روزی روزگاری: سرزمین فرصت ها | نقد و بررسی GTA IV - گیمفا
روزی روزگاری: سرزمین فرصت ها | نقد و بررسی GTA IV - گیمفا
روزی روزگاری: سرزمین فرصت ها | نقد و بررسی GTA IV - گیمفا
روزی روزگاری: سرزمین فرصت ها | نقد و بررسی GTA IV - گیمفا

روزی روزگاری: سرزمین فرصت ها | نقد و بررسی GTA IV

کیوان آمیرزاده
۱۰:۱۱ ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
روزی روزگاری: سرزمین فرصت ها | نقد و بررسی GTA IV - گیمفا

انقلابی به وجود آمده است. چه کسی انتظار چنین انقلابی را داشت؟ بدون شک همه شگفت زده شده اند چرا که کسی انتظار چنین عظمتی را نداشت. بدون هیچ تردیدی، چنین قدرتی تا کنون باور نکردنی و صد البته چنین عظمتی تا کنون غیر ممکن بوده است ولی یک شرکت، یک سازنده آن را ممکن کرد. یک عنوان که نامش جهان را گرفت و پیر و جوان را مجذوب خود کرد. بله این قدرت نمایی پرشکوه “Rockstar” است. عظمتی که غیر قابل انکار است؛ عنوان “ GTA IV“.

 من به شما تضمین می کنم که شما هرگز گیمری را نخواهید یافت که عنوان GTA را نشناسد چرا که بسیاری از گیمر ها، اولین بازی جهان آزادی را که انجام دادند، همین عنوان بوده است که هیچ موقع هم کم نیاورده است و با آزادی های بی شمار و منحصر به فردش در هر نسخه، بر شهرت خود افزوده است. سازنده ی مشهور آن، Rockstar، تصمیم به خلق بزرگترین عنوان جهان آزاد کرد و تصمیم داشت که آن را در نسخه ی چهارم این سری قرار دهد؛ به عبارتی دست به خلق GTA IV زد که توانست دنیا را به خود جذب کند و همه را مات و مبهوت نگاه دارد. گرافیک آن باعث شد که هیچ کس چنین پیشرفتی را باور نکند و سازنده بازی توانست بار دیگر قدرت و جلال خود را به تمام دنیا نشان دهد و تا مدتی بسیار طولانی، رقیبانش را پشت سر بگذارد. رکورد متای ۹۸، از بزرگترین موفقیت های این عنوان است که تا کنون نیز، بالاترین رکورد نمره کسب شده، بین بازی هایی است که برای کنسول PS، Xbox 360 و PC منتشر شده است. علاوه بر نمره ی بالا، فروش غیر قابل باور این عنوان نیز باعث شد که تقریبا تمام گیمرهای دنیا، نام GTA IV را بشنوند اما این عنوان نقطه ضعف به شدت بزرگی داشت و آن هم نسخه ی PC این عنوان است که بسیاری از طرفداران این سری، از نسخه ی پلتفرم PC به شدت ناراضی بودند و آن را یکی از بزرگترین شکست های Rockstar، می دانند. حال به این موضوع می پردازیم که آیا واقعا نسخه ی PC این عنوان اینقدر ضعیف بوده است یا فقط اشخاصی قصد تخریب این شرکت بزرگ هستند؟ با من همراه باشید.

gta4_standard_pc-boxartcover

کاور رسمی بازی GTA IV 

 نام: GTA IV

سازنده: Rockstar North

ناشر: Rockstar Games

پلتفرم ها: PC،Xbox 360،PS3

سبک: سوم شخص، اکشن، جهان آزاد

تاریخ انتشار: آپریل ۲۰۰۸ برای PS3 و Xbox 360 – دسامبر ۲۰۰۸ برای PC

اینجا سرزمین فرصت ها است

Artwork-NikoBellic-GTAIV-poster

اینجا سرزمین فرصت هاست!

Liberty city را به نام شهر فرصت ها می دانند و در نسخه ی چهارم GTA، این نکته به طور کاملا واضح مشخص است. Niko به شهر “لیبرتی سیتی” می رود تا برادر زاده ی خود را ملاقات کند. برادر زاده ی او همیشه خود را شخصی ثروتمند تلقی کرده است ولی Niko با پا گذاشتن در لیبرتی سیتی به سراغ برادر زاده ی خود Roman می رود اما متوجه می شود که او همیشه دروغ می گفته است و هرگز شخصی ثروتمند نبوده و نیست و این Niko را به شدت عصبانی می کند چرا که او بخاطر ساختن یک زندگی مرفع از کشورش به شهر لیبرتی سیتی پای گذاشته است. Roman تلاش می کند تا عموی خود را از خود راضی نگه دارد و بالاخره Niko راضی می شود تا در آژانس کوچکی که “رومن” دارد، شروع به کار کند که در این حین، با اشخاص ثروتمند آشنا می شود و شروع به انجام کارهای خطرناک و درنهایت قتل می زند تا بتواند یک زندگی راحت را در لیبرتی سیتی تجربه کند. “نیکو” قبلا در جنگ شرکت کرده است و برای همین است که خیلی از افراد لیبرتی سیتی او را یک شخص مفید برای کارهای خود می دانند چرا که او علاوه بر آنکه به راحتی می کشد، وفادار هم می باشد. البته باید گفت که نیکو به لیبرتی سیتی سفر نکرد که تنها پئلدار شود؛ بلکه ماجرای اصلی آن است که در حین جنگ، یکی از افراد پادگان، آنها را به دشمن لو می دهد و باعث و بانی مرگ ۱۰ نفر از دوست های صمیمی نیکو در حین جنگ می شود. حال نیکو شنیده است که آن شخص خیانتکار به لیبرتی سیتی مهاجرت کرده است و نیکو به دنبال گرفتن یک انتقام است چرا که این مسئله، بر روحیه ی او تاثیر بدی گذاشته است و تنها می تواند با کشتن آن خیانتکار به آرامش برسد.

اگر دقت کرده باشید، متوجه خواهید شد که داستان بازی بسیار زیبا و جالب است چرا که شما در ابتدا فردی بی پول هستید که در حال کار کردن برای ۱۰۰ دلار هستید تا زندگی را به هر سختی که شده ادامه دهید ولی همین که کمی جلوتر می روید، با اشخاص ثروتمند و پولدار آشنا می شوید که بعضی دوست شما و عده ای هم رئیس شما می شوند و شما با کار کردن برای آنها، خود را به روزتر می کنید و به فردی پولدار و ثروتمند تبدیل می شوید. به راستی که این سرزمین فرصت ها می باشد. سازندگان توانستند داستان را نسبت به نسخه های قبلی کاملا تغییر دهند و تلاش یک شخص را برای به دست آوردن ثروت و قدرت، برای گرفتن انتقام خون دوستان خود را، به زیبایی نمایش دهند که به راستی هم در این راستا موفق شدند که در آن شکی نیست. بی شک یکی از قدرت مند ترین قسمت های بازی GTA IV که باعث شد بازی نمره ی باور نکردنی ۹۸ را بدست آورد، همین داستان متفاوت و زیبای بازی است که با روایت جالب آن، همه را به خود مجذوب کرد.

GTAIV.exe 2014-03-16_19-40-48-471

بالا رفتن سطح گیم پلی از نکات اصلی بازی محسوب می شود

آزادی را با وجودت حس کن

همانطور که قبلا هم گفته شد، شما هرگز گیمری را نخواهید یافت که نام GTA را نشنیده باشد ولی آیا تا به حال فکر کرده اید دلیل این همه معروف بودن بازی چیست؟ بدون شک گیم پلی این عنوان و آزادی های درون آن است که هرکسی را به خود جذب می کند. کمتر بازی یافت می شود که آزادی های زیادی را دست بازیکن دهد و به شکلی نیز در گیم پلی بازی کار کند که بازی بسیار مفرح باشد و سرگرمی ایجاد کند، که شما تنها با تهدید و زور چوب بتوانید از بازی بیرون بیایید و هرگز نتوانید به این سادگی ها، دل از بازی بکنید. این همه جذابیت عنوان GTA بخاطر خلاقیت بالای سازنده بازی است که سازندگان خلاقیت خود را با قدرت تمام، وارد نسخه ی چهارم بازی کردند و GTA IV را به گونه ای خلق کردند که خیلی از بازیکنان با تهدید و زور چوب هم از پای کنسول یا PC خود بلند نمی شدند! البته این امر بخاطر تنوع بسیار بالای گیم پلی و صد در صد تنوع به شدت زیاد ماموریت های بازیست.

گیم پلی بازی به شدت واقعی تر شده است و شما با تمام وجود خود، لیبرتی سیتی با کیفیت بالایی را حس می کنید. بهبود یکی از مهم ترین بخش های بازی، یعنی رانندگی، یکی از مهم ترین مسائل بود که رانندگی بسیار زیباتر و جذاب تر باعث شد که بر آزادی این بازی افزوده شود و همچنین برخورد خودرو ها با یکدیگر باعث خراب شدن بسیار واقعی آنها نسبت به نسخه های قبل می شود. در واقع همین تصادف کردن در حین رانندگی و واقعی بودن آن، از عوامل مهمی بود که توانست بازی را بسیار جذاب کند؛ مثلا، شکسته شدن شیشه های خودرو ها به طرز بسیار واقعی تر، فرو رفتگی قسمت هایی که ضربه می بینند و از همه مهم تر این نکته بود که هنگامی که خودوریی در معرض انفجار است، قسمت باک بنزین آن آتش می گیرد و انفجاری زیبایی را در معرض عموم قرار می دهد. همچنین تیراندازی راحت تر در حین رانندگی نیز، نکته ی بسیار مهمی است که به بازی افزوده شده است. باید در یک کلام گفت که رانندگی در بازی، نسبت به نسخه های قبلی بسیار لذت بخش تر است.

images

وسایل نقلیه مختلفی در اختیار شما قرار داده شده است

قطعا کسی را پیدا نمی کنید که GTA بازی کند ولی با بالگردها پرواز نکرده باشد! در این نسخه علاوه بر اینکه بالگردها را می توانید به زیبایی هدایت کنید، می توانید نیز یک تور به دور شهر لیبرتی سیتی داشته باشید و یک خلبان بالگرد را برای شما هدایت می کند و شما با نگاه کردن به منظره ی زیبای لیبرتی سیتی، لذت خاصی را خواهید برد و گرافیک بالای بازی نیز، به این امر کمک می کند. شاید هم بخواهید که از فاصله ی بسیار زیاد، پرشی را انجام دهید که بهبود فراوان در این بخش نسبت به نسخه ی قبلی، قابل توجه است. اگر شما چتر نجات نداشته باشید و به بیرون پرشی کنید، کارکتر بازی شروع به داد و فریاد و گاهی هم شروع به دعا کردن در میان زمین و آسمان می کند که این خودش می تواند بسیار جنبه ی مفرحی داشته باشد.

اضافه شدن گوشی موبایل، یکی از بهترین موردهایی است که در یک بازی جهان آزاد می تواند اضافه شود و سازندگان به بهترین صورت آن را وارد بازی کردند. شما با گوشی خود قادر هستید که به دوستان خود زنگ بزنید و قرار بگذارید که با آنها بیرون بروید، از محیط عکس بگیرید و یا رمز را وارد کنید که رمز وارد کردن از طریق گرفتن شماره میسر می شود. قابلیت های خوبی در قسمت گوشی افزوده شده و شما می توانید تصویر پشت زمینه گوشی را تغییر دهید و یا زنگ گوشی خود را تعویض کنید. در واقع در بازی، گوشی موبایل، یکی از مهم ترین رکن ها می باشد.

در نهایت باید گفت که گیم پلی تغییرات بسیار مهمی کرده است و اگر بخواهیم تک تک نام ببریم، ممکن است تا صبح طول بکشد اما به طور کلی، در سیستم حرکت کردن، خرید لباس، استفاده از اینترنت، خرید اینترنتی، پیدا کردن دوست و … همه از نکته هایی هستند که به گیم پلی بازی اضافه شده اند و سازندگان توانسته اند که یک تجربه ی خارق العاده را به هواداران این سری، هدیه دهند که واقعا هم در این امر، موفق ظاهر شدند.

 

زندگی را تماشا کن

بزرگترین عامل موفقیت GTA IV، بدون شک گرافیک قدرتمند آن بر روی دو کنسول PS3 و Xbox 360 است که توانست یک پیشرفت باورنکردنی را به همگان نشان دهد و هواداران خود را تا سر حد ذوق مرگ شدن ببرد. اگر در خیابان که راه می روید از یک پسر ۱۴ ساله بپرسید که GTA IV را بخاطر چه چیزی دوست داری، بدون شک به تو جواب خواهد داد که گرافیک قدرتمندش! بله شما هرگز نمی توانید مشکل خاصی را به لیبرتی سیتی بگیرید چرا که شما در حال مشاهده ی یک شهر بدون نقص هستید و گرافیکی را که مشاهده می کنید، غیر قابل باور است و صد در صد تا آن موقع، این گرافیک یکی از بهترین های جهان به شمار می رفت. طراحی بسیار بهتر چهره ی اشخاص، گنجاندن دقیق  احساسات مختلف در چهره ی اشخاص، طراحی دقیق لباس ها، طراحی باور نکردنی خودرو ها و خیلی از عوامل دیگر، باعث شد که گرافیک این عنوان باورنکردنی باشد و همه را در بهت و شگفت قرار دهد. البته اکثر این تعاریف، مربوط به دو کنسول Xbox 360 و PS3 است ولی نسخه ی PC در یک کلام، فاجعه است!

GTAIV.exe 2014-03-15_12-53-07-448

گرافیک GTA IV انقلابی در صنعت بازی های کامپیوتری محسوب می شود

بعد از این همه نکته ی مثبت، نقطه ضعف به شدت بزرگی نمایان شد و Rockstar را بسیاری بخاطر همین مسئله، سرزنش کردند. GTA، طرفداران بسیار زیادی دارد که تعداد قابل توجهی از آنها، دارای پلتفرم PC هستند و دوست دارند که بازی ها را با گرافیکی فراتر از گرافیک کنسولی تجربه کنند ولی Rockstar معنای کاملا معکوسی را با منتشر کردن GTA IV بر روی PC به همگان نشان داد! گرافیک بازی دارای افت فریم می باشد بازی دچار لگ می شود که ربطی به قدرت سیستم شما خیلی ندارد. لگ های به شدت زیاد در حین بازی که به دلیل افت فریم هستند، به شدت از جذابیت بازی کاهش داده است (لگ زدن یعنی همان گیر کردن لحظه به لحظه؛ به عبارتی تیک زدن). البته این بخاطر پورت شدن بسیار ضعیف بازی بر روی PC بود که سازندگان مسئول این قضیه بودند. علاوه بر افت فریم، نورپردازی و رنگ آمیزی بی کیفیت تر نسبت به کنسول ها، باعث شد که فریاد طرفداران این عنوان، از پیش نیز بیشتر شود. سایه ها نیز، کیفیت بسیار بدی دارند که واقعا قابل توصیف نیست! یک تبدیل بسیار فاجعه بار، یاعث شد که نسخه ی PC این عنوان، بدترین نسخه شود و نمرات به شدت کمتری را کسب کند که این امر بخاطر قدرت کم PC نبود؛ بلکه بخاطر کم توجهی سازندگان به پلتفرم PC بود که باعث شد خیلی ها را عذاب دهد.

در نهایت باید گفت که گرافیک بازی، یک انقلاب بود و قدرت بالای آن بر روی کنسول ها، توانست همه را برجای، میخکوب کند اما گرافیک و نورپردازی بازی بر روی PC، بسیار بدتر و بی کیفیت تر بود که باعث شد این عنوان نتواند عظمتی تاریخی را به دست آورد.

 

بخوان به نام آزادی

بدون شک شرکت “راک استار”، همیشه موسیقی های زیبایی را در عنوان های خود قرار می دهد که باعث می شود که خیلی ها را به آن عنوان، علاقه مند کند و GTA IV نیز، از این امر مستثنی نیست و موسیقی های زیبایی را در بازی خواهید دید که در واقع اصل موسیقی، در حین رانندگی کردن به گوش می رسد و موسیقی نیز از طریق رادیو پخش می شود که شما می توانید آن را خاموش کنید. موسیقی صفحه اول و اصلی بازی نیز، بسیار جالب و متناسب با بازیست که نکته ی مثبتی است.

صداگذاری عنوان چهارم GTA، یکی از بهترین صداگذاری های این سری می باشد و این نکته را در قسمت های مختلفی از بازی، می توانید مشاهده کنید؛ برای مثال، در هنگام تصادف کردن با خودرویی، صدای شکسته شدن شیشه های خودروها و یا صدای ناشی از برخورد دو خودرو با یکدیگر، به صورت کاملا واقعی و بسیار بهتر از نسخه های قبلی، به گوش می رسد. در هنگام شلیک کردن در حین درگیری ها، صداگذاری به نقطه ی اوج خود می رسد. صدای بسیار واقعی تر و فریاد اشخاصی که گلوله به آنها برخودر می کند و یا صدای برخورد گلوله با خودرو ها، همگی نشانگر یک صداگذاری دقیق از سوی سازندگان است. در واقع صداگذاری که در نسخه ی چهارم عنوان GTA تعبیه شده است، به جرئت می توان گفت که بهترین صداگذاری است که تا آن موقع در بازی های جهان آزاد وجود داشته است چرا که ظرافتی که داخل صداگذاری می شنوید، شما را حتما به خود جذب می کند و علاوه بر این موارد، صداگذاری اشخاص در بازی نیز، بسیار قدرتمند کار شده است. در کل صداگذاری و موسیقی بازی بسیار زیبا و فوق العاده است.

GTAIV.exe 2014-03-15_12-47-06-489

عنوان GTA IV در زمان انتشار توانست که به قدرترین بازی تاریخ مبدل شود

در پایان باید گفت که عنوان GTA IV در زمان انتشار توانست که به قدرترین بازی تاریخ مبدل شود و آزادی های فراوان و گرافیک به شدت بالای آن نیز، در این راستا کمک بزرگی کرد. اگر از اشخاصی هستید که هنوز موفق به بازی کردن عنوان GTA IV نشده اید، به شما پیشنهاد می شود که هرچه سریع تر اقدام به تهیه ی این نسخه کنید البته نسخه ی پنجم این عنوان نیز، چندین ماه پیش منتشر شد که پیشرفت های چشمگیری حتی نسبت به نسخه ی چهارم کرده است اما نسخه ی چهارم هنوز هم جذابیت های خاص خود را دارد پس تهیه کردن این عنوان، هرگز خالی از لطف نیست.

 

emtiyaz gta iv

این نقد توسط نسخه PC نوشته شده است.

 

KhafiMariomanStar LordLonesome guyردد۲ آشغال ترین بازی pcآرین

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روزی روزگاری: سرزمین فرصت ها | نقد و بررسی GTA IV - گیمفا
روزی روزگاری: سرزمین فرصت ها | نقد و بررسی GTA IV - گیمفا
روزی روزگاری: سرزمین فرصت ها | نقد و بررسی GTA IV - گیمفا
روزی روزگاری: سرزمین فرصت ها | نقد و بررسی GTA IV - گیمفا
روزی روزگاری: سرزمین فرصت ها | نقد و بررسی GTA IV - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

روزی روزگاری: سرزمین فرصت ها | نقد و بررسی GTA IV - گیمفا
روزی روزگاری: سرزمین فرصت ها | نقد و بررسی GTA IV - گیمفا