از ایده تا اجرا | طراحی بازی
منشا کلمه “بازی” از سرگرمی می آید، سرگرمی برای هیچ کسی محدودیت ندارد، برای مثال ممکن است من به بازی های ویدئویی علاقه داشته باشم و از آن لذت ببرم یا نه فوتبال را به بازی های ویدئویی ترجیح بدهم و از آن لذت ببرم. به طور کلی بازی باید سرگرم کننده باشد در صورتی که همیشه بهترین ایده ها ۱۰۰ در صد عملی یا حتی اجرا نمی شوند. مبحثی به نام ایده نقش پر رنگی در بازی های ویدئویی دارد و این ایده است که می تواند بازی های ویدئویی را سرگرم کننده و متمایز نماید البته عکس آن هم ممکن است.
معمولا ساخت یک بازی با یک یا چند ایده شروع می شود. چه یک بازی ساز باشید یا یک بازیکن همیشه ایده های کوچکی در ذهن دارید اما هیچ موقع آن ایده به طور کامل در ذهن شما پردازش نمی شود. برای اینکه بتوانید ایده ای را به خوبی گسترش دهید و به یک بازی تبدیل کنید، لازمه اجرای آن وجود یک قلم و کاغذ است، آن ایده را یادداشت کنید چرا که قول میدهم که به زودی از یادتان می رود. معمولا ایده اولیه شکل و شمایل خوبی به خود نگرفته است، بهتر است این جمله را بهتر کنم ! ایده اولیه مانند یک پازل هزار تکه است. هر کسی برای خودش می تواند تکه های پازل را داشته باشد اما اینکه هزار تکه پازل را در کنار هم قرار دهیم کاری دشوار و زمان گیر است، به بیان دیگر این کار را باید با دست یک حرفه ای بدهید ( طراح بازی) تا در سریع ترین زمان آن ها را در کنار هم قرار بدهد.
یک طراح بازی باید بداند که ایده ها را چطور به همدیگر متصل کند و تغییرات لازم انجام بدهد در نتیجه ایده ای که ابتدایی بود را به یک بازی قابل قبول تبدیل کند. ممکن است بدترین ایده شما به بهترین بازی تاریخ تبدیل شود یا حتی عکس آن اتفاق بیافتد، به معنی دیگر اگر می خواهید به یک ایده پرداز خوبی تبدیل شوید باید در آن حرفه ای باشید. در شروع هیچ وقت از ایده ای که می دهید نا امید نباشید و همه گزینه ها موجود را مورد بررسی قرار دهید.
پیدا کردن ایده به خصوص ایده تازه و کاملا جدید، کاری سخت و زمان گیر است. مطمئن هستم هر کدام از شما ایده های زیادی در ذهن دارید و فکر می کنید به بهترین بازی در تاریخ جهان تبدیل می شود اما به این سادگی هم که فکر می کنید نیست. برای پیدا کردن ایده باید گزینه های پیش رو را بررسی کنید، به طور مثال قصد دارید یک بازی اکشن سوم شخص مانند بازی مکس پین بسازید، باید به موتور بازی سازی که در اختیار دارید توجه لازم را داشته باشید و از خود بپرسید آیا با موتور بازی سازی کرای انجین می توان یک بازی سوم شخص سه بعدی را طراحی کرد؟ آیا افراد کافی برای ساخت ایده مور نظر را دارید؟ مدت ساخت بازی و پیش تولید چطور ؟ توانایی گروه نسبت به ایده و تکنولوژی حال حاظر. برای گسترش یک ایده باید به آن شاخ و برگ بیافزاید و حتما به تمام سوال هایی که گفتم توجه داشته باشد و آن ها را بررسی کنید در غیر این صورت احتمال موفقیت شما خیلی پایین است.
محمد حسین جعفریان: در دنیای بازی های ویدیویی ایده های تازه لزوما موفق نخواهند بود. در حقیقت این ناب بودن یک ایده است که می تواند کشش بسیار داشته باشد. بسیاری از بازی های بزرگ از تلفیق چند سبک یا پیشرفت همان سبک به وجود آمده اند. مهم این است که شخص برای همه جزئیات ایده خود تصمیمات دقیق داشته باشد.
برای پیدا کردن ایده خوب چند راه وجود دارد که توضیح کوتاهی درباره این موارد می دهم ( البته راه های زیادی است که فقط چند راه را از بین آنها انتخاب کردم، در صورت امکان قسمت دوم این مقاله هم نوشته می شود!)
۱.مخاطب های خود را انتخاب کنید.
قطعا وقتی بازی سرگرم کننده باشد مخاطبان زیادی را به دست می آورید، برای اینکه بتوانید یک ایده خوب پیدا کنید باید در این باره تحقیق کنید که بیشترین مخاطب های یک بازی به دنبال چه سبکی هستند برای مثال افراد زیادی به انجام بازی اکشن ندای وظیفه می پردازند با اینکه ایده این بازی کهنه شده است اما همه ساله مخاطب های زیادی را جذب خود می کند. تا جایی که می توانید انتظارات مخاطب های خود را بر آورده سازید و از بازی های پر طرفدار ایده بگیرید یا حتی آن را گسترش دهید.
۲. پرسش از منتقد های بازی.
یک منتقد بازی های ویدئویی خوب می داند کجا گیم پلی سرگرم کننده و یا کسل آور است. وقتی سبک بازی خود را انتخاب کردید از چندین منتقد بازی های ویدئویی در باره آن سبک بپرسید و نکات خوب و بد را که باعث پیشرفت با پسرفت در آن بازی می شود را درک کنید. مقاله های مختلفی در این باره بخوانید.
۳.مشورت کردن با دیگران.
اگر در اطراف خود دوستی ندارید که گیمر باشد بهتر است به دنیای مجازی وارد شوید ! با راه انداختن یک مهمانی در شبکه PSN یا Yahoo و هر نرم افزار دیگری که در این زمینه وجود دارد می توانید به ایده های خوب یا بد برسید. شرکت در انجمن های بازی سازی را فراموش نکنید.
۴. بازیکن حرفه ای باشید.
اگر یک بازیکن حرفه ای باشید، یک پله از افراد دیگر که فقط بازی سازی می کنند جلوتر هستید. به راحتی می توانید ایده های خوبی را دریافت کنید، بهتر است به انجام بازی های هم سبک بازی خودتان بپردازید البته پیدا کردن ایده از سبک های مختلف غیر ممکن نیست اما باید به گیم پلی بازی شما خوش بیاید.
۵. پازل و معما.
حتما اسم فامیل یا دوز را بازی کرده اید. اگر توجه کرده باشید بعضی از بازی های ویدئویی بر این اساس ساخته شده است و حتی در قسمتی از گیم پلی بازی به عنوان یک مینی گیم شناخته شده است، برای مثال در قسمتی از بازی ماشیناریوم باید چیزی ارتقا یافته از دوز را انجام بدهید تا به مرحله بعدی راه پیدا کنید حتی می توانید معماهای مختلفی خلق کنید که تازگی داشته باشد و خودش یک بازی جدید به حساب بیاید. همین می تواند ایده های خوبی را در اختیار شما بگذارد.
۶. داستان.
به احتمال زیاد بازی های زیادی ساخته شده اند که در ابتدا قرار نبود ساخته شوند! ممکن است شرکت ThQ به داستان Metro 2033 علاقه مند شده باشد که آن را به بازی تبدیل کرده است، شما هم می توانید با نوشتن داستان و یا خواندن کتاب داستان های مختلف آن را به ایده تبدیل کنید.
۷. شخصیت پردازی.
این شخصیت اصلی بازی است که می تواند گیم پلی جدیدی را نسبت به دیگر بازی ها به ارمغان بیاورد. یک بازی و البته یک ایده نیاز به یک بازیکن معمولی یا شاید هم قهرمان دارد. شخصیت قابل بازی چه کسی است؟ یک ابر قهرمان یا کسی که به دنبال انتقام است ؟ این ابر قهرمان چه ویژگی هایی دارد ؟ آیا قرار است یک هیرو لول ۷۰ باشید یا یک سوپرمن ؟
۸. تعامل
از همان اول ایده ای که به ذهنتان می آید را یادداشت کنید و سعی کنید تکه های پازل را به درستی در کنار هم قرار بدهید، چیزی که می تواند ایده شما را خراب کند نبود تعامل بین تکه های پازل (ایده) است. وقتی شخصیت بازی بتمن است باید در محیط مناسب باشید و داستان قابل قبولی را یدک بکشد و به خوبی روایت شود. با کشیدن نمودار درختی سعی کنید ایده هایی که مناسب بازی است را نگه دارید و آن هایی که خوب نیست را حذف کنید تا از میان آن ها بهترین ایده را انتخاب کنید. همین کار باعث می شود تا جایی که به ایده ای ناب می رسید ذهن شما فعال تر شود، بهتر و بهتر از قبل شود و حتی آن ایده تغییر پیدا کند.
۹. نتیجه
تنها زمانی می توانید ایده مورد نظرتان را طراحی کنید که توانایی لازم را برای ایده مورد نظر داشته باشید و همچنان به آن علاقه داشته باشید، وقتی ایده را جمع بندی کردید اما دیگر به ادامه آن علاقه نداشتید ببینید کجای اصول را رعایت نکردید که به خواسته خود نرسیده اید.
۱۰. به اشتراک بگذارید.
وقتی ایده کامل شد آن را به دوستان خود بدهید و نظرشان را در این باره بخواهید، اگر با جواب های منفی رو برو شدید انگیزه خود را از دست ندهید بلکه سعی کنید نظرات دوستان را به ایده اضافه کنید و ایراد های آن را برطرف کنید.
۱۱. مجموعه مستندات.
وقتی ایده های شما تکمیل شد، آن را به صورت یک مجموعه مستند دربیاورید برای مثال ایده را بصورت کامل در Word بنویسید و در اختیار دیگران (افراد گروه) بگذارید و تا جایی که می شود آن را با شکل ارائه دهید. (البته مجموعه مستندات چیزی فراتر از ایده است و کل بازی در آن شرح داده شده است از منو بازی بگیرید تا گیم پلی)
۱۲. تجربه در بازی سازی
در هر شکست پیروزی ای منتظر شماست البته اگر بخواهید ! داشتن تجربه در بازی سازی چه شکست چه موفقیت باعث می شود تا شما در این زمینه با تجربه تر شوید. اگر در پروزه قبلی نتوانستید ایده خوبی پیدا کنید پس از گذشته درس بگیرید و آن را دوباره تکرار نکنید.
۱۳. کامیک بوک (کامیک)
بعد از اینکه ایده را تکمیل کردید آن را به صورت مجموعه مستندات درآورید و کامیک بوکی درباره آن ایده طراحی کنید و داستان را به آن بیافزایید با این روش راحت تر می توانید به آنچه که می خواهید برسید. در ساخت بازی های رایانه ای، طراح بازی برای درک بیشتر ایده به دیگر افراد گروه، آن را به صورت یک کامیک بوک در می آورد.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
نظرات
هیییییییییییییییییییییییییییییییییییی خیلی دلم میخواد بازی بسازم ولی کو
پووووووووووووووووووووووووووووووووول!!!!!!!!!!! 😥 😥 😥 😥
ممنون مسعود جان :yes: :yes:
جمله طلایی: آن ایده را یادداشت کنید چرا که قول میدهم که به زودی از یادتان می رود. ….. واقعا درسته من همیشه یه دفتر کوچیک و قلم باهام هست همه جا. بعدش رو هم واقعا درست گفتی. من به طور شخصی هر وقت ایده توی ذهنم میاد تا یه مدت فقط بهش فکر می کنم و خود به خود کامل میشه. حتی میشه از دیگران هم ایده گرفت {تقلید رو نمیگم. الگو برداری رو میگم}
من معمولا یه سری از مقالات رو ذخیره می کنم و هر از چند گاهی دوباره می خونم. این هم یکی از اونهاست :yes:
فوق العاده بود.ممنون
عالی :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
عالی بود
بهترین مقاله ی گیم فا تا الان
ممنون.
نمیخوام کلاس بزارم ولی باعث شد من که فقط میخوندم و نظر نمیدادم، نظر بدم
سلام
من طراحی دو بعدی میکنم و تو کار کامیک بوک هم هستم ولی نمیدونم چجوری شروع کنم اگه کسی هست ندایی بده
مقاله ی بسیار مفیدی بود ممنون :yes: :yes:
جالب بود واقعا.
کاش برخی از بازی سازای عزیزمون هم این جمله رو می خوندند:
هیچ وقت سعی نکنید یک ندای وظیفه دیگر بسازید !
جای خالی چنین مقاله هایی واقعا در سایت احساس می شد. موافقم ایده ها را اگه یادداشت نکنی خیلی زود فراموش می کنی. تشکر مسعود جان
:yes: :yes: :yes: جالب بود
خیلی عالی بود
مجموعه مستندات رو هم توضیح می دید؟؟
ممنون
اقا مسعود عزیز خسته نباشید والا بازی سازی در ایران سخته یعنی یجورایی خیلی سخته چون نه پولش نه وقتش هست من خودم رشتم برنامه نویسی اما وقتی یه موتور ساده بازی سازی خواستم بنویسم مخم تا یه هفته قاط زد از ذوستام هم کسی نبود که یه تیم موتور نویسی تشکیل بدیم این تا اینجا من در کنار شاخه برنامه نویسی شاخه طراحی رو هم خوندم و یجورایی گرافیست هم هستم از چند تا از دوستام خواستن که بیان تا یه تیم تشکیل بدیم و بازی های مستقل بسازیم ولی باز کسی حوصله اش رو نداشت متاسفانه منم به دلیل یه سری مشکلات شخصی وقت زیادی رو ندارم که دنبال یه تیم بگردم بار ها سعی کردم با 3D Game maker یا Unity یه بازی ۲ بعدی ساده بسازم ولی همیشه یه با یسری مشکل رو به رو شدم که نتونستم کارم تموم کنم واسه همینم دیگه یجورایی از بازی سازی دست کشیدم یه زمانی هیجان و شور و شوق زیادی داشتم ولی متاسفانه نشد که نشد حتا تو نمایشگاه بازی های رایانه ای پارسال تو بخش طراحی شخصیت یه نمونه کار گذاشتم ولی چی شد هیچی بگذریم که سر بقیه رو درد اوردم
به نظر من اگه بخوای تو بازی سازی موفق باشی. نباید اولش خیلی مغرور و بلند پرواز باشی و نباید تصمیم های خیلی بزرگ یا آرزوهای بزرگت رو هدف ساخت بازی قرار بدی. همیشه سعی کن از چیزای خیلی خیلی خیلی کوچیک شروع کن بعد برو به سمت اون ایده یا پروژه های اصلیت. من خودم هم اولش مثل تو بودم ولی بعدش از بازی های خیلی ابتدایی شروع کردم. اولین بازیم یه پینگ پنگ ساده بود که دو تا مستطیل کنار صفحه قرار می گرفت و تو اونا رو به صورت افقی حرکت می دادی و توپ رو به اون ور رد می کردی. دومین بازیم یه بازی روپای ساده بود که یو توپ رو کلیک میکردی و اون برات به بالا پایین می پرید. بعد بازی دوز رو ساختم و بعدش بازی حافظه و سودوکو رو ساحتم و والان بعد از یه سال پروژه ی بازی شوترم رو گزاشتم تو جشنواره بازی سازی واسه داوری و به جای اینکه خودم برم یه تیم واسه خودم جور کنم قراره برم واسه یه شرکت بازی سازی تو تهران مفتی برنامه نویسی کنم تا کار یاد بگیرم. تو هم اگه خواستی اولین قدم رو خیلی آسون بردار و بعد سعی کن بری تو محیط کار بازی سازا حتی شده کارگری هم براشون کن ولی یاد بگیر
II عزیز از راهنماییت ممنونم تمام سعی خودمو میکنم بازم مرسی
farshadcj راهی که درسته رو ادامه بده ببین مشکل کجا بوده که چرا موفق نشدی
من بازی که تا حالا نمی خواستم ب صورت جدی بسازم ولی قصد دارم یه رمان بنویسم :yes: :yes: :snicker: :snicker:
استفاده بردیم ممنون 🙂
مقاله ی مختصر و مفید و جالبی بود برخی نکاتت قابل تأمله ولی مثل اینکه یادت رفته اینجا ایرانه. انقدر گرگ تو این منطقه هست که مگه میتونی درباره ی ایده ات با دیگران مشورت کنی. من خودم یه بازی نیمه کاره که ایده اش رو کاملاً در آورده بودم رو رفتم براش اسپانسر پیدا کنم. همه به به و چه چه کردن ولی هیشکی یه حمایت نکرد بعدش دیدم هیچ ۱ سال طول نکشید بازی که ایده اش رو خودم داده بودم بیرون منتشر شده.
خلاصه سعی نکنید ایده تون رو به هر کسی بگید و بیشتر سعی کنید خودتون تا زمانی که پروژتون به درجه ی کاملی نسبی نرسیده یا حتی الامکان به کسانی که خیلی اعتمادشون دارین بگین
:yes:
بسیار عالی بود. حتما ادامه بدید.
ما میخوایم با رفقامون شروع کنیم به ساختن یک بازی……یه کاری میکنیم بازیهای ایرانی حرفی واسه گفتن داشته باشن :yes: :blush:
ممنون
مقاله خیلی خوب بود. امیدوارم قسمت دومش رو هم بنویسید . :yes:
مقاله ی مفیدی بود. نوشتن ایده همیشه یک طرح رو به اوجش میرسونه از اونجایی که یک ایده ی کوچک را میتوان دنباله دار کرد وگسترش داد. همیشه خودم یک ایده ی جدید رو به سررسیدم وارد میکنم.
مجموعه مستندات هم خیلی خوب بهش اشاره شد. چیزی که باید برای ۱۰ثانیه گیمپلی ۲صفحه نوشته بشه . تا حدودی میشه بهش بازی نامه هم گفت. دقیقا کاری که در فیلمنامه صورت میگیره.
مشورت با دوستان هم که دیگه حرفشو نزنید! شما با این افراد بهترین ایده رو در میان بگذارید باز کلی حرف پشتش درمیاد! اصولا اینجا همه چیز معکوسه! مخالفت بیشتر=اهمیت بیشتر
کلیه ی موارد رو بنده مثل همه ی دوستان همیشه در نظر دارم ولی تا وقتی که به تحقق نرسه خیال پردازی بیش نیست.
سپاس فراوان. منتظر قسمت دوم این مقاله هستیم.
به نظرم تو تابستون یکم با این موتور های بازی ور برم ببینم چیمیشه !
یه بار با یک موتور با دوستم یه ماشین ساختیم که همینجور میرفت جلو و هیچ نقشه ای نداشت و همه جا سفید و یه جوری بود ! 😐 😐
مقاله عالی بود! :yes: :yes:
برید بابا دلتون خوشه من تو برنامه نویسی وب که ساده ترینش هست موندم چه برسه به ساخت بازی که سخت ترین کار دنیاست 😎
بسیار مقاله خوبی بود و بهتره که قسمت دوم هم ساخته بشه :yes: :yes:
:yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
بسیار آموزنده و مفید بود، واقعا دستتون درد نکنه
در ضمن این ماشیناریوم اصلا یه چیز دیگه بود
Amanita design واقعا استودیوی عالی هست
خیلی دلم میخواد یه مصاحبه باهاش داشته باشیم
منتظر قسمت ۲ هستیم …
نمی خوستم نظر بدم ولی دوست خوبم مسعود این مقاله نوشته باید بگم این این مقاله ساده نیست تجربه منو مسعود توی ۲ سال بود از مکعب که تند می دوه موزیک که من برای این بازی ساختم شب تا صبح فکر می کردم وبازی که کنسل شد
باید بگم بازی مسعود در حال ساخت داره که باید از خودش بخواید بهتون بگه که چیه
برای کسانی که دوست دارن بازی درست کن ولی نمی تون نگن سخته راه هایی زیاد هست یکم تحقیق کنید
مسعود حیدری :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
بنده (ارش محلوجی )و مسعود حیدری و دوست مسعود یک بازی ساختیم
گرافیک وطراح مراحل مسعود برنامه نویسی دوست مسعود موزیک بازی خودم
:-$