بوی خوش ترس | پیش نمایش بازی Daylight

۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰

برخی از بازی ها همواره بزرگ بوده و هستند. بعضی از بازی ها از همان ابتدا مشخص است که فوق العاده می شوند. بعضی از بازی ها با تکرار المان به شکل زیباتر همواره روند خوب گیم پلی و فروش خوب خود را تضمین می کنند. اما در میان این همه تفاوت در دنیای گیم بعضی از بازی ها ریسک می کنند. می خواهند فریاد بزنند که ما حرفی جدی برای گفتن داریم. بازی هایی که واقعا ایده های ناب زیبایی دارند. نمونه یکی از این بازی ها عنوان Daylight است. عنوانی که ارزش شناختن را دارد…دیگر همه ما پذیرفته ایم که در نسل هشتم به سر می بریم. نسلی که انصافا ارزشمند است. چه کنسول های بازی اش و چه بازی هایش. همه چیز دارد در دنیای گیم کم کم بوی نسل بعد می گیرد. اما هنوز هم عناوینی هستند که وجودشان در هر دو نسل کمی آزار دهنده است. به طور مثال باید پذیرفت که نسخه نسل هشتمی بازی Thief واقعا خفتی برای نسل هشتم است! این بازی برای نسل هفتم بود و باید در همان جا باقی می ماند. می دانم بسیاری از شما به این دلیل که بازی Daylight فقط برای کامپیوتر های خانگی و کنسول نسل هشتمی PS4 عرضه میشود و البته نام نسل هشت را یدک می کشد به این بازی نگاهی مانند نسخه نسل هشتمی عنوان Thief دارید. در این پیش نمایش جدا از توضیح و توصیف این عنوان می خواهم به شما بگویم که چگونه است که این بازی حقیقتا لایق نسل هشتم می باشد…

به این دلیل که این بازی به صورت دانلودی عرضه می شود پوستر مشخصی ندارد…

سازنده: Zombie Studios

ناشر: Atlus USA

موتور ساخت بازی: Unreal Engine 4

پلتفرم ها: PC – PS4

سبک : Survival Horror – اول شخص

تاریخ عرضه: 8 آوریل 2014 میلادی(سه‌شنبه 19 فروردین 1393)

یک سناریوی تکراری که به شکلی زیبا استفاده می شود

بدون شک از تاثیر گذارترین بخش های یک عنوان سبک ترس و بقا داستان آن عنوان است. داستانی که واقعا ساختش بسیار سخت تر از ساخت داستان برای سبک های دیگر است. در حقیقت باید گفت که ایجاد تفاوت برای بازیکنان در این سبک واقعا دشوار است. باید پذیرفت که این سبک دارای کلیشه های بسیاری بوده و هست. کم بوده اند بازی هایی که واقعا در این سبک ارزش داشته باشند. به خصوص در دهه ی اخیر این اتفاق افتاده است. همواره تمام سناریوی این بازی ها به دو صورت خلاصه می شود: 1- یک تفنگ به دست شما می دهند که همه چیز دارد و مثل باقالی زامبی بکشید! 2- انقدر بازی ترسناک است و جن و روح دارد و هیچ داستانی ندارد و شما دو تا جیغ می کشید و سی دی را دور می اندازید! اما در همین سبک بود که بزرگترین بازی تاریخ( نظر شخصی نویسنده) یعنی The Last of Us عرضه شد. باید به طور جدی بگویم که این بازی داستان فوق العاده ای داشت. همه چیز در آن فوق العاده بود. از نقشه کشی های دقیق برای استفاده از هر وسیله تا داستان فوق العاده اش. به طور قطع قرار نیست که عنوان Daylight تبدیل به عنوان بزرگی مانند The Last of Us شود! اما این بازی به دلیل نحوه ساخت و جرئتی که سازندگان برای ریسک ساخت بازی داشته اند واقعا ستودنی است. ابتدا بگذارید از داستان این عنوان برایتان بگویم. آری باز هم یک تیمارستان…

اما نه! همین حالا به شما می گویم که اشتباه نکنید. درست است که این سناریو دیگر خیلی تکراری شده است اما در این عنوان به زیبایی به کار رفته است. در حقیقت داستان این عنوان روشی بسیار جدید و خلاقانه برای روایت دارد و فراموش نکنیم که روایت زیبا از زیبایی خود داستان پر اهمیت تر است. داستان این بازی این گونه آغاز می شود که شخصیت اصلی که یک زن است در یک تیمارستان یا بیمارستان وحشتناک به هوش می آید. هیچ چیز از گذشته اش نمی داند. هیچ چیز از هیچ چیزی نمی داند و به طور کل از همه دنیا بی خبر است! او نمی داند که در این مکان خوفناک چه می کند و یا اصلا این جا کجاست؟ او بلند می شود. شجاع نیست! قطعا قلبش در حال ایستادن است اما نمی تواند در آن مکان دهشتناک بماند. نمی تواند آن جو تاریک را تحمل کند. شاید فرار خیلی ترسناک باشد. اما قطعا ماندن در این تاریکی دهشتناک تر است. کسی چه می داند که در این راه با چه مواجه می شود؟ آرزویش فقط یک چیز است و آن دیدن دوباره روشنایی روز است…

Daylight

قطعا شما هم بعد از خواندن همین بخش کوچک از سناریوی داستان برایتان سوالاتی پیش آمده است که این عنوان چگونه قرار است داستانش را بیان کند؟ اصلا قضیه چیست و …؟ داستان این عنوان به طرز بسیار جالی ذره ذره آشکار می شود. شما هیچ چیز از داستان این بازی نمی فهمید مگر آن که آن را حداقل 10 بار تمام کنید. قطعا برای شما این موضوع غیر قابل پذیرش است. اما نکته ای بسیار خاص در این بازی وجود دارد و آن این است که تمام کردن بازی فقط 30 دقیقه طول می کشد! جالب است نه؟ این ریسک عجیبی است که از سوی سازندگان به وجود آمده است. در حقیقت سازندگان این عنوان بازی را این گونه ساخته اند که اصلا باید حداقل 10 بار آن را تمام کرد. چرا؟ چون هر باری که شما بازی را پایان می دهید در این راه فرار تکه های بیشتری از داستان را یافته اید. پیدا کردن نوشته های رو دیوار و … .

در حقیقت شما هر باری که این بازی را تمام می کنید بیشتر و بیشتر از گذشته این مکان و گذشته خویش متوجه می شوید. چرا که در هر بار بازی کردن این عنوان شما با محیط هایی متفاوت مواجه می شود. این یکی از نکانی است که با قدرت موتور نسل هشتمی Unreal Engine 4 فراهم شد و البته این موضوع از قدرت های اصلی نسل هشتمی این عنوان به شمار می رود. خیلی جالب است که شما هر بار که این بازی را تمام می کنید محیط های جدیدی را می بینید و هر لحظه نمی دانید با چه چیزی و در کجا رو به رو میشوید. این بخش از کار سازندگان واقعا یک نو آوری و البته پر جرئتی آن هاست! شما در هر بار که فکر می کنید این بازی را تمام کرده اید و ار شر آن همه ترس راحت شده اید برای درک داستان دوباره به سراغ آن می روید و اصلا نمی توانید از دانش تجربه قبلی استفاده کنید. چرا که این بار همه چیز دوباره ساخته شده است و محیط ها دوباره طراحی شده است. تمام این ها دست به دست هم می دهند که این عنوان از نظر داستانی غنی باشد…

خبری از هیچ سلاحی نیست!!!!

گیم پلی این عنوان واقعا سرسام آور است! به این دلیل که شما باید چند بار این بازی را تمام کنید اتفاق بسیار جالبی می افتد. شاید به این موضوع توجه نکرده باشید اما باید به شما بگویم وقتی که محیط ها عوض می شود و… قطعا شما وقتی برای بار دوم در حال تجربه این عنوان هستید اصلا نمی توانید مطمئن باشید که در چه زمانی دوباره با ارواح برخورد می کنید. در حقیقت انگار شما هر بار یک عنوان جدید را تجربه می کنید که فقط اصول اولیه اش شبیه به تجربه های قبلی می باشد و همین موضوع باعث می شود که شما حاضر باشید دوباره و دوباره این عنوان را تجربه کنید. در این بازی شما هیچ سلاحی ندارید. خودتان هستید و موبایلتان و ارواح!

کیفیت ساخت محیط ها فوق العاده است!

کیفیت ساخت محیط ها فوق العاده است!

شما در این بازی فقط یک سلاح دارید. نور! نور موبایل شما و یا نور یک شعله. همواره شما باید به عنوان روشنایی باشید. اما لحظاتی که روشنایی را به طور کامل از دست می دهید از بدترین لحظه های بازی خواهد بود. وقتی دیدید که موبایل شما در حال خاموش و روشن شدن است شک نکنید که به زودی اتفاق بسیار بدی خواهد افتاد. می توان گفت این گوشی شما فقط و فقط یک چراغ نیست. بلکه نجات دهنده است. همواره راه درست را همین وسیله است که به شما نشان می دهد. و زمانی که دیدید صفحه آن در حال خاموش و روشن شدن است بدانید که به زودی یک روی وحشتناک را خواهید دید. بازی از روش بسیار جالبی پیروی کرده است . روشی که به تازگی در گیم پلی این گونه بازی ها مد شده است و البته ریسک بسیار بالایی دارد. روشی که در آن شما هیچ مبارزه ای نمی کنید. اصلا نمی توانید مبارزه کنید! فقط فرار می کنید. فرار و فرار و فرار. در تمام تریلر های بازی هم همواره نشان داده می شود که شما به دنبال نور می گردید. شما یک چیز را می بینید و وحشت می کنید اما توانایی مقابله ای وجود ندارد. باید بگریزید. این نوع گیم پلی استفاده شده در این عنوان است. البته خب باید پذیرفت که سازندگان یک نکته بسیار خوب را رعایت کرده اند و آن هم این است که ارواح همه و همه با دیدن این نور های مختلف فرار می کنند. پس همه چیز در این بازی در ثبات خوبی قرار دارد  و همین موضوع است که می تواند این عنوان را بسیار شیرین نشان دهد. یکی دیگر از استفاده های گوشی موبایل شما در بازی این است که نور ماورا بنفش آن را بر روی زمین بتابید تا قدم های آمده تا به این جا را ببینید که به جایی که بوده اید برنگردید. این نصیحت را از سازندگان جدی بگیرید که وحشتناک ترین اتفاق ها زمانی می افتد که به مکانی از آن گذشته اید بازگردید.  به طور کلی هرگز فراموش نکنید که باید به دنبال منابع نور باشید. چرا که ممکن است در صورت نبودن نور شما …

بدون شک با بررسی این گیم پلی مشخص می شود که عنوان Daylight یک عنوان نو آورانه در سبک ترسناک و اول شخص به شمار می رود. همه چیز این بازی بوی نسل بعد می دهد. از موتور بازی سازی فوق العاده اش تا این که همواره همه چیز در محیط تغییر می کند و محیط ها جدید و باور پذیر ساخته می شوند. انصافا تمام این موضوعات مفهمومی از نسل بعد است. این عنوان قرار است بر روی شبکه استیم و PSN با قیمت 15 دلار عرضه شود و با تمام این المان هایی که سازندگان به کار برده اند به جردت می توان ادعا کرد که تجربه ای خارق العاده خواهد بود. سازندگان این بازی در رابطه با پیشرفت امکانات و تکنولوژی در ساخت بازی فقط اطلاعاتی کوچک می دهند:

یکی از اهداف بزرگ ما که محقق نیز شد این بود که بتوانیم تجربه این عنوان را بر روی تلویزیون های 3 بعدی هم نشان دهیم. تجربه ای که قول می دهیم هزاران برابر بیشتر از حالت عادی ترسناک باشد. یکی دیگر از امکاناتی که برای بازی در نظر گرفته ایم و در پی میسر کردن آن هستیم این است که بازیکنان بتوانند درحین انجام بازی با یکدیگر حرف بزنند یعنی با تایپ کردن یک کلمه،کلمه نوشته شده با صدای شخصیت بازی خوانده شود.البته هنوز نمی توانیم از این تکنولوژی به شما توضیح بیشتری بدهیم…

فرار از …

پس باید به شما اطمینان دهم که در بخش گیم پلی این عنوان هیچ کمبودی حس نخواهید کرد. البته حواستان باشد که همه چیز این بازی را در سبک خودش و نوع خودش مقایسه کنید…

نور و سایه

در زمینه گرافیک نیز این بازی پایبند به اصول مربوط به خود بسیار عالی عمل کرده است. در حقیقت همان گونه که گفتیم از مهمترین بخش های این بازی یافتن انواع وسایل تولید نور است. اما تمام گرافیک این بازی نیز در یک چیز خلاصه می شود. نور و سایه زنی های زیبا.  اگر بخواهم بیشتر برای شما توضیح بدهم باید بگویم که در تمام تصاویر و تریلر ها کاملا مشخص است که این بازی در سایه زنی ها فوق العاده عمل کرده است. هر شی نوری نور مخصوص به خود را دارد و سایه های بازی نیز همواره متفاوت می شوند. هر لحظه بر اساس وسیله ای که شما در دست دارید و محیطی که در آن قرار دارید و اشیا و … سایه زنی ها متفاوت و کاملا باور پذیر هستند. حال تمام این جزئیات عالی را با این موضوع ترکیب کنید که این بازی هر بار یک محیط برای شما پدید می آورد و هر محیط اجزای خاص و هر اجزای خاص یک سایه دارد…! تمام این ها به شما می فهمانند که بازی حقیقتا در بخش گرافیک زیبا و ارزشمند عمل کرده است.

در طراحی محیط و وسایل نیز سازندگان از هیچ چیز درنگ نکرده اند. از قطره خونی که بر روی دیوار فلان اتاق است گرفته تا طراحی محیط فاضلاب این تیمارستان. آن ها شاید در حال ساخت یک بازی خیلی بزرگ نباشند اما چیزی که کار آن ها را ارزشمند می کند. در حقیقت همین توجه فوق العاده آن ها به جزئیات است. شما زنگ زدگی تخت اتاق کوچک بازی را نیز می توانید ببینید و یعنی سازندگان این عنوان با موتور فوق العاده آنریل انجین 4 تا تواسنته اند محیط های زیبا و در خور یک تیمارستان که پیشینه وحشتناکی داشته ساخته اند و تمام این ها را با المان های لازم ترکیب کرده اند تا شما را وادار به تجربه این عنوان کنند. عنوانی که بر خلاف نظر بسیاری حقیقتا پسندیده یک بازی دانلودی نسل بعد می باشد.

یکی از نکاتی که در این بخش حقیقتا نباید آن را فراموش کرد این است Daylight اولین بازی است که توسط موتور Unreal Engine 4 ساخته می شود و از PhysX پشتیبانی می کند. در حقیقت بنابر اطلاعاتی که از بازی Daylight در سایت رسمی GeForce منتشر شده است این بازی بر روی کامپیوتر از PhysX و HBAO+ پشتیبانی خواهد کرد که این موضوع به افزایش زیبایی روایت داستان و گرافیک و جلوه های بصری این عنوان کمک شایانی خواهد کرد. این بدان معنا خواهد بود که DayLight اولین بازی ساخته شده با Unreal Engine 4 می باشد که از این قابلیت ها از جمله PhysX پشتیبانی می کند. به تمام این دلایل باید پذیرفت که این بازی لایق نام یک عنوان نسل بعدی می باشد.

جیغ و ترس و سکوت

در رابطه با بخش صداگذاری در این بازی سخن زیادی نمی توان گفت اما همین کافی است که در تریلر ها کاملا مشخص بود که سازندگان موسیقی های جذاب و ترسناکی را آفریده اند که وحشتناکی این عنوان را بیش از پیش افزایش دهند. صدا های جیغ و و ناله همواره در بازی خواهد بود. اما به طور کلی نمی توانیم از حالا در رابطه با بخش صدا گذاری این عنوان سخنی بر زبان آوریم…

تصویری بکر از گیم پلی بازی

تصویری بکر از گیم پلی بازی

موفقیت یا شکست؟

در پایان باید به این عنوان دید خوبی داشته باشیم. اگر تمام حرف های سازندگان حقیقی باشد و فقط ادعا نباشد قطعا در این سبک و برای یک بازی دانلودی موفقیت های خوبی را شاهد خواهیم بود. اما دوستان همه شما باید بدانید که این یک پیش نمایش است! و نقد و بررسی حقیقی این عنوان نیست. این بازی می تواند خوب باشد. اما هیچ تضمینی نیست که در نقد و بررسی هم انقدر زیبا جلوه کند. ممکن است موفق شود و ممکن است واقعا یک عنوان ضعیف باشد. قضاوت نهایی فقط در زمان عرضه و توسط خود شما صورت خواهد گرفت…

0
0

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید