نوای اشک | نقد و بررسی Transistor - گیمفا
نوای اشک | نقد و بررسی Transistor - گیمفا
نوای اشک | نقد و بررسی Transistor - گیمفا
نوای اشک | نقد و بررسی Transistor - گیمفا

نوای اشک | نقد و بررسی Transistor

Brad Simpson
۱۰:۰۰ ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
نوای اشک | نقد و بررسی Transistor - گیمفا

مردی مرده، لباسی زنانه و اشکی که با آغشته شدن آن به زمین صوتی ایجاد می کند ومی گوید: «تو هنوز در آن قسمت هستی، این همه آن چیزی است که تو را به خود درگیر کرده! » Transistor  با  تمی خاص آغاز می شود و اعتماد قابل توجه ای از شما را به خود جلب می کند و شما را به ورای زندگی خواننده کلوپ های شبانه، زنی با نام Red،  می برد و اتفاقاتی که برای او رخ می دهد را به تصویر می کشد و حس عمیقی را به مخاطب القا می کند. تعریف مطلقی وجود ندارد که او چیست؟ اصلا این جهان چیست؟ و روایتی وجود ندارد که شب قبل چه اتفاقی افتاده است و هزاران معمای دیگر که ماجراجویی شما را در این بازی اسیر خود می کند. Transistor از شما می خواهد تا فقط به او اعتماد کنید و مسیر ماجرای  آن را بپمایید که هیچ پیشنه ای از تفکرات خود را برای آن نپرورانده اید. جواب و پاسخ این اعتماد یک چیز است؛ آن هم پاداشی که این بازی به شما می دهد و آن پاداش، درآویختن در موجی از داستان ناب و افسانه ای در دل یک عنوان Sci-fi  است که قلب مردم را برای محتوای خود نشانه رفته است. داستانی که قدرتی خارق العاده به شما می دهد تا پیکارهایی منعطف آمیخته با خاصیت Real-Time را تجربه کنید.

Transistor-box-art-cover.jpg

کاور رسمی بازی

 

نام بازی: Transistor

سازنده: Supergiant Games

سبک: Action RPG

کارگردان ( طراح) : Amir Rao

پلتفرم ها: Windows  ، PlayStation 4 و پلتفرم های دیگر در آینده

با توجه به توضیحات ممکن است دچار مجهولیِ مضمن ذهن شده باشید و شاید برخی از شما با این عنوان آشنایی نداشته باشید لذا قصد داریم تا معرفی کوتاهی از بازی برای شما داشته باشیم.  این بازی یک عنوان science fiction action role playing است که اولین دست پخت استودیوی Supergiant Games در نسل هشتم بازی های رایانه ای می باشد. این بازی در تاریخ ۲۰ می امسال برای دو کنسول PC و PS4 منتشر شد. اما داستان این بازی: داستان این بازی بر حول محوریت اتفاقات پیش آمده برای خواننده زن معروف شهر Cloudbank می چرخد. او توسط ارتشی از ربات ها که فرمان بردار گروهی به نام Camerata هستند، مورد حمله قرار گرفته است. طی این فعل و انفعالات، او با کاوش در تمامی مسیر های موجود در شهر به محل اختفای یک ترانزیستور اسرار آمیز پی می برد، البته این کار نزدیک بود برای او گران تمام شود تا جایی که طومار مرگ خود را با دستان خود امضا کند اما… تمامی ارتش ربات ها در شهر پراکنده شده اند و هدفشان  نابود سازی شهر Cloudbank  را است. به لطف ترانزیستور ها شما در ابتدای بازی به سلاحی که از بدن مرد مرده کاوش کرده اید، دست می یابید واین مضمن دفاعِ از خود در شهر است. اشتباه نکیند! آن سلاح، سلاحی سرد است یعنی شمشیر. او همیشه سلاح را به پشت خود دارد و به دلیل جنسیتش، نمی تواند از آن شمشیر به آن بزرگی و سنگینی به خوبی استفاده کند. شما می توانید در شهر راه بروید و با دشمنان خود بجنگید ولی توجه داشته باشید که شما در اقلیت هستید، پس همیشه نمی توانید آن طور که باید اهداف خود را اجرا نموده و بر دشمنان چیره شوید. البته به لطف نیرویی که در آستین خود در اختیار دارید می توانید بر خیل عظیمی از روبات ها چیره شود و آن قابلیت نگه داشتن زمان است. شما با این نیرو می توانید حرکات و حملات خود را انجام دهید؛ این یک برد سریع برای شماست. وقتی بر روی روال بیافتید و در آدم کشی ببخشید روبات کشی ماهر شدید، می توانید به نیرو ها و قابلیت های جدیدی دست یابید. البته هر یک از قابلیت ها را در لوکیشن ها و مراحل مختلف به دست می آورید. در کل ۱۶ قابلیت منحصر به فرد در بازی وجود دارد که شامل حمله ی مستقیم، قابلیت های حرکتی فوق العاده که بسیار به کار می آید، قابلیت تولید مثل اشکالی نظیر سگ که هنگام حمله شیوع می شوند و یا قابلیت های دیگر که سود زیادی برای شما دارند. این تنها نیست و قابلیت های فراوانی وجود دارد که ویژگی ها و نیرو های فوق العاده را بایکدیگر ترکیب کرده و نیرویی ماورای قدرت فرد را به شما می دهد. 

transistor20lkasndflnf.png

قدرتی بی نظیر، در اختیار شما! برخلاف تصاویر که بی روح اند اما بازی از طراوت خاصی برخوردار است.

چالش سخت ولو معمایی قابل حل

سیستم مبارزه بازی به شما حس قوی بودن را با تحریک شما به خودتان القا می کند. معمولا هنگامی که هر گیمر با کلمه قوی، نیرو، کشتن و …  روبه رومی شود، در ذهنش COD یا BF ظاهر می شود که فقط باید بکشد و به جلو برود اما Transistor این گونه نیست؛ شما در این بازی به تفکر زیاد احتیاج دارید تا بتوانید بازی را به سرانجام برسانید. البته با جذابیت این بازی، خود به تفکر واداشته می شوید قبل از اینکه تفکر شما را به خود وا دارد.  در بازی حیله ها و نیرنگ هایی وجود دارد که بدون اعلان از قبل شما را به خود درگیر می کند وگاهی شما را شکست می دهد. برای مثال گاهی اوقات وقتی قصد در اختیار گرفتن قابلیت ها و تغییر حالت را دارید، برخی از عوامل شما را از تغییر موضع باز می دارد که این قدرت مطلق شما را خدشه دار می کند. این امر باعث می شود تا مبارزه شما هم دیدنی تر و جالب تر شود. این چالش مارا به یاد IP سابق استودیو Supergiant  یعنی Bastion می اندازد. Transistor انسان را هماره به چالش وامی دارد؛ شما مجبور به  انتخاب گزینه هایی هستید که زندگی شما و حیات خود را سخت می کند اما بَر این موضوع، تجربه بیشتر و پاداش هایی عالی خواهد بود که در خود بازی رقم می خورد. پس اگر طالب چالش بیشتر هستید، می توانید این بازی را تجربه کنید. اما چه اتفاقی برای شهر افتاده است و افراد مقیم آن به کجا رفتند؟ Red همواره می کوشد تا پاسخ این سوال را بیابد. البته او در این امر تنها نیست و ترانزیستور ها نیز به او کمک می کنند. یکی از آن ها با شما صحبت می کند وتلاش شما برای یافتن پاسخ سوال فوق را دوباره روح می بخشد و پاسخ و شرحی از شهر را به شما می دهد. صدای ترانزیستور ها که به سبک انسان ها می توانند صحبت کنند، نوعی ارتباط میان قلب آن ها برقرار می کند. متاسفانه Red صدایش را از دست داده و نمی تواند صحب کند؛ این اتفاق قبل از آن اتفاق خاص رخ داد. Red که به شدت از این موضوع عصبی است، کنجکاویش گل کرده و راهی برای ارتباط با ترانزیستور پیدا می کند. آن گاه است که ارتباط او با یکی از ترانزیستور ها برقرار می شود. دختر خواننده بالاخره توانست پاسخ ترانزیستور ها را بدهد واین گونه بود که مکالمه آن ها شکل گرفت. ترانزیستور درباره شهر  و اتفاقات آن گفت:

این موضوع به خاطر نوعی جادو است؛ جادویی در ارتباط با روح که به داستان ترانزیستور ها مربوط می شود. نوعی حس در دنیای Cloudbank ایجاد شده که قدرت فهم مارا نسبت به آن چه شدنی است، برتری می دهد.

[jwplayer config=”player” mediaid=”154847″]

دانلود تریلر با کیفیت HD
دانلود تریلر با کیفیت SD

شما برای پی بردن به سرنوشت مردمی که ترانزیستور ها زندگی آن ها را دستان خود می بینند، احتیاج به استفاده از قدرت های خود دارید البته در مکان های مختلف و برای کاری هایی مجزا از یکدیگر، شما گاهی اوقات احتیاج به ارتقای آن ها و حتی ترکیب آن ها با یکدیگر دارید. این مسائل باعث می شود تا مقداری از انگیزه خود استفاده کرده و هماره در فکر تغییراتی در قابلیت های خود باشید. اما آنچه همه این داستان ها را رقم زد، گروهی به نام Camerata  بود که برای اهداف خود دست به تسخیر شهر زد. همه این عوامل که گفته شد، داستان Transistor را خاص کرده به نوعی که بدون تجربه آن، نوعی مجهولیت را در خود احساس می کنید. Cloudbank  یک جهان  تکنیکال است اما نه از نوع سرد و بی روحش، آن جا  ناب و دست نخورده نیست، آن جا جایی است که جادویی آن را درگیر خود کرده و برای افکار بعضی موجودات برتری تفکر ایجاد می کند.

Transistor19-mar-201303.jpg

محیطی شاید ساده اما بی نظیر

نمایشی زیبا از ترانزیستور

طراحی خاص شهر Cloudbank   خود یک نوع جادو برای خود است. در آن لحظه هایی زیبا وجود دارد به مانند زمانی که شما به بالای سِن رفته وقصد سخنرانی برای افراد زیادی را دارید. صدای از دست رفته زن و کاوش آن برای کسب حقایق می برد. کشتن افراد مقصر در حوادث، سرعت موتور سواری در شهر و … لحظه های نابی را برای شما ایجاد می کند. لحظه هایی که باعث شد تا اصول نقد را زیر پای گذاشته و به عمق بازی برویم.

5818ba5664fe9c17c472387f11179ff0.jpg

خواننده ی بی صدا!

بازی با زیبایی ها و البته نقص هایی غیر قابل انتظار

این بازی داستان فوق العاده ای دارد، گیم پلی آن نیز مطلوب است؛  ترکیب گرافیکی  و صداگذاری خوب برای ایجاد لحظه های تکرار نشدنی بسیار فوق العاده اس گرچه که این بازی در گرافیک و صداگذاری توفیق چندانی نیافت و همین عدم توفیق و اطلاعات کم باعث شده تا ما به آن قسمت ها توجهی نداشته باشیم، چرا که سازندگان آن تمرکز خود را بر روی داستانی فوق العاده قرار دادند و عدم وجود اطلاعاتی دقیق در این مباحث و سادگی و بی آلایشی بازی باعث شد تا به این موضعات توجه نشود. البته بازی به اندازه تم و سبک و ظاهر خود بسیار عالی عمل کرد وبه همین دلیل مستحق دریافت نقد هایی مثبت از طرف سایت ها می باشد. باید توجه داشت که این بازی دارای لحظه هایی بی نظیر است که باعث یگانگی و زیبایی هرچه بیش تر آن می شود. بنابراین اگر سادگی و بی آلایشی را نقض ندانیم، این بازی را می توان یکی از بازی های خوب تاریخ بازی های ویدئویی دانست.

jadval nomre transistor

این نقد و بررسی بر اساس نسخه PS4 نوشته شده است

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نوای اشک | نقد و بررسی Transistor - گیمفا
نوای اشک | نقد و بررسی Transistor - گیمفا
نوای اشک | نقد و بررسی Transistor - گیمفا
نوای اشک | نقد و بررسی Transistor - گیمفا
نوای اشک | نقد و بررسی Transistor - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نوای اشک | نقد و بررسی Transistor - گیمفا