گیفت کارت
گیفت کارت

مردی از جنس شب | پیش نمایش شبگرد:طلوع تاریکی

۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

اواخر بهمن ماه سال 90 بود که برای اولین بار یک عنوان جدید ایرانی ،با نام شبگرد:طلوع تاریکی معرفی و تصاویری از آن منتشر شد که به آن صورت مورد استقبال قرار نگرفت؛ حال پس از گذشت زمان و انتشار تریلر و تصاویر بیشتر از این بازی ، رفته رفته به طرفداران شبگرد اضافه گردید تا اینکه امروز شاهد هستیم که شبگرد یکی از مورد انتظار ترین بازی های ایرانی بوده و کیفیت آن به گونه ای است که می توان آن را با برخی از عناوین جهانی دهه گذشته مقایسه کرد.شبگرد را می توان جزء اولین بازی های ایرانی دانست که از تکنولوژی های روز و پیشرفته مانند مونشن کپچر برای ساخت آن استفاده شده است.


در این چند سالی که ایران بازی سازی را به صورت جدی آغاز کرده همه می دانیم که تا کنون اثری نداشته ایم که ، بتوان در بازار های بین المللی به آن امیدوار بود؛ اما پس از معرفی شبگرد تمام امیدها به بازی سازی ایران زنده شد و کیفیت شبگرد به گونه ایست که که سازندگان در مصاحبه های خود اعلام کرده اند که به فروش بازی خود در خارج از کشور بسیار امیدواراند، حتی بیشتر از فروش در بازار ایران!

عنوان: شبگرد:طلوع تاریکی

شرکت سازنده: پردیس رایانه مهر

ناشر: پردیس رایانه مهر

تاریخ انتشار: اسفند ماه 1392 (احتمال زیاد)

موتور: UDK

پلتفرم: PC

سبک: سوم شخص اکشن

شبگرد:طلوع تاریکی

شبگرد:طلوع تاریکی

نوآر ایرانی
نوآر یک گرایش هنری برای ادبیات نمایشی است که برخی ها آن را ژانر جدا گانه می دانند و برخی نیز نوآر را یک ژانر مستقل نمی دانند.این گرایش در ایران به هیچ عنوان شناخته شده نیست و برخی ها تا به حال اسم آن را نشینیده اند؛ همانند خود بنده که تا چندی پیش در خصوص این ژانر چیزی نمی دانستم اما با تحقیق در این خصوص اطلاعات کسب کرده خود را برای شما بازگو می کنم.
تولد این ژانر در اروپا و غرب رخ داده و ریشه ای اروپایی دارد و فیلم و بازی های این سبک جنایی ، اکشن ، اغلب سیاه-سفید و دارای خشونت بسیار هستند و در این گونه آثار جهان و انسان ها، به صورت منفی نشان داده می شوند.
خب اکنون شاهد یک بازی ایرانی در این ژانر هستیم.شبگرد که عمده شخصیت های آن را همانند ژانر نوآر خلافکاران و جنایتکاران تشکیل می دهند؛ در عناوین نوآر، زنان چهره ی مهربانی نداشته و در قالب همسر یا مادر ظاهر نمی شوند، بلکه اکثرا فاسد و خود خلافکارند. البته در بازی مورد بررسی ما یعنی شبگرد، به گفته سازندگان شخصیت زن وجود نداشته و شخصیت های بازی همگی مرد هستند.
ویژگی و عاملی که بازی شبگرد را به ژانر نوآر نزدیک تر می کند، جنایی بودن ماجرا و شخصیت اصلی بازی است.در آثار نوآر شخصیت ها دچار سردرگمی ، ابهام ، اختلالات روانی هستند و شبگرد نیز با توجه به داستانی که برایش پیش آمده کاملا دچار ویژگی های مذکور شده و به دنبال یافتن گذشته خود می باشد.
ما ساخت بازی شبگرد در این ژانر را به فال نیک می گیریم و امیدواریم این نکته به جذابیت بازی بیافزاید.

سرگردان ، گمگشته ، به دنبال عدالت

شبگرد:طلوع تاریکی

 شاید اگر نگاهی به آثار تولید شده در داخل کشور بیاندازیم و بازی هایی مثل گرشاسپ را جدا کنیم، دیگر بازی های ایرانی تولید شده هیچ کدام شخصیت پردازی حتی ضعیف هم نداشته اند.اما در بازی ایرانی شبگرد:طلوع تاریکی ما این خلاء را مشاهده نکرده و شاهد شخصیت پردازی بی نظیری هستیم که گل سرسبدشان شخصیت اصلی بازی است.فردی که جسته و گریخه همه از خصوصیات آن با خبری و داستان آن را شنیده ایم؛ گویی او همانند قهرمان های بازی ها و فیلم های دیگر، مقدس و بی گناه نبوده و با پیروی از ژانر نوآر، شخصیتی است که در گذشته گویا مرتکب گناه شده و جان افردی را گرفته اما طی اتفااقی که برایش افتاده، حافظه خود را از دست داده و پوستش به آفتاب حساسیت پیدا کرده و نمی تواند در روز ظاهر شود؛ بنابراین در تاریکی شب به عدالت خواهی پرداخته و کابوسی برای تبهکاران شده است البته در این بین به دنبال فردی که این بلا را بر سرش آورده نیز می گردد.اکنون باید خشنود بود که شبگرد (یک عنوان ایرانی) با شخصیت پردازی خوب در حال ساخت است و سازندگان با دانش آن، راه دیگر بازیسازان ایرانی را پیش نگرفته و به تمام جزئیات بازی توجه می کنند.لازم به ذکر است که تنها شخصیت اصلی بازی از ویژگی های خاص و شخصیت پردازی خوب بهره مند نیست، بلکه تمام کاراکتر های موجود در این بازی از ویژگی های منحصر به فرد و شخصیت پردازی قابل قبولی بهره مند هستند.

آغاز داستان با طلوع تاریکی

داستان پردازی خوب یکی از مهم ترین فاکتور ها در سبک سوم شخص است و این سبک بیش از هر سبک دیگری، داستان محور می باشد.بازی شبگرد:طلوع تاریکی نیز جدا از چند ایده برداری از بازی و فیلم های خارجی در خصوص داستان ، داستانی بسیار منسجم و جذاب دارد که بسیار خلاقانه نوشته شده است.فردی که حتی نامش مشخص نیست و چهره و کل بدنش به دلیل سوختگی پوشیده است در شب به میدان آمده و سنگ عدالت را به سینه می زند.بازیباز در بازی شبگرد می بایست چنین فردی را در اختیار بگیرد و به مبارزه با زیان کاران برود.
داستان شبگرد به وسیله ی صحنه های نمایشی و انیمیشن هایی برای بازیباز روایت می شوند که اکثرا با فناوری motion capture (مونشن کپچر) ساخته شده اند.انیمیشن های شبگرد حدود 1000 قطعه می باشند که حدود 40 دقیقه می شوند که برای یک بازی ایرانی بسیار عالی است.
یکی از بهترین ویژگی هایی که داستان بازی شبگرد دارد ، این است که می توان آن را ادامه داد و با توجه به شخصیت پردازی مناسب، پتانسیل این را دارد که یک بازی سریالی یا اپیزدی باشد؛ سازنده ها نیز در مصاحبه های خود اعلام کرده اند که پایان داستان شبگرد:طلوع تاریکی به گونه ای است که کاملا می توان آن را ادمه داد؛ پس باید گفت طلوع تاریکی سرآغاز داستان بازی شبگرد است.

بازی در تاریکی

شبگرد:طلوع تاریکی

در اکثر پیش نمایش ها تنها بخشی که نمی توان خیلی از آن سخن گفت، گیم پلی است. چرا که هنوز بازی منتشر نشده و قضاوت در خصوص آن باطل است؛ اما با تکیه بر اطلاعاتی که سازندگان در خصوص گیم پلی بازی شبگرد منتشر کرده اند و تریلری که از گیم پلی شبگرد به نمایش در آمده، می توان از گیم پلی شبگرد اطلاعاتی داد.
مدت زمان گیم پلی این بازی (بدون هیچ گونه باختی) 6 تا 7 ساعت است که برای یک بازی سوم شخص می توان گفت متوسط رو به پایین است.در این مدت 7 ساعته، سازندگان گیم پلی های متنوعی را برای بازیبازان ترتیب داده اند؛ از جمله: کاور‌گیری – تیراندازی کور- احیای جان اتوماتیک- درگیری از نزدیک و … که البته بهترین ویژگی و خصوصیتی که گیم پلی یک بازی می تواند داشته باشد، روان بودن و جذابیت آن است که سازندگان از این ویژگی شبگرد بسیار تعریف کرده اند.در خصوص تنوع سلاح نیز جای نگرانی نبوده و گفته شده در این بازی 12 گونه سلاح وجود دارد که می توان از آن ها استفاده کرد.

گرافیک شب
شاید تا کنون در صنعت بازی سازی ایران اثری تولید نشده که گرافیک راضی کننده ای داشته باشد؛ اما اکنون ما شاهد عناوینی چون شبگرد و ارتش های فرازمینی هستیم که گرافیک بسیار خوب نسبت به بازی های ایرانی دارند و اگر نگاه جهانی هم به آن ها داشته باشیم می توان گفت گرافیک قابل قبولی دارند.جالب است که هر دوی این بازی ها با موتور رایگان UDK ساخته شده اند و قطعا این کیفیت بصری از سوی این دو بازی می تواند بیانگر سرعت پیشرفت بازی سازی کشورمان باشد.البته در کل باید گفت گرافیک ارتش های فرازمینی از شبگرد یک سر و گردن بالاتر است اما باید دید دیگر ویژگی های این دو بازی چگونه است.
گرافیک در سبک سوم شخص بسیار وسیع بوده و از گستردگی زیادی برخوردار است و خلق یک بازی سوم شخص با گرافیک خوب به مراتب سخت تر از ساخت یک بازی با کیفیت در سبک های دیگر است اما شرکت پردیس رایانه مهر از عهده این کار بزرگ برآمده و عنوان با کیفیتی چون شبگرد را آفریده است.این استودیو بیان کرده است که تمام سعی خود را به کار برده تا بتواند نهایت بهره گرافیکی ممکن را از موتور UDK بگیرند و با توجه به شواهد موجود و گرافیک آشکار این بازی، می توان درک کرد که سازندگان در این دو سال چه قدر برای این بازی زحمت کشیده اند.
همان طور که ملاحظه می کنید اکثر صحنه های بازی شبگرد در تاریکی شب رخ می دهد و در این فضاها نورپردازی جلوه می کند که با تکیه بر تصاویر و تریلر منتشر شده می توان گفت بازی شبگرد ضعف چندانی در خصوص نو پردازی ندارد و نکته خوب دیگر گرافیکی این بازی حرکات طبیعی کاراکتر است که به جذابیت بازی بسیار کمک می کند.

شبگرد:طلوع تاریکی

حرف آخر
اکنون 2 سال از ساخت بازی شبگرد گذشته و کارهای انتشار این بازی در حال پیگیری است و باید خشنود باشیم که بزودی شبگرد را خریداری خواهیم کرد (به احتمال زیاد قیمت بازی شبگرد در ایران ، 10 هزار تومن خواهد بود).انشاالله که در همان بدو انتشار، سازندگان با حمایت همه جانبه شما عزیزان مواجه شوند و شبگرد در بازار جهانی نیز فروش خوبی داشته باشد.پس از انتشار نسخه کامپیوتر بازی شبگرد احتمال انتشار آن برای کنسول ها نیز وجود دارد و در آینده نیز، این بازی از بخش چند نفره بهره مند خواهد شد.

1
0

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید