نجات کشور یخ زده | نقد و بررسی Donkey Kong Country Tropical Freeze - گیمفا
نجات کشور یخ زده | نقد و بررسی Donkey Kong Country Tropical Freeze - گیمفا
نجات کشور یخ زده | نقد و بررسی Donkey Kong Country Tropical Freeze - گیمفا
نجات کشور یخ زده | نقد و بررسی Donkey Kong Country Tropical Freeze - گیمفا

نجات کشور یخ زده | نقد و بررسی Donkey Kong Country Tropical Freeze

امیرحسین والی
۱۰:۰۶ ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
نجات کشور یخ زده | نقد و بررسی Donkey Kong Country Tropical Freeze - گیمفا

بدون شک گیمر های قدیمی، دانکی کانگ را به خاطر می آورند.آن میمون گنده که در بازی اش همیشه بشکه ها را به سمت ما پرتاب می کرد.آن موسیقی وحشتناکش را به خاطر دارم.هنوز که هنوز است با شنیدن آن موسیقی موهای تنم سیخ می شود. اما دیگر آن دوران گذشت که دانکی کانگ یک شخصیت منفی باشد و همیشه باید آن زن را از دست این میمون غول آسا نجات می دادیم.بعد از چند سال بالاخره این میمون ما برگشت اما این دفعه در نقش شخصیت اصلی نه یک باس فایت تکراری… عنوان Donkey Kong Country Tropical Freeze جدید ترین عنوان فرنچایز Donkey Kong بوده که در سبک پلتفرمر منتشر شده است.در ادامه ی نقد و بررسی به بررسی عملکرد این بازی خواهیم پرداخت.

DKC5 box art.jpg

کاور رسمی بازی Donkey Kong Country Tropical Freeze

عنوان: Donkey Kong Country Tropical Freeze

سازنده: Retro Studios

ناشر: Nintendo

پلتفرم: Wii U

سبک: پلتفرمر

تاریخ انتشار: ۲۱ فوریه ۲۰۱۴

قدیمی اما باحال ( Retro )

درست زمانی که گروه دانکی کانگ سوار گاری های خود می شوند که به چیدن موز ها بروند ، یک گروه از وایکینگ های غربی وارد جنگل می شوند و تمامی جنگل را تبدیل به یخ بندان می کنند. اینجاست که گروه دانکی کانگ وارد عمل می شود و وارد یک سفر و ماجراجویی جذاب می شوند.در این گروه شخصیت های دیگر فرنچایز DKC مانند Diddy Kong نیز در بازی وجود دارند که در این راه به دانکی کمک می کنند.همانطور که این شخصیت قبلا نیز در بازی حضور داشت نقش احیا کننده ی گروه بود که پرش های بلندی نیز داشت و در این نسخه نیز او همین قدرت ها را دارد.عضو های جدید به گروه دانکی کانگ اضافه شده اند که در چالش های مختلف بسیار مفید واقع می شوند.

شخصیت ها با یکدیگر حرکات ترکیبی نیز انجام خواهند داد.به عنوان مثال دیکسی و دانکی کانگ در یک حرکت ترکیبی باعث می شوند که دانکی کانگ یک پرش بسیار بلند داشته باشد.

یکی از شخصیت های جدید که به بازی اضافه شده است ، Dixie Kong است.دیکسی در چالش های زیر آب بسیار مفید واقع خواهد شد و نسبت به بقیه ی افراد گروه در زیر آب سرعت بیشتری دارد و جهش های بهتری بر می دارد.در سطح خشکی نیز دیکسی پرش های کوچیک اما پر جهشی دارد که باز هم از ویژگی های پر سرعت این شخصیت است.شخصیت دیگری که به بازی اضافه شده ، Cranky Kong است.با پرش های بلند کرنکی به راحتی می توانید آیتم هایی که در بازی وجود دارد را دریافت کنید و از آن ها استفاده کنید و پرش او هم ارتفاع زیادی دارد و هم جهش سریع.یکی از بهترین مزیت های بازی وجود شخصیت های مختلف است و بهتر از آن ، این است که در طول بازی باید از تمامی این شخصیت ها برای پیش برد بازی استفاده کنید و به ضرث قاطع می توانم بگویم تقابل بین شخصیت ها به شدت خوب و مناسب است.کرکتر ها در بازی از مهارت کونگ فو یا بهتره بگم Kong Pow (!) بر خوردارند و در طول بازی با دشمنان خواهند جنگید.شخصیت های بازی به راحتی قابل تغییر هستند چه در ابتدای بازی یا چه در اواسط بازی و اگر شخصیت خود را عوض کنید ، یک بشکه روی شخصیت فعلی شما می چرخد و شخصیت جدید پدیدار می شود که این یک ویژگی بسیار مثبت برای بازییست که وقت گیمر را نخواهد گرفت.

شخصیت ها با یکدیگر حرکات ترکیبی نیز انجام خواهند داد.به عنوان مثال دیکسی و دانکی کانگ در یک حرکت ترکیبی باعث می شوند که دانکی کانگ یک پرش بسیار بلند داشته باشد.”دیدی” نیز همانند نسخه ی گذشته دارای جت پک خودش است و از آن برای بالا بردن دانکی کانگ استفاده می کند.یک نکته ی جالب که شاید کمتر کسی متوجه آن شده باشد ، این است که کرنکی کانگ در حقیقت پدر دانکی کانگ است و او شخصی است که در جنگ عظیم با ماریو در کنسول NES حضور داشت و این دانکی کانگ در حقیقت پسر اوست.

میمون های شجاع !

تمامی مکانیک های مربوط به نسخه ی گذشته ، پیشرفت بسیار چشمگیری داشته اند و یک سری مکانیک ها و المان های جدید به بازی اضافه شده اند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

در بازی تمامی المان هایی که یک بازی پلتفرمر باید داشته باشد را دارد.خوشبختانه آن قدر در بازی چالش های پلتفرمری وجود دارد که شما را ساعت ها سرگرم خواهد کرد .بعضی از مکانیک های بازی در بخش پلتفرمر دارای رمز و معماهایی هستند بدین شکل که از بعضی از سد ها باید با فکر و هوش خود عبور کنید و باید دقت کنید و راه درست را انتخاب کنید.

بازی در سه سطح مختلف اتفاق می افتد: هوا ، خشکی ، زیر آّب. در سطح خشکی بازی در جاهای مختلفی همچون جنگل، ساحال و زمین یخی اتفاق می افتد.

از جذاب ترین قسمت های بازی می توان به مکالمه ی بین افراد اشاره کرد.در بازی مکالمه های که رخ می دهد ، به شدت زیبا و خنده دار هستند و هر کسی را به خنده وا می دارند ، هر چند بعضی از آن ها به شدت زشت و مناسب سنین بزرگ سال (!) هستند و با توجه به این که مخاطب سنی این بازی کودکان و نو جوانان هستند ، کمی مشکل به وجود خواهد آمد !

بازی در سه سطح مختلف اتفاق می افتد: هوا ، خشکی ، زیر آّب. در سطح خشکی بازی در جاهای مختلفی همچون جنگل، ساحال و زمین یخی اتفاق می افتد. در طول مسیرتان در هر بخش لوازم مورد نیاز را پیدا خواهید کرد به عنوان مثال در جنگل می توانید سوار بعضی از وسایل نقلیه مانند ، اسب تک شاخ ، گاری معدن و … بشوید و به راهتان ادامه بدهید که کار شما را سریع تر می کنند اما مدت زمان طولانی پایدار نخواهند ماند.

مرحله هایی که در هوا اتفاق می افتند نیز بسیار واضح هستند.مراحلی که دانکی کانگ در حال تاب خوردن ، گرفتن و جلو رفتن توسط طناب های گیاهی درخت هستند.تاب خوردن از طناب ها در بازی به شدت لذت بخش و فوق العاده هستند و یک سرگرمی هستند که در بازی هیچگاه خسته کننده نمی شود.

مراحل زیر آب کمی مشکلات جزئی دارد.در ابتدا باید گفت این بخش تنها بخشی است که در آن هیچ تغییری صورت نگرفته است و همانند قدیم باید عمل کرد.تقریبا تمام بازی را می توان از طریق D-Pad سپری کرد به جز این بخش که باید حتما از آنالوگ ها استفاده کرد .البته نه به این معنی که نمی توان از D-Pad ها استفاده کرد اما استفاده از D-pad در این بخش آن قدر خسته کننده و سخت است که پشیمان خواهید شد.

آیتم های قلب قرمز در بازی برای شما Extra Life به ارمغان خواهند آورد و به دلیل سختی بیش از حد بازی به شدت به آن ها نیاز خواهید داشت.

آیتم هایی که در بازی به دست می آورید بسیار مهم هستند.در بازی آیتم های زیادی وجود دارد.به عنوان مثال آیتم های قلب قرمز در بازی برای شما Extra Life به ارمغان خواهند آورد و به دلیل سختی بیش از حد بازی به شدت به آن ها نیاز خواهید داشت. در اکثر بازی های پلتفرمر معمولا باید یک چیزی شبیه سکه به دست آورید .دانکی کانگ نیز از این قائده مستثنی نیست ، شما در طول بازی باید سکه های موزی را به دست آورید.هر چقدر که آیتم های بیشتری به دست آورید بار “حرکت خاص” (حرکت خارق العاده) پر می شود و با پر شدن این بار می توانید به همراه همکار خود یک صحنه ی به شدت زیبا رقم بزنید و هر دشمنی که در صحنه است را ناک اوت کنید !

نیازی به گفتن نیست که بخش دو نفره ی بازی (Co-Op ) فوق العاده است.در بخش دو نفره حتما یکی از شما باید کرکتر دانکی کانگ را انتخاب کند و شخص دیگر می تواند هر کسی را که می خواهد انتخاب کند.از آن جا که هوش انسانی همیشه از هوش مصنوعی خلاق تر است ، دو نفری که بازی می کنند ، می توانند حرکات به شدت زیبا و فوق العاده ای از خودشان به نمایش بگذارند و به خصوص در باس بتل ها به شدت به درد خواهند خورد.

راستی صحبت از باس فایت و باس بتل شد.شاید بهترین ویژگی بازی همین بخش باشد.تنوع باس فایت های بازی آن قدر جذاب و فوق العاده است که در طول بازی بیشتر انتظار می کشید تا به یک باس فایت برسید و حرکات ویژه ی خود را بر روی باس فایت های بازی خالی کنید.هر باس فایت معمولا در بازی یک ویژگی خاص دارد به عنوان مثال یکی از باس فایت های بازی یک اژدها بود و از دهانش به جای آتش ، یخ به بیرون ساتع می کرد.

شما می توانید امتیاز های بدست آورده شده را در پروفایل خود به صورت آنلاین گذاشته و اشخاص دیگر را به چالش بکشید.زیبایی کار به این صورت است که اگر در پروفایل خود و در بین دوستانتان رکورد دار باشید و یکی از دوستانتان رکورد شما را بشکند ، شما مطلع خواهید شد و جزئیات را می توانید کامل مشاهده کنید.

آوای میمون !!!

گرافیک Donkey Kong Country Tropical Freeze از آن دسته گرافیک هایی است که چشمان هر گیمری را می نوازد و قرار نیست مانند بعضی از بازی های جدید مغز شما را آزار دهد و یا آبش کند ! یک دنیای رنگارنگ و پر زرق و برق و زیبا ، صفتی است که می توانم به طراحی کشور دانکی کانگ بدهم.تمامی عوامل طبیعی در بازی وجود دارد از برف و باران گرفته تا سیل و باران که چالش های بازی را بیشتر خواهند کرد.

گرافیک بازی بیشتر حالت انیمیشن دارد تا به یک بازی رایانه ای. به همین دلیل انیمیشن موجود در کات سین ها با دقت و ظرافت هر چه تمام تر کار شده است.کیفیت تمامی قسمت های بازی HD است و با رزولوشن فوق العاده کار شده است و به خاطر پورت بسیار خوب بر روی تنها پلتفرم مقصد این بازی یعنی Wii U ، شاهد هیچ گونه افت فریم و یا باگ گرافیکی نیستیم.

گرافیک بازی بیشتر حالت انیمیشن دارد تا به یک بازی رایانه ای. به همین دلیل انیمیشن موجود در کات سین ها با دقت و ظرافت هر چه تمام تر کار شده است

تخریب پذیری بازی خوب است ! نمی گویم فوق العاده یا افتضاح است زیرا از یک گرافیک کارتونی و معمولی یک بازی پلتفرمر نباید انتظار یک تخریب پذیری در حد Crysis 3 داشت.فقط در همین می گویم که در بازی تخریب پذیری وجود دارد و در تمامی صحنه های لازم ، شاهد این تخریب پذیری خواهیم بود.

نجات کشور یخ زده

در کل باید گفت Donkey Kong Country Tropical Freeze از آن دسته بازی هاییست که با بازی کردن آن هم به قدیم ها خواهید رفت و هم این که پیشرفت و جذابیت نو را تجربه خواهد کرد. Donkey Kong Country Tropical Freeze نمونه ی بارزی از یک پلتفرمر نسل بعدی است و با المان های فوق العاده زیبا شما را به چالش های مختلفی خواهد کشید.این بازی منحصرا برای کنسول نسل هشتیم نینتندو یعنی Wii U در تاریخ ۲۱ فوریه ۲۰۱۴ منتشر شده است.

jadval nomre goril

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نجات کشور یخ زده | نقد و بررسی Donkey Kong Country Tropical Freeze - گیمفا
نجات کشور یخ زده | نقد و بررسی Donkey Kong Country Tropical Freeze - گیمفا
نجات کشور یخ زده | نقد و بررسی Donkey Kong Country Tropical Freeze - گیمفا
نجات کشور یخ زده | نقد و بررسی Donkey Kong Country Tropical Freeze - گیمفا
نجات کشور یخ زده | نقد و بررسی Donkey Kong Country Tropical Freeze - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نجات کشور یخ زده | نقد و بررسی Donkey Kong Country Tropical Freeze - گیمفا
نجات کشور یخ زده | نقد و بررسی Donkey Kong Country Tropical Freeze - گیمفا