از عرش به فرش | بررسی روند نزولی و چالش های آینده Call of Duty - گیمفا
از عرش به فرش | بررسی روند نزولی و چالش های آینده Call of Duty - گیمفا
از عرش به فرش | بررسی روند نزولی و چالش های آینده Call of Duty - گیمفا
از عرش به فرش | بررسی روند نزولی و چالش های آینده Call of Duty - گیمفا
از عرش به فرش | بررسی روند نزولی و چالش های آینده Call of Duty - گیمفا
از عرش به فرش | بررسی روند نزولی و چالش های آینده Call of Duty - گیمفا

از عرش به فرش | بررسی روند نزولی و چالش های آینده Call of Duty

کسری نراقی
۱۰:۰۰ ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
از عرش به فرش | بررسی روند نزولی و چالش های آینده Call of Duty - گیمفا

Call of Duty…. فرنچایزی که در دوران نه چندان دور الماس صنعت گیم بود و طرفداران سبک “شوتر اول شخص” به آن افتخار می کردند. هر سری جدید از آن ضامن موفقیت تجاری بود و توسط منتقدان و بازیبازان استقبال می شد. همه برای معرفی نسخه جدید از این عنوان لحظه شماری می کردند، به قول معروف برای آمدن نسخه جدیدش دعا می کردیم. اشتباهات ناشر آن Activision و جدا شدن تیم اصلی سازنده آن (Respawn کنونی) این فرنچایز را نابود کرد به طوری که پس از Modern Warfare 2 نه تنها پیشرفتی از این بازی ندیده ایم، بلکه شاهد پسرفت روز افزون آن هستیم، هم از نظر منتقدان و هم از نظر طرفداران. COD تبدیل به بازی شده که برای نیامدنش دعا می کنیم. در این مقاله قصد داریم تا مسیری که COD تا به کنون پیموده است را بررسی کنیم و علل افت و پسرفت آن را پس از Modern Warfare 2 بررسی کنیم.

نکته: این مقاله بر ضد این بازی بزرگ نیست؛ بلکه قصد دارد  دلایل افت آن را بررسی کند و راهکار هایی برای بهبود آن ارائه دهد.

قبل از آغاز مقاله بحث کلیشه ای تاریخچه این عنوان را پی گیری می کنیم. Call of Duty یکی از محبوب ترین فرنچایز های تاریخ بازی های ویدئویی است که از سال ۲۰۰۳ حیات خود را آغاز کرد و با عرضه COD 4: Modern Warfare انقلابی در سبک شوتر اول شخص به وجود آورد. سری Modern Warfare توسط تیم قبلی (و اوریجینال) Infinity Ward (  Respawn کنونی) خلق شد و از آن به بعد در چرخه ۲ ساله (و اخیرا ۳ ساله) بین تیم جدید Infinity Ward، Treyarch و Sledgehammer دست به دست می شود تا به گمان Activision باعث خلاقیت و نو آوری شود.

با عرضه COD: Modern Warfare 2 استقبال منتقدان از آن به اوج خود رسید و پس از آن شاهد افت نمرات آن هستیم. البته اکتیویژن طی بیانیه ای اعلام کرد که: “نمرات منتقدان برای ما مهم نیست، فروش بازی همه چیز را ثابت می کند”. یکی از دلایل افت این بازی را می توان عرضه سالانه آن دانست، در واقع اشتباهی که دیگر فرنچایز ها هم داشته اند، فرنچایز هایی که مرز عرضه سالانه را در نوردیده اند و سالانه ۲-۳ عنوان عرضه می کنند؛ عناوینی همچون Assassin’s Creed.

____________________

تاریخچه کوتاه

call of duty

Call of Duty

اولین نسخه COD در سال ۲۰۰۳ عرضه شد که داستانی از جنگ جهانی دوم را روایت می کرد و بین جبه های شوروی، آمریکا و بریتانیا اتفاق می افتاد، این بازی توسط Infinity Ward تهیه شد. Call of Duty 2 در ۲۵ اکتبر ۲۰۰۵ عرضه شد. نسخه سوم این بازی در سال ۲۰۰۶ عرضه شد. نسخه چهارم و انقلابی این سری، Call of Duty 4: Modern Warfare نیز به سال ۲۰۰۷ بر می گردد. این بازی برای اولین بار در تاریخ این سری از جنگ جهانی فاصله گرفت و رو به جنگاوری مدرن نمود، اما به ریشه های بازی ” روایت داستان از از چند زاویه دید” پایبند بود. ترکیب سینماتیک و گیم پلی در این بازی به شدت موفقیت آمیز بود و نوآوری های گیم پلی از این بازی یکی از بهترین های تاریخ را ساخت.

این بازی انقلابی در سبک شوتر اول شخص نظامی پدید آورد

این بازی انقلابی در سبک “شوتر اول شخص نظامی” پدید آورد

نسخه بعدی این بازی در سال ۲۰۰۸ عرضه شد و دوباره به حال و هوای جنگ جهانی برگشت. این بازی توسط Treyarch ساخته شد، داستان این بازی در مورد جنگ جهانی دوم بود و از لحاظ گیم پلی پسرفت داشت و از لحاظ مولتی پلیر هیچ پیشرفتی نسبت به Modern Warfare نداشت.  نسخه دوم از سری Modern Warfare در سال ۲۰۰۹ عرضه شد و تکاملی بر MW1 بود و در ۲۴ ساعت اولیه فروش، ۵ میلیون نسخه فروخت و تا به امروز ۱۴ میلیون نسخه از این بازی را خریداری کرده اند. این بازی نیز چند داستان را روایت می کند که در نکاتی با هم مشترک هستند. بخش مولتی پلیر این بازی انقلاب MW1 را تکمیل کرد و پیشرفت بسیار زیادی را شاهد بود. COD: Black Ops که در ال ۲۰۱۲ عرضه شد در همان حال و هوای World at War اتفاق می افتد و داستان بازی توسط اعتراف های Alex Mason روایت می شود. سومین و آخرین نسخه از سری محبوب Modern Warfare در سال ۲۰۱۱ عرضه شد و توسط سه استودیو Infinity Ward، Raven Soft و Sledgehammer Games به صورت همزمان ساخته شد. این بازی نسبت به نسخه های پیشین MW هیچ پیشرفت و نوآوری نداشت و ادامه ای داستانی بر MW2 بود. Black Ops II این فرنچایز را به آینده برد، به سال ۲۰۲۵ . این بازی باز هم هیچ پیشرفتی نداشت و در قسمت مولتی پلیر تغییر هایی را ایجاد کرد.

پیشرفت یا پسرفت

پیشرفت یا پسرفت؟

آخرین نسخه از این سری، Ghosts نیز در آینده اتفاق می افتد و با اطمینان کامل می توان گفت که بدترین COD تاریخ است، تمام نکات مثبتی که این بازی داشت به نکات منفی تبدیل شدند و جدید ترین نسخه این بازی به نام Advanced Warfare در آینده نزدیک به بازار عرضه می شود.

تا کنون با احتساب مجموعه های فرعی، ۲۴ نسخه از COD را شاهد بوده ایم که نشان از علاقه مند بودن Activision به این بازی دارد. ما در این مقاله قصد داریم تا دلایل افت این بازی را با هم بررسی کنیم.

____________________

بررسی بازی از نظر نمرات

نموداری که مطالعه می کنید سیر نمره های COD را در سایت متاکریتیک نشان می دهدد.

سیر نمرات call of duty

سیر نمرات Call of Duty

همانطور که می بینید اوج این فرنچایز به دوران MW1 و MW2 باز می گردد. این دو نسخه توانستند با ثبت نمره ۹۴ در سایت متاکریتیک، خود را در بین بهترین های تاریخ ویدئو گیمینگ ثبت کنند. اما فرمول Activision یا بهتر بگویم Infinity Ward برای این موفقیت چه بود؟ تا قبل از MW بازی هایی که در ژانر “شوتر اول شخص نظامی” به بازار عرضه می شدند دورن مایه جنگ جهانی را داشتند و این موضوع برای بازیبازان خسته کننده شده بود. پس اولین دلیل موفقیت بازی را می توان در نام آن جست و جو کرد، “جنگاوری مدرن”. یکی دیگر از دلایل موفقیت این دو عنوان ترکیب گیم پلی سریع و هیجانی با صحنه های سینمایی (که گاها با فیلم های هالیوودی رقابت می کردند) بود. گیم پلی بازی چیزی نبود که بتوان آن را شبیه ساز جنگ نامید بلکه بیشتر یک نسخه سینمایی از جنگ به همراه موسیقی های حماسی بود اما بزرگترین دلیل موفقیت سری Modern Warfare را می توان در داستان آن یافت. داستانی که توسط چند نفر در بازی و به صورت چند شخصیتی روایت می شد و داستان را از چند زاویه دید (حتی از دید نقش منفی بازی) روایت می کرد. شخصیت پردازی بازی هم فوق العاده قدرتمند بود، تا حدی که بهترین شخصیت های سری Call of Duty را از MW می شناسیم؛ شخصیت هایی همچون CPT Price, Gas, Ghost, Soap Mac Tavish, Nikolai و Yuri. شخصیت های منفی این سری هم به شدت جذاب و درگیر کننده بودند. پس از عرضه MW1 چرخه سالانه COD آغاز شد و Activision راهی برای سود آوری مطمئن و بی درد سر یافت و آن چیزی نبود جز “استفاده از فرمول موفقیت آمیز Modern Warfare”. پس این این تصمیمات و عرضه سالانه COD، تیم سابق Infinity Ward که مخلوق خودش را در خطر می دیدید، دست از ساخت ادامه بازی برداشت و این سرآغاز سقوط COD شد. Activision اما فرمول را فراگرفته بود و آن را به استودیو های خودش سپرد و آن فرمول چیزی نبود جز “اکشن برپایه ۶۰ فریم بر ثانیه + روایت سینمایی + داستان چند زاویه ای”.

همانگونه که در نمودار بالا می بینید، پس از عرضه MW2 و جدا شدن تیم Respawn از Activision نمرات این بازی با شیب نسبتا تندی در حال سقوط هستند تا جایی که حتی MW3 که از نسل Modern Warfare بود نتوانست موفقیت های گذشته را جبران کند و دو نسخه بعدی هم بد ترین های تاریخ COD لقب گرفتند.

Activision را همه ما به “پول پرستی” می شناسیم. ناشری که یک DLC را با نام جدید و بسته بندی جدید با قیمت ۶۰ دلار و به صورت سالانه با عنوان Call of Duty عرضه می کند. به جرات می توان گفت که پس از MW2 این بازی لیاقت نام جداگانه را ندارد بلکه به مانند یک DLC می ماند که سالانه با اسم جدید عرضه می شود و ۶۰ دلار را از جیب شما به حساب اکتیویژن واریز می کند. دلیل آن را نیز ترس اکتیویژن از خلاقیت و ترس از ریزش مخاطبان بازی می دانم. پس از MW و موفقیت آمیز بودن فرمول “گیم پلی + سینماتیک” اکتیویژن راه را برای خلاقیت بست وبا کم ترین خرج بیشترین سود را به دست می آورد. در بندهای پایینی بررسی خواهیم کرد که چگونه COD دنیای گیم را با خطر مواجه کرده است. هرچه از MW به سمت Ghosts می رویم کفه سینماتیک سنگین تر می شود تا جایی که در Ghosts شاهد یک گیم پلی کوتاه و صحنه های سینمایی درجه ۳ هستیم.

____________________

COD: Ghosts، بدترین عنوان از این فرنچایز

call of duty ghosts

Call of Duty: Ghosts

 COD: Ghosts (که هم از لحاظ تجاری و هم از نظر منتقدان بدترین COD پس از MW است) را می توان یکی از بدترین بازی های تاریخ نام گذاری کرد چون:

  1. بخش “Single Player” این بازی داستانی جدید با درون مایه جنگ های آینده را روایت می کند که به شدت ضعیف و پوچ است. گیم پلی بازی پیشرفتی نداشته بلکه با فاصله گرفتن از ریشه ها به سمت ضعیف تر شدن رفته است. گرافیک بازی به عنوان یک بازی نسل هشتمی اصلا تفاوتی با نسل گذشته ندارد.
  2. بخش Multiplayer بازی تقریبا دست نخورده باقی مانده است. نقشه های بازی ظرفیت ۱۸ نفره (و کمتر) دارند در حالی که محیط آن ها به شدت بزرگ است که باعث کاهش سرعت (ریتم) بازی شده است. یکی از مواردی بسیار توسط Activision مورد تاکید قرار گرفته بود، سرورهای اختصاصی و نسل بعدی برای بازی است که به گفته اکتیویژن “تمام مشکلات قسمت آنلاین را از بین می برد”. اما این گفته ها کاملا پوچ بودند و بسیاری از بازیکنان مشکلاتی در وارد شدن به سرور ها دشاتند که هنوز هم به قوت خود پا برجاست.
  3. بزرگترین عامل را می توان در دروغ پردازی های Activision یافت. COD: Ghosts برای نسل هشتم نیز عرضه می شد و همگان منتظر انقلاب دوباره در این سری بودند. یکی از دلایل پیشرفت های گرافیکی را می توان در بالا رفتن Minimum Requirements بازی ها دید. Activision برای اینکه کم کاری خود را در ساخت بازی پوشش دهد و یازی خودش را با عنوان نسل هشتمی معرفی کند دست به انتشار لیست دروغین از سیستم مورد نیاز برای زد که باعث رسوایی شد. یکی از نکاتی که بسیار مورد توجه قرار گرفت 6GB رم برای اجرای بازی در کیفیت های پایین بود که با تست هایی که انجام شد، این بازی با ۱.۵ الی ۲ گیگابایت حافظه رم در بالاترین کیفیت اجرا می شد و این یعنی ۴ گیگابایت رم را پردازش های اضافه و غیر ضروری اشغال کرده بود. میزان هارد مصرفی این بازی نیز کاملا دروغین بود، چراکه عملیات Optimization بر روی بازی انجام نشده بود تا بازی با طلب کردن سیستم مورد نیاز بیشتر، خود را نسل بعدی قلمداد کند.

Call of Duty: Ghosts هم ا نظر تجاری و هم از نظر منتقدان یک شکست بزرگ بود. تا جایی که نمرات آن برای اولین بار در تاریخ Call of Duty به زیر ۸۰ کشیده شد و ۲۰ درصد کمتر از نسخه قبلی، Call of Duty: Black Ops II به فروش رساند. البته Ghosts نسبت به Modern Warfare 3 نیز کاهش ۳۲ درصدی را در فوش تجربه کرد که نشان از تمایل کمتر بازیبازان به تجربه این بازی دارد، با ادامه این رویه شاهد کاهش بیشتر فروش خواهیم بود.

____________________

باعث این اشتباهات کیست؟

 

bobby kotick

Bobby Kotick

بی شک منفور ترین “شخصیت منفی دنیای گیم” آقای Bobby Kotick می باشد. برای کسانی که او را نمی شناسند باید بگویم که این فرد مدیر اجرایی Activision Blizzard می باشد که نقش بسیار جدی در تدوین سیاست های این ناشر دارد. این شخص در یک مصاحبه گفت:

من به عناوینی علاقه مند هستم که در بازه زمانی طولانی سودآوری بسیاری داشته باشند و به بازی هایی که توانایی ادامه دادن (Sequel) را نداشته باشند توجهی نمی کنم.

همچنین او در مورد اینکه چرا نوآوری هایی در عناوین منتشر شده توسط آن ها صورت نمی گیرد گفت:

ما به فرنچایز هایی علاقه داریم که بتوانیم هر سال آن ها را منتشر کنیم. این عناوین باید توانایی “ادامه دار شدن” را داشته باشند و ما آن ها را بر روی تمام پلتفرم ها منتش می کنیم تا به سود ۱۰۰ میلیون دلاری برسیم. سیاست ما “سالانه سازی” تمام فرنچایز ها و به دست آوردن سود می باشد.

زمانی که از او در مورد  مورد افزایش قیمت محصولات Activision Blizzard سوال شد، گفت:

تعیین قیمت ها به عهده من واگذار شده است، من اگر بخواهم حتی آن ها را بیشتر از این افزایش می دهم. اما قیمت ها به صورت اندک اندک افزایش پیدا می کنند.

Kotick حتی در بین کارکنان Activision Blizzard نیز شخصیت منفوری است، تا جایی که سازندگان بازی بار ها بر علیه او مصاحبه کرده اند و Tim Schafer او را یک “احمق تمام عیار” خطاب کرد.

او پس از جدایی طراحان اصلی Call of Duty از Activision بار ها بر علیه آن ها مصاحبه کرد:

حس می کنم که به من خیانت شده است. Vince Zampella و Jason West دو نفر از بهترین افراد من بودند و کارهایی را انجام دادند که من از آنها انتظار نداشتم. آن ها از امکانات من برای سود شخصی خودشان استفاده کردند و این دلیل جدایی ما بود. این دو هرگز بار دیگر توانایی ساخت یک بازی موفق را نخواهند داشت.

باید بدانید که این دو همراه با تیم سابق Infinity Ward عنوان جدید Titanfall را به بازار عرضه کردند که با واکنش بسیار مثبت روبرو شد.

این صحبت ها به خوبی شخصیت Bobby Kotick را به ما نشان می دهد. فردی که فقط به سودآوری صنعت گیم فکر می کند، برای کارمندان سابق خود احترامی قائل نیست و به صنعت گیم هیچ علاقه ای ندارد. سیاست های او در استفاده مجدد از فرمول های قدیمی Modern Warfare و عرضه سالانه و بدون تغییر آن ها ضربه بزرگی به اعتبار Call of Duty وارد کرد.

___________________

ضربه های Call of Duty به دنیای گیم

call of duty مسیر خلاقیت در صنعیت گیم را سد کرده است

Call of Duty مسیر خلاقیت در صنعیت گیم را سد کرده است

COD را یک عنوان ضعیف با فروش بالا می دانم. این بازی با استاندارد های پایین و صرفا به خاطر نام Call of Duty فروش بالایی را از آن خود می کند. سال های گذشته را به خاطر بیاورید، صنعت گیم پر بود از عنوان های جدید با سبک های انقلابی که اکثرا مورد توجه قرار می گرفتند و به فروش خوبی دست پیدا می کردند. اما اکنون سازنده های جدید دوست دارند تا عناوین خود را تجاری کنند و از فرمول Activision استفاده کنند و با کمترین مدت زمان و کمترین خرج، بیشترین سود را به دست آورند که در ۹۹ درصد موارد به شکست منتهی می شود. این موضوع را حتی در بین سازندگان فارسی بازی نیز می توان یافت.

در واقع سلیقه قشر کم سن و سال بازیباز که اتفاقا بیشترین مقدار سود را برای صنعت گیم دارد تغییر داشده شده است. کسی دوست ندارد یک بازی پر پیچ و خم و آموزنده را تجربه کند، برعکس همه آن ها دوست دارند جوی استیک را به دست بگیرند و پس از چند دقیقه گیم پلی یک سینماتیک تماشا کنند و به همین ترتیب. سندرم Call of Duty حتی در بازی های بزرگ نیز نفوذ کرده است؛ بزرگترین مثال آن را می توان Resident Evil نامید که تا Resident Evil 4 الماس سبک Survival Horror بود. پس از آن RE طعم Survival خود را کنار گذاشت و تبدیل به یک Call of Evil شد که ترکیبی از Run & Gun و زامبی های تحصیل کرده است. حتی Dead Space نیز قربانی این رویه شد. در واقع اکثر سازندگان جدید راه بی خطر و امن Call of Duty را برگزیده اند و شهامت خلاقیت را ندارند، البته هنوز سازندگانی وجود دارند که خلاقیت را به سود و نو آوری را به تکرار ترجیح می دهند، عناوینی که ممکن است به اندازه COD سودآور نباشند اما قطعا ارزش بیشتری نسبت به آن دارند؛ عناوینی همچون Deus Ex, Outlast, Child of Light و عناوین دیگر که خلاقیت را سرلوحه کارشان قرار داده اند.

 ___________________

بزرگترین دلایل ضعفCall of Duty

بزرگترین نقاط ضعف call of duty

بزرگترین نقاط ضعف Call of Duty

  1. با عرضه Call of Duty 4: Modern Warfare داستان پردازی در سبک شوتر تحول یافت. اما پس از آن شاهد تحول چندانی در سری Call of Duty نیستیم. همان فرمول بار ها و بار ها استفاده شده است و دیگر آن تب داغ گذشته را ندارد. این مدل از داستان پردازی نیاز به تغییراتی دارد تا بتواند دوباره همانند MW انقلابی شد.
  2. گرافیک Call of Duty نیز به جای پیشرفت، پسرفت را تجربه می کند. به شخصه داستان زیبا را به گرافیک ترجیح می دهم اما برای یک شرکت که سود ۱۰۰ میلیون دلاری از فروش بازی هایش به دست می آورد، گرافیک ضعیف یعنی کم کاری و کم فروشی. تصاویر Call of Duty: Ghosts را در کنار Call of Duty: Modern Warfare مقایسه کنید تا به شباهت های آن ها پی ببرید.
  3. بخش چند نفره Call of Duty سال هاست که بدون تغییر مانده است و تغییراتی که در Ghosts داده شد منفی بودند. حتی سرور های نسل بعدی Call of Duty نیز جوابگو نبودند و مپ های بزرگ و خلوت Ghosts بدترین بخش چند نفره این سری را تشکیل دادند
  4. طرفداران این بازی: بله این مورد بزرگترین ضعف Call of Duty می باشد. اکتیویژن سالانه سود هنگفتی از جیب طرفداران COD به دست می آورد. عنوانی که ۷ سال بدون هیچ تغییری و با اسم جدیدی به صورت سالانه عرضه می شود. طرفداران این بازی هم برای خاطراتی که با Mac Tacish و Price دارند، این بازی را بهترین می دانند ولی حقیقت این است که دیگر هیچ Mac Tavish یا CPT Price وجود ندارند تا انقلاب MW را تکرار کنند. Activision هر ساله بازی را بدون تغییر روانه بازار می کند و سودی که از آن به دست می آورد آنان را برای ادامه همین رویه مصمم تر خواهد کرد. با حمایت نکردن از این روش می توانید آینده این بازی را تضمین کنید.

____________________

چالش ها برای ادامه

titanfall یکی از جدی ترین رقیبان call of duty می باشد

TitanFall یکی از جدی ترین رقیبان Call of Duty می باشد

تخت پادشاهی “شوتر اول شخص نظامی” مدعیان جدیدی پیدا کرده است. دیگر مبارزه سنتی بین Battlefield و COD وجود ندارد و مدعیان تازه تری به رقابت اضاه شده اند. ای نمدعیان جدید همگی قدرتمند تر از COD هستند، Battlefield و Halo و Killzone و  از همه مهم تر TitanFall که انگیزه ای بیش از اندازه برای زمین زدن Call of Duty دارد. حتی عناوین نسل هشتمی the Order 1886 و Destiny نیز می توانند خطر جدی برای فروش و سود رسانی COD حساب شوند. در این بین برادر ناتنی Call of Duty یعنی عنوان مشهور Titanfall توانست با فروش بی نظیر و استقبال منتقدان همراه شود و دیگر عناوین این لیست همانند: The Order 1886، Destiny و نسخه های جدیدی Halo و Killzone نیز بازی های نسل هشتمی واقعی هستند و دیگر خبری از دروغ پردازی های ناشران نیست. با این اوصاف سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ را می توان حساس ترین مقطع تاریخ COD دانست، عناوین رنگارنگ و البته AAA شوتر در راه هستند و اگر Activision در طرح ریزی های های خود در قبال آینده این فرنچایز تجدید نظر انجام ندهد، شاهد سقوط آزاد COD در نقد ها و فروش خواهیم بود.

Call of Duty در سال های گذشته مسیر اشتباهی را طی کرده است، مسیری که رو به نابودی و تباهی است و کاهش میزان فروش و نمره های بازی دلیل همین مدعاست. البته Call of Duty: Advanced Warfare هنوز عرضه نشده است و ممکن است که این عنوان بتواند جان تازه ای در کالبد COD بدمد. تا آن زمان باید ماند و دید…آیا Advanced Warfare همانند Modern Warfare انقلابی ایجاد می کند یا خود نیز درگیر چرخه تکرار می شود؟

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

از عرش به فرش | بررسی روند نزولی و چالش های آینده Call of Duty - گیمفا
از عرش به فرش | بررسی روند نزولی و چالش های آینده Call of Duty - گیمفا
از عرش به فرش | بررسی روند نزولی و چالش های آینده Call of Duty - گیمفا
از عرش به فرش | بررسی روند نزولی و چالش های آینده Call of Duty - گیمفا
از عرش به فرش | بررسی روند نزولی و چالش های آینده Call of Duty - گیمفا
از عرش به فرش | بررسی روند نزولی و چالش های آینده Call of Duty - گیمفا
از عرش به فرش | بررسی روند نزولی و چالش های آینده Call of Duty - گیمفا
از عرش به فرش | بررسی روند نزولی و چالش های آینده Call of Duty - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Adam Jensen گفت:

    بزرگترین مشکل COD به نظر من همین سالانه بودنشه !
    وقتی بازی هر ۱۲ ماه نسخه جدیدش میاد خلاقیت ها و نوآوری ها خرد خرد و کم کم وارد هر نسخه میشن .
    اما مثلا اگه ۳ سال یک بار بیاد ( مثل Halo ) ایده های مختلف جمع میشن و یه تجربه جدید تری رو تشکیل میدن . همچنین وقتی ۳ سال فاصله میفته طرفدارا ذوق و شوق بیشتری دارن و حسابی منتظرشن . اما وقتی که میدونی قراره ۱۲ ماه دیگه نسخه جدیدی بیاد که اوج خلاقیتش ۴ تا سلاح و مپ جدیده دیگه علاقتو نسبت بهش از دست میدی !

  • AMIR-GAMER گفت:

    واقعا عالی بود لعنت به Bobby Kotickو این فرمولا.دیگه مثل قبل نمیشه :no: چون همون طور که گفتی به فکر پول بیشترن

  • Anonymous گفت:

    جالب بود ! ممنون :yes: :yes: :yes: :yes:

  • danyalbmw گفت:

    واقعا اگه سالانه نمیومد یه دو سه بار هم تاخیر میخورد قشنگ طرفداراش زیاد میشدن
    لطفا دلایل پسرفت NFS رو هم بگین که ما خودمون هنوز نفهمیدیم

  • من مقاله رو خوندم…
    کامل و جامع بود…
    اما با یک سری جاهاش هم موافق نبودم…
    من call of duty رو از COD4:MW شروع کردم و به بعد همشونو بازی کردم…
    یکی از بهترین هاشونم همین Call of Duty:Ghosts بود…
    به شدت هم منتظر ترکوندن Call of Duty:Advance Warfare هستم…
    ممنون از آرش عزیز بابت این مقاله….
    :yes:

  • Amin Pro گفت:

    خیلی ممنون بابت مقاله ولی اشتباه تایپی زیاد تو متنون وجود داره
    مثلا یه جا داشتند رو نوشتید دشاتند یا از رو نوشتید ا و…
    :yes: 😀

  • The_Reaper گفت:

    به نظر من نبود یه قصه خوب بیشترین ضربه رو به این سری زده. آخرین قصه قابل تحمل توی BO اتفاق افتاد، هر چند شماره دوم خودش فاجعه آمیز بود. وقتی شخصیت خوبی توی قصه نیست، خوشونت مطلق و شلوغ کاری (و البته با گرافیک رو به افت) بزرگترین دلایل پایین رفتن یه فرنچایز هستند. هر چند تعداد ابله هایی که توی آمریکا فقط دنبال سرعت بیشتر بازی ان و در یک شب هم مسیر علائق شون به یه بازی دیگه عوض می شه کم نیست.

  • ali saheb گفت:

    ممنون
    من بیشتر با mw2 و black ops 1 حال کردم تا بقیه 🙂

  • mohammadjaleh گفت:

    به نظر من چنین سبکی کاملا نابود شده و این قدر ازش بازی اومده که دیگه جایی برای نوآوری نداره و فقط یک تغییر اساسی می تونه این سبک رو نجات بده
    1 . استفاده از مولتی پلیر های قوی کاری که داره بتلفیلد می کنه
    2 . استفاده از فضای آینده کاریه که Destiny و Titanfall و Halo دارن انجام می دن
    3 . استفاده از محیط ها sandbox و آزادی عمل بالا کاری که داره Far Cry میکنه
    4 . استفاده از المان های تاکتیکی کاری که داره Rainbow 6 انجام می ده
    یعنی تمام این بازی ها یه جورایی سعی دارن خودشون رو از المان های تکراری COD جدا کنن تا یک چیز جدید و نو که قبلا نبوده رو به طرفدار ها بدن COD باید یه خط جدید رو برای خودش بسازه همین Far Cry 3 اگه بگیم بهترین بازی شوتر سه سال اخیر بوده خیلی هم اغراق نکردیم

  • فقط کالاف :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
    سالی ده نسخه هم بیاد باز دوسش دارم و بازیش میکنم :yes: :yes: :yes: :yes:

    • mohammadjaleh گفت:

      متاسفانه تا وقتی اکتیویژن شما رو داره غم نمداره 😀
      درست کردن یک برند قدرتمند واقعا کار سختیه مثل ظهور یک رهبر کاریزماتیک می مونه نگاه کنین چجوری برند کال اف دیوتی روی افکار MOHAMAD TBAG تاثیر گذاشته به طوریکه از منطق هم خارج شده

  • yaiba گفت:

    titan fall در حد Call of Duty:Advance Warfare نیست ولی بازی مورد قبول وزیباییست. :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:

  • DangerousS گفت:

    واقعا حق MW:1 و MW:2 بود که این نمرات رو بگیرن…. تو یه کلام شاهکار بودن … بهترین داستان … واقعا شاهکار بود..

  • moeenpnc گفت:

    وقتی یک بازی هرسال شماره جدیدش بیادمعلومه که نوع آوری نداره درنتیجه هم بازی خوبی ازکاردرنمیادمیشه مثل بتلفیلد بیچاره

  • sorena گفت:

    سلام به همه دوستان بویژه قدیمی های سایت! و آقای نراقی عزیز .. مدت زمان زیادی بود از دنیای گیم دور بودم ..چندیس میام به سایت دوباره اما جای خالی چندتا از نویسندگان بشدت احساس میشه بویژه در بخش مقاله نویسی! بین دوستان کامنت دهنده هم جای چند تا خالیه!
    __________________
    خوب در مورد این نوشته نظر بدیم جناب آرش عارف نیا خسته نباشید مقاله رو خوندم ولی نکات خواصی درش ندیدم راه کاری ارائه ندادین و صرفا با حالت انتقاد کلیشه ای سعی درکوبش عنوان کردین! شما زیرکانه سعی کردین بلک اوپس۱ رو جز ضعیف های کد قرار بدین که همین امر بیطرفی شما رو زیره سوال میبره. بایک سرچ ساده میشه متوجه شد که محبوبترین کد همون بلک اوپس هست.. (فیس..بوک.. توی.یتر و وو… بگذریم شما چند عنوان رو برای تخت پادشاهی معرفی کردین که واقعا ادم انتظار شون از یک مقاله نداشت.. کیلزون هیلو و وو من خودم بشخصه طرفدار پراپا قرص هیبت هستم دوستان در جریان هستند! اما اون زمانی که دست بانجی بود کاری از پیش نتونست ببره چه برسه به الان که روند کله پا شدن رو داره سپری میکنه.. هیلو۴ رو بازی کرده باشید متوجه منظور من خواهید شد… سما گویا توجه خواصی به نقد ها دارین پس به نقد هاش مراجعه کنید! کیلزون هم میزاریم رو حساب شوخیتون!! تنها دو عنوان برای رقابت با کد وجود داره دستنی و تایتان فال… حتا بتلفیلد هم بزودی از گردونه خارج میشه روند نزولی ش چند سالی هست آغاز شد ه بدکمپانی رو بیاد دارید؟ حال با بال ۴ مقایسه اش کنید!!! درجا زدن مطلق در گیم پلی گرافیک برا من کوچکترین اهمیتی نداره… اما متقابلا کد دست کم این برتری انحتاف پزیری رو داره و میتونه تغییرات اساسی و ۱۸۰ درجه ای ببینه اما بتلفیلد با توجه با سبکش نه! در نسخه ای بعد متوجه حرفم میشید…. این حرف کم پیش در نسخه ای چهارم خودش رو نشون داد.. بویژه در بخش داستانی و گمراهی سازندگان… درمورد تایتان فال بیاورم کمتر گیمری پیدا بشه که شکی به عالی بودنش داشته باشه اما شما از فروش فوق العاده اش یاد کردین که در تناقض با گفته های عوامل ش هست که از فروش پایین بازی و دلایلش حرف زدن … چند هفته در صدر جدول بودن صرفا به معنای فروش فوق العاده نیست! و چند نکته ای دیگه که از وقت خارجه برای بیان… اینا ایراداتی بود که از مقال میشه گرفت و طرفداری یا چیز مشابهش نبود.. خودم از کد بعد گوست فاصله گرفتم البته advanced warfare به احتمال فراوان میتونه موفقهای گذشته رو تکرار کنه! موفق باشد

    • mohammadjaleh گفت:

      حالا COD ضعیف شده چه ربطی به آقای نویسنده داره من خودم از BO خوشم اومد اما در واقع BO چیز جدیدی نداشت ولی داستان بی نظیری داشت که واقعا منو تحت تاثیر قرار داد الان COD تو وضعیت حساسیه استودیو تازه وارد کنترل COD تو دست گرفته که قبلا اصلا کنترل کاملی روی بازی های COD نداشته در ضمن این advanced warfare هنوز دمو گیم پلی نشون نداده اینجور جو گیر شدین حالا کوین اسپیسی توش بازی می کنه دلیل نمی شه که جایزه بهش بدن
      بازی WD بعد اون همه جنجال و به به و چه چه ۱۵ روز دیگه منتشر می شه هنوز خیلی ها مطمئن نیستند که متا به انتظارات برسه بعد advanced warfare با یک تریلر شد شوتر سال

    • مرسی از اینکه وقتتون رو گذاشتید.

      توی این مقاله حرف آنچنانی از Black Ops زده نشده، من خودم به این سری علاقه دارم و این حرف شما درست نیست. من هزچیی گفتم از BO II گفتم که اون رو هم با دلیل و مدرک گفتم.

      در مورد Killzone و Halo نسخه های جدیدشون داره ساخته میشه و با افراد جدیدی که جذب شده بازی های خوبی رو شاهد خواهیم بود، . درسته یه اشکال از من بود که دقیقا نگفتم توی کدوم زمینه ها برتری دارن. Shadow Fall رو توی این لیست نذار چون یه عنوان اول نسلی بود و خودم هم اسمی ازش نبردم. Destiny و Titanfall هم که در موردشون حرفی نیست چون معلومه کارنامشون
      _

      در مورد بتلفیلد. بتلفیلد یک بازی مولتی پلیر هست و توی اون بخش به شدت درخشید و حرفی هم ر این مورد نیست.
      __
      COD انعطاف پذیری رو نداره. شما فکر کن که از این حالت سینمایی در بیاد. چند نفر از طرفداراش ریزش می کنه؟ اکتی هم خوب میدونه اینو. واسه همینه بازی سالهاست توی همین روش مونده.
      _
      در مورد فروش تایتان فال. این بازی که نسخه اولش هست، برای پلتفرم های محدود هم اومده رو نباید با فروش COD که چندین سال از عمرش می گذره رو مقایسه کنید. Titanfall به شدت خوب عمل کرد به عنوان نسخه اول.
      _

      • mohammadjaleh گفت:

        با اون حرف درباره ی بتلفیلد کاملا نوافقم قبلا خودم این حرف رو زدم بتلفیلد کلا خطش با کد جدا هستش به نظر من اگه خط داستانی رو حذف هم کنن راحت تر باشن همین نسخه ی سوم بتلفیلد واقعا مراحل داستانی خسته کننده ای داشت ولی مولتیش بی نظیر بود

      • sorena گفت:

        حرف من درست همینجا بود که چرا اسمی برده نشد و فقط مدرن ۱و۲ گفته شد! درصورتی که عده ای خیلی زیادی بلک اوپس رو بهترین کد میدونن.. حالا کاری ندارم… درمورد کیلزون و هیلو خوب بی تعارف کیلزون عنوانی نیست که بشه کنار کد و بتل و غیره گذاشت… اما هیلو واقعا عنوان بزرگی بود و بسیار غنی در گیم پلی… همین الان شما تایتان فال رو نگاه کنید نشانه های تکامل یافته از هیلو درش هست با ایده کد! درباره مولتی هم خوب تایتان فال بسیار استاندارد تر از بقیه هست تا دستنی بیاد….. .. افسارگسیخته گی هم زیاد جالب نیست… یاد حرف های سازندگان تایتان فال افتادم که بطور غیر مستقیم از مولتی بال ایراد گرفتن چندی پیش… (خبرش مربوط به دوازده نفره بودن مولتی تایتان فال بود بیاورم) اما در مورد آینده ای هیلو و کیلزون کوتاه بگم امیدی ندارم .. شاید بازی خوبی بشن همون طور که هیلو ۴ بازیه خوبی بود اما یک هیلو ای خوب نبود!! بدور از ریشه… درمورد انحتاف پزیری کد هم بله کد داره و میتونه با حفظ صحنه های سینمایی تغییرات اساسی هم عمال کنه.. یادآور بشم من در طرفداری از کد یا عنوان دیگه ای حرف نمی زنم … در همین تریلر کوتاه میشه حدس زد که تغییرات گسترده ای عمال شده حالا خوب یا بد کاری ندارم اما همین تغییرات رو در بتل تصور کنید! به حرف من می رسید که این انحتاف پذیری رو نداره و محکوم به تکراره حالا تو هر زمینه ای!! و زمین خوردن!…بهر روی امیدوارم سو تفاهم نشده باشه .. حرف های من حالت نقدی بر مقاله داشت…. ممنونم که پاسخ دادین…. منتظر مقاله های بعدی تون هستم.. :yes:

        • چون black ops اصلا انقلابی نبود و فقط داستان جذاب دداشت. در کل بر پایه MW ساخته شده بود واسه همین اسمی ازش برده نشد. من خودم این بازی رو به عنوان یک بازی قوی دوست دارم ولی اون طور که باید و شاید نوآوری نداشت.
          همین تغییرات گسترده که توی COD اعمال شده قبلا توی Black Ops II جوابش رو پس داده. شما تریلر Advanced Warfare رو دوباره نگاه کنی کاملا ایده گیری از Crysis, Halo, Titanfall رو توش می بینی و این یعنی دور شدن از ریشه های COD. برای همینه که من به این بازی خوش بین نیستم.

          نه اصلا. اتفاقا خوشحال شدم که نظرتون رو گفتید.

          • sorena گفت:

            جناب آرش دیگه از شما انتظار نداشتم بگی کد از تایتان فال ایده گرفته!!! ببخشید ولی ایده های advanced warfare پیش از رونمایی از تایتان فال ریخته شده دیگه چه برسه به بعد انتشار و غیره…الان تایتان فال از هیلو ایده گرفته و اینو نمیشه انکار کرد چون هیلو پیش از اون بوده و استفاده کرده وووو اما تایتان فال دو نیس متولد شده جایی واسه ایده گرفتن نداره… گذشته از اینا ایده گرفتن مسله ای نداره اتفاقا اگه باعث بهتر شدن باشه که چه عالی دقیقا کاری که تایتان فال با ایده های هیلو کرد….. البته کرایسیس هم اغراق هست..درباره بلک اوپس دو هم دقیقا صدق میکنه چطور استفاده شدن یک ایده مهمترین مسئله هست .. بازی remember me رو بیاد بیارین.. ایده ای بسیار خوبی داشت اما درست استفاده نشد…. موفق باشید

            • شباهت های زیادی بین این دو هست. تایتان هم مدت زیادی هست که در خفا در دسن ساخت بود.
              مسئله من هم این نبود که بگم ایده گیری برای COD بد هست. نه اتفاقا ایده گیری خوب هم هست. اما کال آف دیوتی با ایده گیری از بازی هایی با تم آینده و Sci-Fi خودش رو نابود می کنه. Black Ops II هم شاهد این ماجرا هست که درگیری های آینده اصلا جواب نداد. کال آف دیوتی با رفتن به آینده اصا جالب نمیشه

              • CODISMYLIFE گفت:

                داداش من بالاخره یکی باید استارت یک شیوه نوین شبیه سازی جنگ رو بزنه.aw مثل mw1 میموند اون موقع زمانی که همه تو خط جنگ جهانی بودند اومد کولاک کرد الان بعد اون تمام شوتر های بزرگ دیگه از پیروی اون bf و medal اومدند.بازی رو مدرن کردند.همین ریسک پذیری سازنده های cod تو بعضی موقع ها باعث این فروش میلیاردی شده.aw اگه بتونه کاری که mw1 کرد رو بکنه مطمئن باشید اینو تا چند سال بعد همه بازی های سوتر نظامی سبک sci-fi دارند.

    • kaveh-67 گفت:

      تا حدودی با شما موافق هستم… 😎

  • MYRON گفت:

    عالی بود
    واقعا عالی بود :yes: :yes:

  • شما هم دیگه خیلی COD رو تخریب کردید!
    این قدرا هم افت نکرده،من که هنوزم COD رو به خیلی از بازی ها ترجیح میدم!

  • kaveh-67 گفت:

    من تمام نوشته شما رو به دقت خوندم،شما بیشتر کلی گویی کرده اید…و یه دلیل رو چندین بار تکرار کرده اید… 😎
    این بازی باید دست کسی سپرده بشه که این کاره باشه…امیدوارم که این نسخه جدید تمام اتفاقات تلخ گذشته رو تا حدی کم کنه… :-((
    ولی دم Vince Zampella و Jason West گرم………. :yes: :yes: :yes:
    بازی رو باید به صورت کلی بررسی کنید،شما بیشتر رو نکات منفی زوم می کنید…
    مثلا:کسی نمیگه چرا بخش تکنفره bf اصلا جالب نیست…
    همه میگن مولتی این بازی تروکنده… 😐

  • دوستان یه سوال این COD:GHOSTS با این سیستم اجرا میشه؟

    RAM:4 GB
    GERAFHIC:1 GB
    CPU:2.90 GHZ

  • AMIR-GAMER گفت:

    دوستان لطفا منطق خودتونو از دست ندید اینجا به کسی فحش نمیدن 😐
    با نظرmohammadjaleh موافقم.ولی این کارارو نمی کن

  • kaveh-67 گفت:

    دوستان یه چیزی مینویسم امیدوارم ناراحت نشین… 😉
    شما ها دارین صورت مسئله رو پاک می کنید از چه جهت…
    از این رو که،وقتی bf در داستان-در گیمپلی خشک و بی احساس-در وعده های دروغین سازندگانش-موتور پر از باگ و غیره،گند میزنه …نمیگین خراب کرده…میگین اگه bf بخش تکنفره رو کلا حذف کنه پیشرفتش بیشتر میشه… :-/
    کلا هر بازی ای رو که دوست داشته باشین…سعی می کنید که نقاط ضعفش رو توجیه کنید….
    این راه افتخار آمیزی نیست… :heh:

    • این مقاله در مورد COD هست نه بتلفیلد.
      بتلفیلد توی بخش سینگل اصلا جالب نیست و باید توی بخش مولتی پلیر مورد سنجش قرار بگیره.

    • mohammadjaleh گفت:

      گرافیک بتلفیلو خیلی قویه ، تخریب پذیریشم خیلی زیاده
      الان توی نسل جدید خیلی از بازی ها بخش تک نفره ندارن که اتفاقا عناوین بزرگی هستن مخصوصا عناوین شوتری مثل تایتان فال و Destiny حالا من می گم بتلفیلد که نه داستان درست و حسابی داره نه شخصیت درست و حسابی پس می تونه کلا به بخش مولتی پلیر کوچ کنه مگه تا الان بخش داستانی فقط یه بخش اضافه نبوده و در اصل بخش مولتی پلیر بتلفیلد بوده که مورد توجه قرار می گرفته حالا چه اشکالی داره که این بازی کلا مولتی پلیر بشه مخصوصا توی نسل هشتم که نسل آنلاینی هاست

      • kaveh-67 گفت:

        دوست گرامی من میگم مگه بازی bf4 ساخته نشده……..چرا در مورد تمام این بازی بحث نمیشه………(این یه مثال هست) 😐
        کسی با مولتی بتل مشکل نداره… 😉
        مثل این میمونه که فلان بازی ساخته بشه بعد بیان در مورد تنها نکته مثبتش حرف بزنن……….آخه همچین چیزی میشه نه،میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :-/

        • sorena گفت:

          جناب محمد دستنی بخش داستانی داره! و بخش داستانی در نسل جدید بسیار بهتر و گسترده تر از نسل قبل خواهد شد… فروش کم تایتان فال بخش برزگ بخاطر عدم وجود بخش سینگل بود که خوده سازنده هاشم بهش اشاره کردن…..

          • mohammadjaleh گفت:

            می خواستی تایتان فال چه قدر بفروشه ( خوب فروش کرد دیگه ، تازه انحصاری هم بود ) در ضمن می دونم که بخش داستانی داره ولی فکر کنم شبیه بخش داستانی تایتان فال باشه تازه خود سازنده ها بخش داستانی رو از بازی تاتان فال حذف کردن
            مطمئن باشین که یک بازی مولتی پلیر هیچ وقت نمی تونه داستان خیلی قدرتمندی داشته باشه ولی می تونه تاثیر های مثبتی روی بخش گیم پلی بذاره من درضمن اگه بخش مولتی پلیر بد باشه این همه شرکت نمی رن طرفش به نظر شما همه بازی ها در مقابل COD کم می یارن و COD مانند یه پرچم همیشه بالا همه ی بازی هاست ولی واقعیت اینه که اکتیویژن با سیاست ها غلط خودش چند ساله که تغییری در سری بازی ها COD نداده حتی گرافیک بازی هم تغییر شگرفی نداشته حالا یه دمو دو دقیقه از COD اومده که طرف لباس عجیب و غریب داشته فکر کردین بهترین بازی سال می شه از طرفی اکتیویژن هیچ فرانچایز قدرتمند دیگه ای نداره و اگه قرادادشو با بانجی و بیلزارد که در اصل یه شرکت جدا هست رو در نظر نگیریم ۹۰ درصد در آمد خودشو از COD بدست می یاره همیشه تا یه تریلر ۲ دقیقه ای از COD می یاد همه جو گیر می شن ولی باید بازی منتشر بشه تا ببینیم آیا سفر به آینده یا وجود دو تا سگ گیم پلی بازی رو می تونه تغییر اساسی بده یا نه پس زیاد دلتون رو صابون نزنین

        • mohammadjaleh گفت:

          اصلا اینجا بحث درباره بتلفیلد نیست اصلا من خودم گفتم بتلفیلد بخش داستانی جالبی نداره درضمن از اسم تاپیک پیداست که ما می خوایم مشکلات COD رو بگیم نه اینکه براش دست بزنیم
          اصلا دوست داری برای COD تبلیغ کنم آره COD شخصیت های داستانی قوی می سازه ، شخصیت های بدش عالین ، داستانش با اینکه اول شخصه بی نظیره
          این چیزا رو همه می دونن حالا تا یه تاپیک زده شده تا ضعف های کد رو میگه ناراحت می شین

  • five seven گفت:

    خیلی مقاله قشنگی بود.ممنون. من همیشه طرفدار Call of بودم تقریبا” از MW2 به بعد خیلی افت کرد و دیگه اون حالت حماسی قشنگ رو نداره واقعا” دلم میسوزه که این فرنچایز فوق العاده رو اینجوری خراب کردن 😥 Ghosts هم که دیگه واقعا” نمیدونم چی بگم.و در آخر باز هم امیدوارم Call of دوباره به دوران اوجش برگرده به امید آن روز

  • moeenpnc گفت:

    زیادهم نباید زیاده روی کردهنوز میشه به کلاف عتمادکردماکه کسی ندیدیم بگه که کلاف بازی خوبی نیست پس لطفا نظرات داغونه ننویسید

  • mohammadjaleh گفت:

    اصلا می خواین واقعیت رو بگم اکتیویژن شبیه یه گدا می مونه که گنج پیدا کرده فقط کافی که COD رو ازش بگیرین تا ورشکست بشه 😉

  • مرتضی گفت:

    من همه ی نسخه های cod رو بازی کردم وفقط اخری رو بد دیدم .به نظرم cod جای نو اوری زیادی داره ولی bfنه چون زورشو تو نسخه ی ۴رم زد وتو بخش تک نفره حرفی واسه گفتن نداشت ولی مولتی پلیرش بهترین مولتی بود که تا حالا بازی کرده بودم و واقعا cod تو مولتی حرفی واسه گفتن نداشت.(نظر شخصی)

    کیلوزن۳ و هیلو ۴هم که در این( :sick: )وضع بودند.تایتان فال رو هم که بازی نکردم.

    Call of Duty: Advanced Warfareهم به نظرم میتونه خوب باشه وبهش امید دارموبانظر اون دوستمون که میگه اگه codاز حالت سینمایی در بیاد طرفداراش زیرش می کنند اصلا موافق نیستم چون هنوز هم codبرای طرف داراش ارزش داره.سندش هم فروش خوب شماره دهمش بود.پس اگه کمی از این حالت در بیاد باز طرف دار داره.

  • moeenpnc گفت:

    بچه ها ببینید ایرانیان چه کردن یه بازی آمده بانام فکرکنم منقرض یاانقراض که یک سروگردن از کالاف بهتره وفروششم هنوزنیومده بالای ۵۰ ملیون دلاره

  • ALIREZAICE گفت:

    آقا نظراتت رو واسه خودت نگه دار من هرسال به امید COD زندگی میکنم از نظر من تو سبک خودش بهترینه اینو از آمار فروشش هم میشه فهمید اگه انتشار هر ساله بده BF که هر سال نمیاد چرا به COD نمیرسه :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry:

    • mohammadjaleh گفت:

      پس مواظب قلبت باش نمی ری 😀
      بتلفیلد خیلی وقته خطشو از کد جدا کرده الان قوی ترین وزنه رو توی بخش مولتی پلیر داره
      چند وقت پیش یه نفر ازم پرسید کد هر چند وقت می یاد
      من گفتم هرسال
      اون با ناراحتی گفت واهو
      بعد من گفتم چیه خیلی زوده
      بعد اونم گفت نه خیلی دیره
      منم بهش گفتم انتظار داشتی هر ماه یه نسخه بدن :yes: :laugh: :laugh: 😀

  • snake گفت:

    بی صبرانه منتظر نسخه بعدی هستم با اولین تریلر من که عاشقش شدم حالا تریلر هایی که میخواد بیاد و تو مراسم E3 چه چیزا که درمورد کالاف بیاد و نیاد و ووو
    عاشق کالاق هستم چه جدیداش چه قدیمی هاش عالی هستن :yes: :yes: :yes:

  • Amir-al گفت:

    اصن من یه فکری دارم چطور میشد اگر استودیو های خالق call of duty &battlefield &medal of honor خدابیامرز جمع میشدند کنار هم دیگه یه بایز توپ میساختند خخخخخخخخخ جون خودم صد برابر یه بازی در حالت عادی میفروشه 😀

  • OGRE گفت:

    نویسنده کارش درسته همه اش را تا اخر خواندم خوب بود :yes: :yes: :yes:

  • sorena گفت:

    دوست عزیز کاربر محمد شما اصلا متوجه حرف های من نشدید متاسفانه… و کامنت هاتون بی ربط به نظرات من… دیگه حرفی ندارم!!!!

  • COD-EV گفت:

    اولا اگه این بازی خوب میفروشه به علت اینه که ریسکی که همین ناشر و IW تو MW کردن رو EA نکرد، اگه هم الان این بازی فروش خوبی داره به علت موفقیت کامل MW هست و اینکه پتانسیل گیم پلی و انجین تونسته این فروش رو به وجود بیاره گیم پلی ای که بعد ۶ نسخه تکراری و DLC هایی برای بخش مولتی پلیر که باز هم به تکراری تر شدن کمک می کردن و عرضه سالانه هنوزم تونسته پلیر های خودشو تو Live داشته باشه کاری که EA و DICE تو همین اولش گیر کردن و از پس باگ های بازی نمی تونن بر بیان و علتش هم ضعف انجین DICE هست!
    ضمنا ما هر چی تو سرور های COD صدا آدم میشنویم مال +۲۰ ساله… بچه نداریم!
    نقص خاصی بر COD تا MW3 وارد نبود شما چرا از BO ایراد میگیری نمی دونم!
    عقاید شخص نویسنده داد میزنه که اصلا به ضد این عنوان نیست
    و من چرا نمی تونم با این اکانت نظر بدم؟
    COD-ER

  • peyman3 گفت:

    همیشه گفتم کال اف یک بی احترامی به شعور گیمر هاست و مرسی آرش حرف دل منو زدی :yes: :yes: :yes:
    و یک اشتباه هم داشتی:نیز کاهش ۳۲ درصدی را در “فوش” تجربه کرد.

    فکر میکنم مخاطب بلاخره یا حتی مجبور میشه در کنار عنوانی بهتر از کال اف دور بشه

  • khashayar گفت:

    کی گفته بد ترینش ghost بوده. از نظر من ghost خوب کار شده بود و هیجانی داخلش زیاد بود ولی از نظر گرافیکی هنوز مشکل داشت و مشکل بزرگش این بود که دمو هاش عوض شده بود و دیگه اون حالت قبلی رو نداشت و بیشتر داستانی بود
    و کلا خیلی فرق داشت
    از نظر من یکی از بهترین عناوین سری cod نسخه MW2 بود
    که واقعا زیبا کار شده بود البته waw رو زیاد جالب نبود
    و از bo 2 خیلی بدم اومد از اینکه یک مرحله زمان پدرشو نشون میده یک زمان اینده (خودشو) نشون میداد خسته کننده بود ولی مراحلی که پدرش بودی خیلی قشنگ بودن
    دیگه infinit ward باید یک خودی در سری cod نشون بده تا دوباره سری Call of Duty رو زنده کنه

    ولی همونطور که دوست عزیزمون اقای امیر علی گفتن زیادی دارید گیر میدید به cod
    ولی در کل infinit ward میتونه cod رو بهتر از اینی که هست درست کنه ولی این کارو نمیکنه .
    و اگر بخواییم به cod ghosts گیر بدیم و اشکال بگیریم میتونم بگم از نظر گرافیکی و گیم پلی خیلی ضعیف بود

  • OGRE گفت:

    اقای خردمندی چرا نویسنده هایی که مقاله می نویسند ان لاین نیستند تا اگر سوالی برای کاربران پیش امد و سوالی مطرح کردند در همان لحظه جوابشان را دریافت کنند :inlove: :inlove: :inlove: :inlove:

  • CODISMYLIFE گفت:

    تمومش کنید.دیگه به اندازه کافی سرهGhosts تو سرو کله هم زدیم تا حدی که سایت برای چند روز شورش شده بود از اون موقع به بعد دیگه حال و حوصله بحث ندارم با فن های بتل و منتقدا.فاکتور مهم اینه که aw هنوز نیومده یه تریلر هم ازش بیشتر منتشر نشده نه گیم پلی رو دیدی نه مولتی رو پس بیخود جنگ رو به میدوون aw نندازین.حقیقته دیگه ghosts بدترین بوده.تو کل سری هر چند همین ghosts در مقایسه با بعضی رقیبانش خیلی هم عقب نبود.

  • darksiders II گفت:

    ایشاالله Bobby Kotick بره زیر کامیون ۳۰ چرخ. :razzmad:

  • amirali گفت:

    من بیشتر از همه با سری mw حال کردم مخصوصا mw2 که اون صحنه ی مرگ roach و ghost فوق العاده بود . :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:

  • black.flag گفت:

    به نظر من بهترین سری از بازیهای cod بلک آپس هست
    کلا ً با این سری بیشتر حال میکنم و امیدوارم ۳ش بیاد :yes:

  • moeenpnc گفت:

    اگه این آقای منفور Bobby بازی ایرانی مثل بازی انقراض بازی کنه اون وقت خودش به خودمیادکه تا حالا چی داشته می ساخته وچقدر ازدنیای گیم دور بوده 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😐

  • Pouryakht گفت:

    خوب بازی های ایرانی ترولن دیگه

  • peen گفت:

    کال اف دیگه مرده هم نیست یه زامبی هست که بدون دلیل داره راه میره این تریلر نسخه ی جدیدش را هم دیدم پر از تکرار بود که هر کسی کال اف بازی کرده باشه میفهمه امیدی به این نسخه هم ندارم

  • ممنون آرش عزیز
    تحلیل جالبی بود :yes:

  • daaante گفت:

    با این که تمام نسخه هاشو بازی کردم مرگ بر اکتیویژن!اخه غیر از کال نباید یه بازیAAA دیگه ای داشته باشی؟!؟!؟!؟!

  • lexyan گفت:

    خخخخخخ اولش گفت این مقاله علیه call of duty نیست ولی در ادامه چنان بازی رو کوبید که تا حالا ندیده بودم مثلا “این بازی رو ضعیف می دونم” خب بازی قوی باید چی باشه؟ والا اگه call of duty ضعیفه و استاندارد نیست (!) پس امثال شبگرد و ارتش های فرا زمینی که حالا حالاها باید برن کشکشون رو بسابن!!! دیگه از این واضح تر کسی نمی تونه اظهار دشمنی کنه: حمایت کردن از یک بازی با نخریدنش! انصافا لحن مقاله یه جوریه انگار رییس استودیو سازنده battlefield اومده این رو نوشته هرچند اونا هم هیچ وقت اینقدر رک و پوست کنده نمیان بگن “بازی COD بازی ضعیفیه تو رو خدا نخرینش به جاش بیاین بازی ما رو بخرین” :laugh:
    ضمنا به نویسنده توصیه می کنم حالا که هر نسخه ی جدید call of duty رو DLC می دونه چندتا از این DLCها خودش منتشر کنه مستفیض شیم بالاخره از حرف زدن خالی که چیزی در نمیاد :rotfl:

    • اولا هیچ گیمری ارتش های فرازمینی و شب گرد “مستقل” رو نمیاد با کال آف دیوتی “AAA” مقایسه کنه
      دوما نخریدن این بازی چاره هست. چون اکتی با ادامه این روش هیچ ترسی از خشک نگه داشتن بازی نداره و …
      سوما من از فن های قدیمی این بازی هستم.
      چهارما من هیچ وقت ادعای بازی سازی نکردم.

      • COD-EV گفت:

        آخه برادر من این یعنی چی که شما نوشتی؟
        اما اکنون سازنده های جدید دوست دارند تا عناوین خود را تجاری کنند و از فرمول Activision استفاده کنند و با کمترین مدت زمان و کمترین خرج، بیشترین سود را به دست آورند که در ۹۹ درصد موارد به شکست منتهی می شود.
        خب به نظر خودت این بازی با بازی های دیگه فرق نداره COD یه سبک رو به کل تغییر داد الان نصف استودیو ها (و همچنین استودیو رقیب 😀 ) دارن از همون پایه گیم پلی COD استفاده می کنن؟ بعد شما این بازی رو با بازی مستقل یا عناوین ضعیف مقایسه می کنی؟
        ضمنا هیچ کی کسی رو مجبور به خریدن COD نکرده خودشون می رن ۶۰$ میدن برای یه بازی که با همون پول میشه خیلی راحت چند بازی خرید! و مطمئن باش این نسخه فروشش بهتره هم به خاطر Sledgehammer و هم Kevin Spacey
        ولی ارتش فرازمینی گیم پلی ـش خیلی ضایع است (طبق اون تریلر که فکر کنم تابستون منتشر شد می گم نمی دونم شاید بهتر شده باشه الان) شبگرد هم که نمی دونم تریلر ندیدم ازش و مقایسه این بازی ها با COD ای که پارسال ۳ تا استودیو بزرگ(منظور تعداد نفراته) می سازن واقعا خنده داره!

      • lexyan گفت:

        برادر من شما که قبول داری این بازی AAA هست و برا ساختش اینقدر زحمت کشیده شده پس چرا انگ ضعیف بودن بهش می زنی؟ حالا تکراری شدن سر جای خودش ولی انصافا چنین حرفی از ساحت COD به دوره. ضمنا اگه همه به توصیه ی شما عمل کنن که اکتیویژن call of duty رو ارتقای خاصی نمی ده فقط کنسلش می کنه و خلاص!

  • Amin Pro گفت:

    این نسخه Advanced Warfare حتما میترکونه(البته در این شکی نیست و همه میدونن ولی خوب باید ببینیم چی از آب در میاد!)
    به هرحال ببینید من از کی به شما گقتم :yes:

  • faith in live گفت:

    خدایا واقعا یه عده جنبه نقد ندارن یکی نیست بگه شما که جنبه نداری واس چی میای نظر میدی خب این بازی داره تکراری میشه فک میکنی ما خوشحالیم فک نکنم کسی باشه که از بازی ای که کاپتان پرایس اونو پروار کرد بدش بساد این بازی پتانسیل بیشتر از اینا رو داره پس بهتره به خودمون دروغ نگیم تا با واقعیتت مواجه بشیم :yes: مرسی از نقدت داش آرش

  • SMAUG گفت:

    داداش داره تکراری میشه نه ، الان ۳ شماره است که تکراری شده

    به عنوان فن بتلفید یه سوال از فن های محترم COD دارم ، آقا یعنی شما قبول نداری این چند نسخه آخر این فرانچایز مخصوصا گوست نسبت به قبل ضعیف بودن؟ اگه قبول نداری قاعدتا باید با نمرات و مقایسه فروشش با نسخه های قبل قانع بشی.

    اگرم قبول داری که افت کرده پس چرا از اینکه ازش انتقاد می کنن و مشکلاتشو بررسی می کنن سریع آتیش می گیری و نویسنده مقاله رو به فن بازی متهم می کنی؟ :-/
    اکتیویژن تا از این عرضه سالانه COD دست نکشه همین آشه و همین کاسه، AW هم نمی تونه کمکش کنه 😐

  • ممنون بابت این مقاله، عالی بود

    آشغال ترین بازی که توی عمرم تموم کردم GHOST بود
    بعد از کلی درد سر و پیدا کردن کرک تونستم امروز تمومش کنم
    دقیقا هر مرحله دوبار بازی کرش میکرد
    بعد از تموم شدنش که اصلا هیچ حسی نداشتم. قیافه ی من 😐
    بعد از تموم کردن Battle داشت گریم میگرفت. انقد حال کردم باهاش که دوباره تمومش کردم.
    آخرین نسخه خوب کال آف World at War بود
    این بازی هم شده مثل Need For Speed هر نسخه مضخرف تر میشه

  • با تشکر از سایت خوب گیفما و همچنین آرش عارف نیا عزیز بخاطر مقاله کامل . عالی راجب عنوان Call of Duty . خسته نباشی :yes: :yes:

    با اینکه خودم هم از فن های کال.آف هستم ولی باید واقعیت قبول کرد . خیلی وقته کال.آف دچار نزول شده . تو این مقاله هم کاملا دقیق به این واقعیت های تلخ اشاره شد. 😥 😥

    مخصوصا قسمتی که در مورد آقای Bobby بود :pissedoff: . واقعا این فرد جز سود به چیز دیگه ای فکر نمیکن. همنطور که خودش تو مصاحبش گفته .

    دردر کل امیدوارم بیشتر از این این فرنچایز سالانه دچار نزول نشه و از امسال خودش رو به سمت صعود سوق بده :-(( :yes:

    باز ممنون. :yes:

  • chakavak گفت:

    پست جالبی بود

    چاکر بچو اندیمشک

  • DARKLORD007 گفت:

    سلام

    جالب بود…..

    اما من یکی که تا بحال برا کالاف پولی ندادم همش دانلود کردم ولی واقعا بعد از ۶ افتضاح بود مخصوصا ۹… :reallypissed: :reallypissed:

    این جدیده دیگه فکر کنم فیلمه تا بازی….حتما مثله کالاف ۷ـه

    : اکثرش اون آقاهه که بازیگرم هست تو واقعیت ذرتو پرت میکنه…… :yawn:

  • poriya گفت:

    ولی اون قدرم که شما میگین ghostsبد نیست

  • Amin_L4M گفت:

    نکته: این مقاله بر ضد این بازی بزرگ نیست؛ بلکه قصد دارد دلایل افت آن را بررسی کند و راهکار هایی برای بهبود آن ارائه دهد.

    آره دقیقا هم تو مقالت همینکارو کردی فقط چند تا فحشم مینوشتی تکمیل میشد 😀

از عرش به فرش | بررسی روند نزولی و چالش های آینده Call of Duty - گیمفا