود. شما در هر مرحله ابتدا با 5 سکه شروع می کنید و قارچ ها و گلوله توپی (همان پوسته لاک پشت های ماریو) تنها المان های باز ابتدایی هستند.شما می توانید در حالت مولتی با 4 بازیکن در این مود به رقابت بپردازید.(در نسخه های قبلی تنها 2 بازیکن قابل شرکت در این مود را داشتند.)

 

یکی از عناصری که می تواند به بالا بردن ارزش تکرار بازی ها کمک به سزایی بکند، مودهایی است که در آن جاسازی شده اند. در این بازی ما شاهد 5 مود هستیم که هر کدام از آنها ویژگی مخصوص به خود را دارند.

 

Time Trials

یکی از مودهای قدیمی در عناوین ریسینگ. در این مود شما باید بهترین و سریع ترین زمان خود را برای اتمام پیست مورد نظر به ثبت برسانید. شما می توانید حالت گوست (که همان ضبط  رانندگی شما به حالت کمرنگ تر است که چگونگی اتمام پیست را به نمایش می گذارد) را در …… (شبکه اجتماعی موجود  در وی یو) آپلود کنید. همچنین لیدر بورد نیز در این نسخه وجود دارد.

VS Race

حالتی ساده که شما می توانید تک نفره یا با پشتیبانی از 4 نفر به رقابت بپردازید. شما میتوانید مسابقه را شخصی سازی کنید. کدام آیتم ها موجود باشند، مسیر مسابقه به چه ترتیب باشد و سطح رانندگی حریفان و …. همگی در اختیار شما خواهد بود.

Battle

هیجان انگیزترین مود این عنوان می باشد. در این حالت که به مود بالن نیز معروف است به صورت تیمی انجام می شود. هر کدام از بازیکن ها 3 بالن و 3 امتیاز دارند. از دست دادن هر بالن باعث از دست دادن 1 امتیاز می شود و اگر بتوانید باعث از دست دادن یک بالن از حریف بشوید، 1 امتیاز می گیرید. شما می توانید با پرتاب قارچ بالن ها را از دیگران بدزدید. بازیکنی که تمامی امتیازها و بالن را از دست داده باشد تنها میتواند به صورت روح حضور داشته باشد و به دیگران حمله کند ولی امتیازی به دست نخواهد آورد. حداکثر تعداد راندها 32 عدد میباشد و حتی قابلیت محدودیت زمانی نیز در این مود موجود است.

Online

همانند عناوین قبلی شما می توانید با بقیه بازیکن ها در سراسر جهان مسابقه بدهید. در تورنمنت ها شرکت کنید و امتیاز جهانی کسب کنید.همچنین قابلیت پشتیبانی از 12 نفر در این مود وجود دارد که تجربه آن خالی از لطف نیست.

 

یکی دیگر از نکات مثبت این عنوان، تعداد زیاد کاراکترهاست. در مجموع 30 کاراکتر در این عنوان جا داده شده اند که 16 عدد در ابتدا در اختیار بازیبازان است و 14 تا در صورت پیروزی و پیشروی در بازی قابل دسترس خواهند بود.9 کاراکتر جدید در مجوع به این نسخه اضافه شده اند و حتی نینتندو اعلام کرده در آینده بسیار نزدیک آپدیت هایی در این مورد عرضه خواهد شد که تعداد کاراکترها و خصوصیاتشان را بسیار افزایش خواهد داد.

در مجموع 30 کاراکتر در این عنوان جا داده شده اند که 16 عدد در ابتدا در اختیار بازیبازان است و 14 تا در صورت پیروزی و پیشروی در بازی قابل دسترس خواهند بود.

در کل 3 تیم در این نسخه وجود دارند که بر اساس اندازه کاراکترها طبقه بندی می شوند:

لایت-مدیوم-هوی که به ترتیب شامل 2 ، 2 و 3 تیم هستند و هر کدامشان دارای ویژگی های خاصی در زمینه  سرعت،وزن،هندلینگ و …. میباشند. این تنوع در قسمت وسایل و ماشین های مسابقه ای نیز دیده می شود. سازندگان در این بخش کم نذاشته اند و 14 ماشین کارتینگ،9 موتور سیکلت،3 ای تی وی ،18 تایر و 11 هواپیما در بازی گنجانده اند. حتی شما میتوانید تایرهای مختلفی برای وسایل مختلفی به کار ببرید که این خود تجربه بسیار بی نظیر و تنوع مثال زدنی وسایل موجود در این عنوان به همراه دارد. شما میتوانید هر کدام از ماشین ها را در زمینه های گوناگون شخصی سازی کنید. با ادامه مسابقات و گرفتن امتیازها و سکه های بیشتر، میتوانید ارتقاها بیشتری برای ماشین خود بخرید و همین ارزش بازی را به شدت بالا می برد.

پیست های بازی همانطور که گفته شد، بسیار عالی و با دقت و با جزییات بالا ساخته شده اند. مجموعا 32 پیست در این عنوان وجود دارد که 16 تای آنها جدید است. در این پیست شاهد مکان های مشهوری در بازی های قدیمی نینتندو هستیم. بسیاری از کاراکتر های معروف نینتندو نیز در این نسخه حضور دارند.در این قسمت هیچگونه ضعف یا مشکلی دیده نمی شود و باید از زحمات سازندگان در طراحی محیط ها تشکر کرد.هوش مصنوعی حریفان به لطف تجربه سازندگان در نسخه های قبلی بسیار خوب کار شده و چالش های بسیاری را برایتان تدارک خواهند دید. هوش مصنوعی هم تیمی هایتان نیز بسیار خوب است و در مواقع حساس به موقع به کمکتان میشتابند و همکاری بسیار خوب و منظم و هماهنگ شده ای با شما دارند. البته در بعضی مواقع شاهد حرکات بسیار بدی از سوی هم تیمی هایتان هستید که واقعا تعجب برانگیز است ولی آنقدر اینگونه وضعیت ها کم است که اصلا در برابر خوبی های موجود در این بخش به چشم نمی آید.

در زمینه موسیقی و تنوع آن ها سازندگان گل کاشته اند. 16 عدد ترک موسیقی در این عنوان وجود دارد.

 

در زمینه موسیقی و تنوع آن ها سازندگان گل کاشته اند. 16 عدد ترک موسیقی در این عنوان وجود دارد. تمامی آهنگ ها کنسرت های زنده میباشد که اولین بار است در یک ریسینگ استفاده شده است. ترک های به یاد ماندنی بسیاری همانند  Mount Wario-Yoshi Volley-Bowser Castle و … وجود دارند که حس و حال نوستالژی و صد البته متناسب با بازی را در وجودتان الغا میکند. آهنگ سازان این نسخه استادانی همچون Shiho Fujii،Atsuko Asahi،Ryo Nagamatsu و Yasuaki Iwata هستند که هر کدام تجربه بسیاری در این فرانچایز دارند.

نتیجه گیری

ترکیبی از شادی،لذت،هیجان و زیبایی… ماریو کارت همانند همیشه درخشش بی نظیری داشته است. شاید اندک ضعف هایی در بخش هوش مصنوعی و هرج و مرج در اندک پیست ها داشته باشد، ولی با ایجاد نکات مثبت بسیار زیاد و قابل توجه در سایر المان های بازی، به قدری خوب و عالی عمل کرده و تمامی این ضعف های خفیف به راحتی نادیده گرفته می شوند. تجربه ای ناب در انتظارتان است.پس معطل نکنید چون اگر یک دلیل برای خرید این کنسول دوست داشتنی باشد، آن هم وجود عنوانی همچون ماریو کارت 8 است.

نکات مثبت:

گرافیک هنری و فنی زیبا-کنترل جالب با استفاده از تمام ویژگی های WiiU-المان های جدید و متنوع-ایده قابلیت جاذبه-موسیقی های هیجان انگیز-هوش مصنوعی حریف-بافت های با کیفیت-تنوع کاراکترها و منحصر به فرد بودن آن ها-ارزش تکرار بالای بازی-بخش آنلایم سرگرم کننده

نکات منفی:

دوربین بازی گاهیی آزاردهنده می شود-قابلیت جاذبه گاهی موجب هرج و مرج می شود

 نمره کلی: 93

0
0

مطالب جنجالی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • sepehr13 گفت:

    یه سوال اینم این که جریان این ریختن بازی روی هارد ps4 چیه؟ Question

    0
    0
  • 1989 گفت:

    جریان نداره دیگه باید بازی رو نصب کنی!!!!!
    _______________________________________________________
    ببخشش بابت اسپم:چه جوری میشه یک نقدو گذاشت توی سایت؟؟؟!!! Neutral Cool

    0
    0
  • 1989 گفت:

    درضمن مقاله عالی بود خود من از طرفدارای پروپاقرص ماریو و لوییجی و لینک و یوشی و……..ولی به نظرم بهتره که نینتندو یکم ساست هاشو عوض کنه و یکم بازی با گرافیک و چند تا بازی برای pc عرضه کنه تا اولا طرفدار بیشتری پیدا کنه ,دوما بازی های انحصاری خودشو به رخ سونی و مایکروسافت بکشونه و سوما همه اونو بازنده وعقب مونده فرض نکنن!شما اگه دقیق نگاه کنی میفهمی کلا همه ی بازی های انحصاری کلکسیون گرافیکن مثل ryse son of room,TlLOU,Uncharted و…. در حالی که گرافیک بازی super smasd bros رو میبینی یاد بازی های ps2 میوفتی حالا اگه به اون گیم پلی عالی و داستان سرایی بازی های nintendo کمی چاشنی گرافیک اضافه کنیم دیگه هرسال goty مال این بازی های میشه!!!!
    در ضمن من نمیگم بازی های نینتندو گرافیک ندارن ولی گرافیکشون در حد uncharted ,infamous نیست که واقع گرایانه باشه یک نکته دیگه هم هست اون هم اینکه نینتندو باید به شخصیت های قدیمی خودش استراحت بده و از چندتا شخصیت جدید استفاده کنه!!!!
    مثلا سونی یک کیریتوس کبیر داره برای هک اند اسلش یک Nathan Drake برای اکشن ادونچر!!! بعد نینتندو یک ماریو داره اونو به همه سبکا میبره:ریسینگ ,فایتینگ,پلتفرمر و……

    0
    0
    • moloch گفت:

      هر وقت سونی برای PC بازی داد، نینتندو هم میده(البته نینتندو اهل تقلید نیست برعکس سونی!)
      بعد هم اینکه بنظرم این سونی و مایکروسافت هستن که باید بازیهاشون به رخ بکشن چون من تا الان برعکس این قضیه رو ندیدم:
      «همیشه همه حسرت بازیهای انحصاری نینتندو رو میخورن و دنبال امضای الکترونیکی و جادو و طلسم و… هستن تا شای بازیهای انحصاری نینتندو برای کنسولای مورد نظرشون بیاد، ولی نینتندو بازها هیچ‌وقت توجهی به انحصاریهای دیگر کنسولها نداشتن و اتفاقاً دنبال امضا و جادو و طلسم و… هستن تا یک وقت انحصاریهای بقیه، روی کنسول نینتندو نیاد!»

      و بعد هم همونطور که خودتون گفتین، بازیهای دیگر کنسولها [فقط] کلکسیون گرافیک هستن.
      و این دقیقاً چیزیه که همیشه میشم. کنسولهای دیگه، فقط یک مشت «انیمشین» رو به اسم بازی قالب مردم میکنن. درصورتی که بازیِ واقعی، اوناییه که نینتندو میسازه. بازی یعنی گیم‌پلی نه چیز دیگه. بقیه‌ی چیزها تزئیناته و تاثیری توی خوب و بد بودن بازی ندارن.

      و این رو هم مطمئن باش که اشتباه‌ترین کاری که نینتندو میتونه بکنه اینه که به سری بازیهای ماریو، گرافیک واقعی بده. مطمئن باش هیچ کس از اون بازی استقبال نخواهد کرد. چون سری بازیهای ماریو «نباید» گرافیک واقع‌گرایانه داشته باشن.
      مثلاً همین بازی کرش بندیکوت که یه کاور از روی ماریو برای سونی بود، فکر کن با گرافیک واقعی بخواد عرضه بشه. واقعاً فکر میکنی از اون بازی خوش خواهد اومد؟ من که فکر نمیکنم.

      با تنها بخشی از حرفاتون که کاملاً موافقم و خودم هم چند باری توی می‌وِرس این رو گفتم، همینه که بسه ماریو. نینتندو به شدت احتیاج به آی‌پی‌های جدید داره بدون حضور ماریو.

      0
      0
  • 1989 گفت:

    اصلاحیه:سیاست هاشو عوض کنه Laugh Laugh Laugh

    0
    0
  • 1989 گفت:

    بیا حالا اون همه زحمت بکش تایپ کن بعد یک ساعته زده در حال بررسی!!!!!!
    وقتی نظرم تایید شد لطفا فکر نکنید من عاشق گرافیکمو این جور چیزها ولی خوب گرافیک هم یکی از رکن های اساسی یک بازی!!!!! Laugh Laugh Laugh

    0
    0
  • ali 57 گفت:

    ممنون آقای امیر بزرگی چمنی هم نقد بسیار زیبایی بود هم بازی بسیار زیبا است

    0
    0
  • phoenix گفت:

    خوشحالم که دوباره چن وقته اقای امیر بزرگی چمنی برگشتن و دوباره نقد بازی های نینتندو رو میبینم اقا امیر دوست داریم.
    نقد هم که فوقالعاده Kiss Kiss Kiss Kiss Grin Grin Grin Grin Grin Cool Cool Cool Cool Cool Chic Chic Chic Chic Heh

    0
    0