روزی روزگاری: دنیای زیبای مکانیکی | نقد و بررسی Machinarium
این بازی از آن دسته بازی هایی نیست که در آن به دنبال نجات جهان باشید. جایی هم برای انتقام و کشت و کشتار نیست. قهرمان کوچک این داستان تنها و تنها یک هدف دارد؛ پیدا کردن تنها عشق خود در یک دنیای مکانیکی. دنیایی که مملوء است از ساختمان های خاکستری رنگ فرسوده با ابعاد نامتعارف که دور و اطرافشان را لوله ها، دریچه ها و فلکه های بزرگ و کوچک فرا گرفته است. سطوحشان را ترک های دراز و کوتاه پوشانده و ماشین های عجیب و غریب مکانیکی در لابه لایشان دیده می شود. هر کسی مشغول انجام دادن کار خودش است و برایش اهمیتی ندارد که دور و برش چه می گذرد. اما این شهر آنقدر ها هم مرده و بی روح نیست. مثل هر شهر دیگری آدم های بد هم در آن وجود دارند و این قهرمان ماست که برای رسیدن به عشقش باید آن ها را از پیش رو بردارد.
نام بازی: Machinarium
سازنده: Amanita Design
ناشر: Daedalic Entertainment
سبک: Point and Click/Graphic Adventure
پلتفرم: PC/PS3/X360/Vita/Mac/iOS/Android/Blackberry/Linux
تاریخ انتشار: ۱۶ اکتبر ۲۰۰۹
رویای ماشینی
آغاز داستان بازی با پرتاب شدن جوزف، شخصیت اصلی داستان، از بالای بلند ترین برج این شهر بی نام و سقوط او در درون زباله دانی حومه شهر صورت می گیرد. او یک روبات کوچک، فرسوده و بامزه است. با افتادن در زباله ها اجزای بدنش از هم متلاشی می شوند ولی او دوباره قطعاتش را سر هم می کند و به سمت شهر راه می افتد تا مسببین کاری که با او انجام شده است را پیدا کند. هدف او پیدا کردن دوستش بِرتاست که توسط عده ای روبات بد کار که کلاه سیاه نام دارند ربوده شده و به کار اجباری در یک آشپزخانه گرفته شده است. اتمسفر بازی بسیار گیراست و به نوعی این حس را به شما منتقل می کند که جوزف تنهای تنهاست و این شهر خالی از سکنه است. محیط های بازی طراحی هنری خارق العاده ای دارند که همگی حاصل کار دست هستند و با فضای کلی داستان هماهنگی هنرمندانه ای ایجاد کرده اند. به سبب روایت شدن داستان در یک دنیای خیالی پر از روبات و ابزار مکانیکی، خالقین در طراحی نحوه ی پیشبرد مراحل آزادی عمل نسبتاً زیادی داشته اند؛ هر چند نمی توان گفت که از ظرفیت ها حداکثر استفاده را برده اند.
به عنوان یک بازی در سبک Point and Click، مکانیزم پیشبرد مراحل بسیار ساده و با انجام پازل ها و پیدا کردن اشیاء مختلف صورت می پذیرد. آزادی عمل چندانی در گیم پلی در اختیار بازیباز قرار نگرفته و بایستی راه حل پازل ها را در میان اشیاء مخفی شده در محیط بسیار کوچک هر مرحله و ترکیب کردن آن ها با استفاده از خلاقیت خویش بیابید. در این میان بایستی به طراحی بسیار خوب هر شخصیت موجود در بازی اشاره کرد که اگرچه اصلاً سخن نمی گویند ولی با ایما ها و اشارات و همچنین حباب هایی که تصویری از منظور یا درخواست آن ها را به نمایش در می آورند تعامل و هماهنگی بسیار خوبی با محیط و کاراکتر اصلی دارند. هر مرحله در یک محیط مجزا جریان دارد که تنها چیز های محدودی در آن ها قابل تعامل هستند و علیرغم وجود جزییات فراوانی در هر محیط، چیز زیادی در آن ها نیست که با آن ها سر و کار داشته باشید و بخش اعظمی از هر محیط خالی و بی استفاده مانده که هم خوب است و هم بد؛ از طرفی باعث می شود که که بازیباز تلاش و جست و جوی فراوانی برای یافتن اشیاء قابل تعامل کند و از طرف دیگر به دلیل سخت بودن پازل ها و مشغول شدن بازیباز به حل کردن آن ها توجهات از روی محیط اطراف برداشته می شود و طراحی های زیبای هر مرحله به خوبی بازی های دو بعدی دیگر همچون Rayman و حتی Shank مورد توجه قرار نمی گیرند.
همانطور که گفتیم پازل های این بازی سخت هستند و برای حل کردن آن ها نیاز به تفکر شدید و حوصله زیادی دارید. اگر هم از عهده ی آن ها بر نیامدید بازی دو راهنمایی در اختیارتان قرار داده که می تواند در رد کردن هر مرحله به شما کمک کند. اولین کمک، راهنمایی های موجود در هر مرحله است که به صورت نقاشی های کشیده شده روی یک کاغذ هستند و اطلاعات مبهم ولی موثری در برای حل کردن هر پازل در اختیار بازیباز قرار می دهند. دومین کمک هم راهنمایی هایی هستند که از طریق تمام کردن یک مینی گیم به دست می آیند. ایرادی که می توان از این بخش گرفت اعصاب خرد کن بودن مینی گیمیست که برای هر بار دیدن راهنمایی مجبورید آن را تمام کنید و هر بار تمام کردن آن مدتی به طول می انجامد و باعث می شود که کلاً قید آن را بزنید. همچنین با پیشرفت در روند بازی، راهنمایی های نوع اول بسیار بسیار مبهم و غیر قابل درک می شوند که کار حل کردن پازل ها را کمی بیش از حد سخت می کنند. حل کردن هر مرحله نوعی حس پیروزی را به شما منتقل می کند. گویی که انگار باعث خوشحالی جوزف شده اید و به او در راه رسیدن به عشقش کمک فراوانی کرده اید. این خود از جذابیت های بازی است و در کنار پازل های دشوار ولی خلاقانه شما را به ادامه دادن بازی ترغیب می کند.
موسیقی های بازی به معنای واقعی کلمه عالی هستند و هرگز نمی توان هماهنگ بودن آن ها با طراحی محیط را کتمان کرد. اتمسفر بی نظیر بازی شاید بدون وجود این شاهکار ها هرگز به این خوبی نمی شد و بایستی به آقای Tomas Dvorak به خاطر آهنگسازی این ساوند ترک ها آفرین گفت.
ساخت این بازی توسط استودیوی مستقل Amanita مستقر در جمهوری چک صورت گرفته که از کار های معروف آن ها می توان به بازی محبوب اینترنتی Samorost اشاره کرد. طراحی بازی هم بر عهده ی آقای Jakub Dvorský بوده و واقعاً می توان به این اثر او لقب شاهکار را داد. طراحی بصری این بازی به حدی عالی بود که توانست جایزه ی بهترین طراحی هنری بازی از فستیوال بازی های مستقل در سال ۲۰۰۹ را از آن خود کند و از نگاه چندین وبسایت و مجله ی معتبر گیم به عنوان بهترین بازی مستقل سال شناخته شود.
Machinarium یک بازی دو بعدی سرگرم کننده با طراحی بسیار زیبا و موسیقی فوق العاده است. سخت است که بتوان از بازی ایراد بزرگی گرفت ولی بهتر می بود اگر که سازندگان مستقل این بازی کمی محتوی بیشتری در هر مرحله قرار می دادند تا فضا های بسیار زیبای بازی بی استفاده نمانند. اما هر پازل به خودی خود باعث مشغول شدن شما تا مدت ها و سوزان مقدار زیادی از فسفر های مغزتان می شود! اگر این بازی را تجربه نکرده اید حتماً آن را امتحان کنید. خوشبختانه این بازی برای پلتفرم های موبایل هم منتشر شده و تجربه ی آن روی تلفن هوشمند هم خالی از لطف نیست.
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- فیل اسپنسر: تولید کنسولهای ایکس باکس در نسلهای آینده متوقف نخواهد شد
- کار ساخت بازی جدید ناتی داگ از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است
- فیل اسپنسر: STALKER 2 یکی از مدعیان بهترین بازی سال است
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
نظرات
شاهکاره این بازی
ممنون بابت نقد
بازی خیلی قشنگیه ولی پدرم در اومد تا تمومش کردم
ممنون بابت نقدت اقای عرفان خورسند :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
من با راهنمایی تمومش کردم ! 😀 😀 😀
منم بازی رو با ابتدایی تموم کردم! 😛
ولی خودمونیم شاهکار بود واسه خودش
توصیه میکنم همه این بازیرو انجام بدن واقعا بازی خاص و شاهکاریه :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
ممنون بابت مقاله :yes: :yes:
عجب بازی بود واقعا شاهکاره ممنون بابت نقد :yes: :yes: :yes:
یادش بخیر عجب بازی بود 😎 ممنوع از نقدی که بر این بازی شد عالی بود!
:yes:
شاهکاره واقعی :yes: :yes: :inlove: :inlove:
خسته نباشی عرفان جان :rose:
مقاله خیلی خوبی بود.
بازیش و تجربه کردم ولی به اتمام نرسوندم!
بازی بنظر خوبی میاد 🙂
تو سبک معمایی بازی braid به نظرم حرف اول رو میزنه واقعا از همه معما هاش لذت بردم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ممنون بابت نقد :yes:
عالیه این بازی ولی نمر تون خیلی کمه . :no: باید ۱۰ میدادین بهش :yes: :inlove:
یک شاهکار به تمام معنا بود
تنها بازی Point and Click بود که معماش واقعا پیچیده و در گیر کننده بود……..ممنون بایت مقاله
بازی خیلی باحالی بود و با راهنمایی خود بازی تمومش کردم سخت ترین قسمت های بازی خنثی کردن بمب و دوز بازی بود. پدرم دراومد تا تونستم بازی دوز رو ببرم =(((
عرفان جان ممنونم که خاطرات این بازی فوق العاده رو زنده کردی…
:yes:
این بازی فوق العاد بود یک اثر خلاقانه…
یادمه اگه کاراکترو به حرکت درنمی آوردیم بعد مدتی خاطرات کاراکتر به صورت کارتونی روی سرش به نمایش درمیومد
اون قسمتی از شهر که موزیسینهای خیابانی بساط کردن بسیار زیبا طراحی شده بود
amanita همیشه در آثار خلاقانه پیشتاز بوده میتونیم به botanicula اشاره ای داشته باشیم که دنیای ریز هاگها و حشرات رو به زیبایی به تصویر میکشید
بازی بینظیری بود تشکر آقای خرسند
بازی بسیار زیبایی بود :yes: :yes: :yes: :yes:
ما که نتونستیم تمومش کنیم گلاب به روتون مخمون گ…. و …. ز….ی ….. د آخر سرم نتونستیم بیشتر از ۵ تا چپتر بریم جلو
یادش بخیر وقتی باش بازی می کردم چنان تو دنیاش غرق می شدم که … 😥
این بازی رکورد سکوت زندگیمو شکوند :-((
:yes: :yes: :yes:
خیلی ممنون برای یاد آوری :-* :yes:
بازی خیلی قشنگی بود معما های قشنگی داشت و واقعا سرگرم کننده بود
یادمه سخت ترین جاش بازی دوزش بود به بدبختی برنده شدم 😐
آره یادمه اون یارو رو ۱ روز طول کشید ببرم 🙁 🙁
خودش بعد از ۴ بار بازی کردن یه اشتباه میکرد اون وقت میتونستی ببری. :sarcasm:
کلا ۱ ماه طول کشید تموم کنم(بدون استفاده از راهنما) :idk:
قشنگ بود :yes:
ممنون :yes:
:yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
ممنون عرفان جون
من که باهاش حال نکردم :no:
شاهکاری که هیچ وقت یادم نمیره :inlove: :yes:
بازیش فوق العادس و پیشنهاد می کنم هرکی بازی نکرده بازی کنه
فقط حیف که ورژن جدیدی ازش بیرون نیومد
هیچ بازی ای به اندازه اینن برام خاطره انگیز نبود
برای قسمت روزی روزگاری چند تا پیشنهاد دارم :
GTA san andreas
crysis 1
batman arkham asylum
return to castle wolfenstein
عالی :yes:
موسیقی بازی شاهکاره.
قشنگه :yes:
عالی ، ولی دوزش قوز منو در آورد !!!!! :laugh:
:yes: :yes: :yes:
من با این ک راهنمایه کامل و تصویریه این بازیو از سایت گرفته بودم، ولی باز هم ب سختی از رویه
راهنما می شد معما و پازل هارو حل کرد،،،،، 😕
بسیار ممنون،،،،،،بازیه معمایی بسیار خوبی بود ، و من پیشنهاد می کنم :yes:
یک بازی دوست داشتنی
خلاق ترین استودیو همین آمانیتاست هم از نظر گیم پلی هم از نظر گرافیک