پایان یک افسانه | تحلیل نمایش Batman : Arkham Knight در E3 2014 - گیمفا
پایان یک افسانه | تحلیل نمایش Batman : Arkham Knight در E3 2014 - گیمفا
پایان یک افسانه | تحلیل نمایش Batman : Arkham Knight در E3 2014 - گیمفا
پایان یک افسانه | تحلیل نمایش Batman : Arkham Knight در E3 2014 - گیمفا

پایان یک افسانه | تحلیل نمایش Batman : Arkham Knight در E3 2014

محمـد حسین صفری
۱۴:۴۰ ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
پایان یک افسانه | تحلیل نمایش Batman : Arkham Knight در E3 2014 - گیمفا

زندگی هر انسانی فراز و نشیب های خاص خود را دارد. برخی از مواقع انسان در اوج عزت و بزرگی قرار داد و گاهی نیز از یک سنگ خوار تر و حقیر تر می شود ولی همواره این امکان وجود دارد که انسان خود را بار دیگر به اوج عزت برساند. در واقع این اراده و خواست درونی انسان است که می تواند جایگاه او در طول زندگی را مشخص کند. شاید عده ی کثیری اعتقاد داشته باشند که با شکست همه چیز به پایان می رسد و دیگری راهی برای دوباره شکوفا شدن و بزرگ شدن وجود ندارد وی همه ی ما به خوبی می دانیم که این تفکر نادرست است. این به خود انسان بستگی دارد که بخواهد دوباره شکوفا شود و زندگی کند یا اینکه در اوج پستی و حقارت از دنیا برود. در واقع شکست ها به این دلیل به وجود می آیند تا انسان بتواند دوباره تلاش کند و آن ها را جبران کند. پس برای چه سقوط می کنیم؟ برای اینکه بیاموزیم چگونه بلند شویم.

دنیا چنین انسانی هایی را به دفعات متعدد به خود دیده است ولی الگو سازی برای انسان ها نیازمند یک کار گسترده است. از سال ها پیش رسانه های جمعی، مهم ترین نقش را در شکل گیری افکار و باور های انسان ایفا می کنند و به همین دلیل است که اکنون جنگ ها از حالت نظامی خود خارج شده و به جنگ تفکر ها رسیده است. در میان رسانه های جمعی، فیلم ها، کتاب ها و در چند دهه ی اخیر بازی های رایانه ای نقش کلیدی را در شکل گیری افکار و باور ها ایفا می کنند. جوامع گوناگون هر کدام دست به خلق قهرمانی زده اند تا بتواند افکار و عقایدی که آن ها به آن اعتقاد دارند را گسترش دهد و در جهان حاضر، الگو سازی و قهرمان سازی به یکی از نکات مهم بدل شده است. قهرمان سازی ها در غرب، از کمیک بوک ها شروع شد. کتاب هایی کوچک  با تعدادی صفحه ی مشخص که دارای تصاویر بسیار زیبا و داستانی به هم تنیده بودند و به تدریج توانستند جای خود را در میان مردم باز کنند. یکی از مهم ترین قهرمانان کمیک بوکی در دنیا، شخصیت بتمن می باشد.

بتمن از کجا آمده است؟

بتمن یکی از ابر قهرمانان کمپانی DC Comics می باشد. خالق این شخصیت، یکی از مشهور ترین کمیک نویسان تاریخ یعنی باب کین می باشد. او بیان کرده است که برای خلق این شخصیت از زورو و تم مشکی این شخصیت الهام گرفته است. وی برای ابزار پیشرفته ی بتمن نیز از طرح های لئوناردو داوینچی استفاده کرده است و در نهایت برای شکل او که بر اساس خفاش است از فیلمی صامت به نام خفاش بهره برده است. در واقع او اعلام کرده است که وی خودش از خفاش می ترسیده و به همین دلیل قهرمانی را به شکل خفاش طراحی کرده تا همه از آن بترسند. در واقع شخصیت بتمن خود برداشتی از شخصیت باب کین می باشد زیرا او نیز از خفاش ها می ترسد و به همین دلیل نماد خود را خفاش انتخاب می کند تا دشمنانش نیز از آن بترسند. اما بتمن از بعد شخصیتی و رفتاری یکی از پیچیده ترین شخصیت ها را در دنیای کمیک بوک دارا می باشد. وی فردی به نام بروس وین می باشد که در شهر خیالی گاتهام زندگی می کند. پدر و مادر وی از سرمایه داران مشهور گاتهام هستند و بزرگ ترین شرکت این شهر یعنی شرکت وین را تاسیس کرده اند.

سلینا کایل تو همه چیزتو برای این مردم فدا کردی با من بیا بتمن نه همه چیز نه هنوز

سلینا کایل : تو همه چیزتو برای این مردم فدا کردی. با من بیا
بتمن : نه همه چیز، نه هنوز

همین سبب شده تا کودکی وی در بهترین شرایط ممکن رقم بخورد. اما همه چیز به ناگاه به هم می ریزد. پدر و مادر وی به دست یک قاتل کشته می شوند و بروس دیگر هدفی برای زندگی ندارد. وی تحت تاثیر قتل پدر و مادرش قسم می خورد که جلوی ظلم و بی عدالتی را بگیرد تا افراد بیشتری به سرنوشت او دچار نشوند و برای اینکار تصمیم می گیرد جسم و روح خود را پرورش دهد. وی سرانجام خفاش را به عنوان نماد اصلی خود انتخاب می کند و به این ترتیب بتمن به وجود می آید. وجه ی تمایز اصلی بتمن با سایر ابر قهرمانان کمیک بوکی این است که وی هیچ قدرت فرا بشری ندارد و همین نکته است که شخصیت او را باور پذیر تر می کند. اگر بخواهیم بتمن را از دیدگاه کمیک هایش بررسی کنیم، ابر قهرمانی را می بینم که با انواع و اقسام دشمنان مبارزه می کند و همکاران زیادی دارد اما با ساخت سه گانه ی سینمایی شوالیه ی تاریکی به دست کریستوفر نولان، تعریف جدیدی از شخصیت بتمن ارایه شده. نولان بتمن را یک ابر قهرمان تنها نشان داد و ثابت کرد که او نیز انسانی است شبیه به همه ی انسان های دیگر که ممکن است شکست بخورد و سقوط کند اما او می تواند بار دیگر بر خیزد و همه چیز را تغییر دهد. تحت تاثیر این تفکر و بینش جدید، تکامل این شخصیت وارد مرحله ی جدید شد و به این ترتیب دنیای این قهرمان دست خوش تغییرات متعددی گشت.

بتمن در دنیای بازی های رایانه ای

ساختن بازی های رایانه ای برای ابر قهرمانان کمیک بوکی، کار بسیار سختی است. از یک سو باید به داستان کمیک ها وفادار بود و از سوی دیگر نیز باید مخاطب را به خود همراه ساخت و ویژگی های بازی های رایانه ای را در دنیای آن گنجاند. می توان گفت بتمن موفق ترین ابر قهرمان در دنیای بازی های رایانه ای است که این موفقیت را مدیون استودیو Rocksteady می باشد که توانست به خوبی دنیای این قهرمان را در قالب یک بازی رایانه ای ارایه دهد.

batman arkham trilogy facebook timeline cover by danyvaderday d6sbxd2

می توان گفت بتمن موفق ترین ابر قهرمان در دنیای بازی های رایانه ای است که این موفقیت را مدیون استودیو Rocksteady می باشد که توانست به خوبی دنیای این قهرمان را در قالب یک بازی رایانه ای ارایه دهد.

اولین نسخه از سری بازی های این شخصیت که توسط استودیو Rocksteady ساخته شد، Batman : Arkham Asylum بود که با استقبال بی نظیر مخاطبان و منتقدان رو به رو شد. دومین نسخه با نام Batman : Arkham City نیز در سال ۲۰۱۱ منتشر شد که به قدری فوق العاده بود که از دیدگاه بسیاری بهترین بازی سال لقب گرفت ولی به دلیل وجود رقیبی سرسخت به نام Skyrim، نتوانست به حق خود برسد. از آنجایی Arkham City بسیار عالی ساخته شده بود انتظار نمی رفت که بتوان عنوانی بهتر از این بازی را تولید کرد. همین باعث شد تا شایعاتی درباره ی عدم ساخت نسخه های بعدی منتشر شود تا اینکه در اوایل سال ۲۰۱۴ میلادی، نسخه ی جدید از این سری با نام Batman : Arkham Knight معرفی شد که قرار است آخرین نسخه ی این سه گانه باشد.

Batman : Arkham Knight Cover

نام : Batman : Arkham Knight

سازنده : Rocksteady

ناشر : Warner Bros

سبک : Action-adventure

پلتفرم ها : PS4، Xbox One، PC

تاریخ انتشار : ۲۰۱۵

بازگشت شوالیه ی تاریکی

پس از مرگ جوکر در پایان Arkham City، گمانه زنی ها برای انتخاب ضد قهرمان اصلی نسخه ی بعدی بسیار زیاد بوده است. این حرفی است که خود تیم سازنده نیز تایید کرده است و اعلام کرده که برای یافتن یک ضد قهرمان مناسب که بتواند بتمن را به چالش بکشد بسیار فکر کرده اند. بازی حدود ۲ سال پس از حوادث نسخه ی قبلی اتفاق می افتد. سکانسی آغازین بازی از جایی شروع می شود که شهر گاتهام در حال تخلیه است. علت تخلیه ی شهر نیز بمب گذاری شخصیت Scarecrow در نقاط مختلف شهر است. گویا این بمب گذاری از پیش طراحی شده بوده است و پیش از این Scarecrow با اکثر خلافکاران بزرگ شهر مانند پنگوئن، دو چهره و هارلی کوئین دیدار داشته است و از آن ها خواسته است تا با همکاری یکدیگر یک بار برای همیشه بتمن را نابود کنند. با تخلیه ی شهر، فضای مناسبی برای خلافکاران پیش می آید تا بتوانند با استفاده از ضعف نیرو های پلیس کنترل کل گاتهام را به دست گیرند. در این میان بار دیگر بتمن شنل خود را به تن می کند تا دشمنان خود را شکست دهد اما در این میان یک چالش بزرگ برای بتمن وجود دارد و آن وجود یک دشمن کاملا جدید است که بتمن هیچ اطلاعاتی درباره ی او ندارد. Arkham Knight علاوه بر اینکه نام بازی است، نام دشمن جدید بتمن نیز می باشد که قرار است سخت ترین چالش را برای او رقم بزند.

29

اینجا هیچ ناجی وجود ندارد، نه امیدی و نه بتمنی

تیم سازنده تنها اعلام کرده است که این شخصیت یک شخصیت کاملا جدید است که در نسخه های پیشین حضور نداشته است و هیچ اطلاعاتی از این شخصیت منتشر نکرده است و تنها چندین تصویر از ظاهر او منتشر شده است که نشان می دهد وی بر خلاف بتمن از سلاح های گرم استفاده می کند و همچنین پوشش وی شبیه به شوالیه ها می باشد. شایعات زیادی پیرامون اینکه او چه فردی است منتشر شده است ولی هیچ کدام آن ها آنقدر محتمل نیستند که بتوان به آن ها اتکا نمود. وی بر خلاف سایر دشمنان بتمن از تجهیزات پیشرفته و یک ارتش مجهز برخوردار است و هنوز مشخص نیست که او چگونه به چنین امکاناتی دست یافته است ولی شایعه شده است که وی به شرکت وین و بخش مخفی سلاح های آن همانند شخصیت بین در فیلم شوالیه ی تاریکی بر می خیزد، دست یافته است و حال از این تجهیزات بر علیه ی بتمن استفاده می کند. شاید جالب ترین صحنه ای که تا کنون از بازی منتشر شده صحنه ای است که Arkham Knight به طور ناگهانی بتمن را متوقف می کند و عبارت ” اینجا هیچ ناجی وجود ندارد، نه امیدی و نه بتمنی” را به زبان می آورد و سپس اسلحه ی خود را روی سینه ی بتمن قرار می دهد و با سیاه شدن صفحه، صدا شلیک به گوش می رسد. هنوز مشخص نیست که شخصیت بتمن در این بازی خواهد مرد یا خیر ولی از آنجایی که تم بازی بسیار تاریک است و  این عنوان آخرین نسخه ی این سه گانه می باشد، احتمال مرگ وی نیز وجود دارد ولی بعید است که Rocksteady چنین کاری را انجام دهد. از سوی دیگر این بار یار همیشگی بتمن یعنی Oracle نیز نقش مهمی در بازی ایفا می کند. این بار بتمن این توانایی را دارد که به مخفیگاه وی برود و با او مستقیما گفت و گو کند.این بار می توان وارد برج وین و دفتر کار بروس وین نیز شد و از آنجا لباس بتمن را به تن کرد که در نمایش بازی در E3 نیز این نکته قابل مشاهده بود.

بر فراز گاتهام

دنیای Arkham Asylum به یک تیمارستان ختم می شد در حالی که دنیای Arkham City مربوط به شهر Arkham بود ولی در Arkham Knight تمام گاتهام زیر پاهای بتمن است. اولین نکته ای که در نمایش بازی خود نمایی می کند چشم انداز دیدنی شهر گاتهام و ساختمان های بلند آن می باشد. تیم سازنده اعلام کرده است که شهر گاتهام را از نوع طراحی کرده است تا امکان پرواز دراز مدت بر فراز آن وجود داشته باشد. گاتهام حدود ۵ برابر بزرگ تر از دنیای Arkham City می باشد و دارای ۳ بخش کلی می باشد که هیچ گونه بارگذاری برای ورود به این بخش ها وجود ندارد. در این نسخه، گاتهام همواره بارانی است. شنل بتمن در برابر بارش باران خیس می شود و سر خوردن قطرات باران بر روی شنل او در طول پرواز فوق العاده زیبا و طبیعی می باشد. توانایی پرواز در بازی دچار تغییرات مثبتی شده است به طوری که بتمن می تواند به راحتی با تغییر وضعیت شنل خود به پرواز خویش سرعت ببخشد یا آن را کند نماید یا خیلی آسان تغییر جهت دارد. چنین تغییراتی مسلما بازیکنان را وادار می کند تا مدت زمان بیشتری را به پرواز بر فراز گاتهام بپردازند امری که در نسخه های قبلی، با سیستم پرواز و مشکل دار آن ها ممکن نبود.

به قطرات باران روی شنل بتمن دقت کنید فوق العاده نیستند

به قطرات باران روی شنل بتمن دقت کنید. فوق العاده نیستند؟

Batmobile نقش مهمی در گیم پلی بازی ایفا می کند و در واقع ارزش و اهمیتی همانند یکی از شخصیت های داستانی دارد. یکی از دلایل دیگر بازسازی شهر گاتهام نیز امکان رانندگی با Batmobile در خیابان ها بوده است. شما در هنگام نزدیک شدن به زمین می تواند با زدن یک دکمه Batmobile را فرا بخوانید و وارد آن شوید و سپس در میان خیابان های گاتهام گردش کنید. ماموریت های فرعی ویژه ای نیز برای Batmobile در نظر گرفته شده است. شما می توانید با Batmobile اتومبیل خلافکاران را که پلیس به دنبال آن ها است دنبال کنید یا اینکه به سراغ معما های شخصیت ریدلر بروید که در آن ها او برای شما مسابقه ای در نظر می گیرد که باید با Batmobile در آن پیروز شوید. رانندگی با بتمن نیز بسیار ساده است و حتی از عناوین ریسینگ نیز ساده تر طراحی شده است. Batmobile دارای یک مخزن حاوی نیتروژن مایع در پشت خود می باشد که امکان پرش را به این خودرو می دهد. Batmobile برای مبارزه دارای دارای دو حالت کلی است. حالت اول که Pursuit mode نام دارد، این امکان را به Batmobile که با بالاترین سرعت ممکن از خیابان های گاتهام عبور کند و در این حالت توانایی استفاده از سلاح هایی چون توپ های سنگین، اسلحه ی Vulcan و موشک ها را دارد. حالت دوم Battle mode نام دارد. حالتی که در آن Batmobile همانند یک تانک خواهد بود و با انواع و اقسام سلاح های سبک و سنگین تجهیزات دشمن را نابود خواهد کرد. در تریلر بازی نیز Batmobile در این حالت قرار دارد و با استفاده از سلاح های خود به ویژه موشک ها، تجهیزات دشمن را نابود می کند. درست همانند وارد شدن به Batmobile که با فشردن یک دکمه صورت می گیرد، خارج شدن از آن نیز با فشردن یک دکمه امکان پذیر است.

Batmobile نقش مهمی در گیم پلی بازی ایفا می کند و در واقع ارزش و اهمیتی همانند یکی از شخصیت های داستانی دارد.

ویژگی جدید به بخش مبارزات بازی با نام Fear Takedown اضافه شده است. این قابلیت به شما این اجازه را می دهد که پس از شکست دادن یک دشمن با آهسته کردن زمان دشمنان دیگر را که ترسیده اند به سرعت از بین ببرید. همچنین بتمن این توانایی را دارد که با دفاع در برابر یک دشمن او را به سوی یک دشمن دیگر پرتاب کند و سپس با یک ضربه هر دوی آن ها را شکست دهد. پس از همه ی موارد در پایان نمایش بازی، بتمن به سراغ یکی از معروف ترین دشمنان خود یعنی پنگوئن می رود که باز هم نولان نورث صداپیشه ی این شخصیت می باشد. بتمن درباره ی Arkham Knight از او می پرسد و ناگهان تصویر قطع شده و Scarecrow را نشان می دهد. او توضیحاتی در رابطه با گاتهام ارایه می دهد و در نهایت نمایش به پایان می رسد.

بازی از نسخه ی بهینه شده ی موتور Unreal Engine که برای نسل هشتم طراحی شده است، بهره می گیرد و به این ترتیب بازی بر روی کنسول های نسل هفتم عرضه نخواهد شد. طراحی لباس بتمن و به ویژه Batmobile فوق العاده می باشد. بر خلاف نسخه های قبلی این بار لباس بتمن همانند فیلم هایش، از بخش های جدا از هم تشکیل شده است. تیم سازنده نیز اعلام کرده است که تعداد چند ضلعی هایی که برای طراحی هر یک از شخصیت های این نسخه به کار رفته است از کل تعداد چند ضلعی های محیط بازی Arkham Asylum بیشتر می باشد. همچنین در این بازی از یک قابلیت جدید به نام Apex cloth physics نیز استفاده شده است که سبب حرکت بسیار زیبای شنل بتمن و واکنش طبیعی آن در برابر باران و باد می شود. همچنین با توجه به اینکه لباس بتمن از بخش های جدا از هم تشکیل شده هنگام بارش باران می توانید قطرات آن را در میان شیارهای لباس وی تماشا کنید که قطعا فوق العاده خواهد بود. حرکات چهره ی شخصیت ها و سخن گفتن آن ها دست کمی از واقعیت نخواهد داشت. نمایش بازی در E3 از نسخه ی PC بوده است و به نظر می رسد این نسخه بهترین کیفیت را در میان ۳ پلتفرم مقصد این عنوان، دارا خواهد بود.

طراحی لباس بتمن و به ویژه Batmobile فوق العاده می باشد

یکی از نکات مثبت این بازی، بازگشت Kevin Conroy به عنوان صداپیشه ی بتمن می باشد. صلابت کلام وی، عظمت و ابهت ویژه ای به شخصیت بتمن داده است. از سوی دیگر استفاده از David Buckley به عنوان آهنگساز این عنوان، از دیگر نکات مثبت آن می باشد. David Buckley سال گذشته وظیفه ی آهنگسازی Call of Duty : Ghosts را بر عهده داشت و با فضای بازی های رایانه ای آشنا است.

پایان یک افسانه

بدون شک Batman : Arkham Knight بهترین نسخه ی این سری خواهد بود که Rocksteady تمام تلاش خود را برای هر چه بهتر شدن آن انجام خواهد داد تا با خاطره ای خوش، به این عنوان پایان دهد. داستانی تاریک و درگیر کننده و از همه مهم تر شخصیت منفی آن که ناشناخته است و ارتشی مجهز دارد و حتی می تواند بر بتمن غلبه کند در کنار راندن Batmobile و پرواز بر فراز گاتهام قطعا جذاب خواهد بود. از همین حالا به شما وعده می دهم که Batman : Arkham Knight در سال ۲۰۱۵ یکی از نامزد های اصلی بهترین بازی سال خواهد بود.

تریلر E3

دانلود با کیفیت Full HD

دانلود با کیفیت HD

دانلود با کیفیت SD

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

پایان یک افسانه | تحلیل نمایش Batman : Arkham Knight در E3 2014 - گیمفا
پایان یک افسانه | تحلیل نمایش Batman : Arkham Knight در E3 2014 - گیمفا
پایان یک افسانه | تحلیل نمایش Batman : Arkham Knight در E3 2014 - گیمفا
پایان یک افسانه | تحلیل نمایش Batman : Arkham Knight در E3 2014 - گیمفا
پایان یک افسانه | تحلیل نمایش Batman : Arkham Knight در E3 2014 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

پایان یک افسانه | تحلیل نمایش Batman : Arkham Knight در E3 2014 - گیمفا
پایان یک افسانه | تحلیل نمایش Batman : Arkham Knight در E3 2014 - گیمفا