مصاحبه اختصاصی گیمفا با Lubomir Dykast طراح ارشد Mafia 2 و سازنده عنوان Dead Effect
بنده Lubomir Dykastهستم و سال ۱۹۷۹ در مرکز اورپا یعنی جمهوری چک متولد شدم. من پسری معمولی بودم که نمرات خوبی در درسهایم در دوران مدرسه میگرفتم. من عاشق کامپیوتر بودم و به برنامه نویسی، گرافیک و طراحی مراحل علاقه زیادی داشتم. من همچنین از فعالیت های ورزشی مانند اسکیت و اسنوبورد لذت میبرم. وقتی سن من بیشتر شد فرصتی برایم برای پیوستن به یک تیم حرفه ای توسعه بازی به نام Pterodon پیش آمد. این طور بود که زندگی من به عنوان یک توسعه دهنده شروع شد. اولین پروژه من در صنعت گیم Vietcong مسئولیت من در این پروژه طراحی و برنامه نویس هوش مصنوعی AI بخش شوتینگ و مولتی پلیر بازی بود.
خوب لطفا به ما بگویید چطور شد 2K Czech را ترک کردید و تبدیل به یک سازنده مستقل شدید؟
من هم اکنون تجربه ای چندین ساله در صنعت گیم دارم، پس تصمیم گرفتم یک پروژه مستقلی را شروع کنم که از خودم باشد. از دوستان و افرادی که با آنان ارتباط داشتم تشکر میکنم چرا که باعث شدند 2K را ترک کنم و رویاهای خود را تعقیب کنم. من به برخی افراد همانگونه که آنان به من اعتماد داشتم رابطه داشتم و آنانکسانی بودند که راهکارهایی در این زمینه به من دادند. هدف اصلی ما این نبود که یک شوتر 3D انقلابی بسازیم و با آن بهترین بازی صنعت گیم را به چالش و رویارویی دعوت کنیم. این هدف ما نبود. ما قصد داشتیم سعی کنیم چیزی را تجربه کنیم که بتوان با یک تیم ۵ نفره کوچک شروع و به پایان رساند. ما زمان کمی داشتیم و همه چیز از جمله منابع مالی از خودمان بود با این تفاوت بزرگ که پروژههای دیگر دارای هزینه های مالی ثابتی هستند. متاسفانه بازی ما با عناوین این چنین بزرگ مقایسه میشود. این تیم از کسانی که علاقه داشتند تجربه خود را در زمینه بازیسازی و ساخت چیزی برای سرگرمی بهره برد، آن هم برای خودمان و برای سایر مردم که قصد لذت بردن از آن را داشتند. ما باهم در پاییز سال ۲۰۱۲ اقدام به شروع ساخت بازی کردیم با این چشم انداز که یک بازی کوتاه، سرگرم کننده با اتمسفری اکشن را تولید کنیم.
درمورد طراحی Dead Effect بیشتر توضیح دهید و الهامهای این بازی توضیح دهید، به نظر شبیه ملاقات بین Mass Effect و Dead Space میباشد؟ چرا اولین پروژه مستقل خود را در سبک FPS شروع کردید؟
خیلی از مردم علاقه دارند بازی ما را با عناوین بزرگ AAA دنیا مانند بازییهایی که شما نام بردید مقایسه کنند. بازی ما اصلا با این عناوین قابل مقایسه نیست چرا که، آنان منابع مالی و نیروی انسانی بیشتر از پروژه ما دارند. در یک صورت قضیه هم این موضوع مقایسه برای ما جای خوشحالی دارد، چرا که بازی ما به قدری برای مردم قابل توجه و لذت بخش بوده است که آن را با عناوین AAA مقایسه میکنند. این تنها نکته خوشحال کننده برای ما است. من به شخصه فکر میکنم این مقایسه قابل توجیحه وعادلانه نیست. هر بازی دارای تفاوت هایی از جمله محتوا و اتمسفر خاص خود است، ماالهام بسیار زیادی از عناوین کلاسیکی مانند Aliens, Event Horizon, Braindead و دیگر بازیهای شبیه به سبک Horro کمدی الهام گرفته ایم و ما سعکی کردیم جنبههای مختلفی از این عناوین را در بازی خود بگنجانیم. به همین دلیل بازی ما دارای تارکی و جدیت و فصا سازی به مانند بازی Dead Space نیست. هر کس در تیم ما است به بازی های تخیلی علاقه دارد به همین دلیل است که بازی ما در فضا جریان دارد. موارد مختلفی شامل محیط ها و تکنولوژی ها را میتوان در یک سفیه فضایی یافت که ماآنان را ارائه میدهیم و کار زیادی را مطلبند. یک لحظه شما در یک منقطه خیره کننده در فضا را تماشا میکنید و لحظه ای بعد در یک راهرو تنگ و تاریک و هراس آور با دشمنان روبرو میشوید. ما یک بازی FPS را برای اولین تجربه مستقل خود انتخاب کردیم چرا که بیشتر اعضا تیم ما تجربه مشابه در بازی های Vietcong, Mafia, Cold War و Chronicles of Riddick داشتهاند.
همه اعضا تیم ما با هم توافق کردیم که بهترین کار ممکن خود را ارائه دهیم، تا با یک چیز جدید و خوب به جلو حرکت کنیم. ما فکر میکنیم کار به خوبی به پایان خواهد رسید. نسخه موبایل بازی بسیار در نزد گیمران محبوب است و ما میخواهیم ببینم نسخه PC/MAC چه کاری انجام خواهند داد. بیشتر نظرات گیمران در قسمت دسترسی اولیه بازی در Steam مثبت هستند. اگر چیزها باید خوب پیشروند، مگر اینکه اتفاق خاصی بیافتد.
چرا شما موتور گرافیکی Unity 3D را به عنوان موتورگرافیکی بازی اول خود انتخاب کردید؟ با Unity 3D چقدر روی گرافیک بازی تمرکز کردهاید؟
در حال حاضر به چند لیل مختلف برای یک توسعه دهنده مستقل Unity 3D بهترین انتخاب است. اولین دلیل قیمت ارزانتر این موتور میباشد. دومین دلیل این است که Unity 3D این امکان را میدهد تا بازی را برروی بیشترین دستگاههای ممکن پورت کنیم. Unity 3D برای ما امکانات زیادی فراهم میکند و ما دیگر محدود به یک پلتفرم نیستیم. و آخرین واقعیت این است که Unity کار آزمایش نمونههای مختلف یک بازی را با ما آسانتر میکند. در بحث گرافیک، قابلیت بازی کردن، صدا، انیمیشنها، اثرات ذرات وخیلی چیزهای بیشتر از این را تجربه کنیم. این امکان را داریم که کارها را سریعتر و با کیفیت بهتر ارائه دهیم. این یکی از دلایل اصلی برای انتخاب این موتور گرافیکی شگفت انگیز است. برخی چیزها در کار با Unity برای من یک روز طول میکشد. برخی چیزها هم انجامشان توسط موتورهای گرافیکی دیگر برای من خیلی بیشتر از یک روز طول میکشند، در حالی که نتیجه نهایی همان کیفیت را ارائه خواهد داد.
به طور کلی تیم توسعه بازی سعی در تولید محتوا با بالاترین کیفیت ممکن است. بخشهایی مانند انیمشنها، صداگذاری در بازی و گرافیک که تیم ما سعی در ارائه کاملترین استفاده از پتانسیل خود و نرمافزارها جهت بدست آوردن بهترین نیتجه ممکن را دارد.
در Dead Effect بیشتر به بخش شوتر توجه شده تا بخش horror دلیل این کار چیست؟ چه مقدار محتوای جدید به گیم پلی بازی اضافه کردهاید؟
متاسفانه، ما یک تیم بسیار کوچک با بودجهای محدود وکم هستیم که همه چیز بازی در دستان ما است و وظیفه ما رسیدگی به روند توسعه بازی و ارتباط با جامعه طرفدار بازی نیز است. این یک کار سخت برای تیمی است که مسئول رسیدگی به همه این موارد در ساخت بازی است. برای ماسخت است حتی اگر ما دوست داشته باشیم، که چیزهایی را ایجاد و پیاده سازی کنیم آن هم وقتی طرفداران بازی خواهان دیدن آن مثل بازیهای AAA هستند. در حال حاضر تمامش تلاش ما این است که با استفاده از تمام منابع چیزی را خلق کنیم که بازی باشد دارای بخش اکشن خوب، بخش horror مناسب، و اتمسفری گیرا که همه از آن بتوانند لذت ببرند.
وجود تمام این مشکلات و مسائل، ما قصد داریم بخش مولتی پلیر را به بازی اضافه کنیم که امیدواریم این بخش بتواند به بازی کمک کند. شاید بتوان بزرگترین تفاوت در بین نسخه PC/MAC و موبایل بازی را در بیشتر بودن جزئیات محیط در نسخه PC/MAC دانست. Object بسیار زیادتری، افکتهای بیشتری و همچنین جزئیات نورپردازی و روشنایی بیشتری در نسخه PC وجود دارند. همچنین نسخه PC/MAC هم با هم تفاوتهایی نیز دارند. با توجه به قدرت PC میتوان انتظار داشت در یک صفحه مقدار بسیار عظیمی از دشمنان برروی صفحه نمایان شوند در یک لحظه حمله ور شوند. ما همچنین در حال برنامه ریزی اضافه کردن چند ماموریت جانبی به بخش تکنفره بازی نیز هستیم. و امیدواریم با این محتوای جدید بتوانیم خوشحالی طرفداران را فراهم آوریم.
بازی در حال حاضر فقط برای PC و سیستم عامل iOS تایید شده است، آیا شانسی وجود دارد که بازی را برروی کنسولهای PS4, Xbox One و Wii U ببینیم؟
البته ما میخواهیم که بازی را در بیشتر پلتفرمهای ممکن ببینیم. و مشکل ما در این زمینه این است که ما یک توسعهدهنده کوچک و ناشناخته هستیم که منابع مالی کافی و اطلاعات لازم را برای رقابت در بازار فروش بازیهای PS4 و Xbox One نداریم. اما ما از هرگونه کمک در این زمینه استقبال مینماییم.
همانطور که اطلاع دارید در این دوره بازیهای horror بیشتر به سمت اکشن شدند میروند، نظر شما در این مورد و درمورد بازار فعلی بازیهای horror چیست؟
بله حرف شما کاملا درست است. تعداد کمی از این بازی ها وجود دارند. در این سبک بازیها الان تعداد بسیار کمی وجود دارند که توانسته اند ژانر خود را حفظ کنند و ما بقیه کیفیت لازم را برای یک horror حقیقی ندارند. بازیهای horror دارای بازاریابی به اندازه بازیهای FPS نیستند و از قدرت خرید و پتانسیل بازیهای FPS نیز بهره نمیبرند. جامعه طرفدار بازیهای FPS خیلی بزرگتر از جامعه طرفدار بازیهای horror است. بدین ترتیب بازیهای horror به آهستگی به سمت فرمولی شدن و FPS شدند میروند. من امیدوارم این بازیها در سبک horror هنوز هم باقی بمانند به مانند بازیهای توسعه داده شده: Resident Evil Revelations و The Evil Within که شگفت انگیز به نظر میایند.
اهداف اصلی تیم شما در اوایل توسعه بازی چه بود و چگونه این اهداف تغییر کرد؟
ما میدانستیم که ساخت یک بازی در سبک FPS اصلا آسان نیست، ان هم وقتی که تیم کوچکی را دارید. اولین هدف ما این بود که یک نمونه اولیه از بازی ایجاد کنیم و ببینیم میتوانیم با آن کار کنیم و ساخت آن را به پایان رسانیم، چنین چیز هدف ما بود. بعد از ۴ ماه ما فهمیدیم که نمونه ما پتانسیل تبدیل شدن به یک بازی را دارد، پس ما بیشتر روی آن کار کردیم. حال شما میتوانید نتیجه کارمان را خودتان ببینید.
لطفا به ما در مورد پروژه کنسل شده خود قبل از Mafia 2 بگویید یعنی در Illusion Softworks یا همان 2K Czech بازی به اسم Moscow Rhapsody؟
متاسفانه من هنوز هم روی امر راز داری برای ناشر سابقم محدودیت دارم، پس نمیتوانیم اطلاعات زیادی به شما در این مورد بدهم. من فقط این را میگوییم که این پروژه یک FPS تاکتیکی در روسیه مدرن جریان داشت که پتانسیل بالایی برای موفقیت در خود داشت.
همانطور که میدانید Nintendo, Sony و Microsoft اهمیت بیشتری در نسل هشتم به سازندگان مستقل میدهند نظر شما چیست؟ آینده بازیهای مستقل را در Steam و در Kickstarter چگونه میبینید؟
این ممکن است درست باشد اما چیزهایی که مشتریان سونی و مایکروسافت آن را به عنوان بازی انتخاب میکنند شبیه به هم هستند. اگر این درست است، فرصت خوبی است که از این کمپانیها کمک بگیریم و یک جا برای خودمان در بین بازار بازیهای بزرگ پیدا کنیم. و اما برای ما این ممکن نیست چرا که ما در این بازار بزرگ به خوبی شناخته شده نیستیم. اما این مسئلهای است که بسیاری از توسعه دهندگان از جمله خود ما باید با آن کنار بیاییم. بازار بازیها دارای بازیهای مختلف و کیفیتهای گوناگون است و برای سازندگان و کمپانیهای جدید سخت است که جایی در این بین برای خود پیدا کنند.
من فکر میکنم Kickstarter چیز بسیار بزرگی است همانطور که این محل کمک میکند و کمک کرده است که بسیاری از توسعه دهندگان به رویاهای خود جامعه عمل بپوشانند. در اینجا یعنی Kickstarter شما نیاز به یک ایده اصیل و نوآورانه دارید وقتی، این ایده را داشته باشید شانس شما برای موفقیت بالا است.
در آخر چه سخنی با خوانندههای ما در Gamefa دارید؟
اگر شما یک رویا یا چشم اندازی دارید و میخواهید کاری را انجام بدهید، پس نباید از آن بترسید و نباید آن را تغییر دهید. شما باید به جلو حرکت کنید و آن کار را انجام بدهید. پس نباید فراموش کنید که همه شما در حال انجام یک کار سخت هستید. شما کاری را میخواهید انجام بدهید که از انجام آن لذت خواهید برد، نه بخاطر اینکه انتظار میرود چیزی از این کار نصیب شما شود. بازیها در اینجا میتوانند توسط هرکسی سرگرم کننده و لذت بخش ساخته شود، حتی اگر توسط افرادی که آن را خلق میکنند توسعه باید. متاسفانه این موارد گاهی اوقات نادیده گرفته میشود.
Gamefa: ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، امیدوارم روند توسعه بازی به خوبی پیش برود.
Lubomir Dykast: تشکر از شما برای پرسیدن سوالات خود از من و نشان دادن علاقه نسبت به بازی. همچنین آرزوی موقیت برای شما دارم.
پر بحثترینها
- ۱۰ بازی ویدیویی با گیمپلی عالی و داستان ضعیف
- ویدیو: Marvel’s Spider-Man 2 در حالت Fidelity ویژه PS5 Pro با نرخ فریم ثابت ۶۰ اجرا نمیشود
- فیل اسپنسر: هیچ خط قرمزی برای انتشار عناوین ایکس باکس روی پلی استیشن وجود ندارد
- سونی از ۲۰۲۵ به بعد سالانه بازیهای انحصاری تکنفره بزرگی را برای PS5 عرضه خواهد کرد
- Red Dead Redemption 2: آیا آرتور مورگان رستگار شد؟
- کار ساخت STALKER 2: Heart of Chornobyl به پایان رسید
- ۱۴ دقیقه از گیمپلی Indiana Jones and the Great Circle را مشاهده کنید
- گزارش: ایکس باکس درحال آمادهسازی پیشنمایشهای South of Midnight است
- کار ساخت بازی جدید ناتی داگ از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است
- مدیرعامل Take-Two نگران عملکرد GTA 6 روی Xbox Series S نیست
نظرات
با تشکر از همه ی بر و بچه های گیمفا :yes: :yes:
پسر چرا بهش نگفتی بکس گیمفا بازیشون وقتی بیاد با کرکش می زنن تو رگ 😀
تشکر،خسته نباشید. :yes: بازهم از این کار ها کنید.
ممنون :yes: :yes:
راضی به زحمت نبودیم دستتون دردنکنه
نصفه خوندم،ممنون
دمتون گرم!
یه مصاحبه با سم لیک هم راه بندازید دیگه!
ایول قول ۳تا دیگه هم داده بودید درسته یا نه؟
:yes: :yes: :yes:
شبیه بازی alien اسب
طرف شاده دقت کنید تو عکس ها کسایی که سه گانه DEAD SPACE رو مثل این بنده حقیر تموم کرده باشن لطفا دقت کنید توی عکسا عکس اول ماله قسمت دوم DEAD SPACE هستش دوم هم همینطور سومی ماله چپتر ۸ قسمت اول هستش ورداشته تو محیط Dead Space شخصیت زامبی به اصطلاح خفن طراحی کرده بعد میگه ما دنبال یه بازی بودیم که مردم لذت ببرن ما میخئاستیم یه چیز جدید نشون بدیم این کجاش جدید همرو که اسکی رفتی فکر کنم صدای زامبی هارو رو هم از روی صدای هیولا های Dead Space کپی زده باشه
در یک کلمه عالی بود
تشکر فراوان :rotfl: :yes: :yes:
صد رحمت به استدیوهای کشور خوردمون من حتم دارم تا چند سال دیگه در حد ناتی داگ نه ولی در حد استدیو های دیگه دنیا که بازی های زیبایی خلق میکنن بازی بسازیم فقط خداکنه یا زودتر تجاری بشه صنعت بازی سازیمون یا این بازی ساز های عزیز کشورمون سعی کنن به جای شر ور ساختن چیزی بسازن که حداقل چندتا ناشر خارجی بیان روش سرمایه گذاری مثل یوبی و اکی همش کلا بهترین بازی های ایران از نظر من تا اینجا یکی ارتش فرازمینی یکی هم اون یارو نقاب میزنه اسم بازیش چی بود یادم رفت بقیه فقط دنبال نخود سیاه هستن جنگ عدن من میخوام اینو از سازندگان این بازی بپرسم با وجود شوتر های اول شخصی مثل بتل و کالاف کی میاد این بازی زپزتی چرت و چرت رو بازی کنه یکم داستان سرایی کنید توی بازی هاتون هی نیاد جنگ تحمیلی رو به صورت بازی در بیارید چون هنوز ایران تو اون سطحی نیست که بخواد جنگ های قدیمی رو به نمایش بزاره بجای خلاقانه بازی های جدید با داستان های قشنگ بسازید
ممنون 🙁 🙁
اومده دوتا بازی مس افکت و Dead Space قاطی کرده بعدم اول اسم Dead Space و آخر اسم مس افکس رو ورداشته گذاشته جای اسم بازی بد میگه خواستم یه چیز مستقل بسازم و جدید باشه
موفق باشید 😀 :-*
ممنون :yes:
من تو ios بازی کردم 😐
:yes:
عالی بود تشکر :yes:
برم بشینم WD بازی کنم تازه اولین مرحله act 2 هم :yes: :yes: :laugh: 😀 :yes: :yes:
ممنون بابت مصاحبه . خسته نباشید .
عالی بود
ممنون :yes:
بسیار عالی :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
عالی :yes: :yes: :yes: :yes:
ممنون. خیلی خوب بود. فقط کاش یه مصاحبه با استاد کوجیما راه مینداختین.