طلوع خورشید پارسی|تاریخچه بازی Prince Of Persia
یکی بود یکی نبود. شاهزاده ای بود, شاهزاده ای از سرزمین پارسیان. سرزمین پارسیانی که هنرشان,قدرتشان,مهربانیشان,علمشان,فرهنگشان شهره عام و خاص بود. پرنس ما برای سرزمینی بود که وسعتش آرزوی هر پادشاهی و مردمانی با فرهنگ که رویای مردمان دیگر سرزمینها بودند. پرنس ما بسیار خوش چهره و خوش زبان و خوش قلب بود. مانند الگویی از مردم سرزمینش! پرنس ما شجاع بود,زیرک بود,چابک بود به مانند تمام قهرمانان سرزمین مادریش. پرنس ما به همراه پدرش خیلی از کشورها را فتح میکردند. سرزمین پارسیان روز به روز وسیعتر و شکیلتر میشد و چه با شکوه بود آن همه قدرت و عظمت و دانش. اما پرنس ما مثل همیشه فریب وزیر نابکاری را خورد. وزرایی که خیلی در طول تاریخ به سرزمین پارسیان خیانت کردند. پرنس ما انتقام گرفت مانند تمام شیرپاک خوردگان پارسی که نمیگذاشتند باطل جای حق را بگیرد و عدالت لگد مال شود! پرنس ما در راه انتقامش عاشق شد. به مانند تمام مردهای سرزمین آریایی که عشقشان پاک و آوازه عشقشان فراگیر و همه گیر بود! پرنس ما خیلی زود جا در دل همه باز کرد به مانند تمام انسانهای شجاع و پاک دل سرزمینش. اما پرنس, دیری نپایید که سرزمینش را غرق خون دید! خیانت دید. دشمنی دید. خرافات دید. سرزمین محبوبش و زادگاهش به بیغوله ای مبدل شده بود. شهر به آتش کشیده شده بود. تکه تکه سرزمینش از دست رفت. مردمانش افسرده تر و نا امیدتر شدند. پرنس خسته تر از همیشه. خسته از بیهوده جنگیدن. خرافات, مردمانش را از حقیقت و درستی غافل کرده بود و او نمیتوانست به تنهایی جلوی آن را بگیرد. دیگر نشانی از سرزمین پارسیان باقی نمانده بود. پرنس نیز با دیدن وضع پیش آمده میدان مبارزه را ترک گفت و خیلی وقت است دیگر از او خبری نداریم. او برای حال مردمانش افسوس میخورد. اما چه حاصل؟! اینروزها کسی برای تاریخ کشورش وقت نمیگذارد. همه سرشان شلوغ شده است. اینقدر شلوغ که برای درآوردن تکه نانی برای سیرماندن مجبورند تمام روز خویش را بدوند. این روزها دیگر کسی از پرنس ما حال و احوالی نمیگرد. اینروزها همه خوابند …
عشق پارسی
کمتر گیمری را میتوان یافت با دنیای شیرین و مهیج سری بازی شاهزاده پارسی آشنایی نداشته باشد. دلایل محبوبیت این سری بازی در کنار مهیج بودن,شیرین بودن,مسحورکننده و سرگرم کننده بودنش, به اشاره به ریشه هایی از پارسی بودن و موسیقی این سری میتوان اشاره کرد. داستان یک شاهزاده که اتفاقات و ماجراهایی برای زندگی وی میفتد,از نجات شاهزاده خانوم بگیرید تا فتح سرزمین ها و اتفاقات سه گانه محبوب آن یعنی نبرد با وزیر خائن,مبارزه با سرنوشت شوم,نجات سرزمین مادری و حتی در نسخه ای نبرد در کنار برادر بر علیه دشمن برای نابودی دشمنان و یافتن مدال و…عنوان شاهزاده پارسی از زمان شروع کار خود و کلیک اولین نسخه اش به صورت سکو بازی و دو بعدی منتشر شد. چیزیکه همیشه همراه شما در این سری بازی خواهد بود پریدنها,جست و خیزها,نبردها با شمشیر و حرکات آکروباتیک است. محبوبیت این سری بازی چه در کشور ما و چه در دنیا میشود گفت مثال زدنی است. کسب امتیازات خوب,فروش بالا و شهرت و محبوبیت از جمله نکات ارزشمند این سری بازی هست.هیچ گاه صف خرید نسخه جدید این بازی که منتشر میشد را در فروشگاهها از یاد نخواهم برد. شوق صحبت از نسخه قبلی در حالیکه نسخه جدید در دستان مردم بود و با یکدیگر از محسنات نسخه های قبلی سخن میگفتند تا به منزل رسیده و نسخه جدید را تجربه کنند.لذت تجربه نسخه های مختلف این بازی برای خود بنده نیز خیلی مهیج و جالب بود. اعتیاد به این بازی و اتمام آن در نهایتا دو روز که خواب و خوراک را از من میگرفت. حلاوت و شیرینی مراحل و داستان پرکشش بازی که مدام در تمام ثانیه ها با من همراه بود.حل معماهای شیرین و بعضا چالش برانگیز به ویژه در نسخه شن های زمان,داستان سیاه و بسیار جالب نسخه مبارز درون و خلاصه کلی سرگرمی و رنگ بندی و جست و خیزهای جالب در نسخه های ابتدایی بازی.عنوانی که امروز تاریخچه آن را در اختیار دارید و در حال مطالعه چند نسخه آن هستید,یکی از محبوبترین و زیباترین عناوین دنیای بازیهای ویدئویی است. تصور و مجسم کردن حتی یک مرحله از این سری بازی در ذهنتان نیز خوشایند و لذت بخش است. آن موسیقی بسیار جالب و گوش نواز به ویژه در نسخه ۲۰۰۸ که یک موسیقی تقریبا با تم ایرانی بود و داستانی برگرفته از خدایان خوبی و بدی با دین زردتشت و دین اصیل و قدیمی ایرانیان نیز از نکات بارز و چشمگیر این بازی هستند.با مرور هر تصویر کاور نسخه های این بازی ناخوآگاه تصاویر مراحل بازی و شخصیت های دوست داشتنی آن در جلوی چشمانتان عبور میکنند و معاشقه میکنیم با تمامی خاطرات خوب این بازی که این سری شیرین بر ما ارزانی داشت.
سال ۱۹۸۹بود که اولین نسخه بازی شاهزاده پارسی به صورت دو بعدی و سکوبازی منتشر شد.تم معمایی و ماجراجویانه بازی چربش داشت و در روند داستانی شما به زندان خواهید افتاد و فرار میکنید و بعد به سراغ نجات شاهزاده میروید و…بخش ارزشمند بازی معماهای خوب بازی بود و بیش از ۲ میلیون نسخه از بازی به فروش رسید. منتقدین نظرات مثبت و خوبی به این نسخه از بازی داشتند.
نسخه بعدی بازی, سایه و مشعل, عنوانی بود که فروش بیشتری داشت و باز هم دست پخت جردن مچنر بود که نسخه اول را نیز او ساخته بود.این عنوان سال ۱۹۹۳ منتشر شد. بازی کماکان دارای مبارزات شمشیری و جذاب و همینطور معماهای شیرین بود و گرافیک بازی به لطف موتور گرافیکی Custom Built پیشرفتی بهتر داشت و موسیقی بازی کماکان نقطه قوت بازی بود اما از اقبال عمومی کمتری این نسخه بهره برد و آن هم عدم نوآوری جدی و بهتر در این نسخه بود.(این نسخه بعدها دوباره بازسازی شد)
سال ۱۹۹۹ بود.کم کم بازیها وارد دنیای سه بعدی میشدند و شاهزاده ما نیز از این قاعده مستثنی نبود. شاهزاده پارسی سه بعدی وارد بازار شد. بازی باز هم گرافیک بالاتری پیدا کرده بود و کماکان گیم پلی مهیجی داشت اما متلسفانه از اندک ایرادات بخش دوربین بازی و همچنین عدم کشش در بخش داستانی رنج برد و نتوانست آن طور که باید و شاید به موفقیت نسخه اول این سری برسد. اما توانست نسخه دوم را جا بگذارد و با میانگین امتیازات ۷۳ نمرات نسخه قبلی را ارتقا بخشد. هر سه نسخه بعدها برای کنسولهای نسل بعد به صورت تجدید عنوان منتشر شدند. نمرات نسخه اول روی ایکس باکس ۳۶۰ بسیار خوب بود و توانست میانگین ۸۲ را به خود اختصاص دهد. نسخه دوم شاهزاده پارسی میانگین ۶۳ را گرفته بود!
اما نوبت به سه گانه جادویی یوبیسافت رسید. سال ۲۰۰۳ بود و اولین بخش از این سه گانه با نام شن های زمان منتشر شد. بازی بسیار مورد ستایش منتقدین قرار گرفت. از بعد موسیقی حیرت انگیزش که البته تمی عربی بر خود داشت بگیرید تا شخصیت پردازی خوب,صداگذاری عالی,طراحی مراحل بسیار متنوع و جالب,معماهای شیرین و بعضا چالش برانگیز,روایت خوب داستانی,داستان پرکشش و جذاب,گرافیک هنری شگفت انگیز که آن سال کلی جایزه از سایتها و مجلات معتبر دریافت کرد,همه و همه نشان داد که این بازی مورد اقبال جمعی خیلی خوبی قرار گرفته است. حرکات آکروباتیک زیبا و شروع درگیرکننده و پایان جذاب بازی نکات قوت بازی بودند. داستان نبرد ایران و هند و بدست آوردن شن های جادویی بود ولی همان شن ها بلای جان سپاه ایران و شاهزاده ما شد. شن ها جادویی بودند و روی افراد تاثیرگذاشتند و همه به صورت شنی شدند و خلاصه پرنس بایستی خنجری را می یافت و آن را در گوی شنی وارد میکرد تا عمل تبدیل انسانها به موجودات عجیب متوقف شود و…این وسط وزیر خائنی این عمل شوم و این فکر فرو کردن خنجر در گوی و آزاد کردن ارتش شنی را در فکر فرمانده انداخت, که پرنس ما او را از پای درآورد! میانگین نمرات بازی ۹۲ بود که عالی ترین نمره ای بوده است که تابحال این سری بازی برخود دیده است!
نسخه بعدی بازی در سال ۲۰۰۴ منتشر شد که آن نیز با توجه به سابقه بسیار خوب بازی فروش بسیار بالایی داشت! بازی تمی سیاه گونه به خود گرفته بود و به سمت فرار و گریز و مبارزه کشیده شده بود و به جای معماهای شیرین نسخه اول جا را به مبارزات و کمبوها و نبردهای بسیار زیبا داده بود. از نبرد در کشتی بگیرید تا درون و بیرون و کاخ ها و مناطق سرسبز و…شاهزاده بایستی با سرنوشت شومی که بعد از آزادی شن ها پیدا کرده بود و آن مرگ بود به مبارزه میرفت و آن را تغییر میداد. چیزیکه ماهاراجه هندی گفته بود او نمیتواند سرنوشت خویش را تغییر دهد ولی او با کشتن داهاکا(غول تاریکی) توانست این کار را انجام دهد. اتفاق جالب و بالانس دو نسخه از سه گانه این سری بازی, تعادل بین بعد معما و مبارزه بود که نسخه اول با دوم کاملا معکوس بودند و در نسخه سوم باز هم شاهد تقریبا یک بالانس بودیم که البته باز بخش مبارزه میچربید! میانگین نمرات بازی از ۹۲ نسخه قبلی به ۸۳ تقلیل پیدا کرد و داد هواداران درآمد ولی این نسخه هیچگاه از ارزشهایش کم نشد و طرفداران بی شماری را برای خود بدست آورد زیرا دنیایش با دنیای شن های زمان کاملا متفاوت بود و شما تجربه جدیدی را تجربه میکردید!
نسخه بعدی بازی با نام دو تخت پادشاهی یا دو سریره در سال ۲۰۰۵ منتشر شد. بازی گرافیک بهتری را به نمایش گذاشت و نوع مبارزات تغییر کرد و به سیستم دکمه زنی هم در برخی جاها مبدل شد. پرنس یک حالت دو گانگی در اثر برخورد شن ها به وی پیدا کرده بود و به پرنس سیاه نیز تغییر میکرد. یک جورایی دو شخصیتی! شخصیت اول که خودش بود و شخصیت بعدی به پرنس سیاه تبدیل میشد که نوع مبارزاتش متفاوت میشد و با زنجیری به جان دشمنان می افتاد. بخش درشکه سواری بازی و برگشتن به بابل و طراحی این شهر از نکات خوب بازی بود. موسیقی بازی هم زیبا و طراحی کاخ بابل که آمیزه ای از رنگ بندیهای تند و ملایم,سفید و قرمز بود نیز از نکات خوب بازی بود. پرنسی که حال پخته تر شده بود. میانگین نمرات بازی ۸۵ بود که دو نمره ای از نسخه قبلی بالاتر رفت ولی باز هم به محبوبیت و قدرت نسخه اول نرسید!
سال ۲۰۰۵ نسخه دوم بازی با کمی تغییرات با نام Relevations برای چند پلتفرم و سیستم عامل گوشیها منتشر شد که شرکت Pipeworks زحمت آن را کشیده بود و میانگین نمرات ۶۵ را دریافت کرد!
سال ۲۰۰۷ نیز نسخه سوم بازی با نام Rival sword برای کنسول نینتندو و Psp با کمی تغییرات منتشر شد که میانگین نمرات ۷۰ را دریافت کرد! خود یوبیسافت سازنده و ناشر آن بود.
اما بهد از اتمام سه گانه شاهزاده در سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۰۸ خبری از ساخت نسخه جدید نبود زیرا یوبی سافت اعلام کرده بود تیم نیازی به استراحت دارد و باید ریکاوری کند! سال ۲۰۰۸ بازی شاهزاده پارسی وارد فاز جدیدی شد! بازی داستانی برای مبارزه با خوبی و بدی و خدای خوبی و بدی پیدا کرد. شخصیت زنی همراه شما در بازی بود که تکه کلامهای فارسی نیز داشت! گرافیک بازی به سل شید تغییر پیدا کرده بود و حقیقتا گرافیک هنری بازی چیزی جز عالی و زیبا نمیشد گفت! موسیقی بازی از فاز عربی بودن به سمت شرقی و ایرانی بودن سوق پیدا کرده بود. طراحی مراحل بسیار زیبا شده بود و منتقدین نیز استقبال خوبی از بازی به عمل آوردند. ماجرا در کل از این قرار بوده که دو برادر به جنگ با اهریمن میروند و در نهایت یکی از آنها آن (تاریکی و بدی) را درون درختی با نام درخت زندگی محبوس میکند اما پس از ۲۰۰ سال نگهبانان درخت کم کم از بین میروند و خلاصه اهریمن نجات پیدا میکند و آزاد میشود و حال این پرنس الاغ سوار ما که در بیابان تک و تنها نیز بوده است باید با اهریمن مبارزه کند و آن را شکست دهد. در نهایت منطقه به منقطه باغی که در آن وارد شده اید را پاکسازی میکنید و در نهایت هم اهریمن را هوتوتو… میانگین نمرات بازی ۸۲ بود که نسبت به سه گانه قبلی کمی کمتر بود ولی کماکان راضی کننده بود.
نسخه آخری که تا به امروز یعنی آبان ماه ۹۲ منتشر شده است نسخه شن های فراموش شده است که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد. داستان وقایع مابین نسخه اول و دوم سه گانه شاهزاده پارسی را روایت میکند. پرنس به دستور پدرش به سوی شهر آزاد پیش برادرش میرود تا با تجربه تر و جنگاورتر شود. او میبیند برادرش سلیمان برای نبرد با دشمن قصد دارد شن ها را آزاد کند و خلاصه پرنس میرود تا جلویش را بگیرد ولی موفق نمیشود و در نهایت سلیمان کشته میشود و پرنس انتقام وی را از راتاش میگیرد. حالا راتاش چه کسی است؟ به شما میگوییم,گویا ایشان از جن های خبیثی بودند که پرنس دخلش را میاورد و این کار میسر نمیشد مگر با کمک جن خوب و باکلاس ماجرا یعنی راضیه! موتور بازی موتور اساسینز کرید یعنی آنویل بود که نتوانست خیلی راضی کننده باشد. طراحی چهره خود پرنس از نکات خیلی خوب بازی بود. گیم پلی, جنب و جوش کمتری نسبت به دو نسخه آخر سه گانه داشت و امتیازات کمتری را نیز از منتقدین دریافت کرد. بخش گرافیک بازی نیز و همچنین! نکته بازی برای ما ایرانیان اینکه جن ها فارسی حرف میزدند. مثلا خبیثه میگفت: سلیمان باید از بین برود, قدرت مدالها از آن من است و این حرف ها. راضیه هم زمانیکه میخواست قدرتی را به پرنس بدهد فارسی صحبت میکرد, یا مثلا دشمنان در اتاق گنج, فارسی حرف میزدند. مشخص نشد شاهزاده برای ما بود یا آمریکاییها و در کل سازندگان سعی کردند با نام قدرت و عظمت پارسی یک شاهزاده آمریکایی تحویل دهند که به جای ته ریش و چشمان قهوه ای که زمان طراحی آن هم بدین شکل بود! یک شاهزاده شش تیغ با چشمان آبی تحویل دادند و موسیقی بازی در بیشتر مواقع و نسخه ها عربی بود! زبان انگلیسی بود! ولی در کل همین که نامش ایرانی بود و بابل که زمانی برای سرزمین پارسی بود به تصویر کشیده شد و در نسخه ۲۰۰۸ کلی داستان ایرانی قدیمی و زبان پارسی و موسیقی ایرانی وجود داشت جای شکر و تشکرش باقی است! امتیاز نسخه آخر در کمال ناباوری برای کنسول نینتندو ۷۷ بود که متاسفانه جالب از آب در نیامد. شاید یوبی تصورش بر این بود که بچه های تیم سازنده خیلی نیاز به استراحت دارند برای همین فعلا خبری از نسخه جدید بازی نیست تا بچه ها کاملا استراحت کنند. اما یکسری نسخه ها و دی ال سیها نیز منتشر شد که کمبوها و غول ها و مراحل جدیدی نیز اضافه شدند که از تعریفات آنها به دلیل مجال کمتر خودداری کردیم. مانند Epilogue در سال ۲۰۰۹ برای X360 و Ps3. نسخه The Fallen King در سال ۲۰۰۸ برای کنسول دستی Ds با میانگین امتیازات بد ۶۴! و نسخه هایی که حالا چند عنوان را شامل میشدند مانند سه گانه شاهزاده پارسی و یا نسخه های تجدید عنوان شده و با کیفیت بالاتر, که بعدا در سالیان بعد منتشر شدند.
شاهزاده هرچه که بود بسیار محبوب و پرطرفدار بود. سه گانه این بازی بسیار فروخت و بسیار محبوب شد. شاید به جرات بشود گفت یکی از سه عنوان مورد انتظار هر بازیبازی همین عنوان شاهزاده پارسی باشد!نسخه فیلم این بازی نیز در سال ۲۰۱۰ ساخته شد ولی با دریافت میانگین نمرات ۵۰ چندان موفق نبود ولی در مجموع فیلم بدی هم از آب درنیومد مانند آنچه در فیلم مکس پین شاهد آن بودیم. مایک نویل سازنده فیلم بود و شرکت والت دیزنی استدیو موشن پیکچرز کمپانی فیلم بود. ممنون که تا پایان همراه ما بودید.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
نظرات
اسم برادر پرنس مالک هست، نه سلیمان. سلیمان یکی از فرمانروایان ایران باستان بوده.(در واقع)
خوب بود
در واقع اسم برادرش سلیمان نبود و مالک بود و قصد داشت ارتش سلیمان و ازاد کنه
خوب و جامع بود ممنون .