مععععععععععععع | نقد و بررسی Goat Simulator | گیمفا
مععععععععععععع | نقد و بررسی Goat Simulator | گیمفا
مععععععععععععع | نقد و بررسی Goat Simulator | گیمفا
مععععععععععععع | نقد و بررسی Goat Simulator | گیمفا

بز ناقلا | نقد و بررسی Goat Simulator

کسری نراقی
۱۲:۰۰ ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
مععععععععععععع | نقد و بررسی Goat Simulator | گیمفا

آیا رویاهایتان برای تبدیل شدن به یک بز شکست خورده اند؟ آیا با صدای بز آرامش پیدا می کنید؟ آیا دوست دارید ماجراجویی هایتان را در لباس یک بز ادامه دهید؟ پس Goat Simulator برای شماست. این بازی آخرین تکنولوژی شبیه سازی بز است که با به خدمت گرفتن توانایی های نسل بعد، به شما توانایی ماجراجویی در نقش یک بز را خواهد داد. دیگر نیازی به تفکر در مورد تبدیل شدن به یک بز را ندارید، رویاهایتان بالاخره به حقیقت پیوسته اند. بازی را در نقش یک بز تجربه کنید  و لذت ببرید.

 

نکته: این نقد، در مورد یک بازی طنز است و می طلبد که در نقد نیز گاها با برخی عنوان های دیگر شوخی کنیم. پس فقط نقد را بخوانید، بخندید و لذت ببرید.

این نقد و بررسی متفاوت از آن چیزی است که شما از آن انتظار دارید. انتشار Goat Simulator، ما را بر آن داشت تا بررسی های پایه ای بر مفاهیم Sandbox، سرگرمی و Video Game داشته باشیم. به سادگی نباید از کنار این عنوان گذشت، چرا که Goat Simulator به ما نشان داد که حتی بدون داستان پردازی و گرافیک و گیم پلی (خاص) می توان یک بازی موفق عرضه کرد. اگر بازی را تجربه کرده باشید، می دانید که Map بازی Goat Simulator در قیاس با دیگر سندباکس ها حرفی برای گفتن ندارد. اما واقعا چه اتفاقی افتاده است که این بازی توانسته نظر منتقدان و بازیبازان را جلب کند؟ درست است، “طنز” کلمه طلایی است که این بازی را به موفقیت رسانده است. در واقع Goat Simulator را می توان یک عنوان “تابو شکن” نامید، زیرا در عصری که تمام تلاش بازیسازان بر ارائه یک گرافیک و گیم پلی و داستان پردازی غنی قرار گرفته است، این عنوان بدون داشتن هیچ کدام از این عناصر توانست جای خود را در قلب منتقدان و بازیبازان باز کند، پس طبیعی است که عمده مطالب این نقد و بررسی را صرف تحقیق در مورد نقاط قوت این عنوان نماییم. نقاط قوتی که که ضرب المثل فارسی “فلفل نبین چه ریزه، بشکن ببین چه تیزه” را برای ما تداعی می کند.

نام: Goat Simulator

سازنده: Coffee stain Studios

ناشر: Coffee Stain Studios

سبک: شبیه سازی

پلتفرم: PC

روز های نخستین نسل هشتم را سپری می کنیم، تمام سازندگان بازی سخت مشغول تدارک دیدن جدید ترین تکنولوژی ها و آخرین نسخه از موتور های گرافیکی برای بازی هایشان هستند. اسلحه ها پیشرفت کرده اند، باید انسان های بیشتری بکشید، گرافیک ها سینمایی تر شده اند و محیط ها پر جزییات تر از گذشته هستند. تمرکز اکثر سازندگان بزرگ بازی بر ارائه یک گرافیک غنی قرار گرفته است تا به بازیبازان نشان دهند که دوران جدیدی آغاز شده است. در این بین اما استودیو Coffee Stain حرف جدیدی برای گفتن دارد؛ آخرین بازی منتشر شده توسط آن ها ” Goat Simulator” آمده است تا تعریف جدیدی برای مفاهیم Snadbox، سوم شخص، شبیه سازی و داستان پردازی ارائه کند.

دوست دارم بدانم مفهومی که از Video Game در ذهن شما نقش بسته است ، چگونه است؟!… مطمئنا اکثر شما خواهید گفت: “یک دنیای مجازی و غنی (از لحاظ بصری) که می توانید در آنجا کار هایی را انجام بدهید که معمولا در زندگی روزمره قادر به انجام آن ها نیستید. تعدادی از شما خواهید گفت: “یک دنیا که می توان با شخصیت هایش همزاد پنداری کرد و از داستان هایش لذت برد و مناظر طبیعی و گرافیک زیبایش را ستود”. با این تعاریف مطمئنا یک محصول به نام “بازی بد” در ذهن شما چیزی است که “نه داستان داشته باشد، نه شخصیت پردازی استواری داشته باشد و نه از گرافیک و گیم پلی غنی بهره مند باشد”. نظر شما چیست که با یک محصول آشنا شویم که ذهنیت شما را نسبت به این مفاهیم تغییر دهد؟ Goat Simulator اینجاست… عنوانی که پشت ظاهر طنز و مضحک خود حرف ها برای گفتن دارد.

coffee stain studios

Coffee Stain Studios

قبل از همه چیز بهتر است با استودیو Coffee Stain آشنا شویم، زیرا می تواند الگوی خوبی برای بازیسازان مستقل ایرانی باشد.

Coffee Stain Studios یک استودیوی کوچک سوئدی است که تمرکزش روی نشر بازی ها برای پلتفرم های iOS و Windows است. این استودیو در سال ۲۰۱۰ توسط دو دانش آموز دانشگاه Skovde تاسیس شد، جالب است که بدانید Coffee Stain در این دانشگاه مستقر است و به آن ها اتاقی جهت ساختن بازی هایشان اختصاص داده شده است. از کارنامه آن ها می توان عنوان I Love Strawberries و دوگانه موفق Sanctum را برای iOS برشمرد. Goat Simulator عنوانی بود که با نشر اولین تریلرش نگاه ها را به سوی خود جلب کرد. عده ای معتقد بودند که این فقط یک شوخی است و تعداد زیادی هم آن را به عنوان یکی از مورد انتظار ترین عناوین سال ۲۰۱۴ به خاطر سپردند. اما با عرضه Goat Simulator همه نگاه ها به سوی Coffee Stain جلب شد که توانسته بودند به خوبی یک عنوان طنز را با موتور Unreal Engine 3 پیاده سازی کنند. جالب است که بدانید این استودیو یک قرار داد ۵ ساله به Epic Games دارد که به آن ها اجازه ساختن بازی هایشان با Unreal Engine (حتی نسخه چهارم این موتور ) را می دهد.

باگ های بازی فوق العاده هستند

باگ های بازی فوق العاده هستند

شاید ندانید، اما هیچ گاه با یک بز شوخی نکنید. بز ها موجودات خطرناکی هستند، آن ها می توانند خانه شما را به هم بریزند، ساختمان شما را تخریب کنند، پمپ بنزین ها را به آتش بکشند و شما را به قتل برسانند و با زبانشان دور شهر بچرخانند. Goat Simulator بازیباز را در لباس یک بز (ابر بز/ Super Goat) در یک شهر کوچک رها می کند تا در آنجا آشوب به پا کند. اولین چیزی که مشاهده می کنید نقشه نسبتا کوچک بازی است که می توانست بزرگ تر هم باشد، البته Mapهای اضافه نیز می توانستند کارساز تر باشند که متاسفانه غایب هستند. قابلیت هایی که بازی در اختیار شما قرار داده است شامل: پرش، لیس زدن، حمل کردن اشیا، شاخ زدن و Slow Motion است. انتظار بیشتری از یک بز نسیت، اما اگر بیشتر می خواهید، می توانید کوه نوردی، جت پک سواری و ژیمناستیک را نیز به این توانایی ها اضافه کنید. اصلا فکر نکنید که با یک بز معمولی طرف هستید، بز قصه ما از Superman قدرتمند تر است و با اولین ضربه هر چیزی را نابود می کند، از انسان گرفته تا ماشین، هیچ چیزی از ثم Goat در امان نیست.

برای درک بهتر بازی، دانلود دو ویدئوی پایین (که خودم از بازی تهیه کردم) را پیشنهاد می کنم

[jwplayer mediaid=”144687″]

دانلود ویدئوی اول

دانلود ویدئوی دوم

اگر به دنبال داستان غنی و پر پیچ و خم هستید، دور Goat Simulator را یک خط بزرگ بکشید. نمی دانم این بازی (اگر داستان داشت) چه می شد، اما در هنگام بازی نبود آن را حس نکردم. شاید بهتر بود یک پس زمینه داستانی برای بازی قرار می دادند، مثلا “انسان ها خون خوار تر از قبل شده اند و دست به کشتار گسترده حیوان ها زده اند. آن ها هیچ گونه مقاومتی را بر نمی تابند و هر شورشی را با نیرو های ناشناخته خود سرکوب می کنند. بز ها نیز از این خطر در امان نیستند، زیرا اواین کسانی بودند که علیه انسان ها قیام کردند. کشتار گسترده بز ها شروع می شود، نوبت به بز قصه ما می رسد که عزیزانش را در راه مبارزه علیه انسان ها از دست داده است، اما او به جای اینکه تسلیم سرنوشت شود، آن را به چالش می کشد و آخرین امید حیوانات برای رهایی از شر انسان های خون خوار می شود.

Dovahkiin, Dovahkiin, naal ok zin los vahriin,
Wah dein vokul mahfaeraak ahst vaal

ترجمه: ای بز زاده، ای بز زاده، قسم به افتخاراتت

که شیطان را تا ابد در پستی و حقارت نگاه دارم

(با تشکر از شعر آغازین Skyrim)

(از جدی بودن نقد که بگذریم) نمونه داستان این بازی را فقط در Dark Souls دیدم، اگر DS را تجربه کرده باشید می دانید که این عنوان (بر خلاف اکثر عناوین سبک های Adventure – Action RPG)برای شما داستان تعریف نمی کند، بلکه شما را در دنیای بازی را می کند تا خودتان داستان را کشف کنید و آن را باب میل خودتان رقم بزنید. Goat Simulator نیز شما را در همین موقعیت قرار می دهد، گذشته بز قصه برای ما نا معلوم است، انگیزه او برای انتقام مشخص نیست و این شما هستید که باید انگیزه او را کشف کنید و Antagonist داستان را به سزای عملش برسانید (که در این مورد تمامی انسان ها در دسته Antagonistها قرار می گیرند). البته می توانید بخشش نیز داشته باشید و از خون و خون ریزی صرف نظر کنید (این قسمت را می توان با Dishonored مقایسه کرد که برای بخشیدن دشمنان به شما جایزه می داد). اگر از کشتن انسان ها صرف نظر کنید و شهر را به هم نریزید، به پاس این لطف، اچیومنت Angel Goat (فرشته بز) به شما تعلق می گیرد. پس نتیجه می گیریم که سیستم Crime and Punishment که در اکثر بازی های نقش آفرینی همانند Skyrim استفاده شده است در این بازی حاضر است.

تمام آن چیزی که لازم است در مورد این بازی بدانید

تمام آن چیزی که لازم است در مورد این بازی بدانید……….

گیم پلی بازی نو آورانه، جذاب و غیر منطقی است. در واقع هسته اصلی بازی بر اساس تخریب بنا شده است، هر چه بیشتر خراب کاری کنید امتیاز بیشتری می گیرید. بعضی اوقات در هنگام خراب کاری، باگ هایی را مشاهده می کنید که شما را به خنده وا خواهد داشت. با فشردن کلید E می توانید وسایل را لیس بزنید و با خود حمل کنید (زبان Goat چسب ناک است) می توانید توپ، صندلی، میز، تاب و سرسره، تیر آهن، انسان، ماشین، کامیون و حتی هواپیمای سقوط کرده را با زبان جا به جا کنید و به حساب محیط اطراف برسید. هر چه خرابی بیشتری به بار بیاورید امتیاز شما بیشتر خواهد شد.

در بازی Achievementهایی نیز تعبیه شده است. مثلا باید با یک کامیون تصادف کنید، انفجار به راه بیندازید یا در هوا چرخش ۳۶۰  اجرا کنید تا امتیاز های اضافه را دریافت کنید. در کل سیستم Achievement بازی به شدت جالب و پر از ماموریت های مضحک و خنده دار است. در حال مطالعه Achievementهای بازی بودم که متوجه شدن Goat Simulator یک امتیاز ویژه را برای کسانی که بازی را مجبور به Crash کنند قرار داده است. نام این اچیومنت،Involuntary QA، است. اگر نسخه اصلی این بازی را خریداری کرده باشید، می توانید ساعت ها را صرف به دست آوردن امتیازات ویژه این بازی نمایید که بسیار لذت بخش خواهد بود.

آیا می توانید چند ثانیه بعد را پیش بینی کنید

آیا می توانید چند ثانیه بعد را پیش بینی کنید؟

 Goat Simulator پر از باگ های مختلف است و این اولین بار است که برای وجود باگ ها به یک بازی امتیاز مثبت می دهم. اگر به توضیحات سایت سازنده سر بزنید، توصیف آن ها از Goat Simulator “یک بازی کوچک، به درد نخور و احمقانه” است، شاید آن ها راست بگویند. باگ های بازی (که تعدادشان کم هم نیست) از جالب ترین باگ های موجود در Video Gaming هستند و به هر چه با مزده تر شدن بازی کمک بسیاری کرده اند. مشاهده یک باز که با گردنش از پله ها بالا می رود، یک انسان که در دیوار به دام افتاده است و بسیاری باگ های دیگر شما را به خنده وا خواهد داشت. ممکن است حتی Goat در دیوار به دام بییافتد و توانایی جا به جا شدن را هم نداشته باشد، سازندگان بازی به این نکته توجه داشته اند و یک گزینه Reset در بازی قرار داده اند که با فشردن آن، می توانید بز را در جای دیگر بدون کم شدن امتیاز ظاهر کنید.

نقشه بازی کوچک است اما مکان های مخفی در بازی وجود دارند برای مثال با ورود به دروازه سمت چپ می توانید به قلعه بز ها بروید

نقشه بازی کوچک است. اما مکان های مخفی در بازی وجود دارند. برای مثال با ورود به دروازه سمت چپ، می توانید به قلعه بز ها بروید

بزرگ ترین ایرادی که می توان به Goat Simulator وارد کرد، وجود تنها یک Map برای باری است که می تواند پس از چند روز خسته کننده شود، اگر سازندگان بازی زمان بیشتری را برای ساختن چند نقشه زیبا و متنوع برای بازی اختصاص می دادند، این بازی زیبا تر از چیزی می شد که در حال حاظر می بینید. البته شهری که اتفاقات این بازی در آن می افتد، بزرگ تر از آن است که می پندارید. مکان های کشف نشده بسیاری در آن وجود دارند، در اکثر خانه ها به روی شما باز است و در بعضی نقاط قدرت های بیشتری کسب می کنید و به گسترده بودن بازی (هر چند کم) پی می برید. فقط کافیست گردش را شروع کنید و راز های بازی را کشف کنید و مکان های جدید را بیابید. Easter Eggهای بسیاری منتظر کشف شدن هستند.

Coffee Stain Studios برای تهیه این بازی، دست به دامان Unreal Engine 3 قدرتمند شده است. آن ها نه تنها در به دست آوردن یک گرافیک پر جزییات و غنی ناکام بوده اند، بلکه در عملیات Optimization (بهینه سازی) این گرافیک ساده نیز کاری از پیش نبرده اند. به نظر می آید قیمت کم بازی (۹.۹۹ دلار) سازندگان آن را از کار بیشتر بر روی مسائل گرافیکی منصرف کرده است. یکی از مشکلات آزار دهنده بازی Optimize نبودن بازی است، حتی با یک PC یا لپ تاپ قوی هم مشکلاتی با بازی خواهید داشت و افت فریم های آن (مخصوصا هنگام چرخش دوربین با Mouse) آزار دهنده خواهند بود. به خاطر همین است که سازندگان بازی یک Achievement را برای Crash کردن بازی در نظر گرفته اند. از آن جایی که این بازی بر اساس خراب کاری است، پس خراب کردن خود بازی نیز امتیاز محسوب می شود.

اگر از تکه تکه کردن انسان ها خسته شده اید، اگر در دزدی های Thief استاد شده اید و اگر تمام نقشه GTA V را گشته اید و از کشتن انسان های بی گناه خسته شده اید، می توانید این بازی خلاقانه و صد البته “طنز” را امتحان کنید. Goat Simulator به ما یادآوری کرد که بدون کشتن دشمنان، بدون یک گرافیک نسل هشتمی و حتی بدون داستان پردازی پر جزییات می توان یک عنوان سرگرم کننده خلق کرد. این بازی نتیجه زحمت یک ماه تیم Coffee Stain Studios است، انتظار یک سندباکس بزرگ را نداشته باشید، البته بدانید که این بازی ۹.۹۹ دلار قیمت دارد که نسبت به دیگر بازی ها قیمت مناسبی به نظر می رسد. این بازی بار دیگر ارزش سازندگان مستقل را یاد آور شد، سازندگانی که می توانند به دور از هیاهو و تبلیغات بسیار، یک عنوان سرگرم کننده را به بازار عرضه کنند. مهم ترین عامل موفقیت این بازی طنز و سرگرم کننده بودن آن است پس فقط بازی را تجربه کنید و بخندید!

نکات مثبت: طنز جذاب، ماموریت های جالب، باگ ها!!!

نکات منفی: وجود تنها یک نقشه، مشکلات Optimization

محمدMarioman

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مععععععععععععع | نقد و بررسی Goat Simulator | گیمفا
مععععععععععععع | نقد و بررسی Goat Simulator | گیمفا
مععععععععععععع | نقد و بررسی Goat Simulator | گیمفا
مععععععععععععع | نقد و بررسی Goat Simulator | گیمفا
مععععععععععععع | نقد و بررسی Goat Simulator | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

مععععععععععععع | نقد و بررسی Goat Simulator | گیمفا