۵ موتور بازی سازی برتر - گیمفا
۵ موتور بازی سازی برتر - گیمفا
۵ موتور بازی سازی برتر - گیمفا
۵ موتور بازی سازی برتر - گیمفا

۵ موتور بازی سازی برتر

مسعود حیدری
۱۰:۰۰ ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
۵ موتور بازی سازی برتر - گیمفا

موتور بازی سازی <<Engine>> از جمله ابزار های مهم برای ساخت یک بازی است. هر سال شاهد عرضه شمار زیادی از بازی های ویدئویی هستیم که خیلی از سازندگان برای عناوین خود از موتورهای بازی سازی عمومی یا انحصاری استفاده می کنند. با موتور بازی سازی می توان اجزای یک بازی را به هم مرتبط کرد و گیم پلی را خلق نمود. به طور معمول بیشتر بازی ساز ها از زبان  <<C++>>استفاده می کنند. کسی با موتور بازی سازی کار می کند که با برنامه نویسی آشنا باشد و احتمالا در آن تخصص داشته باشد، البته فقط برنامه نویس ها با موتور بازی سازی سر کار ندارند و افراد دیگری مثل طراح مراحل نیز با آن کار می کند.  در ادامه  ۵ موتور بازی سازی برتر از نظر گیمفا را می خوانید.

۱.Unreal Engine

url

موتور بازی سازی Unreal Engine 3

<< Unreal Engine>> یکی از معروف ترین و قدرتمند ترین موتور بازی سازی است. این نرم افزار پیچیده توسط استودیو خلاق  << Epic games >> طراحی و توسعه داده شده است. آنریل انجین برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ برای ساخت بازی  <<Unreal Tournament>>استفاده شد. با موفقیت های پی در پی خود توانست به یکی از محبوب ترین انجین های بازی سازی تبدیل شود. آنریل انجین بیشتر برای ساخت بازی های اول شخص، سوم شخص اکشن مخفی کاری و نقش آفرینی در نظر گرفته شده است. این انجین بیشتر منحصر به ساخت بازیهای سه بعدی است، کم پیش آمده است که با آن بازی دو بعدی بسازند. بازی هایی همچون: Gear of War، Unreal Tournament یکی از اصلی ترین عنوان های آنریل انجین است که توسط طراح آن یعنی اپیک گیمز ساخته شده است. با محبوبیت آنریل انجین بیشتر شرکت ها به این انجین روی آوردند و بازی های خوبی از جمله : سری بازی Batman Arkham، Dishonerd ، Gear of War، Mortal Kombat و عنوان های دیگر که به یاد ندارم ساخته شده است. خب قطعا یک موتور بازی سازی خوب باید خروجی های متنوعی داشته باشد که خوش بختانه آنریل انجین ۳ از خروجی های نظیر Pc, linux, ios, Ps3, xb360 پشتیبانی می کند، اما اپیک گیمز به فکر بازی ساز های مستقل هم بوده است، UDK  موتور بازی سازی به مراتب محدود تری نسبت به آنریل انجین است که می توان بازی های خوبی با آن ساخت بهتر است در کشور خودمان مثال بزنم، بازی اکشن اول شخص ارتش های فرازمینی با UDK در حال ساخت است.

محمد حسین جعفریان: دوستان ما داخل مدرسه خودمان یک استودیو مستقل بازیسازی به نام گنجینه ساخیتم و در حال ساخت عنوانی به نام  میراث زال هستیم. موتوری که استفاده می کنیم آنریل انجین ۳ هست و واقعا از این موتور راضی هستیم. (فکر می کنم منظور دقیق محمد حسین UDK بوده است) از دلایل خوبی این موتور بازی سازی می توان به ارزان بودن آن نسبت به موتور های دیگر اشاره کرد. به علاوه این که این موتور بسیار محیط کاربری ساده تری نسبت به موتور های بازی سازی دیگر و همین موضوع باعث شده تا آموزش و یادگیری کار با آن در زمان کوتاه ممکن باشد. به شخصه از قدرت و امکانات این موتور راضی هستم و بدون شک برای یک بازی ساز مستقل ایرانی حتی شخصی که خودش بخواهد بازی بسازد به شدت این انجین را توصیه می کنم.

علیرضا مرادی: یکی از بهترین انجین های ساخته شده بدون شک unreal engine بوده است، موتور گرافیکی استودیو epic در نسل هفتم کولاک به پا کرد و باعث شد تا بسیاری از استودیوها از این انجین در ساخت بازیهایشان استفاده کنند. این انجین که از directX 9 استفاده میکرد، موفقیت های بسیاری کسب کرد. سال ۲۰۰۵ با انتشار اولین نسخه gears of war گیمران و منتقدان برای اولین بار چشمشان به جمال UE3 خورد. پس از آن بازی های بسیاری که با این انجین ساخته شدند، توانستند، جوایز متعددی در بخش گرافیک تصاحب کنند، مثل  بازی های batman arkham، bioshock infinire، mass effect
همه ی این بازی ها بخش اعظمی از موفقیتشان را مدیون این انجین هستند.

۲.Unity

unity carbon fiber

موتور بازی سازی Unity

یونیتی جزو یکی از موتور های بازی سازی بزرگ است. محبوبیت یونیتی باعث شد که بازی سازهای زیادی به خصوص بازی سازی های مستقل به سمت آن روی بیاورند. همچنین مناسب بودن قیمت یونیتی آن را در ایران پر طرفدار کرده است جالب است بدانید یونیتی کاربران میلیونی دارد. کار با یونیتی نسبت به آنریل انجین و کرای انجین ساده تر است چرا که بیشتر کار همانند گیم میکر بدون کد نویسی هم امکان پذیر است اما اگر بازی ساز حرفه ای باشید قطعا نوشتن کد بهتر از دستورات آماده است. یونیتی از دو زبان برنامه نویسی  C#  و Java پشتیبانی می کند. از یونیتی اغلب برای ساخت بازی های کوچک برای تبلت های و گوشی های هوشمند استفاده می شود، اما خروجی های بیشتری از جمله کامپیوتر شخصی نیز پشتیبانی می کند. محیط کاربری یونیتی بیشتر برای ساخت بازی های سه بعدی در نظر گرفته شده است اما امکان ساخت بازی های دوبعدی نیز وجود دارد. محبوبیت یونیتی منجر شد که شرکت های بازی سازی بزرگ از جمله SQUARE ENIX  نیز بازی معروف و زیبا Deus Ex: The Fall  را برای Ios , Android, pc منتشر کند.

۳.Game Maker

ga

موتور بازی سازی Game Maker

گیم میکر مختص برای ساخت بازی های دو بعدی است. این موتور بازی سازی در حال حاظر توسط  یویوگیمز توسعه و ارائه می شود. گیم میکر ۸ آخرین نسخه از این نرم افزار است و به کاربران خود اجازه می دهد به راحتی بازی های دوبعدی را خلق کنند، چرا که بخش بزرگی از این نرم افزار را دستورات آماده تشکیل داده است. جالب تر از همه گیم میکر از زبان اختصاصی خود یعنی <<GML>> نیز پشتیبانی می کند و نسبت به زبان های دیگر ساده تر است. اما تحولی که در نام گیم میکر صورت گرفت زمانی بود که نسخه جدید و البته جدا از آن طراحی و توسعه پیدا کرد. گیم میکر استودیو  <<Game Make Studio>>یکی از بهترین موتور های بازی سازی دوبعدی است البته با گیم میکر می توان بازی های سه بعدی و دو نیم بعدی ساخت اما برای این کار بهتر است به یونیتی مراجعه کنید. از جمله ویژگی های خوب گیم میکر استودیو می توان به خروجی : Android, Ios, pc, Linux, Windows Phone اشاره کرد. همچنین گیم میکر استودیو نسبت به سایر انجین های دیگر مقرون به صرفه تر است اما کمتر پیش می آید که شرکت های بزرگ بازی سازی به سراغ گیم میکر بروند. در این چند سال گذشته گیم میکر و گیم میکر استودیو به موفقیت خوبی رسیده است عنوان های همچون Hotline miami ، Stealth B…ard  باعث شد تا مخاطبان زیادی را به دست آورد.

۴.Cry Engine

untitled

موتور بازی سازی Cry Engine

برای اولین بار موتور بازی سازی کرای انجین در ساخت بازی Far Cry  استفاده شده که احتمالا همه این بازی زیبا را می شناسید. این انجین بیشتر برای ساخت بازی های اکشن استفاده می شود. کرای انجین توسط استودیو آلمانی <<Crytek>> طراحی شده است و تا شماره ۳ توسعه یافته است. از مهم ترین عنوان کرای انجین می توان به سری بازی Crysis اشاره کرد که قدرت کرای انجین را به نمایش گذاشت و با نسخه سوم آن همه را خیره کرد. کیفیت بالای بافت ها، مدل، واقع گرایانه بودن صورت شخصیت ها، افکت ها، فیزیک و سیستم ذرات در شماره سوم کرایسیس باعث شد که از آن به عنوان یک بازی نسل هشتمی یاد کنیم ( کرایسیس ۳ در نسل هفتم منتشر شد.). علت آن هم جلو بودن شرکت کرایتک نسبت به بقیه رقبا است. با اینکه کرای انجین ۳ یکی از بهترین موتور ساخت بازی است اما کاربران کمی دارد و اغلب افرادی که با آن کار می کنند بیشتر مشغول ماد سازی هستند تا ساخت بازی چرا که کرای انجین نسبت به سایر نرم افزاری های موجود در بازار گران تر است.

۵.Id Tech

untitled2

موتور بازی سازی Id Tech

اما آخرین انجین این لیست متعلق به موتور بازی سازی <<id Tech>>  است. این نرم افزار توسط Id Software  طراحی شده است و یکی از قدیمی ترین انجین های بازی سازی است. Quake, wolfenishtain 3D, Doom  از عنوان های اصلی Id Tech است. در چند سال پیش بازی Rage  توسط نسخه پنجم آن ساخته شد، بعد از اینکه Zenimax  این انجین  (Id Tech 5) را خریداری کرد آن را به انحصار خودش در آورد در واقع این انجین مثل انجین های دیگر در دسترس عموم قرار نگرفته است. Id Tech  مخصوص ساخت بازی های سه بعدی است و ۹۰ در صد بازی های ساخته شده با آن سبک اکشن داشته است. ID tech 5  نسبت به نسخه ۴ پیشرفت های بیشتری کرده است از جمله می توان به اضافه و پیشرفته تر شدن تکنولوژی  Motion Blur,pixel Shader , Shadow اشاره کرد، تا اکنون ۶ نسخه از ID TECH  توسعه یافته است.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

۵ موتور بازی سازی برتر - گیمفا
۵ موتور بازی سازی برتر - گیمفا
۵ موتور بازی سازی برتر - گیمفا
۵ موتور بازی سازی برتر - گیمفا
۵ موتور بازی سازی برتر - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

۵ موتور بازی سازی برتر - گیمفا
۵ موتور بازی سازی برتر - گیمفا