رستگارى در دنیاى مردگان | نقد و بررسى Murdered: Soul Suspect - گیمفا
رستگارى در دنیاى مردگان | نقد و بررسى Murdered: Soul Suspect - گیمفا
رستگارى در دنیاى مردگان | نقد و بررسى Murdered: Soul Suspect - گیمفا
رستگارى در دنیاى مردگان | نقد و بررسى Murdered: Soul Suspect - گیمفا

رستگارى در دنیاى مردگان | نقد و بررسى Murdered: Soul Suspect

آريا توكلى
۱۲:۰۰ ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
رستگارى در دنیاى مردگان | نقد و بررسى Murdered: Soul Suspect - گیمفا

مرگ پس از زندگى و زندگى پس از مرگ، جزو مهم ترین نکاتى است که زندگى انسان در دنیاى فانى را تحت تاثیر قرار مى دهد. انسان همیشه مراقب اعمال خویش است، تنها براى زندگى پس از مرگ. اما پس از مرگ، انسان چه اتفاقاتى را تجربه مى کند؟ آیا وى مى تواند نظاره گر دیگران باشد؟ دنیاى مردگان چگونه است؟ آیا همچین دنیایى وجود دارد؟ آیا انسان مرده مى تواند با دنیاى زندگان ارتباط برقرار کند؟ پاسخ همه ى این سوالات توسط عنوان Murdered: Soul Suspect داده مى شود. آیا واقعاً دنیاى پس از مرگ این گونه است؟

کاور رسمی بازی Murdered: Soul Suspect

نام: Murdered: Soul Suspect
سازنده: Airtight Games
ناشر: Square Enix
تاریخ انتشار: ٣ ژوئن سال ٢٠١۴
پلتفرم هاى مقصد: Microsoft Windows، PS4، PS3، Xbox One، Xbox 360
موتور گرافیکى: Unreal Engine 3
سبک: Action Adventure، Stealth | اکشن – ماجراجویى، مخفى کارى

 

پس از مدتى انتظار، عنوان Murdered: Soul Suspect در تاریخ ٣ ژوئن منتشر شد. انتظارات از این عنوان بالا بود اما متأسفانه M:SS آن طور که باید ظاهر نشد و منتقدان نیز به تمجید از آن نپرداختند و در انتها، میانگین نمرات ۶۴ براى M:SS به دست آمد. آیا M:SS عنوانى ضعیف بود؟ آیا منتقدان همیشه به دنبال تجربه ى عناوینى چون GTA هستند و براى عناوین خاص ارزشى قائل نیستند؟ آیا M:SS تجربه اى ناب است؟ و آیا کارآگاه شهر Salem موفق شد؟

داستان M: SS حول شخصیتى به نام Ronan O’ Connor مى چرخد. وى در گذشته اى نه چندان دور، یک خلافکار بوده است اما هم اکنون، کارآگاهى زبر دست است و بر ضد خلافکاران کار مى کند.

داستان M: SS حول شخصیتى به نام Ronan O’ Connor مى چرخد. وى در گذشته اى نه چندان دور، یک خلافکار بوده است اما هم اکنون، کارآگاهى زبر دست است و  ضد خلافکاران کار مى کند. ماجرا از جایى شروع مى شود که Ronan طى یک درگیرى براى یکى از پرونده ها و یافتن یک قاتل، از طبقه پنجم ساختمانى سقوط مى کند. وى بر مى خیزد و در کمال ناباورى، از حادثه گریخته است. اما به سرعت در مى یابد که بدنش یک جنازه ى نیمه جان است. قاتل به سرعت کار Ronan را با هفت گلوله به پایان مى رساند و هم اکنون، Ronan یک روح است. رونان در گذشته اى بسیار نزدیک، به دنبال قاتل هاى مختلفى مى رفت اما این پرونده بسیار متفاوت خواهد بود. پرونده ى قتل خود و یافتن قاتل خود، پایه ى داستان Murdered Soul Suspect است و این داستان خاص، M:SS را از دیگر عناوین متمایز مى کند.در ادامه و طى چند Flash Back، بازیباز در مى یابد که رونان حوادثى سخت را تجربه کرده و همسرش، Julia، را نیز از دست داده است. Julia به Ronan مى گوید که وى باید قاتل خود را پیدا کند و این کار تنها راه بودن Ronan در کنار Julia است.پس از مدتى بررسى، Ronan مى فهمد که قاتلش فردى است بسیار حرفه اى و زبر دست و با قتل هاى متوالى براى شهروندان دردسر درست کرده است.
شخصیت پردازى افرادى چون Ronan جاى کار دارد و علاوه بر این مشکل، روند بازى طى مدتى کسالت بار مى شود و جذابیت اوایل را به کلى از دست مى دهد. هر چند با وجود این مشکلات، داستان بازى یک نقطه قوت به شمار مى آید و بسیار خوب کار شده است. همچنین پایان بندى بسیار مناسب نیز از نکات مثبت و قابل توجه است.

گیم پلى عنوان M:SS سرگرم کننده نیست و به زودى رنگ مى بازد. مبارزات فقط جهت تلف کردن وقت و طولانى تر شدن بازى ساخته شده اند و بخش اصلى گیم پلى بر روى پیدا کردن سر نخ براى یافتن قاتل متمرکز شده است. البته بازیباز با معماهایى چالش بر انگیز روبرو نمى شود و حل کردن مسائل امرى بدون درد سر است. همچنین در طول بازى، بازیباز باید به سوالاتى نیز پاسخ دهد که با حدس و گمان حل مى شوند.

 

مبارزات فقط جهت تلف کردن وقت و طولانى تر شدن بازى ساخته شده اند و بخش اصلى گیم پلى بر روى پیدا کردن سر نخ براى یافتن قاتل متمرکز شده است.

یکى از نقاط قوت گیم پلى Murdered Soul Suspect، تسخیر جسم افراد زنده و حتى خواندن ذهن آنان است که در بسیارى از مراحل مورد استفاده قرار مى گیرد. هر چند این نو آورى نیز پس از مدتى جذابیت خود را از دست مى دهد. چرا که خواندن ذهن مردم شهر Salem، به شکل عجیبى تکرارى مى شود. سازندگان بازى تنها ٢ نکته را در ذهن مردم شهر گنجانده اند که بسیار قابل تأمل است.
همانطور که ذکر شد، بازیباز در نقش یک روح ظاهر مى شود اما این بدان معنا نیست که آزادى عمل بازیباز زیاد است! محیط بازى نسبتاً بسته است و مناطق غیر قابل ورود با دیوار هایى آبى رنگ بسته شده اند و هیچ گاه حس روح بودن به بازیباز منتقل نمى شود!نکته ى عجیب دیگر، نبود نقشه است. درست است که مناطق بازى بسیار گسترده نیستند اما نبود نقشه موجب گم شدن بازیباز و پیمودن مسیر اشتباه توسط وى مى شود.
در طول بازى، بازیباز با معما هاى کوچک و بى اهمیتى نیز مواجه مى شود که با توجه با گیم پلى کوتاه بازى، حل کردن این معما ها توصیه مى شود. هر چند تاثیر به سزایى در طول بازى ندارند.یکى از فاکتور هاى مهم و قابل توجه Murdered Soul Suspect قابلیت مخفى کارى آن است. در طول بازى رونان با هیولا هایى نیز مواجه مى شود که یکى از بهترین راه ها براى رهایى یافتن از آن ها استفاده از مخفى کارى است.
در طول بازى دخترى به نام Joy همراه رونان است. خیلى از افراد على الخصوص پلیس ها براى وى دردسر ساز مى شوند و هموار کردن راه وى نیز یکى از بخش هاى جالب و خوب گیم پلى به حساب مى آید.با وجود اینکه موتور گرافیکى Unreal Engine 3، موتورى بسیار قدرتمند است، نتوانست در M:SS موفق شود. هر چند در نمایش هاى پیش از عرضه، مخاطبان با گرافیکى بسیار خوب مواجه شدند اما هنگام عرضه، ورق برگشت. کیفیت بافت هاى استفاده شده در شخصیت هاى اصلى خوب است و انیمیشن آن ها نیز در سطح بالایى قرار دارد اما در NPC ها تعریفى ندارد و حتى تداعى کننده اوایل نسل هفتم است.

طراحى رونان از سایر شخصیت ها بهتر انجام شده است. طراحى خوب چهره و همچنین لباس ها، او را از بقیه شخصیت هاى بازى متمایز مى سازد.

طراحى رونان از سایر شخصیت ها بهتر انجام شده است. طراحى خوب چهره  و همچنین لباس ها، او را از بقیه شخصیت هاى بازى متمایز مى سازد. رونان به دلیل روح بودن و نداشتن جسم مادى، آبى رنگ است.
Salem، شهرى تاریک است و تمامى مراحل بازى در شب پیش مى روند. تاریک از این جهت که تعداد چراغ هاى موجود در شهر به اندازه انگشتان دست است و نتیجه ى نور پردازى با این چراغ هاى معدود، مثبت در نیامده!
در مجموع گرافیک عناوینى بین دو نسل همیشه پر از تناقض بوده است. گرافیک نسخه هاى نسل هفتمى به مراتب ضعیف تر از نسل هشتم و PC است و البته تنها دلیل آن سخت افزار ضعیف کنسول هاى نسل هفتم نسبت به نسل هشتم است. تفاوت هاى گرافیکى دو نسل بیشتر در کیفیت بافت ها و انیمیشن کاراکتر ها مشهود هستند و در نورپردازى، دو نسل تقریباً یکسان هستند. در لود شدن بافت ها نیز هر دو نسل به خوبى ظاهر شدند و خوشبختانه از این لحاظ مشکلى به گرافیک Murdered Soul Suspect وارد نیست.

صداگذارى شخصیت Ronan O’Connor، بر عهده ى بازیگر امریکایى، آقاى Jason Brooks بوده است.

صداگذارى شخصیت Ronan O’Connor، بر عهده ى بازیگر امریکایى، آقاى Jason Brooks بوده است. على رغم تجربه ى بالاى ایشان در زمینه ى بازیگرى، صداپیشگى Ronan تعریفى ندارد و به هیچ وجه نمى تواند حس یک کارآگاه را منتقل کند. صداى ایشان پس از مدتى کوتاه حالتى یک نواخت را پیش مى گیرد. با این وجود، آقاى Brooks در میان صداپیشگان دیگر بازى، بهترین نقش را ایفا کردند و تا حدودى از تجربه ى بالاى خود بهره بردند و صداگذارى دیگر اشخاص به مراتب ضعیف تر انجام شده است.
موسیقى هاى Murdered Soul Suspect بیشتر جنبه ى رفع تکلیف را دارند. موسیقى هایى بسیار کوتاه که اکثرشان چند ثانیه بیشتر به طول نمى انجامند. اکثر موسیقى ها هنگام حل یکى از سرنخ ها و یا هنگام پیدا کردن مدارک نواخته مى شوند و بیشتر بازى فاقد از موسیقى است. هر چند بعضى اوقات موسیقى هاى احساسى نیز نواخته مى شوند که نقش خوبى را ایفا مى کنند. برخى از صدا هاى محیط نیز با امتداد به گوش مى رسند که به گونه اى نشان گر روح بودن رونان و نبود جسم مادى وى است. هر چند این صدا ها چندان به چشم نمى آیند و در عناوینى چون Beyond: Two Souls، از این بخش بهره ى بهترى برده شده بود.

عنوان Murdered: Soul Suspect تنها توانست از بُعد داستان موفق باشد و بقیه فاکتور ها چندان چشم گیر نبودند. هر چند نمى توان Murdered را یک عنوان ضعیف دانست چرا که اکثر فاکتور ها در حد وسط قرار دارند. قطعاً اگر Airtight Games در ساخت بازى دقت و حوصله ى بیشترى به خرج مى داد، مى توانستیم عنوان Murdered Soul Suspect را با عناوینى شاهکار همچون L.A Noire مقایسه کنیم اما هم اکنون M:SS عنوانى است که تنها ارزش یکبار تجربه آن هم بخاطر داستان زیبایش را دارد.

 

murdered jadval

این نقد و بررسی با توجه به نسخه PC نوشته شده است

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

رستگارى در دنیاى مردگان | نقد و بررسى Murdered: Soul Suspect - گیمفا
رستگارى در دنیاى مردگان | نقد و بررسى Murdered: Soul Suspect - گیمفا
رستگارى در دنیاى مردگان | نقد و بررسى Murdered: Soul Suspect - گیمفا
رستگارى در دنیاى مردگان | نقد و بررسى Murdered: Soul Suspect - گیمفا
رستگارى در دنیاى مردگان | نقد و بررسى Murdered: Soul Suspect - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

رستگارى در دنیاى مردگان | نقد و بررسى Murdered: Soul Suspect - گیمفا