توزیع و تبلیغ نامناسب عارضه گیم ایرانی - گیمفا
توزیع و تبلیغ نامناسب عارضه گیم ایرانی - گیمفا
توزیع و تبلیغ نامناسب عارضه گیم ایرانی - گیمفا
توزیع و تبلیغ نامناسب عارضه گیم ایرانی - گیمفا

توزیع و تبلیغ نامناسب عارضه گیم ایرانی

کسری نراقی
۱۰:۵۲ ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
توزیع و تبلیغ نامناسب عارضه گیم ایرانی - گیمفا

بازی‌های رایانه‌ای به عنوان صنعت نوپا در ایران شناخته می‌شود، هنر- صنعتی که به رغم ظهور چند دهه در حوزه سرگرمی جهان از قابلیت بسیاری در جذب مخاطب در گروه‌های مختلف سنی برخوردار است.
جمهوری اسلامی ایران به عنوان نخستین کشور جهان اسلام و منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) دارای این هنر- صنعت است، به عقیده بسیاری از کارشناسان ، صنعت گیم ایران همچون سینما دارای قابلیت بسیار برای جاگیری در رتبه های ممتاز منطقه ای و جهانی و حضور پررنگ در بازارهای عرضه است.


کمتر از یک دهه از حضور جدی و حرفه ای این صنعت در حوزه تولید گیم در ایران می گذرد و اکنون کشورمان در زمره تولیدکنندگان گیم در دنیا شناخته می شود و بسیاری از بازیهای وطنی برای خود مخاطب بیرونی و بازار خارجی دست و پا کرده است.بازیهای ایرانی در فرآیندی روبه رشد و حرکت به سمت استاندارد سازی ، تنوع، جذابیت و تکنیک در حرکت است.
به باور بسیاری از صاحب نظران تولید در مدار طبیعی خود دراین گستره قرار دارد اما کمتر اثر دسترنج تولیدکنندگان گیم مجال عرضه مناسب و توزیع گسترده می یابد، این پرسش را بسیاری از کارشناسان در ایجاد چرخه اقتصادی مناسب، علمی ، کارآمد و مبتنی بر ظرفیت های درونی این حوزه پاسخگو هستند.
ایجاد شبکه منظم و منسجم توزیع درکنار تولید به همراه تبلیغات مناسب محیطی ، رسانه ای و تعامل جدی دستگاهای مختلف بویژه نهادهای فرهنگی و مسوول نظیر صداوسیما، نهادهای شهری و مجموعه های مرتبط در ایجاد زمینه یادشده و فعال سازی چرخه اقتصادی و عرضه مناسب تولیدات ایرانی بسیار راه گشاست.
هرچند اختصاص بودجه و اعتبارات نامناسب مالی برای حمایت جدی از فرآیند تولید در کنار ایجاد روند نامناسب توزیع و تبلیغات خود مشکلاتی را برای تبدیل طرح های خوب و جذاب در این سالها بوجود آورده اما اکنون که انگیزه برای تولید و طرح برای تدبیل به کالای فرهنگی گیم فراهم است، ایجاد توازن در چرخه های منطور برای داشتن صنعتی پویا، درآمد زا و اشتغالزا ضروری است.
***
جایگاه ویژه بازی های رایانه ای ایرانی دربازار جهانی
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای درباره فروش بازی های ایرانی می گوید: کیفیت بازی های رایانه ای ایرانی روز به روز ارتقاء می یابد اما شبکه توزیع بازی رایانه ای کارایی مناسبی ندارد از این رو بنیاد ملی بازی های رایانه ای در بخش توزیع با همکاری بخش خصوصی به دنبال راه اندازی شبکه توزیع مویرگی است.
“دکتر بهروز مینایی “اظهار امیدواری می کند که با افزایش حداقل قیمت بازی های خارجی زمینه برای توزیع بیش از پیش گیم های ایرانی فراهم شود.
مینایی می گوید: بازی های ایرانی در خارج از کشور و در آسیا جایگاه خوبی دارد و بسیاری از بازی های ایرانی از سوی ناشران اروپایی و آمریکایی توزیع شدند.
وی می افزاید : برخی بازی های ایرانی همچون گرشاسب در ۱۰ زبان ترجمه و توزیع شدند و در عین حال سیاره میترا، شبان و طلای سیاه نیز در بازارهای اروپایی توزیع شده اند.
***
نبود شبکه مناسب توزیع بازیهای رایانه ای ایرانی در بازار مصرف
تولید کننده بازی رایانه ای” بیداری اسلامی” به راهکار ارتقای جایگاه گیم ایرانی در حوزه های داخلی و خارجی اشاره می کند و می افزاید: ایجاد ارتباط منطقی میان تولید کننده و مخاطب به رونق بازار داخلی و افزایش کیفیت محصولات ایرانی جهت عرضه در بازارهای منطقه ای و بین المللی منجر خواهد شد .
” شروین استادزاده”با یادآوری اینکه جذب سرمایه مناسب از عوامل تثبیت صنعت گیم کشور به شمار می رود، ادامه می دهد: نبود بسترتوزیع مناسب و نشناختن مخاطبان از تولیدات صنعت گیم کشور، سبب شده تا سرمایه‌گذاری در این عرصه پرریسک تلقی شود. این مساله سبب می‌شود تولیدکنندگان در تامین هزینه‌های ساخت بازی‌ها با مشکلات جدی روبه‌رو شوند و صنعت گیم مسیر رو به نزول را طی کند.
به گفته این تولید کننده بازی رایانه ای ، نبود شبکه مناسب توزیع بازیهای رایانه ای ایرانی در بازار مصرف، گرانی تبلیغات و همکاری نکردن رسانه ها همچون صداوسیما و بی تمایلی توزیع کنندگان به مشارکت در این امر سبب شده که گیم ایرانی آنگونه که شایسته است به مخاطب معرفی نشود و بازار در اختیار گیم خارجی قرار گیرد.
***
توزیع بازی رایانه ای در عرصه بین الملل
تولید کننده بازی رایانه ای “جنون سیاه:تله” بر حمایت مسوولان از صنعت گیم تاکید می کند و می گوید: مهمترین وظیفه مسوولان و نهادهای مختلف بویژه متولیان فرهنگی از این صنعت، نگاه جدی به آمار سود آوری های در سطح جهانی به عنوان صنعتی بسیار مهم غیرنفتی است. با جلوگیری از ورود و عرضه بی ضابطه بازی های قاچاق خارجی در کشور و حمایت های بانکی، معافیت مالیاتی ، شناسایی شرکت های بازی ساز به عنوان شرکت های دانش بنیان و تسهیل زمینه های صادراتی بستر مناسب جهش و ارتقای این صنعت فراهم می شود.
“هادی جعفری منفرد” ادامه می دهد: مسوولان با حمایت های جدی و همه جانبه از تولیدات فاخرایرانی از مرحله ساخت تا زمان پخش در بازارهای داخلی و جهانی می توانند به توصیه مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشانند .
مدیر عامل شرکت فن آوران توسن گام، بر حمایت از بازی رایانه ای و گسترش آن در سطح بین المللی تاکید می کند و می افزاید:حمایت از تولید کننده به خصوص در زمینه نشر و ایجاد بازار فروش می تواند مفید باشد .
جعفری، فراهم آوردن زمینه حضور بازی سازان داخلی در نمایشگاه های بین المللی و تعامل با ناشران بزرگ خارجی برای همکاری های گسترده را اساسی می داند و می گوید:در قدم نخست باید توانست زمینه توزیع بازی های ایرانی را در شمارگان وسیع و مناسب در داخل کشور فراهم آورد و در این خصوص ارگان های فرهنگی – تبلیغی نظیر صدا و سیما ، شهرداری ها و سایر نهاد های مسوول در حوزه تبلیغ و معرفی بازی ها و گسترش این هنر_ صنعت سهم بسزایی دارند.
این تولید کننده بازی رایانه ای تاکید کرد که باید ابزارهایی مانند توزیع هلوگرام بازی که فرآیند تشویقی مناسب برای نشر بازی ایرانی توسط بنیاد بازیهای رایانه ای بوده را همچون گذشته به مدیریت این عرصه واگذار کرد و از موازی کاری دیگر مجموعه های فرهنگی و غیرمرتبط با عرصه گیم بشدت جلوگیری کرد.
***
نقش تبلیغات در عرضه محصولات فاخر ایرانی
مدیر پروژه بازی رایانه‌ای “ارتش فرازمینی” به ایجاد بازار مناسب گیم اشاره می کند و می گوید:تبلیغ و معرفی محصول ایرانی برای توزیع مناسب گیم ضروری است .
«آریا اسرافیلیان» با یادآوری اینکه بیشترین ترکیب جمعیت کشور را جوانان تشکیل می دهند، می افزاید: جوانان در حال ارتقای سطح علمی و فراگیری فناوری نوین هستند که در این بین بازی رایانه ای از جایگاه ویژه ای برخورداراست .
وی همچنین نبود قانون کپی رایت در کشور را از عوامل مهم در آسیب پذیری تولید ات داخلی در بازار عنوان کرد و ادامه داد: امنیت در سرمایه گذاری با اطمینان بازگشت سرمایه میسر می شود.اعمال صحیح قانون و نظارت مستمر بر حسن اجرای آن جامعه را مصون از ارایه تولیدات مخرب خارجی و گسترش پدیده قاچاق می کند.
تولید کننده بازی رایانه ای “ارتش فرازمینی” حضور بازی سازان ایرانی در مجامع و رویدادهای المللی را نشانگر توفیق تولیدات داخلی می داند و می گوید: کشف استعداد های نهفته در نخبگان ایرانی نیازمند سرمایه گذاری و توجه به تولیدات داخلی است .
این تولید کننده بازی رایانه ای با بیان اینکه مسوولان از جایگاه ویژه بازی های رایانه ای و اهمیت آن درجامعه اطلاع دارند،می افزاید: صنعت گیم برای تداوم توفیق ها و ثمردهی برنامه ها نیازمند توجه و حمایت جدی است.
***
توزیع بازی ایرانی ، نیاز بازار داخلی است
مدیرعامل شرکت پردیس رایانه مهر با یاد آوری اینکه بازار داخلی نیاز مند توزیع مناسب بازی های رایانه ای ایرانی _اسلامی است،می گوید: حمایت از تولید کنندگان زمینه حضور محصولات داخلی را در بازارفراهم می کند.
«مسعود غفوری» نبود قانون کپی رایت در کشور را از مشکلات تولید کنندگان می داند و می افزاید:محصولات خارجی با قیمت ارزان در دست مخاطبان قرار دارد.
وی همچنین تصویب قانون در جهت حمایت از تولید کنندگان و برطرف شدن مساله بیمه بازی سازان را ضروری می داند و و توضیح می دهد: برای تداوم توفیق حاصل شده در حوزه بازی های رایانه ای و امکان عرضه تولیدات داخلی در بازارهای بین المللی باید حمایت از ظرفیت های گیم در دستور کار مسوولان قرار گیرد.
غفوری به ضرورت ایجاد بازار مناسب برای ارایه بازی های رایانه ای اشاره می کند و می گوید: تربیت و حفظ نیروی متخصص در عرصه گیم با ایجاد چرخه اقتصادی مناسب و تجاری سازی این بخش امکان پذیر است.
وی می افزاید: تولید کنندگان ایرانی گیم برای خلق اثر مناسب نیازمند حمایت نهادهای مسوول و آماده سازی امکانات برای تولید و عرضه هستند.
تولید کننده بازی رایانه ای اختصاص منابع و اعتبار کافی برای ایجاد بالندگی در عرصه بازی های رایانه ای را ضروری می داند و می گوید: با بودجه اندکی که در اختبار بنیاد ملی بازی های رایانه ای قرار می گیرد امکان حمایت و پاسخگویی به نیاز بازی سازان و تولید آثار مناسب به هیچ عنوان نیست.
***
شناخت نیاز بازار مصرف
مدیر عامل شرکت آروین تک با یاد آوری اینکه گیم داخلی نیازمند حمایت جدی است ،می گوید : توزیع بازی رایانه ای در بازار داخلی و خارجی در گرو شناخت نیاز مخاطبان است .
” حسین احمدی ” به ورود بخش خصوصی درتولید و عرضه گیم به بازار اشاره می کند و می افزاید: اعتماد سازی در بین سرمایه گذاران در زمینه بازگشت سود و سرمایه می تواند عامل مهم در جذب این بخش در بازار گیم باشد.
وی می گوید: برای ایجاد اعتماد سازی در بخش خصوصی برای سرمایه گذاری باید پرسود بودن گیم در سراسر جهان را با اطلاع رسانی تبیین کرد و در قدم دوم درصد کاهش شکست پذیری طراح های بازی های رایانه ای باشند.
تولید کننده بازی رایانه ای شتاب در شهر ، به نقش نهاد های دولتی و فرهنگی در حمایت از تولیدات داخلی اشاره می کند و می گوید: متولیان گیم باید تسهیلاتی را برای شرکت های تولید کننده بازی رایانه ای فراهم آورند تا بتواند تعداد تولیدات را از نظر کمی و کیفی ارتقا دهند.
احمدی مشکلات تولید بازی داخلی را نبود تجربه کافی در عرصه گیم می داند و توضیح می دهد: شرکت های داخلی تجربه کمی از گیم دارند و همین کم تجربگی سبب بروز مشکلات فراوانی در این عرصه شده است که برای رفع آن نیاز مند کسب تجربه هستندچراکه تعدد تولید سبب کسب تجربه بیشتر برای تولید بهتر می شودو در نتیجه بازار مناسب را می توان برای توزیع بازی فراهم کرد .

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

توزیع و تبلیغ نامناسب عارضه گیم ایرانی - گیمفا
توزیع و تبلیغ نامناسب عارضه گیم ایرانی - گیمفا
توزیع و تبلیغ نامناسب عارضه گیم ایرانی - گیمفا
توزیع و تبلیغ نامناسب عارضه گیم ایرانی - گیمفا
توزیع و تبلیغ نامناسب عارضه گیم ایرانی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

توزیع و تبلیغ نامناسب عارضه گیم ایرانی - گیمفا