بیایید با هم باشیم| نقد و بررسی The Walking Dead: A House Divided | گیمفا
بیایید با هم باشیم| نقد و بررسی The Walking Dead: A House Divided | گیمفا
بیایید با هم باشیم| نقد و بررسی The Walking Dead: A House Divided | گیمفا
بیایید با هم باشیم| نقد و بررسی The Walking Dead: A House Divided | گیمفا
بیایید با هم باشیم| نقد و بررسی The Walking Dead: A House Divided | گیمفا
بیایید با هم باشیم| نقد و بررسی The Walking Dead: A House Divided | گیمفا

بیایید با هم باشیم | نقد و بررسی The Walking Dead: A House Divided

کسری نراقی
۱۰:۰۰ ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
بیایید با هم باشیم| نقد و بررسی The Walking Dead: A House Divided | گیمفا

آیا در این دنیای وحشت زده دوستی ها پای برجا می مانند؟ آیا سختی ها ما را مجبور به تسلیم شدن و عقب نشینی می کنند؟ آیا می توان به نزدیک ترین دوستان اعتماد کرد؟ The Walking Dead برگشته است تا به این سوالات پاسخ دهد و البته سوالات جدیدی را نیز مطرح کند. A House Divided نام دومین قسمت از فصل دوم عنوان تحسین شده استودیو Telltale Games است که به تازگی به بازار عرضه شده است. با ما باشید با بررسی The Walking Dead: Season 2, Episode 2: A House Divided.

 

هشدار: این متن حاوی اسپویلر های بسیار قوی می باشد؛ پس اگر بازی را به پایان نرسانده اید، فعلا از خواندن آن صرف نظر کنید و پس از اتمام بازی برای دریافت اطلاعات بیشتر، این متن را بخوانید.

نکته: در مورد گرافیک و گیم پلی The Walking Dead در نقد های پیشین خوانده اید. در این نقد تمرکز ما بیشتر بر روی داستان بازی خواهد بود.

All That Remains، قسمت اول از فصل دوم The Walking Dead به عنوان یک “رابط” عرضه شد. Telltale قصد داشت تا بازیبازان از فصل اول به فصل دوم منتقل کند و دنیای بی رحم The Walking Dead را (این دفعه) از دید Clementine روایت کند و پیش زمینه ای باشد برای شروع یک فصل طوفانی. برای همین بود که در این قسمت ریتم بازی کاهش یافته بود و دیگر شاهد انتخاب های سخت نبودیم. اما A House Divided بازگشته است تا ثابت کند که یک TWD همیشه می تواند غافلگیر کننده باشد و در حد و اندازه های یک GOTY ظاهر شود. آیا برای انتخاب های سخت آماده اید؟ آیا آماده بزرگترین سورپرایز The Walking Dead تا به کنون هستید؟

کاور رسمی بازی The Walking Dead

عنوان: The Walking Dead

سازنده: Telltale Games

ناشر: Telltale Games

پلتفرم ها: PC, Mac, PS3, Xbox 360, iOS

تاریخ عرضه: 4 مارس ۲۰۱۴

در قسمت قبل دیدیم که Walkerها حملات خود را آغاز کردند و قهرمانان داستان مجبور به فرار شدند. البته ترس و وحشت از اسم “Carver” همراه گروه بود. شخصی که به گفته Carlos، خطرناک ترین فرد برای گروه است. اما آیا واقعا Carver همان چیزی است که از او تصور دارید؟ آیا می توان به شایعات در مورد یک نفر اعتماد کرد؟. “اعتماد” لغتی است که بر فصل دوم این بازی سایه افکنده است. هرگز فکر نکنید که با یک داستان خطی مواجه هستید، The Walking Dead هر لحظه شما را در معرض انتخاب های سخت قرار خواهد داد. این شما هستید که باید به دیگران اعتماد کنید یا از آنان سلب اعتماد کنید.

گذر زمان

گذر زمان……

قسمت اول از فصل دوم TWD، به معرفی شخصیت های جدید می پرداخت و بیشتر یک مجموعه “شخصیت محور” را شاهد بودیم تا “داستان محور”. اما در A House Divided ماجراهای گروه جدید آغاز می شود و دنیای بی رحم The Walking Dead بار دیگر خود را نشان می دهد. Clem به همراه گروهش (که در راه شمال برای یافتن پناهگاه هستند) با زیباترین اکشن هایی روبرو می شوند که Telltale Games تا به حال خلق کرده است. بعد از عرضه The Wolf Among Us، گیم پلی TWD هم تحت تاثیر قرار گرفت و به زیباتر شدن بازی کمک کرد. این نشان از بلوغ TG دارد که از اشتباهات گذشته اش درس گرفت و با ارائه یک گیم پلی غنی (برای سبک Graphic Adventure) و داستان سرایی و گرافیک زیبا، بار دیگر ثابت کند که می تواند از بهترین ها باشد. در واقع پس از عرضه The Wolf Among Us که از لحاظ “تکنیکی” بر TWD برتری داشت، Telltale سعی کرد تا تعادلی بین دو بازی ایجاد کند که کاملا در پیشرفت TWD موثر بود و حالا می توان گفت که TWD از نظر تکنیکی به بالاترین حد خود رسیده است.

ریتم اکشن A House Divided، سریع ترین در بین تمام Episodeهای TWD است. صحنه های نبرد با Walkerها (به لطف داستان زیبای بازی) جذاب تر شده اند، هنگام مبارزه پایانی Walkerها که تمام شخصیت های بازی را در آن می توان دید، بهترین نبرد بازی را (تا کنون) شاهد هستیم. همزاد پنداری در بعضی صحنه ها به اوج خود می رسد. به شخصه زمانی که Luke از پل آویزان شده بود و باید او را کمک می کردیم، با قدرت و سرعت برای آن تلاش می کردم، فارغ از تفکر در مورد این که “این یک بازی است نه واقعیت”.

اکشن زیبای بازی با داستان ترکیب شده است و زیبایی بازی را دو چندان کرده است

یکی از صحنه های تنش زا و جذاب این قسمت. بی نظیر است

انتخاب های بازی هم “تاثیر گذار تر شده اند” برای مثال در صحنه ای که Carver تمام اعضای گروه را به گروگان گرفته است، (بسته به تصمیمتان در مورد “عقب نشینی یا نبرد”) گیم پلی کاملا متفاوتی را شاهد خواهید بود. همچنین انتخاب ها سخت تر هم شده اند، حتی در صحنه ای که که باید بین دو میز که Kenny (در یک طرف) و Luke (در طرف دیگر) نشسته بودند یک را انتخاب می کردیم (با اینکه به ظاهر انتخاب آسانی بود) اما با توجه به پیش زمینه های داستانی، واقعا انتخاب سختی به حساب می آمد.

یک انتخاب به ظاهر ساده اما سخت

یک انتخاب به ظاهر ساده…. اما سخت

“انتخاب ها” به فصل اول شباهت دارند، اما بسیار زیرکانه تر از قبل شده اند. دیگر شاهد صحنه “چه کسی را نجات می دهید” نیستیم که در آن باید بین دو نفر (در حال مرگ) یکی را انتخاب کنیم، بلکه انتخاب ها در “دیالوگ ها” نهفته اند و شما پس از انتخاب دیالوگی که به ظاهر “معمولی” است، شاهد عواقب آن خواهید بود. دیگر گزینه “بی طرف بودن” معنی ندارد و باید در دعوا ها، از یک طرف حمایت کنید که البته این حمایت در دیالوگ های آینده بازی تاثیر گذار خواهد بود.

[jwplayer mediaid=”138373″]

دانلود تریلر با کیفیت بالا

دانلود تریلر با کیفیت پایین

________________

یکی از نقاط قوت TWD، بخش داستانی آن است. در این قسمت هم بخش داستانی به عنوان “الماس” بازی ظاهر می شود. شما پاسخ بعضی از بزرگترین سوالات خود را دریافت می کنید و البته سوالات بزرگتری برایتان مطرح می شود. قسمت Next Time on The Walking Dead که بعد از پایان فصل برای شما نمایش داده می شود، اطلاعاتی را می دهد که به هیچ وجه باور نخواهید کرد. تعجبی نیست که چرا The Walking Dead هیچ گاه طرفداران خود را از دست نمی دهد. هوش و ذکاوت استودیو Telltale Games را می توان در بخش Next Time on The Walking Dead دید. “نمایش بعضی از صحنه های قسمت بعد” ایده ای بود که به خوبی از سریال های تلویزیونی برداشته شد و یکی از عوامل فروش خوب این عنوان شد. این بخش با نمایش بعضی از صحنه های قسمت بعدی، عطش شما را برای تجربه آن افزایش خواهد داد و برای شما سوالات جدیدی طرح می کند و وادار به تفکر در مورد بازی خواهد کرد، و این است راز ماندگاری The Walking Dead.

رویارویی مجدد kenny و clementine یکی از زیباترین صحنه های a house divided است

رویارویی مجدد Kenny و Clementine یکی از زیباترین صحنه های A House Divided است

سورپراز های بازی بیش از پیش بزرگ تر شده اند، سورپرایزی در بازی بود که طرفداران فصل اول را به شدت خوشحال می کرد. درست حدس زده اید، بازگشت Kenny به TWD که آن را پیش بینی کرده بودیم، او با ظاهر و البته ریش جدید به بازی بازگشت تا پیوندی باشد بین فصل اول و دوم بازی. Kenny با دوستان جدیدش بازگشته تا داستان بازی را زیباتر کنند. اما Kenny به هر حال Kenny است و باید از او انتظار کار های عجیب را داشت. در صحنه ای که Carver گروه را به گروگان گرفته است به تنهایی به مبارزه با او می رود که البته عاقبتش تسلیم شدن است.

________________

 William “Bill” Carver

اگر به خاطر داشته باشید، مسئولان Telltale Games وعده داده بودند که فصل دوم بازی، شباهت هایی به سریال The Walking Dead خواهد داشت و در A House Divided شاهد عملی شدن این وعده خواهید بود. باید اعتراف کنم که با دیدن Carver ( و مخصوصا پس از صحنه های Next Time on The Walking Dead) خاطره Governor برایم زنده شد؛ یک انسان فوق العاده پیچیده و رهبر یک گروه که برای به دست آوردن دوباره خانواده اش به هر کاری دست خواهد زد. او همچنین به مانند Governor، یک قلعه در اختیار دارد که در آنجا دستوراتش اجرا می شوند و پیروانی دارد. Carver آرام و منطقی است و به همان اندازه خطرناک و بی رحم نیز می باشد. شخصیت او یک “روانی” مانند Vaas در Far Cry 3 نیست که در نگاه اول به منفور بودن او پی ببریم، بلکه به طرز ماهرانه ای رفتار می کند که حتی پس از تمام قتل هایی که انجام می دهد، نمی توان دریافت که او واقعا یک شخصیت دیوانه است یا یک قهرمان. باید اعتراف کنم که Telltale Games، به خوبی توانسته است که یک شخصیت فوق العااده پیچیده را طراحی کند که مطمئنا شاهد هنرنمایی اش در قسمت های بعد خواهیم بود.

صدای carver

صدای Carver

Michael Madsen به خوبی از پس صداگذاری برای این شخصیت بر آمده است. زمانی که Carlos پس از رسیدن به خانه از Clementine در مورد کسی که ملاقت کردند می پرسد، Clem صدای او را “گرم” توصیف می کند که در اکثر بازی ها با یک ضد قهرمان تضاد دارد. البته به هیچ وجه دوست ندارم که داستان بازی “کاملا” به سریال این عنوان شبیه شود و داستان Clementine در این قلعه پایان یابد. Telltale Games بارا نشان داده است که به شدت اهل غافلگیری و سورپرایز است، ولی به هر حال باید منتظر ماند و دید.

چهره مهربان این فرد با یک انسان شرور تفاوت دارد

چهره مهربان این فرد با یک “انسان شرور” تفاوت دارد

“می دانم دوستان، از اتفاقاتی که پیش آمده است ناراحت هستید… اما به خاطر داشته باشید که این ها (گروه بازماندگان همراه Clementine) نقش مهم و حیاتی در جامعه ما ایفا خواهند کرد. آن ها از گله به دور مانده اند، اما این بدان معنا نیست راه برگشت را پیدا نخواهند کرد… هیچ وقت نگفته ام که آن ها را نمی بخشم. آن هایی که دوستی ما را نپذیرند… به زودی آرزو خواهند کرد که “کاش پذیرفته بودند”.

جملاتی که خواندید، از Carver بود. ادبیات او کاملا منطبق با “ادبیات انجیل” است و او به نوعی خود را منجی می داند. “بره، گله و چوپان” کلمات کلیدی کتاب مقدس مسیحیان است که برای مردم و مسیح به کار می روند. او مخصوصا با ادا کردن جملاتی همچون “آن ها از گله به دور مانده اند، اما این بدان معنا نیست که راه برگشت را پیدا نخواهند کرد” بر ناجی بودن خودش تاکید می ورزد. شخصیت Carver را می توان از جهاتی با Comstock در Bioshock Infinite مقایسه کرد؛ کسی که ادعای پیامبری داشت و دقیقا از همین جملات استفاده می کرد، کسی که خود را از همه برتر می دانست و در راه ایجاد یک “آرمان شهر” همه چیز را به فساد کشید و خود را نیز تباه کرد. “خود برتر بینی” Carver را می توان از جملات آخر این نقل قول دریافت کرد، او خود را حق می داند و البته از سرنوشت کسانی که با او همکاری نمی کنند نیز آگاه است، مرگ!!!. راه زیادی مانده است تا قضاوت کاملی در مورد شخصیت Carver ارائه داد، ما هنوز حتی از موقعیت و نقش او قبل از اتفاقات بازی (آخرالزمان) آگاه نیستیم –که البته ممکن است در قسمت های آینده اطلاعاتی کسب کنیم. اما با تاکید بر این نوع از ادبیات، می توان گفت که در قسمت های آینده شاهد رفتار ایدئولوژیک از او خواهیم بود، او خود را منجی انسان ها اعلام خواهد کرد و باید دید واکنش قهرمانان داستان به حرکات او چه خواهد بود، البته واضح است که شاهد رفتاری همچون Governor (در سریال The Walking Dead) از او خواهیم بود، او برای ایجاد پایگاه امنی برای مردمش، قربانی های بسیاری خواهد گرفت.

تفاوقت های کمی بین این دو شخصیت وجود دارد

Governor و Carver … تفاوقت های کمی بین این دو شخصیت وجود دارد

از آغاز فصل دوم TWD، همواره شاهد هشدارها نسبت به Carver بوده ایم، او اولین حضورش را در قسمت دوم از فصل دو به ثبت رساند، اما در قسمت اول نیز یک تهدید بود. او بزرگترین تهدید برای گروه به حساب می آید، تا جایی که وقتی Clementine به گروه پناه می آورد، از ترس اینکه مبادا جاسوس Carver باشد او را پس می زنند. Carlos گفت که او زمانی عضو گروه بوده است اما به دلایلی که هنوز در پس پرده ابهام قرار دارند (و در قسمت های آینده فاش خواهند شد) از گروه جدا شد.

اولین حضور او در TWD زمانی است که Clem و Sarah تنها در خانه مانده اند. او با نام جعلی George وارد می شود و از وضعیت افراد خانه، مخصوصا Rebecca، سوال می پرسد. حضور بعدی او زمانی است که تعداد زیادی از Walkerها گروه را محاصره کرده اند و Carver و گروهش پس از کشتن Walkerها، قهرمانان داستان را به گروگان می گیرند و بر اثر درگیری با Kenny، چند نفر از اعضای گروه را به کام مرگ می فرستد و با تسلیم شن Kenny، گروه بازماندگان به کمپ Carver برده می شوند.

گاهی اوقات، توقع بازی از Clementine به شدت بالا می رود. از یک دختر بچه ۱۱ ساله چه انتظاری دارید؟ بازیگوشی و جست و خیز یا  غیر فعال کردن آسیاب بادی و مخفی کاری برای پیدا کردن غذا و جاسوسی کردن در خانه دشمنان؟

اولین دختر 11 ساله ای که یک آسیاب بادی را غیر فعال کرد

اولین دختر ۱۱ ساله ای که یک آسیاب بادی را غیر فعال کرد…

به هر حال Clementine یک دختر بچه ۱۱ ساله است، درست است که او نقش اول بازی را بر عهده دارد، اما گاهی اوقات کارهایی را انجام می دهد که Lee Evert قادر به انجام دادن آن ها نبود، این مسئه (گاهی اوقات) باعث می شد حس “واقع گرایانه” بازی از بین برود. البته A House Divided در نقاط دیگر نیز غیر منطقی می شود؛ تا پایان قسمت اول از فصل دوم، اکثر گروه با ماندن Clementine مخالف بودند و با شروع قسمت دوم، نظر همه تغییر می کند و Carlos که تا دقایقی پیش به Clem هشدار می داد که از دخترش دور بماند، از او می خواهد که از Sarah مراقبت کند.

Adventure هم که یک از بزرگترین نقاط قوت TWD بود کم رنگ تر شده است، ممکن است که این مسئله به خاطر پررنگ تر شدن نقش داستان باشد، اما به هر حال گشت و گذار در دنیای تاریک و نابود شده TWD لذت خود را دارد. گیم پلی بازی خطی تر شده است و به جز دفعات محدودی که کنترل Clem را به عهده می گیریم، شاهد داستان و کات سین ها می باشیم، اما باید اعتراف کنم که (همان دفعات محدود) کنترل Clementine، بهترین در این TWD می باشد.

آخرین صحنه از قسمت دوم هنوز راه زیادی به پایان مانده است

آخرین صحنه از قسمت دوم…. هنوز راه زیادی به پایان مانده است

قسمت اول این فصل، All That Remains، شروعی خوب یرای فصل اول بود اما عالی نبود، شخصیت ها زمان مناسبی برای نشان دادن خود را نداشتند و انتخاب ها (هم آنچنان که باید) تاثیر گذار نبودند. قسمت دوم این بازی ثابت کرد که باز هم TWD می تواند در پایان سال در لیست نامزد های GOTY قرار بگیرد. تجربه این عنوان را به تمام بازیبازان توصیه می کنم. تنش و حساسیت در این قسمت بسیار بالاست و هیچ گاه فرو نمی نشیند، در مدت زمان دو ساعت که برای اتمام A House Divided لازم است (مخصوصا نیم ساعت پایانی) شاهد انواع و اقسام غافلگیری ها و اتفاقات غیر قابل پیش بینی هستید. تصمیماتی که در این قسمت می گیرید سخت تر شده اند، و سوالاتی که بازی برای بازیباز مطرح می کنند، بیش از پیش کنجکاوی او را بر می انگیزد. شخصیت پردازی در این بازی به شدت پیشرفت کرده است، تا جایی که در بازی شاهد انسانی ترین احساسات و عواطف هستیم که انتخاب را برای ما دشوار می سازد. با معرفی Carver، بالاخره شاهد یک “نقش منفی” در TWD هستیم، Walkerها هم هستند اما وجود یک دشمن انسانی که قابلیت تفکر را دارد، چیز دیگری است.

 the walking dead

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بیایید با هم باشیم| نقد و بررسی The Walking Dead: A House Divided | گیمفا
بیایید با هم باشیم| نقد و بررسی The Walking Dead: A House Divided | گیمفا
بیایید با هم باشیم| نقد و بررسی The Walking Dead: A House Divided | گیمفا
بیایید با هم باشیم| نقد و بررسی The Walking Dead: A House Divided | گیمفا
بیایید با هم باشیم| نقد و بررسی The Walking Dead: A House Divided | گیمفا
بیایید با هم باشیم| نقد و بررسی The Walking Dead: A House Divided | گیمفا
بیایید با هم باشیم| نقد و بررسی The Walking Dead: A House Divided | گیمفا
بیایید با هم باشیم| نقد و بررسی The Walking Dead: A House Divided | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بیایید با هم باشیم| نقد و بررسی The Walking Dead: A House Divided | گیمفا