ارتش یک نفره!|تاریخچه بازی Splinter Cell - گیمفا
ارتش یک نفره!|تاریخچه بازی Splinter Cell - گیمفا
ارتش یک نفره!|تاریخچه بازی Splinter Cell - گیمفا
ارتش یک نفره!|تاریخچه بازی Splinter Cell - گیمفا
ارتش یک نفره!|تاریخچه بازی Splinter Cell - گیمفا
ارتش یک نفره!|تاریخچه بازی Splinter Cell - گیمفا

ارتش یک نفره!|تاریخچه بازی Splinter Cell

کسری نراقی
۱۰:۴۹ ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
ارتش یک نفره!|تاریخچه بازی Splinter Cell - گیمفا

خیلی تعجب آور است. خیلی وقت پیش وقتی میخواستیم یک بازی را تا انتها برویم کارمان به کلی فکر و تدبیر و کلنجار رفتن و بعضا کد تقلب و همفکری و مشورت و این حرفها میکشید! اینروزها وقتی عنوانی را شروع میکنیم بایستی کلی دعا کنیم که خداوندا کاری کن بیش از ۳-۴ ساعت طول بکشد و خلاصه کمی هم فسفر مغزمان را بسوزاند! اینقدر فلش و راهنما و جهت یاب در تصویر بازی مشاهده میکنیم که ناخواسته و به صورت خودجوش بازی تمام میشود. دلیل ماندگاری خیلی از چیزها را یاد گرفته ام. معجون زمان تنها عناصری را در خود حل میکند و با خود حمل میکند که ارزشش را داشته باشند. چیزی که بدست آوردن آن مشکل باشد,سخت هم از کف میرود! اگر زمانی آن چیز سخت بدست آمده را نیز از دست دادید و یا تمام شد خیلی دیر از یادها میرود و یا شاید هم هیچ وقت نرود. عنوانهای قدیمی دنیای بازیها مانند Splinter Cell ماندگارند. از اولین نسخه آن چیزی حدود ۱۱-۱۲ سال میگذرد, اما هنوز هم ارزش امتحان کردن را دارد! عنوانهای قدیمیتر گیمر را بیشتر به چالش میکشیدند, بیشتر فکر و ذهن مخاطب را درگیر میکردند و بعد از عبور از مانع فکری یا عملیاتی, کشیدن نفسی راحت خیلی لذت بخش بود. اینکه زمانیکه به رختخواب هم بروید و کماکان به مانع فکری بازی بیاندیشید, هنر سازندگان بازیهای قدیمی بوده است.

دنیای مخفی کاری یکی از لذت بخش ترین سبک های بازیها به حساب میاید. گذاشتن هدفون ها در گوش, تجربه در سکوت کامل محیط و تمرکز کامل و استفاده از راههای کاملا بی خطر و مخفیانه برای از بین بردن دشمنان و نفوذ به پایگاههای آنان!  وقتی بدانید کسی را هدایت میکنید که او از هر نظر کامل و بی نقص است, حرفه ای است خیال شما نیز راحت میشود و اعتماد به نفس بالایی پیدا میکنید, چیزیکه در دنیای واقعی هم قابل تصور است. تجربه ای که Splinter Cell در اختیار ما گذاشت تجربه ای ناب از کشتن ها در تاریکی شب و زیر باران, نفوذ از داخل کانالهای کولر و فرود بر سر دشمنان, زدن مهر خاموشی بر چراغهای اتاقها و سالنها, ورود به چادرهای صحرایی و برج ها و مناطق ممنوعه بدون احوال پرسی با دشمنان بود. آمده ایم خاطراتی را ورق بزنیم, قفسه ای مربوط به یکی از بازیهای خوب را باز کنیم و ببینیم چه خاطراتی با آن داشتیم. اگر با یاد قسمتهایی از بازی اشک گوشه چشمانت جاری شد خجالت نکشید. انسانها جز برای چیزی که دوستش دارند اشک نمیریزند باقی ریاکاری است. با ما همراه باشید…

splinter

بعضی عناوین در دنیای بازیها مخاطبین خاص دارند. نمیدانم تا بحال دل به عنوانی داده اید یا نه ولی بازی اسپلینتر سل دقیقا عنوانی بوده است که بایستی به آن دل میدادید تا به عمق شیرینی و زیبایی اون پی ببرید. عنوانی که لقب بهترین بازی ایکس باکس را بر خود دید جوایز زیادی برای صداگذاری و دوبله بی نظیر آیرون ساید دریافت کرد. مورد تحسین منتقدین از بعد بخش گرافیکی قرار گرفت و طرفداران و مجذوبان زیادی را برای بخش گیم پلی توانمند و شیک خود بدست آورد. ماجرا به سازمان NSA برمیگشت. گروهی که در کنار سازمان CIA اطلاعات جمع میکردند و عملیات مخفی و سری انجام میدادند و افراد زبده چه از بعد دانش و چه از بعد توانایی جسمانی و تکنیکی و تاکتیکی جذب میکردند. یکی از افراد با سابقه و مورد اعتماد سازمان سم فیشر بود که او عملیاتهای بی شماری در خاک فرانسه,کره,ژاپن,آمریکا,عراق و…انجام داد. کاراکتری که شما در این مجموعه سری بازی آن را کنترل میکردید بسیار خونسرد,حرفه ای,خشن,بعضا شوخ,مورد اعتماد,با اعتماد به نفس و البته خوش صدا بود. به جرات میشود گفت سم فیشر را بایستی از صدای آقای آیرون ساید شناخت. صدایی که کاملا روی چهره سم مینشست و بسیار بم و در عین حال مردانه و شیک بود. نکته جالبی که شما در این سری بازی آن را تجربه میکنید تغییرات محسوس و نامحسوس شخصیت سم در کنار ماجراهایی از افراد داخل و بیرون سازمان و همچنین محتوای عملیاتها است. سم خشنتر میشود. بی حوصله تر. انتقام جو. عبوس تر. این روند تغییر شخصیتی سم, شما را پای پلتفرمتان نگاه خواهد داشت تا بیشتر وارد عمق شخصیتی او شوید. نسخه به نسخه ما تغییراتی را در بازی و البته شخصیت سم میدیدیم که مهمترین آنها تغییرات عمده دو نسخه آخر بود که شالوده بازی به کل تغییر پیدا کرد و به قول کارگردان بازی سازندگان بسوی عنوانی جیمز باندی حرکت کردند و میکنند! در حالیکه ما آنچه را که دیدیم و خواستیم و پسندیدیم چیزی نبود جز عنوانی مخفی کاری,بدون خونریزی و همراه با صداخفه کنها و حرکت در تاریکیها و انجام عملیاتها با نهایت امنیت و سکوت کامل! با ما همراه باشید تا بررسی داشته باشیم به نسخه های مختلف این سری بازی محبوب و قدرتمند.

splinter 01

Splinter Cell 2002
Ubisoft
Xbox/Pc/Game Cube/Game Boy/N-Gage/Mobile/Macintosh/Ps3
Metacritic 93 For Xbox

سال ۲۰۰۲ اولین نسخه بازی به دستان سازنده فرانسوی خود راهی بازار شد و لقب بهترین بازی ایکس باکس را با خود به یدک کشید. ماجرا از این قرار بود که تعدادی از افراد سیا در گرجستان ناپدید شدند و حال سم فیشر میرود برای یافتن و جستجو در مورد آنها. گرفتن نمرات بالا و میانگین ۹۳ موفقیت چشمگیری به حساب میامد. بازی برای کنسول سونی همزمان با ایکس باکس منتشر نشد ولی بعدها نسخه Ps3 آن روانه بازار شد. عنوان مخفی کاری نابی که بعدها الهام بخش آثاری بی شماری شد. محبوبیت این سری بازی از همین نسخه شروع شد.

splinter 03

Splinter Cell Pandora Tomorrow 2004
Ubisoft
Pc/Xbox/Ps2/Game Cube/Game Boy/Mobile/Ps3
Metacritic 93 For Xbox

موفقیت خوب نسخه اول بازی تیم سازنده را برآن داشت تا دو سال بعد یعنی سال ۲۰۰۴ پرده از نسخه جدید بازی بردارند. نام بازی نام اسم رمز عملیات تروریستها بود. عنون Pandora Tomorrow توانست نظر منتقدین را بار دیگر جلب کند و عنوان موفقی از آب دربیاید. محیطها از فضاهای بسته ساختمانی به فضاهای باز و جنگلی و فرودگاهی تغییر پیدا کرده بودند که اتفاقا چیزی از جذابیتهای بازی کم هم نکرد و اقبال عمومی خوبی نیز بدست آورد. اینبار بازی برای کنسول سونی نیز به بازار آمد و میانگین ۹۳ بار دیگر از سوی منتقدین مهر تاییدی بر این بازی زیبا و دل نشین زد! مکانهای بازی فرانسه و اسرائیل و… بودند.

splinter 02

Splinter Cell Chaos Theory 2005
Ubisoft Montreal
Pc/Xbox/N-Gage/Ps2/Ds/3Ds/Game Cube
Metacritic 94 For Xbox

اما سال ۲۰۰۵ بهترین سال برای این سری بازی بود. تئوری آشفتگی به بازار آمد! وای خدا من که چه عنوان با ارزشی بود. سلاح ها تغییر پیدا کرده بودند و برخی افزودنیهایی به آنها اضافه شده بود. گرافیک بازی به لطف پیکسل شادر ۳ و خلق دنیای سایه ها و نورپردازی اغواگرایانه حقیقتا مسحور کننده شده بود. محیطهای بازی به کره و ژاپن هم سفر میکرد و طراحی چهره شخصیتها بی نظیر انجام شده بود. یک گیم پلی درگیرکننده و عبور از مراحل به شیوه های مختلف هر بازیبازی را بی رحمانه مجذوب خود میکرد. زمان زمانی بود که منتقدین لب به ستایش گرافیک بازی زدند. گیم پلی بازی خارق العاده معرفی شد. کسب نمره ۹۴ برای میانگین بازی حیرت انگیز بود و به جرات میتوان گفت اگر همین الان در سال ۲۰۱۳ هم این عنوان ۲۰۰۵ ای را بازی کنید برای شما جذابیت خواهد داشت و قطعا خسته نخواهید شد! استفاده از چاقو, شکستن قفلها, پاره کردن چادرها با چاقو و…نکات بسیار خوب اضافه شده بودند. بازی یک اثری ناب برای این سری بود.

splinter 04

Splinter Cell Double Agent 2006
Ubisoft Montreal
Pc/Xbox/Ps2/Ps3/X360/Game Cube/Wii
Metacritic 89 For Xbox

وارد سال ۲۰۰۶ شدیم و نسخه ای دیگر از بازی به فروشگاهها و خرده فروشیها عرضه شد.عنوان جاسوس دو جانبه. بازی قرار بود ماجرای تاثیر کشته شدن دختر سم را بر روی او روایت کند. سم شکسته شده بود کاملا این را از طراحی خیلی خوب چهره او میشد دید. قرار بود در این نسخه ما تم خاکستریتری را ببینیم و همینطور هم شد. ماجرای ورود سم به گروه JBA به موازات خدمت به سازمان NSA که با قرار دادن خط اعتماد در گوشه تصویر به راحتی میتوانستید محبوبیت و اعتماد خود را در دو گروه بسنجید. وجود دو پایان در داستان بازی از نکات خوب بازی بود و در نهایت در یکی از آنها از بین رفتن دوست و همکار و رئیس همیشگی سم فیشر یعنی آلبرت به دستان خود سم! و البته دروغی که خود آلبرت به سم در مورد کشته شدن دخترش به وی گفته بود! بازی مراحلی را در زندان ادامه روایت میکرد که از نکات خوب بازی بود زیرا کاملا میتوانست تم خاکستری و رو به سیاه و اتمسفر افسرده و سنگین متن بازی را نشان بدهد. موتور بازی دستخوش تغییرات زیادی نشده بود و اندک ایراداتی در بخش هوش مصنوعی بازی وجود داشت و همینطور کیفیت برخی بافتها که باعث شده بود این بازی امتیازات بالایی مانند نسخه قبلی نتواند بگیرد و به میانگین نمرات ۸۹ بسنده کند اما همچنان بازی کشش خوبی داشت!

splinter 05

Splinter Cell Conviction 2010
Ubisoft Montreal
X360/Pc/Iphone-Ipod/Macintosh
Metacritic 85 For X360

چند وقتی خبر از سم فیشر نبود تا اینکه چهره او به طور کامل تغییر پیدا کرد و نشان داده شد! موهای بلند و ریش حجیم و…چندان به مذاق طرفداران خوش نیامد و در حالیکه میشد دید بازی مراحل زیادی را برای ساخت طی کرده بود به طور کامل چهره سم تغییر پیدا کرد دوباره و با ته ریش و موهایی کوتاهتر به دنیای بازیها در سال ۲۰۱۰ بازگشت. نام بازی Convicion شده بود. محکوم. این نام تعبیر جالبی در خود بازی پیدا میکرد. محکوم به سرنوشت, به گرفتن انتقام, به شکست روحی و… بازی تغییرات زیادی را بر خود دیده بود. کم کم تم بازی از مخفی کاری اکشن به سمت اکشن مخفی کاری سوق پیدا کرده بود که به مذاق خیلیها منجمله خود بنده اصلا خوش نیامد. سیتم مارک کردن یعنی هدف گذاری روی چند دشمن و کشتن آنها خیلی عجیب و برای این سری بازی ناکارامد بود. اسپلینتر سل فلسفه اش مخفی کاری و حرکت در میان سایه ها و انجام عملیاتها در کمال سکوت و آرامش بود و نه حمله با هلی کوپتر و انفجارها و قهرمان بازی! همینطور هم شد ایراداتی در بخش گیم پلی و هوش مصنوعی گرفته شد تا بازی نتواند نمرات خوب گذشته را تکرار کند و به میانگین نمرات ۸۵ اکتفا کند. اما سورپرایزهای داستانی خوب مانند زنده بودن دختر سم و ملاقات او از نکات خوب بازی بود. گرافیک فنی بازی حرف های خوبی برای گفتن داشت و سایه پردازی و نورپردازی خوب بازی از نکات قوت بازی بودند.

splinter 07

Splinter Cell Black List 2013
Ubisoft Montreal
X360/Ps3/Pc/Wii U
Metacritic 84 For Ps3

چند وقتی است نسخه جدیدی از بازی با نام لیست سیاه نیز منتشر شده است که به هیچ عنوان قصد بازگویی داستان و یا مسائلی پیرامون آن را نداریم زیرا ممکن است خیلیها آن را هنوز تجربه نکرده باشند و هنوز به تاریخ به آن شکل نپیوسته است ولی باید بگوییم دقیقا مانند عنوان کانویکشن, اکشن همراه با کمی مخفی کاری هست و میانگین نمرات ۸۴ را برای خود دست و پاکرده است ولی به شخصه نسبت به نسخه قبلی حقیقتا بیشتر پسندیدم ولی آنچه که مشخص است ما طرفداران اسپلینتر سل این عنوان را با همان شالوده و پی یعنی سبک مخفی کاری میخواهیم و نه یک عنوان در سبک و سیاق جیمز باند. ما یک جیمز باند داریم همان کافی است. باید بگوییم صداپیشه سم فیشر آقای آیرون ساید نیز کنار گذاشته است و سم قابلیت صحبت به زبان پارسی را نیز در این نسخه دارا است. باقی مسائل بماند تا تمام عزیزان آن را تجربه کنند. اگر یوبی سافت را دوست داشته باشم تنها برای سه آی پی ارزشمند و دوست داشتنی اوست.شاهزاده پارسی,اتحاد برادران و اسپلینتر سل. به امید بازگشت این سری بازی محبوب و قدرتمند به اصالت قدیمی و ارزشمند خود. ممنون که تا پایان همراه ما بودید.

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

ارتش یک نفره!|تاریخچه بازی Splinter Cell - گیمفا
ارتش یک نفره!|تاریخچه بازی Splinter Cell - گیمفا
ارتش یک نفره!|تاریخچه بازی Splinter Cell - گیمفا
ارتش یک نفره!|تاریخچه بازی Splinter Cell - گیمفا
ارتش یک نفره!|تاریخچه بازی Splinter Cell - گیمفا
ارتش یک نفره!|تاریخچه بازی Splinter Cell - گیمفا
ارتش یک نفره!|تاریخچه بازی Splinter Cell - گیمفا