The Race is On | پیش نمایش بازی DriveClub - گیمفا
The Race is On | پیش نمایش بازی DriveClub - گیمفا
The Race is On | پیش نمایش بازی DriveClub - گیمفا
The Race is On | پیش نمایش بازی DriveClub - گیمفا

The Race is On | پیش نمایش بازی DriveClub

مسعود تیموری
۱۱:۰۳ ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
The Race is On | پیش نمایش بازی DriveClub - گیمفا

Evolution Studios را اکثر کسانی که هفت سال پیش پس از لانچ PS3 عنوان Motorstorm را تجربه کردند می‌شناسند؛ یک ریسینگ معمولی اما با برخی نوآوری جذاب با توجه به تکنولوژی در دسترس آن زمان.عنوان جدید این استودیوی همزمان با شبیه‌ساز رانندگی نسل حاضر سونی یعنی Gran Turismo 6 معرفی شد که البته یک ریسینگ نسل بعدی و در انحصار PS4 است؛ DriveClub.هر چند که مقایسه‌ی شبیه‌ساز خوش دست Polyphony با DriveClub یک جوک تاریخی است اما مفتخرم عرض کنم که DC با توجه به نمایش‌های زیبایی که در E3 و GC2013 داشت یکی از وارثان این فرنچایز بزرگ در آینده‌ی نه چندان دور خواهد بود.

boxshotنام : DriveClub

نام سازنده : Evolution Studios

نام ناشر : Sony Computer Entertainment

سبک : شبیه‌ساز رانندگی

پلتفرم : PlayStation 4

تاریخ انتشار جهانی : Q1 سال ۲۰۱۴ میلادی

 همین حالا که در حال نوشتن این متن هستم نمره ی میانیگن عنوان Forza Motorsport 5 در وبسایت متاکریتیک عدد ۸۲ است که یک فاجعه چه برای یک لانچ تایتل Xbox One و چه برای یک “Driving Sim” است.این در حالی است که میانگین نمرات این فرنچایز از ابتدا تا شماره ی چهارم به زیر عدد ۹۰ نرسیده است و حتی متای عنوان Forza: Horizon به عنوان یک بازی آرکید عدد ۸۵ است.از طرفی دیگر نسخه ی پنجم بازی Gran Turismo در متاکریتیک میانگین نمرات ۸۴ را به همراه داشت.کاری به این نمرات نداریم و نخواهیم داشت.مطمئنا لذت بردن از یک بازی به نمره ی چند منتقد وابسته نیست اما این خیل نمرات نشان دهنده ی افت هر دو فرنچایز در نظر منتقدان است.در حال حاضر تنها دو ریسینگ در دست ساخت برای سه ماهه ی آینده هستند که هر دو در انحصار پلتفرم های سونی هستند؛ GT6 و DC که اولی ماه آینده به صورت انحصاری برای PS3 و دومی به احتمال زیاد در سه ماهه‌ی اول سال آینده‌ی میلادی برای PS4 عرضه خواهد شد و فعلا که هیچ عملکرد “خیلی” خوبی از ریسینگ‌های اخیر به وضوح دیده نشده است، این دو امید هوادارن این سبک خواهند بود.

اول از همه به اسم بازی توجه کنید.”درایو کلاب” به معنی باشگاه‌های رانندگی که راننده‌های حرفه‌ای در آن‌ برای کسب اعتبار برای خودشان و آن کلاب دست به هر کاری می‌زنند تا پیست مسابقه را زیر سلطه‌ی خود در آورند.در اولین دیدار با بازی در E3 2013 دیدیم که بازیکن اول باید جبهه‌ی خود را برای مسابقات مشخص می‌کرد که در کدام کلاب به فعالیت بپردازد و ظاهرا هر راننده در ابتدا یک درجه‌ی خاص دارد که این درجه یا لقب بر اساس افتخارات و تعداد برد و باخت در مسابقات توسط او کسب می‌شود؛ می‌خواهید زود پیشرفت کنید؟ پس اول به فکر پیشرفت کلاب خود باشید.درجه بندی هر کلاب با توجه به امتیازهایی که اعضای آن برای گروه به دست می‌آورند انجام می‌شود.البته دقت کنید؛ هدف اصلی بازیکن در DC گرفتن یک مجموعه مدال‌ مجازی و یا گرفتن اچیومنت طلایی و نشان دادن آن به دوست صمیمتان نیست.بحث اصلی بر سر همکاری‌های گروهی و لذت بردن از یک مسابقه تمام عیار است نه لت و پار کردن ماشین‌های رقیب.شما در DC تنها یک هدف را دنبال می‌کنید و آن بزرگتر کردن خانواده‌ی تیمتان است؛ چیزی که مشابهش در کمتر هم سبکی دیده شده است.

در نمایش مذکور رانندگی در مکان‌های مختلفی از جهان را دیدیم.برخلاف عناوینی همچون NFS که سازندگان اکثرا مسیرهای ایالات متحده را برای مسابقه برمی‌گزینند DriveClub در زمینه‌ی گوناگونی پیست‌های مسابقه نیز به مانند پدربزگش GT عمل می‌کند یعنی یک تور خیلی بزرگ از مسابقات در کشورهایی مثل اسکاتنلند، اسپانیا، آلمان و… تدارک دیده شده است.اولین دیدار با گیم‌پلی بازی در پیست Hennessey Venom صورت گرفت که الحق از نظر طراحی محیط چیزی کم و کسری نداشت.وجود محیط‌های جنگلی و آب و هوای نیمه استوایی, ترک‌های آسفالت و تخریب پذیری نسبی محیط در این دمو امیدوار کننده بودند اما چیزی که عذاب آور اصلی برای هوادارن بازی محسوب می‌شود، ضعیف عمل کردن این عنوان در نمایش‌های اخیر از نظر شبیه ساز بودن است.استفاده‌ی مکرر از پدال ماشین و گاز دادن‌های بی جهت باعث می‌شوند که یک روی دیگر سکه نیز دیده شود؛ DC نه یک Forza است و نه GT بلکه تلفیقی است از عناوینی همچون GRID و Burnout که با مکانیزم‌های شبیه‌سازی نظیر GT تلفیق شده است. هر چند که اکثر مکانیزم‌های گیم‌پلی همگی در نمایش‌های اخیر به صورت خیلی سرسری و فقط برای نمایش دادن ایده‌ی اصلی طراحی شده بودند اما امیدواریم این مشکلات ریز باعث لکه دار شدن اسم این بازی و Evolution نشوند.

b767246 driveclubss 008و اما مهم‌ترین شاخصه‌ی یک شبیه‌ساز واقعی پس از کنترل کردن اتومبیل به صورت طبیعی، تخریب پذری ماشین و صد البته محیط است که در نمایش‌های اخیر به هیچ وجه در حد ریسینگ‌های معمول این نسل نبود. هر چند که سازندگان در جواب این مشکل اعلام کرده‌اند که این مورد فقط یک ایراد جزئی است اما امیدواریم که بازی فدای چند مشکل کوچک گرافیکی نشود. بازی در مرحله‌ی ابتدایی ساختش یک پیشرفت چشم‌گیر را در نسل بعدی از تیم سازنده به نمایش می‌گذارد. گرد و خاکی که بر اثر ساییده شدن لاستیک بر روی حاشیه‌ی آسفالت جاده ایجاد می‌شود تا کثیف و گِلی شدن گِل‌گیرهای اتومبیل همگی حاکی از ساخت یک عنوان AAA هستند. همچنین بافت زمین و آسفالت جاده ها نیز واقعا عالی کار شده و در تریلر های مربوط به بازی می توان این جریان را کاملا مشاهده کرد. به گفته‌ی مدیر کل و مسئول اصلی استودیوی Evolution تلاش شبانه‌روزی تیم فقط برای ساخت یک ریسینگ بسیار عالی است و از آن جایی که بازی هنوز آماده‌ی انتشار نبوده تاخیر سه-چهار ماهه صرفا جهت کار بر روی تکسچرهای بازی بوده است.

صجبت رئیس کل مجموعه‌ی سرگرمی‌های شرکت سونی درباره‌ی تاخیر چندماهه‌ی بازی:

برای لانچ PS4 عنوان Resogun و Contrast که ساخته ی Compulsion Games می‌باشد و بسیاری نیز منتظر آن هستند موجود است و من مفتخرم که اعلام کنم این عنوان برای کسانی که اعضای PS Plus هستند به صورت رایگان منتشر خواهد شد.

ما متوجهیم که این تاخیر خبری نا امید کننده است،اما به شما اطمینان می‌دهیم که دلیل این تاخیر این است که مطمئن شویم زمانی که DriveClub منتشر خواهد شد،شما به طور واقعی طعم یک عنوان ریسینگ نسل بعدی را خواهید چشید.DRIVECLUB یک ریسینگ جاه طلبانه و فوق العاده می باشد.زمان اضافه‌ای که ما به تیم سازنده می‌دهیم به این دلیل می‌باشد که تجربه‌ی کلی و بصری و کیفی بازی هرچه بهتر و بهتر گردد.

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های DriveClub وجود یک بخش چندنفره با امکانات بی‌شمار و پشتیبانی همه گانه است. تمامی هماهنگی‌های لازم برای بخش چندنفره‌ی بازی از طریق یک شبکه‌ی اجتماعی که انحصارا توسط تیم سازنده طراحی شده است و شبکه‌ی جامع PS Plus انجام می‌شود. در بخش چندنفره امکانات خیلی بیشتری در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت که در زیر به چند مورد آن اشاره می‌شود:

  • تعداد گنجایش تیم‌ها در بخش چندنفره بیشتر می‌شود و هر تیم یک پیشرو اصلی خواهد داشت بنابراین جذب راننده‌های مختلف و شخصی‌سازی جزئیات تیم بر عهده‌ی او خواهد بود.
  • مادهای بیشتری در این بخش وجود دارند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به ماد سه مقابل سه (Three on Three) اشاره نمود.
  • دستاوردها از جمله مدال‌های مختلف، ابزارهای شخصی سازی و از این دست دامنه‌ی وسیع‌تری را تشکیل خواهند داد.
  • استفاده‌ی ویژه از تاچ پد کنسول PS4 برای امور مختلف نظیر مشاهده‌ی نمای عقبی اتومبیل و ورود به منوها
  • امکان شخصی‌سازی مسابقات: تعداد مسابقه دهندگان، وضعیت هوا، پیست رانندگی و تعداد دور مسیر مسابقه همگی قابل تنظیم هستند.
  • وجود DLC های رایگان برای بخش چندنفره که اتومبیل و پیست‌های بیشتری را به بازی می‌افزاید.
  • قابلیت Remote Play بازی به مخاطبان این اجازه را می‌دهد که بتوانند با یک PS4 و یک PS Vita به صورت Split-Screen به انجام بازی بپردازند.بازی از طریق WiFi به PS Vita منتقل می‌شود. وقتی وسط یک مسابقه‌ی حساس هستید و به هردلیلی نمی‌توانید از تلویزیون استفاده کنید، این ویژگی به کارتان می‌آید دقیقا مثل فناوری Nintendo در Wii U.

 y247814 driveclubss 001از نظر صداگذاری نمی‌توان نظر قطعی صادر کرد اما چیزی که از دموها و تریلرهای بازی نمایش داده شد صدای موتور اتومبیل‌هایی نظیر مازراتی و آن پِگانی مشکی به خوبی از آب در آمده بود. همچنین به گفته‌ی سازندگان بازی خیل عظیمی از وضعیت‌های تغییر هوا را شامل خواهد شد؛ چیزی که در تریلرهای هم مشهود بود. در نهایت Evolution Studios در حال ساخت یکی از مدافعان اصلی کنسول جدید سونی یعنی PS4 می‌باشد. تاخیر چندماهه‌ی DriveClub باعث شده که انتظار هواداران بیش از پیش باشد و به نوعی این عنوان می‌تواند Evolution را وارد فصل جدیدی کند و سابقه‌ی قبلی‌اش با عناوینی مثل Colin McRae Rally و Motorstorm را به کلی پاک کند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

The Race is On | پیش نمایش بازی DriveClub - گیمفا
The Race is On | پیش نمایش بازی DriveClub - گیمفا
The Race is On | پیش نمایش بازی DriveClub - گیمفا
The Race is On | پیش نمایش بازی DriveClub - گیمفا
The Race is On | پیش نمایش بازی DriveClub - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

The Race is On | پیش نمایش بازی DriveClub - گیمفا