روزی روزگاری: دیوانگان آفریقا | نقد و بررسی Resident Evil 5 - گیمفا
روزی روزگاری: دیوانگان آفریقا | نقد و بررسی Resident Evil 5 - گیمفا
روزی روزگاری: دیوانگان آفریقا | نقد و بررسی Resident Evil 5 - گیمفا
روزی روزگاری: دیوانگان آفریقا | نقد و بررسی Resident Evil 5 - گیمفا

روزی روزگاری: دیوانگان آفریقا | نقد و بررسی Resident Evil 5

کیوان آمیرزاده
۰۹:۳۰ ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
روزی روزگاری: دیوانگان آفریقا | نقد و بررسی Resident Evil 5 - گیمفا

دیگر هیچ امنیتی وجود ندارد. پایت را در خیابان می گذاری و صحنه وحشیانه قتل و خون ریزی را مشاهده می کنی و صد البته خودت هم در خطر هستی؛ پس فرار کن! فرار کن تا به صورت وحشیانه کشته نشدی چرا که دیگر اینجا، مکانی برای انسان های ضعیف نیست. اینجا مکانی است که تنها قهرمانان واقعی می توانند در آن قدم بگذارند و این وحشت را از بین ببرند پس تو اینجا چه نقشی داری؟ می خواهی بمانی؟ پس بکش یا کشته شو و هیچ گاه تن به اسارت نده وگرنه آن موقع باید بمیری چرا که در غیر این صورت، تا می توانی می کشی…

اگر صحبت از سبک Survival horror شود، بدون شک نام پرشکوه Resident Evil، می درخشد. عنوانی که معنای تازه و واقعی به این سبک داد و لحظات ترسناک و هیجان انگیز بی مثالی را پروراند. اگر طرفدار سبک “SH” هستید، حتما با عنوان “اقامتگاه شیطان”، زندگی کرده اید چرا که این عنوان را حتی با نام پدر سبک SH نیز، می شناسند. عنوان Resident Evil 5، در سال ۲۰۰۹ منتشر شد و توانست نمرات خوبی را از آن خود کند چرا که هیجان بازی، افزایش پیدا کرده بود که بخاطر کمبود شدید مهمات در بازی بود و چنان شد که این عنوان نیز توانست تا حدی طرفداران این سبک را راضی نگاه دارد. این عنوان تواسنت تا رضایت منتقدان را به خود جلب کند و نمره متای ۸۶ را از آن خود کند. حال نگاهی به عقب می اندازیم و می بینیم که نسخه ی پنجم اقامتگاه شیطان، تا چه حد توانست خوب عمل کند.

resident evil 5 pc us

Resident Evil 5

نام بازی: Resident Evil 5

ناشر: Capcom

سازنده: Capcom

سبک: ترسناک، اکشن، سوم شخص

 تاریخ انتشار:    ۲۰۰۹

پلتفرم ها: PS3، Xbox 360، PC

 

آفریقا، اقامتگاه شیاطین است

عامل مهمی که باعث شد سری بازی های اقامتگاه شیطان به شهرت برسند، تنها سبک ترسناک آن نبود؛ بلکه این داستان بازی است که بسیار زیبا و جذاب با سبک بازی تطبیق داده شده است و یک تناسب شگفت انگیز را به وجود می آورد که همیشه توانسته است که همگان را از خود راضی نگاه دارد و به یک عنوان قدر در سبک خود تبدیل شود و داستان نسخه پنجم این سری نیز، چیزی بر خلاف این موضوع نیست. یک داستان بسیار هیجانی و غیر قابل پیش بینی که توانسته است بازی را موفق کند.

resident-evil-5-secret-video

این بار آفریقا مورد حمله های تروریستی قرار گرفته است

داستان از آنجا شروع می شود که این بار آفریقا مورد حمله های تروریستی قرار گرفته است اما نه یک حمله ی مسلحانه چرا که حمله های تروریستی، به صورت “زیستی” صورت گرفته است و با پخش نوعی از ویروس در این منطقه، علاوه بر انجام آزمایش، سلاحی بر علیه دیگر کشورها، در حال توسعه است و حال این نوبت “Chris Redfield” است که وارد این موضوع شود. قبلا گزارش هایی مبنی بر حملات وحشیانه ی انسان های چندین منطقه، گزارش شده است که مهم ترین آنها، گزارش “Leon Kennedy” است. “لیان” در هنگامی که قصد نجات دادن دختر رئیس جمهور را داشت، به مناطقی پا گذاشت که مردم آن به صورت وحشیانه به سمت او حمله می کردند و حال این بار نوبت “کریس” است که مورد غضب این ویروس خطرناک قرار گیرد. کریس به آفریقا می رود تا وضعیت آنجا را مورد بررسی قرار دهد که یک همکار هم با نام “Sheva Alomar“، برای او قرار می دهند تا این دو نفر بتوانند از حملات زیستی تروریست ها، سر در بیارند و این آفریقا است که به کریس می فهماند که کلمه ی وحشی به چه معناست. قتل از روی اجبار و خون ریزی بخاطر آرامش. این چیزی است که کریس و همکارش در آفریقا می بینند. در این جا است که متوجه می شوند که اگر اسیر این انسان ها شوند، ممکن است که به یکی از آنها تبدیل شوند پس آنها باید بکشند تا زنده بمانند چرا که اگر اینطور نشود، بعد از آن، آنها باید کشته بشوند وگرنه جان خیلی ها را خواهند گرفت.

داستان بازی یکی از جاذبه های اصلی بازی است چرا که در ابتدا، داستان بازی کمی ساده حس می شود ولی هر قسمت از بازی که انجام می شود، داستان بازی بسیار گسترده تر و جالب تر می شود و شما هیچ گاه نمی توانید حتی یک دقیقه بعد خود را حدس بزنید چرا که داستان بازی تصمیم دارد تا کریس را وارد بزرگترین چالش زندگیش بکند و او را در مقابل تمام کابوس هایش قرار دهد. داستان بازی کاری با کریس می کند که او حتی بعد از اینکه از پایگاهشان به او دستور می دهند تا ماموریت را لغو کند، از این کار سر باز زند و مصمم و قدرتمند تر از همیشه، به راه خود ادامه دهد. او همیشه درباره ی نجات دنیا از دست این حملات شک دارد و ارزش انجام این کار را نمی داند تا زمانی که سرنوشت و تقدیر او جواب محکمی را به او می دهد. ملاقات کریس با کابوس همیشگی او و بزرگترین دشمن او یعنی “Albert Wesker“، یکی از بزرگترین و سخت ترین چالش هایی است که روزگار و زمانه آن را مقابل کریس قرار می دهد.

resident-evil-5-screen-01

آماده نبرد باشید!

در کل باید گفت که داستان بازی دارای فراز و نشیب های زیادی است و هر لحظه و در هر مرحله از بازی، شگفتی های زیادی رخ می دهد که همین باعث می شود که بازیکن هرچه بیشتر به ادامه ی بازی، علاقه مند شود و هرگز احساس تکراری بودن به او دست ندهد و همین امر است که خیلی از علاقه مندان، توسط نسخه پنجم بازی، به صندلی های خود میخکوب شدند تا سرانجام این داستان بسیار هیجان انگیز را مشاهده کنند و ببینند که آیا کریس می تواند از پس بزرگترین چالش زندگیش برمی آید و یا خستگی و شکست بالاخره بر کریس غلبه می کند.

 

دو نفر در مقابل آفریقا

گیم پلی و داستان های سری اقامتگاه شیطان، همیشه به صورت باور نکردنی مکمل یکدیگر بوده اند و هیچ گاه نمی توان گفت که گیم پلی بازی برتر از داستان است و یا بالعکس چرا که این گیم پلی بازی است که داستان را پیش می برد و بدون داستان شگفت انگیز این عنوان، گیم پلی بازی نیز معنایی ندارد پس باید گفت که گیم پلی نسخه پنجم نیز، بهتر و بهبود یافته تر از نسخه ی چهارم است و توانسته است که از تکراری شدن بازی، به طور کامل جلوگیری کند.

زامبی ها پیشرفته تر از گذشته شده اند!

شاید خیلی ها بگویند که نسخه ی چهارم بازی، از لحاظ تیراندازی، واقعی تر است چرا که فقط لیزر اسلحه ی شما در صفحه وجود دارد و تنها یک لیزر، حکم کل نشانه ی شما را دارد اما چند نکته ی مهم به نسخه پنجم اضافه شده است که کل بازی را واقعی تر و جذاب تر کرده است. اول از همه، شما به سختی می توانید در محیط بازی تیر پیدا کنید و این نمایانگر آن است که باید در مصرف تیرهای خود، صرفه جویی خاصی کنید. جالب این است که وقتی هم مرحله ای را به اتمام می رسانید، در محلی که به ارتقای اسلحه های خود می پردازید، هیچ گونه تیر اسلحه ای (به جز تیرهای لانچر)، قابل خرید نمی باشد و همین امر باعث شده است که شما در حین مراحل، تیرهایتان به پایان برسد و اینجاست که شما باید تصمیم بگیرید که ادامه ی ماموریت را چگونه می خواهید طی کنید. این نکته باعث می شود که بازی بیش از پیش حس واقعی بودن را به بازیکن الحاق کند. نکته دوم، تعداد وسایلی است که می توانید هم زمان با خود در حین ماموریت حمل کنید. شما می توانید ۹ وسیله را درحین ماموریت با خود حمل کنید و این محدودیت، باعث می شود که تعداد اسلحه هایی که با خود به ماموریت می برید، کم باشد و باید برای هر کدام از جاهای خالی که دارید، برنامه ریزی داشته باشید که این نکته باعث شد که این عنوان واقعی تر هم باشد. نکته ی سوم آن است که پول پیدا کردن در محیط، به اندازه ی پیدا کردن تیر سخت است. اگر بی دلیل اسلحه بخرید و یا اسلحه هایی را که استفاده نمی کنید ارتقا دهید، باعث می شود که با مشکل شدید بر می خورید. پس باید برای خرج کردن پول های خود هم برنامه داشته باشید مخصا مرحله ی آخر، نیاز شدید به تیر حس می شود ولی شما صد در صد تیر کافی برای رد کردن ماموریت آخر نخواهید داشت اگر برنامه ی درستی برای کارهایتان در حین بازی نداشته باشید. مکان های سربسته ی کوچک زیادی وجود داره که مارپیچ است و محل خوبی است که شما را شوکه کند و باعث شود که بی دلیل تیرهای خود را هدر دهید!

دشمنان شما، در ابتدای بازی، بسیار ساده و ضعیف هستند ولی در ادامه ی بازی، دشمنانتان تنوع پیدا می کنند و بعضی از آنها می توان گفت که حتی نقش باس فایت هم می توانند داشته باشند! دشمنان شما با جلوتر رفتن در بازی، قوی تر و قدرتمند تر می شوند و تنوع بیشتری را خواهند داشت که این نکته باعث می شود که بازی هرگز تکراری نشود؛ اما یک مشکلی که در بازی وجود دارد این است که دشمنان شما اصلا چهره ی ترسناکی ندارند و حتی سریع هم حرکت نمی کنند و وقتی نزدیک به شما می شوند، از سرعتشان بسیار کم شده و هیجان خاصی را به بازیکن الحاق نمی کنند و فقط چند نوع از دشمنانتان که تعدادشان بسیار محدود است می توانند شما را مضطرب کنند و هیجانی را به شما بدهند.

قابلیت های فراوان پس از اتمام بازی، همانند بازی کردن در نقش شوا، یکی دیگر از نکات جالب بازی است که باعث می شود که شما تحریک شوید که برای بار دوم نیز، این عنوان را این بار در نقش شوا بازی کنید.

در کل باید گفت که گیم پلی بازی، بسیار بهبود یافته است و از خیلی جهات، بازی واقعی تر شده است و همین باعث شد که این نسخه هم طرفداران زیادی داشته باشد.

resident-evil-5-playstation-3-ps3-348

از حیوانات زامبی شده در این نسخه نیز استفاده شده است

خودنمایی سرزمین آفریقا

هنگام قدم گذاشتن در خیابان ها، شما قادرید که محیطی با جزئیات قابل قبولی را مشاهده کنید و از گرافیک این عنوان لذت ببرید. باید توجه کنید که این عنوان در ۲۰۰۹ منتشر شد و گرافیکی قدرتمند را نسبت به آن زمان ارائه کرد البته گرافیک بازی از جنبه های خاصی بهبود زیادی دیده است ولی در بعضی موارد هم گرافیک بازی، تغییر چندانی نکرده است. طراحی چهره در بازی، نسبت به نسخه های قبلی، بهبود یافته است که خودش نکته ی مثبتی است. این طراحی چهره، باعث شده است که بازی کردن برای شما لذت بخش باشد و کشتن دیوانگان آفریقا، برای شما جاذبه ی بیشتری داشته باشد. در کنار طراحی محیط، طراحی محیط تا حدی پیشرفت داشته است اما شاید تحول بزرگی نسبت به نسخه های قبل، نداشته باشد.

نورپردازی بازی، مهم ترین عاملی است که در نسخه ی پنجم قرار داده شده است. یک نورپردازی کم نقص و عالی باعث می شود که شما واقعا حضور در بیابان های گرم و سوزان آفریقا را حس کنید. یک نورپردازی قوی و زیبا و نور شدید خورشید بر روی محیط بازی و دشمنانتان، باعث می شود که حس واقعی بودن بازی، بیشتر حس شود. نا گفته نماند که انفجارهایی که در بازی رخ می دهد، کیفیت بالاتری حتی نسبت به خیلی از بازی های امروزی را دارد که این نکته ای بسیار مثبت و جالب برای این نسخه است. در خیلی مواقع از بازی، شما نیاز به منفجر کردن کپسول های گاز دارید که همین امر باعث می شود که نورپردازی بتواند در محیط های کاملا بسته هم خود را واضح و زیبا نشان دهد.

در کل باید گفت که گرافیک از قدرت خوبی برخوردار است و حرف های زیادی برای گفتن در مقابل قدرتمندترین بازی ها از لحاظ گرافیکی را دارد و نبودن باگ گرافیکی در بازی، باعث می شود که این نسخه برای شما بسیار جذاب باشد.

Komplettloesung-Resident-Evil-5-Explosion-745x419-3717fc73cd4e21a3

گرافیک بازی در سطح قابل قبولی قرار دارد

ندای دیوانگان

اگر بخواهیم به بررسی صداگذاری بپردازیم، به احتمال زیاد همه بازیکنان اتفاق نظر در بالا بودن کیفیت صداگذاری را دارند. ندا و صدایی که از جانب آفریقا می آید، باعث می شود که تا حدی به اضطراب بازی اضافه کند و شما را سرشار از هیجان کند و شاید هم گاهی اوقات برای کشتن دشمنان جوگیر شوید و با گرفتن یک شاتگان، وسط میدان دیوانگان بروید و با شلیک کردن به سمت دشمنان، صدای زیبای جنگ با روانی ها را بشنوید! صداگذاری شخصیت اصلی بازی یعنی کریس، بسیار زیبا است و با کارکتر او کاملا جور است ولی هیچ کدام از آنها همانند صداگذاری آلبرت وسکر نمی شود! صدای او با شخصیتش کاملا مکمل است و هیچ گونه تناقضی وجود ندارد و شما از طرز حرف زدن دشمن اصلی کریس، آلبرت وسکر، لذت خواهید برد! صداگذاری این شخصیت معروف را، “DC Douglas” صداگذاری کرده است و با توجه با تغییر شخصیت آلبرت وسکر، صداگذاری نیز به تناسب شگفت انگیزی تغییر کرده است. در کل باید گفت که صداگذاری در یک کلام فوق العاده است.

شاید نسخه پنجم، از کمبود شدید موسیقی درست و حسابی رنج می برد! این نسخه ظرفیت آن را داشت که موسیقی ها احساسی و زیبای زیادی در آن جای بگیرد اما به جز یکی دو مورد، موسیقی خاصی را در بازی نمی شنوید و همه چیز مختصر به صداگذاری شده است. در واقع برای فوق العاده کرده صداگذاری در بازی، موسیقی در این راه فدا شده است. البته آنگونه هم نیست که بازی هیچ موسیقی نداشته باشد ولی جو بازی به طرزی است، که می توانست بهترین موسیقی ها را در خود جای دهد که در این راه ناموفق ظاهر شد.

600px-Vlcsnap-2009-09-30-22h20m02s152

رویارویی با شخصیت محبوب و پرطرفدار آلبرت وسکر

در کل باید گفت که نسخه ی پنجم اقامتگاه شیطان، توانست بسیار عالی ظاهر شود و نظر منتقدان را به خود جلب کند. ترس بازی کاسته شده ولی به جای آن، بازی بسیار واقعی تر شده است و حتما ارزش یک بار تجربه کردن را دارد.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه PC صورت گرفته است

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روزی روزگاری: دیوانگان آفریقا | نقد و بررسی Resident Evil 5 - گیمفا
روزی روزگاری: دیوانگان آفریقا | نقد و بررسی Resident Evil 5 - گیمفا
روزی روزگاری: دیوانگان آفریقا | نقد و بررسی Resident Evil 5 - گیمفا
روزی روزگاری: دیوانگان آفریقا | نقد و بررسی Resident Evil 5 - گیمفا
روزی روزگاری: دیوانگان آفریقا | نقد و بررسی Resident Evil 5 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

روزی روزگاری: دیوانگان آفریقا | نقد و بررسی Resident Evil 5 - گیمفا
روزی روزگاری: دیوانگان آفریقا | نقد و بررسی Resident Evil 5 - گیمفا