نبرد صحرا | اولین نگاه به Sniper Elite 3 - گیمفا
نبرد صحرا | اولین نگاه به Sniper Elite 3 - گیمفا
نبرد صحرا | اولین نگاه به Sniper Elite 3 - گیمفا
نبرد صحرا | اولین نگاه به Sniper Elite 3 - گیمفا

نبرد صحرا | اولین نگاه به Sniper Elite 3

محمـد حسین صفری
۰۹:۱۲ ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
نبرد صحرا | اولین نگاه به Sniper Elite 3 - گیمفا

زمانی که نام جنگ جهانی دوم بر زبان می آید ذهن ها به سمت اروپا و نبرد های سهمگین آن می رود، جایی که آلمان نازی به رهبری آدولف هیتلر پس از اشغال زود هنگام لهستان و فرانسه رویای سلطه بر کل اروپا را در سر داشت و از سوی دیگر نیرو های متفق یعنی انگلیس و شوروی در تلاش برای جلوگیری از این امر بودند. اما اگر کمی اطلاعات تاریخی شما گسترده و وسیع باشد قطعا می دانید که جنگ جهانی دوم به اروپا ختم نمی شود و در شمال قاره ی آفریقا نیز جریان داشته است.

شاید این سوال پیش بیاید که چه لزومی برای تسلط بر آفریقا وجود داشت که سبب شد جنگ به این قاره نیز کشیده شود و در پاسخ باید گفت که آفریقا بهترین گذرگاه ارتباطی برای رسیدن به خاورمیانه و منابع عظیم نفت آن می باشد و همین نکته سبب شد تا آلمان و نیرو های متحدین در فکر تسلط آفریقا باشند. اما کار به همین جا ختم نشد و نیرو های متفقین نیز که به خوبی از اهمیت آفریقا به عنوان پلی برای رسیدن به منابع عظیم نفت خاورمیانه آگاه بودند، پا به آفریقا گذاشتند و به این ترتیب مجموعه نبرد هایی در شمال آفریقا به وقوع پیوست که امروزه به نبرد صحرا مشهور است. همه ی این مقدمه چینی ها و یادآوری تاریخ به این دلیل صورت گرفت که اگر شما در نقش یک تک تیرانداز در آن دوران قرار بگیرید چه خواهید کرد؟ پاسخ این سوال را می توانید با بازی Sniper Elite 3 دریابید، عنوانی جدید از سری بازی های Sniper Elite که اینبار دست به تغییرات عمده ای زده است و با تغییر لوکیشن بازی از خیابان های ویران شده و شلوغ اروپا به محیط های باز و گسترده ی آفریقا، می خواهد شما را در نقش یک تک تیرانداز در صحرای آفریقا قرار دهد. در این نسخه با یک محیط بزرگ و گسترده رو به رو خواهید شد که به شما این توانایی را می دهد که به هر شیوه ای که می خواهید بازی را انجام دهید و همچنین در این نسخه داشتن تاکتیک و برنامه برای پیشبرد مراحل بسیار ضروری است و بدون برنامه ریزی بعید است که بتوانید از میان دشمنان به آسانی عبور کنید. به این ترتیب اینبار شاهد یک تک تیراندازی به مراتب بهتر خواهید بود، عنوانی که در آن تاکتیک و برنامه ریزی و همچنین پیش بینی و عکس العمل به موقع حرف اصلی را می زند و همانند سایر عناوین شوتر به شلیک کردن متناوب فشنگ خلاصه نمی شود.

نام : Sniper Elite 3

سازنده : Rebellion

ناشر : ۵۰۵Games

سبک : Tactical Shooter،Stealth

پلتفرم ها : PS3، PS4، Xbox 360، Xbox One، PC

تاریخ انتشار :  ۱ جولای ۲۰۱۴ در آمریکای شمالی و ۲۷ ژوئن در انگلستان

جنگ در آفریقا

همانطور که در مقدمه ی این مقاله بیان شد، نسخه ی سوم این سری سعی دارد از کلیشه های معمول فاصله بگیرد و برای تحقق این نکته سازندگان دست به یک ریسک بزرگ زده اند و لوکیشن اصلی بازی را از خیابان ها و ساختمان های ویران اروپا به صحرای گرم و سوزان آفریقا تغییر داده اند. بازی در بازه ی زمانی سال ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۳ میلادی جریان دارد، جایی که شعله های آتش این جنگ ویران کننده به آفریقا نیز رسیده است و این قاره را نیز در کام آتش خود فرو برده است. بازیباز در نقش یک تک تیرانداز قرار می گیرد که عضوی از نیروهای متفقین می باشد. دلیل انتخاب تک تیراندازی از نیرو های متفقین این بوده است که اولا تک تیرانداز ها در نیروهای متفقین نقش بسیار مهمی ایفا می کردند و در بسیاری از  ماموریت ها نقش کلیدیی دارا بودند و از سوی دیگر شمال آفریقا تحت نفوذ نازی ها می باشد و ساده ترین راه برای ورود به مناطق آن ها از طریق  استتار و مخفی کاری است که این کار تنها از سوی یک تک تیرانداز قابل انجام می باشد. شخصیت اصلی بازی فردی به نام Karl Fairburne می باشد که از تک تیراندازن زبده ی نیروی OSS به شمار می آید. محیط بازی با توجه به فضای آفریقا طراحی شده است و با توجه به اینکه مناطق شمالی قاره ی آفریقا دارای رشته کوه هایی می باشند در بازی نیز شاهد تپه ها و کوه های بلندی هستیم که فضای مناسبی برای یک تک تیرانداز است. 

در این DLC هیتلر برای بازدید از مواضع نازی ها در شمال آفریقا و همچنین اطلاع از چگونگی نبرد ها به طور محرمانه به شهر Tobruk سفر می کند.

از طرف دیگر به تازگی اعلام شده است که یک DLC داستانی نیز برای این عنوان با نام Hunt The Grey Wolf  وجود خواهد داشت. بنابر اطلاعات منتشر شده، در این DLC هیتلربرای بازدید از مواضع نازی ها در شمال آفریقا و همچنین اطلاع از چگونگی نبرد ها به طور محرمانه به شهرTobruk سفر می کند و البته در این سفر  بدل خود را نیز به همراه دارد تا در صورت سوء قصد بتواند جان سالم به در ببرد. حال بازیباز وظیفه دارد تا به Tobruk سفر کند و هیتلر را ترور کند اما مسئله ی جالبی که در این محتوای اضافی وجود خواهد داشت این است که در پایان نیز مشخص نمی شود که هیتلر واقعی کشته می شود یا بدل آن که نمونه ی این امر در DLC عنوان Sniper Elite V2 نیز وجود داشت. در کل می توان گفت سازندگان با تغییر لوکیشن بازی قدم خوبی برای جلوگیری از یکنواختی بازی برداشته اند و اگر کمی بیشتر بر روی داستان بازی کار کنند قطعا نتیجه ی بهتری خواهند گرفت.

تیراندازی در خفا

گیم پلی Sniper Elite 3 تفاوت های زیادی با نسخه های پیشین خواهد داشت، از آنجایی که بازی  برای نسل هشتم کنسول ها نیز توسعه داده شده، زمینه ی مناسب برای تغییرات در گیم پلی این عنوان فراهم گردیده است. سازندگان گیم پلی بازی را به ۳ مرحله تقسیم کرده اند: مشاهده، جست و جو و اجرا. در واقع شما در این بازی پیش از هر کاری باید به خوبی محیط را بررسی کنید و از محل های  استقرار دشمنان و حرکات آن ها آگاهی پیدا کنید و سپس بهترین راه برای رسیدن به هدف را بیابید و ماموریت خود را انجام دهید. اما لازمه ی اینکه این تغییرات به چشم بیاید، افزایش هوش مصنوعی دشمنان است تا آن ها به جای اینکه  همیشه یک کار خاص را انجام دهند و یک مسیر ویژه را طی کنند بتوانند به طور آزاد در محیط حرکت کنند و کار های مختلفی را انجام دهند تا کار برای بازیباز سخت شود و او را مجبور به تأمل کند. سازندگان اظهار داشته اند که هوش مصنوعی در این نسخه بسیار پیشرفته شده است و سربازان علاوه بر حس بینایی دارای حس شنیداری نیز می باشند و با نزدیک شدن صدای قدم ها مشکوک شده و در محیط به جست و جوی شما می پردازند. برای جلوگیری از فاش شدن حضور شما در محیط باید همواره در تاریکی ها و سایه ها حرکت کنید و خود را از حوزه ی دید دشمنان دور بدارید تا بتوانید مراحل را به انجام برسانید. با افزایش هوش مصنوعی دشمنان ارزش بالای گستردگی محیط آشکار می شود، محیط وسیع این نسخه این توانایی را به شما می دهد که بتوانید با برنامه ریزی درست و به راحتی از راه های مختلف استفاده کنید تا توسط دشمن شناسایی نشوید اما اگر بدون برنامه ریزی پا به محیط بگذارید مرگ شما حتمی خواهد بود بنابراین اهمیت برنامه ریزی و استفاده از تاکتیک در این نسخه بسیار بالا خواهد بود.

url

سازندگان گیم پلی بازی را به ۳ مرحله تقسیم کرده اند: مشاهده، جست و جو و اجرا.

سازندگان به منظور اینکه شما بتوانید از ویژگی های محیط و دشمنان اطلاع یابید، یک دوربین دو چشمی را در میان سلاح ها قرار داده اند که بعد از اسلحه ی اصلی، بیشترین نقش را در گیم پلی بازی خواهد داشت. به وسیله ی آن دورین می توان به خوبی مواضع نازی ها را بررسی کرد و از موقعیت تک تیرانداز های دشمن نیز اطلاع یافت. در بخش تیراندازی نیز شاهد همان چالش های قبلی هستیم، همه چیز در شلیک شما نقش خواهد داشت از جمله میزان باد اما اینبار یک چالش دیگر نیز وجود خواهد داشت و آن خاک می باشد. با توجه به محیط بازی هر لحظه امکان دارد با وزش باد، خاک و ماسه ها به هوا بلند شوند که این رویداد کار شما را برای تیراندازی بسیار مشکل خواهد کرد. از سوی دیگر حبس کردن نفس در قفسه ی سینه نیز برای زمان محدودی امکان پذیر است و بنابراین باید تمرکز شما بر روی عبور از محیط با حداقل تلفات باشد. شما می توانید از چاقو و کلت کمری خود که دارای صدا خفه کن می باشد نیز استفاده کنید و دشمنان را از پای در آورید که البته این بخش در سطح دشوار بازی کارآمد نمی باشد زیرا دشمنان به کوچک ترین صدای ایجاد شده واکنش نشان می دهند. در واقع این سطوح دشواری بازی هستند که در شیوه ی بازی شما تأثیر مستقیم دارند برای مثال در سطح دشوار بازیکنان همانند نسخه های کلاسیک دارای کیت پزشکی هستند و تنها دارای سلامتی محدودی می باشند که کار آن ها را بسیار سخت خواهد کرد و از طرف دیگر آن ها مجبور می کند کاملا به مخفی کاری پایبند باشند.

شما می توانید از چاقو و کلت کمری خود که دارای صدا خفه کن می باشد نیز استفاده کنید و دشمنان را از پای در آورید که البته این بخش در سطح دشوار بازی کارآمد نمی باشد زیرا دشمنان به کوچک ترین صدای ایجاد شده واکنش نشان می دهند.

در بازی راه های مختلفی برای انجام یک ماموریت وجود دارد برای مثال شما برای از بین بردن یک ژنراتور می توانید از فاصله ی دور به مخزن سوخت آن شلیک کنید یا با از بین بردن سربازان اطراف آن خود به آن نزیک شوید و با کار گذاشتن یک بمب C۴ آن را نابود کنید. شاید با این تفاسیر به نظر بیاید که در صورتی که سربازان از حضور شما اطلاع یابند، مرگ شما حتمی خواهد بود ولی سازندگان برای این بخش نیز ویژگی هایی ابداع کرده اند. اگر چه لو رفتن شما، کار را بسیار سخت خواهد کرد اما زنده ماندن شما به تصمیماتتان بستگی دارد. شما می توانید از سلاح های مناسبی که در اختیار دارید استفاده کنید برای مثال این توانایی را دارید که مین های زیادی را در مسیری که عبور می کنید، کار بگذارید و دشمنان را بدون هیچ مشکلی از پای در آورید یا با کار گذاشتن تله های انفجاری آن ها را به یکباره از بین ببرید. بخشی بسیار مهمی که به نوعی به مشخصه اصلی این سری تبدیل شده است، صحنه های X-Ray می باشد که در این نسخه نیز وجود دارند و پیشرفته تر نیز شده اند.Jean-Baptiste Bolcato به عنوان تهیه کننده ی ارشد این عنوان در مصاحبه ای تازه اعلام کرده است که صحنه هایX- Ray  هنگام کشتن دشمنان سطح بسیار بهتری نسبت به نسخه های قبلی این سری خواهد داشت:

بله ما در حال توسعه سطحی هستیم که در آن نه تنها دشمنان بلکه وسایل نقلیه موجود در بازی نیز دارای صحنه های این چنینی خواهند بود. ما در حال حاضر داخل موتور ها، مخازن سوخت، راننده و بشکه های مواد منفجره را با صحنه های X- Ray پوشش داده ایم. با توجه به اینکه در محیط بازی دشمنان زیادی وجود دارند برای نشان دادن هر چه بهتر و ارگانیک تر این صحنه ها به طوری که عظلات کاملا با نمونه ی واقعی مطابقت داشته باشند، ما تلاش بسیاری کرده ایم. این برای یک تکامل طبیعی لازم است و این امر در وهله ی اول خوب می باشد پس آن چه که ما برای آن تلاش می کنیم آن نیست که شلیک به هر چیزی را با شکستن و منفجر شدن آن نشان دهیم. وسایل نقلیه ثابت نیستند و دائم در حرکت می باشند و شما برای تیراندازی مناسب به آن ها باید دائما موقعیت خود را تغییر دهید و همین کار ما را برای پویا تر کردن صحنه هایX- Ray  سخت تر کرده است

برخی از عناصر نا مطلوب گیم پلیSniper Elite 2 ناشی از تناقض در طراحی سطح مراحل بازی بود بنابراین استدیوRebellion Games  درSniper Elite 3 دست به تغییرات کلیدی در این زمینه زده است.  Jean-Baptiste Bolcato در این زمینه می گوید :

کلمه ی کلیدی که مورد نیاز ما بود، انتخاب شده است و آن این است که شما در هر مکانی که باشید چند انتخاب متفاوت را پیش روی خود خواهید دید: چند راه، چندین مسیر و روش های متعدد برای پیمودن آن ها به علاوه هوش مصنوعی غیر قابل پیش بینی. هوش مصنوعی بازی به اتفاقات اطراف واکنش نشان می دهد و در هر محیط سرباز ها، افسران و جوخه های مختلفی وجود دارند که در یک کلمه کاملا واقعی عمل می کنند.  در گذشته حرکات آن ها از قبل اسکریپت شده بود اما حال آن ها اهداف مختلفی دارند و انتخاب های مختلف در نتیجه هر لحظه ممکن است کار متفاوتی را انجام دهند. برای مثال هنگامی که می بینید ۲۵ سرباز در حال آمدن هستند، همه ی آن ها به طور منظم و با هم به یک سو نمی روند و ممکن است به سایر بخش های حرکت کنند. بله، آن ها نیز دارای اهداف و انتخاب های مختلف هستند همان طور که شما در ابتدای هر مرحله اهداف و انتخاب های مختلفی خواهید داشت.

هوش مصنوعی بازی به اتفاقات اطراف واکنش نشان می دهد و در هر محیط سرباز ها، افسران و جوخه های مختلفی وجود دارند که در یک کلمه کاملا واقعی عمل می کنند.

گویا میزان ساعتی که گیم پلی بازی شما را با خود درگیر می کند ۱۲ ساعت خواهد بود که این مقدار ۴ ساعت از نسخه ی پیشین بیشتر خواهد بود. همچنین بخش چند نفره ی بازی توانایی پشتیبانی از ۱۲ نفر را خواهد داشت و نقشه های آن نیز بسیار گسترده خواهد بود. گیم پلی Sniper Elite 3 به طور قابل توجه دچار تغییرات شده است و سعی می کند که این بار مخفی کاری را به نحو شایسته تری به نمایش بگذارد و یک تجربه ی متفاوت در نقش یک تک تیرانداز را رقم بزند.

روزنه ی بین نسلی

این نسخه به لطف ارتقای موتور گرافیکی خود می تواند برای نسل هشتم کنسول ها نیز یک گرافیک خوب را رقم بزند. از آنجایی که بازی هنوز مراحل ابتدایی ساخت خود را پشت سر  می گذارد، انتظار می رود وضعیت گرافیکی آن در نهایت بهتر از نسخه های نمایشی باشد ولی با این حال شاهد یک گرافیک قابل قبول و بین نسلی برای این عنوان می باشیم. اولین مزیتی که به واسطه ی ارتقای موتور بازی به وجود آمده است، توانایی نمایش تعداد زیادی دشمن در محیط است و مزیت دوم نیز نرم کردن مدل ها می باشد که سبب می شود واقعی تر جلوه کنند.

اولین مزیتی که به واسطه ی ارتقای موتور بازی به وجود آمده است، توانایی نمایش تعداد زیادی دشمن در محیط است و مزیت دوم نیز نرم کردن مدل ها می باشد که سبب می شود واقعی تر جلوه کنند.

استدیو  Rebellion سازنده ی عنوان Sniper Elite 3 به تازگی اعلام کرده است که این عنوان بر روی کنسول نسل هشتمی مایکروسافت یعنی Xbox One با کیفیت ۱۰۸۰pاجرا خواهد شد ولی با این حال نسخه ی PS4 کمی بهتر خواهد بود.Jean-Baptiste Bolcatoتهیه کننده ی ارشد بازی بیان کرده است که که مشکلات ساخت بازی با کیفیت بالا بر روی Xbox One ناشی از eSRAM  این کنسول است و در این رابطه اظهار داشت :

به وضوح این مشخص بود که بهره گیری از حداکثر قدرت کنسول Xbox One هنگامی که شما در تلاش برای رسیدن به کیفیت  ۱۰۸۰pمی باشید، بسیار پیچیده است. من فکر می کنم استفاده از eSRAM آسان می باشد ولی تنها مشکل این است که eSRAM سبب می شود تا میزان خروجی بازی های از این کنسول به اندازه ی بسیار کمی کاهش یابد. البته این مقدار به قدری کوچک است که ما می توانیم هر چیزی را با کیفیت ۱۰۸۰p در آن ایجاد کنیم اما این سبب می شود تا RAM این کنسول نتواند به سرعت آن را پردازش کند و این بدان معنی است که شاید شما گاهی در هنگام بازی شاهد تیک های خفیفی شوید. کنسول Xbox One کمی بیشتر از یک دستگاه برای بازی است و در واقع یک وسیله ی چند رسانه ای می باشد و این نکته سبب شده است ساختار آن کمی پیچیده تر باشد اما PS4 تنها یک کنسول مخصوص بازی است و همین سبب شده تا این کنسول قدرتمند تر از Xbox One باشد. این نکات به معنای این نیست که کنسول مایکروسافت بسیار ضعیف تر است بلکه ما در حال حاضر روند خوبی را در نسخه یXbox One  طی می کنیم که بسیار بهتر از روز های شروع کار بر روی این کنسول است.

گرافیک Sniper Elite 3 در واقع نه آنقدر ضعیف است که در حد کنسول های نسل هشتم نباشد و نه آنقدر قوی است که بتوان آن را یک عنوان مخصوص نسل هشتم نامید در واقع این عنوان دارای یک گرافیک بین نسلی است که تعادل در آن رعایت شده است و قرار است بر روی ۶۰ فریم بر ثانیه و کیفیت ۱۰۸۰p بر روی کنسول های نسل هشتم و PC و کیفیت ۷۲۰p بر روی کنسول های نسل هفتم اجرا شود.

 

74

تا ۱ جولای ( سه شنبه ۱۰ تیر) منتظر بمانید تا برای اولین بار نبرد در صحرا را تجربه کنید.

تا کنون اطلاعات چندانی از عنوان Sniper Elite 3 منتشر نشده است و تنها اطلاعات کمی از روند گیم پلی و تغییرات این نسخه منتشر گردیده است که البته همین اطلاعات محدود نیز نشان می دهد این نسخه نسبت به نسخه ی پیشین پیشرفت های قابل قبولی کرده است و می تواند یک شوتر تک تیراندازی مناسب باشد پس تا ۱ جولای ( سه شنبه ۱۰ تیر) منتظر بمانید تا برای اولین بار نبرد در صحرا را تجربه کنید.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نبرد صحرا | اولین نگاه به Sniper Elite 3 - گیمفا
نبرد صحرا | اولین نگاه به Sniper Elite 3 - گیمفا
نبرد صحرا | اولین نگاه به Sniper Elite 3 - گیمفا
نبرد صحرا | اولین نگاه به Sniper Elite 3 - گیمفا
نبرد صحرا | اولین نگاه به Sniper Elite 3 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نبرد صحرا | اولین نگاه به Sniper Elite 3 - گیمفا
نبرد صحرا | اولین نگاه به Sniper Elite 3 - گیمفا