روزی روزگاری: تلفات بی شمار است! | نقد و بررسی Spec Ops: The line - گیمفا
روزی روزگاری: تلفات بی شمار است! | نقد و بررسی Spec Ops: The line - گیمفا
روزی روزگاری: تلفات بی شمار است! | نقد و بررسی Spec Ops: The line - گیمفا
روزی روزگاری: تلفات بی شمار است! | نقد و بررسی Spec Ops: The line - گیمفا

روزی روزگاری: تلفات بی شمار است! | نقد و بررسی Spec Ops: The line

blazymorez
۱۰:۰۰ ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
روزی روزگاری: تلفات بی شمار است! | نقد و بررسی Spec Ops: The line - گیمفا

به دبی، قرارگاه مردمان آواره، انسان های سوخته، شن های خونین و آتش بدون آتش بس خوش آمدید. دبی، قربانی یک اختلاف سیاسی شده است. دبی جایی است که مردم بی گناه آن میان این جنگ یا از فرط عتش به دام مرگ گرفتار شده اند یا بمب های فسفری و گلوله های سیمگون! به دبی شهر تلفات بی شمار خوش آمدید! اینجا کسی حرف از انصاف نمیزند. اکنون کاپیتان واکر است که به پا می خیزد و میخواهد بر این آتش سوزان پایان دهد ولی نمی داند که اشتباه میکند. دبی قرارگاه روایت خونین مردم مظلوم و بی گناه خود است. همه اینها تقصیر شماست! مادری کودک خود را در آغوش گرفته است، اما به هوای آتش جنگ هر دو آنها دلشان را به آب سرد جهنم خوش کرده اند و قربانی این مخمصه شده اند. مادر آنقدر فداکار بوده است تا دستش را جلوی صورت دخترش قرار دهد ولی حیف که ” بمب های فسفری” به کسی رحم نخواهد کرد! همه می دانند، شما مقصر هستید. با شما هستم آقای “واکر”!

این شما هستید که با اسلحه ی در دست خویش، پای خود را برروی شن های داغ و سوزان میگذارید و نمی دانید ذره ذره از ذرات این شن سوزان عامل کشته شدن انسان ها و سربازانی است که جان خود را در راه مردم فدا کرده اند. تمامی این آتش ها فقط به خاطر فزون خواهی های CIA  است که برای نابودی گروه ۳۳ دست به کشتار میلیون ها انسان زده است و اگر تمامی این شن های روان به خون تبدیل شوند نمی توانند جزای خونی که ریخته شده است را بدهند.

spec ops the line pc box art

Spec Ops: The line

۲۶ ژوئن ۲۰۱۲

Pc / XBOX360 / PS3/ Mac

ناشر: ۲K Games

سازنده: Yager

انجین: Unreal Engine 3

سبک: اکشن / سوم شخص

 

file 191039 0 spec ops the line aftermath

آدامز رو به یکی از سربازان محلی میکند و به زبان فارسی به او میگوید: “شما میتوانید اینگونه سخن بگویید؟ منظورم فارسی هست.” از اینجا متوجه می شویم که آدامز قبلا در جنگ افغانستان حضور داشته و زبان فارسی او از آن دوران نشعت میگیرد.

 

ژرفای آتش

هلیکوپتر توسط سربازان عرب و مدافع محاصره شده است. کاپیتان واکر هلیکوپتر ها را به گلوله می بندد و تمام تلاش خود را میکند ولی هلیکوپتر آن ها تیر میخورد و منجر به سقوط هلیکوپتر کاپیتان واکر و یارانش می شود. چند دقیقه بعد واکر و دو نفر از همکارانش به نام های ادامز و لوکو در شن های روان بیابان های اطراف دبی در حال قدم زدن هستند. آنها با یکدیگر بحث و مجادله میکنند که ناگهان بلندی برج العرب چشم آنها را می زند و آنها درمیابند که وارد دبی شده اند. چندی بعد چند نفر که به ظاهر آنها میخورد، سرباز محلی باشند از پشت کمین گاه ها و دیوار ها بیرون می آیند و به زبانی ناشناخته به سه تفنگدار قصه ما اخطار میدهند که از این به بعد جلوتر نیایید، در غیر این صورت سرنوشت شومی در انتظار شما خواهد بود! آدامز رو به یکی از سربازان محلی میکند و به زبان فارسی به او میگوید: “شما میتوانید اینگونه سخن بگویید؟ منظورم فارسی هست.” از اینجا متوجه می شویم که آدامز قبلا در جنگ افغانستان حضور داشته و زبان فارسی او از آن دوران نشعت میگیرد.ولی سربازان محلی التفاتی به سخنان آنها نمی کنند و …

داستان این عنوان یکی از دراماتیک ترین صحنه های بازی های رایانه ای را به تصویر کشید و میتوانست بازیباز را در ژرفای مفصل بودن خود غرق کند، اما تنها چیزی که کمی از ارزش داستان این بازی می کاهد، تم و پوسته ی نظامی این بازیست که بیش از حد ممکن بالاست و اگر کمی این تم کم رنگ تر پدید می آمد، میتوانست نتیجه عالی در کنار بقا میان شن های سوزان را نشان دهد. داستان بازی هم کمی مبهم نوشته شده است زیرا شما سکانس های آخر بازی را می توانید در اول بازی مشاهده کنید و این در حالیست که هنوز بازی وارد مراحل اولیه خود نشده است.

[خطر اسپویل] 

کاپیتان واکر داستان ما اشتباهی انجام داده است و باید برای این اشتباه بزرگ جزای خاص خود را دریافت کند. او در حین بازی دوستان و یاران خود را به صورت فجیهی از دست می دهد و اثرات روحی بدی در او میگذارد و همیشه خود را در جهنمی سوزان می بیند که خود با پاهای خود وارد آن شده است، ولی هرگز نمیتواند از این جهنم بیرون بیاید برای همین در آخر بازی هم مشاهده میکنیم که او برای خنک شدن دل خود، چندین سرباز آمریکایی را به گلوله می بندد و به نحوی آنان را از دبی بیرون می اندازد. کاپیتان واکر جلوی یک آیینه ایستاده است و در حالی که تفنگ را برروی تصویر سر خود بر روی آیینه نشانه رفته است به آن شلیک میکند تا خود از خود انتقام بگیرد. او در این جنگ فرزندانی را یتیم کرد، زنانی را بیوه کرد و خانواده هایی را در خانهایشان با بمب های فسفری با خاک یکسان کرد. او حال خون میلیون ها میلیون انسان بی گناه را گرفته است و دبی را از عرش به فرش کشانده و به یک بیابان متروکه تبدیل کرده است. حال خود مانده و خودش، کسی جز واکر نمیتواند از واکر انتقام بگیرد! ولی او یک مامور بود و باید از مافوق خود اطاعت میکرد.

ناگفته نماند که داستان این بازی به اقتباس از کتاب Heart of Darkness  به قلم Joseph Conrad  است و برنده جایزه “بهترین داستان بازی رایانه سال ۲۰۱۲” میباشد.

spec ops the line gameplay trailer 7

موشن کپچر کار خود را در گیم پلی به خوبی انجام داده است و این مزیت گیم پلی را زمانی متوجه می شوید که بخواهید جایی کاور گیری کنید.

خون های روان، شن های جاری!

به لطف آنریل انجین ۳، بخش گیم پلی این بازی در حد عالی و روان قرار دارد. موشن کپچر کار خود را در گیم پلی به خوبی انجام داده است و این مزیت گیم پلی را زمانی متوجه می شوید که بخواهید جایی کاور گیری کنید. در کاور گیری شما تسلط کامل برروی کارکتر اصلی، کاپیتان واکر، خواهید داشت و حتی در کاورگیری میتوانید از ویژگی “تیراندازی از زاویه کور” استفاده ببرید و بدون اینکه از کاور خارج شوید دشمنان خود را از پا در بیاورید. اسلحه های بکار گرفته شده در این بازی به دو دسته، سلاح های آمریکایی و سلاح های صحرایی تقسیم می شوند. در سلاح های آمریکایی، به طبع سلاح های مدرن و خاصی وجود دارد که برای مثال میتوان به Desert Hand-Gun  یا M4  اشاره کرد و سلاح AK47  یا Rifle هم از نوع سلاح های صحرایی به شمار میروند. در بُعد گیم پلی این بازی هم میتوانید پیشه مخفی کاری را جریان دهید و یا از حملات برق آسا استفاده کنید. برای مخفی کاری، میتوانید صدا خفه کن هایی که برای برخی از سلاح های گرم تعبیه شده است استفاده ملزوم را ببرید.

در انیمیشن های اصابت تیر و یا شلیک تیر هم نهایت ظرافت بکار رفته است به طوری که وقتی شما به قسمت زیر گردن که شامل سینه و شکم یا کمر می شود، شلیک کنید، واکنش های مختلفی از دشمن سر میزند که برخی اوقات به نیمه جان شدن فرد مقابل منجر خواهد شد. اما این نوید را برای گیمر های حرفه ای بدهیم که اگر شما در این بازی به وسط سر دشمن گلوله ای رها کنید، سر دشمن از جای خود قطع خواهد شد. به طور کلی میتوان گفت که گیم پلی Spec Ops  یکی از بی نقص ترین گیم پلی های بازی های اکشن سوم شخص ساخته شده با نسل سوم آنریل انجین را ارائه داده است. ناگفته نماند که در بازی شما میتوانید از سلاح های سنگین مثل: مسلسل های تیربار و یا RPG  نیز استفاده کنید.

spec ops the line gameplay trailer 15

گاهی اوقات در حین بازی مهمات شما کم می شود و نمی دانید از فرط بی مهماتی در میان این همه شن و دشمن که تشنه ی حتی قطره ای از خون شما هستند، چه کنید.

در بُهبه گیم پلی و استفاده از سلاح های گرم، میتوانید مبارزات تن به تن نیز داشته باشید و دشمنان خود را با استفاده از فنون دفاع شخصی که کاپیتان واکر در دوران آموزش خود آموخته است، استفاده کنید و دشمن را از پا در بیاورید!

گاهی اوقات در حین بازی مهمات شما کم می شود و نمی دانید از فرط بی مهماتی در میان این همه شن و دشمن که تشنه ی حتی قطره ای از خون شما هستند، چه کنید. اما هنوز یک تیر در تفنگ شما جای گرفته است، پس هر چه سریعتر باید به شیشه ای که در پشت دشمنان قرار دارد و در بالای همان شیشه هم مقدار بسیار زیادی شن انباشته شده است شلیک کنید! نتیجه اینکار این است که وقتی شیشه بشکند موج خروشانی از شن تمامی سربازان دشمن را با خود میبرد. می توان یکی از بهترین بُعد های گیم پلی این عنوان را دسترسی زیاد آن دانست که شما میتوانید به چند طریق دشمنان خود را از میان ببرید!

در طول روند بازی دو دوست وفادار شما، دستورات ارجاع شده را اجرا خواهند کرد و هر زمان و هرکجا که خواستید کافیست به آنها دستور دهید تا آنها دشمنان را با دقت بیشتری از پا دربیاورند و شما را از مخمصه آتش و دود نجات دهند. البته آنها هم گاهی به کمک شما بدون وقف زمان نیاز دارند.

زوزه های طوفان

موسیقی و صداگذاری بازی در حد خیلی خوب کار شده است ولی به درجه عالی نمیرسد. وقتی خون جلوی چشمان واکر را بگیرد و شما قصد نابود کردن تمامی دشمنان را داشته باشید، موسیقی هایی به سبک راک و خشن پخش خواهد شد. صداگذاری انفجار ها و صدا های منشعب از دهانه تفنگ ها نیز بسیار طبیعی کار شده است، ولی یک جا کم کاری صورت گرفته و آن بدین است که اگر شما به صورت برق آسا به دشمن حمله کنید دشمنان وقتی به یک دیگر اطلاع بدهند، جمله های تکراری را مکرر خواهند کرد. این در حالی است که چندین بار و در جا های مختلف شما حمله های برق آسا داشته اید و باز به این مشکل برخورده کرده اید.

صدا هایی که از دور میاید بسیار واقعی هستند; به طوریکه اگر شما از صدایی دور بشوید، به مراتب از میزان صدای آن کم خواهد شد. نکته ظریفی این است که اگر شما با دقت بیشتری به صدا گوش دهید، جهتی که صدا از آن ریشه گرفته است نیز معلوم خواهد شد و شما متوجه می شوید که این صدا از سمت راست شماست یا از سمت چپ!(در صورت استفاده از هدفون بیشتر به این ویژگی در صداگذاری پی خواهید برد).

آهنگ هایی هم که در این بازی استفاده شده اند، تمامی از قطعه های معروف و نوازنده های مشهور سرچشمه گرفته است و وقتی شما در میان آتش و شن به جنگ پرداخته اید، همواره با آن، برای شما یک موسیقی به سبک راک و خشن پخش خواهد شد. صداگذاری مارتین واکر هم به نحو احسن کار شده است و کاملا حس دردمندی کاپیتان واکر را القا میکند.

سیمای شن زده

اینجا همان جایست که Unreal Engine 3  حماسه آفرینی میکند. گرافیک این بازی در سطح عالی قرار دارد و در صورتی که ۲ سال از انتشار این بازی گذشته است هنوز هم میتواند گرافیکی خیره کننده ای را ارائه دهد. ذرات شن روان که برروی زمین گرم در حال جنبش هستند به خوبی خود را نشان میدهند و نهایت کیفیت را بروز داده اند. کیفیت تکسچر ها و متریال های بازی به لطف UE3  به خوبی کار شده است. گرافیک هنری زیبایی به چشم می خورد و در کنار آن هم گرافیک فنی عاری از هرگونه باگ دیدگان را مجلوب خود خواهد کرد.

airplane

با وجود این که که ۲ سال از انتشار این بازی گذشته است اما هنوز هم می تواند گرافیکی خیره کننده ای را ارائه دهد.

رخسار و صورت کارکتر های بازی نهایت زیبایی را دارند، به طوریکه تمامی زخم های روی صورت آنها به تدریج ظاهر شده و به همین دلیل است که بازیباز را جذب خود خواهد کرد. در مقدمه بازی برروی صورت و بدن کاپیتان ” مارتین واکر ” هیچگونه زخمی دیده نمی شود، ولی به تدریج زخم های عمیق خود را نشان داده و برروی بدن کاپیتان قصه ی ما می نشینند. Reflection و انعکاس به علاوه نور پردازی در این بازی بیداد میکند. نورپردازی این بازی تم گرم و خشکی را داراست، به این صورت که با این نورپردازی میتواند شما را به صحرای گرم دبی ببرد.

وقتی از پشت یک شیشه که برروی آن تَلی از شن انباشته شده است خیره شوید، متوجه می شوید که ذره ذره های شن از یکدیگر جدا هستند و نور خورشید از لا به لای این ذرات عبور کرده اند و باریکه های نور ایجاد شده است.!

مشکلی که میتوان از گرافیک این بازی گرفت، دیر بارگذاری شدن تکسچر ها و جزییات این بازیست و  در کنار آن برخی از اجسام، مانند : برخی سلاح ها و جسد مردگان به علاوه طراحی کارکتر های دشمن به خوبی و گیرا طراحی نشده اند. البته باید توجه داشته باشیم که در این بازی هیچگونه تنظیمات Anti-aliasing وجود ندارد! ولی باید امیدوارم بود، چرا که دایره ها و اجسام گرد در این بازی تا حدودی خوب طراحی شده اند. لباس و چهره کاپیتان واکر درست مانند “بتمن: شهر آرکهام” ثابت نخواهد بود و رفته رفته بر روی چهره او زخم هایی پدید آمده و لباس او هم پاره می شود و حس بقا در یک شهر شن زده و متروکه را القا میکند.

کات – سین ها هم در این بازی از گرافیک اصلی بازی سرچشمه گرفته اند و هیچگونه تفاوتی با گرافیک تعیین شده In-Game  ندارند به جزء چند مورد که جز انیمیشن های فرعی بازی محسوب می شود.

spec ops the line gameplay trailer 4

Spec Ops دارای یک هسته داستانی بسیار قوی بود که بازیباز را در آخر بازی متوجه میسازد که در ژرفای چه داستانی غرق شده است و خود التفاتی نکرده است.

سخن آخر

Spec Ops: The line  یکی دیگر از بازی های موفق ۲K Game  بود که توانست جوایز نسبتا خوبی از جشنواره های مختلف دریافت کند.Spec Ops  دارای یک هسته داستانی بسیار قوی بود که بازیباز را در آخر بازی متوجه میسازد که در ژرفای چه داستانی غرق شده است و خود التفاتی نکرده است.

Spec Ops  روایت کننده مردیست که در راه اشتباهی که کرده است برگشتی ندارد و در اشتباهی که مرتکب شده است دوستان صمیمی خود را به صورت فجیعی از دست میدهد و میخواهد انتقام خود را از تصویر داخل آیینه بگیرد!

به شما پیشنهاد می شود اگر از داستان عالی که مکمل آن یک گیم پلی خوب به علاوه صداگذاری مناسب می باشد، خوشتان میاید، عنوان Spec Ops  جزء محدود بازی های بود که در سال ۲۰۱۲ تمام این ویژگی ها را داشت. پس اگر هنوز این عنوان را تجربه نکرده اید، آن هم پس از دو سال میتواند پیشنهاد خوبی به شما باشد!

jadval space ops

Mariomanراستین کولهJoel MorganDark FantasyREZAGAMERُSines🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روزی روزگاری: تلفات بی شمار است! | نقد و بررسی Spec Ops: The line - گیمفا
روزی روزگاری: تلفات بی شمار است! | نقد و بررسی Spec Ops: The line - گیمفا
روزی روزگاری: تلفات بی شمار است! | نقد و بررسی Spec Ops: The line - گیمفا
روزی روزگاری: تلفات بی شمار است! | نقد و بررسی Spec Ops: The line - گیمفا
روزی روزگاری: تلفات بی شمار است! | نقد و بررسی Spec Ops: The line - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

روزی روزگاری: تلفات بی شمار است! | نقد و بررسی Spec Ops: The line - گیمفا
روزی روزگاری: تلفات بی شمار است! | نقد و بررسی Spec Ops: The line - گیمفا