جنگ بازی ها | قسمت اول‌‌ | Gran Turismo Vs. Forza Motorsport - گیمفا
جنگ بازی ها | قسمت اول‌‌ | Gran Turismo Vs. Forza Motorsport - گیمفا
جنگ بازی ها | قسمت اول‌‌ | Gran Turismo Vs. Forza Motorsport - گیمفا
جنگ بازی ها | قسمت اول‌‌ | Gran Turismo Vs. Forza Motorsport - گیمفا

جنگ بازی ها | قسمت اول‌‌ | Gran Turismo Vs. Forza Motorsport

دانیال نوروزی
۱۷:۳۴ ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
جنگ بازی ها | قسمت اول‌‌ | Gran Turismo Vs. Forza Motorsport - گیمفا

بزرگترین جنگ ها و درگیریهای سایتهای خبری/تحلیلی بازی و به طور کل هر جایی که بحث بازی بشه٬مربوط به مقایسه ی دو بازی یا دو کنسول هست.هیچوقت هم هیچ طرف و جناحی کم نمیاره و شکست نمیخوره.با این حال تصمیم گرفتیم تا بخشی رو راه بندازیم و نگاهی عمیق به بازی های مختلف کنیم و با آمار و ارقام بازی کنیم و ببینیم کدوم یک از جناحین درگیری حق بیشتری رو دارند.اول از همه با دو بازی مطرح سبک ریسینگ  شروع میکنیم : Gran Turismo عنوان نیمه شبیه ساز اتوموبیل (Simi-Simulation) در انحصار پلتفرم های سونی و Forza Motorsport در جناح مقابل و انحصاری پلتفرمهای مایکروسافت.

File:Gran Turismo logo.svg

سری بازی های GT به عنوان قدیمی ترین و اولین بازی سبک نیمه شبیه ساز اتوموبیل ساخته و پرداخته شده ی استودیو Polyphony و بخش سرگرمی های شرکت سونی٬اولین قسمت آن در سال ۱۹۹۷ پا به عرصه ی وجود گذاشت و برای کنسول نسل پنجمی Playstation 1 عرضه شد.

طراح و ایده پرداز اصلی این عنوان Kazunori Yamauchi است که علاوه بر بازی سازی٬یکی از رانندگان مطرح ژاپن و دنیا نیز به شمار میرود وی در سال ۱۹۹۲ شروع به ساخت بازی کرد و ۵ سال بعد اولین قسمت GT را عرضه داشت.از مشخصه های اصلی سری بازی های GT وجود صدها اتوموبیل لایسنس شده و کاملا منطبق با نمونه های اصلی در دنیای واقعی٬به همراه رابط کاربری پیشرفته برای Tune کردن اتوموبیلها است.از دیگر مشخصهای بارز این سری بازیها،کلاس بندی خاص است که بازیکن میتواند از رالی تا مسابقات فرمول ۳ را به راحتی در فضایی داینامیک با تغییرات شب و روز و آب و هوایی تجربه کند.

آمار فروش : 

 

سری بازیهای GT از اقبال خوبی در فروش برخوردار است.GT از دسامبر ۱۹۹۷ تا به امروز بیش از ۷۰ میلیون نسخه فروخته و به عنوان پرفروش ترین فرانچایز انحصاری تاریخ برند پلی استیشن و پرفروش ترین فرانچایز برند پلی استیشن شناخته میشود.در زیر میتوانید آمار دقیق فروش این سری را مشاهده کنید :

آمار فروش عناوین اصلی : بیش از ۵۷ میلیون نسخه

forosh

آمار فروش عناوین فرعی : بیش از ۱۲ میلیون نسخه ( برخی عناوین اعلام نشده اند)

janebi

همانطور که مشاهده میکنید‌٬آمار فروش بازی های سری GT در عناوین اصلی همیشه بیش از ۹ میلیون نسخه بوده٬پرفروش ترین عنوان این سری قسمت سوم و این سری بر روی کنسول تاریخی PS2 با نزدیک به ۱۵ میلیون نسخه است !

سری GT در نسل هفتم یک عنوان اصلی و دو عنوان فرعی داشته است.GT5 با فروشی معادل ۱۰,۶۶۰,۰۰۰ نسخه و GT5 : Prologue با آمار عجیب و حیرت انگیز ۵,۳۵۰,۰۰۰ نسخه٬ تا به امروز در نسل هفتم ظاهر شده اند و چندی دیگر نیز Gran Turismo 6 نیز برای کنسول PS3 عرضه خواهد شد که با یک نیم نگاه به سابقه ی فروش این فرانچایز٬حداقل فروش ۹ میلیونی برای آن پیش بینی خواهد شد. با این حساب تا به امروز این فرانچایز در نسل هفتم بدون احتساب نسخه ی PSP که ۴,۲۲۰,۰۰ میلیون نسخه فروش داشته است٬ فروشی حدود ۱۶ میلیون نسخه را تجربه کرده است.

امتیازات : 

 

اما سری به امتیازات دریافتی این فرانچایز به طور کلی در Metacritics و GameRanking میزنیم.سری بازی های GT همواره از امتیازات خوبی در محافل مختلف تحلیلی دنیا برخوردار بوده اند با وجود اینکه آخرین نسخه ی عرضه شده آن یعنی GT5 متا ۸۴ را دریافت کرد و کمترین امتیاز بین کل عناوین اصلی فرانچایز است٬ولی باز هم امتیازات خوبی به خودیه خود محسوب میشود.

snapshot 2013 11 02 195524

 

نسخه ی GT5 : Prologue نیز دارای امتیاز میانگین ۸۰ از وب سایت Metacritics است.

نسخه ی Gran Turismo PSP نیز دارای امتیاز میانگین ۷۴ از وب سایت Metacritics است.

میانگین جمع کل امتیازات بازی های اصلی سری GT تا به امروز ۹۱.۴۰/۱۰۰ میباشد و فعلا در نسل هفتم عنوان GT5 از بازی های اصلی این سری عرضه شده و باید تا عرضه ی GT6 و گرفتن میانگین امتیاز این نسل صبر کرد.

 

 

افتخارات : 

 

سری بازیهای GT از افتخارات زیادی در کلکسیون چندین و چند ساله ی خود برخوردار است که بخشی از آنها به شرح زیر است :

۱ – کسب هفت رکورد جهانی گینس شامل “بیشترین تعداد اتومبیل در یک بازی ویدیویی” “پرفروشترین بازی پلتفرم پلی استیشن” “وجود قدیمی ترین اتومبیل در یک بازی ویدیویی” “بزرگترین راهنمای دستوری در یک بازی ریسینگ” و …

۲ – فروش بیش از ۷۰ میلیونی و تبدیل شدن به پرفروش ترین بازی انحصاری پلتفرمهای پلی استیشن

۳ – Gran Turismo 2 در مجله ی Official UK Playstation Magazine به عنوان پنجمین بازی برتر تاریخ مشخص شده است.

۴ – Gran Turismo 5 توسط این محافل به عنوان برترین بازی ریسینگ شناخته شده است : Gamespot/GameTrailers/GameRevolution/PlayStation LifeStyle/PlayStation Universe/Golden Joystick Awards

۵ – GT4 رتبه ی چهارم برترین بازی های کنسول PS2 را در اختیار دارد.

۶ – GT4 به عنوان برترین بازی ریسینگ E3 2003 انتخاب شد.

۷ – جایزه ی برترین شبیه ساز برای GT1 در Spotlight Awards 1999

۸ – انتخاب GT1 توسط Official Playstation Magazine UK به عنوان برترین بازی رانندگی و برترین گرافیک در سال ۱۹۹۹

۹ -رتبه ی ششم برترین بازی تاریخ توسط Official Playstation Magazine UK برای بازی GT1

۱۰- رتبه ۲۱ از لیست ۱۰۰ بازی برتر تاریخ به انتخاب Gameinformer برای بازی GT1

۱۱ – GT5 توسط مرجع Gamepro و PlayGamer به عنوان منتخب نویسندگان٬در مراسم Gamescom 2010 به عنوان برترین بازی کنسولی٬جایزه بازی آینده در Tokyo Game Show ٬ جایزه ی برترین صداگذاری در PSX Extreme را تصاحب کرده است.

فرانچایز Forza Motorsport (عبارت Forza معادل ایتالیایی کلمه انگلیسی Force به معنای نیرو است) توسط استودیو Turn 10 و بخش سرگرمیهای شرکت مایکروسافت برای مقابله با بازی Gran Turismo در کنسول رقیب یعنی Playstation ٬ از سال ۲۰۰۵ ساخته و ۵ بازی اصلی و یک اسپین آف از آن عرضه شد.

این بازی نیز همانند GT ٬ یک شبیه ساز کامل اتومبیل است و  لایسنس و طراحی اصلی صدها اتومبیل را به همراه تنظیمات حرفه ای Tuning دارا است.

آمار فروش : 

 

فرانچایز Forza Motorsport در بدو ورود خود با اینکه از نظر تکنیکی خوب ظاهر شد ولی فروش بالایی رو نتوانست کسب کند اما رفته رفته آمار فروش این بازی در هر نسخه بیشتر شد.پرفروش ترین نسخه ی این بازی مربوط به شماره سوم است که ۵.۳۵۰.۰۰۰ نسخه به فروش رفت.نسخه ی اسپین آف Forza : Horizon نیز توانست تنها ۱.۴۸۰.۰۰۰ نسخه به فروش برساند.در زیر آمار فروش کلی این فرانچایز را مشاهده میکنید :

آمار فروش کلی فرانچایز Forza Motorsport از بدو عرضه تا الان : حدود ۱۶ میلیون نسخه

1111

forza 2

 

امتیازات : 

 

عناوین FM همواره از محبوبیت خاصی بین منتقدین برخوردار بوده و به طور کل به خاطر استانداردهای خاص خود در بازی و کیفیت قابل قبول٬امتیازات بسیار خوبی رو هم کسب کرده است.بیشترین میانگین امتیاز متعلق به قسمت اول و سوم این بازی است که توانسته اند به رقم ۹۲ برسند.در زیر امتیازات همه ی عناوین اصلی را مشاهده میکنید :‌

Forza Motorsport : ۹۲ Metacritic / 93.05% GameRanking

Forza Motorsport 2 : ۹۰ Metacritics / 89.98% GameRanking

Forza Motorsport 3 : ۹۲ Metacritic / 92.26% GameRanking

Forza Motorsport 4 : ۹۱ Metacritics / 90.66% GameRanking

عنوان Forza : Horizon که توسط استودیو مستقل Playground Games تحت نظارت Turn 10 و ناشر Microsoft Studios انحصاری X360 عرضه شد به میانگین متا ۸۵ و در GameRanking نیز ۸۶.۱۹% را کسب کرد.میانگین کلی متا هر چهار شماره ی اصلی فرنچایز FM نیز ۹۱.۲۵/۱۰۰ تا به این لحظه است.این فرانچایز تا این لحظه ۳ قسمت اصلی برای کنسول X360 دارد که میانگین متا این عناوین نیز تا به این لحظه ۹۱/۱۰۰ است.

افتخارات : 

 

سری بازی های Forza Motorsport در آلبوم افتخارات خود،نشان های بسیار درخشانی را یدک میشود که به شرح زیر است :

۱ – Forza  ۳ برنده ی برترین بازی ریسینگ سال از Spike Video Game Awards

۲ – Forza  ۳ برنده ی جایزه ی برترین بازی ریسینگ سال از Gamespot/G4TV

۳ – Forza 3 برنده ی جایزه سال برترین بازی ریسینگ کنسول X360 از IGN و نامزد برترین بازی سال X360 از Gamespot

۴ – Forza 3 و دریافت جایزه ی Crystal Awards به عنوان برترین بازی ریسینگ سال ۲۰۰۹ و عنوان برترین بازی سال ۲۰۰۹ از Ablegamers’ Mainstream Accessible

۵ – Forza 4 و دریافت جایزه برترین ریسینگ سال از Spike Video Game Awards

 

 

جمع بندی کلی : 

 

در این مقایسه ما نه به گرافیک و نه به گیم پلی بازی ها توجه کردیم و فقط به آمار و ارقامی که در سرنوشت یک بازی موثر است دید انداختیم. از نظر فروش به راحتی میتوانیم بگیم که سری GT محبوبیت چند برابری را در مقابل Forza در اختیار دارد که در آمار مشخص است.از نظر امتیاز،با اینکه نمرات بهتری در تک تک عناوین Forza شاهد هستیم،ولی در میانگین نهایی نتیجه ای تقریبا مساوی رو شاهد هستیم و نمیتوان با صراحت کامل هیچ کدام را برتر از دیگری دونست.

باز نتیجه گیری و برتری رو بر عهده ی شما مخاطب عزیز قرار میدیم.به نظر شما کدام فرانچایز موفقتر بوده ؟ کدام یک تاثیرگذارتر بوده و آینده ی کدام یک روشنتر خواهد بود ؟

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

جنگ بازی ها | قسمت اول‌‌ | Gran Turismo Vs. Forza Motorsport - گیمفا
جنگ بازی ها | قسمت اول‌‌ | Gran Turismo Vs. Forza Motorsport - گیمفا
جنگ بازی ها | قسمت اول‌‌ | Gran Turismo Vs. Forza Motorsport - گیمفا
جنگ بازی ها | قسمت اول‌‌ | Gran Turismo Vs. Forza Motorsport - گیمفا
جنگ بازی ها | قسمت اول‌‌ | Gran Turismo Vs. Forza Motorsport - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

جنگ بازی ها | قسمت اول‌‌ | Gran Turismo Vs. Forza Motorsport - گیمفا