موسیقی: Uncharted | بخش سوم - گیمفا
موسیقی: Uncharted | بخش سوم - گیمفا
موسیقی: Uncharted | بخش سوم - گیمفا
موسیقی: Uncharted | بخش سوم - گیمفا

موسیقی: Uncharted | بخش سوم

orc727
۰۰:۴۳ ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
موسیقی: Uncharted | بخش سوم - گیمفا

خوشحالیم که عمری باقی ماند تا بتوانیم به قول خود در مورد بررسیِ موسیقی متنِ فرانچایز Uncharted عمل نمائیم. امیدواریم که تا به امروز از علم کم و قلم ناتوانمان خسته نشده باشید. امروز می‌خواهیم به بررسیِ قسمت سوم این مجموعه یعنی Uncharted 3: Drake’s Deception بپردازیم؛ پس با ما همراه باشید…

اما قبل از شروع مبحثِ نقد، می‌خواهیم مطلبی را عرض نمائیم. دوستانِ بسیاری، از بنده و همکارانم در بخش فرهنگیِ گیمفا درخواست آپلودِ آثار موسیقی را به‌طور کامل یا با کیفیت بالا نموده‌اند. از آن‌جائیکه مجموعه‌ی گیمفا، تیمی تحلیلی/خبری می‌باشد و حافظ و مدافع حقوق ناشران داخلی و خارجی! چه در زمینه‌ی بازی‌های ویدئویی و چه در باقیِ موارد؛ و از طرفی اگر از جوانب دیگر نیز این مسئله را بررسی نمائیم، این عمل چه با اخلاقیات و چه با اصول دنیای تجارت و اقتصاد، کاملا منافات خواهد داشت. بنابر‌این از آپلود آثار موسیقی به‌طور کامل و یا با کیفیت بالا معذوریم. بخش موسیقیِ پایگاه گیمفا، تنها محلی برای بررسی و نقد (در حد توان منتقد) موسیقیِ متن بازی‌های ویدئویی می‌باشد و چگونگیِ تهیه‌ی آلبوم‌های کامل این آثار را به خود مخاطب واگذار می‌نماید. با این مقدمه‌ی طولانی و پیش رو داشتن اثری طولانی‌تر، بیش از این وقت گرامیتان را نمی‌گیریم و به بررسیِ آلبوم موسیقیِ قسمت سوم فرانچایز محبوب Uncharted می‌پردازیم.

 

uncharted 3

ده‌کوره‌ای در صحرای “ربع الخالی”؛ از زیباترین و خاطره‌انگیزترین مراحل بازی

قسمت سوم از این فرانچایز Uncharted 3: Drake’s Deception نام داشت که در ماه نوامبر سال ۲۰۱۱ به‌طور انحصاری برای کنسول PlayStation 3 منتشر گردید. این اثر توسط خانم Amy Hennig نوشته شده و خود ایشان با همکاریِ آقای Justin Richmond کارگردانیِ آن را بر عهده داشتند. Uncharted 3 بر پایه‌ی موتور گرافیکیِ Naughty Dog Engine 3.1 ساخته شد و هرچند که در بخش داستانی نتوانست به موفقیت‌های قسمت دوم این سری دست یابد اما از بابت گرافیکِ هنری و بخش موسیقی، جزو شاهکارهای Naughty Dog محسوب می‌شود. این قسمت از بازی نیز به مانند دو شماره‌ی قبل، با استقبال بالایِ منتقدان و گیمران مواجه گردید و توانست از سایت‌های GameRankings و Metacritic، از بیش از ۱۴۷ نقد نمرات بسیار عالیِ ۹۱ و ۹۲ را کسب نماید و همچنین از طرف پایگاه‌های خبری و مجلات و فستیوال‌های بزرگ این صنعت هم‌چون IGN و GameSpot و Spike Video Game Awards نامزدِ جوایز بسیاری در زمینه‌های بهترین گرافیک و بهترین بازیِ کنسول PlayStation 3 و… و حتی بهترین بازیِ سال شد که سرانجام توانست به تعدادی از آن عناوین نیز دست یابد. این اثر برای استدیوی Naughty Dog، عنوان بهترین استدیوی سال را به ارمغان آورد.

در بخش موسیقی نیز با یکی از شاهکارهای چند سال اخیر مواجه بودیم. در آلبوم موسیقی متنِ Uncharted 3: Drake’s Deception، به مانند نسخه‌ی دوم این سری، آقای Edmonson تنها نبودند. پیوستن هنرمندِ زن ایرانی تبار، خانم Azam Ali و همسر ایشان آقای Loga Ramin Torkian و آهنگساز قدری همچون Clint Bajakian و ویرایشگران و ناظرانی همچون Scott Hanau و Jonathan Mayer به این تیم، تاثیری شگرف در پدید آمدن این مجموعه که در قالب ۲ CD و ۴۴ قطعه عرضه شد، داشتند. تعداد بالای قطعات این آلبوم نه تنها باعث افت کیفیت آن نشد بلکه در آن شاهد آثاری بسیار فاخر، که در زمان‌بندی‌های گوناگون تنظیم شده‌اند با تم‌ها و ملودی‌هایِ متنوع، ریتم‌های شکسته یا دوبلِ ساز‌های کوبه‌ای و آواخوانی‌های هنرمندانه از خواننده‌ی شرقی تبار، بوده‌ایم. حال به بررسیِ چند قطعه‌ی برجسته از این آلبوم می‌پردازیم.

Atlantis Of The Sands به‌نوعی معرفی‌کننده‌ی جدیدترین تم این سری می‌باشد. این اثر ریشه‌های شرقی (بخصوص خاورمیانه‌ای) بسیاری را در خود نهفته دارد. استفاده از ساز‌های شرقی در کنار ارکستر سازهای زهی و بادی و کوبه‌ای و تنظیم مناسب آقایان Alan Steinberger و J. Eric Schmidt باعث خلق اثری بی‌نظیر در بین تمامِ مجموعه قطعات این فرانچایز شده است.

 

[jwplayer config=”player” mediaid=”142265″]

لینک دانلود

Small Beginnings به مانند نامش، با شروعی کوتاه اما دلنشین از ساز فلوت آغاز شده و با ملودیِ زیبای ِ نوازنده‌ی گیتار کلاسیک، آقای Loga Ramin Torkian، جان می‌گیرد. در ادامه نیز شاهد حضور ساز‌های زهی هستیم که ما را به نحو احسنت با حال و هوای دوران کودکیِ Nathan Drake (شخصیت اول بازی) گره می‌زند.

 

[jwplayer config=”player” mediaid=”142266″]

لینک دانلود

یکی از زیباترین قطعاتی که آقای Edmonson با همکاری و آواخوانیِ خانم Azam Ali ضبط نموده‌اند Science and Magic می‌باشد. این اثر با ریتمی شرقی که توسط پرکاشن و تنبک و دیگر سازهای کوبه‌ای نواخته می‌شود و موتیف‌های تاثیرگذارِ سرنا و نی به‌همراه تحریرهای خاطره‌انگیزِ هنرمند ایرانی‌تبار که با وسواسی فراوان با ارکسترِ سازهای زهی هماهنگ شده، حال و هوای کاملا خاورمیانه‌ای را به شنونده القاء می‌نماید. شنیدن این قطعه خالی از لطف نخواهد بود.

 

[jwplayer config=”player” mediaid=”142329″]

لینک دانلود

“کویر: تاریخی که در صورت جغرافیا نمایان شده است”

ساخت قسمتی از بزرگترین صحرای شنیِ دنیا یعنی “ربع الخالی”، از ناب‌ترین و بکرترین مکان‌هایی است که تاکنون در تاریخ بازی‌های ویدئویی خلق شده است. قطعه‌ای نیز که بنام همین صحرا نواخته شده، کاملا حس و حال برهوتی که Nate در آن گرفتار شده بود را به گیمر منتقل می‌نماید. این قطعه که با سولوی زیبایِ سازهای زهی آغاز شده و با همراهیِ گروه مارشِ سازهای بادی به اوج می‌رسد را آقای Clint Bajakian نت‌نویسی و تنظیم نموده است. شما را به شنیدن این اثر زیبا دعوت می‌نمائیم…

 

[jwplayer config=”player” mediaid=”142267″]

لینک دانلود

همان‌گونه که پیش از این عرض نمودیم، این آلبوم دارای قطعات بسیار زیادی می‌باشد که هر کدام جای بسی تامل دارند و جای نقد آثاری همچون Bazaar Brawl، Iram Of The Pillars، The Caravan، Ambushed و Reckless در این بخش بسیار خالی می‌باشد. گوش سپردن و لذت بردن از قطعات یاد شده را به خود شما عزیزان واگذار می‌نمائیم و امیدواریم که از این آلبومِ شاهکار نهایت لذت و بهره را ببرید.

همچنین شما می‌توانید نقد و بررسیِ دو قسمت گذشته‌ی فرانچایز Uncharted را در لینک‌های زیر مطالعه فرمائید:

بخش اول | Uncharted: Drake’s Fortune

بخش دوم | Uncharted 2: Among Thieves

پایان بخش آخر

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

موسیقی: Uncharted | بخش سوم - گیمفا
موسیقی: Uncharted | بخش سوم - گیمفا
موسیقی: Uncharted | بخش سوم - گیمفا
موسیقی: Uncharted | بخش سوم - گیمفا
موسیقی: Uncharted | بخش سوم - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

موسیقی: Uncharted | بخش سوم - گیمفا
موسیقی: Uncharted | بخش سوم - گیمفا