نفر بعدی کیست؟ | تحلیل نمایش Mortal Kombat X در E3 2014 - گیمفا
نفر بعدی کیست؟ | تحلیل نمایش Mortal Kombat X در E3 2014 - گیمفا
نفر بعدی کیست؟ | تحلیل نمایش Mortal Kombat X در E3 2014 - گیمفا
نفر بعدی کیست؟ | تحلیل نمایش Mortal Kombat X در E3 2014 - گیمفا

نفر بعدی کیست؟ | تحلیل نمایش Mortal Kombat X در E3 2014

علیرضا مرادی
۱۱:۲۰ ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
نفر بعدی کیست؟ | تحلیل نمایش Mortal Kombat X در E3 2014 - گیمفا

جنگل تاریک و شاخه های درختان در هم تنیده شده است، باد سردی به آرامی خودش را از لا به لای درختان عبور می دهد و راهش را پیدا می کند. رنگ سفید برف ها زمین را پوشانده است و با سیاهی شب، تضاد زیبایی را ساخته است. سیاه و سفید همیشه روبروی هم بدون این که هیچ کدام بر دیگری غلبه کند. گهگاه صدای ترق ترق شاخه های خشک شنیده می شود، که ناشی از حرکت حیوان های کوچک جنگل است. قطرات ریز منجمد شده ی برف روی اجسام خود نمایی می کند و در این هوای سرد، نفس های گرم حیوانات، خودشان را نشان می دهند. کم کم رد پای دو مرد در برف هویدا می شود. دو مردی که آمده اند، تا سرمای زمستان را به گرمای تابستان تبدیل کنند، دو مرد بی احساس، پر از انگیزه، پر از شور. هیچ چیز و هیچ کسی نمی تواند، مانع آن ها شود. وجودشان سراسر نیرو است، نیرویی که می میراند، تا آرام بگیرد. همه حیوانات متوجه این موضوع شده اند و تا چند صد متری شان پرنده پر نمی زند. آن ها هم فهمیده اند، که تا دقایقی دیگر مبارزه ای آغاز خواهد شد، که سرمای زمستان و سیاهی شب هم نمی تواند، مانع آن باشد. مبارزه ای که سراسر خون و فلز است و سرانجام خوشی نخواهد داشت.

نام بازی : Mortal Kombat X

سازنده : Netherrealm Studios

ناشر : Warner Bros

سبک : Fighting

پلتفرم : PC, Xbox One, Xbox 360, PS4, PS3

موتور گرافیکی :(Unreal Engine 3 (Heavily Modified

 تاریخ انتشار : ۲۰۱۵

از سال ۲۰۱۲ این استودیو اقدام به استخدام نیروهای جدید برای نسل هشتم کرد. در سال ۲۰۱۳ اعلام شد، که بازی جدیدی از این مجموعه در حال ساخت است و در سال ۲۰۱۵ منتشر خواهد شد. همین طور اعلام شد، که فیلم جدیدی هم در حال ساخت است، که مرتبط به داستان مورتال کامبت است. همین طور اعلام شد، که داستان فیلم برگرفته از این نسخه بازی است. برای بازی بون لوگو جدیدی را طراحی کرده است، که حرف ایکس در آن مشخص است. او تا پیش از E3 بار ها نمادها و نشان هایی را در توییتر قرار داد، که در همه آن ها حرف ایکس به وضوح دیده می شد و شایعات فراوانی را درست کرد، که نشان می داد، بازی جدیدی در راه است.

بیست و پنجمین سالگرد شکست شائوکان

هنوز داستان بازی به طور کامل مشخص نیست، اما در یکی از مصاحبه ها وقتی از اد بون سوال شد، که داستان باز ارتباطی به نسخه قبل دارد، یا خیر ؟ او جواب داد هم ارتباط دارد و هم بی ارتباط است، خیلی سخت است، که بتوانم توضیح دهد. همان طور که از بازی قبل به یاد داریم، بسیاری از شخصیت های می میرند و ممکن است، خیلی شان دوباره به بازی برگردند. مثلا ساب زیرو که تبدیل به یک روبات شده بود، بار دیگر در شکل انسانی بازگشته است و این گونه موارد، از بازی های مبارزه ای دور از انتظار نیست. در کل گیمران توقع داستان خیلی واقع گرایانه از بازی های مبارزه ای ندارند و فقط می خواهند، که مبارزات برایشان در یک دنباله به صورت خوب و منطقی قرار بگیرد. به نقل از بون شخصیت های سابق این سری بازی که ید طولایی در این بازی دارند، بار دیگر باز خواهند، گشت و برخی شخصیت های جدید هم به بازی اضافه خواهند شد. این شخصیت های جدید هم ذات پلید و شیطانی دارند و هم ذات خوب و صلح جو. چند شخصیت هم مانند اسکورپیون در هیچ کدام از دسته های بالا قرار نمی گیرند و به اصطلاح خنثی هستند. در نمایش امسال E3 مشخص گردید، که داستان ادامه بازی قبلی است، با کمی تفاوت که پیش تر گفتم و شاید تفاوت های بیشتری که در ادامه مشخص می گردد. داستان بازی بیست و پنج سال به پیش می رود و شخصیت های جدید تاثیر زیادی بر روی گیم پلی می گذارند. در مقابل این که این تاثیر در کنار شخصیت های پیشین (این بار نسل هشتمی ) روی می دهد. شخصیت هایی که تا کنون مشخص گردیده اند، اسکورپیون و ساب زیرو از نسخه های قبل هستند و ۴ شخصیت D`vorah, Ferra/ Torr, Cassie Cage, Kotal Kahn هم معرفی شده اند. D`vorah همان شخصیتی است، که همراه پرنده ها و حشرات بود و در تریلر حضور داشت. Ferra/Torr هم دو شخصیت در کنار هم هستند، که یکی سوار دیگری است و برخی فنون دو نفره را اجرا می کنند. (فیتالیتی اش شبیه نوب سایبات دو نفره بود) Cassie Cage دیگر شخصیت جدید بازی است. او دختر جانی کیج و سونیا بلید است و حرکاتش ترکیبی از این دو نفر است. Kotal Kahn هم دیگر شخصیت بازی است، او خدای جنگ آزتک است. دیگر شخصیت های بازی که با آن ها از بازی قبل آشنایی داریم، هم به اذعان بون ممکن است پا به سن گذاشته و پیر باشند!

نقش منفی بازی هم که یکی از مورد انتظارترین چیزهایی طرفداران انتظارش را دارند؛ پشت پرده مانده است و بون از پاسخ دادن به این سوال طفره رفت، ولی گفت که یک شخصیت قدیمی است و سورپرایزی برای طرفداران خواهد بود. بد نیست، که پیش بینی راجع به آن بکنم و پیش بینی من کوانچی یا شائوکان خواهد بود. به احتمال زیاد یکی از این دو شخصیت، باس پایانی بازی خواهند بود.

مشت خونین

گیم پلی بازی مهم ترین بخش یک بازی است، به خصوص اگر در سبک مبارزه ای باشد. در چند تریلری که از بازی منتشر شده است، بدیهی گریدیده است، که باز هم بازی مثل دو بازی گذشته این استودیو، دو بعدی با شخصیت های سه بعدی است. ترکیبی از دو بازی Injustice Gods Among Us و Mortal Kombat 9 در بازی قرار دارد. مبارزان می توانند، از اجسام موجود در محیط استفاده کنند و دشمنانشان را آسیب بزنند. در تریلر دیده شد، که اسکورپیون از روی یک شاخه تاب خورد و لگدی را به ساب زیرو زد. همین طور در صحنه ای دیگر ساب زیرو شاخه ای از درخت کند و آن را یخ زد و از آن مثل یک سلاح بر علیه اسکورپیون استفاده کرد. ساب زیرو از قدرت یخی اش استفاده کرد و قالب یخی خودش را ساخت و آن را به سمت اسکورپیون پرتاب کرد. اسکورپیون هم از قدرت های آتشی اش استفاده کرد. نگه داشتن چند ثانیه ای حریف، یا سوزاندن دشمنش.

همانند بازی Street Fighter دو مبارز می توانند از قدرت های پرتابی استفاده کنند. هر دوی مبارزان اسکورپیون و ساب زیرو توانایی جمع کردن یک توپ انرژی و پرتابش به سمت حریف را داشتند. ضربات کلاسیک هم در بازی وجود دارد، همان طوری که اسکورپیون و ساب زیرو این ضربات کلاسیک را داشتند، احتمال می رود، دیگر شخصیت های موجود در بازی هم همین گونه باشند. Slide Kick و Iceball ساب زیرو در مقابل Spear Attack و Teleport قرار می گیرند. البته، اسکورپیون یک گونه پیشرفته از ضربه نیزه اش را داشت، که روی هوا و با دو نیزه انجام می شد.

X-Ray هم در بازی وجود دارد و به احتمال زیاد مثل قبل پس از پر شدن درجاتش انجام پذیر باشد. این قدرت کمی با قبل تفاوت دارد و ظاهرش مثل سابق نیست. مطمئنا دیگر شخصیت های بازی هم همین گونه هستند و طراحی X-ray شان متفاوت با نسخه قبل خواهد بود. حتی ممکن است، که مبارزان مثل MK4 توانایی استفاده از شمشیر و این گونه سلاح های سرد را نیز داشته باشند، در صحنه ای ساب زیرو شمشیری یخی را برداشت و با آن ضرباتی را به اسکورپیون وارد. هر شخصیت در بازی دارای سه سبک مختلف مبارزه است، که می تواند، کمبوهای متفاوت تری را رقم بزند و گیم متنوع تری را تحویل گیمر بدهد. اسکورپیون سه سبک مبارزه نینجوتسو، آتشین و شیطانی را دارد، که نحوه و چیدمان کمبو ها و ضربات در هر کدام با دیگری فرق دارد. برخلاف بازی Injustice که خبری از فیتالیتی نبود، در این بازی این گونه است، و مثل MK9 مبارز پیروز می تواند، در پایان به حریفش یک فیتالیتی بزند و صحنه ای خشونت بار بیافریند. بون در مصاحبه ای اعلام کرد، که دومین فیتالیتی هر مبارز به خصوص نینجاها غیرقابل باور است و برای بیماران قلبی ضرر دارد. بازی مثل قبل در سه راند دنبال می شود و شبیه به Injustice نیست، هر مبارزی که بتواند، دو برد از سه راند، را کسب کند، برنده است. ساب زیرو شخصیت مورد علاقه من هم، به نظر کمی تغییر کرده است و در کمبوهایش کمی تغییر مشاهده می شود. استفاده از پتک و شمشیر یخی، در کنار دیگر نیروهای یخی از او یک بدمن ساخته است. ستون فقرات قسمت مورد علاقه او در بدن برای صدمه رساندن است!

Ferra/Torr شخصیت دیگر بازی است، که یک زن کوچک بر روی یک مرد غول پیکر است. این شخصیت می تواند، کمبوهای دونفره جالبی بزند. ایکس ری او شباهت زیادی به Super Move “بین” شخصیت بازی Injustice دارد. D`vorah هم دو دست اضافه دارد، که کمی بلند هستند و می تواند ضرباتی را با آن ها وارد کند. فنون او هم شباهت زیادی به Solomon Grudy داشت و نیروی مردگان SG به نیروهای این زن حشره ای بی شباهت نیست.

مبارزه دو دنیا

گرافیک بازی تنها بر روی کنسول PS4 مشاهده شده است و نوید یک گرافیک خوب را برای کنسول های نسل هشتمی می دهد. برخی از محیط های بازی کمی رنگ بیشتری نسبت به قبل دارند و شاید این موضوع موجب ناراحتی طرفداران شود. محیط پشت مبارزان از طراحی زیباتری نسبت به قبل بهره مند شده است و اشیای قابل استفاده به طور قابل توجهی در دید هستند و مبارزان می توانند، آن ها را تشخیص دهند. بون اعلام کرد که بازی بر روی پلی استیشن ۴ روی ۶۰ فریم و ۱۰۸۰p اجرا خواهد شد و این موضوع برایش اهمیت زیادی دارد. طراحی دو شخصیت اصلی بازی یعنی اسکورپیون و ساب زیرو متفاوت با گذشته است و ساده تر طراحی شده اند، که به مراتب آن ها را پر ابهت تر کرده است. لباس اسکورپیون شباهت بیشتری به لباسش در Injustice دارد، تا MK9 و این را کلاهش(Hood) که روی سرش گذاشته است می شود فهمید. طراحی نیزه او هم زیباتر از قبل است و می توان آن را چسبیده بر مچش دید. افکت های خون و جرقه ها هم زیبا هستند. مبارزان با ضربه زدن و ضربه خوردن خونی می شوند و لباسشان همان گونه باقی می ماند.

زمین بازی هم از خون آن ها رنگین می شود و جلوه ای زشت، اما هیجان انگیز به مبارزه می دهد. کاور بازی برای ایکس باکس تصویری از اسکورپیون است و برای پلی استیشن تصویری از ساب زیرو که به خاطر نزدیک بودن رنگ لباسشان با طرح کاور بازیهای این دو کنسول به این شکل شده است. اد بون معمولا تریلرهای زیادی برای بازی هایش می دهد و باید منتظر ماند تا تریلرهای بیشتری از این بازی پخش شود و شخصیت های بیشتری معرفی گردند، که امیدوارم همه نینجاها در بازی حضور داشته باشند.

سخن پایانی

تغییرات بسیار زیادی در ساختار بازی اتفاق افتاده است، که برخی از طرفداران قدیمی این بازی را نگران کرده است. طرفدارانی که بیشتر از ۱۰ سال همیشه همراه این بازی بوده اند. اد بون در سال های پیش در بسیاری از مصاحبه ها از این تغییر استقبال کرده بود. او پس از مورتال کامبت آرماگدون به صراحت اعلام کرد، که دوست دارد تمام راسترهای بازی را عوض کند و راسترهای جدیدی را وارد بازی کند. بالاخره این تغییرات از یک جایی اتفاق می افتاد و مثل این است که او این کار را در این نسخه انجام داده است. به احتمال ۷۰ درصد دیگر خبری از شخصیت های قدیمی حتی لیو کنگ و رایدن و جانی کیج هم نخواهد بود. نینجاها به غیر از ساب زیرو و اسکورپیون دیگر در بازی نخواهند بود و حتی نوب سایبات هم اسم اد بون هم از بازی خط خورده است. در هر صورت باید تا انتشار تریلرهای بیشتری از بازی صبر کرد و دید دیگر شخصیت ها چگونه هستند و آیا آنها می توانند جایگزین مناسبی برای شخصیت های قبلی باشند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نفر بعدی کیست؟ | تحلیل نمایش Mortal Kombat X در E3 2014 - گیمفا
نفر بعدی کیست؟ | تحلیل نمایش Mortal Kombat X در E3 2014 - گیمفا
نفر بعدی کیست؟ | تحلیل نمایش Mortal Kombat X در E3 2014 - گیمفا
نفر بعدی کیست؟ | تحلیل نمایش Mortal Kombat X در E3 2014 - گیمفا
نفر بعدی کیست؟ | تحلیل نمایش Mortal Kombat X در E3 2014 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نفر بعدی کیست؟ | تحلیل نمایش Mortal Kombat X در E3 2014 - گیمفا