چهار بازمانده، چهار شکارچی | اولین نگاه به Evolve
شکار بنا به خواسته، هدف و نیازهای یک شکارچی متغیر است؛ ممکن است موشی در سوراخ یک خانهی خرابه باشد یا پرندهای در باغی اعیانی اما تصور این که شما هستید، سه نفر دیگر از دوستانتان و وسایلتان را جمع کردهاید و کمر به شکار یک غول بیشاخ و دم بستهاید کاری است که Evolve به شما میآموزد نه غریزه! رفیقتان خشابی را در پای هیولای جنگل خالی میکند، هیولا هیکل گندهاش را تکان میدهد تا شکارچی خوشمزه را یک لقمهی چپ کند اما تحت تاثیر گاز سمی پخششده در هوا میگریزد تا این که گیر دامها و تلههای تیم شما میافتد؛
غریزه و خوی حیوانیاش باز احیا میشود و با تمام قوا دوباره حمله میکند و این جاست که شکارچی خودش به شکار لذیذی تبدیل میشود و این ماهیت بازی جدید استودیوی Turtle Rock است.
نام: Evolve
ناشر: ۲K Games
سازنده: Turtle Rock
موتور گرافیکی: CryEngine
پلتفرمها: PC, PlayStation 4, Xbox One
سبک: اکشن اول شخص
تاریخ انتشار: جولای/ سپتامبر ۲۰۱۴
استودیوی Turtle Rock خالق یکی از بازیهای موفق شبکه و آنلاین نسل گذشته بود که با حمایتهای Valve به یکی از بهترینهای سبک Survival Horror تبدیل شد. نسل هشتم یعنی بازیابی قدرت، یعنی ورود به نسل جدیدی از تکنولوژی و ارتباطات. پای این ارتباطات که به شبکههای آنلاین و بازیهای چندنفره کشیده میشود نتیجهاش مساویست با عناوینی همچون Destiny, The Crew و The Division. دو نسخهی موفق از Left 4 Dead مدرکی است که موفقیت Evolve را ثابت میکند و ملاکی است برای عنوانی که قرار است در اواخر امسال با آن دست و پنجه نرم کنیم. Evolve یک بازی کاملا مستقل از Left 4 Dead است که دو ماه پیش با انتشار شمارهی جدید مجلهی he Division.Crewه شبکههای آنلاین و بازیهای چندنفره کشیده میشود نتیجهاش مساویست با عناوینی همچون به حال هایی تبدیل میشود و Game Informer از آن پرده برداری شد و اطلاعات زیادی نیز از این بازی در دسترس هواداران قرار گرفت. آن طور که ما میدانیم، بازی قرار است هم بخش کمپین و هم بخش چند نفره داشته باشد که شامل المانهای Co-op و بازی به صورت شبکه با دوستان نیز میشود. حداکثر پنج بازیکن میتوانند در یک سرور حضور داشته باشند که چهار نفر از آنها در قالب یک تیم چهارنفره – مثل قدیمها با Left 4 Dead – و یک نفر دیگر نیز افسار غول بیشاخ و دم بازی را در دست دارد.
هنر هیولاکشی
با Left 4 Dead آموختیم که وقتی یک گلهی زامبی به ما حمله میکند باید چطور از خودمان محافظت کرده تا به نقطهی پایان برسیم اما با Evolve مقابله با یک گله زامبی را یاد نمیگیریم. در دمویی که پس از رونمایی از بازی منتشر شد متوجه شدیم که زحمت پیداکردن هیولای جنگل و دخلش را آوردن با ماست. تجهیزات خیلی خاص و پیشرفتهای در دسترس تک تک شکارچیها قرار میگیرد که از جملهی آنها میتوان به انواع گازهای سمی، اشکآور، گیجکننده و نارنجکهای ضد نفر اشاره داشت. علاوه بر اینها انواع و اقسام سلاحهای کمری، رایفلها، SMGها و اسنایپر رایفلها قابل خرید و ارتقا هستند و در موقعیتهای خاص واقعا به کار بازیکن میآیند.
در واقع نقشههای زیادی از ابتدا در دسترس مخاطب خواهند بود و نقشههای دیگری هم به مرور زمان با محتواهای دانلودی قابل بازی هستند اما ما فقط دموی مربوط به بخش جنگل را دیدیم که در آن حیوانات وحشی هم جزو دشمنان محسوب میشدند هر چند که در مقابل هیولای غول آسا پشه هم به حساب نمیآیند.
استراتژیهای متفاوتی در مقابله با هیولا وجود دارد و از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه شود، همکاری تیمی است به نوعی که جدا شدن اعضا از یکدیگر باعث میشود هیولایی که برای آن شخص کمین کرده، دخلاش را بیاورد. آن نصیحتی که سازندگان به مخاطبان کردهاند گیر انداختن هیولا در محیطهای بسته و بدون راه در رو است و تنگ کردن حلقهی محاصره تا جایی که هیولا عکسالعملی از خود نشان دهد و حملهور شود. این موقع بازیکنان دیگر باید با هوش و ذکاوت خود اوضاع را به نفع خود برگردانند.
شخصی هم که کنترل هیولا یا همان شکار (در واقع شکارچی!) را بر عهده میگیرد باید این نکته را مد نظر داشته باشد که او یک غول است و تیم مقابل یک گروه چهارنفره با یک دوجین اسلحه و تجهیزات مختلف که به خونش تشنه هستند. بنابراین هیولا هم میتواند خیلی بی صر و صدا عمل کرده و اعضای گروه را به صورت جدا جدا گیر بیندازد تا کارش راحتتر و با سهولات تمام انجام شود.
کلاسهای مختلف بازی:
ابتدا فکر نمیکردیم که بازی کلاسبندی هم داشته باشد و یک سیستم معمولی انتخاب کرکتر کذایی دارد که مشابه نمونههای قبلی در Left 4 Dead است. اما بعدا در اولین تریلر از گیمپلی بازی، مشخص شد که شکارچیان خود به چهار کلاس متفاوت تقسیم میشوند:
Assualt: کسانی که این کلاس را برای شخصیت خود بر میگزینند، مجهز به کلاس معمول Assualt Rifleها، یک شوک الکتریکی از راه نزدیک، مینهای ضدنفر و یک سپر برای مبارزهی تن به تن هستند.
Medic: وظیفهی محفاظت از اعضای دیگر گروه و پیداکردن نقاط ضعف هیولا بر عهدهی این کلاس از شکارچیان است. این گروه مجهز به یک اسلحهی کمری Med هستند که با آن قادر به بازیابی نوار سلامتی شکارچیان دیگر خواهند بود، یک مختل کننده که با کمک عناصر فیزیکی موجود، پیشروی هیولا را کمتر میکند و نقاط ضعفی را نیز از این موجود به دست میآورد و نشان میدهد.
Support: اعضای این کلاس به یک اسلحهی Laser Cutter شبیه به نمونهی موجود در مجموعهی Dead Space مجهزند که قادر است ضربات مهلکی را به هیولا وارد کند. از دیگر تجهیزات موجود برای این کلاس میتوان به ابزاری برای نامرئی شدن و همچنین اسلحهای برای ساخت یک سپر یک لایهی لیزری اشاره داشت.
Trapper: همان طور که اشاره شد تله گذاشتن و پیدا کردن هیولا از داخل جنگل یکی از مواردی بود که وقت زیادی را به خود در دموی نمایشی اختصاص داده بود اما با وجود یک Trapper که مجهز به انواع تلههای صوتی و انفجاری است، این پروسه سریعتر انجام میشود. سنسورهای صوتی میتوانند در جای جای مکان شکار هیولا کار گذاشته شوند و با شنیدن صدای این موجود شروع به سر و صدا کنند و کار پیدا کردن را سهولت ببخشند. این کلاس همچنین سلاحی برای اختلال ذهنیت برای هیولا در اختیار دارند که حرکتاش را برای مدتی کندتر میکنند. سلاح Gauss SMG این کلاس نیز جزو ابزارهای در انحصار آنهاست.
با این حال هر کلاس دارای نقاط ضعف و نقاط قوتی است که قابل آپگرید کردن هستند. با وجود این که سلاحهای بازی بعضا عجیب و غریب به نظر میرسند اما باعث کند شدن روند اکشن بازی نمیشوند. بازیکنان قادر خواهند بود از یک جت پک اختصاصی که دارای مخزن کوچکی از گاز نیتروژن است، استفاده کنند تا به جهات از پیش تعیین شده پرواز کنند هر چند که شاید لفظ “پرواز” برای این مکانیک به جا نباشد اما این قابلیت میتواند از عکسالعملهای ناگهانی هیولا بکاهد. استراتژیهای پیشنهادی دو حالت بیشتر ندارند: یا شکارچی هستید و باید با اعضای تیم خود بمانید تا کلک هیولا را بکنید در غیر این صورت کنترل هیولا را بر عهده دارید و سعی میکنید میان اعضا تفرقه بیندازید تا جدا شوند و هر کدام را تک تک از بین ببرید چرا که از بین بردن تمام تیم با هم کاری است غیر ممکن؛ استراتژی و فکر در Evolve حرف اول را میزنند.
قبل از شروع هر راند از بازی، صفحهی Loadout بارگذاری میشود و بازیکنان میتوانند خیلی سریع از منوهای موجود قابلیتهای خود و سلاحهایشان را آپگرید کنند. در عین حال این صفحه برای هیولا کاملا متفاوت است همان طور که گیمپلی آن نیز بدین شکل مغایر است. هیولا جت پکی ندارد که برایش گاز اضافی خریداری کند یا بستههای سلامتی در جنگل پیدا کند. کنترل کردن هیولا بر خلاف کنترل شکارچیها با دوربین سوم شخص پرسپکتیو انجام میشود چرا که اعضا و جوارح هیولا در کادر نمیگنجیده است. با این که دوربین بازی شاید اوایل کار کمی نامفهوم و کار کردن با آن سخت باشد، اما تجربهی متفاوتتری را ارائه میدهد. هیولا میتواند در غارها مخفی شود، از صخرهها بالا برود و از سنگها و عناصر دیگر داخل جنگل استفاده کند تا شکارچیان را به دیار فانی راهی کند. علاوه بر آن قدرتهای هیولا برای مبارزهی تن به تن بیشتر از شکارچیان است اما به جز عناصر طبیعی سلاح دیگری ندارد و حتی برای بازیابی سلامتی هم باید از حیوانات داخل جنگل تغذیه کند.
“ایده این بازی تقریبا همیشه در ذهنمان بود، حتی قبل از Left 4 Dead. موضوع همیشه درباره ی قرار دادن کاربران در مقابل هم بود و یا در مقابل کاربری دیگر! ما برای ساخت این بازی همواره Predator را در نظر گرفتیم. برای مثال گروهی از افراد در جنگل به دنبال این هیولا می گردند تا آن را شکار کنند و تمام چیزی که شما نیاز دارید سبزه ها و جنگلی با شکوه است.
مشکلی که برای تیم ایجاد شد منبعی نداشت جز تکنولوژی! در آن زمان من بر روی موتور منبع کار می کردم و تیم واقعا نمی توانست مناظر و محیط های بیرونی بزرگی را با استفاده از آن موتور بسازد، بهتر است بگوییم موتور برای چنین هدفی ساخته نشده بود.:
Evolve از قابلیتهای نسل بعدی زیادی بهرهمند است و با موتورپایهی Unreal Engine آخری که توسط Unreal رونمایی شد ساخته میشود و Turtle Rock قول این را داده که بازی را با بهترین کیفیت ممکن عرضه کند تا تجربهی ترسناکتر و واقعگرایانهتری از Evolve داشته باشیم. برای بررسی این که آیا اعضای Turtle Rock بر حرف خود هستند یا خیر، سراغ تصاویر و دمو گیمپلی بازی رفتیم و تا حدودی به این حرف سازندگان بازی امیدوار شدیم. هر چند که این بازی از نظر بصری خیلی کار دارد و هنوز اوایل راه است، اما به ریزترین نکات و جزئیات هم برای طراحی محیطهای جنگلی در دمو استفاده شده بود. چمنهایی که با وزش باد به این سو و آن سو میروند، علفهای هرزی که روی درختان روئیدهاند و سنگی که رد خون هیولا در اثر برخورد تیر با او، بر رویاش به چشم میخورد. نسل بعد این قابلیت را فراهم کرده که انتظاراتمان از بازیهای در صف انتشار از نظر بصری و گرافیک Performance بالاتر رود.
Evolve در هر حال یکی از موردانتظارهای سال جاری است و آن را هم مدیون سابقهی خوب همکاری استودیوی سازندهاش با Valve و دو نسخهی موفق Left 4 Dead است. این بازی نوید یک تجربهی Co-op و چندنفرهی خوب نسل بعدی را به هواداران L4D و طرفداران این سبک میدهد. پلتفرمهای مقصد این عنوان رایانههای شخصی، PS4 و Xbox One بوده و احتمالا باید تابستان ۲۰۱۴ منتظر انتشار این بازی باشیم.
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- شایعه: کمپانی مادر FromSoftware احتمالا برای جلوگیری از تصاحب خصمانه از سوی یک شرکت کرهای به سونی مراجعه کرده است
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
نظرات
سلام
لطف کنید این تاریخارو به شمسی بنویسین
درود بر شما.
جولای به شمسی مرداد ماه می شود.
موفق باشید 🙂
داداش این بازی هم سبک alien : isolation هــ یا فرق دارن ؟
?:-)
اگه نصف تجربه همکاری که تو L4D داشتم رو این بازی داشته باشه کافیه..
کلاس های بازی هم به نظرم خوب طراحی شدن و امیدوارم تعداد تاکتیک های مقابله با هیولاها بسیار متنوع باشه
گرافیک بصری بازی هم بسیار چشم نوازه
ولی خیلی خیلی خوشحالم که آهنگساز بازی کسی نیست جز Charlie Clouser که واقعا خاطره ها باهاش دارم به خصوص Singularity و Duke Nukem..
فرق این با تمام بازی های این مدلیاینه که هیولا رو هم یه بازیکن کنترل میکنه… یعنی خیلی ترسناک میشه … وقتی یه آدم اون موحود رو کنترل بکنه خیلی باحال میشه 😯
زیاد چیز جدیدی نیست تو left 4 dead هم میتونستی نقش زامبی رو داشتی باشی
هر چند هیولا شدن به این بزرگی باید جالب تر باشه :yes:
تریلر گیم پلیش رو که دیدم بد نبود خوشم اومد صبر میکنیم بیاد ببینیم چیه.
بازیش بد نیست. میشه امیدوار بود که نمرات خوب میگیره.
بازی خوبیه :yes:
ممنون :yes:
:yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
کسایی که این بازی رو معمولی و کوچیک میبینن مطمئنم از بازی شاهکار L4D یا تجربه نداشتن یا چیزی حالیشون نشده!
واقعا L4D سلطان Co-op هست و تنها رقیبش میتونه همین بازی باشه
بعد هر بی کاری چندتا از بچه های دانشگاه رو میارم گیم نت L4D میزنیم
راستی تو L4D زامبی ها اینقدر احمق نبودن که شما گفتین! اتفاقا هوش بالایی داشتن
ممنون بابت اولین نگاهتون
عزیز منظورم این نبود که سازندههای بازی کم کاری کردن؛ کلا زامبیها احمق طراحی میشن حالا میخواد L4D باشه یا The Last of Us یا هر بازی که در محور آخرالزمانی جریان داره.
ولی این دفعه قرار نیست هیولا احمق باشه.
ممنون از نظرتون.
زامبی رو هر کاریش کنی احمق هست :no: اگه نبود که بهش نمی گفتن دشمن 🙁
شپرد هم تو کالاف دشمن بود.ولی احمق بود؟
دشمنای بازیا بعضیاشون از شخصیت اول بهترن!
Mad max شخصیت بازیش طرف از نوعی بیماری روانی رنج میبره!
http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2013/11/27/battlefield-4-performance-analysis/3
الان با سیستمی که داری حس کردی پول داری بچه؟؟؟؟
شانس اوردی درگیر auto disconnect دوتا ۲ بودم و گرنه عمرا میزاشتم حرف بزنی
باهات دوا ندارم توهین میکنی.
اگه کنسول داشتم نظرت رو نگاه هم نمیکردم.
رفیقم لپتاپ sager با gtx 670 sli داره انقدر بزرگ نمایی نمیکنه.
تازه با این که sli برای خیلیا چیز شاخیه…..۲ هفته از زمان اومدن بازی باید بگذره تا انویدیا زحمت بده به خودش اپدیت sli رو بده . 😐
تو گوگل دنبال بنچمارک برای بتل بگردی می بینی فریم gtx 760 میانگین ۴۱ هست ۴ گیگ.
من خودم رو با ستینگ گرافیکی pc خفه کردم.
من احمق فرض نکن.
شما منظور منو نفهمیدین . منظور من اینه که زامبی = یه دشمن که سرتا پا وارونه ی یه انسانه – اگه اینجوری نبود که که بجای دشمن دوست انسان بود devil_is_back جان :yes:
هرچی راه رو کج تر بری بیشتر از راه راست دور می شی و اگه این راه رو ادامه بدی سر آخر به ناکجا آبادی می رسی که همونجا شهر احمقاست ولکن اینجاست که دیگه حتی با تلسکوپ هابل هم نمی تونی راه راست رو پیدا(کشف)کنی :-))
و آنجاست که دیگر انسان نمیداند که چقدر احمق است و اشتباه خود را به گردن نخواهد گرفت چون دیگر راه راست برایش راه کج محسوب می شود OK ?
منظور من از این چرت وپرتا همون شپرد Call Of Duty بود 🙁 😥 :-(( :ZZZ:
اقا من منظورم رو اشتباه متوجه شدم!.. فکر کردم واژه “احمق” همون هوش کم NPC ها منظورتونه
نمیدونستم که منظور این خط پایینه!
زامبی = احمق :laugh: :rotfl:
منظور من اینه که زامبی = یه دشمن که سرتا پا وارونه ی یه انسانه – اگه اینجوری نبود که که بجای دشمن دوست انسان بود . افتاد :-* :-* :-*
زامبی ها رو الآن براتون شرح می دم که دیگه مشکلی نباشه همتون براحتی این موجود مخوف رو بشناسین : (بدون شوخی) :rotfl:
محل سکونت آنها در سال ۱۸۸۰ میلادی در مقابل شنزارهای خشک شهر یافا توسط یهودیان مهاجری ساختهشد که توانایی مالی زندگی در شهر عربنشین یافا را نداشتند 😯
این شهر دارای آب و هوای مدیترانه ایست :-*
طبق آمار ۵ سال پیش ۴۰۳٬۷۰۰ جمعیتشون عنوان شده در حال زیاد شدن هستن (یا ححضضررتتت .. باید یه کاری کرد :sweat: )
البته بنده داشمنداش رو حساب نکردم 🙁
تعداد خانوارهای شهر ۱۸۸ هزار است که ۵۶ درصد از آنها خانواده و ۴۰ درصد مجرد هستند :silly:
اما با احتساب شهرهای پیوسته به آن که «…» نامیده میشود دارای جمعیتی ۳.۳ میلیون نفری میشود :laugh: :rotfl: :no: :yes: :no: :yes: :silly:
حدس بزنید این موجودات که دشمنان بشرت محسوب می شوند در کجای این کره ی خاکی زندگی می کنند؟ 🙁 :reallyangry: :no:
vas دشمن خیلی باحالی بود
تکستچر هاش شبیه crysis 3.
اره میدونم با cry engine درست شده 😐
بازی جذابی میشه قطعا. اما خودمم مطمئن نیستم بتونم بازیش کنم یانه
ساخته ی سازندگان left 4 dead بدون شک عالی میشه.
ممنون
حیف این ایده که اول شخص کردنش :struggle: :idk: