اختصاصی گیمفا: مصاحبه با T.J Lutz معاون و مؤسس استودیو Pwnee - گیمفا
اختصاصی گیمفا: مصاحبه با T.J Lutz معاون و مؤسس استودیو Pwnee - گیمفا
اختصاصی گیمفا: مصاحبه با T.J Lutz معاون و مؤسس استودیو Pwnee - گیمفا
اختصاصی گیمفا: مصاحبه با T.J Lutz معاون و مؤسس استودیو Pwnee - گیمفا
اختصاصی گیمفا: مصاحبه با T.J Lutz معاون و مؤسس استودیو Pwnee - گیمفا
اختصاصی گیمفا: مصاحبه با T.J Lutz معاون و مؤسس استودیو Pwnee - گیمفا

اختصاصی گیمفا: مصاحبه با T.J Lutz معاون و مؤسس استودیو Pwnee

The Raven
۱۱:۰۰ ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
اختصاصی گیمفا: مصاحبه با T.J Lutz معاون و مؤسس استودیو Pwnee - گیمفا

استودیو Pwnee از ۵ نفر تشکیل شده است که به تازگی اولین بازی خودشان با نام Cloudberry Kingdom را روانه بازار کرده‌اند. این بازی از مکانیزم جالبی بهره می‌برد بدین شکل که هر مرحله توسط تجربیات و امتیازاتی که بازیباز به دست آورده، تولید می‌شود. در ادامه با ما هراه باشید تا از زبان یکی از مؤسسان این استودیو یعنی، T.J Lutz اطلاعات بیشتری در مورد این بازی و استودیوی سازنده‌ی آن کسب کنیم:

۱.  چرا تصمیم گرفتید که Cloudberry Kingdom اولین عنوان استودیو Pwnee باشد؟

Cloudberry Kingdom در ابتدا تنها جنبه‌ی سرگرمی داشت. بدین صورت که برنامه‌نویس ارشد تیم، جردن، در اوقات فراغتش برنامه‌ای طراحی کرد که قادر بود مراحل پلتفرمی و موانع گوناگونی را به صورت تصادفی تولید کند. در طول تابستان سال ۲۰۰۹ ، وی این برنامه را به من نشان داد و هر دو پی به این بردیم که اگر روی این برنامه کمی کار شود، می تواند به پروژه ای جالب تبدیل گردد. این شد که هر روز تلاشمان را افزایش دادیم و بیشتر از قبل روی این برنامه کار کردیم و تا حد زیادی به انعطاف پذیری و تاثیرگذاری آن افزودیم. در نهایت ما آماده بودیم تا یک بازی کامل را منتشر کنیم. در آن زمان استودیویی در کار نبود، پس ما تصمیم گرفتیم تا استودیویی با نام Pwnee تشکیل دهیم تا عملا قادر به انتشار بازیمان باشیم. به نظرمان بازی Cloudberry Kingdom برای عنوان اول استودیو، اثری مناسب است و تمام اعضای گروه بسیار هیجان زده اند که نهایتا موفق به انتشار محصولی شده‌اند.

۲.  Cloudberry Kingdom یکی از بهترین پلتفرمرهای حال حاضر بر روی PC و کنسول ها می‌باشد. نظر شما در رابطه با طراحی مراحل، گرافیک بصری بازی و در نهایت درجه سختی مراحل چیست؟

تمام مراحل بازی توسط الگوریتمی به وجود آمده اند که توسط جردن ساخته شده بود. این الگوریتم بدین شکل عمل می کند که مراحلی را به صورت تصادفی (رندوم) با توجه به سطح توانایی های بازیباز تولید می کند. دو سال از زمان ساخت این بازی فقط صرف این شد تا این الگوریتم بیاموزد مراحلی طراحی کند که هربار هیجان انگیز و سرگرم‌کننده‌تر باشند. و حال پس تلاشهای فراوان وقتی شما در حال بازی کردن هستید، هیچ مرحله ای را دوبار ملاحظه نخواهید کرد و تمام مراحل تولید شده منحصر بفرد می‌باشند. این روند تمرکزش را بر روی توانایی های بازیباز قرار می‌دهد تا حفظ کردن مراحل و سپس رد کردن آنها. طرح‌های هنری Cloudberry Kingdom نیز بدین دلیل انتخاب شدند که بسیار دوستانه به نظر میرسیدند و از بازیباز صمیمانه دعوت به بازی می کردند، این موضوع به سرگرم‌کننده بودن بازی کمک به سزایی کرده است. بازیباز با دیدن طراحی ها ترقیب می شود تا بازی را امتحان کند و وقتی وارد مراحل می شود، آنها آنچنان سرگرم کننده اند که بازیباز یک لحظه هم نمیتواند کنترلر را زمین بگذارد. در این لحظه است که بازیباز در برابر سرگرمی بی‌دفاعست!

داستان Cloudberry Kingdom عمدتا توسط دوستانمان در استودیو های Tigar Hare انجام پذیرفت. آنها اکثر اسکریپت را نوشتند و صحنه های سینمایی بازی را نیز طراحی و تولید کردند.  در کل از نحوه ی داستانسرایی بسیار راضی هستیم و داستان بسیار خوبجا افتاده است. بازی بسیار بسیار آسان شروع می شود و در پایان نیز می تواند بسیار بسیار سخت به اتمام رسد. هنوز هم افرادی هستند که سعی می کنند آخرین مرحله‌ی بازی را که به صورت هدیه قرار داده بودیم, رد کنند.

togetherforever

۳.  کمی درباره ی گیم پلی بازی بر روی کنسول Wii U و PS Vita برایمان بگویید؟ آیا جنبه های خاصی رو برای این کنسول ها در نظر گرفته‌اید مانند cross-play بین دو کنسول vita و ps3؟ و یا TV-OFF در Wii U؟

ما هنوز در حال تکمیل نسخه PS Vita این بازی هستیم، اما بازی رو بر روی Wii U منتشر شده است. برای نسخه Wii U، این قابلیت که بازیباز بدون روشن کردن تلوزیون نیز بتواند به انجام این بازی بپردازد تعبیه شده است، بنابراین آزادی عمل بیشتری دارید تا تصمیم بگیرید کجا به انجام Cloudberry Kingdom بپردازید. ما امیدواریم که بتوانیم قابلیت های دیگری نیز برای نسخه PS Vita در زمان انتشار، قرار دهیم.

۴.  چه چیزی باعث شد تصمیم بگیرید تا بازی را بر روی فروشگاه اینترنتی Wii U یعنی eShop نیز به فروش برسانید؟ برایمان از تجربه‌ی همکاری با سونی و نینتندو توضیح دهید؟

زمانی که Wii U آماده می‌شد، بازی ما نیز در مرحله تکمیل شدن قرار داشت، پس تصمیم گرفتیم که بازی را بر روی این پلتفرم نیز آماده سازیم. وقتی موضوع سر تجربه ی همکاری با نینتندو و سونی میرسد، هردوی آنها با آغوشی باز همکاری با ما را پذیرفتند. زمانی که ما با این دو شرکت تماس حاصل کردیم، Cloudberry Kingdom در مراحل اولیه ساخت به سر میبرد ولی با این حال هر دوی آنها بسیار پذیرا بودند و اعضای ما را در تمام مشکلاتی که در طول ساخت به آنها بر میخوردیم، همراهی و کمک‌رسانی می‌کردند. در حال حاضر Cloudberry Kingdom در PSN، XBLA و eShop از قابلیت‌های یکسانی بهره میبرد و قیمت یکسانی دارد.

۵.  نظر شما در باره ی فروش بازی بر روی  PSN و eShop چیست؟ آیا بازخوردها در انجمن های Miiverse کمکی به شما کرد؟ نظرتان درباره‌ی کاهش قیمت جدید Wii U چیست؟ برنامه ای برای پورت کردن بازی بر روی 3ds دارید؟

ما از عملکرد Cloudberry Kingdom بسیار راضی هستیم. تجربه های زیادی را در طول ساخت این بازی کسب کرده‌ایم و بازخوردهای زیادی نیز دریافت شده است و هم اکنون مسائلی در بازی وجود دارند که در  آینده آنها را بهبود خواهیم بخشید. انجمن Miiverse بسیار بهتر از آن چیزی بود که تصور می کردیم، طرفداران بازی همچنین طراحی های زیبای زیادی را در فروم قرار دادند! با توجه به اینکه PS4 و Xbox One  به زودی منتشر خواهند شد، به نظر من کاهش قیمت Wii U بسیار به موقع بود. این که قدمی از رقیبان خود جلو باشید هیچ ضرری ندارد! مدتی است که به 3DS علاقه مند شده‌ایم و در حال حاضر تحقیقاتی را انجام می‌دهیم تا امکان پرت کردن بازی بر روی این دستگاه را مورد بررسی قرار دهیم. این تحقیقات مدتی زمان خواهد برد، اما از هم اکنون درمورد امکانپذیر بودن پورت شدن بازی بر روی 3DS بسیار هیجان زده‌ایم.

۶.  بحث در مورد اینکه wii u یک پلتفرم نسل بعدی است یا نه بسیار شدت گرفته. نظر شما در مورد این موضوع چیست؟ خواهشا کمی بیشتر در مورد سخت افزار Wii U برایمان توضیح دهید.

فکر میکنم این موضوع ارتباط مستقیمی دارد با تعریفی که از “نسل بعدی” ارائه می‌دهید. Wii U کنسول فوق العاده ای است همراه با مکانیزم و گیمپلی‌هایی که بازیسازان قادر به پیاده‌سازی بر روی آن هستند.ا ولین باری که با آن به بازی کردن پرداختیم عاشق آن شدیم. iهمانطور که اکثرا سخت‌افزار Wii U را می‌شناسند، چیز خارق العاده ای درباره ی آن وجود ندارد. اما نینتندو همانطور که از خط مشی تولید Wii نیز پیدا بود، به دنبال سخت افزار خارق العاده نیست. در واقع هر سیستم روش جدیدی از بازی کردن را ارائه میدهد، چیزی که بسیار عظیم و هیجان انگیز است، اما هیچ یک از آنها دارای بهترین پردازنده و یا بهترین سیستم حال حاضر نبوده‌اند.

۷.  در مقوله ی سخت افزار، اگر امکان پذیر است، از تجربه‌ی تیم خود در پیاده‌سازی بازی بر روی Wii U برایمان توضیح دهید؟ کار سختی بود؟

زمانی که کار بر روی Cloudberry Kingdom را آغاز کردیم، انتظار نداشتیم که بازی بر روی پلتفرم‌های مختلف منتظر شود…به همین دلیل مرتکب اشتباهات فراوانی شدیم. ما تمام بازی را در #C برنامه نویسی کرده بودیم، در حالی که Wii U کدهای نوشته شده در آن زبان را تشخیص نمیدهد. بنابراین مدت زمان بسیار زیادی صرف تبدیل کد به زبان ++C شد. این پروسه بسیار طاقت‌فرسا بود. اما به طور کلی پورت کردن همه چیز و انتقال آنها به سیستم بسیار ساده انجام پذیرفت. هر سیستم در واقع خوبی‌ها و بدی‌های خاص خودش را دارد اما در کل ساخت بازی برای Wii U تجربه ی مثبتی بود.

scr shot 5

۸.  همانطور که می دانید در نسل جدید نینتندو، سونی و مایکروسافت توجه بیشتری را معطوف بازیهای مستقل کرده اند. چه احساسی نسبت به این سیاست دارید؟

ما بسیار هیجان زده‌ایم که هر سه کنسول تمرکز بیشتری را بر روی بازیهای مستقل گذاشته‌اند. در حالی که کیفیت ساخت بازی های مستقل قابل قیاس با کمپانی های بزرگ نیستند، بازیسازان مستقل بیشتر بر روی جنبه های گیمپلی و داستانی بازی تمرکز کرده اند. از صمیم قلب امیدواریم که بازیسازان مستقل روزبه روز مشهور شوند، زیرا این گروه ها در صنعت گیم خلاقیت فراوانی به خرج می‌دهند.

۹.  آینده ی بازیسازان مستقل را در شبکه استیم و بازیبازان پلتفرم PC را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

فکر می‌کنم بازیهای مستقل به خوبی حضورشان را در استیم ادامه خواهند داد. در حال حاضر به نظر می‌رسد بازی با PC در مکان مناسبی  در بین گیمرها قرار دارد و نیز استیم پشتیبان اکثر بازیهای PC حال حاضر است. آنها کارهای بسیار خوبی را به انجام رسانده‌اند، و من انتظار دارم که به همین منوال نیز کارشان را ادامه دهند. اخیرا نیز با معرفی Steam Machine و کنترلر جدیدشان، دور از ذهن نیست که برخی کنسول بازها را به PC باز تبدیل کنند! مشاهده ی رقابت PS4 و Xbox One و Steam Machine در نسل بعد بسیار جذاب خواهد بود.

scr shot 15

۱۰.  و در پایان، به عنوان اولین تجربه ی کار با Wii U و PS Vita نظرتان راجع به آینده‌ی بازی‌های بر روی این دو کنسول چیست؟

فکر می‌کنم که این دو سیستم کاملا متفاوتند، و هرکدام در زمینه های خاصی بسیار خوب عمل می‌کنند. Wii U برای بازی کردن با گروهی از دوستان در آن واحد بسیار مناسب است. در واقع دستگاهی مناسب برای سرگرمی در مهمانی هاست. PS Vita نیز به علت قابل حمل بودنش بسیار خوب می باشد. اینکه شما در هر زمان و مکانی این امکان را دارید تا با آن به بازی کردن بپردازید، در یک مغازه، در اتوبوس، در صف و … بسیار جذاب است. به نظرم این دو سیستم هر کدام در راه خودشان خوب عمل خواهند کرد و تعدادی بازی جدید نیز در راه هست که نشان خواهد داد این دستگاه‌ها تا چه حد سرگرم‌کننده و هیجان انگیزند.

 با تشکر از پوریا معمارور

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

اختصاصی گیمفا: مصاحبه با T.J Lutz معاون و مؤسس استودیو Pwnee - گیمفا
اختصاصی گیمفا: مصاحبه با T.J Lutz معاون و مؤسس استودیو Pwnee - گیمفا
اختصاصی گیمفا: مصاحبه با T.J Lutz معاون و مؤسس استودیو Pwnee - گیمفا
اختصاصی گیمفا: مصاحبه با T.J Lutz معاون و مؤسس استودیو Pwnee - گیمفا
اختصاصی گیمفا: مصاحبه با T.J Lutz معاون و مؤسس استودیو Pwnee - گیمفا
اختصاصی گیمفا: مصاحبه با T.J Lutz معاون و مؤسس استودیو Pwnee - گیمفا
اختصاصی گیمفا: مصاحبه با T.J Lutz معاون و مؤسس استودیو Pwnee - گیمفا
اختصاصی گیمفا: مصاحبه با T.J Lutz معاون و مؤسس استودیو Pwnee - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

اختصاصی گیمفا: مصاحبه با T.J Lutz معاون و مؤسس استودیو Pwnee - گیمفا