از ایده تا اجرا | طراحی بازی - گیمفا
از ایده تا اجرا | طراحی بازی - گیمفا
از ایده تا اجرا | طراحی بازی - گیمفا
از ایده تا اجرا | طراحی بازی - گیمفا

از ایده تا اجرا | طراحی بازی

مسعود حیدری
۱۴:۰۰ ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
از ایده تا اجرا | طراحی بازی - گیمفا

منشا کلمه “بازی” از سرگرمی می آید، سرگرمی برای هیچ کسی محدودیت ندارد، برای مثال ممکن است من به بازی های ویدئویی علاقه داشته باشم و از آن لذت ببرم یا نه فوتبال را به بازی های ویدئویی ترجیح بدهم و از آن لذت ببرم. به طور کلی بازی باید سرگرم کننده باشد در صورتی که همیشه بهترین ایده ها ۱۰۰ در صد عملی یا حتی اجرا نمی شوند. مبحثی به نام ایده نقش پر رنگی در بازی های ویدئویی دارد و این ایده است که می تواند بازی های ویدئویی را سرگرم کننده و متمایز نماید البته عکس آن هم ممکن است.

معمولا ساخت یک بازی با یک یا چند ایده شروع می شود. چه یک بازی ساز باشید یا یک بازیکن همیشه ایده های کوچکی در ذهن دارید اما هیچ موقع آن ایده به طور کامل در ذهن شما پردازش نمی شود. برای اینکه بتوانید ایده ای را به خوبی گسترش دهید و به یک بازی تبدیل کنید، لازمه اجرای آن وجود یک قلم و کاغذ است، آن ایده را یادداشت کنید چرا که قول میدهم که به زودی از یادتان می رود. معمولا ایده اولیه شکل و شمایل خوبی به خود نگرفته است، بهتر است این جمله را بهتر کنم ! ایده اولیه مانند یک پازل هزار تکه است. هر کسی برای خودش می تواند  تکه های  پازل را داشته باشد اما اینکه هزار تکه پازل را در کنار هم قرار دهیم کاری دشوار و زمان گیر است، به بیان دیگر این کار را باید با دست یک حرفه ای بدهید ( طراح بازی) تا در سریع ترین زمان آن ها را در کنار هم قرار بدهد.

یک طراح بازی باید بداند که ایده ها را چطور به همدیگر متصل کند و تغییرات لازم انجام بدهد در نتیجه ایده ای که ابتدایی بود را به یک بازی قابل قبول تبدیل کند. ممکن است بدترین ایده شما به بهترین بازی تاریخ تبدیل شود یا حتی عکس آن اتفاق بیافتد، به معنی دیگر اگر می خواهید به یک ایده پرداز خوبی تبدیل شوید باید در آن حرفه ای باشید. در شروع هیچ وقت از ایده ای که می دهید نا امید نباشید و همه گزینه ها موجود را مورد بررسی قرار دهید.

پیدا کردن ایده به خصوص ایده تازه و کاملا جدید، کاری سخت و زمان گیر است. مطمئن هستم هر کدام از شما ایده های زیادی در ذهن دارید و فکر می کنید به بهترین بازی در تاریخ جهان تبدیل می شود اما به این سادگی هم که فکر می کنید نیست. برای پیدا کردن ایده باید گزینه های پیش رو را بررسی کنید، به طور مثال قصد دارید یک بازی اکشن سوم شخص مانند بازی مکس پین بسازید، باید به موتور بازی سازی که در اختیار دارید توجه لازم را داشته باشید و از خود بپرسید آیا با موتور بازی سازی کرای انجین می توان یک بازی سوم شخص سه بعدی را طراحی کرد؟ آیا افراد کافی برای ساخت ایده مور نظر را دارید؟ مدت ساخت بازی و پیش تولید چطور ؟ توانایی گروه نسبت به ایده و تکنولوژی حال حاظر. برای گسترش یک ایده باید به آن شاخ و برگ بیافزاید و حتما به تمام سوال هایی که گفتم توجه داشته باشد و آن ها را بررسی کنید در غیر این صورت احتمال موفقیت شما خیلی پایین است.

محمد حسین جعفریان: در دنیای بازی های ویدیویی ایده های تازه لزوما موفق نخواهند بود. در حقیقت این ناب بودن یک ایده است که می تواند کشش بسیار داشته باشد. بسیاری از بازی های بزرگ از تلفیق چند سبک یا پیشرفت همان سبک به وجود آمده اند. مهم این است که شخص برای همه جزئیات ایده خود تصمیمات دقیق داشته باشد.

برای پیدا کردن ایده خوب چند راه وجود دارد که توضیح کوتاهی درباره این موارد می دهم ( البته راه های زیادی است که فقط چند راه را از بین آنها انتخاب کردم، در صورت امکان قسمت دوم این مقاله هم نوشته می شود!)

۱.مخاطب های خود را انتخاب کنید.

olympus digital camera

هیچ وقت سعی نکنید یک ندای وظیفه دیگر بسازید !

قطعا وقتی بازی سرگرم کننده باشد مخاطبان زیادی را به دست می آورید، برای اینکه بتوانید یک ایده خوب پیدا کنید باید در این باره تحقیق کنید که بیشترین مخاطب های یک بازی به دنبال چه سبکی هستند برای مثال افراد زیادی به انجام بازی اکشن ندای وظیفه می پردازند با اینکه ایده این بازی کهنه شده است اما همه ساله مخاطب های زیادی را جذب خود می کند. تا جایی که می توانید انتظارات مخاطب های خود را بر آورده سازید و از بازی های پر طرفدار ایده بگیرید یا حتی آن را گسترش دهید.

 ۲. پرسش از منتقد های بازی.

یک منتقد بازی های ویدئویی خوب می داند کجا گیم پلی سرگرم کننده و یا کسل آور است. وقتی سبک بازی خود را انتخاب کردید از چندین منتقد بازی های ویدئویی در باره آن سبک بپرسید و نکات خوب و بد را که باعث پیشرفت با پسرفت در آن بازی می شود را درک کنید. مقاله های مختلفی در این باره بخوانید.

۳.مشورت کردن با دیگران.

chat friend

سعی کنید از دوستان خود برای ایده سوال کنید نه جر و بحث کردن با همدیگر !

اگر در اطراف خود دوستی ندارید که گیمر باشد بهتر است به دنیای مجازی وارد شوید ! با راه انداختن یک مهمانی در شبکه PSN یا Yahoo و هر نرم افزار دیگری که در این زمینه وجود دارد می توانید به ایده های خوب یا بد برسید. شرکت در انجمن های بازی سازی را فراموش نکنید.

۴. بازیکن حرفه ای باشید.

gamer_logo_final

تا جایی که می توانید بازی های موفق سبک مورد نظرتان را انجام بدهید.

اگر یک بازیکن حرفه ای باشید، یک پله از افراد دیگر که فقط بازی سازی می کنند جلوتر هستید. به راحتی می توانید ایده های خوبی را دریافت کنید، بهتر است به انجام بازی های هم سبک بازی خودتان بپردازید البته پیدا کردن ایده از سبک های مختلف غیر ممکن نیست اما باید به گیم پلی بازی شما خوش بیاید.

۵. پازل و معما.

url

با بازی ای مثل دوز یا پازل می توانیدآن ها را به ایده های جدید تر تبدیل کنید !

حتما اسم فامیل یا دوز را بازی کرده اید. اگر توجه کرده باشید بعضی از بازی های ویدئویی بر این اساس ساخته شده است و حتی در قسمتی از گیم پلی بازی به عنوان یک مینی گیم شناخته شده است، برای مثال در قسمتی از بازی ماشیناریوم باید چیزی ارتقا یافته از دوز را انجام بدهید تا به مرحله بعدی راه پیدا کنید حتی می توانید معماهای مختلفی خلق کنید که تازگی داشته باشد و خودش یک بازی جدید به حساب بیاید. همین می تواند ایده های خوبی را در اختیار شما بگذارد.

۶. داستان.

ku xlarge

با خواندن داستان یا نوشتن داستان درشروع کار، می توان به ایده های خوبی رسید !

به احتمال زیاد بازی های زیادی ساخته شده اند که در ابتدا قرار نبود ساخته شوند! ممکن است شرکت ThQ به داستان Metro 2033 علاقه مند شده باشد که آن را به بازی تبدیل کرده است، شما هم می توانید با نوشتن داستان و یا خواندن کتاب داستان های مختلف آن را به ایده تبدیل کنید.

۷. شخصیت پردازی.

character02

با سوال کردن از خود می توانید به شخصیت دلخواه خود برسید !

این شخصیت اصلی بازی است که می تواند گیم پلی جدیدی را نسبت به دیگر بازی ها به ارمغان بیاورد. یک بازی و البته یک ایده نیاز به یک بازیکن معمولی یا شاید هم قهرمان دارد. شخصیت قابل بازی چه کسی است؟ یک ابر قهرمان یا کسی که به دنبال انتقام است ؟ این ابر قهرمان چه ویژگی هایی دارد ؟ آیا قرار است یک هیرو لول ۷۰ باشید یا یک سوپرمن ؟

۸. تعامل

url

با ایجاد تعامل بین ایده و اجزای آن می توانید بهانه خوبی برای ساخت یک بازی داشته باشید.

از همان اول ایده ای که به ذهنتان می آید را یادداشت کنید و سعی کنید تکه های پازل را به درستی در کنار هم قرار بدهید، چیزی که می تواند ایده شما را خراب کند نبود تعامل بین تکه های پازل (ایده) است. وقتی شخصیت بازی بتمن است باید در محیط مناسب باشید و داستان قابل قبولی را یدک بکشد و به خوبی روایت شود. با کشیدن نمودار درختی سعی کنید ایده هایی که مناسب بازی است را نگه دارید و آن هایی که خوب نیست را حذف کنید تا از میان آن ها بهترین ایده را انتخاب کنید. همین کار باعث می شود تا جایی که به ایده ای ناب می رسید ذهن شما فعال تر شود، بهتر و بهتر از قبل شود و حتی آن ایده تغییر پیدا کند.

۹. نتیجه

journey game screenshot 6 b

اگر در آخر کار به ایده دست یافته علاقه و زمان کافی را در اختیار نداشتید بهتر است به دنبال تغییر آن ایده باشید یا حتی از اول اول شروع کنید!

تنها زمانی می توانید ایده مورد نظرتان را طراحی کنید که توانایی لازم را برای ایده مورد نظر داشته باشید و همچنان به  آن علاقه داشته باشید، وقتی ایده را جمع بندی کردید اما دیگر به ادامه آن علاقه نداشتید ببینید کجای اصول را رعایت نکردید که به خواسته خود نرسیده اید.

۱۰. به اشتراک بگذارید.

terol

اگر نظرات دوستانتان درباره ایده منفی بود و نتوانستید موفق شوید بار دیگر از اول شروع کنید و ببینید کدام مرحله را انجام نداده اید!

وقتی ایده کامل شد آن را به دوستان خود بدهید و نظرشان را در این باره بخواهید، اگر با جواب های منفی رو برو شدید انگیزه خود را از دست ندهید بلکه سعی کنید نظرات دوستان را به ایده اضافه کنید و ایراد های آن را برطرف کنید.

۱۱. مجموعه مستندات.

ba4 re design gdd3

مجموعه مستندات باعث می شود افراد گروه و خودتان در ساخت بازی سردرگم نشوید!
توجه: مجموعه مستندات خودش نیاز به توضیح زیادی دارد، در صورت استقبال با این بخش منتظر این مقاله باشید !)

وقتی ایده های شما تکمیل شد، آن را به صورت یک مجموعه مستند دربیاورید برای مثال ایده را بصورت کامل در Word بنویسید و در اختیار دیگران (افراد گروه) بگذارید و تا جایی که می شود آن را با شکل ارائه دهید. (البته مجموعه مستندات چیزی فراتر از ایده است و کل بازی در آن شرح داده شده است از منو بازی بگیرید تا گیم پلی)

 ۱۲. تجربه در بازی سازی

ttt

در هر شکستی موفقیتی منتظرتان است.

در هر شکست پیروزی ای منتظر شماست البته اگر بخواهید ! داشتن تجربه در بازی سازی چه شکست چه موفقیت باعث می شود تا شما در این زمینه با تجربه تر شوید. اگر در پروزه قبلی نتوانستید ایده خوبی پیدا کنید پس از گذشته درس بگیرید و آن را دوباره تکرار نکنید.

۱۳. کامیک بوک (کامیک)

cb

لازم نیست برای طراحی کامیک بوک حرفه ای باشید فراموش نکنید که شما می خواهید ایده پرداز شوید شاید هم هردو !

بعد از اینکه ایده را تکمیل کردید آن را به صورت مجموعه مستندات درآورید و کامیک بوکی درباره آن ایده طراحی کنید و داستان را به آن بیافزایید با این روش راحت تر می توانید به آنچه که می خواهید برسید. در ساخت بازی های رایانه ای، طراح بازی برای درک بیشتر ایده به دیگر افراد گروه، آن را به صورت یک کامیک بوک در می آورد.

𝗔𝗿𝗶𝗮 𝗛𝗮𝗺𝗶𝗱𝗶𝗮𝗻

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

از ایده تا اجرا | طراحی بازی - گیمفا
از ایده تا اجرا | طراحی بازی - گیمفا
از ایده تا اجرا | طراحی بازی - گیمفا
از ایده تا اجرا | طراحی بازی - گیمفا
از ایده تا اجرا | طراحی بازی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

از ایده تا اجرا | طراحی بازی - گیمفا
از ایده تا اجرا | طراحی بازی - گیمفا