عطش سرعت | پیش نمایش Need for Speed: Rivals - گیمفا
عطش سرعت | پیش نمایش Need for Speed: Rivals - گیمفا
عطش سرعت | پیش نمایش Need for Speed: Rivals - گیمفا
عطش سرعت | پیش نمایش Need for Speed: Rivals - گیمفا

عطش سرعت | پیش نمایش Need for Speed: Rivals

بهزاد شعبانی
۲۱:۰۷ ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
عطش سرعت | پیش نمایش Need for Speed: Rivals - گیمفا

بهتر است در هیاهوی بازی های پاییز امسال کمی هم هیجان را تجربه کنید؛ هیجانی از نوع سرعت، هیجانی که در آن خبری از خون و خونریزی نیست و شما و حریف هایتان و این جاده سرنوشت این گوی و میدان را روشن می کنید. وقت، وقت رقابت است، رقابت با رقبایتان و این بار همه ی این جاه طلبی ها را باید در Need for Speed: Rivals تجربه کنید. با این تفاوت که عطش سرعت امسال با دست پر تری این گوی و میدان را تعبیه کرده تا هم خط و نشانی برای حریف های نسل بعدیش بکشد و هم این که اولین تجربه ی استودیو تازه تاسیس شده ی Ghost، دست پختی مطلوب را به Need for Speed بازان تقدیم کند.

nfs rivals cover

نام: Need for Speed: Rivals

سازنده: Ghost Games

ناشر: Electronic Arts

تاریخ انتشار جهانی: ۱۹ / November / 2013

تاریخ انتشار شمسی: ۲۸ آبان ۱۳۹۲

سبک: Racing (مسابقه ای)

مد ها: تک نفره / چند نفره

موتور: Frostbite 3

پلتفرم ها: PC Windows / X360 / PS3 / Xbox One / PS4

بدون شک سری بازی های Need for Speed یا همان عطش سرعت یکی از پر طرفدار ترین بازی ها در سبک مسابقه ای است که در سر تا سر جهان طرفداران بسیاری را به سمت و سوی خودش جلب کرده است. درست یا غلط خیلی ها معتقدند که این سری در سال های اخیر از آن ابهت و خاص بودنش دور شده و در تاثیر پذیری از همین عقیده ها، این IP حائز اهمیت  EA در باتلاقی گرفتار شده بود که هر چه در آن بیشتر دست و پا می زد به مرز نابودی اش نزدیک تر می شد تا این که سال گذشته با هنر آفرینی Criterion Games که حاصل آن NFS: Most Wanterd بود، سال پیش عرضه شد و توانست تا حدودی رضایت طرفداران این سبک را به طرف Need for Speed بازگرداند.

امسال هم EA قصد دارد تا روند جدیدی که برای این سری آغاز کرده را به Rivals ادامه دهد تا بتواند به همان روند صعودی که مد نظرش است، برسد. اما چیزی که کار EA را برای پیشبرد اهدافش سخت تر می کرد، رقیبان نسل هشتمی این بازی بود و همین جا بود که برگ برنده ی EA، نسخه ی جدیدش قوه ای تازه را به Need for Speed و چند بازی دیگر الکترونیک ارتز هدیه کرد؛ Frostbite 3! اما همه چیز گرافیک نیست. قبل از هر چیزی ما انتظار رقابت تا سرحد هیجان و سرعت را از یک بازی مسابقه ای انتظار داریم و این همان چیزی است که امیدوارم Need for Speed Rivals و سازندگانش در ارائه ی آن عاجز نباشند.

روح تازه کار:

قطعا ریسینگ باز ها با Criterion Games خاطرات خوشی دارند اما خوب یا بد EA تصمیم گرفت تا یک استودیو تحت نظر خودش بر سری NFS متمرکز باشد. به همین منظور دست به تاسیس استودیوی Ghost Games در گوتنبرگ سوئد زد. اقدامی با در نظر گرفتن موفقیت Criterion با Most Wanted تا حدودی غیر منتظره بود اما به هر حال، الکترونیک ارتز به تاسیس یک استودیوی جدید اقدام کرد. جالب است بدانید که ۸۰ درصد از کارکنان بریتانیایی Criterion Games هم برای رشد و تاسیس  Ghost Games به این استودیو منتقل شدند تا در خوش بینانه ترین حالت، Ghost Games را یک تازه کار مطلق ندانیم و ضمن تجربه ی بسیاری از کارکنانش و نام و قدرت EA، به حاصل تلاش های این استودیو در NFS: Rivals امیدوار باشیم

 ghostgames

مطمئنا نمی توان از یک بازی ریسینگ توقع و انتظار خط داستانی را داشت؛ شاید برخی از بازی ها در این سبک مانند Forza Horizon و Driver San Francisco با پیگیر کردن بازیکن در داستانی مختصر خلاقیت خرج کردند، اما حقیقت این است که هنوز هم می توان از این سبک توقع خلاقیت در این بُعد را نداشت. واقعا نیازی نیست که ما در جایگاه یک کارکتر خاص که فقط پشت فرمان می نشیند و رانندگی می کند رانندگی کنیم.  چیزی که از NFS: Rivals هم انتظار نداریم و امیدواریم تا این بازی به لطف سایر نقاط قوتش ما را به قدر کافی سرگرم کند. هر چند که گفته شده چند میان پرده هم در جریان بازی به نمایش در خواهد آمد.

رانندگان در این بازی همگی تشنه ی سرعت هستند و این عطش آن ها را به جاده ها کشانده برای این رفع عطش فقط مسابقات خیابانی غیرقانونی را چاره می دانند. اما وقتی حرف از غیرقانونی بودن به میان می آید بدیهی است که پای مجری قانون هم به میدان باز می شود تا دومین چالش شما در جاده ها باشد. همچون NFS قبلی در Rivals هم پلیس ها با تعقیب هایشان شما را وادار به گریز می کنند تا بعد از چالش مسابقه با رقبا، چالش دیگری در افزایش هیجان شما موثر واقع شود. البته این بار شما می توانید با تعویض جناح دست از رقابت بردارید و با انتخاب خودرو های پلیس، فقط به تعقیب مسابقه دهندگان، یا به عبارتی قانون شکنان بپردازید. قطعا انتخاب این جناح نمی تواند انتظار محض شما از NFS: Rivals باشد چرا که در هر بازی ریسینگی بیش از هر چیز مسابقه دادن با سایر اتومبیل ها اولویت دارد. اما می توانید توانایی انتخاب این جناح را به فال نیک بگیرید و آن را محض تنوع بدانید. در صورتی که شما یک خودروی پلیس را برای ایفای نقش در این بازی انتخاب کنید، چند قابلیت هم در اختیار شما قرار می گیرد تا راحت تر بتوانید رانندگان قانون شکن را متوقف کنید؛ برای مثال می توانید با قرار دادن موانع در جاده ها، ماشین های مسابقه را به حاشیه جاده و یا راه های فرعی بکشانید تا سرعتشان کم شود و یا با برخورد به این مانع ها به کلی از مسیر منحرف شوند. همچنین می توانید یک هلی کوپتر را به دنبال خودروی مد نظرتان بفرستید. اما فقط همین نیست؛ حتی در گروه پلیس ها هم ماشین ها به تنوع خودرو توجه شده است. نکته ی جالب توجه وجود دو کلاس برای بخش پلیس ها به نام های Patrol و Enforcer است. کلاس پاترول شامل خودرو های معمولی می شود اما کلاس انفرسر که در ابتدای بازی در دسترس و قابل انتخاب نیست، دارای خودرو هایی است که هم از نظر قدرت و هم از نظر سرعت بهتر از کلاس دیگر عمل می کند؛ و اگر تجربه ی NFS: Hot Pursuit و NFS: Most Wanted را داشته باشید، قطعا می دانید که قدرت بدنی ماشین ها در تعقیب و گریز ها بسیار کارآمد و موثر خواهند بود.

bugatti veyron alldrive2 web

وقتی بوگاتی ماشین پلیس شود…..

یکی دیگر از میراث های NFS: Hot Pursuit هم سیستم Autolog هست که در بخش چند نفره ی بازی نقش مهمی ایجاد می کند و خوشبختانه می توانیم باری دیگر این سیستم را در Rivals هم ملاقات کنیم.

اما مهم ترین تفاوت NFS Rivals با سایر NFSها محیط کاملا Open World آن است که یک سر و گردن وسیع و جامع تر از آخرین NFS است. این بار بسیاری از محدودیت های محیطی برداشته شده تا جهانی آزاد تر را در این نسخه تجربه کنیم. با افزایش وسعت قابل توجه نقشه بازی، راه های فرعی بسیاری هم به بازی اضافه شده است. ضمن این که محیط به اصطلاح جهان باز Rivals به شما اجازه گشت و گذار بیشتری را می دهد، این امکان را هم در اختیار سازندگان قرار داده تا بتوانند صحنه های جذاب تر و واقع گرایانه تری را خلق کنند. برای مثال سکو های پرتاب و پستی ها و بلندی ها، صحنه های سینمایی و واژگون شدن ماشین ها در این قسمت هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت بیشتر از نسخه های پیشین NFS ظاهر شده است.

ضمن HUD ساده و کلیشه ای، یک راه یاب یا همان GPS هم در بازی تعبیه شده تا به مانند خیلی از دیگر بازی های ریسینگ مسیر اصلی را به شما نشان دهد؛ البته همان طور که ذکر شد می توانید از مپ کوچک پایین نقشه هم بهره ببرید تا از مسیر های فرعی هم حداکثر استفاده را بکنید که هم در گم کردن پلیس ها و هم در نزدیک تر شدن به مقصد و نقطه ی پایان مسابقه در برخی از مواقع خیلی بیشتر از مسیر های اصلی به شما کمک می کنند.

nfs rivals

این هم یکی دیگر از نوآوری های NFS: Rivals است

پیشرفت بعدی که سری Need for Speed در Rivals داشته، قابلیت ارتقا یا همان آپگرید کردن و اسپرت کردن ماشین ها است. از سیستم ارتقا بازی شروع کنیم که به گفته Ghost Games به یازده بخش تقسیم می شود که ازجمله ی آن ها می توان به ارتقا EMP ها، شاک ویو ها اشاره داشت. حدس سایر آیتم های قابل ارتقا هم نباید برای هیچ بازیبازی کار سختی باشد چرا که قرار مورد جدید و خاص دیگری به این بخش اضافه شود و چیزی که سازندگان سعی در ارائه ی آن دارند، کارآمد و کافی بودن همین یازده آیتم در جریان بازی است. در مورد کنترل ها هم NFS: Rivals سرگرم شدن شما را اولویت قرار داده است. به همین منظور، هر چند که هنوز هم حالت رانندگی در این سری ارکید محسوب می شود اما در این قسمت، سری عطش سرعت یک قدم به سمت شبیه ساز رانندگی نزدیک تر شده اما با این وجود هنوز هم نمی توانیم این عنوان را یک شبیه ساز رانندگی بدانیم.

یکی دیگر از نقاط قوت سری Need for Speed تعداد ماشین های لایسنس شده ی این سری بازی هست که به لطف سرمایه و حساسیت EA، سعی دارد تا در هر نسخه عملکرد بهتری نسبت به نسخه ی قبلی داشته باشد. در این قسمت هم به نظر این روند NFS رعایت شده تا باز هم در این زمینه بتواند به راحتی در برابر رقیب هایش سینه سپر کند! خودرو های زیادی در این بازی حضور دارند که قطعا ذکر نام تک تک ان ها در این مقاله نمی گنجد اما از نام دار ترین شرکت هایی که لایسنس محصولاتشان را در اختیار NFS: Rivals و سازندگانش قرار دادند، می توان به Mercedes Benz، Audi، Alfa Romeo، Aston Martin، Bentley، BMW، Bugatti، Cadillac، Chevrolet، Dodge، Ferrari، Ford، Jaguar، Rang Rover، Lamborghini، Lexus، Maserati، Mc Laren، Nissan، Porsche، Renault، Subaru اشاره داشت که چند تیپی از هر یک از این برند ها در این Rivals حضور دارد و بعید به نظر می رسد که بتوانیم این بازی را به عدم تنوع خودرو متهم کنیم!

nfs rivals

بازگشت غرورآمیز فراری پس از سال ها

همان طور که می دانید در سال های اخیر بخش چند نفره بسیاری از بازی ها بعضا نقش پر رنگ تری در فروش عناوین ایفا کرده است. بدون شک بخش چند نفره در محیط open world بازی می تواند جذابیت های خاصی را به این عنوان ببخشد. مطمئنا برخورد اتفاقی شما با دوستان تان در این فضای وسیع می تواند امری جالب توجه باشد؛ به خصوص با چاشنی تعقیب و گریز بخش چند نفره در NFS: Rivals می تواند یکی از بهترین ها در این سبک و این مد باشد. همان طور که ذکر شد باز هم شاهد Autolog در NFS دیگری خواهیم بود که مطابق وعده ی سازندگان این بار قرار است کارایی بیشتری در بخش چند نفره داشته باشد و ضمن ارائه ی جزئیات و اطلاعات بیشتر، وسیع تر از نسخه های قبل باشد. ضمن این که این بار می توانید این سیستم را در جریان بازی هم مشاهده کنید! هم چنین می توانید به رقبای تان امتیاز هم بدهید و محدودیت هایی در این بخش اعمال شده تا مسابقات از عدالت دور نشود.

اما بخش مهم دیگری که در NFS: Rivals وجود دارد، سیستم All Drive است که به موجب آن می توانید که سعی در برچیدن مرز بین بخش تک نفره و چند نفره را دارد. در این بخش که شامل اسپرت کردن ماشین تان هم می شود، شما می توانید با دوستان خود دیدن کنید و مهارت های رانندگی و آیتم های ارتقا یافته ی خودرو تان را به رخ دیگران بکشید.

nfs rivals

سرعت بالای بازی را در همین تصویر احساس کنید

برسیم به یکی دیگر از مهم ترین نقاط قوت NFS Rivals یعنی موتور گرافیکی Frostbite 3 که در همین بدو کار لرزه ای به اندام حریف های نسل بعدی این بازی هم انداخته است. Rivals اولین تجربه ی این انجین در یک بازی ریسینگ است. ضمن ارائه ی فیزیکی بهتر نسبت به نسخه ی قبلی فراست بایت، نسخه ی سوم قرار است یک انجین بدون باگ باشد و در ارائه ی هوش مصنوعی، خیلی هوشیار تر عمل کند. اگر بخواهیم بر اساس تصاویر رندر شده و تریلر های in game بازی در مورد گرافیک آن صحبت کنیم، چاره ای جز تحسین و امیدواری نداریم. همه چیز عالی به نظر می رسد. بافت بدنه و داشبود خودرو ها، به خصوص متالیک بدنه ها نظر هر کسی را به سوی خود جلب می کند. اما کیفیت فوق العاده ی بافت ها در طراحی ماشین ها خلاصه نمی شود بلکه آسفالت و محیط بازی هم از این حساسیت سازندگان مستثنی نشده است. همه ی این ها در حالی است که ما با یک بازی open world طرف هستیم. محیط بازی شهر ساختگی Redview است که شاید بتوان جاده هایش را تا حدودی مشابه به نقاط سرسبز جاده های خارج شهر کلورادو دانست. نکته ی قابل ذکر بعدی هم سیستم آب و هوایی بازی است که به صورت پویا طراحی شده تا حس واقع گرایانه بازی در این محیط وسیع بیشتر از پیش به شما القا شود. در مورد صداگذاری و موسیقی بازی هم بنا به تجربه نمی توان هیچ دلهره ای داشت. در چنین بازه ی زمانی و با این تجربه ای که سازندگان Rivals دارند، می توان به این بخش خوش بین بود.

need for speed rivals gamescom 2 wm

افکت باران که به طرز فوق العاده ای در NFS: Rivals پیاده شده است

 Need for Speed Rivals با برگ برنده ی EA در نسل هشتم یعنی موتور گرافیکی Frostbite 3 برای کنسول های نسل هفتم و هشتم عرضه خواهد شد تا هر دو سوی گوی و میدان را داشته باشد. این در حالی است که رقبای انحصاری NFS هم قصد دارند تا بهتر از هر وقت دیگری ظاهر شوند اما این طور که به نظر می رسد، Rivals با حفظ نقاط قوت NFS های قبلی و بهبود چشم گیر گرافیکش و چند تایی هم نوآوری حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

عطش سرعت | پیش نمایش Need for Speed: Rivals - گیمفا
عطش سرعت | پیش نمایش Need for Speed: Rivals - گیمفا
عطش سرعت | پیش نمایش Need for Speed: Rivals - گیمفا
عطش سرعت | پیش نمایش Need for Speed: Rivals - گیمفا
عطش سرعت | پیش نمایش Need for Speed: Rivals - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

عطش سرعت | پیش نمایش Need for Speed: Rivals - گیمفا