زیبا تر از همیشه| نقد و بررسی Resident Evil 4: Ultimate HD Edition | گیمفا
زیبا تر از همیشه| نقد و بررسی Resident Evil 4: Ultimate HD Edition | گیمفا
زیبا تر از همیشه| نقد و بررسی Resident Evil 4: Ultimate HD Edition | گیمفا
زیبا تر از همیشه| نقد و بررسی Resident Evil 4: Ultimate HD Edition | گیمفا

۶سال بعد از راکون سیتی | نقد و بررسی Resident Evil 4: Ultimate HD Edition

کسری نراقی
۱۲:۰۰ ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
زیبا تر از همیشه| نقد و بررسی Resident Evil 4: Ultimate HD Edition | گیمفا

۹ سال پیش بازی که سبک Survival Horror دگرگون ساخت، متولد شد. عنوانی که اوج ترس و هیجان همراه با اکشن را به رخ رقبای خود می کشید. Resident Evil 4 بدون شک یکی از بهترین بازی های ویدئویی تاریخ و محبوب ترین در بین تمام طرفداران Resident Evil است. این بازی تا به حال ۱۰ بار برای پلتفرم های مختلف منتشر شده است. RE4 مهمان ۲ نسل از کنسول ها بوده و کنسول های نسل ششم و هفتم و حتی پلتفرم های همراه نیز میزبان این عنوان بوده اند.شرکت نامی Capcom، به مناسبت سالگرد ساخت عنوان نام برده شده، تصمیم به ساخت نسخته HD بازی RE4 برای پلتفرم PC گرفت.این فرصت خوبی است برای کسانی که هنوز RE4 را تجربه نکرده اند،می باشد.

 

۶ سال بعد از راکون سیتی!

محبوبیت این بازی از نسل ها فراتر رفته است، Gamecube، PS2، Wii، iOS، Xbox 360، PS3 و در نهایت PC میزبان این عنوان بوده اند. در واقع این بازی مسیر فوق العاده طولانی را طی کرده است تا به این صورت دست ما برسد، نسخه PC که در سال ۲۰۰۷ عرضه شد به خوبی نسخه های دیگر نبود. تعدادی از مشکلات بازی با عرضه برای PS3 و X360 رفع شدند، اما بازی رنگ و بوی نسل هفتم را نداشت؛ تکستچر ها هنوز قدیمی بودند. اکنون در سال ۲۰۱۴ شما می توانید نسخه بالغ این بازی را با کیفیت بهتر بر روی ۱۰۸۰p و ۶۰ فریم بر ثانیه تجربه کنید. بازی که تبدیل به یک کتاب قانون برای سبک Survival Horror شد؛ هر بازیسازی که می خواهد در سبک Survival Horror بازی بسازد می بایست از این بازی الگو بگیرد چراکه RE4 سلیقه و انتظار مردم را از یک عنوان ترسناک به شدت بالا برده است. RE4 حتی استاندارد های تازه ای در سبک “شوتر سوم شخص” تعریف کرد. این بازی به شایستگی برنده و نامزد چندین عنوان “بهترین بازی سال” است. Shinji Mikami با ساختن این بازی ثابت کرد که می توان یک بازی ترسناک ساخت و هم از نظر تجاری موفق شد و هم از نظر منتقدان. بازی که حتی خود Mikami در The Evil Within در دست ساختش از آن ایده گرفته است.

resident evil 4 ultimate hd edition

Resident Evil 4: Ultimate HD Edition

عنوان: Resident Evil 4: Ultimate HD Edition

ناشر: Capcom

ژانر: Survival Horror

تاریخ انتشار: ۲۷ فوریه ۲۰۱۴

پلتفرم: PC

۹ سال زمان کمی نبوده و گرد و غبار روی این عنوان نشسته است. ۲ نسل گذشته است و کمبود Survival Horror واقعی، Capcom را وادار کرد تا گرد و غبار RE4 را فوت کند و دستی به سر و روی بازی محبوبش بکشد و نسخه HD را برای نسل جدید بازیبازان عرضه کند.

در یک نگاه کلی می توان گفت که این نسخه، بهترین Portی است که تا به حال از RE4 به عمل آمده است. اگر افت فریم های نادر و چند مشکل کوچک HUD بازی را در نظر نگیریم، این بازی شایسته تجربه دوباره است.

مغز متفکر resident evil 4

مغز متفکر Resident Evil 4

آغاز ماجرا

شما در این بازی در نقش Leon S. Kennedy وظیفه دارید دختر رئییس جمهور که توسط یک گروهک مخوف و ناشناخته دزدیده شده است را پیدا کنید. او سر از دهکده ای در اسپانیا در می آورد. جایی که مردمش (بهتر بگویم زامبی هایش) جانشان را در راه Los Illuminados (همان گروهی که دختر رئییس جمهور را دزدیده اند) می دهند. البته این جان فشانی داوطلبانه نیست. چراکه Los Illuminados جادویی در آن دهکده افکنده است که باعث کنترل ذهن و آلوده کردن اهالی آنجا شده است.

Leon توسط رییس دهکده، Bitores Menedez دستگیر می شود و در هنگام اسارت با شخصی به نام Luis Sera آشنا می شود. آن ها با کمک یک دیگر فرار می کنند و Leon بر سر ماموریت خودش می رود، نجات دختر رئییس جمهور. برای پیدا کردن Ashley، باید از مکان های مختلف دیدن کنید، از قلعه های متروک گرفته تا پادگان های نظامی و جنگل های ترسناک. ممکن است که بعضی از خوانندگان این نقد، بازی را تجربه نکرده باشند. پس بیش از این دست به افشای جزییات داستانی بازی نمی زنم.

Keyboard & Mouse

تغییراتی در منوی Option صورت گرفته است. تعدادی از این گزینه ها مربوط به Key Binding(تنظیمات کلید های Keyboard برای بازی بهتر) است. تیر اندازی و صدا البته Head-Shot با ماوس راحت تر شده است، با این حال مشکلات دیگر وجود دارند؛ از ماوس نمی توان برای جا به جایی آیتم ها در کیف همراه استفاده کرد. به جای آن باید از ترکیب پیجیده ای از کلید های Backspace، Page Up و Page Down استفاده کرد. نکته آزار دهنده این است که این دکمه ها را نمی توان تغییر داد.

عامل اصلی کاهش سرعت بازی

User Interface بازی می توانست بهتر باشد

مبارزه با زامبی ها هم بر روی PC جالب است. با اینکه Head Shot گزینه مورد علاقه خودم است، شلیک به پا را هم به شما پیشنهاد می کنم. چراکه باعث سقوط دشمنان می شود و به شما شانس ضربه نهایی یا فرار از منطقه را می دهد. این همه، به لطف سیستم مبارزات بازی است، شما مجبور هستید که بین فرار و جنگیدن یکی را انتحاب کنید و به اصطلاح از “Run & Gun” خبری نیست. هنگام تیر اندازی باید ثابت بایستید و توانایی حرکت را ندارید، یکی از ویژگی های جالب این بازی همین است که هیجان بازی را به شدت افزایش می دهد. یکی از مشکلاتی که در نسخه اصلی بازی هم وجود داشت، کاهش سرعت اکشن بازی است. شما باید بازی را متوقف کنید و در منو اسلحه خود را تعویض کنید، از بسته های کمکی استفاده کنید و آیتم ها را مدیریت کنید. این مسئله برای بعضی ها، فرصتی برای استراحت کوتاه از دست زامبی ها و برای بعضی دیگر، کاهش سرعت و ضربان اکشن بازی است. با توجه به مکانیک های جدید بازی های ویدئویی بهتر بود که سیستم تعویض اسلحه و مدیریت آیتم به مانند اکثر بازی های کنونی، به صورت in-game در می آمد.

در این RE4، در اکثربازی می بایست دختر رئیس جمهور را همراهی کنید.

در این RE4، در اکثربازی می بایست دختر رئیس جمهور را همراهی کنید. او توانایی مبارزه ندارد اما برای شما دردسری ایجاد نخواهد کرد. به لطف هوش مصنوعی قوی، او هنگام مبارزه امن ترین جای ممکن را برای پنهان شدن انتخاب می کند و شما را از زحمت محافظت از دو نفر (که واقعا در بعضی بازی ها مانند Metro 2033 آزار دهنده بود) رها می کند. البته Ashley گاهی اوقات دست و پا گیر هم می شود و شما بریا برداشتن یک اسلحه یا آیتم باید او را به زحمت از آنجا جا به جا کنید.

دکمه های X و C هم که در گیم پلی بازی نقش زیادی دارند، به سختی قابل دسترسی هستند، مخصوصا زمانی که در حال حرکت با WASD هستید. خوشبختانه این دکمه ها قابل جا به جایی هستند. البته از کنترلر Xbox 360 هم می توان به عنوان جایگزین استفاده کرد.

در نسخه سال ۲۰۰۷ که برای PC منتشر شد، پشتیبانی از ماوس وجود نداشت. بالاخره در نسخه Ultimate HD می توانید با ماوس حساب دشمنان را یک سره کنید. البته مشکلاتی نیز در این قسمت وجود دارد. مخصوصا در نبرد های نزدیک، امکان اشتباه شما بسیار زیاد است. استفاده از ماوس آنگونه که شایسته است، برای بازی بهینه سازی نشده است.

[jwplayer mediaid=”125179″]

دانلود با کیفیت HD

دانلود با کیفیت SD

مشکلات کنترل بازی از آنجا سرچشمه می گیرد که Capcom فقط در فکر بهبود گرافیک بازی بود، نکته ای که آن ها به کلی از آن غافل بودند، “کنترل بهینه برای PC” بود؛ مشکلی که اکثر Portهای PC با آن دست به گریبان هستند، از Dark Souls گرفته تا Skyrim بزرگ. تمام تلاش Capcom صرف تبدیل بازی به HD و ۶۰ فریم بر ثانیه شده بود و حتی در تبلیغات بازی، تمام تمرکز بر پیشرفت های گرافیکی بود. غافل از اینکه یک “کنترل بد” تمام یک تجربه را از بین می برد. کنترل بازی غیر قابل تحمل نیست، اما با “حد عالی” نیز فاصله دارد. اما اگر شما از “کنترلر جوی استیک” استفاده می کنید، با این مشکلات رو برو نخواهید شد.

resident evil 4 image zovl8

محیطی سرد و خفت انگیز

Ultimate HD

بزرگترین تغییر RE4 UHD، اضافه شدن رزولوشن ۱۰۸۰p و تکستچر های HD به بازی است. از ۶۰ فریم ثابت بر ثانیه هم نباید گذشت، چراکه تجربه بازی را برایتان لذت بخش تر خواهد کرد. البته اگر سیستم ضعیف تری در اختیار دارید، می توانید در منوی Option رزولوشن را تغییر دهید و از تکستچر های اوریجینال و قدیمی و ۳۰ فریم بر ثانیه استفاده کنید.

تعدادی محدود از تکستچر های بازی، مات و بی کیفیت هستند اما در کل تکستچر گذاری بازی به خوبی انجام شده است و در رزولوشن های بالا شما را آزار نخواهد دارد. بهترین پیشرفت ها مربوط به لباس ها و کاراکتر های بازی است. از زیباتر شدن درختان و سایه ها هم نباید غافل شد. “طبیعت” در این بازی دستخوش تغییرات زیاد و البته مثبتی شده است. یک منطقه خاص را به صورت تصادفی در بازی مطالعه می کردم، تکستچر ها یک نواخت نبودند، تعداد زیادی از تکستچر ها حالت واقعی به خود گرفته اند ولی بعضی دیگر همان تکستچر های سال ۲۰۰۵ هستند. برای مثال سنگی بود که دست کمی از بازی های کنونی نداشت ولی در کنار آن، یک چوب پوسیده بود که با بازی های نسل ششم رقابت می کرد.

بازی بر روی ۶۰ فریم بر ثانیه ثابت است.

بعضی از این اشتباهات غیر قابل چشم پوشی هستند. مقایسه یک ساختمان که به خوبی تکستچر گذاری شده با زمین بی کیفیتی که بستر آن است حس “گفت و گوی نسل ها” را به شما می دهد.

بازی بر روی ۶۰ فریم بر ثانیه ثابت است. اما زمانی که بر اثر المان های گرافیکی (مخصوصا Particle ها) با افت فریم مواجه شوید، بازی کند می شود و هماهنگی بین صدا و ویدئو از بین می رود. از مبارزه های شلوغ پرهیز کنید، چراکه شما را مجبور به Restart بازی میکند. هماهنگی صدا و ویدئو هم در بعضی صحنه ها به کلی از بین می رود که گذرا است و مشکل بزرگی را ایجاد نمی کند.

اگر نسخه ۲۰۰۷ این بازی که برای PC پورت شد را تجربه کرده باشید، می دانید که حال و هوای یک RE واقعی را نداشت. با اینکه بازی به خودی خود کامل بود اما پورت بد PC باعث شده بود که اتمسفر بازی از نسخه کنسولی آن فاصله بگیرد. در این نسخه رنگ ها واقعی تر شده اند و اتمسفر بازی اراده اش را به شما دیکته خواهد کرد. به لطف پیشرفت های جدید بازی در زمینه گرافیک و صد البته نورپردازی، شما کاملا تحت تاثیر جو بازی قرار خواهید گرفت که تجربه بازی قطعا لذت بخش تر خواهد شد. البته ممکن است که RE4 Ultimate HD در مقابل بازی های کنونی “توان صد در صد” برای قدرت نمایی نداشته باشد، اما هر آنچه که برای استرس و ترس لازم دارید در این بسته پیدا می کنید.

مقایسه تصویری نسخه HD با SD

 

در پایان باید بگویم این بازی را باید تجربه کنید، مهم نیست RE4 را صد ها بار تمام کرده اید یا تجربه اول شماست. RE4 Ultimate HD Edition بر روی PC لذت دیگری دارد. به Screenshot هایی هم که از بازی منتشر شده است توجه نکنید. محیط بازی زیباتر از آن چیزی است که در تصاویر منتشر شده از بازی دیده اید.۶۰ فریم بر ثانیه به شدت روان و جذاب است و از همه مهم تر Keyboard و Mouse لذت دیگری به بازی شما خواهد داد. البته اگر پشتیبانی بهتری از ماوس به عمل می آمد، قطعا تجربه بهتری را به ارمغان می آورد. Resident Evil بار دیگر با قدرت بازگشته است تا بازیبازان را مجذوب خود کند.

evil 4

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

زیبا تر از همیشه| نقد و بررسی Resident Evil 4: Ultimate HD Edition | گیمفا
زیبا تر از همیشه| نقد و بررسی Resident Evil 4: Ultimate HD Edition | گیمفا
زیبا تر از همیشه| نقد و بررسی Resident Evil 4: Ultimate HD Edition | گیمفا
زیبا تر از همیشه| نقد و بررسی Resident Evil 4: Ultimate HD Edition | گیمفا
زیبا تر از همیشه| نقد و بررسی Resident Evil 4: Ultimate HD Edition | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

زیبا تر از همیشه| نقد و بررسی Resident Evil 4: Ultimate HD Edition | گیمفا