شکارچی اصیل | نقد و بررسی The Incredible Adventures of Van Helsing II - گیمفا
شکارچی اصیل | نقد و بررسی The Incredible Adventures of Van Helsing II - گیمفا
شکارچی اصیل | نقد و بررسی The Incredible Adventures of Van Helsing II - گیمفا
شکارچی اصیل | نقد و بررسی The Incredible Adventures of Van Helsing II - گیمفا

شکارچی اصیل | نقد و بررسی The Incredible Adventures of Van Helsing II

کیوان آمیرزاده
۱۳:۰۰ ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
شکارچی اصیل | نقد و بررسی The Incredible Adventures of Van Helsing II - گیمفا

شکارچی بودن یکی از شغل هایی است که بسیاری از مردم برای خود اختیار کرده اند اما در گذشته، شکارچی معنای دیگری داشت و به شکار حیوانات بی آزار محدود نمی شد. در گذشته شکارچی ها شجاع ترین مردم به حساب می آمدند چرا که شکار آن ها، هیولاها بودند. موجوداتی فراتر از انسان که عمدتا چهره ی ترسناک و قدرت شگفت انگیزی داشتند. عده ای خون تغذیه می کردند، گروهی مردم را در ماه کامل تکه تکه می کردند و گروهی از خود طبیعت بودند ولی طبیعت را به آلودگی کشانده بودند که این گروه، قدرتمندترین و مخوف ترین موجودات روی کره ی زمین بودند. هر یک چهره ای متفاوت و قدرتی متفاوت داشتند و قسمتی از طبیعت آلوده شده، به آنها پشتیبانی می داد. چنین قدرتی حنثی ناپذیر است مگر اینکه یک شکارچی واقعی به این نبرد برود؛ معروف ترین شکارچی هیولاها یا همان “Van Helsing”. این بار نبرد وی به والاترین مرحله می رسد چرا که علاوه بر طبیعت، انسان ها هم از او ترس دارند و دشمنان اون فراوانند. حال باید دید که او چگونه از این چالش جان سالم به در می برد.
حتما با نام “Van Helsing” آشنایی کامل را دارید. یک شکارچی که در فیلم های سینمایی، عمدتا به شکار خون آشام مشغول می شد اما با انتشار بازی از روی این شخصیت، قدرت های وی فراتر از حد انتظار شد و او به یکی از معروف ترین و مخوف ترین شکارچیان هیولای تاریخ شد. نسخه یک این عنوان در ۲۲ ماه مه سال ۲۰۱۳ با نامThe Incredible Adventures of Van Helsing منتشر شد که مورد توجه منتقدان قرار گرفت و این در حالی است که نسخه دوم دقیقا یک سال بعد (۲۲ ماه مه ۲۰۱۴) منتشر شد ولی به نظر می رسید که منتقدان عقیده داشتند که این نسخه دارای افت کمی نسبت به نسخه قبلی بوده است. حال می خواهیم به بررسی نسخه دوم بازی بپردازیم و ببینیم که آیا این عنوان توانست انتظارات را بر آورده کند یا خیر.

باکس آرت بازی

باکس آرت بازی

نام:  The Incredible Adventures of Van Helsing II
سازنده: NeocoreGames
ناشر: NeocoreGames
سبک: اکشن، نقش آفرینی
پلتفرم: PC

 شروع نبرد

معمولا بازی هایی که در سبک نقش آفرینی هستند، داستانی قدرتمند و حماسی دارند ولی عناوین معدودی در این سبک هستند که داستان آنها آن چنان قدرتمند و حماسی نیست چرا که تقریبا کل بازی را گیم پلی بازی فرا می گیرد. می توانیم بگوییم که داستان The Incredible Adventures of Van Helsing II، چیزی میان این دو گزینه است. بیشتر بازی را گیم پلی دربر می گیرد اما داستان بازی نیز جذاب و جالب است.
داستان بازی ادامه ی داستان نسخه ی اول است. دانشمند دیوانه توسط “ون هلسینگ” نابود شده است اما نبرد واقعی، بعد از مرگ او شروع می شود. نیروهای شیطانی این بار به نحوی متحد شده اند چرا که از ون هلسینگ ترس دارند. او یکی از مخوف ترین موجودات دنیا را کشته است پس دیر یا زود به سراغ دیگر شیطان ها نیز می رود. حال در این میان، انقلابی بر علیه حکومت فعلی رخ می دهد. ون هلسینگ در نسخه اول، با نیروهای حکومتی نیز برخوردهایی داشته و حال این برخورد ها به اوج خود می رسد. این بار هم سربازان حکومتی و هم نیروهای شیطانی به فکر نابود کردن ون هلسینگ هستند. این بار ون هلسینگ به انقلابیون می پیوندد و در کنار آن، با نیروهای شیطانی نیز مبارزه می کند و تک تک هیولاها را از بین می برد. این بار جنگ بسیار گسترده شده است و این در حالی است که ون هلسینگ همراه با “خانم کاترین” به سوی مرکز این نبرد می روند تا بعد از مدت ها، صلح و دوستی را به سرزمین های مختلف بیاورند.
اگر نسخه ی اول را بازی کرده باشید، می دانید که ون هلسینگ یک همراه وفادار و قدرتمند دارد که روحی بیش نیست اما قدرت های او، به طرزی ون هلسینگ را هم قدرتمند کرده است. بله “lady Katarina” یا “خانم کاترین”، همراه همیشگی ون هلسینگ بوده است. در نسخه اول این روح تنها در جنگ ها به درد شما می خورد و استفاده ی خاص دیگری نداشت اما در این نسخه، به این شخصیت توجه بیشتری شده است و به نظر می رسد توانایی های وی نیز بیشتر شده است که می توان به هوش او در حین مواجه به مشکلات اشاره کرد. در کل شخصیت پردازی در این نسخه تغییر می کند و کاترین ظالم و بی احساس نسخه اول، در قسمت های زیادی از نسخه دوم، مهربان و دلسوز می شود که چنین تغییر ناگهانی بسیار عجیب است.
در کل داستان بازی دارای جذابیت های خاص خود است و وجود صحنه های هیجانی و غافلگیر کننده در بازی، داستان را جذاب تر می کند اما چنین عنوانی، پتانسیل یک داستان بسیار قدرتمندتر را داشت و صد در صد داستان بازی جای کار بیشتری را داشت اما به هر حال در حین بازی کردن، بازیکنان بیشتر به گیم پلی این عنوان توجه می کنند چرا که این فرنچایز، برگ برنده ی خود را گیم پلی بازی قرار داده است.

چنین موجودی هم از ون هلسینگ می ترسد

چنین موجودی هم از ون هلسینگ می ترسد!

پیش به سوی شکار

همانطور که گفته شد، یکی از مهم ترین بخش های یک بازی نقش آفرینی، گیم پلی آن است. نسخه ی اول ون هلسینگ، گیم پلی زیبا و جذاب داشت و بازیکن را هر چه بیشتر به تمام کردن بازی علاقه مند می کرد. سازندگان از این وضع خوشحال شدند و با کمال نا باوری همان گیم پلی نسخه اول را بدون تغییر خاصی در نسخه دوم قرار دادند! هیچ چیزی در گیم پلی تغییر نکرد؛ قدرت ها، شکل و شمایل آیتم ها، نوع شمشیر زدن و مبارزه و در کل همه چیز در گیم پلی همانند نسخه اول بود و هیچ تغییر خاصی در گیم پلی بازی ایجاد نشده بود! چنین موردی باعث شد که عده ی زیادی به سازندگان معترض شوند چرا که این بار گیم پلی جدید و زیبایی در انتظار بازیکنان نبود و همان روش قبلی با یک داستان جدید به بازیکنان ارائه شده بود. حال نگاهی عمیق تر بر گیم پلی بازی می اندازیم.
اگر شما از آن دسته افرادی هستید که نسخه ی اول را تجربه کردید، پس حتما گیم پلی تکراری بازی شاید شما را اذیت کند اما از آنجایی که تعداد قدرت ها و سلاح های بسیار زیاد و متنوعی در بازی وجود دارد، شما می توانید به نحو دیگری بازی را انجام دهید. مثلا اگر در نسخه شماره ی اول قدرت های یک جنگجو را بیشتر آزاد کردید و از سلاح های سرد استفاده کردید، می توانید در این نسخه بر عکس این را بر روی شخصیت مورد نظر اعمال کنید و با استفاده از سلاح گرم و قدرت های جادویی بازی را ادامه دهید که صد در صد تجربه ای زیبا و جدید برای شما به رقم می خورد. این یکی از نکات مثبت گیم پلی است که بخاطر تنوع بالا، شما هرگز در حین مبارزات احساس تکراری بودن نمی کنید. تنوع و گستردگی زیاد قدرت ها، باعث شد که بازیکنان و علاقه مندان به این عنوان پس از مدت کوتاهی دوباره به انجام بازی بپردازند و دوباره لذت هایی را که در نسخه اول بردند، این بار به نحو دیگری ببرند.
همانطور که ذکر شد گیم پلی بازی همانند نسخه اول است پس نیازی به توضیح دقیق نیست. شما می توانید انتخاب کنید که شخصیت بازی با سلاح گرم (اسلحه هایی مانند تفنگ) یا با سلاح سرد (شمشیر) وارد نبرد شود. زره و دیگر آیتم های بازی، نقش مهمی دارند و با تعویض آنها، چهره ی شخصیت شما نیز تغییر می کند. هر بار که قدرت شما ارتقا پیدا کند، قادر هستید توانایی های خود را افزایش دهید. افزایش توانایی می تواند به صورت افزایش قدرت اسلحه های گرم و سرد و آزاد کردن قابلیت های متنوع برای آنها باشد یا این افزایش توانایی می تواند در قالب آزاد کردن جادو ها و توانایی های جادویی باشد. تنوع و قابلیت های هر یک از این توانایی ها باعث می شود که بازیکن به هر نحوی که دوست دارد بازی را ادامه دهد و هیچ محدودیت خاصی برای انجام بازی وجود ندارد. از طرفی کاترین نیز می تواند ارتقا پیدا کند؛ هرچند توانایی های او و تنوع آن ها بسیار کمتر از ون هلسینگ است اما بعضی از این توانایی ها، بسیار مفید و حیاتی می باشند که اکثر آنها، به قدرت و توانایی های ون هلسینگ می افزاید! در واقع کارتین یک پشتیبان کامل برای ون هلسینگ است و علاوه بر مبارزه کردن، بر قدرت های ون هلسینگ نیز اثر می گذارد.

این تصویری از نسخه دوم بازی است گرافیک را کنار بگذارید و حال یک تفاوت نسبت به نسخه اول پیدا کنید

این تصویری از نسخه دوم بازی است. گرافیک را کنار بگذارید و حال یک تفاوت نسبت به نسخه اول پیدا کنید!

مواردی که ذکر شد، یک معرفی کلی از این بازی بود و حال به موارد کوچکی که به این نسخه اضاف شده اند می پردازیم. این بار ون هلسینگ در قالب یک انقلابی است و از طرفی او باید هیولاهای خبیث را نیز شکار کند. او همزمان نمی تواند در چند جا باشد و از جایی که امکان حمله ی هر دو گروه در یک زمان وجود دارد، او نیازمند نمایندگانی است که به جای او در بعضی از مبارزات لشکر انقلابیون را هدایت کنند. از این سو سازندگان ژنرال ها را وارد برنامه کرده اند. در هر مرحله، چندین و چند حمله رخ می دهد. شما می تواند به این حمله ها توجهی نکنید که باعث می شود شهرت شما کم شود و هیولاها جسور تر شوند یا می توانید به این حمله ها توجه کنید و آن ها را سرکوب کنید. بعضی مراحل به انتخاب شما توسط ژنرال ها یا توسط خودتان صورت می گیرد و این در حالی است که بعضی از مشکلات، آنقدر مهم نیستند که وقت خود را تلف کنید اما در آینده می توانند مشکل ساز شوند. چنین مراحلی تنها به دست ژنرال های شما انجام می شود. شما چند ژنرال دارید که هر یک توانایی های خاص خود را دارد. یکی در چیدمان نیروها و استراتژی نبرد حرفه ای است، یکی در مبارزه و جنگیدن تعریف دارد و یکی نیز در تله گذاشتن و مسائل مربوط به آن زیرک می باشد. هر مرحله توسط یک ژنرال به پایان می رسد و شما آن ژنرال را بر اساس نوع مرحله انتخاب می کنید. ژنرال شما ممکن است در انجام مرحله شکست بخورد و زخمی شود یا با پیروزی آن ماموریت را به اتمام برساند. علاوه بر توانایی های ژنرال شما، ارتقای اسلحه ی ارتش انقلابیون و تعداد آنها، نقشی اساسی در ماموریت ها دارد. برای این کار ها، لازم است که پول قابل توجهی را پرداخت کنید. در نسخه ی اول عده ای اعتقاد داشتند که پول های بسیار به درد نخور هستند چرا که آیتم ها خوبی در بازار ها وجود ندارد و اکثر آیتم های خوب، از هیولا ها بدست می آید. حال با اضاف شدن این قسمت از بازی، شما کمبود پول در مراحل را حس خواهید کرد که به سخت تر شدن بازی کمک شایانی می کند و این عنوان را جذاب تر می کند.
عنوان ون هلسینگ به دلیل داشتن سبک نقش آفرینی، دارای دشمنان و باس فایت های زیاد و متنوعی است. خوشتبخانه تنوع دشمنان در این نسخه افزایش یافته است و دشمنان و باس فایت های سخت و نفس گیری در بازی وجود دارند که شما در حین مواجه با آنها، خود را به در و دیوار می کوبید ولی شاید باز هم نتوانید آن ها را از پا در آورید! البته هنوز تعداد زیادی از دشمنان نسخه ی قبلی در این عنوان مشاهده می شود ولی اکثر آنها در نقش نخود سیاه هستند و دشمنان واقعی شما، دشمنانی هستند که به تازگی به بازی اضافه شده اند. یکی از دشمنانی که در این نسخه حرفه ای تر و مخوف تر شده اند، جادوگران هستند که جان بسیار کمی دارند ولی تا شما بخواهید به نزدیک آنها برسید تا نابودشان کنید، میلیون ها یخ از آسمان بر روی سرتان می ریزند و اینجا است که دیگر هرچه معجون های افزایش جان میل کنید و یا جادوی افزایش جان بر سر خود بزنید، باز هم نمی توانید کار خاصی از پیش ببرید. پس زمان را متوقف کنید و به سوی این موجودات عصبی اما زیبا حمله ور شوید و تا می توانید انتقام بگیرید چرا که بعد از چند ثانیه زمان دوباره به جریان می افتد و وجود شما دوباره آسفالت خواهد شد. در کل باید گفت که اضافه شدن دشمنان و باس فایت های جدید، بازی را بسیار سخت تر و جذاب تر کرده است البته بسیار از دشمنان شما، نسخه ی ارتقا یافته ی نسخه اول هستند که باز هم می توان آنها را دشمنان جدید خطاب کرد چرا که قدرت آنها نسبت به نسخه اول به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است.
در پایان باید گفت که گیم پلی بازی همانند نسخه اول می باشد اما اضافه شدن ژنرال ها و دشمنان جدید در بازی، به جذابیت بازی افزوده است. تنوع زیاد در قدرت ها باعث می شود که بتوان کمی از این تکرار گیم پلی چشم پوشی کرد و این کلیشه ای بودن گیم پلی، یکی از نقاط ضعف بزرگ بازی است که به سادگی نمی توان از آن چشم پوشی کرد اما اگر شما نسخه ی اول را بازی نکرده اید، شدیدا توصیه می شود که نسخه ی دوم را انجام دهید چرا که هم داستان بازی را به خوبی متوجه خواهید شد و هم گیم پلی زیبا و جذاب در انتظار شما خواهد بود.

زیبایی مرگ و زندگی

گرافیک این نسخه واقعا زیبا و چشم نواز است! چیزی که در نسخه اول کمبود آن حس می شد. می توان این را گفت که سازندگان بیشترین دقت را بر روی گرافیک بازی کردند و توانستند یک گرافیک قدرتمند و زیبا را به علاقه مندان عرضه کنند. طبیعت که مملو از مرگ شده ، به زیبایی طراحی شده است. محیط اطراف شما از طراحی فوق العاده بهتری برخوردار شده است و این در حالی است که چهره پردازی ون هلسینگ و کاترین پیشرفت خاصی نداشته است اما از آنجایی که به چهره ی آنها توجه خاصی نمی شود، می توان گفت که بازی از یک گرافیک زیبا برخوردار است. با افزایش گرافیک بازی، بوته ها و درخت ها خود را بسیار بهتر و جذاب تر نشان می دهند. گرافیک بازی بسیار زیبا و دوست داشتنی در بازی گنجانده شده است که یکی از مهم ترین تغییرات و نکات مثبت این نسخه است و بازیکن را هر چه بیشتر به انجام بازی علاقه مند می کند چرا که وجود محیط های مختلف و متنوع، به جذابیت بازی می افزاید و گرافیک بازی می تواند در محیط های متفاوتی خودنمایی کند.

گرافیک بازی بسیار بهبود یافته است برف به زیبایی در بازی مشاهده می شود

گرافیک بازی بسیار بهبود یافته است. برف به زیبایی در بازی مشاهده می شود.

نورپردازی نیز در بازی به خوبی گنجانده شده است و بهبود هایی نسبت به نسخه ی اول دیده می شود. البته نورپردازی دچار تغییرات بزرگی نشده است چرا که در همان نسخه اول هم، بازی از نورپردازی خوبی برخوردار بود. به هر حال در نسخه ی دوم تغییراتی در نورپردازی مشاهده می شود که اوج این تغییرات، زمان هایی است که در شب، نوری در محیط پخش می شود. البته انفجار ساختمان ها و تخریب آنها خیلی دلچسب نیست اما در کل کیفیت آتش در بازی قابل قبول است. البته رضایت شما از نورپردازی بستگی به توانایی هایی دارد که برای شخصیت اصلی در نظر گرفته اید و اگر شخصیت شما بیشتر از جادو استفاده کند، طبیعتا نورپردازی نقش مهمی را ایفا می کند ولی اگر شخصیت شما شمشیر زن باشد، نورپردازی خاصی را در حین مبارزات مشاهده نخواهید کرد.

 

گریه ی طبیعت برای گریز از مرگ

به طور حتم باید گفت که صدا گذاری بهبود قابل توجهی نسبت به نسخه ی قبل داشته است. ون هلسینگ همچنان دارای لهجه ی زیبای بریتانیایی است و واقعا او زیبا سخن می گوید. در این نسخه بحث ها و اختلاف نظرهای بیشتری میان کاترین و ون هلسینگ مشاهده می شود که همین دیالوگ های زیبا و خنده دار، بازی را کمی Fun می کنند و اجازه نمی دهند که شما یک عنوان خشک و بی روح را تجربه کنید. برای مثال کاترین بار ها به شخصیت های مختلف بازی به قول معروف “تیکه” می اندازد که بعضی از آنها نیز تهاجمی هستند! ون هلسینگ هم سریع به شخص مذکور می گوید که به حرف های کاترین گوش ندهد و چند دیالوگ خنده دار جالب در این میان رد و بدل می شود. صداگذاری در مبارزات، همچنان مانند نسخه اول است و تفاوت خاصی نکرده است ولی خب همانند نسخه اول، صدای ضربات شمشیر و اسلحه ها، همچنان واقعی و جذاب است.
متاسفانه در نسخه دوم، پیشرفت خاصی در زمینه ی موسیقی ایجاد نشده است. تنها یک موسیقی به خصوص در منوی بازی وجود دارد که همان موسیقی منوی نسخه اول است؛ البته تغییراتی در آن ایجاد شده است و آن را بسیار زیباتر کرده است اما به هر حال این عنوان از کمبود موسیقی رنج می برد. در اکثر مواقع ده ها دشمن غول پیکر به شما حمله می کنند و آنقدر صداگذاری قوی کار شده است که دیگر نیاز به صداگذاری نیست! چرا که صدای شمشیر و فریادهای هیولاها، همه جا را پر می کند. در کل باید گفت که کمبود موسیقی در این نسخه حس می شود.

در پایان باید گفت  The Incredible Adventures of Van Helsing 2، یکی از عنوان های نقش آفرینی زیبا می باشد اما به دلیل کمبود پیشرفت نسبت به نسخه اول، این عنوان نتوانست انتظارات را بر آورده کند اما باید گفت اگر نسخه اول این عنوان را تجربه نکرده اید، این عنوان می تواند یکی از بهترین بازی های نقش آفرینی باشد که تا کنون تجربه کرده اید.

jadval viliant

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

شکارچی اصیل | نقد و بررسی The Incredible Adventures of Van Helsing II - گیمفا
شکارچی اصیل | نقد و بررسی The Incredible Adventures of Van Helsing II - گیمفا
شکارچی اصیل | نقد و بررسی The Incredible Adventures of Van Helsing II - گیمفا
شکارچی اصیل | نقد و بررسی The Incredible Adventures of Van Helsing II - گیمفا
شکارچی اصیل | نقد و بررسی The Incredible Adventures of Van Helsing II - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

شکارچی اصیل | نقد و بررسی The Incredible Adventures of Van Helsing II - گیمفا