روزی روزگاری: طلوع ملت ها | نقد و بررسی Rise of Nations - گیمفا
روزی روزگاری: طلوع ملت ها | نقد و بررسی Rise of Nations - گیمفا
روزی روزگاری: طلوع ملت ها | نقد و بررسی Rise of Nations - گیمفا
روزی روزگاری: طلوع ملت ها | نقد و بررسی Rise of Nations - گیمفا

روزی روزگاری: طلوع ملت ها | نقد و بررسی Rise of Nations

کیوان آمیرزاده
۱۲:۰۰ ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
روزی روزگاری: طلوع ملت ها | نقد و بررسی Rise of Nations - گیمفا

شاید زمانی که نام سبک “استراتژیک” می آید، بسیاری از افراد، شروع به انتقاد می کنند. خیلی ها بر این باورند که بازی های استراتژیکی، جذابیتی ندارند و بازیکن در اینگونه بازی ها، چالشی را حس نخواهد کرد. شاید باید نگاهی به گذشته کرد و عظمت این سبک را، در عنوان Rise of Nations، مشاهده کرد. عنوانی که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد که توانست از جانب GameSpy، لقب بهترین بازی سال و برترین در سبک استراتژیک را کسب کند. این عنوان توانست به نمره متای ۸۹ دست پیدا کند. جالب است بدانید که از ۳۰ نقدی که از بازی شده است، تمام آنها مثبت بوده اند و حتی یک نقد متوسط از بازی شکل نگرفته است. حال بیایید نگاهی بر یکی از پرشکوه ترین بازی های تاریخ بیندازیم.

Rise of Nations

کاور رسمی بازی Rise of Nations

نام: Rise of Nations

سازنده: Big Huge Games

ناشر: Microsoft Game Studios

سبک: استراتژیک

پلتفرم: PC

سال انتشار: ۲۰۰۳

 

جنگ تمدن ها

یکی از مهم ترین بخش های یک بازی، داستان بازی است. در بازی هایی که سبک آنها استراتژیکی می باشد، داستان بازی معمولا شرح وقایع تاریخ است. هدف اصلی داستان بازی، پیش بردن تاریخ توسط خود بازیکن است که باعث می شود تا بازی دارای جذابیت های زیادی شود. عنوان Rise of Nations هم از این امر جدا نیست. در قسمت Camping بازی، شما با دنیایی کاملا متفاوت رو به رو خواهید شد. شما در ابتدا کشور مورد نظر خود را انتخاب می کنید تا وارد دنیایی از نبردها شوید. سپس یک نقشه ی عظیم مقابل شما قرار می گیرد و شما با ارتش خود، انتخاب می کنید که به کدام یک از نواحی اطراف پایتخت خود حمله کنید. سپس با انتخاب کردن، وارد یک جنگ می شوید که این بار جنگ شما، همان گیم پلی بازی می شود (همانند سری بازی های Total war). حال این انتخاب به شما واگذار می شود که کدام نواحی را تسخیر کنید تا بتوانید تمام دنیا را از آن خود کنید. در بازی شما تاریخ را از نو می سازید و می توانید نهایت لذت را از این قسمت بازی، ببرید. استراتژی شما در این قسمت، اهمیت زیادی دارد چرا که انتخاب های غلط، می تواند شما را در آینده با مشکلات زیادی رو به رو کند پس باید انتخاب کنید که چه کسانی دشمن و چه کسانی متحدان شما هستند.

قسمت Camping بازی، یک دنیای کاملا متفاوت نسبت به گیم پلی بازی را به بازیکن ارائه می دهد.

قسمت Camping بازی، یک دنیای کاملا متفاوت نسبت به گیم پلی بازی را به بازیکن ارائه می دهد. اینجا دیگر هدف فقط جنگیدن نیست؛ بلکه، هر نبرد و جنگی برای به دست آوردن منابع یا از میان بر داشتن رقیبان است. این قسمت از بازی، باعث شد که بازی به تکامل خاصی برسد و جنگ های درون بازی، بدون هیچ هدفی برپا نشوند. قسمت Camping بازی، توانست طرفداران زیادی را به خود جذب کند و از شهرت بالایی بهره مند شود. در واقع آزادی زیاد بازیکن در این قسمت، باعث شد که هر بازیکن با سلیقه ی خودش تاریخ را رقم بزند. آزادی عمل در این قسمت، توانست طرفداران زیادی را جذب کند البته عده ای هم عقیده داشتند که چنین بازی عظیمی، پتانسیل آن را داشت که داستانی عظیم تر در خود برگیرد که بعدها یک بسته ی ویژه به بازی اضافه شد و قسمت داستانی بازی را به شدت گسترده کرد که توانست بازی را به آخرین حد تکامل خود نزدیک کند.

قسمت داستانی بازی، یکی از نکات بسیار مثبت بازی است چرا که به بازیکن، چالشی بزرگ و تجربه ای جدید و جذاب را پیشنهاد می کند.

 

طلوع تمدن ها

گیم پلی بازی را تنها در یک کلمه می توان وصف کرد. شاهکار! گیم پلی بازی به نحوی زیبا و متفاوت در بازی قرار گرفته بود که حتی بسیاری از افرادی که از این سبک متنفر بودند هم، علاقه مند به این عنوان شدند. گیم پلی بی نقص و متفاوت که توانست یک شاهکار را خلق کند. در این بازی، شما یک ملت، از ده ها ملتی را که می توانید انتخاب کنید، را انتخاب می کنید. در ابتدای بازی، شما باید قدیمی ترین تمدن ها را هدایت کنید؛ یعنی تمدن هایی که برای به دست آوردن زمین های بیشتر، با سنگ و چوب یکدیگر را به خون می کشیدند! بله شروع شما، از یک تمدن باستانی است. شما با پرورش دادن کارگر ها، زمین های کشاورزی و یا چوب بری هایی را احداث می کنید تا از لحاظ اقتصاد غنی شوید. با افزایش در آمد، می توانید تکنولوژی های جدیدی را در تمدن خود ایجاد کنید. در واقع هدف اصلی بازیکن در این بازی، پیشی گرفتن از دیگر رقیبان خود است. اگر حتی بتوانید یک دوره زمانی از رقیب خود جلوتر باشید، مزیت ها و توانایی های بسیار بیشتری نسبت به او خواهید داشت که نسبت آنها، بستگی به زمان آن دوره و نوع ملیت خود و رقیبتان دارد. برای مثال، اگر دشمن شما ملیت آلمان باشد و در دوره ی دوم تکنولوژی به سر ببرد، اگر با شما که ملیت پارس ها را داشته باشید و هنوز در دوره اول به سر ببرید، می توانید در بسیاری از نبرد ها، رقیبتان را شکست دهید که دلیل آن نیز به میزان باستانی بودن از ملیت، بستگی دارد. هر ملیت، نیروها و سرباز های خاص خود را دارند. برای مثال ملیت آمریکا، بمب های اتم قدرتمند تری نسبت به ملیت روسیه دارد و این در حالی است که تانک ها روسیه، کشنده تر از تانک های آمریکا هستند. قابل ذکر است که اگر نبردهای دریایی را دوست دارید، ملت بریتانیا را انتخاب کنید و به کشتی های عظیم خود، تمام نبرد های دریایی را پیروز شوید.

نبرد در شهر تکامل یافته

چالش، حرف اول را در این بازی می زند. شما با چالش های باور نکردنی رو به رو خواهید شد که اگر سریع نباشید، در عرض ۵ دقیقه ممکن است کاملا نابود شوید! شما باید همزمان با هم حواستان به منابع خود و افزایش زمین های زیر سلطه خود باشد و این در حالی است که باید سیستم دفاعی شهر را قوی کنید و در این حین سعی در ساخت بنای های ویژه همانند اهرام ثلاثه و … باشید تا بتوانید از دشمنانتان یک قدم جلو بیفتید. این در حالی است که باید حمله های زمینی خود را به دشمن برنامه ریزی کنید و کشور گشایی را آغاز کنید ولی هرگز نباید غافل از دریاها شوید. منابع دریایی بسیار غنی است و در بین بازیکنان، خواهان بسیاری دارد! چاه های نفتی غنی و ماهی های بزرگ که همه به منابع شما اضافه می کنند، هدفی برای دیگر رقیبان هستند. حواستان باشد که برای ادامه ی حیات، نیاز به اقتصادی قدرتمند دارید پس هیچ گاه اجازه ندهید اقتصادتان ضعیف شود. پس باید از لحاظ دریایی، خود را به شدت آماده کنید و هرگز هم با بریتانیا از طریق دریا وارد جنگ نشوید! در واقع برای گسترش امپراطوری خود، از هیچ فرصتی نباید دریغ کنید چرا که اگر استراتژی مناسبی برای جنگیدن نداشته باشید، به راحتی نابود می شوید. شرط پیروزی، سرعت است و شرط بقا، ترساندن دیگر ملیت ها می باشد. هوش مصنوعی دشمنان شما، وحشتناک زیاد است و شاید تفاوتی با بازیکنان واقعی نداشته باشند! هر حرکتی که بر ضد دشمن خود انجام می دهید، باید کاملا با احتیاط باشد. اگر شما با نقشه ی درست نتوانید با یک حمله، ملیتی را نابود کنید، کینه ی ملت مقابل، می تواند شما را به کل نابود کند! هواپیماها و انواع موشک ها و حتی بمب ها اتمی، می توانند کاملا شما را به خاک سیاه بکشانند! پس باید امپراطوری گسترده ای داشته باشید تا حتی اگر یکی از ایالت هایتان توسط بمب اتم نابود شد، ضرر چشمگیری را متحمل نشوید. پس اگر حواستان لحظه ای به بازی نباشد، تا آخر بازی جز ضرر چیزی را نمی بینید.

هر جور سربازات رو بچینی، آخر سر سوارنظاما و توپچی ها لهت می کنن :|

هر جور سربازات رو بچینی، آخر سر سوارنظام و توپچی ها با خاک یکسانت می کنند! 😐

تکامل نیروهای نظامی، جالب ترین المان این بازی است که توانست طرفداران زیادی را به خود جذب کند. نیروهای شما به زیبایی تمام تکامل پیدا می کنند که این امر فقط درباره نیروهای شما صدق نمی کند؛ بلکه، ساختمان ها و بناهای شما نیز با پیشرفته تر شدن تمدن، به روزتر می شوند که این تکامل ساختمان و بناها، در همه تمدن ها همانند یکدیگر نیست. مثلا بناهای تمدن مصر، با ظاهر متفاوتی نسبت به بناهای ژاپنی یا بناهای هندی تکامل پیدا می کنند که این بستگی به قدرت معماری آن تمدن دارد. در واقع هیچ نکته ریزی درباره ی ملت ها، فراموش نشده است.

در نهایت باید گفت که گیم پلی بازی، نمی توانست قدرت بیشتری نسبت به این را داشته باشد و سازندگان در گیم پلی بازی، نهایت تلاش خود را نشان دادند و توانستند که یک بازی با گیم پلی بی نقص را، تحویل طرفداران دهند.

جلای تمدن ها

گرافیکی که در این بازی مشاهده شد، تا آن زمان بی سابقه بود! سال ۲۰۰۳ و یک گرافیک و طراحی بی نقص باعث شد که همه انگشت به دهان بمانند! گرافیکی بی نقص و بدون باگ که نمای زیبایی از نبردها و جلالی وصف ناپذیر از بناها را به بازیکن پیشنهاد می کرد. شاید بتوان گفت که طراحی و قدرت گرافیک این بازی، توانست جرقه ای را در وجود دیگر شرکت ها به وجود آورد. گرافیکی که بازی به معرض نمایش گذاشت، بی نظیر بود و این امر به حدی واضح است که حتی اگر امروزه این بازی را انجام دهید، گرافیک آن را هرگز مسخره نخواهید دانست چرا که قدرت گرافیکی بازی، از بسیاری از عناوینی که در سال ۲۰۰۸ هم منتشر شد، بیشتر بود. در واقع به دلیل آنکه بازی در انحصاری PC بود، سازندگان این توانایی را داشتند که تمام تمرکز خود را برای بهبود گرافیک بازی به خرج دهند. سازندگان با استفاده از اوج قدرت این پلتفرم، توانستند تا گرافیک بی نقصی را به این عنوان اضافه کنند تا این عنوان را هرچه بیشتر بی نقص کنند. این عنوان گرافیکی بی نقص را ارائه کرد و باعث شد هیچ انتقادی نسبت به گرافیک بازی، گرفته نشود.

گرافیک و نورپردازی در تمدن مدرن

گرافیک و نورپردازی در تمدن مدرن

نورپردازی بازی نیز، در سطح بالایی است. نورپردازی در تمدن های قدیم، بیشتر در قالب تیرهای آتشی است ولی با پیشرفته شدن تمدن و ظهور سلاح های قدرتمند بیشتر، شما شاهد نورپردازی های قدرتمند تری هستید. اوج نورپردازی، در انفجار موشک ها و صد البته در انفجار بمب های اتمی مشاهده می شود. قارچ نورانی که پس از انفجار سلاح هسته ای ایجاد می شود، بسیار واقعی است و از نورپردازی قدرتمندی بهره می برد. در واقع نورپردازی نیز همانند گرافیک بازی، بی نقص و عیب است و شما شاهد یک نورپردازی پر عظمت، در بازی هستید.

 

فریاد تمدن ها

تنها یادآور جنگ، صدای تیر و فولاد است. کمی بعدتر، صدای موشک و بمب و فریاد مردمانی که برای جان خود می دوند. شاید این امر باور نکردنی باشد که من بگویم که صداگذاری در بازی به شیوه ای استادانه تعبیه شده است که بسیاری از عناوین کنونی، در مقابل آن به زانو در می آیند اما این نهایت واقعیت است! یک صداگذاری واقعی و جذاب که حس نبرد و جنگ را به شما منتقل خواهد کرد. به هم خوردن شمشیر های فولادی و صدای تیرهایی که آسمان را شکاف می دهند تا همین بلا را سر قلب دشمن هم بیاورند، در کاملا بی عیب است. شما در یک جنگ بزرگ، صداگذاری را به طرزی حس خواهید کرد که جو تمام بدن شما را می گیرد و احتمالا با تولید نیروهای بیشتر و فرستادن آن ها به میدان نبرد، سعی می کنید تا این صداگذاری بی نقص را، هر چه بیشتر در وجود خود حس کنید. در واقع در این بازی، شما فقط افراد را نمی بینید که بر روی زمین می افتند؛ بلکه، صدای جان دادن تک تک افرادی که کشته می شوند را، خواهید شنید. در واقع صداگذاری بازی در یک کلام عالی است.

اوج صداگذاری رو تو این نوع جنگ ها حس می کنی!

اوج صداگذاری رو تو این نوع جنگ ها حس می کنی!

در سبک استراتژیک، به موسیقی توجه خاصی نمی شود اما در این عنوان، شما می توانید چندین موسیقی زیبا را در حین بازی گوش فرا دهید که واقعا یکی دوتا از آن موسیقی هایی که در هنگام صلح پخش می شود، می تواند شما را به زیبایی تحت تاثیر قرار دهد. شما در حال گوش دادن به این موسیقی های دلنواز هستید و لذت می برید که ناگهان دشمن به شما حمله می کند و موسیقی بازی نیز به گونه ای تغییر می کند که انگار شما را از خواب بیدار می کند و به سمت یک نبرد، فراخوان می دهد. در واقع موسیقی بازی در حد بسیار والایی نمی باشد ولی برای یک عنوان در سبک استراتژیکی، بسیار زیبا و مناسب است.

 در نهایت باید بگوییم که عنوان “طلوع ملت ها”، یکی از بهترین بازی های در سبک استراتژیکی می باشد که با بازی کردن آن متوجه می شوید که چه بازی های زیبایی در این سبک هستند که شما هرگز جذابیت های این نوع بازی ها را در سبک دیگری ندیده اید. در واقع بازی کردن این عنوان، به تمام هواداران این سبک و صد البته اشخاصی که از این سبک خوششان نمی آید، به شدت توصیه می شود.

 

jadval nomre nations

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روزی روزگاری: طلوع ملت ها | نقد و بررسی Rise of Nations - گیمفا
روزی روزگاری: طلوع ملت ها | نقد و بررسی Rise of Nations - گیمفا
روزی روزگاری: طلوع ملت ها | نقد و بررسی Rise of Nations - گیمفا
روزی روزگاری: طلوع ملت ها | نقد و بررسی Rise of Nations - گیمفا
روزی روزگاری: طلوع ملت ها | نقد و بررسی Rise of Nations - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

روزی روزگاری: طلوع ملت ها | نقد و بررسی Rise of Nations - گیمفا
روزی روزگاری: طلوع ملت ها | نقد و بررسی Rise of Nations - گیمفا