شعله های اهریمن | نقد و بررسی Bound by Flame - گیمفا
شعله های اهریمن | نقد و بررسی Bound by Flame - گیمفا
شعله های اهریمن | نقد و بررسی Bound by Flame - گیمفا
شعله های اهریمن | نقد و بررسی Bound by Flame - گیمفا

شعله های اهریمن | نقد و بررسی Bound by Flame

شایان شفایی
۱۰:۰۷ ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
شعله های اهریمن | نقد و بررسی Bound by Flame - گیمفا

در دنیای بازی های رایانه ای، سبک نقش آفرینی طرفداران خاص خود را دارد. تا به حال عناوین زیاد و درخشانی در این سبک منتشر شده اند. عناوینی که مطمئنا هیچ گاه از یادمان نخواهد رفت. این عناوین معمولا در یک عامل، منحصر به فرد عمل میکنند. یکی گیم پلی سختی دارد و دیگری داستانی حماسی. اما به تازگی عنوانی منتشر شده که در تلاش بود تا از بازی های موفق دیگر الگو بگیرد ولی به هیچ وجه موفق عمل نکرد…اصولا ایده گرفتن از یک عنوان موفق بسیار کار خوبی است اما باید به این نکته توجه داشت که بعضی عناصر تنها در جایگاه اصلی خود مثبت تلقی میشوند و اگر این عناصر با عناصری نابجا ترکیب شوند، نتیجیه عنوانی پوچ و بی محتوی میشود که تنها هدفش تقلید از سایرین برای موفقیت خود بوده است. این دقیقا همان اتفاقی است که برای عنوان Bound by Flame افتاده است. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا دلایل عدم موفقیت این عنوان را بررسی کنیم.

کاور رسمی بازی

عنوان: Bound by Flame

سازنده: Spiders

ناشر: Focus Home Interactive

سبک: Action Rile-Playing

پلتفرم: Microsoft Windows – X360 – PS3 – PS4

عنکبوت ها باز هم له شدند!

شرکت سازنده بازی Spiders نام دارد. در کارنامه این شرکت عنوان معروف یا موفقی دیده نمی شود. از ساخته های آن تنها میتوان به عنوان Of Orcs and Men اشاره کرد که این عنوان فاجعه و شکستی به تمام معنا بود که به هیچ وجه نتوانست نظر منتقدان را به خود جلب کند. حال این شرکت عنوان Bound by Flame را ساخته که در ادامه به صورت مفصل به بررسی آن خواهیم پرداخت.

 و باز هم نجات دنیا…

داستان بازی، جریان گروهی از سربازان و جنگجویانی را بیان میکند که در صدد نجات دنیا هستند. افرادی به نام Ice Lords وجود دارند که میخواهند دنیا را با استفاده از مردگان متحرکی که حالتی جنون آمیز دارند، از بین ببرند که جگجویان داستان ما قصد دارند تا با از بین بردن Ice Lords مانع از تحقق این هدف شوند. در این بین شما در نقش فردی به نام Vulcan ظاهر خواهید شد. کسی که یکی از اعضای اصلی گروه جنگویان بوده و در طی حوادثی قدرت های فوق بشری بر پایه آتش بدست می آورد. همچنین اهریمنی او را احاطه می کند که در بعضی مواقع او را وسوسه کرده یا به طور کامل کنترل Vulcan را بدست می گیرد.
مطالبی که خواندید، هسته اصلی داستان بازی را تشکیل می دهند. داستان بازی کاملا کلیشه ای است و هیچ گونه خلاقیتی در آن مشاهده نمی شود. ایده نجات دنیا توسط فردی خاص، خیلی وقت است که دیگر بر روی مخاطبان اثری ندارد و آن ها را به وجد نمی آورد. داستان تا حد بسیار زیادی قابل پیش بینی بوده که این مسئله اولین ضعف اصلی بازی محسوب می شود.

نوعی از دشمنان شما که به وفور در جنگل ها یافت میشوند. تا حدی که از دیدن آنها و مبارزه با آنها واقعا خسته خواهید شد.

تکرار های بدون خلاقیت!

در همان ابتدای بازی، ساختن کرکتر شما آغاز خواهد شد. این بخش به ظاهر شخصی سازی است ولی به قدری دست بازیباز را بسته است که بازیباز یه هیچ وجه نمی تواند شخصیت مورد نظر خود را بسازد. در مرحله ساخت کرکتر، گزینه های به شدت محدودی وجود دارد و گزینه های شخصی سازی، همگی از پیش ساخته شده اند. در ابتدا باید جنسیت کرکترتان را انتخاب کنید. سپس از بین ۵ مدل صورت و ۶ مدل موی از پیش طراحی شده یکی را برای شخصیت مورد نظرتان انتخاب کنید. همین!
نام شخصیت شما به صورت پیش فرض Vulcan است که اگر مایل باشید میتوانید آن را تغییر داده و نام مورد نظرتان را بر روی شخصیتتان بگذارید. گرچه به شما پیشنهاد میکنم این کار را نکنید چرا که نام شخصیتتان را هر چه بگذارید، افراد دیگر در بازی را شما را Vulcan صدا خواهند زد! چه زن و چه مرد باشید نام شما Vulcan خواهد بود پس بهتر است با این مسئله کنار بیایید!
مرحله ساخت کرکتر که به پایان رسید، بازی شروع خواهد شد. در ابتدای بازی، کارهای اصلی موجود در بازی به صورت مختصر به شما آموزش داده می شود که این قابلیت ها در ادامه بسیار کارآمد خواهند بود. پس از یادگیری آموزش های مقدماتی، مبارزه اصلی آغاز خواهد شد. در کل شما سه نوع سیستم مبارزه ای خواهید داشت. سیستم اول، استفاده از سلاحی سنگین مانند شمشیر یا تبر است. در این حالت شما قادر خواهید بود تا با لگد زدن به دشمنان، آن ها را عقب برانید یا تجهیزات آنها مانند سپر را بشکنید. سیستم دوم، استفاده از دو خنجر به صورت همزمان است که این سیستم به شما اجازه حملات سریع تر را خواهد داد. همچنین با استفاده از این اسلحه ها قابلیت جاخلی دادن از ضربات دشمنان نیز به شما اضافه خواهد شد که این قابلیت تنها در پرشی کوتاه به سمت عقب خلاصه می شود. سیستم سوم استفاده از قدر آتش است. این قابلیت تنها به چهار نوع حمله با آتش خلاصه می شود که این مطلب برای عنوانی که در نام آن، واژه “شعله” به کار رفته بسیار محدود بوده. همچنین برای استفاده از قدرت آتش به Mana نیاز خواهید داشت که کمبود mana در بازی مشکلاتی اساسی برای استفاده از آتش را بوجود می آورد. علاوه بر سیستم های مبارزه، قابلیت استفاده از تله های بمبی و تیر کمان نیز وجود خواهد داشت که از این قبیل وسایل به تعداد محدودی در اختیار دارید.
سیستم مبارزات بازی بسیار خشک و یکنواخت است. در این عنوان تمام دشمنانتان از شما قوی ترند و در هنگام مبارزات، نوار سلامتی شما با سرعت بسیار زیادی خالی خواهد شد. در مقابل برای از بین بردن هر یک از دشمنان باید وقت زیادی را صرف کنید و مبارزه با آنها تنها از الگوی دو ضربه و یک دفاع پیروی خواهد کرد. شما باید دو ضربه به دشمنان بزنید سپس جاخالی دهید یا دفاع کنید! بدین شکل قادر خواهید بود تا از پس تمامی دشمنان برآیید. در کل سیستم مبارزات بازی بسیار خشک و یکنواخت بوده و یک ضعف بزرگ برای بازی بوجود آورده است.
در بازی قابلیت آپگرید کردن و دریافت Skill های جدید نیز وجود خواهد داشت که با این کار میتوانید حملات خود را موثرتر انجام دهید. همچنین قابلیت Craft نیز در بازی وجود دارد که با استفاده از آن و ترکیب کردن چند عنصر ساده، وسایل جدیدی از قبیل تله های بمبی و مواردی این چنینی را بسازید.
همانطور که در جریان هستید، یکی از مهمترین عناوین نقش آفریین، سیستم انتخاب های حساس و تعیین سرنوشت است که در این عنوان به هیچ وجه خوب ادا نشده است. شما با دیالوگ هایی که انتخاب می کنید، فقط اطلاعات بیشتری از طرف مقابل نصییبتان خواهد شد و در سرنوشت و ادامه بازی هیچ تاثیری نخواهد گذاشت. قطع به یقین این مسئله یکی از بزگترین نقاط ضعف بازی است.

دومین باس بازی… شکست دادن او به راحتی با استفاده از سیستم دو ضربه و یک دفاع میسر خواهد شد این مبارزه به شدت یکنواخت و خسته کننده است و هیچ اتفاق خاصی در حین مبارزه نخواهد افتاد!

قدرت شعله ها

گرافیک این عنوان با موتور گرافیکی Skill Engine طراحی شده. شاید در این عنوان، گرافیک تنها رکنی باشد که به نسبت قابل قبول است. انیمیشن ها و فیزیک شخصیت ها خوب و قابل قبول است اما به هیچ وجه عالی نیست! جزییات محیط نسبتا زیاد بوده و جزییات از طراحی خوبی برخوردارند. سایه زنی ها خوب بوده و نبردهای عظیم بازی به صورت داینامیک طراحی شده اند. اگر به این عنوان به کلی نگاه کنیم، تنوع دشمنان خوب است اما در یک نقطه خاص در بازی و در نبردهای عظیم، تکراری بودن دشمنان آزار دهنده است. شمشیرها، تبر ها و سلاح های بازی غالبا از فیزیک خوبی برخوردارند. در مقابل طراحی جلوه های بصری مانند آتش و آب زیاد چنگی به دل نمی زند و ضعف هایی در آن ها مشاهده می شود.

نجوای اهریمن

یکی از ضعف های بزرگی که در عنوان Bound by Flame مشاهده می شود، مربوط به صداگذاری این عنوان است. صداگذاری شخصیت ها به هیچ وجه متناسب با آنها نبوده و همین امر، برقرار کردن ارتباط با شخصیت های بازی مخصوصا شخصیت اصلی را مشکل میکند. عدم ارتباط با شخصیت ها در عناوین نقش آفرینی یک ضعف بزرگ به است و این مسئله در این عنوان به لطف صداگذاری بسیار ضعیف شخصیت ها به وضوح به چشم می خورد.
آهنگ سازی این عنوان بر عهده آقای Olivier deriviere بوده. تعداد موسیقی های شنیده شده در بازی زیاد نیست و از نظر کمیت، در حد معقول و متعادل است. اما کیفیت آنها خیلی خوب نیست. به طوریکه به جز یک یا دو میسیقی بازی، بقیه موسیقی ها حس و حال حماسه بازی را به بازیباز القا نمیکنند که این مسئله نیز ضعفی دیگر برای بازی قلمداد می شود.

طراحی صورت و اجزای چهره شخصیت ها قابل قبول است.

سخن پایانی

در نهایت باید بگویم که عنوان Bound by Flame عنوانی بود که قصد داشت تا با ایده گرفتن یا بهتر بگویم تقلید از عناوین نقش آفرینی بزرگی همانند The Witcher یا Skyrim، موفقیت خود را اثبات کند که در این امر به هیچ وجه موفق نشد. مطمئنا این عنوان، یک عنوان ضعیف در عرصه بازی های رایانه ای به شمار می رود و با انتشار این بازی، عنوان ضعیف دیگری در کارنامه Spiders ثبت شد.

bound

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

شعله های اهریمن | نقد و بررسی Bound by Flame - گیمفا
شعله های اهریمن | نقد و بررسی Bound by Flame - گیمفا
شعله های اهریمن | نقد و بررسی Bound by Flame - گیمفا
شعله های اهریمن | نقد و بررسی Bound by Flame - گیمفا
شعله های اهریمن | نقد و بررسی Bound by Flame - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

شعله های اهریمن | نقد و بررسی Bound by Flame - گیمفا