خیزش مار زخمی | تحلیل نمایش MGS V: The Phantom Pain در E3 2014 | گیمفا
خیزش مار زخمی | تحلیل نمایش MGS V: The Phantom Pain در E3 2014 | گیمفا
خیزش مار زخمی | تحلیل نمایش MGS V: The Phantom Pain در E3 2014 | گیمفا
خیزش مار زخمی | تحلیل نمایش MGS V: The Phantom Pain در E3 2014 | گیمفا

خیزش مار زخمی | تحلیل نمایش MGS V : The Phantom Pain در E3 2014

عرفان خورسند
۰۲:۰۴ ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
خیزش مار زخمی | تحلیل نمایش MGS V: The Phantom Pain در E3 2014 | گیمفا

از همان ابتدا این بازی با رمز و راز وارد کار و زار بازی های ویدیویی شد طوری که در مراسم VGA 2012 تحت عنوان یک بازی مستقل با نام The Phantom Pain که توسط استودیوی Moby Dick ساخته شده معرفی شد و همگان را غرق در شک و شبهه کرد چرا که تریلر به نمایش در آمده از آن شباهت عجیبی به عناوین MGS داشت. بعد هم که آن قضایای رئیس مرموز استودیوی موبی دیک یعنی Joakim Mogren که سرتاسر صورتش را در مصاحبه پوشانده بود پیش آمد که همگان را به تلاش برای یافتن ارتباط TPP با سری متال گیر وا داشت و عده ی کمی هم به راز پشت این بازی پی بردند. خالق افسانه ای سری متال گیر، هیدئو کوجیما، هم که دید بالاخره دستش رو شده همگان را از سردرگمی در آورد و به طور رسمی اعلام کرد که TPP در واقع ادامه ایست بر Ground Zeroes و هر دوی این بازی قسمت پنجم این سری را تشکیل می دهند. امروز هم که به جرئت می توان گفت مورد انتظار ترین عنوان E3 2014 همین بازی بود، تنها نمایشی ۵ دقیقه ای داشت که نه تنها بسیار خارق العاده و هیجان انگیز بود، بلکه خیلی هم شک و شبهه آفرین بود! چیزی که انگار این بازی با آن پیوند خورده است! با ما همراه باشید تا تحلیلی بر این نمایش کوتاه ولی عالی MGS V: TPP در کنفرانس سونی داشته باشیم.

باکس آرت بازی هنوز مشخص نشده است

نام : Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

سازنده : Kojima Productions

ناشر : Konami

سبک : Stealth

پلتفرم ها : PS3، Xbox 360، PS4، Xbox One و احتمالا PC

تاریخ انتشار : ۲۰۱۵

 مار زخمی بر می گردد

بهترین توصیفی که می توانیم از تریلر ها و نمایش هایی که تا کنون از بازی منتشر شده اند بکنیم، پازلی پیچیده و ناقص است! خود هیدئو کوجیما هم گفته بود که بدون تجربه کردن GZ هرگز نمی توانید پا در دنیای TPP بگذارید. بنابراین ما هم برای یادآوری و کمتر گیج شدن شما از پیچیدگی های داستان این دو نسخه (!) مروری بر اتفاقات GZ می کنیم و سپس وارد داستان TPP خواهیم شد:

بیگ باس (همان اسنیک) در وقایع GZ توانست که Paz و Chico را از کمپ امگا نجات دهد ولی این پایان کار نبود. هنگامی که اسنیک و همراهانش به کمپ مادر بر می گردند به نا گاه متوجه می شوند که تحقیق و تفتیش سازمان UN از پایگاه آن ها برای اطمینان یافتن از عدم در اختیار داشتن سلاح هسته ای توسط گروه تحت فرماندهی اسنیک (MSF) دروغی بیش نبوده و آن ها گول خورده اند. افرادی که خود را نیروهای UN جا زده بودند در واقع افراد تحت امر شخصیت مرموز Skull face و سازمان XOF بوده اند. این غافلگیری نابودی کمپ مادر و کشته شدن تقریباً تمام افراد MSF را در پی دارد و تنها کاری که از دست اسنیک بر می آید نجات دادن تنها یار و همراهش Kazuhira Miller از جهنم کمپ مادر است. او موفق می شود ولی در راه پاز به همه اطلاع می دهد که در بدن او بمب دیگری نیز هست (بمب اول هنگام فرار از کمپ امگا توسط اسنیک از بدن او خارج شده بود) و هر آن ممکن است منفجر شود. او خود را از هلیکوپتر به پایین پرت می کند و انفجار حاصل از بمب باعث برخورد هلیکوپتر اسنیک با بالگرد نیرو های XOF و در نهایت سقوط شدید آن ها می شود. اسنیک و میلر را به بیمارستان می برند و دکتر ها با تلاش فراوان تنها مانع مرگ اسنیک می شوند ولی نمی توانند مانع رفتن او به کما شوند. کمایی که بیش از ۹ سال به طول می انجامد.

mastermiller610

The Phantom Pain

اولین تریلری که از TPP منتشر شد اسنیک را در بیمارستانی نشان می داد که ظاهراً نه سال کمای خود را در آن سپری کرده است. فردی ناشناس که صورتش به طور کامل باند پیچی شده سمت او می آید و از او می خواهد که به روی پاهایش بایستد چرا که بیمارستان قرار است بزودی مورد حمله قرار بگیرد. آن ها به زحمت از دست نیرو هایی که به بیمارستان حمله کرده اند مخفی می شوند. انتهای راهرو دری باز است که این دو برای فرار به سمتش می روند اما چیزی آن ها را از ادامه دادن مسیر بازی می دارد. شخصی جلوی آن در ایستاده که مو های قرمز رنگ و ماسک اکیسژن بر صورت دارد. نیرو های دشمن، بیماران بیمارستان را به رگبار می بندند و در این میان فقط اسنیک مجروح و فرد باندپیچی شده زنده می مانند. ناگهان درست در جایی که آن شخص مرموز با ماسک اکسیژن ایستاده انفجاری مهیب رخ می دهد و آتش همه جا را فرا می گیرد. در میان آتش موجودی وحشتناک در میان آتش بر می خیزد و به اسنیک می نگرد. چشمانش آتشین و بدنش سرخ رنگ است و ظاهراً که آتش رویش اثری ندارد. به شکلی نا معلوم اسنیک و فرد ناشناش موفق به فرار با یک جیپ می شوند ولی ماشین آن دو واژگون می شود. اسنیک به زحمت از ماشین بیرون می آید و به رو به رویش می نگرد؛ باز هم همان مرد (یا شاید هم زن)! همان فرد مرموزی که در پیش پایش انفجاری مهیب رخ داد واز آن انفجار، آن موجود عجیب بیرون آمد. اسنیک به محوطه ی اطراف بیمارستان می نگرد. ناگهان یک وال آتشین و بسیار عظیم از پشت ساختمان بیرون می آید و شیرجه می زند! شاید باورتان نشود که این همه وقایع تخیلی چگونه پیش آمده اند. آیا آن مرد ماسک بر صورت مو قرمز سایکو مانتس جوان است؟ آن موجود وحستناک چیست؟ یک وال بزرگ آتشین؟! آیا این ها توهمی بیش نیست؟ هنوز هم مشخص نیست که آن ها چه کسانی و چه جیز هایی بودند. از آنجایی که در پایان یکی از تریلر ها سخن از تبدیل شدن مردان به شیطان (Men Become Demons) و همچنین روح بودن شخصیت Skull face آورده می شود شاید این ها توهم های اسنیک نبوده باشند! اطلاعاتی از اینکه چه بر سر فردی که سعی در نجات اسنیک از بیمارستان را داشت در دست نیست. به هر حال اسنیک در آن بحبوحه ی درگیری بیمارستان نجات پیدا می کند. آن هم توسط رقیب سابقش Revolver Ocelot. آن ها از آن جا می گریزند و آسلات اسنیک را پس از بازیابی به گروه تحت امر خودش که Diamond Dogs نام دارد دعوت می کند. نابودی کمپ مادر و در نتیجه MSF همه چیز را از اسنیک گرفته و تنها راه برای بازیابی قدرت توسط او پوستن به تشکیلات سگ های الماسی است. ۹ سال گذشته و قهرمان محبوب ما اکنون تبدیل به یک افسانه و الگویی آرمانی برای مبارزان و سربازان تمام جهان تبدیل شده است. تنها کسی که توانست از آن اتفاقات همراه با اسنیک جان سالم به در ببرد کاز بود که گویا او هم اکنون در افغانستان زندانی است. حال زمان مناسبی است برای مار زخمی تا دوباره برخیزد و به همگان نشان دهد که بزرگترین سرباز جهان هنوز به تاریخ نپیوسته و بازگشته تا از کسانی که ۹ سال پیش، تشکیلاتی را که بسیار برایش عزیز بود را نابود کردند انتقام سختی بگیرد. اولین گام هم نجات یار قدیمی، کاز میلر، است.

mgs5 e32014 02

مار زخمی در E3 2014

تریلر ۵ دقیقه ای به نمایش در آمده از این بازی در E3 2014 به صورت پرش های مختلف از وقایع و زمان های گوناگون در طول بازی است. در ابتدا تصویری از منطقه ای که بر اثر حمله به ویرانی کشیده شده و خاکستر تمام آن را پوشانده به نمایش در می آید. سربازان بسیاری بی جان بر زمین افتاده و خوراک لاشخور ها می شوند. در این میان اما ناگهان سرباز افسانه ای ما همزمان با پخش یک موسیقی حماسی و بسیار جذاب نمایان می شود که در میان اجساد راه می رود و گویا فقط اوست که از مهلکه جان سالم به در برده است. آری، این همان کمپ مادر است که توسط نیرو های XOF نابود شد. در نمای بعدی چند سرباز که رو به رویشان اجسادی که در ابتدای تریلر دیده بودیم توی تابوت هایی با نشان Diamond Dogs قرار دارند دیده می شوند که در رأسشان اسنیک و کاز دیده می شوند. اجساد آن ها در حال سوزانده شدن اند و اسنیک با ناراحتی به آن ها می نگرد. سپس اسنیک را می بینیم که در برابر اقیانوس قرار گرفته تا خاکستر یاران قدیمی اش را به آب بسپارد. او درِ یکی از ظرف ها را گشوده و خاکستر داخل آن را با غم و اندوهی فزاینده به صورتش می مالد. این صحنه از دمو بسیار تأثیر گذار و حماسی است. نکته ی جالبی که می توان با کمی دقت در چهره ی اسنیک به آن پی برد شیء تیز شاخ مانندی است که در سمت راست پیشانی او فرو رفته است. در یکی از تریلر های قبلی بازی تصویری به صورت X-Ray از صورت اسنیک دیده بودیم که یک شیء شاخ مانند درون جمجه ی او فرو رفته و گویا این شیء همان شاخ است.

metal gear solid v the phantom pain

در ادامه ی تریلر شاهد آماده سازی و آموزش نیرو های Diamond Dogs هستیم و چندین بار هم آسلات مشاهده می شود. Huey Emmerich هم دیده می شود که گویا در حال شکنجه شدن توسط آسلات و اسنیک است! هنوز معلوم نیست که این دانشمند طراح Metal Gear که در وقایع Peace Walker به اسنیک کمک کرد چرا حالا دارد توسط او شکنجه می شود. پرشی دیگر و این بار الی را می بینیم. بچه ای که گویا از بچه های جنگ است (همچون رایدن) و خویی بسیار پرخاش جویانه دارد. ما او را در حال مبارزه با اسنیک می بینیم. او با یک صندلی اسنیک را به دیوار می فشارد و چاقویی بیرون می کشد. در این میان چند پرش کوتاه نمایش داده می شوند و بعد از ان اسنیک را می بینیم که این بار حمله ی الی را خنثی می کند و او را به زمین می کوبد. سپس چاقوی او را پایین می آورد ولی معلوم نیست که آن را بر بدن الی وارد می کند یا خیر. عده ای معتقدند که این پسر بچه همان لیکوئید اسنیک است که در واقع کلون اسنیک به شمار می رود. اگر این موضوع درست باشد تقابل پدرو پسر در این عنوان بسیار جذاب خواهد بود ولی نمیتوان با اطمینان از لیکوئید بودن او سخن به میان آورد چرا که دو کلون دیگر از اسنیک یعنی سالید و سالیدوس هم می توانند همان پسر بچه باشند.

به ادامه ی تحلیل تریلر می پردازیم. در یک صحنه سربازی دیده می شود که در حال مبارزه با یک زن که دست هایش بسته شده دیده می شود. ظاهراً که آن زن اسیر این سرباز بوده و سعی در نجات خود دارد ولی موفق نمی شود و آن سرباز هم او را به شکل خشنی در آب فرو می کند تا خفه شود. به نظر می رسد که این دختر همان شخصیت Quiet که در تریلر های قبلی به عنوان یک اسنایپر حرفه ای معرفی شده بود باشد. چرا که در نمایی دیگر از تریلر او را می بینیم که چند سرباز از نیرو های Diamond Dogs را نقش بر زمین کرده است. هر چند نمی توان یا قطعیت سخن گفت چرا که لباس آن دختر اسیر با لباس Quiet در صخنه ی نبرد تفاوت دارد. در کل بر اساس تریلر های قبلی که آسلات را در حال شکنجه ی Quiet دیده بودیم می توان گفت که این شخصیت مخالف اسنیک و همراهانش عمل می کند و شاید یک شخصیت منفی است. نکته ی مبهم دیگری در ادامه ی تریلر نشانه رفتن لیزر یک اسلحه روی سینه ی اسنیک که درون هلیکوپتر نسشسته است می باشد و سربازی که در حال نشانه گیری است علیرغم نمایان شدن هویت نامشخصی دارد و معلوم نیست که او یک خائن است یا خیر.

صحنه ی بعدی تریلر هم مبهم ترین چیزی است که تاکنون در تمام تریلر های منتشر شده از بازی دیده شده است. یک جیپ که Skull face و خود اسنیک درون آن هستند وارد یک پایگاه زیر زمینی می شوند. پایگاهی که یک Metal Gear در انتهای آن به خوبی دیده می شود. نکته ی جالب این است که همه تصور می کردند که SF دشمن اصلی اسنیک در بازی است ولی در این صحنه این دو در کنار هم، گویی که همکار یا همدست هم باشند وارد پایگاه می شوند و هیچ نشانی ناشی از اینکه اسنیک یا SF به گروگان گرفته باشند نیست. در ضمن SF برخلاف همیشه چشم بندی همچون اسنیک بر روی صورت دارد که خود شک و شبهه برانگیز است چون که در تریلر های قبلی او هیچگاه چشم بند بر صورت ندارد.

metal gear solid 5 4

آخرین صحنه از تریلر (که آن هم در نوبه ی خود مبهم است!) اسنیک را نشان می دهد که انگار توسط چند سرباز محاصره شده ولی اسنیک آن ها را می کشد. نکته ی قابل تأمل در این صحنه این است که گویا سربازان کنترل خود را دست ندارند و به حالتی گیج گونه دچار شده اند چرا که اسنیک پس از کشتن سه تن از آن ها اسلحه اش را به سمت یک سرباز دیگر که در کنارش ایستاده نشانه می رود ولی آن سرباز هیچ کاری نمی کند و فقط تلو تلو خوران راه می رود! اسنیک هم مغز او را با تیری متلاشی می کند.

آخرین نمایش Phantom Pain عاری از تریلر گیم پلی بود و به همین دلیل نمی توان زیاد درباره ی جزییات گرافیک و گیم پلی بازی در نمایش E3 2014 مانور داد. البته دلیل عدم نمایش گیم پلی در طول نمایش توسط کوجیما زیاد هم دور از ذهن و غیر منطقی نیست چرا که در نمایش های گذشته اطلاعات و تصاویر زیادی از روند بازی و همچنین گرافیک خیره کننده آن منتشر شده بود.  بنابراین ما هم در این مقاله به این دو مقوله نمی پردازیم و این کار را به نویسنده ی پیش نمایش بازی می سپاریم.

سخن آخر

نمایش Metal Gear Solid V: The Phantom Pain  در E3 امسال هم در نوع خود بسیار جذاب بود. اگرچه این نمایش بسیار کوتاه بود ولی طبق گفته ی خود کوجیما یک نمایش ۳۰ دقیقه ای در جریان E3 2014 در پشت در های بسته هم وجود خواهد داشت که تا کنون هیچ اطلاعاتی از آن نمایش منتشر نشده ولی در صورت درز اطلاعات، حتماً اخبار را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

قطعاً این نمایش جذاب ولی کوتاه عطش علاقه مندان را برای تجربه ی آخرین شاهکار هیدئو کوجیمای افسانه ای چندین برابر کرده است. اگر در فضای مجازی درباره ی این بازی جست و جو کنید حتماً احتمالات و حدسیات بیشماری که بازیبازان نسبت به وقایع در پیش روی بازی می گویند را خواهید یافت و این خود نشان دهنده ی محبوبیت بسیار بالای سری متال گیر نزد گیمر هاست و پیش بینی این موضوع که بازخورد ها از بازی پس از انتشار بسیار عالی باشد چندان سخت نخواهد بود. این بازی قرار است برای پلتفرم های نسل هفتم و هشتم در کنار PC در تاریخی نامعلوم منتشر شود که طبق گفته ی کوجیما نسخه ی PC آن در اولویت نیست و دیرتر منتشر خواهد شد.

تریلر بازی

دانلود با کیفیت Full HD

دانلود با کیفیت HD

دانلود با کیفیت SD

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

خیزش مار زخمی | تحلیل نمایش MGS V: The Phantom Pain در E3 2014 | گیمفا
خیزش مار زخمی | تحلیل نمایش MGS V: The Phantom Pain در E3 2014 | گیمفا
خیزش مار زخمی | تحلیل نمایش MGS V: The Phantom Pain در E3 2014 | گیمفا
خیزش مار زخمی | تحلیل نمایش MGS V: The Phantom Pain در E3 2014 | گیمفا
خیزش مار زخمی | تحلیل نمایش MGS V: The Phantom Pain در E3 2014 | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

خیزش مار زخمی | تحلیل نمایش MGS V: The Phantom Pain در E3 2014 | گیمفا
خیزش مار زخمی | تحلیل نمایش MGS V: The Phantom Pain در E3 2014 | گیمفا