بازبینی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes - گیمفا
بازبینی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes - گیمفا
بازبینی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes - گیمفا
بازبینی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes - گیمفا

بازبینی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

علی صالحی
۱۶:۰۳ ۱۳۹۳/۰۱/۰۴
بازبینی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes - گیمفا

انتشار نسخه ی جدیدی از متال گیر سولید به خودی خود یک رویداد مهم است که تا سال ها بعد از آن هم صحبت ها و انتقاد از آن ادامه می یابد. با این حال شرایط برای شماره ی پنجم این بازی ( با توجه به نسخه های فرعی، این بازی نسخه ی ۹ ام است) از این بازی  مخفی کاری شرکت کونامی کمی متفاوت است. این نسخه در چند ماه گذشته مباحث زیادی را به خود مرتبط ساخته

mgsv ground zeroes 3 1

به واقع این نسخه از بازی نسخه ی پنجم آن نیست، بلکه مقدمه ای برای نسخه ی پنجم این بازی که Phantom pain نام گرفته است. انتظار می رود نسخه ی Phantom Pain در سال آینده انتشار یابد. برای مقایسه ی نسخه ی پنجم Metal Gear Solid با بازی های قبلی از این سری را می توان با فصل Tanker در متال گیر سولید ۲ مقایسه کرد که مقدمه ای بود برای ورود به Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty، که در اینجا این بازی قرار است زمینه ای باشد برای بازی Phantom Pain که عنوان بزرگی است. تنها تفاوت اینجاست که آن فصل از بازی Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty به عنوان یک بازی مجانی به بازار آمد و بعد ها در خود بازی هم اضافه شد و قسمتی از بازی اصلی شد. در حالی که MGSV: Ground Zeroes به عنوان یک بازی جداگانه به فروش می رسد و خبرهای زیادی به گوش میرسد که این بازی تنها ۲ ساعت زمان برای تمام شدن نیاز دارد. آیا واقعا این بازی یک دمو است که باید برای آن پول پرداخت کنیم؟

mgsv ground zeroes 4

 بیایید راجع به این مساله صحبت کنیم؛ بله این بازی در دو ساعت به اتمام خواهد رسید و اگر بازی را دوباره از اول بازی کنید از آنجا که می دانید چکار کنید قطعا خیلی زودتر از ۲ ساعت آن را تمام خواهید کرد. علاوه بر این، این بازی از نظر داستان بسیار سطحی و ساده است. اتفاقات این بازی ۱ سال پس از بازی Metal Gear Solid: Peace Walker می افتد. در Ground Zeroes اسنیک باید به یک پایگاه مخفی black به نام Camp Omega که شباهت زیادی به گوانتانامو دارد نفوذ کند و از آنجا Paz و Chico، رفقای قدیمی خود در Peace Walker را نجات دهد. کسانی که نتوانستند بازی Peace Walker را بازی کنند قطعا از داستان این بازی چیزی نمی فهمند و در آن گم خواهند شد. با این حال در این بازی قابلتی گذاشته شده که با رفتن به آن می توانیم داستان اصلی بازی Peace Walker را ببینیم.

بعد از صحنه ی اولیه ی بازی به شما اجازه داده می شود که پایگاه را جستجو کرده، اهداف خود را بازیابی کنید و از پایگاه فرار کنید. تمامی این قضایا بدون cutscence و پشت سر هم انجام می گیرد. تنها صحنه ی نمایشی پس از صحنه ی شروع بازی، صحنه ی پایانی آن است که ما را به سوی بازی Phantom Pain سوق می دهد.

به سادگی می توان دید که داستان کوتاه و سطحی این بازی دمو مانند بسیاری از طرفداران قدیمی این بازی بزرگ را نا امید می کند. اما اگر عمیق تر در بازی کندوکاو کنیم میتوانیم محتویات بیشتری پیدا کنیم که با چشم قابل دیدن نیستند. لوگ های صدایی که در منو های بازی پیدا می شوند اطلاعات کاملی از هر کارکتر بازی را به ما می دهند. بسیاری از چیزها در پایگاه نظامی مخفی هستند و مرحله های فرعی زیادی برای بازی در نظر گرفته شده. می توان گفت که این نکات مخفی و مراحل فرعی هم می تواند در پررنگ کردن داستان بازی به ما کمک کند و با دنبال کردن آنها حس قدیمی داستان محور بودن بازی دوباره تا حدی به ما بر می گردد.

البته، گیم پلی بازی بسیار جذاب و زیباست و اگر منصف باشیم در بین تمامی Metal Gear Solid این بازی بهترین است. با بهترین مکانیکی که از نسخه ی اول این بازی، در ۱۵ سال پیش تا به حال دیده نشده بود! بازی کننده ها در این بازی می توانند برای پنهان کردن خود روی سایه ها، نقاط تاریک؛ بوته زارها و عقل خود حساب کنند. دید محافظ ها بسیار بهتر شده و حال اگر در مکانی باز باشید و خود را مخفی نکرده باشید قادرند شما را در فاصله ی ۸۰ متری هم ببینند.

mgsv ground zeroes 2

برای محاسبه ی از دست دادن شاخص کامو و اخطار از زیادتر شدن امکان دیده شدن، اسنیک  وسایل جدیدی را به کار گرفته است. یک مکانیزم دایو یا پرش که به اسنیک اجازه می دهد بلافاصله با پریدن خود را از مسیر دید کسی مخفی کند و به جایی پناه ببرد که از دید گارد پنهان باشد. با استفاده از این مکانیک و مکانیک دویدن که به تازگی اضافه شده، اسنیکی که تا به حال کند و محدود بود بسیار قابل انعطافتر و دوست داشتنی تر شده.در این بازی Reflex Mode جدیدی هم به قابلیت های اسنیک افزوده شده. با این قابلیت هرگاه که یک گارد ما را ببیند بازی به Slow Motion می رود. این قابلیت باعث داده شدن زمان بیشتر به ما می شود تا خود را قایم کرده و از به صدا در آمدن آژیر خطر جلوگیری کنیم. ممکن است که ویژگی های بالا بسیار جالب و اغوا کننده باشد، اما کسانی که بازی را سخت تر و چالش بر انگیز تر میخواهند میتوانند این قابلیت را در تنظیمات خاموش کنند و تجربه ای بسیار پر تنش و با قدم های آرام برای خود به ارمغان بیاورند. بزرگترین قابلیت جدید، قابلیت تگ کردن دشمن هاست که باعث می شود ما موقعیت دشمن را در هرجایی که هستند تشخیص دهیم. این قابلیت را قبلا در بازی ای مثل splinter cell دیده بودیم. به نظر این قابلیت یک قابلیت مسخره می رسد که بازی را فوق العاده آسان می کند. اما باید به شما بگوییم جایی که به آن می رویم به اندازه ای متراکم است که با کوچکترین بی احتیاطی دیده خواهیم شد. پس حواستان به محیط اطراف خود باشد.

mgsv ground zeroes 6

دشمن ها همیشه در سری های جدید Metal Gear Solid سرآمد بوده. برای اولین بار در این سری این حس که میخواهید با سرباز هایی واقعی مبارزه کنید به شما دست می دهد. دشمن ها وقتی چیزی حس می کنند در رادیو به هم خبر می دهند و اگر شما آن دشمن را از پا در بیاورید و آنها نتوانند جواب دوست های خود را بدهند، زنگ خطر اردوگاه زده می شود. از بین بردن دوربین ها باعث می شود نزدیکترین دشمن برای تحقیق و جستجو به سمت دوربین بیاید. کل اردوگاه به نظر یک اکوسیستم پویا می آید که هر عملی در آن باعث به وجود آمدن عکس العملی می شود. در کل تمام تفکر و انتخاب های شما مهم است. باعث تاسف هست که بازی ای به این پتانسیل اینقدر زود تمام می شود.

بازی علاوه بر داستان اصلی، ۵ داستان فرعی هم دارد که به شما اجازه ی جستجوی بیشتر در camp omega را می دهد. این مراحل شامل پیدا کردن سربازان ویژه ی مخفی، حمله ی هوایی با هلیکوپتر و از بین بردن اسلحه های ضد هوایی با c4.  این مراحل بین ۱۲ دقیقه تا یک ساعت زمان می گیرد. کل زمان بازی با تمام مراحل اصلی و فرعی ۶ ساعت زمان ما را می گیرد. بعضی ها اعتقاد دارند که قسمت های فرعی  بازی را نمی توان جز بازی اصلی حساب کرد. اما باید بگوییم قسمت های فرعی این بازی به جذابی مراحل اصلی است و حتی به داستان اصلی بازی نیز کمک می کنند.

شاید این مساله که باید برای مراحل مختلف بازی، در یک کمپ کوچک باشیم کمی بد به نظر بیاید. بارها ممکن است از جاهایی که قبلا رفته ایم باز هم برویم اما کمپ بازی به خوبی طراحی شده و ممکن است هر بار چیز جدیدی پیدا کنیم. پس به آن بدی که فکر می کنیم نیست.

mgsv ground zeroes 1

واقعا چیز بیشتری برای گفتن درباره ی این بازی وجود ندارد. فقط اینکه در حال حاضر نسخه ی ps4 از نظر گرافیکی بسیار زیباتر است. بافت های خیره کننده ی لباس اسنیک که به خوبی نور را بازتاب می دهد، افکت باران فوق العاده و فریم ریت بالایی که هیچوقت پایین نمی آید لذت این بازی را دوچندان کرده. بازیگر مطرح هالیوود Kiefer Sutherland  برای اولین بار در این بازی به اسنیک صدای خود را می بخشد. در سری های قبلی صداگذار معروف David Hayter این کار را بر عهده داشت. با توجه به صدای Kiefer Sutherland  شخصیت اصلی بازی، اسنیک بسیار جدیتر به نظر می رسد.

بیشتر بازیبازان میگویند آیا این بازی ارزش خریدن را دارد؟ اگر شما از طرفداران قدیمی این بازی هستید حتما باید این بازی را انجام دهید. اگر شما می خواهید شماره ی بعدی این بازی را انجام دهید و از مخفی کاری در بازی لذت می برید باید این بازی را بخرید. اما در کل نباید انتظار یک بازی کامل از این بازی را داشت. این بازی تنها پیش درآمدی بر نسخه ی بعدی بازیست. اما به شما قول میدهیم که با کیفیت ترین بازی مخفی کاری تولید شده را بازی خواهید کرد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بازبینی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes - گیمفا
بازبینی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes - گیمفا
بازبینی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes - گیمفا
بازبینی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes - گیمفا
بازبینی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بازبینی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes - گیمفا