عدم رعایت حق کپی رایت بازیهای رایانهای خارجی به تولیدات داخلی ضربه میزند
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: عدم رعایت حق کپی رایت بازیهای رایانهای خارجی موجب شده این بازیها با قیمت ارزان تری نسبت به بازیهای رایانهای داخلی در بازار عرضه شوند.
به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای، دکتر بهروز مینایی در برنامه زنده تلویزیونی صد که یکشنبه شب از شبکه سوم سیما پخش شد گفت: بازی های رایانه ای از منظر صنعتی، سومین صنعت پردرآمد دنیا است و در عین حال رتبه اول صنایع فرهنگی به این نوع محصولات فرهنگی اختصاص دارد.
وی افزود: بنیاد ملی بازی های رایانه ای در سال ۸۷ و ۸۹ در نقش نهادی حمایتی از بخش خصوصی در عرصه تولید بازی های رایانه ای فعالیت خود را آغاز کرد و این بنیاد به جای بخش خصوصی وارد این صحنه نشد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای با بیان اینکه این بنیاد از تولید ۵۰ بازی رایانه ای حمایت کرده افزود: در سال ۸۹ و ۹۰ ، جریان سازی شرکت ها و استودیوهای بازی سازی به سمت فرهنگ و تولید بازی های رایانه ای بر اساس شاخص های بومی کشور شکل گرفت و تلاش ما بر این است در سال ۹۱، بیش از گذشته به فرهنگ استفاده صحیح از بازی های رایانه ای بومی و ترغیب مخاطبان به استفاده از بازی های رایانه ای ملی بپردازیم.
مینایی به پیشرفت کشور کره جنوبی در ۷ سال اخیر در عرصه بازی های رایانه ای اشاره کرد و یادآور شد: بیش از ۹۰ درصد از کاربران بازی های رایانه ای در این کشور در ابتدا مصرف کننده محصولات خارجی بودند اما امروز و پس از برنامه ریزی های انجام شده، ۹۰ درصد از کاربران این کشور از بازی های بومی کره ای استفاده می کنند.
این مقام مسوول در بنیاد ملی بازی های رایانه ای به تلاش های انجام شده در عرصه بازی های رایانه ای اشاره کرد و یادآور شد: ما حدود ۴ سال است در عرصه بازی های رایانه ای فعالیت می کنیم در حالی که در غرب تجربه ای ۵۰ ساله در این زمینه وجود دارد.
به گفته مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای ، سرمایه گذاری، دانش فنی، کپی رایت و مسائل حقوقی در زمینه بازی های رایانه ای هنوز آن گونه که باید در کشور شکل نگرفته است.
مینایی ادامه داد: عدم رعایت حق کپی رایت بازی های رایانه ای خارجی و ارزان بودن این نوع محصولات و در عین حال وارد کردن این بازی ها از طریق اینترنت به صورت قاچاق موجب شده این آثار با قیمت ارزانتری نسبت به بازی های ایرانی در بازار عرضه شوند.
وی گفت: کل سرمایه بنیاد ملی بازی های رایانه ای در عرصه تولید بازی های رایانه ای در ۴ سال اخیر ۴ میلیارد تومان بوده و بخش خصوصی نیز حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در این زمینه سرمایه گذاری کرده است.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای یادآور شد: شروع کار بنیادی شبیه به بنیاد ملی بازی های رایانه ای با بودجه ای حدود ۲۰۰ میلیون پوند بوده و نگاه مسوولان باید به عرصه بازی های رایانه ای تغییر کند.
مینایی ادامه داد: برنامه ریزی در عرصه بازی های رایانه ای امری ضروری است و ما برای افق سال ۱۴۰۴ برنامه ریزی کردیم تا به نتایج مطلوبی برسیم و با افزایش بودجه این مسیر زودتر طی می شود.
این مقام مسوول در بنیاد ملی بازی های رایانه ای تاکید کرد: ما باید بتوانیم دو برابر بودجه تولید را صرف تبلیغات بازی های رایانه ای کنیم تا اطلاع رسانی درستی در این عرصه انجام شود و تا این مهم انجام نشود نمی توان به بازارهای جهانی دست یافت.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای تاکید کرد: کودکان و نوجوانان ما سن مناسب برای بازی های رایانه ای را رعایت نمی کنند و خانواده ها به این مهم توجه ندارند.
مینایی همچنین گفت: استعدادهای جوانان ما در عرصه بازی های رایانه ای کم نیست و در صنایع نوین کشورمان، بازی های رایانه ای ظرفیت صنعتی و جهانی شدن را دارد و خلاقیت فعالان این عرصه می تواند در این زمینه راهگشا باشد.
وی به حضور برخی از بازی های رایانه ای کشور در عرصه بین المللی اشاره کرد: بازی شبان در دسامبر سال ۲۰۱۲ میلادی از سوی چند ناشر خارجی در گیمز کانکشن فرانسه مورد توجه قرار گرفت و قرار داد فروش این بازی به زودی با چند توزیع کننده خارجی به ثبت خواهد رسید.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای توضیح داد: در بخش بازی های رایانه ای کوچک نیازمند سرمایه گذاری کوچک هستیم و موفقیت در این بخش بیشتر به خلاقیت بازی سازان بستگی دارد.
مینایی همچنین از مشارکت با کشور مالزی برای تولید بازی رایانه ای خبر داد و افزود: تلاش ما بر این است با توجه به نیروهای انسانی مستعد و قدرتمندی که در عرصه بازی های رایانه ای در کشور وجود دارند سرمایه خارجی جذب کنیم.
وی ادامه داد :به هر حال نیروی انسانی در این زمینه کم داریم و برای رفع این مشکل انستیتو بازی سازی را تاسیس کردیم.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای یادآور شد: بازی های رایانه ای خارجی کپی رایت ندارد اما این بازی ها از لحاظ محتوایی در بنیاد ملی بازی های رایانه ای بررسی می شود و مجوز این بازی ها از تیرماه سال گذشته از سوی این بنیاد صادر می شود.
مینایی گفت: شورایی ۷ نفره بازی های رایانه ای خارجی را برای صدور مجوز بررسی می کنند؛ برخی بنام بازی مجوز دار یک بازی رایانه ای را توزیع می کنند اما در داخل بسته بندی آن بازی، محصول دیگری ارائه می شود و یا صحنه های مورد نظر ما ویرایش نشده در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.
این مقام مسوول در بنیاد ملی بازی های رایانه ای تاکید کرد: این مسائل ابتدایی بر عهده بنیاد ملی بازی های رایانه ای نیست و نظارت بر کف بازار به عهده جایگاه های مربوط به خود است و ستاد حمایت و صیانت از محصولات فرهنگی که چند ماه از فعالیت آن بیشتر نمی گذرد در این زمینه فعالیت های خوبی داشته است.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای ادامه داد: کمبود مرکز فروش مشخص بازی های رایانه ای در کشور احساس می شود و این مرکز می تواند به جایگاه مناسبی برای فروش بازی های رایانه ای و محلی برای مشاوره به خانواده ها برای تهیه بازی مناسب برای فرزندان شان تبدیل شود.
مینایی توضیح داد: ما این طرح را ارائه کردیم اما تحقق آن نیازمند سرمایه گذاری است و بنیاد ملی بازی های رایانه ای در این بخش می تواند امور تسهیل کننده فعالیت را برای بخش خصوصی فراهم کند.
وی یادآور شد: بسیاری از طرح ها نیازمند بودجه و ایجاد نیروی انسانی مناسب است و ما از یک فرزند ۴ ساله توقع رقابت با یک فرد ۳۰ ساله را نداشته باشیم.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای گفت: برای ایجاد آزمایشگاه های گیم و زیرساخت ها نیازمند اختصاص بودجه ایده آل و مناسب هستیم.
مینایی درباره برگزاری دومین جشنواره و نمایشگاه بازی های رایانه ای گفت: هدف گذاری ما حضور ۵۰ شرکت خارجی است و سال گذشته نیز ۷۰ شرکت ایرانی در نخستین دوره این رویداد فرهنگی هنری حضور داشتند.
وی اظهار امیدواری کرد امسال حضور شرکت های ایرانی در نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران دو برابر شود و در عین حال فضای مناسبی برای کودکان، نوجوانان و خانواده ها فراهم شود.
دومین جشنواره و نمایشگاه بین المللی بازی های رایانه ای تهران، تیرماه سال جاری در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می شود.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات