اولین‌ها در دنیای کنسول بازی - گیمفا
اولین‌ها در دنیای کنسول بازی - گیمفا
اولین‌ها در دنیای کنسول بازی - گیمفا
اولین‌ها در دنیای کنسول بازی - گیمفا

اولین‌ها در دنیای کنسول بازی

کسری نراقی
۱۳:۰۷ ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
اولین‌ها در دنیای کنسول بازی - گیمفا

اگر می خواهید بدانید که اولین کنسول بازی ویدئویی خانگی و یا اولین بازی ۳ بعدی در دنیا کی و توسط چه شرکتی به بازار عرضه شد این مطلب را مطالعه کنید.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، بازی های ویدئویی راه طولانی را پیموده اند تا به جایی که امروز هستند برسند. شاید برای بسیاری از ما که اطلاع خیلی دقیقی از تاریخچه بازی های کامپیوتری یا ویدئویی نداریم تصور اشکال اولیه این یازی ها کم ساخت باشد اما حقیقت این است که این فناوری هم به مانند بسیاری دیگر از فناوری ها راه زیادی را طی کرده است تا به نقظه فعلی رسیده است.

در این مطلب قصد داریم تا شما را با تعدادی از اولین ها در دنیای بازی های ویدئویی آشنا کنیم.

اولین کنسول بازی خانگی

بسیاری تصور می کنند که کنسول ” Home pong ” که در سال ۱۹۷۵ میلادی به بازار عرضه شد اولین کنسول بازی خانگی بود. اما این تصور غلط است. در سال ۱۹۷۲ میلادی اولین کنسول بازی خانگی با نام ” Magnavox Odyssey ” به بازار عرضه شد. متاسفانه این کنسول بازی از بازاریابی خوبی برخوردار نشد و بسیاری تصور می کردند که این کنسول بازی تنها با تلویزیون های ساخت شرکت ” Magnavox ” سازگار است. در سال ۱۹۷۵ شرکت مشهور آتاری با ارائه کنسول ” Home pong ” توانست موفقیت های تجاری زیادی را کسب کند. این کنسول جدید در هر تلویزیونی قابل استفاده بود وبسیاری از کارشناسان این مسئله را از جمله دلایل موفقیت این کنسول می دانند.

اولین کنسول دستی بازی

کنسول های بازی دستی که قابلیت حمل و بازی کردن در همه مکان ها را دارند برای اولین بار در سال ۱۹۷۹ به بازار عرضه شدند. کنسول بازی دستی ” Microvision ” برای اولین بار با یک صفحه LCD توسط شرکت ” Milton-Bradley ” طراحی و ساخته شد. این کنسول دستی قابلیت تعویض کارتهایی را داشت که هر کدام از آنها شامل بازی های مختلف بودند. یک صفحه کنترل ساده نیز بر روی این کنسول دستی تعبیه شده بود.

اولین بازی ۳ بعدی برای کنسولهای خانگی

بازی ” Monster Maze ” اولین بازی سه بعدی بود که بر روی کنسول ” Sinclair ZX81 ” به بازار آمد . این بازی اولین بازی سه بعدی در بین کلیه کنسول های خانگی بود. در این بازی شما باید از دست هیولایی که در یک چندتویی به دنبال شما است فرار کنید.

اولین بازی شبکه ای

در سال ۱۹۸۳ میلادی شرکت ” SuperSet software ” در ایالت یوتای آمریکا بازی کامپیوتری با عنوان ” Snipes ” را طراحی کرده و ساخت که به در کامپیوتری جدید شرکت ” IBM ” در آن زمان اجرا می شد. این بازی در آن زمان به صورت همزمان توسط چند نفر در تحت شبکه انجام شد و به نوعی شروع کننده عصر بازی های شبکه ای بود.

اولین کنسول بازی ۳ بعدی

در سال ۱۹۹۵ میلادی شرکت نیتیندو اولین کنسول بازی ۳ بعدی در دنیا را با شعار: یک کنسول ۳ بعدی برای جهانی ۳ بعدی را به بازار عرضه کرد. کنسول ” Virtual Boy ” شامل یک چشمی دو تایی و یک دسته برای کنترل بازی بود. این چشمی ها رنگها را به صور قرمز یا آبی به صورت ۳ بعدی پخش می کردند . این کنسول به دلیل سختی کار با آن و همچنین این احتمال که چشم به دلیل کار کردن با آن آسیب می بیند به سرعت از دور خارج شد.

اولین کنسول بازی ۸ بیتی

تعداد بیت ، به نوعی با توان پردازش ، پردازنده سیستم مرتبط است و هر چه این عدد بالاتر باشد سرعت پردازش سیستم بالاتر می رود و در نتیجه می توان از کیفیت بالاتر و برنامه های پیچیده تر استفاده است. اولین کنسول بازی ۸ بیتی در دنیا در سال ۱۹۸۵ توسط شرکت نیتیندو به بازار عرضه شد که با فروشی در حدود ۶۲ میلیون عدد از این کنسول همچنان به عنوان پرفروش ترین محصول این شرکت را یدک می کشد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

اولین‌ها در دنیای کنسول بازی - گیمفا
اولین‌ها در دنیای کنسول بازی - گیمفا
اولین‌ها در دنیای کنسول بازی - گیمفا
اولین‌ها در دنیای کنسول بازی - گیمفا
اولین‌ها در دنیای کنسول بازی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • M@>< PAYNE گفت:

    عجب بازی های مسخره ای :rotfl: :rotfl: :rotfl:
    ولی برای زمان خودشون خوبن

  • mohamad.h.a گفت:

    ممنون اقای نراقی :yes:
    یاد اولین کنسول خودم افتادم یادش بخیر دنیایی داشتیم با سگا و نینتدو …

  • MoHaMMaD.R.B گفت:

    من با کنسول sega و بازی Mortal Kombat وارد دنیای گیم شدم.
    ممنون :yes:

  • mhab1581 گفت:

    یادش بخیر من یه مدل از کنسول Odyssey داشتم تنها بازیش فک کنم تنیس بود
    البته فقط یه نقطه بود که این ور و اون ور می رفت !

  • cldyraper گفت:

    میکرو پولیس اهنی سگا مایکل جکسون یادش بخیر 😕

  • ما که اولین کنسولی که خریدیم ایکس باکس ۳۶۰ بود…
    قبلشم که PC.
    حالا هم در آرزوی PS4 به سر می بریم…
    سنمون هم به این داستان قد نمیده…
    دم شما سازندگانشون گرم… :yes:

  • Gwynbleidd. گفت:

    اولین کنسول ما که سگا بود تازه اونم با مورتال کمبت !میشستم با پدرم بازی میکردم !!هنوزم که هنوزه بازیش از من بهتره !!!

  • NEW CASPIAN گفت:

    اولین کنسول من میکرو بود بعد سگا بعد ps1 بعد هم دیگه PC 😎

  • فرشاد گفت:

    ههههه نبود بچه دوران آتاری یادش بخیر ۳ یا ۴ سالم بود با آتاری اولین وسیله بازی ای که منو وارد دنیای گیم کرد آشنا شدم واقعا کنسول بی نظیری بود البته تا قبل اینکه روز تولدم داییم اینقدر باهاش بازی کرد که سوخت آتاری معرکه بود اون موقع نه تنها خودم مادرم هم باهاش بازی میکرد عاشق بازی دزد و پلیس و هواپیماش بودم با اون دسته گوشکوبی خفنش بعدا یعنی همین دو سال پیش فهمیدم بازی که بهش میگفتم دزد و پلیس اسمش Keystone Kapers بود هنوزم با امولاتور Stella دارم بازی های اتاری رو روی pc خودم بازی میکنم و هنوزم برام جذابه حتا رفتم توپخونه یه آتاری بخرم بزارمش توی کلکسیونم ولی متاسفانه گرون بود طرف حافظه دارش رو میداد ۱۲۰ هزار تومن معمولی رو ۱۰۰ هزار تومن منم منصرف شدم بعد از آتاری میکرو گرفتم یادم نمیره از بندر استارا ۱۲ هزار تومن اونم یا کلی گریه زاری اگه بدونید چه کلی بازی هایی دراوردم تا بابام دست کن تو جیبش تا برام بخرتش خداییشم میکرو فوق العاده بود من ماریو رو که بهش میگفتم اون موقع قارچ خور با میکرو شروع کردم بهترین بازی های میکرو هم یکی همین ماریو بود یکی هم شکار پرنده که با تفنگ میکرو باید بازی میکردیش یادش بخیر من هر کنسولی گرفتم مادرم بیشتر از خودم باهاش بازی میکرد این شکار پرنده رو باهم میشستیم ساعت ها بازی میکردیم بعدش سگا گرفتم ولی بعد چند وقت سوخت منم کلا بیخیال شدم هونجا بود وارد دنیای pc شدم بعد از اون PS1 اومد که خودم جر دادم تا برام بگیرنش نگرفتن من هروز پول میگرفتم میرفتم کلوپ بازی میکردم بعدش کنسول سلطان کنسول افسانه ای Ps2 اومد که بالاخره گرفتمش داشتم بال در میاوردم از دوران PS2 به بعد من هم کنسول داشتم هم Pc اصن یکیشون که نبودا نمیشد زندگی بی معنی میشد فقط خدا یه پولی برسون Ps4 هم بگیرم مجموعه ام کامل بشه به امید خدا

  • فرشاد گفت:

    اقا مگه من چی گفتم در انتظار بررسی نظرم

  • فرشاد گفت:

    واقعا حقتون که چند وقت پیش یه سری از نویسنده ها و سردبیرتون رو از دست دادید هر چیزی لیاقت میخواد یه نظر دادم هنوز در انتظار بررسی واقعا متاسفم براتون واقعا که

  • daaante گفت:

    اولین کنسول من یه دستگاه از شرکت اتاری بود اونم دست دوم گرفته بودم خیلی قدیمی بود،بعدش مگا درایو سگا بعدش یه نینتندو از این تفنگدارا بعدشمps1

اولین‌ها در دنیای کنسول بازی - گیمفا
اولین‌ها در دنیای کنسول بازی - گیمفا