گپی کوتاه (!) در مورد اختتامیه ی دومین جشنواره ی دانشجوی بازیساز | گزارش جشنواره - گیمفا
گپی کوتاه (!) در مورد اختتامیه ی دومین جشنواره ی دانشجوی بازیساز | گزارش جشنواره - گیمفا
گپی کوتاه (!) در مورد اختتامیه ی دومین جشنواره ی دانشجوی بازیساز | گزارش جشنواره - گیمفا
گپی کوتاه (!) در مورد اختتامیه ی دومین جشنواره ی دانشجوی بازیساز | گزارش جشنواره - گیمفا

گپی کوتاه (!) در مورد اختتامیه ی دومین جشنواره ی دانشجوی بازیساز | گزارش جشنواره

هادی جوربنیان
۱۷:۱۰ ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
گپی کوتاه (!) در مورد اختتامیه ی دومین جشنواره ی دانشجوی بازیساز | گزارش جشنواره - گیمفا

همه می دانیم بازیسازی در کشور ما نوپاست، در کنار آن می دانیم که این رشته سخت است و نیاز به تلاش بی وقفه و سرمایه ی قابل قبولی دارد، همچنین خبر داریم که بودجه ی کمی و شاید اصلا چیزی به بازیسازان ما از نهاد ها و ارگان های مختلف تعلق نگیرد که همین باعث پایین آمدن سطح کیفی بعضی و شاید اکثر آثار ایرانی می شود، اما با این وجود این نکته را هم باید بدانیم که دانشجویان امروز ما تلاش شبانه روزی ای را در این رشته و صنعت به کار می برند که چه حمایت شوند و چه نشوند کار خود را هر روز، بهتر و پر بار تر به جلو می برند.

از بازی های دانشجویی گفتیم، اما به غیر از ساخت این بازی ها، جشنواره هایی هم توسط دانشجویان سراسر ایران در دانشگاه های مختلف برگزار می شود که میتوان مهم ترین آن را جشنواره ی دانشجوی بازیساز در دانشگاه مازندران دانست که مدتی قبل اختتامیه ی آن توسط اعضای انجمن علمی بازی های رایانه ای این دانشگاه برگزار شد. این اختتامیه در تاریخ ۲۰ مهر در دانشگاه مازندران از صبح تا پاسی از غروب (!) برگزار شد و در ادامه چکیده ای از بخش های مختلف پایان روز این جشنواره و گزارشی از این اختتامیه را می خوانید که خوبی و بدی آن را به بزرگی خود ببخشاید!

2ndsgd

دومین جشنواره ی دانشجوی بازیساز

جلسه ی ارائه ی مقالات

قبل شروع مراسم اصلی اختتامیه یعنی بعد از ظهر بیستم مهر، گیمرها، بازیسازان، داوران و بزرگان حاضر در دانشگاه در محفلی دوستانه گردهم آمدند و در مورد مشکلات بازیسازی صحبت کردند. فعلا با این گردهمایی دوستانه کاری نداریم و در ادامه به آن میرسیم. اما قبل از این مراسم هم همین گروه ها در محفلی گرد هم آمدند و دوستانی به ارائه ی مقالات خود پرداختند. در ادامه با معرفی سر فصل های این مقالات و توضیح اندکی در مورد آن ها شما را در جریان مراسم صبحگاهی اختتامیه که به ارائه ی مقالات مرتبط با بازی و بازیسازی بود، می گذاریم. به طور کلی در بخش ارائه ی مقالات شش اثر شرکت کردند که که فقط پنج تای آن ها مقاله ی خود را به داوران ارائه دادند و در مقابل حضار به تشریح آن پرداختند.

اولین مقالهمشکلات و چالش های صنعت گیم در ایران

نویسنده : امید رنجبر – دانشگاه مازندران

DSC_0194

آقای رنجبر و مقاله ی مشکلات و چالش های صنعت گیم در ایران

مقاله ی مشکلات و چالش های صنعت گیم در ایران توسط آقای رنجبر یکی از دانشجویان دانشگاه مازندران، اولین مقاله ای بود که برای گیمر ها و داوران و باقی حضار خوانده شد. اولین بخش مقاله در مورد تاثیر بازیسازی بر رشد زمینه های مختلفی همچون فرهنگی، اقتصادی و … بود. بعد از آن آقای رنجبر به توضیح در مورد مشکلات این صنعت در ایران پرداختند که که از جمله ی آن ها می توان به فقدان فکر جدید و طرح های تازه (و طبق آماری اذعان داشتند که ۹۰ درصد بازی های ایرانی کپی برداری از نمونه های خارجی هستند)، کمبود نیروی متخصص، عدم وجود متولی و اسپانسر، نبود دانش مدیریت پروژه، عدم حمایت مادی و معنوی در فضایی سالم و… اشاره کرد. بعد از این مبحث ایشان به ارتقای جایگاه گیم در بین خانواده های ایرانی پرداختند و همچنین آماری را در مورد گیمر های آمریکایی بیان کردند که گفتن آن ها خالی از لطف نیست. طبق این آمار و ارقام ۲۵ درصد از گیمرها زیر ۱۸ سال، ۲۶ درصد بالای ۵۰ سال و باقی آن ها بین این دو رده ی سنی می باشند. همچنین ۶۷ درصد از گیمران زن (که ۴۰ درصد از کل گیمرها را تشکیل میدهند) خانه دار هستند. در انتها هم آقای امید رنجبر به جمع بندی و جواب دادن به سوالات مطرح شده در مورد مقاله ی خود توسط حضار پرداختند.

دومین مقاله : روشهایی برای بیهنه سازی بازیهای ساخته شده با استفاده از زبان سی شارپ (#C)

نویسنده : سجاد کاردانی مقدم – دانشگاه صنعتی همدان

DSC_0196

آقای مقدم و مقاله ی روشهایی برای بیهنه سازی بازیهای ساخته شده با استفاده از زبان سی شارپ

دومین مقاله را آقای مقدم در مورد روشهایی برای بهینه سازی بازی ساخته شده با استفاده از زبان #C بیان کردند که چون مقداری وارد فضای تخصصی شده بود به همین دلیل از تشریح بیشتر آن خودداری میکنیم و تنها این نکته را در مورد این مقاله عرض می کنم که ارائه دهنده ی آن با این روش توانسته بود فریم یک بازی را از حوالی ۵۰ به ۱۰۰ برساند و خوشبختانه افت فریم های ناگهانی بازی را در قسمت های مختلف برطرف کند. همچنین از آقای مقدم و علاقه مندان به بازیسازی در سایت گیمفا به دلیل کم پرداختن به مقاله ی ایشان پوزش میطلبم!

سومین مقاله : رابطه ی بازی های رایانه ای با علوم پزشکی

نویسنده : رسول خردمندی – دانشگاه علوم پزشکی ساری

DSC_0202

آقای خردمندی و مقاله ی رابطه ی بازی های رایانه ای با علوم پزشکی

مطمئنا همه ی شما با آقای خردمندی آشنایی اندکی دارید. سردبیر اسبق گیمفا و مدرس نویسندگان بخش تالار در دومین جشنواره ی دانشجوی بازیساز مقاله ای را ارائه دادند که پیش از این (به طور کامل) در سال ۹۱ به صورت یک ویژه نامه از گیمفا منتشر شده بود. این مقاله ی تحقیقی در مورد رابطه ی بازی های رایانه ای با علوم پزشکی بود که به صورت پرسشنامه و مصاحبه انجام شد. طبق صحبت های آقای خردمندی، ۶۰ بازیباز به صورت تصادفی در این پروژه ی تحقیقی مورد بررسی قرار گرفتند و هر کدام از آن ها به سوالات مختلف مطرح شده در پرسشنامه پاسخ دادند و از جنبه های مختلفی همچون میزان افسردگی، خلاقیت، رابطه با خانواده، میزان فراموشی، سرعت یادگیری و… مورد بررسی قرار داده شدند. نتایج کامل این پروژه ی تحقیقی به صورت کامل در فایل PDFی که سال قبل منتشر شد موجود می باشد.

چهارمین مقاله : نگرش مینیمالیسم در بازی های رایانه ای

نویسنده : نیلوفر نوایی – دانشگاه پیام نور شهر ری

DSC_0204

خانم نوایی و مقاله ی نگرش مینیمالیسم در بازی های رایانه ای

نگرش مینیمالیسم در بازی های رایانه ای چهارمین مقاله ای بود که در جلسه ی صبح توسط خانم نوایی برای حضار خوانده شد. این مقاله، با تشریح معنای نگرش مینیمالیسم (ساده گرایی) و بررسی آن در حوضه های مختلفی همچون فلسفه، ادبیات، معماری و… شروع شد. در ادامه ی مقاله هم خانم نوایی به بررسی مینیمالیسم در صنعت بازی های رایانه ای می پردازند و آن را در بخش های مختلفی همچون محتوای بازی (همچون درون مایه و طراحی هنری (مانند LIMBO) و…)، طراحی بازی و… بررسی می کنند. متاسفانه به دلیل کمبود وقت (ده دقیقه برای هر مقاله) خانم نوایی نتوانستند مقاله ی خود را به طور کامل توضیح دهند و به همین دلیل ما هم نتوانستیم بیش از این از وجود این نگرش در صنعت بازی های رایانه ای خبردار شویم!

پنجمین مقاله : داستان های کهن ایرانی و انعکاس آن در طراحی بازی های رایانه ای

نویسنده : غزل بیرامی – دانشگاه تربیت مدرس

DSC_0206

خانم بیرامی و مقاله ی داستان های کهن ایرانی و انعکاس آن در طراحی بازی های رایانه ای

خانم بیرامی بعد از مقدمه و طرح چند سوال شخصیت های مختلفی را از داستان های کهن ایرانی همچون فریدون، سمک عیار، امیر ارسلان نامدار، امیر حمزه و… معرفی کردند و همچنین در مورد ویژگی های شخصیتی و جامعه ی آن ها هم نکاتی را بیان کردند که در یک بازی می توانست مورد استفاده قرار گیرد و همچنین کمک یار بازیسازان باشد. در انتها هم ایشان با یک جمع بندی مختصر در مورد داستان های ایرانی و شخصیت های باستانی به کار خود پایان دادند.

ناهار و نماز!

بعد از مراسم ارائه ی مقالات توسط دانشجویان کم کم اکثر حضار برای صرف ناهار و انجام نماز پراکنده شدند و خود را بعد از کمی استراحت برای یک گردهمایی دوستانه با حضور دکتر مینایی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای و بزرگان دیگر آماده می کردند که به دلیل تاخیر دکتر مینایی جلسه با چند دقیقه اختلاف زمانی در همان مکان قبلی برگزار شد. البته قبل از برگزاری این مراسم ما فرصت اندکی هم داشتیم تا بازی های مستقلی که در جشنواره حضور داشتند را تجربه کنیم. بازی هایی که حتی در بخش های مختلف جشنواره جوایزی ارزنده را هم از آن خود کردند. البته به دلیل افزایش تعداد تجربه کنندگان بازی Gilmo ما به سمت دو بازی In Between و کمان اهورایی رفتیم و در محیط دانشگاه دلی از عزا (خستگی و گرما) در آوردیم.

بازی گیلمو (Gilmo) توسط دانشجویان دانشگاه امیر کبیر، تهران و صنعتی شریف ساخته شده و متاسفانه ما فقط از سبک معمایی بازی و همچنین سبک گرافیک خاص بازی که همانند گلیم های مختلف بود، اطلاعات پیدا کردیم. بعد از این بازی که طرفداران زیادی را از بین دانشجویان برای خود دست و پا کرده بود، سراغ کمان اهورایی رفتیم. بازی توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ساخته شده بود و در مورد سرگذشت آرش کمان گیر و واقعه ی پرتاب تیر برای مشخص کردن مرز ایران و توران بود. کمان اهورایی یک بازی دو بعدی با ظاهری خوش رنگ و لعاب بود که علاوه بر سادگی گیم پلی، سرگرم کننده هم بود. علاوه بر بنده آقای خردمندی هم کمی با این بازی صفا کردند! و آخرین بازی ای که تجربه کردیم عنوان In Between (در میان) بود که دانشجویان دانشگاه امیرکبیر زحمت آن را کشیدند. خوشبختانه این بازی توانست داغ تجربه نکردن عنوان گیلمو را کمی سرد کند و کمی هم ما را تا شروع گردهمایی سرگرم! بازی مستقل In Between از یک شخصیت در دو محیط بهره می برد که بازیباز می بایست با کنترل دقیق، شخصیت اصلی را به مقصد معین شده برساند. حرکات شخصیت در دو محیط یکسان بود اما موانع موجود با هم متفاوت بود که گهگاهی نیاز به تعویض محیط میشد. در ادامه از شما دعوت می کنم که تصاویر دو بازی قبلی یعنی کمان اهورایی و گیلمو را در ادامه مشاهده کنید.

dsc 0207

رسول و کمان اهورایی …. یعنی رفته تو حسا!!

dsc 0209 dsc 0215

dsc 0218 dsc 0210

در حین بازی کردن بودیم که داد اکثر حضار به دلیل دیر برگزار شدن گردهمایی درآمد و بعد از چند دقیقه متوجه شدیم که دلیل آن دیر رسیدن دکتر مینایی به دانشگاه و نهار و نماز بود، به همین دلیل گردهمایی مشکلات بازیسازان بدون دکتر انجام شد. این گردهمایی هم با حضور بازیسازان جوان از طراح کارکتر تا بازینامه نویس و علاقه مندان به این صنعت و… برگزار شد و در مورد مواردی که هم من و هم شما می دانید چه هستند بحث شد. مشکلاتی که از جمله ی آن ها می توان به نبود یک موتور بازیسازی ملی، مشکلات کپی رایت، کمبود حمایت های دولتی، مشکلات گرفتن مجوز برای ساخت بازی و… اشاره کرد. هرچند از تعداد گوش های شنوای این گردهمایی کم شده بود ولی با این حال جای خوبی برای داد و شکایت کردن بود که بعضا چنین چیزی هم پیش آمد.

dsc 0224

مشکلات بازیسازی و نبود مسولان به دلیل دیر کرد

dsc 0223 dsc 0221 dsc 0220

مراسم اختتامیه دومین جشنواره ی دانشجوی بازیساز

بعد از این گردهمایی کلیه ی حضار به سمت مکان اختتامیه ی دومین جشنواره ی دانشجوی بازیساز (دانشکده ی هنر و معماری دانشگاه مازندران) هدایت شدند. شروع مراسم اختتامیه با پخش چند ده باره ی یک ویدیوی چند ثانیه ای از کاندیدها و شرکت کنندگان در این جشنواره انجام شد! داشت حوصله ی مان سر می رفت که سرود ملی و قرآن پخش شدند و مجری به روی صحنه آمد. بعد از گپ و گفتی ایشان جناب دکتر احمد پور، رئیس دانشگاه مازندران را به روی صحنه دعوت کردند. دکتر احمد پور صحبت هایی را در مورد اهمیت بازی های رایانه ای و البته لذت بخش بودن آن بیان کردند و همچنین اندکی هم در مورد تاریخچه ی این صنعت برای حضار گفتند. علاوه بر این ایشان بیان کردند که دانشگاه مازندران یکی از قطب های بازی های رایانه ای در ایران است.

b 22 47de2f0e 4f40 4e59 9916 051325c530a8

دکتر احمد پور، رئیس دانشگاه مازندران

بعد از دکتر احمد پور نوبت به دبیر جشنواره، آقای حمزه آزاد رسید. آقای آزاد ابتدای سخنرانی خود را با متنی آکنده از طنز و ادب (!) شروع کردند که به قلم وحید نوروزی نگاشته شده بود. به دلیل جذابیت بالای متن و اشاره هایی که در آن به آثار مختلف شرکت کننده در جشنواره شده بود دلمان نیامد شما هم به فیضی که ما از قلم آقا وحید و صدای حمزه جان بردیم نرسید، البته این نکته را هم عرض کنم که، عزیز خودت بخون، حمزه آزادُ نتونستم فشرده و در نهایت آپلودش کنم واستون! بععععله…

کنون که کمان اهورایی بازی سازی به دست دانشجویان عزیز افتاده و بزمی فرخنده برای پاسداشت فعالیت های فرهنگی برپاست ، خدای متعال را شاکریم . این چندمین قدمیست که انجمن علمی بازی های رایانه ای به عنوان طلایه دار جنبش دانشجویی در زمینه رشد و توسعه بازی های مبتنی بر فرهنگ ملی ما بر میدارد. از زمان تاسیس انجمن ، هدف ، نفوذ جریان مینیمالیسم سازی فضای تجاری بازی برای دانشجویان بود . گرچه در این راه  علمی و دانشجویی در فضای بازی سازی کشور چرخ دنده ها همیشه در جهت مقاصد ما نچرخیده اما برای برون رفت از انزوای دانشجویان در زمینه بازی سازی و نجات ایده های خاموش سختی ها را به جان خریدیم ، تا مدافع نام دانشجو در میان فضای نوین بازی سازی کشور باشیم . فراز و نشیب بسیار بوده ، گاه چون لاک پشت های دوقلو حرکت کردیم و گاه شبیه قلقلی ها قل خوردیم و به سرعت جلو رفتیم . برای سیم کشی موتور ملی بازی سازی دانشجویی زحمت بسیار کشیدیم تا تجربه ی شکار ایده های ناب را داشته باشیم . در اثر نامرادی ها ، گاهی بی انگیزگی همچون هیولا به ما هجوم آورد اما چون اسطوره های اژدها کش عصرپارسی به مبارزه با آن پرداختیم و دانستیم که قصه ما نیز همچون داستان های کهن ایرانی داستان کشاکش با ناخوشی هاست ، و این سعی ماست که ما را به دالان موفقیت می برد . یل  به قول آن دانشمند اهل گینه که می گوید : ” بابل بلیپ بلاپ ، گیگلا ، دامپ رانر ، فروت کرفت ، بابلز آپ ، ایروبیک ، اسمایل انجین ، گیلمو ، ناورد ” یعنی : بدان تو مامور به تلاش هستی ، نه مامور به نتیجه . دانستیم فیل ها پرواز نمی کنند ، آرام و با وقار حرکت میکنند ، و پایشان روی زمین است . پس برای بزرگ شدن ، ما نیز خیال پردازی را کنار گذاشتیم و آهسته و با تدبر حرکت کردیم چرا که پیروزی ازآن پارساران ، ببخشید پارسایان است . گرچه گاهی خود درگیر مشکلات و بازی های غریب شدیم و چون کارگاه علوی به دنبال کشف معما ها شدیم مبرهن است که پیشرفت سریع در عرصه بازی سازی دانشجویی نیازمند هوشیاری مسئولان و متولیان بازی سازی کشور است تا به پردازش تصویر صحیح در این عرصه بپردازند تا با حرکت در این مسیر ، کشور های رقیب رایانه ای میهن عزیزمان را جا بگذارند و فراموش نکنند که هر عنصر فعال بازی سازی یک سرمایه ملی ولی نیازمند نگهداری است ، چرا که یک بازی ساز توانا می تواند جهنم یا بهشت بازی سازی خود را در هرکجای این هستی بنا کند .

b 28 7386f1b6 29a2 4c20 a9e5 8735e6e82860

آقای حمزه آزاد

بعد از اتمام متن زیبای آقا وحید (همین بالاییه) حمزه جان هم دفتر تشکر و Tank U را باز کردند و این سبک و سیاق را تا دقایقی ادامه دادند تا حوصله ی ما از دسترس خارج شد. خوشبختانه این دقایق هم به پایان رسید و آقای آزاد بازگشتی به سمت متن اصلی داشتند. متنی که چکیده ی اصلی آن را می توان مشکلات و درگیری های بازیسازان در ایران و همچنین دانشجویان در برگزاری دومین جشنواره ی دانشجوی بازیساز دانست. همچنین در میان صحبت های آقای آزاد گفته شد که در این دوره ۱۲۰ اثر در بخش های مختلف شرکت داشتند که کیفیت آن ها نسبت به دوره ی قبلی بهتر بوده. همچنین جوایز برگزیدگان دومین جشنواره برای رتبه های اول تا سوم به ترتیب مبالغی بالغ بر ۲۰ میلیون ریال، ۱۵ میلیون ریال و ۱۰ میلیون ریال اعلام شد.

بعد از جمع بندی صحبت های آقای آزاد و گپ و گفت های دوستانه ی مجری و شعر های جالب وی نماینده ی هیئت داوری آقای محمدپور هم به پشت میکروفون آمد و متنی چند صفحه ای را برای حضار خواند. بعد از چند دقیقه از سخنرانی نماینده ی هیئت داوران اهدای جوایز به برترین های دومین جشنواره ی دانشجوی بازیساز شروع شد. شروعی که با دعوت از بزرگان جمع (هیئت داوران) برای اهدای جوایز به بخش های طراحی کارکتر، بازینامه، مقالات آغاز شده بود. در ادامه با هم لیست برندگان را مشاهده می کنیم.

b 34 8641fda6 06b3 4368 9551 767954ca4d23

نماینده ی هیئت داوران

 بخش طراحی کارکتر : 

نفر برتر بخش طراحی کارکتر:

  • مجتبی مرادی 

نفرات شایسته ی تقدیر:

  • سمیرا مختاری ، دانشگاه از شریعتی تهران
  • اسماعیل مختاری ، دانشگاه از پیام نور شهرکرد
  • سهیل سراجی

 ========================

بخش بازی نامه :

بازی نامه برتر:

  • بازی نامه فیل ها پرواز نمی کنند ، حسن متقی گلشن از دانشگاه تهران

نفرات شایسته ی تقدیر:

  • تجربه شکار ، امیر رنجبر ازدانشگاه مازندران
  • اژدهاکش ، مصطفی بزرگی از دانشگاه مازندران

 ========================

 مقالات :

مقاله برتر:

  • داستان های کهن ایرانی و انعکاس آن در طراحی بازی های رایانه ای   ، غزل بیرامی  –  دانشگاه تربیت مدرس

مقالات شایسته تقدیر :

  • روشهایی برای بیهنه سازی بازیهای ساخته شده با استفاده از زبان #c ( سی شارپ ) ، سجاد کاردانی – دانشگاه صنعتی همدان
  • مشکلات و چالش های صنعت گیم در ایران ، امید رنجبر – دانشگاه مازندران

بعد از اهدای بخش اول جوایز همگان صحنه را برای شروع یک نمایش جذاب از سوی گروه تئاتر “پلاک ۶۵۴” ترک کردند. گروهی که تشکیل شده بود از مکس پین، شاهزاده ی ایرانی، جوکر، بتمن و کارکتر ایرانی. در نمایش کمدی دوستان، مسابقه ای تشکیل می شود و هرکدام از کارتر ها به شیوه ی خود در این مسابقه شرکت می کنند تا پیروز میدان مشخص شود. به غیر بحث اصلی نمایش، حرکات شخصیت ها هم جذاب و دیدنی بود که (مخصوصا مکس) حال و هوای خشک اختتامیه را تغییر داد و خستگی خیلی از حاضران را برطرف کرد.

b 56 0177fd8a 8fc6 4129 a9d4 5281e9df600e

پلاک ۶۵۴ | به ترتیب از راست به چپ
جوکر، شاهزاده ی ایرانی، مکس پین
راستی شاهزاده به خاطر تهمینه دست از جنگولک بازی هاش ورداشت و رفت تو عرصه ی هنر!

9

اینم که آقا جوکرمونه…

بعد از اتمام کار گروه “پلاک ۶۵۴” نوبت به دکتر مینایی، مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای رسید که سخنرانی خود را آغاز کند. دکتر صحبت های خوبی را در مورد گیم در ایران و عرصه ی جهانی زدند و همین باعث شد که به حرف های ایشان امیدوار شویم. هر چند ایشان در گردهمایی دوستانه ی ظهر حضور نداشتند اما خیلی از دغدغه های بازیسازان را در میان صحبت هایشان آوردند و به روش هایی راه حلی برای آن ها بیان کردند که امیدواریم در آینده ای نه چندان دور مشکلات حل شود (وای از دست خصوصی سازی!).

b 08 02dcc688 2b38 4eb1 8dbe c8480b1cb4bf

دکتر مینایی…

بعد از صحبت های دکتر مینایی، مهدی سروری، سردبیر حال حاضر برنامه ی به روز از شبکه ی سه سیما به روی صحنه آمدند و سخن از حمایت در حد توان از دانشجویان بازیساز زدند (آقایان بازیساز تا میتونین بازی بسازین و به ایمیل برنامه ی به روز ارسال کنین تا اگه امکانش وجود داشت (!) بازیتون تو برنامه نشون داده بشه) و همچنین قول یک ورک شاپ دیجیتالی در مورد بازی های رایانه ای در دانشگاه علم و صنعت را دادند.

b 09 4faa3182 05d2 4d13 8436 9cb5a0d62b0e

آقای سروری…

علاوه بر سخنرانی های گفته شده، نمایندگان دیگری هم در بین اهدای جوایز برای رفع خستگی به سخنرانی پرداختنتد که بازگو کردن سخن رانی های دیگر از سوی مسولان عالی رتبه ای همچون نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آقای حسن علیزاده، نماینده ی پژوهشگاه ملی فضای مجازی آقای حامد عباسی به دلیل افزایش حجم مقاله ممکن نیست.

بخش بازی موبایل :

بازی های موبایل برتر :

  • بازی موبایل فروت کرفت
  • بازی موبایل نجات
  • بازی موبایل قلقلیا

بازی های موبایل شایسته ی تقدیر:

  • بازی موبایل سیم کشی 
  • Dump runner
  • بابل بلیپ بلاپ

 ========================

بازی آنلاین :

بازی برتر:

  • ناورد

 ========================

بخش فناوری :

نفرات برتر در بخش فناوری :

  • موتور G- Engine    ، فن آوری برتر سال  ازدانشگاه  آزاد اسلامی لنگرود
  • موتور  smile از دانشگاه مازندران
  • World creator از  دانشگاه شریف
  • پردازش تصویر از دانشگاه کاووش محمود آباد

شایسته تقدیر در بخش فناوری :

  •  Joystick roid

 ========================

بخش بازی رایانه ای :

بازیهای برتر :

  • بازی رایانه ای گیلمو ، از تیم دانشگاه امیر کبیر و تهران و صنعتی شریف
  • بازی رایانه ای کمان اهورایی  از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  • بازی رایانه ای کارآگاه علوی ( موفق ترین بازی تجاری شده دانشجویی سال ۹۲ ) ، از دانشگاه بوئین زهرا قزوین

بازیهای شایسته تقدیر :

  • بازی رایانه ای بابلز آپ ، ازتیم دانشگاه امیرکبیر و تهران
  • بازی رایانه ای ایروبیک ، از دانشگاه مشهد
  • بازی رایانه ای در میان  ،  ازدانشگاه امیرکبیر

صرفا جهت خنده!!

داشت یادم میرفت!! یک بخش خیلی جالبی که این جشنواره مثل باقی جشنواره ها داشت، حواشی و سوتی های مختلفی بود که خواستیم یکم دور همی بخندیم. راستی شرمنده ی دوستان برگزار کننده…

از استرسی که بعضیارو گرفته بود و هی پشت سر هم شکلات می خوردن بگذریم! از خسته کننده بودن بعضی سخنرانی ها که خواب به چشمهای گیمرا و باقی حضار مینداختن بگذریم! از اینکه اطلاع رسانی دوستان برگزار کننده خیلی خوب بود هم میگذریم! میرسیم به آقای سروری… بععععله برنامه ی به روز خودمون.

صندلیه میخ دار!

قضیه ی اول بدون در نظر گرفتن فرض مساله: مجری برنامه ی صبح رفت که یکی دو سه چهار پنج شیش نفری از میهمانان گرامی که تازه به جمع ما اضافه شده بودند رو معرفی کنه رسید به آقای سروری. ایشون هم حالا نمی دونم زیر صندلی چیزی بود یا شد، یکدفعه با دستانی باز از صندلی برخاستن و به سان… هیچی ولش کن. ما که فک کردیم کریستین رونالدو یا مسی رو دیدیم!!!!!!!!!!

میگم بیاین دور همی از قضیه ی اول بگذریم، هر چی باشه غیر رسمی بود جلسه دیگه!! برسیم به اختتامیه…

سربازی اجباری به روش های مدرنیته!

باقی قضایا: اختتامیه که شروع شد، بچه های بالا سرود ملی رو پخش کردن و بعد از سه ثانیه که همه ی حضار بلند شده بودن قطعش کردن! همه هاج و واج داشتن همو نیگاه میکردن، بچه های بالا هم عین خیالشون نبود. ما هم که تا حدودی سرخ و سفید شده بودیم، با طمانینه نشستیم. اینجور بچه های بالا داشت این جشنواره، سرودشو که قبل قرآن پخش کردن هیچی، چرا به ما تمرین بشین پاشو میدادن، نمی دونم!! اینجـــــــور…

داغ دل حضار!

بعد از سرود ملی یک اتفاق دیگه هم افتاد و به نظر من آه ما که بشین پاشو رفتیم گرفت مسولانه عزیزو… در حین کار یکدفعه ای دکور کنار سخنران تلقی افتاد رو زمین و در سالن خیلی خنده شد…

کشفیات کشف شده!

دیگه در مورد سخن رانی بعضی ها هم که در ادامه با بد و بیراه گفتن به بازی های خارجی شروع شده بود و یا با بازگو کردن طرح هایی در مورد چگونگی افزایش فروش بازی های ایرانی که قبلا کشف شده بود و شخص سخنران به دلیل استرس زیاد از آن خبر نداشت بگذریم و برسیم دوباره به آقای سروری…

سقوط آزاد!

ایشون که بعد از پرش یهویی از صندلی، تو همون جلسه ی غیر رسمی که ما ازش گذشتیم (!) به مراسم رسمی اختتامیه رسیدن، بعد از گذشت ساعاتی برای رفتن به پشت میکروفن تقریبا داشتن با کله به زِمین میخوردن که خدا نخواست، سه نقطه!

مرد با صفا!

راستی آقای مرجی هم خیلی با صفا بود، دمش گرم هم شعرهای قشنگی میخوند هم سوتی های جالبی سر اسم بازی ها و برنده ها میداد. مخصوصا “بابل بلیپ بلاپ”.

بعععععله، ما هم سوتی دادیم ولی نمیگیم!

در نهایت اگه ما چیزی ندیدیم و تو متن جا افتاد از شما معذرت میخوایم و همچنین از دوستان عزیزی که مارو ندیدن و نمی دونن چه سوتی هایی دادیم تو همین جشنواره هم تشکر میکنیم و علاوه بر اون از دوستایی که مارو دیدن و نشناختن و سوتی های مارو حساب نکردن هم تشکر میکنیم و باز هم همچنین از دوستانی که تو متن ازشون نام برده شد و ناراحت نشدن معذرت میخوایم و اون هایی هم که ناراحت شدن، میخواستن نشن، ولی بازم معذرت میخوایم!!!

 

 

سخن پایانی

بعد اتمام جوایز و گرفتن عکس های یادگاری و خواندن دعای فرج و شعر های مجری برنامه، اختتامیه ی دومین جشنواره ی دانشجوی بازیساز که به همت دانشجویان و انجمن علمی بازی های رایانه ای دانشگاه مازندران برگزار شده بود، و کلی خستگی و خنده داشت، به پایان رسید. با اینکه هم خسته شدیم و هم کمی بیش از حد سخنرانی های خوب (بخوانید بیب) گوش کردیم، اما خندیدیم و از اینکه همه چیز به دستان ما دانشجویان بود لذت بردیم. از همین جا یعنی پشت سیستمم برای تمامی کسانی که در تشکیل این جشنواره تلاش کردند به خصوص آقای آزاد و انجمن بازی های رایانه ای تشکر میکنم و امیدوارم هر روز پله های برقی را با ترقی اشتباه نگیرند و همچنان به راه خود ادامه دهند. همچنین نیاز دیدم که در انتها از تمامی دوستانی که در تهیه ی این گزارش مرا یاری کردند به خصوص حمزه آزاد و رسول خردمندی تشکر کنم.

هر چند بازی هایی که این دانشجویان طی شب ها و روز های متمادی با گروه های دو انگشتی و شاید کمتر از آن می سازند به اندازه ی آثار چند صد میلون دلاری خارجی نباشد (و عقل هم حکم می کند که نباید باشد) اما این بازی ها چیز کمتری از عناوین مستقل جهانی ندارند و می توانند رقبای جدی ای برای عناوین مستقل باشند. و بیایید امیدوار باشیم که همین گروه های مستقل بتوانند روزی بزرگ ترین بازی های ایرانی را خلق کنند و اینکه یک شبه نمی توان ره صد ساله را رفت… با آرزوی موفقیت برای تمام بازیسازان و زحمت کشان این صنعت… 
هادی جوربنیان

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

گپی کوتاه (!) در مورد اختتامیه ی دومین جشنواره ی دانشجوی بازیساز | گزارش جشنواره - گیمفا
گپی کوتاه (!) در مورد اختتامیه ی دومین جشنواره ی دانشجوی بازیساز | گزارش جشنواره - گیمفا
گپی کوتاه (!) در مورد اختتامیه ی دومین جشنواره ی دانشجوی بازیساز | گزارش جشنواره - گیمفا
گپی کوتاه (!) در مورد اختتامیه ی دومین جشنواره ی دانشجوی بازیساز | گزارش جشنواره - گیمفا
گپی کوتاه (!) در مورد اختتامیه ی دومین جشنواره ی دانشجوی بازیساز | گزارش جشنواره - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

گپی کوتاه (!) در مورد اختتامیه ی دومین جشنواره ی دانشجوی بازیساز | گزارش جشنواره - گیمفا
گپی کوتاه (!) در مورد اختتامیه ی دومین جشنواره ی دانشجوی بازیساز | گزارش جشنواره - گیمفا