روزی روزگاری: ایام تاریک یک کارآگاه | نقد و بررسی Max Payne 2
او تنها یک افسر پلیس بود که در اداره مبارزه با مواد مخدر کار می کرد. همسر و دختر کوچکش به طرز فجیعی به قتل رسیدند. او که دیگر چیزی برای از دست دادن نداشت، در پی یافتن قاتل دست به هر کاری زد تا در نهایت در دام توطئه ای کثیف افتاد. او متهم به قتل صمیمی ترین دوستش شد و برای رهایی از بار این اتهام، فقط خودش می توانست به خودش کمک کند… به هر قیمتی که بود خود را نجات داد اما این پایان کار نبود.دوران تاریک زندگی وی تازه آغاز شده بود. حال او باید خود را برای حوادث جدیدی آماده میک رد. اتفاقاتی که ممکن بود به قیمت جانش تمام شود.
مطمئنا بازیبازان قدیمی عنوان فوق العاده و خاطره انگیز Max Payne که در سال ۲۰۰۱ منتشر شد را به خاطر دارند. این بازی به دلیل خلق داستانی درگیر کننده و رقم زدن لحظات اکشن به یاد ماندنی در ذهن مخاطبان، توانست نظر منتقدان و بازیبازان را به خود جذب کند. داستان این بازی، زندگی یک پلیس مواد مخدر به نام Max Payne را روایت می کرد که همسر و دختر کوچک او به قتل رسیده بودند. حال او با خود عهد بسته بود که قاتل آنها را بیابد. در این راه حوادث مختلفی برای وی رخ میدهد که یکی از مهمترین این حوادث، توطئه ای بود که سبب شد Max به جرم کشتن صمیمی دوستش که Alex نام داشت متهم گردد. این واقعه همانند یک لکه ننگ در کارنامه زندگی وی برای همیشه همراهش بود. حال او علاوه بر یافتن قاتل خانواده اش، می بایست اتهام خود را نیز با سند و مدرک رفع کند که بدین گونه ماجرای اصلی عنوان Max Payne شکل میگیرد. دو سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۳ دومین نسخه از این سری بازی با نام Max Payne 2: The Fall of Max Payne منتشر شد. داستان این نسخه با نسخه پیشین کاملا مرتبط بود و گیم پلی و گرافیک پیشرفت های چشمگیری کرده بود. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی دقیق تر به این عنوان بیاندازیم:
نام: Max Payne 2: The Fall of Max Payne
سازنده: Remedy Entertainment , Rockstar Vienna
ناشر: Rockstar Games
سبک: شوتر سوم شخص
موتور گرافیکی: MAX-FX 2.0
نویسنده: Sam Lake
پلتفرم: Microsoft Windows , Xbox , PS2
روزهای زوال یک اسطوره… عناوین خاطره انگیز همیشه جاودانه مانده اند. این عناوین هر چقدر هم که زمان انتشارشان بگذرد، باز هم در خاطر اکثر بازیبازان خواهد ماند. یکی از دلایل خاطره انگیز بودن این عنوان و جاودانه شدن آن، داستان درگیر کننده آن است. داستان نسخه دوم، چند سال بعد از وقایع نسخه اول را برای ما بازگویی میکند. حال شخصیت اصلی داستان یعنی Max باز هم به اداره پلیس شهر نیویورک (NYPD) بازگشته در حالی که مافوق او که Alfred Woden نام دارد، تمام پرونده های Max را از او گرفته و Max به یک پلیس عادی و سطح پایین تبدیل شده. در یکی از روزهایی که او طبق معمول مشغول گشت است، به منطقه ای اعضام میشود تا رد یک سری قاتل حرفه ای را بگیرد. در طی این عمل او متوجه حضور Mona Sax در این مکان میشود. Mona شخصیتی بود که در نسخه اول بازی نیز حضور داشت و در پایان بازی گمان میکردیم که او مرده است. همچنین Mona اکنون یکی از افراد تحت تعقیب و مظنون اصلی یک پرونده بود. این ماجرا باعث میشود تا Max باز هم درگیر یک جریان و یک تضاد جدید بین شغل و زندگی اش شود. روایت داستان بازی بسیار عالی است. در ابتدا بازی از بیمارستان آغاز میشود… Max در بیمارستان بهوش می آید، همه چیز مبهم است… شما نمی دانید که چه اتفاقی پیش از این افتاده، نمی دانید که او چرا در بیمارستان… ده ها سوال ذهنتان را مشغول میکند تا اینکه بازی به چند ماه قبل باز میگردد و پس از ادامه آن کاملا متوجه اتفاقاتی که افتاده خواهید شد. احتمالا بیشتر شما Sam Lake را میشناسید. او با نویسندگی این عنوان کاری کرد تا داستان و دیالوگ های این بازی برای همیشه در ذهنمان نقش ببندد. نکته بسیار جالبی که در این عنوان شاهد هستیم، روایت داستان بازی در ابتدای هر مرحله به صورت کامیک است. این مسئله در سال ۲۰۰۳ یک نوآوری به تمام معنا محسوب میشد و بسیار به زیباتر شدن بازی کمک میکند صحنه های کامیک یکی پس از دیگری ظاهر شده و با موسیقی فوق العاده و صداگذاری عالی شخصیت ها در هم آمیخته و یک ترکیب کاملا بی نقص را پدید آورده است.
اکشن منحصر به فرد شما از یک عنوان شوتر سوم شخص چه انتظاری دارید؟ مطمئنا یک عنوان با این سبک باید لحظات اکشن خیره کننده و زیادی را به همراه داشته باشد. حال اگر این لحظات با انیمیشن های خوب و قابلیت های منحصر به فردی درآمیزد، یک گیم پلی عالی را خواهد ساخت. عنوان Max Payne 2 توانسته به خوبی این لحظات را پدید بیاورد. شما در این عنوان مدام در حال کشتنآن هم با روش ها و سلاح های مختلف هستید. تنوع سلاح ها خوب و قابل قبول است به طوریکه از یک اسلحه ۹ میلی متری گرفته تا AK 47 و انواع شاتگان ها و نارنجک ها را در این عنوان در اختیار خواهید داشت. از قابلیت های منحصر به فردی که در بازی تعیه شده است، میتوان به Bullet Time و Dodge اشاره کرد. حالت Bullet Time به شما این امکان را می دهد که برای مدت زمان محدودی در حالت آهسته دشمنان خود را از بین ببرید و حال Dodge که شاخصه اصلی سری بازی های Max Payne به شمار می رود به شما این امکان را می دهد که طی یک شیرجه در حالت آهسته دشمنان را قتا عام کنید. مواردی که اشاره شد، چیزی نبودند که در سال ۲۰۰۳ به راحتی در هر عنوانی یافت شوند. در آن زمان این قابلیت ها کاملا منحصر به فرد بود و هر بازیبازی را راضی نگه میداشت. علاوه بر بازی کردن نقش Max Payne، در طول بازی باید چند مرحله را هم با شخصیت Mona Sax پشت سر بگذارید. قابلیت های این دو تقریبا مشابه است اما مختصر تفاوت هایی نیز بین این دو وجود داردو. برای مثال، توانایی Max در شیرجه زدن بیشتر از Mona است. این مسئله نشان می دهد که سازندگان باز یتفاوت هایی را برای این دو شخصیت قائل شده اند که در جای خود قابل تحسین است. در بعضی از مراحل بازی شاهد این مسئله هستیم که بازی از حالت طبیعی خود خارج می شود. بدین شکل که Max یک تنه باید در برابر صدها نفر ایستادگی کند و به راحتی موفق نیز می شود. این مسئله که بیشتر در مراحل پایانی بازی خود را نشان می دهد، زیاد جالب نبوده و به بازیباز حس غیر واقعی بودن بازی را القا می کند. سایر مراحل به خصوص مراحل ابتدایی و اواسط بازی کاملا زیبا و منطقی طراحی شده اند و جای هیچ گونه اشکالی را نگذاشته اند.
صدای شلیک گلوله
موسیقی بازی یکی از زیباترین و به یادمندنی ترین موسیقی در بین بازی های رایانه ای سال های اخیر است. موسیقی های متن بازی تماما حس غم و اندوه شخصیت اصلی را به مخاطب منتقل کرده و بازیباز قادر می شود تا جو بازی را بیش از پیش درک کند. صداگذاری شخصیت ها به خصوص شخصیت اصلی بازی بسیار عالی کار شده است و صدای هر شخصیت کاملا متناسب با ظاهر و شخصیت او انتخاب شده که این مسئله به زیباتر و واقعی تر شدن بازی کمک شایانی کرده است. افکت های صدایی نظیر صدای شلیک اسلحه ها، صدای انفجار و از همه مهمتر افکت های صدایی که هنگام آهسته شدن صحنه بازی به گوش می رسد بسیار واقعی و بی نقص کار شده. در کل صداگذاری و موسیقی این عنوان به فراخور سال انتشار بازی بسیار عالی است و جای اشکال خاصی را نمی گذارد.
واقعیت در سال ۲۰۰۳ گرافیک این عنوان با موتور گرافیکی MAX-FX 2.0 کار شده است. گرافیک در کل خوب بوده و پیشرفت چشمگیری نسبت به نسخه اول بازی داشته است. اجزا و جزییات محیط زیاد بوده و بافت ها نیز قابل قبول اند. اما مشکلاتی از قبیل لود نشدن بعضی بافت ها مخصوصا لود نشدن برخی از اجزای شخصیت اصلی در آینه مشکلاتی را برای این عنوان بوجود آورده است. این عنوان نیز مانند هر عنوان دیگری دارای باگ های ریز و درشتی همانند فرو رفتن اجزای محیط در یکدیگر و معلق ماندن برخی اجزا در هوا است که این مسئله نیز نقطه ضعفی برای بازی به شمار می رود. سخن پایانی عنوان Max Payne 2 یک عنوان عالی در زمان انتشار خود به حساب می آید و هنوز هم می توان پس از مدتی که از بازی های چند وقت اخیر خسته می شویم، به سراغ این عنوان آمده و بار دیگر آن را تجربه کنیم. مطمئنا خاطرات این عنوان برای همیشه در یاد بیازیبازان خواهد ماند.
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- شایعه: کمپانی مادر FromSoftware احتمالا برای جلوگیری از تصاحب خصمانه از سوی یک شرکت کرهای به سونی مراجعه کرده است
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
نظرات
عالییییییییییییی من همین الان مکس ۲ رو تا اخرش رفتم خیلی حال داد
کاش در مورد مکس ۳ هم مینوشتی و ربط اون رو با ۱و ۲ و مشخص میکردی من که هنوز۳ رو بازی نکردم