دیالوگ های ماندگار | قسمت اول - گیمفا
دیالوگ های ماندگار | قسمت اول - گیمفا
دیالوگ های ماندگار | قسمت اول - گیمفا
دیالوگ های ماندگار | قسمت اول - گیمفا

دیالوگ های ماندگار | قسمت اول

کسری نراقی
۱۲:۰۰ ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
دیالوگ های ماندگار | قسمت اول - گیمفا

عوامل زیادی برای موفقیت یک بازی وجود دارند؛ گرافیک، گیم پلی، داستان و …. . می توان داستان را مهم ترین عامل دانست، داستان بازی از طریق ارتباط افراد با یک دیگر شکل می گیرد و این ارتباط از طریق “دیالوگ ها” میسر می شود. گاهی دیالوگ ها صرفا برای روایت داستان استفاده می شوند و گاهی برای آموزش نکات مختلفی که مد نظر نویسنده هستند به کار می روند. تعدادی از دسته دوم دیالوگ ها نیز به علت کاربرد درست و به موقع جاودانه می شوند و در این مقاله ما قصد داریم تا تعدادی از این “نقل قول ها” را به شما معرفی کنیم.

نکته ۱: این مقاله نیز همانند دیگر “رتبه بندی ها” بر اساس نظر شخصی نویسنده می باشد و برای جلوگیری از طولانی شدن متن، تعدادی از دیالوگ ها حذف شده اند. پس اگر فکر می کنید که دیالوگ های بهتری برای قرار گرفتن در لیست هستند آنها را در قسمت نظرات معرفی کنید.

نکته ۲: بیشترین لذت را از این مقاله کسانی خواهند برد که بازی های مورد بحث را تجربه کرده باشند.

به شخصه از تمام عواملی که می تواند باعث موفقیت یک بازی شود “داستان خوب” را ترجیح می دهم. اگر داستان خوب فراهم شده باشد، به راحتی می تواند کمبود دیگر عوامل را جبران کند؛ همانگونه که در The Walking Dead دیدیم، یک داستان و البته دیالوگ های قوی باعث شدند که از ضعف های فنی بازی چشم پوشی شود.

البته نوشتن یک داستان خوب یکی از مهم ترین و سخت ترین فرآیند های ساخت یک بازی است، ممکن است که ساعت ها وقت صرف نوشتن مطلبی شود که نهایتا راهش را سطل زباله پیدا می کند. نوشتن دیالوگ برای بازی ها نیز سخت تر از نوشتن داستان خوب است و “نور علی نور” زمانی است که قصد نوشتن دیالوگ برای یک فضای تعاملی “Interactive” همانند بازی های ویدئویی را داشته باشید.

یک “دیالوگ خوب” باعث می شود که بازیباز بتواند با شخصیت ها و دنیای مجازی “بازی” ارتباط برقرار کرده و همزاد پنداری کند. ملاک واقعی برای اتخاب یک “دیالوگ خوب” چیست؟ یک دیالوگ خوب باید به بازیکن اطلاعات بدهد، البته به مقداری که حدس زدن آینده داستان را برای او میسر نکند. یک دیالوگ خوب باید عمیق باشد و مفاهیم مورد نظر را به خوبی منتقل کند. ما در مورد صنعت “بازی” صحبت می کنیم، پس یک دیالوگ خوب باید “خاصیت تعامل پذیری” خودش را نیز حفظ کند.

البته موارد دیگری نیز هستند که اشاره به آن ها در حوصله این مقاله نیست؛ فرض کنید که Joker دیالوگ هایش را با صدای Troy Baker(صدا پیشه Booker در Bioshock Infinite) ادا می کرد. آیا دیالوگ های او جذابیت گذشته را حفظ می کرد؟ مطمئنا نه! پس نتیجه می گیریم که “صدا پیشه” نیز نقش عظیمی در موفقیت یک دیالوگ دارد.

اما کسانی هستند که این موفقیت را به دست آورده اند و ما در این مقاله قصد داریم بهترین ها را در زمینه دیالوگ به شما معرفی کنیم.

____________________

Batman Arkham Asylum/ City/ Origins

حضور joker در این بازی حتی از batman قوی تر بود

حضور Joker در این بازی حتی از Batman قوی تر بود

 

جوکر: به دیوونه خونه خوش اومدی بتمن. من واست تله ساخته بودم و تو هم با اقتدار توش سقوط کردی. مهمونی رو شروع کنید

ریدلر (زمانی که معماهایش را حل می کردیم): چی؟ تموم کردی؟ تقلب که نکردی؟ مطمئنی جواب ها رو از توی اینترنت پیدا نکردی؟

_

جوکر: این یارو دیوانه هست.

هارلی کوئین: کی؟ بتمن؟

جوکر: نه! بابا نوئل رو میگم! خب بتمن منظورمه دیگه!

_

جوکر: من از همه تلاش هاتون قدر دانی می کنم.می دونید؟ تماشای شما مثل تماشای فیلم مورد علاقه ام هست! اسمش چی بود؟ آهان! “حمله چندتا آدم احمق که نمی تونند یک آدم احمق تر از خودشون که لباس خفاش پوشیده رو پیدا کنند”. گم شید احمقا پیداش کنید.

_

جوکر (زمانی که به زندان برده می شود): بوی هیجان رو توی هوا احساس می کنی؟ اه اه اه فکر کنم کار یکی از نگهبان ها بوده باشه!

____________________

Bioshock

bioshock infinite

Bioshock: Infinite

کامستاک: خداوند همه را خواهد بخشید. اما من فقط یک پیامبر هستم، پس مجبور نیستم کسی را ببخشم…. آمین

_

ملکه مقدس کلمبیا، چرا ما باید ۳ نماد را بپرستیم؟ ما شمشیر رو می پرستیم چونکه نماد انتقام توست. کلاغ را می پرستیم تا بفهمانیم که با چشمان باز از شهر مراقبت می کنیم و تابوت رو می پرستیم تا بدونیم چقدر کار ما در پرستش تو اشتباه است!

_

الیزابت: بوکر تو از خدا می ترسی؟

بوکر: نه من فقط از تو می ترسم

_

لوتس ها: دختر رو بیار و بدهیت رو صاف کن

_

الیزابت: اگه اینجا پیدامون کردن چکار کنیم؟

بوکر: بهشون میگیم داشتیم دنبال یک جا واسه اسراحت می گشتیم

الیزابت: اون ها هم باور می کنند؟

بوکر: نه

____________________

God of War

god of war

God of War

آرس: اون شب…. من قصد داشتم تو رو تبدیل به یک جنگ جوی واقعی کنم

کریتوس: خب موفق شدی

_

کریتوس: گوش کن آرس…. هیولایی که خودت ساختی حالا برگشته…. برای کشتن خودت برگشته

_

کریتوس: اگر تمام المپیوس قدرت من رو انکار کنند، تمام المپیوس رو به خاک و خون می کشم

_

کریتوس: من تسلیم شدم زئوس (در حالی که شمشیر رو زمین میذاره و زانو می زنه) من رو از قید این عذاب رها کن!

زئوس: بعد از فرو کردن شمشیر در شکم کریستوس) من تو رو از قید زندگی آزاد می کنم، اما عذابت تازه شروع شده

_

زئوس (بعد از اینکه شمشیر رو در شکم کریتوس فرو کرده): این ماجرا می تونست یک جور دیگه تموم شه، این انتخاب خدایان بود.

کریتوس: انتخاب خدایان هم مثل خودشون بی مصرفه

زئوس: الآن هم دست از مبارزه بر نمی داری؟ حتی الآن که آخرین نفس های عمرت رو می کشی؟

_

آتنا (در حالی که زئوس به دست کریتوس کشته می شود، بین هر دو ظاهر می شود): کریتوس، تو نمی تونی این کار رو انجام بدی

کریتوس: می خواهی علیه من مبارزه کنی؟

آتنا: من علیه تو مبارزه نمی کنم. برای دفاع از خدایان می جنگم

_

پوسئیدون (ضعیف و رو به مرگ در برابر کریتوس): زئوس باید تو رو توی جهنم نگه می داشت. مهم نیست چقدر از خدایان رو به قتل رسوندی. خدایان دیگری هستند که علیه تو قیام می کنند

کریتوس: اون ها هم به قتل می رسند

پوسئیدون: نابودی خدایان، نابودی همه چیز هست

کریتوس: پس آماده نابودی همه چیز باش

_

امید تنها چیزی هست که ما رو زنده نگه می داره، برای امید زنده هستیم. برای امید می جنگیم، حتی زمانی که همه چیزمون رو توی نبرد از دست دادیم

_

کریتوس: زئوس پسرت برگشته. اومده تا تمام المپیوس رو نابود کنه

____________________

Duke Nukem

duke nukem

Duke Nukem

 

الآن باید آدامس بخورم یا آدم بکشم. البته آدامس هام تموم شده.

_

بیا بیرون مرفیکس، دو راه بیشتر نداری. تو هر دو تاش هم میمیری.

تو می تونی یک ایده برای کنترل جمعیت باشی (پدر مادر ها این شخصیت رو ببینن و از آینده فرزندشون بترسند که نکنه فرزندشون مثل این آدم بشه)

____________________

Half Life

half life

Half Life

دکتر آیسک: هرگز از این حیوون نترس، کاملا بی آزاره. در بدترین حالت فقط می تونه مغزت رو دو تیکه کنه.

-جی من: یک مرد خوب در جای بد می تونه مشکل ساز باشه. پس پاشو دکتر فری من. پاشو و خاکستر ها رو ببین.

_____________________

Super Mario Bros: ممنون ماریو ولی پرنسس ما توی یک قلعه دیگه هست.

Assassins Creed : الطائر: یا با من حرف بزن یا با خدا حرف بزن (بمیر)

مهم نیست که چجوری مامورت رو انجام میدیم. فقط مهم اینه که انجامش بدیم

ادزیو: Requiescant in pace

مامور اطلاعاتی در حال مرگ: به همسرم بگو….. من یک زن دیگه داشتم. (Saints Row).

دو راه برای کل کل با خان ها هست، البته هیچ کدومش کار نمی کنه.

Hey hey hey it’s time to make some carrrrazzzyy money are ya ready? Here we go

Skyrim: کدوم یک بهتره؟ این که یک قهرمان و آدم خوب به دنیا بیایی؟ یا اینکه به بدی های درونت چیره بشی و تبدیل به یک فهرمان بشی؟

Last of Us: تحمل کن تا زنده بمونی.

Portal: امیدوارم این دفعه یه چیزی قوی تر از یک تفنگ پورتال آورده باشی، چون اون موقع مجبورم تو رو به عنوان رئیس سابق باشگاه زنده ها صدا کنم (میمیری).

آرزو نمی کنم که کار تو آسون تر بشه، آرزو می کنم تو بهتر بشی تا مار های سخت رو انجام بدی.

Alan Wake: اگر زندگی ما از پیش نوشته شده هست، یک مرد شجاع می تونه اون رو تغییر بده.

Black and White: تو هر چه هستی! نفرین یا رحمت، خوب یا بد، هر چه می خواهی باش. تو سرنوشت هستی.

Dead Space: مردان خوب نیت خوب دارند، اما بعضی مواقع نمی توانند خوب عمل کنند.

Max Payne: فراری از مرگ نیست. ما برای زنده موندن از هیجانات دست می کشیم و احساساتمون رو زندانی می کنیم. بدون احساسات، ما هیچ فرقی با مرده ها نداریم.

Metal Gear Solid: خیلی راحت میشه وسط جنگ گناهان رو فراموش کرد.

جنگ،…… جنگ هرگز تغییر نمی کند.

Gears of War:

-دام تو صدا رو شنیدی؟

-فکر کنم صدای باد بود.

-میشه بگی آخرین بار کدوم باد تو رو دشمن صدا کرد؟

Diablo: هیچکسی حتی مرگ نمی تونه تو رو از دست من نجات بده.

Halo: یک قهرمان نیازی به صحبت کردن نداره، وقتی که بمیره دنیا در موردش صحبت می کنه.

زندگی یک معامله هست، ما با از دست دادن هر چیز، چیز جدیدی به دست می آوریم.

من تو رو بزرگ کردم، بهت محبت کردم، تفنگ بهت دادم و آموزشت دادم. چیز دیگه ای نمونده که بهت بدم، فقط جونم مونده که تو می خواهی بگیری

زمان برای هر چیزی درمان هست. تنها چیزی که با گذشت زمان فراموش نمیشه، روزهایی هست که جوان تر و با نشاط تر بودی

Farcry 3: تا به جال معنی دیوانگی رو بهت گفتم؟

GTA V: بهم بگو چی می خواهی به دست بیاری، تا با دلیل و منطق بهت ثابت کنم که نمی تونی به دستش بیاری.

I used to be an adventurer like you … then I took an arrow in the knee

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

دیالوگ های ماندگار | قسمت اول - گیمفا
دیالوگ های ماندگار | قسمت اول - گیمفا
دیالوگ های ماندگار | قسمت اول - گیمفا
دیالوگ های ماندگار | قسمت اول - گیمفا
دیالوگ های ماندگار | قسمت اول - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

دیالوگ های ماندگار | قسمت اول - گیمفا