در مسیر بقا| نقد و بررسی عنوان State Of Decay Lifeline | گیمفا
در مسیر بقا| نقد و بررسی عنوان State Of Decay Lifeline | گیمفا
در مسیر بقا| نقد و بررسی عنوان State Of Decay Lifeline | گیمفا
در مسیر بقا| نقد و بررسی عنوان State Of Decay Lifeline | گیمفا

در مسیر بقا | نقد و بررسی State Of Decay Lifeline

محمد حسین جعفریان
۱۸:۰۰ ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
در مسیر بقا| نقد و بررسی عنوان State Of Decay Lifeline | گیمفا

عناوین آرکید همواره یک آینده دور را به نمایش می گذارند. در حقیقت نسخه ای ساده از عناوینی بزرگ هستند که در بسیاری زمان ها آن نسخه های اصلی هرگز ساخته نمی شوند. یکی از برترین عناوین آرکید مایکروسافت که به صورت دیجیتالی عرضه می شود و طرفداران زیادی دارد بازی State of Decay است. عنوانی که با یک فضای آخرالزمانی المان های جالبی را برای ساخت محیط خود داراست و با وسایل مختلف در مکان های مختلف شما را به جنگ با زامبی ها می برد. State of Decay از زمان عرضه اش در سال ۲۰۱۳ پس از فروش بسیار زیاد خود تعداد زیادی پچ و DLC را به خود دیده است. حال این بار جدیدترین DLC این عنوان با نام Lifeline عرضه شده است و این محیط را جذابتر از گذشته کرده است. اما باید با بررسی دقیق متوجه شد که آیا این DLC تازه حرف خاصی برای گفتن دارد یا خیر…48323 state of decay

نام: State of Decay Lifeline

سازنده: Undead Labs

ناشر: Microsoft Studios

سبک: سوم شخص – Open World – survival horror

تاریخ انتشار: ۳۱ می سال ۲۰۱۴ میلادی(۱۰ خرداد ۱۳۹۳ شمسی)

پلتفرم ها: Xbox 360-PC

اگر بخواهیم بزرگترین DLC های عنوان State of Decay را نام ببریم بدون شک پاسخ Lifeline و Breakdown می باشد. این موضوع تا حدی جدی است که پس از نصب این دو محیط بازی به شکلی در می آید که گویا در یک عنوان ۳ بازی مختلف نهفته است چرا که هر کدام از این DLC ها به جز نقشه ها و اسلحه ها و وسایل نقلیه مختلف و … و… ای که به بازی اضافه می کنند یک خط داستانی جدید را نیز دنبال می کنند و این موضوع باعث می شود که آن ها به شکل یک بازی مستقل تجربه شوند. State of Decay  و  DLC های آن هرگز نمرات خاصی دریافت نکرد اما همواره مورد توجه گیمران بسیار قرار گرفته است. حال این بار سازندگان DLC تازه خود یعنی Lifeline را بسیار بزرگتر از گذشته می دانند و ادعا می کنند که این محتوای اضافه چیزی فراتر از گذشته است اما  باید این ادعا را از همه نظر سنجید تا نتیجه نهایی را دریافت…

3 عنوان در یکی

۳ عنوان در یکی…

فقط برای بقا…

بخش داستانی در Lifeline بر خلاف تصور ها به هیچ عنوان نتوانست چیز خاصی را رقم بزند. تک تک بخش های داستان این عنوان به مبارزه با زامبی ها یا پیدا کردن مکانی امن ختم می شود. شما در یک گروه هستید که هدف آن ها زنده ماندن و کمک به دیگران است و شما به بخش های مختلف و نزد انسان های مختلف در شرایط مختلف می روید و همین موضوع تمام بخش های داستانی این عنوان را شامل می شود. اما بدون شک در کنار ضعف این بخش که هیچ داستان خاصی را یدک نمی کشد سازندگان المان های مثبت و راضی کننده ای را برای بخش داستان در نظر گفته اند. یکی از این ویژگی های خوب این بخشغافلگیری در داستان این عنوان است. در بسیاری از زمان ها که شما فکر می کنید به آرامش رسیده اید اتفاقی هولناک و تازه شما را به یک مبارزه جدید دعوت می کند و این کشاکش داستانی در مواردی بسیار کم باعث جذابیت این بخش می شود. داستان این عنوان از همه لحاظ دقیقا به شکل نامش است. در حقیقت شما همواره جاده ها و … و… را زیر پای خود می گذارید برای این که زنده بمانید یا کسی را نجات دهید.

یک دنیای نابود شده

یک دنیای نابود شده…

بدون شک بخش داستانی این عنوان از هیجان بسیار کمتری نسبت به Breakdown برخوردار است. چرا که در آن عنوان وجود انسان به عنوان یک دشمن و آن انفجار ها و فرار از آن منطقه ها و … و … همواره عناصر اکشن زیبایی را به بخش داستانی اضافه کرده بودند و هیجان آن را چند برابر می کردند. اما Breakdown در یک بخش داستانی هرگز به این DLC تازه نمی رسد و آن بخش شخصیت پردازی است. در حالی که از یک عنوان آرکید به هیچ عنوان انتظار یک شخصیت پردازی قوی نمی رود از معدود عناصر خوب داستانی Lifeline همین شخصیت پردازی قوی است. این موضوع تا حدی جدیست که شما هر شخصی را که مشاهده می کنید می توانید با داشتن یک مکالمه با او شخصیت وی را بشناسید و اتفاقاتی که در این دنیا برای او افتاده است را درک کنید. این موضوع حتی برای یک سرباز ساده نیز وجود دارد.

به طور کلی بخش داستانی این عنوان جدا از شخصیت پردازی قوی دچار ضعف های بسیار است و به هیچ عنوان ادعای سازندگان در رابطه با پیشرفت این بخش درست نبوده است و این عنوان هنوز راه زیادی را باید طی کند تا بتواند به یک بخش قوی داستانی برسد.

تفاوت|تازگی| یک دنیای مرده

اگر بخواهیم قدرتمند ترین بخش این عنوان را نام ببریم بدون شک باید به گیم پلی آن اشاره کنیم. در این عنوان شما در یک محیط بزرگ و در حقیقت یک دنیای نابود شده قرار دارید که در شب و روز و در جای جای آن مرگ انتظارتان را می کشد. وجود وسایل نقلیه مختلف و اسلحه ها و نقشه های تازه باعث می شود که Lifeline در بخش گیم پلی پیشرفت های وسیعی را دارا باشد. در این عنوان به مانند نسخه های قبلی شما مکان امنی برای خود دارید و همواره در کنار تمام کار ها باید مراقب جان خود باشید و به دنبال اسلحه و مواد غذایی و … و… بگردید. اما تفاوت های بخش گیم پلی این نسخه فقط به اسلحه های تازه محدود نمی شود. یکی از بزرگترین زیبایی های Lifeline محیط های تازه و متفاوت آن است. شما می توانید در این عنوان به خانه های مختلف و کمپ های مختلف و … و … بروید اما این بار با یک تازگی رو به رو می شوید و آن وجود محیط های گسترده تر و بسیار جذابتر است. هیجان در گیم پلی این عنوان عنصری بی نظیر است. این موضوع را زمانی درک می کنید که وارد یک خانه شده اید و در حال جست و جو در آن هستید که شب فرا می رسد. حال شما به طبقه بالا می روید ناگهان صدایی می شنوید و بر می گردید و شلیک می کنید و این جاست که می فهمید به یک انسان ساده که درخواست کمک می کرد شلیک کرده اید! در حقیقت یکی از بزرگترین لذت های بخش گیم پلی این عنوان چرخیدن در محیط های جذاب و متفاوت آن است که در هر کدام از آن ها اتفاقی تازه انتظار شما را می کشد.

state of decay lifeline

شما می توانید در این عنوان به خانه های مختلف و کمپ های مختلف و … و … بروید اما این بار با یک تازگی رو به رو می شوید و آن وجود محیط های گسترده تر و بسیار جذابتر است.

یکی دیگر از بخش های این گیم پلی که تازگی بیشتری به خود دیده است وسایل نقلیه است. وجود وسایل نقلیه مختلف تازه در Lifeline باعث شده است که تجربه حرکت در این دنیای نابود شده جذابتر از گذشته باشد و بازیکنان را بیشتر به این جابه جایی های ترغیب کند. وانت های مختلف و ماشین های متفاوت زمانی جذابتر می شوند که به هیچ عنوان قابل دسترسی نیستند! این موضوع در بخش اسلحه ها نیز رعایت شده است. به این معنی که شما یک سری اسلحه را فقط در گشت و گذار های زیاد در گوشه یک خانه پیدا می کنید و بعضی ماشین های فوق العاده در میان نقاط نابود شده شهر مخفی شده اند. این موضوع باعث می شود که گشت و گذار در تک تک محیط ها بخشی جذاب و جدا نشدنی از این گیم پلی باشد.

این DLC تازه به هیچ عنوان گیم پلی این عنوان را تبدیل به یک عنوان تازه نمی کند و همه چیز مانند گذشته است اما نکاتی که در بالا ذکر شد نشان می دهد که در Lifeline تمام استانداردهای لازم برای گیم پلی یک DLC جدید وجود دارد و این عنوان قوی ترین نمایش خود را در همین بخش گیم پلی داشته است. البته ناگفته نماند که  سادگی و مشکلات هوش مصنوعی و … از نسخه اصلی به این عنوان به ارث رسیده است.

همه چیز به مانند گذشته…

دو بخش موسیقی و گرافیک این عنوان به جز نکته هایی کوچک هیچ تفاوتی با گذشته خود نداشته است. بدون شک از سازندگان برای این ۲ بخش در Lifeline انتظارات زیادی می رفت اما آن ها تنها به حل برخی مشکلات پسنده کرده اند.

گرافیک در این عنوان هرگز چیزی بسیار قدرتمند نبوده است. طراحی ماشین ها و چهره شخصیت ها و هر شیء درون بازی بسیار ساده انجام شده است و به هیچ عنوان چیز خاصی برای ارائه ندارد. این موضوع دقیقا در Lifeline نیز وجود دارد و بدون هیچ طارفی هیچ گونه پیشرفتی در گرافیک این نسخه نیز حاصل نشده است. تنها نکته مثبت این بخش در Lifeline برطرف کردن بخشی باگ های گرافیکی است که نکته جالب حذف آن ها و افزوده شدن باگ های جدید به این بخش است. مانند سیاه ماندن طولانی تصویر و … و…

فقط یک بخش دیگر در گرافیک این عنوان پیشرفت کرده است و آن کیفیت سایه ها در بازی است. در نسخه های قبلی سایه ها به یک سری اشکال نوک تیز خلاصه می شد اما در Lifeline در زمان های مختلف روز سایه های درست و متفاوتی از هر جسم مشاهده می شود که این موضوع حقیقتا ستودنی است.

lifeline 1

در نسخه های قبلی سایه ها به یک سری اشکال نوک تیز خلاصه می شد اما در Lifeline در زمان های مختلف روز سایه های درست و متفاوتی از هر جسم مشاهده می شود که این موضوع حقیقتا ستودنی است.

صداگذاری نیز هنوز همان قدر ضعیف باقی مانده است. در حقیقت موسیقی ها در این نسخه تازه قابل قبول شده اند اما صداگذاری بدتر از گذشته نیز جلوه می کند. صدای اشیای سرد برای مبارزه و انواع اسلحه ها هیچ تفاوت خاصی با یکدیگر ندارد و شاید تفاوت صدای دو اسلحه کوچک و بزرگ تنها در بلندی یک صدا خلاصه می شود. صدای شخصیت ها نیز بسیار ضعیف است و در بازی به جز شخصیت های اصلی کاملا مشخص است که همگان از چند صدای ثابت بهره می برند. اما موسیقی در این عنوان حرف دیگری دارد و در تاریکی شب ها و لحظات ترس و اضطراب و … و… کمک لازم به گیم پلی این عنوان را انجام می دهد و در کل راضی کننده است.

کلام آخر…

State of Decay:Lifeline عنوانی است که از نظر داستانی حرف خاصی برای گفتن ندارد اما از یک گیم پلی حقیقتا فوق العاده بهره می برد و این موضوع زمانی که با معدود پیشرفت های بخش موسیقی و گرافیک ترکیب شود می تواند عنوانی لایق تجربه را بیافریند. در کنار تمام مشکلات زیادی که در این DLC تازه دیده می شود اما هنوز هم این دنیا آن قدر گیم پلی جذاب دارد که شما بخواهید آن را یک بار تجربه کنید…

 

state nomre

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

در مسیر بقا| نقد و بررسی عنوان State Of Decay Lifeline | گیمفا
در مسیر بقا| نقد و بررسی عنوان State Of Decay Lifeline | گیمفا
در مسیر بقا| نقد و بررسی عنوان State Of Decay Lifeline | گیمفا
در مسیر بقا| نقد و بررسی عنوان State Of Decay Lifeline | گیمفا
در مسیر بقا| نقد و بررسی عنوان State Of Decay Lifeline | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

در مسیر بقا| نقد و بررسی عنوان State Of Decay Lifeline | گیمفا
در مسیر بقا| نقد و بررسی عنوان State Of Decay Lifeline | گیمفا