انقلاب تایتان | نقد و بررسی Titanfall - گیمفا
انقلاب تایتان | نقد و بررسی Titanfall - گیمفا
انقلاب تایتان | نقد و بررسی Titanfall - گیمفا
انقلاب تایتان | نقد و بررسی Titanfall - گیمفا

انقلاب تایتان | نقد و بررسی Titanfall

محمـد حسین صفری
۰۹:۰۰ ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
انقلاب تایتان | نقد و بررسی Titanfall - گیمفا

زمانی که در E3 2013 استدیو Respawn از عنوان جدید خود رونمایی کرد شاید به ذهن هیچ کس خطور هم نمی کرد که یک عنوان شوتر بتواند تمامی جوایز E3 را دریافت کند. در روزگاری که سبک شوتر اول شخص رو به افول است و عناوین بزرگ این سبک چون Call of Duty و Battlefield حرف چندانی برای گفتن ندارند، استدیو Respawn عنوانی را راهی بازار کرد که بار دیگر تمامی استاندارد های این سبک را جا به جا نمود و به طور کلی سبک شوتر اول شخص را وارد مرحله ی جدیدی از دوران تکامل خود کرد.

اما شاید جای سوال باشد که این استدیوی تازه تاسیس در اولین عنوان خود چگونه توانسته به چنین افتخارات بزرگی دست یابد و پاسخ این سوال در افراد این استدیو می باشد. دو تن از بزرگ ترین سازندگان دنیای بازی های رایانه ای یعنیJason West  و  Vince Zampellaکه خالقان اصلی سری Modern Warfare می باشند، در سال ۲۰۱۰ از استدیو Infinity Ward   جدا شدند و با این کار عده ی کثیری نیز که در این استدیو فعالیت می کردند، با این دو همراه شدند .EA به سرعت این فرصت را غنیمت شمرد و با جذب همگی این افراد یک استدیوی جدید به آن ها اعطا کرد تا بتوانند بر روی یک عنوان کاملا تازه در سبک اول شخص کار کنند که بتواند ساخته ی پیشین آن ها یعنی Call of Duty را از میدان به در کند. تجربه ی بالای تیم سازنده ی بازی و ایده های فراوانی که در ذهن داشتند سبب شد تا عنوانی به نام Titanfall شکل بگیرد که از هر لحاظ بسیار بهتر از عناوین این سبک می باشد و توانسته استاندارد های این سبک را جا به جا کند.

Titanfall Cover

نام : Titanfall

سازنده : Respawn Entertainment

ناشر : Electronic Arts

سبک : First-person shooter

پلتفرم ها : Xbox 360، Xbox One، PC

تاریخ انتشار : ۱۱ مارس ۲۰۱۴

سرانجام Titanfall در تاریخ ۱۱ مارس بر روی پلتفرم های مقصد خود منتشر شد و تعریف جدیدی از یک بازی شوتر اول شخص ارائه داد. شوتری که علاوه بر دارا بودن ایده های تازه نظیر بهره گیری از تایتان ها در مبارزات، دارای یک گیم پلی سریع که تلفیقی از المان های مدرن و کلاسیک می باشد، نیز است. عنوانی که بار دیگر جنگ های آینده ی بشر را روایت می کند اما این بار نه بر سر منابع طبیعی بلکه بر سر به دست آوردن مستعمرات بیشتر و اینجاست که بار دیگر تیم سازنده که پیش از این در سری Modern Warfare به خوبی مفاهیم ضد جنگ را منتقل کرده بودند، توانستنه اند در این عنوان که هر چند بخش داستانی چندانی ندارد نیز این مفاهیم را بیان کنند. سازندگان سابق Call of Duty این بار با یک عنوان جدید پا به عرصه ی رقابت گذاشته اند، عنوانی که هیچ شباهتی به سایر بازی های این سبک ندارد و یک فضای کاملا جدید را برای شما به ارمغان می آورد، در حقیقت Titanfall یک انقلاب در این سبک است.

تک نفره یا چند نفره، مسئله این است

جهان بازی Titanfall بسیار عمیق است و ما شاهد مبارزات انتخابی بسیار زیادی در آن می باشیم اما تفاوت اصلی این بازی با سایر عناوین هم سبک این است که مرزی میان بخش تک نفره و چند نفره وجود ندارد و در واقع این دو بخش با هم آمیخته شده اند. داستان بازی نیز با توجه به همین نکته نگاشته شده است. بازی در تاریخی نا معلوم در آینده دنبال می شود، جایی که دو گروه با نام های M​-COR و IMCبرای به دست آوردن مستعمرات بیشتر با یکدیگر وارد جنگ بسیار سختی شده اند. جناح M-COR دارای لباس های سبز رنگ می باشند و تایتان هایی نیز که در اختیار دارند به همین رنگ است. این جناح را در واقع می توان جناح موافق بازی قلمداد کرد زیرا این گروه تنها در مقابل حملات IMC دفاع می کنند و تمایلی برای به دست گرفتن مستعمرات بیشتر ندارند. از سوی دیگر جناح IMC گروه مخالف بازی است زیرا به خاطر به دست آوردن مستعمرات بیشتر جنگ سختی را شروع کرده است. افراد این جناح لباس خاکستری رنگ دارند و تایتان های آن ها نیز به همین رنگ می باشند. داستان بازی کشش چندانی ندارد و در همین چند خط خلاصه می شود که البته با توجه به سبک و سیاق بازی که عملا دارای بخش داستانی تک نفره نیست می توان این امر را بدیهی دانست که چنین عناوینی به داستان های عمیق و پر کشش نیاز چندانی ندارند. شیوه ی روایت داستان نیز چندان جالب نیست و تنها توسط رابط گروه فرماندهی و از طریق مکالمه های رادیویی روایت می شود و تاثیر چندانی بر روند بازی و گیم پلی آن ندارد. در آغاز هر ماموریت یا نقشه به شما دستوراتی داده می شود و پس مدتی درگیری نیز مرحله به پایان می رسد بنابراین انتظار یک داستانی احساسی و حماسی را از Titanfall نداشته باشید.

جناح IMC گروه مخالف بازی است زیرا به خاطر به دست آوردن مستعمرات بیشتر جنگ سختی را شروع کرده است. افراد این جناح لباس خاکستری رنگ دارند و تایتان های آن ها نیز به همین رنگ می باشند.

اما از سوی دیگر شاهد یک گیم پلی به شدت هیجان انگیز و جذاب می باشیم که به خوبی شما را با خود همراه می سازد. اولین نکته ای که درباره ی گیم پلی بازی باید ذکر کرد این است که سرعت حرف اول را در بازی می زند اگر بخواهید آهسته بازی کنید و مدام کاور بگیرید کاری از پیش نخواهید برد و به سرعت در جهان شلوغ بازی گم می شوید بنابراین در گیم پلی Titanfall حرف اول را سرعت می زند و شما باید به سرعت کار های مختلفی نظیر شلیک، فرار و پرواز را انجام دهید تا شکار تایتان های دشمن نشوید. با توجه به اینکه بخش چند نفره و تک نفره ی بازی  با هم  تلفیق شده اند شما می توانید در هر کدام از دو جناح موجود در بازی قرار گیرید و به مبارزه بپردازید. در اصل شما یک Pilot یا خلبان هستید. در حالت عادی بازیکن توانایی هایی دارد که می تواند وی را در مبارزات به شدت یاری کند. اولین توانایی بازیکن در حالت عادی قابلیت پرواز است، شما می توانید با استفاده از کپسول های مخصوصی که در پشت هر یک از Pilot قرار گرفته است و Jet Pack نام دارد، ناگهان از زمین بلند شوید و در هوا پرواز کنید و حتی می توانید در همین حین دشمنان را نیز نابود کنید. با وجود چنین قابلیتی تقریبا می توان گفت در تمامی فضای نقشه های بازی امکان وجود دشمن وجود دارد زیرا همانطور که شما می توانید از ارتفاع های مختلف بالا بروید دشمنان شما و سایر بازیکنان نیز این توانایی را دارند. راه دیگری نیز برای حرکت در محیط وجود دارد که آن استفاده از Zipline ها می باشد. با استفاده از Zipline هایی که در بازی موجود است می توانید علاوه بر جا به جایی و حرکت بر روی سر تایتان های دشمن پریده و آن ها را نابود کنید. با کشتن هر دشمن مقداری امتیاز یا XP به دست می آورید که از آن می توانید برای ارتقای اسلحه های خود و یا تایتان های موجود استفاده کنید. البته ی این XP ها تنها برای ارتقای اسلحه کاربرد ندارند بلکه با به دست آوردن XP بیشتر، سطح شما در بازی بالاتر می رود و این بالا رفتن سطح یا Level سبب می شود تا سلاح های جدید و قدرتمندی برای شما آزاد شود که سبب می شود در بازی بتوانید بسیار بهتر عمل کنید. سلاح  های انبوهی در بازی وجود دارد که هر کدام از آن ها دارای ویژگی خاص خود هستند برای مثال یکی از سلاح های بازی یک بازوکای مخصوص است که با پرتاب راکت ها الکتریکی و ایجاد پالس های مغناطیسی سیستم هدایت تایتان های دشمن را دچار مشکل می کند و شما به راحتی می توانید آن ها را نابود سازید یا این که با اسلحه ای دیگر که دارای فشنگ های انفجاری است به تایتان دشمن حمله ور شوید و آن را نابود کنید. البته استفاده از اسلحه تنها راه نابودی تایتان های دشمن نمی باشد بلکه شما می توانید از یک ارتفاع بلند بر روی تایتان دشمن بپرید و با شلیک به منبع تغذیه آن، تایتان را نابود سازید.

32

شما می توانید با استفاده از کپسول های مخصوصی که در پشت هر یک از Pilot قرار گرفته است و Jet Pack نام دارد، ناگهان از زمین بلند شوید و در هوا پرواز کنید.

از سوی دیگر بازیکن نیز می تواند درخواست تایتان کند تا به این روبات های عظیم الجثه به جنگ گروه های دشمن برود. تایتان های بازی در سه کلاس مختلف دسته بندی می شوند : Atlas ،Orge و Stryder . کلاس Atlas که در واقع تایتان های پیش فرض بازی هستند دارای قدرت و سرعت متعادل هستند در حالی که  تایتان های کلاس Orge بسیار قوی تر و با دوام تر می باشند و به راحتی از بین نمی روند. تایتان های کلاس Stryder نیز دارای سرعت بالایی هستند و می توانند در مبارزات بسیار خوب عمل کنند. همه ی این تایتان ها دارای یک سلاح اولیه و سلاح ثانویه هستند. همچنین هر تایتان دارای مهارت ها، دو مسلسل، راکت پلاسمایی و توپ های مغناطیسی می باشد که قابل ارتقا نیز هستند. از سوی دیگر برخی از مهارت های تایتان ها عمومی است و در همه ی آن ها وجود دارد برای مثال قابلیتVortex Shield  به شما کمک می کند تا با ایجاد یک سپر مغناطیسی مسیر گلوله های دشمن را منحرف کنید و مانع برخورد آن به تایتان خود شوید. البته همه ی این قابلیت ها دارای محدودیت هستند و پس از مدتی استفاده باید متظر بمانید تا شارژ شوند و بار دیگر بتوانید از آن استفاده کنید. بنابراین شما در بازی سریعی چون Titanfall نیز به برنامه ریزی و تاکتیک نیازمندید زیرا اگر از قابلیت های تایتان خود بدون برنامه استفاده کنید حتما تایتان شما نابود خواهد شد پس باید در این بازی با برنامه پیش رفت تا بتوان از یک تایتان حداکثر استفاده را نمود.  شما با قرار گرفتن در هر یک تایتان ها می توانید با قدرتی چند برابر دشمنان خود را بین ببرید، در واقع هنگامی که در یک تایتان قرار دارید Pilot های دشمن کاری در برابر شما نمی توانند انجام دهند و نابود کردن آن ها برای شما تنها یک دستگرمی خواهد بود اما از سوی دیگر این تایتان های دشمن خواهند بود که یک نبرد واقعی را برای شما رقم می زنند. هنگامی که با تایتان های دشمن رو به رو می شوید باید به سرعت تصمیم گیری کنید و از قدرت های مختلف تایتان خود به خوبی استفاده کنید. بازی دارای ۱۵ نقشه ی مختلف و ۵ حالت مختلف است که هر کدام از این حالت ها دارای ویژگی های خاص خود هستند و از سوی دیگر بازی در بخش چند نفره توانایی پشتیبانی از ۱۲ نفر به طور همزمان را دارد که بدین معنی است که در هر گروه ۶ نفر حضور خواهند داشت و به رقابت خواهند پرداخت.  

تایتان های کلاس Stryder نیز دارای سرعت بالایی هستند و می توانند در مبارزات بسیار خوب عمل کنند.

در هر یک از حالت های بازی، در هر گروه پنج Pilot به همراه یک تایتان وجود دارد که شما باید با برنامه ریزی مناسب و تقسیم مبارزات میان Pilot ها و تایتان موجود، در رقابت پیروز شوید. حالت Attrition   در واقع یکی از کلاسیک ترین حالت های بازی است که در آن هر گروهی که بتواند سریع تر تمامی اعضای گروه مقابل را از بین ببرد، پیروز می شود. حالت Hardpoint Dominationنیز یکی از حالت های مورد علاقه آنلاین بازان می باشد که در آن توانایی دفاع و حمله مورد آزمایش قرار می گیرد. در این حالت شما وظیفه دارید به همراه تیم خود از یک منطقه ی مشخص حفاظت کنید و برای این کار باید تعادل لازم میان نیرو های تایتان و Pilot ها را برقرار کنید. حالت Capture the Flag یکی از جذاب ترین حالت های بازی می باشد که به خوبی شما را به وجد می آورد. در این حالت هر دو گروه وظیفه دارند یک پرچم را حمل کنند و در راه رساندن پرچم به مقصد دو گروه برای به دست آوردن آن با هم وارد درگیری می شوند. در این حالت استفاده از jet Pack ها و همچنین Zipline ها برای حرکت سریع تر بسیار کلیدی می باشد و در واقع در این حالت سرعت و حرکت حرف اول را می زنند. حالت چهارم بازی Last Titan Standing نام دارد که در آن هدف اصلی شکار  و نابود کردن تایتان های گروه مقابل می باشد. در این حالت حرکت های مخفیانه حرف اول را می زند زیرا می توان به راحتی و بدون کوچک تری جلب توجه ناگهان بر روی تایتان دشمن پریده و آن را نابود کرد. آخرین حالت بازی نیز Pilot Hunter نام دارد و همان طور که از نام آن پیدا است در این حالت هدف اصلی از بین بردن Pilot های گروه مقابل است و اگر تایتان گروه شکست خورده نیز باقی بماند به گروه پیروز می رسد و این گروه می تواند در دور بعد از دو تایتان استفاده کند. به طور کلی می توان گفت حالت های مختلف بخش چند نفره ی این عنوان علاوه بر سرگرم کننده بودن، طیف وسیعی از سلایق گوناگون را نیز در بر می گرد و در واقع هر فردی با هر سلیقه ای که داشته باشد، می تواند یکی از حالت های این عنوان را تجربه کند و از آن لذت ببرد.

HUD یا محیط کاربری بازی به طرز فوق العاده ای ساده اما کارآمد است همچنین توانایی پریدن تنها با یک دکمه امکان پذیر است و این کار شما را بسیار آسان می سازد.

شاید با توصیفاتی که تا کنون از این عنوان در این مقاله خوانده اید، تصور کنید که کنترل موارد زیادی که در بازی وجود دارد بسیار سخت است اما تیم سازنده در این زمینه بسیار عالی عمل کرده است. HUD یا محیط کاربری بازی به طرز فوق العاده ای ساده اما کارآمد است همچنین توانایی پریدن تنها با یک دکمه امکان پذیر است و این کار شما را بسیار آسان می سازد. در بازی علاوه بر این که می توانید انتخاب کنید در کدام گروه مبارزه کنید، این توانایی را نیز دارید که جنسیت شخصیت خود را نیز انتخاب کنید و در آغاز هر مرحله سلاح های مورد علاقه ی خود را انتخاب و شخصی سازی کنید تا تجربه ی بدیعی را تجربه کنید. همان طور که پیش از این بیان شد، بازی دارای ۱۵ نقشه ی مختلف است که هر کدام دارای ویژگی های محیطی خاص خود هستند برای مثال برخی از نقشه های بازی دارای سوله های انباشته از سلاح هستند در حالی که در برخی دیگر حیات وحش و حتی دایناسور و اژدها وجود دارد. این تنوع در نقشه های بازی سبب می شود که به هیچ وجه احساس تکرار به شما دست ندهد و همواره عطش خود برای انجام بازی را حفظ کنید برای مثال یکی از نقشه های بازی که Boneyard نام دارد، یکی از جالب ترین نقشه های بازی می باشد که در آن Zipline های زیادی وجود دارد و دارای محیطی بیابان گونه است.

یکی از نقشه های بازی که Boneyard نام دارد، یکی از جالب ترین نقشه های بازی می باشد که در آن Zipline های زیادی وجود دارد و دارای محیطی بیابان گونه است.

گیم پلی Titanfall به قدری جذاب و سریع است که کاملا شما را در خود غرق می کند و مانع این می شود که به ضعف های داستانی بازی حتی فکر کنید. وجود ویژگی های بسیار زیاد در گیم پلی بازی نظیر استفاده از تایتان ها، پرواز و همچنین وجود ۵ حالت مختلف و ۱۵ نقشه ی متنوع، گستردگی زیادی به بازی داده است که مانع از این امر می شود که از بازی خسته شوید. تیم سازنده ی بازی به خوبی تمامی المان های مدرن و کلاسیک مدنظر خود را با یکدیگر تلفیق کرده است و یک گیم پلی جدید و تکامل یافته را ارایه داده که اساس گیم پلی این سبک را دچار دگرگونی کرده است و سبب شده است که اکثر منتقدان و سایت های بزرگ، گیم پلی این بازی را بزرگ ترین نقطه ی قوت این عنوان بدانند که مشکلی در آن دیده نمی شود و کاملا خوش ساخت است.

چشم انداز تایتان

Titanfall  در زمینه ی گرافیکی نیز از کیفیت مناسبی برخوردار است. برای ساخت این عنوان از موتور Source استفاده شده است که پیش از این شرکت Valve در تازه ترین عنوان خود یعنیCounter-Strike: Global Offensive از آن استفاده کرده بود اما گرافیکTitanfall  با Global Offensive تفاوت های بسیاری دارد. این عنوان یک بازی نسل هشتمی می باشد هر چند بر روی کنسول نسل هفتمی مایکروسافت یعنی Xbox 360 نیز عرضه شده است اما از یک گرافیک مناسب برخوردار است. بهبود گرافیکی این عنوان زمانی بهتر مشخص می شود که کیفیت نسخه ی اصلی را با بتای بازی مقایسه کنید تا تلاش فراوان تیم سازنده برای افزایش گرافیک این عنوان را مشاهده کنید. از آنجایی که بازی دارای ۱۵ نقشه ی مختلف است کار تیم سازنده برای طراحی منحصر به فرد هر یک از این نقشه ها قطعا مشکل بوده است ولی آن ها به خوبی این کار را انجام داده اند. چشم انداز هایی که در هر محیط وجود دارد و از سوی دیگر غروب خورشید در برخی از نقشه ها بسیار زیبا است و هر بیننده ای را مجذوب خود می کند با این حال Respawn  وعده داده است که با انتشار آپدیت های جدید این عنوان امکان بهبود گرافیک بازی و افزایش گرافیک آن وجود دارد.

بهبود گرافیکی این عنوان زمانی بهتر مشخص می شود که کیفیت نسخه ی اصلی را با بتای بازی مقایسه کنید تا تلاش فراوان تیم سازنده برای افزایش گرافیک این عنوان را مشاهده کنید.

یکی دیگر از نقاط قوت بازی تخریب پذیری فوق العاده آن است. تقریبا چیزی در محیط بازی وجود ندارد که با شلیک تایتان ها نابود نشود. سازندگان اظهار داشته اند که برای تخریب پذیری این بازی از عنوان Battlefield4 الگو برداری کرده اند و تا حد امکان تلاش کرده اند که تخریب پذیری این عنوان شبیه به Battlefield4 باشد. طراحی سلاح ها و لباس نیرو ها و همچنین تایتان ها از دیگر نقاط قوت بازی است که تیم سازنده به خوبی آن را انجام داده است. بازی بر روی PC و Xbox One  از کیفیتی تقریبا مشابه برخوردار است با این حال نسخه ی Xbox One دارای تفاوت هایی نسبت به نسخه ی PC می باشد که سبب شده گرافیک آن نسبت به نسخه ی PC کمتر باشد و این از نکات ضعف بازی است. بازی بر روی Xbox 360 با کیفیت ۷۲۰p و ۳۰ فریم بر ثانیه و بر روی Xbox One نیز با کیفیت ۷۹۲p و ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا می شود که انتظار می رفت کیفیت نسخه ی Xbox One این بازی بیش از این مقدار باشد. هوش مصنوعی بازی نیز از کیفیت خوبی برخوردار است و هر چند برخی از مواقع ضعیف عمل می کند اما می توان گفت در کل دارای سطح خوبی است و شما را راضی خواهد کرد.

یکی دیگر از نقاط قوت بازی تخریب پذیری فوق العاده آن است. تقریبا چیزی در محیط بازی وجود ندارد که با شلیک تایتان ها نابود نشود.

در کل می توان گفت گرافیک Titanfall با اینکه از کیفیت خوبی برخوردار است ولی دارای ضعف های اندکی می باشد که از ارزش آن کاسته است همچنین کیفیت کمتر نسخه ی Xbox One نسبت به نسخه ی PC نیز از دیگر ضعف های این عنوان است.

سرود جنگ

بازی در زمینه ی موسیقی چیز جدیدی ارایه نمی دهد و تنها استاندارد های موسیقی یک شوتر را رعایت کرده است. موسیقی متن بازی ضرباهنگی تند و اکشن دارد و همراه با گیم پلی بازی نواخته می شود. از سوی دیگر صداگذاری اسلحه های بازی به ویژه سلاح های تایتان ها بسیار خوب می باشد و به خوبی سلاح های غیر واقعی بازی را باور پذیر می سازد.

انقلاب تایتان

Titanfall بازی است که مرزی بین بخش تک نفره و چند نفره ی آن وجود ندارد و شما از همان ابتدای در یک دنیای کاملا آنلاین قرار می گیرید.

Titanfall بازی است که مرزی بین بخش تک نفره و چند نفره ی آن وجود ندارد و شما از همان ابتدای در یک دنیای کاملا آنلاین قرار می گیرید اما گیم پلی جذاب و بدون مشکل آن با قابلیت های فراوانی که در اختیار شما قرار می دهد، به خوبی شما را با خود همراه می سازد و باعث می شود که شما به گونه ای به بازی جذب شوید که خارج شدن از آن و پایان دادن به بازی برای شما مشکل باشد. در واقع Titanfall انقلابی در سبک شوتر اول شخص است و روح تازه ای به کالبد خسته و ناتوان این سبک دمیده است. بدون شک Titanfall عنوانی است که می تواند شما را مجاب کند که برای تجربه ی آن یکXbox One   خریداری کنید زیرا این بازی یک شاهکار در سبک شوتر اول شخص است. اگر طرفدار سبک شوتر اول شخص هستید ولی از عناوین عرضه شده ی چند سال اخیر در این سبک ناراضی می باشید، به شما پیشنهاد می کنم حتما Titanfall تجربه کنید زیرا قطعا از آن لذت خواهید برد.

49759411581231606980

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

انقلاب تایتان | نقد و بررسی Titanfall - گیمفا
انقلاب تایتان | نقد و بررسی Titanfall - گیمفا
انقلاب تایتان | نقد و بررسی Titanfall - گیمفا
انقلاب تایتان | نقد و بررسی Titanfall - گیمفا
انقلاب تایتان | نقد و بررسی Titanfall - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

انقلاب تایتان | نقد و بررسی Titanfall - گیمفا