مصاحبه گیمفا با Nicholas Tannahill از عوامل شرکت Firefly سازنده سری Stronghold | گیمفا
مصاحبه گیمفا با Nicholas Tannahill از عوامل شرکت Firefly سازنده سری Stronghold | گیمفا
مصاحبه گیمفا با Nicholas Tannahill از عوامل شرکت Firefly سازنده سری Stronghold | گیمفا
مصاحبه گیمفا با Nicholas Tannahill از عوامل شرکت Firefly سازنده سری Stronghold | گیمفا

مصاحبه گیمفا با Nicholas Tannahill از عوامل شرکت Firefly سازنده سری Stronghold

امید آریایی
۱۲:۰۰ ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
مصاحبه گیمفا با Nicholas Tannahill از عوامل شرکت Firefly سازنده سری Stronghold | گیمفا

بی شک تمامی استراتژیک بازان با عنوان جنگ های صلیبی آشنا هستند. عنوانی که با ارائه گیم پلی جذاب، توانست در بین بازی های هم سبک خود مقام و منزلتی دست پیدا کند. گیمفا در حرکتی دیگر، به سراغ آقای Tannahill، مدیر بازاریابی و مسئول پاسخگویی به رسانه ها در استودیو Firefly رفته و یک مصاحبه انجام داده که سوال ها بر ۵ محور Stronghold Kingdoms ،Stronghold Crusader 2 ،Stronghold 3 ،Firefly Studios و بازیسازی در ایران مطرح شده است.

nick tannahill firefly

stronghold kingdoms cover1

Stronghold Kingdoms

تا چه اندازه می‌خواهید جهان Stronghold Kingdoms را توسعه دهید ؟
ما قصد داریم دنیای Stronghold Kingdoms را تا جایی که امکان دارد گسترش دهیم، قسمت هایی از بازی وجود دارد که کد نویسی اش بسیار مشکل است اما ما به اندازه کافی روی بازی کار کردیم که بتوانیم راه حل پیدا کنیم. به خاطر طبیعت این بازی به عنوان یک بازی رایگان (free-to-play MMO)، افراد تیم، این فرمانروایی را مثل داشتن یک زندگی طولانی می‌بینند، خیلی طولانی تر از هر بازیی که ما در گذشته منتشر کردیم. امروزه هنوز خیلی از مردم دارند به Stronghold Kingdoms پی می‌برند و این افراد وارد دنیای جدید Stronghold می‌شوند. این به این معنی است که ما آزادیم چیزهای جدیدی رو درون بازی آزمایش و تجربه کنیم مثل دنیای بازی در اروپا.
چیزی که ما درباره اش مطمئن هستیم این است که ما به دریافت مستقیم نظرات مردم ادامه می‌دهیم. ما دائما نظرات خوب و سازنده مردم را از صفحات فروم و Facebook و Twitter دریافت می‌کنیم و مطمئن می‌شویم که بهترین نظرها رو استفاده می‌کنیم و این کار رو در برنامه ماهانه خودمان قرار داده ایم.

آیا در آینده علاوه بر اروپا، آسیا را هم به این بازی اضافه می‌کنید ؟
راستش رو بخواهید ما دوست داریم که خیلی از سرزمین ها و زبان های موجود رو در Stronghold Kingdoms ببینیم، اما تمام این ها بستگی به پتانسیل شرکت ما دارد. احتمالا شما می‌دانید که شرکت ما هنوز خیلی کوچک است، حدود ۳۰ تا کارمند داریم که بعضی از آنها به صورت نیمه وقت برای شرکت کار می‌کنند، اگرچه ما خیلی دوست داریم که ظرفیت کاری خود را بالا ببریم اما فعلا مجبوریم به چیزی که داریم قناعت کنیم و از آنجایی که ما در حال حاضر داریم روی دو بازی مجزا کار می‌کنیم فعلا شما مجبورید اروپا را در بازی تجربه کنید.

به نظر شما Stronghold Kingdoms چه چیز های متفاوتی با بازی های مجانی آنلاین هم سطح خود دارد ؟
به نظر شخصی من بیشترین چیزی که Kingdoms رو زمانی که با بقیه بازی های رایگان (free-to-play) و MMORTS مقایسه می‌شود، منحصر به فرد می‌کند، مستحکم بودن دنیای آنلاین بازی است و همچنین شاخه های آنکه جزء شرایط گیم پلی بازی محسوب می‌شود.
وقتی که شما بازی رو شروع می‌کنید ویژگی در بازی وجود دارد به نام زمان صلح (peace time) که در این دوره بقیه بازی کننده ها نمی‌توانند به شما حمله کنند، این رو هم باز تاکید می‌کنم که این بازی کاملا رایگان است. این رو باید بدانید که برای نجات پیدا کردن در بازی شما باید روی سیاست هایتان سرمایه گزاری کنید و در دنیای بازی برای خودتان متحدین راستین جمع کنید.
زمانی که ما  Kingdoms رو ساختیم ما یک چهارچوب سیاست گزاری خشن در قالب حزب ها و خانه ها قرار دادیم و همچنین قابلیت دفاع از منطقه هم قرار دادیم مثل دفاع از خانه مارشال ها، افسر ها و حتی پادشاه. از آن موقع بازی کننده ها سیاست های خودشان را در بازی به وجود آوردند و به طور خیلی جدی به سیاست هایشان پایبندند. ارتباطات هم در داخل بازی وجود دارد و هم در خارج بازی، زمانی که گیمر بازی نمی‌کند. هر حزب یا خانه می‌تواند یک سلسله مراتب سر سختی داشته باشه تا از امنیت تمام اعضای حزب یا خانه و تمامی موفقیتهایشان مطمئن شود . ما تمام تلاشمان را کردیم تا Kingdoms یک بازی منحصر به فرد شود اما بیشترین چیزی که بازی کننده ها برایش ارزش قائلند ارتباطات و پیروزیهایی است که به دست می‌آورند.

 

stronghold crusader 2 featured

Stronghold Crusader 2

چه شد که شوالیه های ساسانی (Sassanid Knight) رو در بازی Stronghold Crusader 2 آوردید ؟
راستش ما خیلی برای معرفی کاراکترهای جدید در سری Crusader مراقب هستیم، چون خیلی از مردم که بازی اصلی رو بازی کرده اند می‌گویند که به یک به روزرسانی ساده با بهبود در گرافیک بازی راضی هستند، وقتی مردم چنین حرف هایی می‌زنند باعث می‌شود که ما با احتیاط عمل کنیم. هر چیز جدیدی که می‌خواهیم به بازی اضافه کنیم باید با سری Crusader همخوانی داشته باشد و نباید با ماهیت بازی اصلی در بیوفتد و باید در نسخه نهایی بازی وجود داشته باشد.
شوالیه های ساسانی (Sassanid Knight) یک نمونه از واحد جنگی هست که ما برای گسترش بازی Crusader به بازی اضافه کردیم. بازی Crusader اصلی نیروی شوالیه های سوار کار رو دارا بود برای همین ما خواستیم تا در سمت گروه عربها هم یک نوع شوالیه معرفی کنیم که کمی متفاوت باشد.
این نوع شوالیه بخاطر داشتن توانایی شارژ شونده (charge ability) زمانی که سریعا مختصات دشمن را بهش بدهید بسیار مفید خواهد بود و دارای قدرت حمله بالا و سرعت زیادی می‌باشد. برای ما شوالیه ساسانی بهترین فرصت بود تا یک واحد نیرومند به نیروهایی موجود از Crusader 1 به نسخه جدید بازی اضافه کنیم تا بازی محدود به واحدهایی مثل قاتل (Assassin) و سوارکار کماندار (Horse Archer) نباشد.

چه چیز های متفاوتی Stronghold Crusader 2 نسبت به بقیه سری هایStronghold دارد ؟
Crusader 2 بازیی خواهد بود که ما مفهوم واقعی جنگ مدرن در Stronghold را برای بازی کننده به نمایش می‌گذاریم. بازی گرافیک بسیار عالی داره و ساختمانها و واحدهای جنگی دارای تنوع بسیار بالایی می‌باشد و آهنگهای بازی به مراتب زیباتر خواهد بود. ما می‌خواهیم این بازی جای Crusader 1 را برای گیمر های حرفه ای Stronghold بگیرد، بازیی که مردم هنوز هم امروزه بازی می‌کنند. ما سال قبل نسخه HD بازی Stronghold کلاسیک رو روی Steam عرضه کردیم و این خیلی برای ما جالبه که مردم هنوز هم دوست دارند این بازی رو انجام دهند اگرچه ما می‌خواهیم که مردم چیز جدیدی رو تجربه کنند.

 

آیا برد در جنگ های بازی Stronghold Crusader 2 به تکنیک جنگی است یا بیشتر بودن نیرو ها ؟
در جواب باید بگویم هر دو. سری Stronghold همیشه درباره ی گردآوری ارتش های بزرگ بوده ، اگر شما در YouTube کلمه “۱۰۰۰ knights vs 8000 crossbowmen” یا “crusader 10000 troops battle”رو جستجو کنید متوجه منظور من خواهید شد، باید بگویم وقتی بحث درباره تعداد نیروها باشد سیستم ما به خوبی عمل می‌کند، برای مثال Pikemen (نیزه دار) در برابر Dervish (درویش) بهتر عمل می‌کنند در حالی که Dervish (درویش) به راحتی می‌تواند Slave (برده) رو نابود کند. همچنین شما باید به این موضوع فکر کنید که از چه واحدی یا نیرویی استفاده می‌کنید به جای اینکه به تعدادشان توجه کنید تا در قلعه شما جای شوند. مثلا شما می‌توانید هر چقدر می‌خواهید Dervish (درویش) تولید کنید اما اگر آنها رو به سمت گروهی از Pikemen (نیزه دار) که نیزه هایشان را در حالت تدافعی به سمت جلو گرفته اند بفرستید آن وقت می‌بینید که تمام نیروهایتان قتل عام می‌شوند و شما شکست می‌خورید.

چه برنامه هایی برای بخش آنلاین بازی Stronghold Crusader 2 دارید ؟
ما در نظر داریم که مدهای Deathmatch ،Team Deathmatch ،King of the Hill و Capture the Flag رو هنگام انتشار در بازی قرار دهیم، که در هر نقشه ۸ نفر می‌توانند بازی کنند. شما می‌توانید اگر دوست دارید مد skirmish (جنگ) را در حالت آنلاین بازی کنید، همچنین این امکان وجود دارد که تیم های با هوش مصنوعی را با تیم هایی با بازی کننده واقعی ترکیب کنید. یکی از جالبترین مدهای آنلاین مد CO-OP (همکاری دو نفره) می‌باشد که اجازه می‌دهد دو بازی کننده یک قلعه رو کنترل کنند و از نیروها و منابع یکسان استفاده کنند. برای مثال اگه من و شما با هم مد CO-OP (همکاری دو نفره) را بازی کنیم و اگر من نیروها رو برای حمله به سمت قلعه دشمن بفرستم در حالی که دشمن دارد از جای دیگه به قلعه ما حمله می‌کند شما می‌توانی فرمان من رو متوقف کنید و از نابودی قلعه مون محافظت کنید، که باعث ایجاد تاکتیک های جنگی جالبی می‌شود. به طور مشابه شما می‌توانید به دشمن حمله کنید در حالی که من از قلعه دفاع می‌کنم.

 

stronghold3

Stronghold 3

به نظر شما چرا بسیاری انتقاد های شدیدی نسبت به Stronghold 3 شد؟
این وظیفه ماست که بازی رو هنگام انتشار مرور کنیم، اما قضیه Stronghold 3 بیشتر از این حرفهاست. به عنوان یه تیم کوچک ما می‌خواستیم انتشار بازی را به تاخیر بندازیم تا بتوانیم روی بازی و تنظیماتش بیشتر کار کنیم. اما متاسفانه تصمیم این موضوع و انتخاب این روش بر عهده ما نبود. در حالی که اسم و حقوق بازی Stronghold و فروش بازی برای ماست ولی بازی Stronghold 3 برای ما نبود، به همین دلیل تصمیمات مربوط به Stronghold 3 از کنترل ما خارج بود. ما قرار داد داشتیم که بازی رو برای یک شرکت دیگر بسازیم و تصمیمات Stronghold 3 بر عهده آن ها بود. اما خوشبختانه این مورد برای بازی Crusader 2 تکرار نمی‌شود چون ما خودمان قرار است بازی را روی Steam و سایت های دیگر منتشر کنیم.

 

آیا خود شما هم قبول دارید Stronghold 3 کمی از طرفدارهای سری Stronghold را کم کرد ؟
یک خوش شانسی که ما داریم وجود شبکه های اجتماعی برای گیمر ها است. به عنوان یک شرکت ما تمام نظرها و واکنشهای طرفداران رو قبل و بعد از انتشار بازی دنبال می‌کنیم، و می‌توانید ببینید بعضی از این پیشنهادات رو روی آپدیتهای بازی اعمال کردیم. وقتی ما چیز جدیدی رو در بازی قرار می‌دهیم طرفداران خیلی به کاری که می‌کنیم علاقه نشان می‌دهند.
تا زمانی که ما به حرف طرفدارانمان گوش می‌دهیم آن ها ما را ترک نمی‌کنند. ما می‌دانیم که مردم به خاطر مشکلات Stronghold 3 در زمان انتشار ناراحتند اما همچنان با ما همراه هستند برای همین ما داریم از زمانمان برای بازی Crusader 2 درست استفاده می‌کنیم تا یک بازی خوب عرضه کنیم.

 

fireflystudios logo

Firefly Studios

چرا firefly به بازی های استراتژی علاقه داره ؟ و آیا قصد دارید در آینده پروژه گیم غیر از بازی استراتژی کار کنید ؟
سبک استراتژی در حقیقت میراث ماست. آقای سایمون (Simon) و آقای اریک (Eric) این شرکت رو در سال ۱۹۹۹ تاسیس کردند، هر دوی آن ها روی بازی Caesar و Lords of the Realm کار کردند و همین موضوع باعث شد که آن ها روی این سبک از صنعت بازی کارشان را شروع کردند. بعدا با هدف ترکیب کردن دو سبک استراتژی همزمان و سبک شهرسازی در یک بازی شرکت Firefly رو تاسیس کردند، که حاصل این ترکیب سبک بازی Stronghold بود. با پیش بینی ما از آینده مان همچنان به ژانر استراتژی ادامه می‌دهیم چون در آن عالی هستیم و طرفدارانمان این سبک رو بیشتر می‌پسندند. اکثر کارمندان ما سبک استراتژی یا هم سبک استراتژی بازی می‌کنند، و دلیل مهمی که ما استراتژی می‌سازیم به خاطر علاقه زیاد مان به این سبک است.

شرکت firefly از چند نفر تشکیل شده است و روی پروژه Stronghold Crusader 2 چند نفر کار می‌کنند ؟
حدود ۳۰ نفر در firefly کار می‌کنند، بعضی ها تمام وقت و بعضی نیمه وقت. کار کردن روی سبک MMO مثل Stronghold Kingdoms ایجاب می‌کند که یک سوم از کارمندان رو به عنوان نیروهای پشتیبانی استفاده کنیم، بدون این افراد ما نمی‌توانستیم ساخت بازی رو ادامه دهیم.
برای بخش اعظم بازی Crusader 2 فقط دو طراح (Artist) و دو برنامه نویس به صورت تمام وقت روی بازی کار می‌کردند. اما اخیرا ما این تعداد رو بالا بردیم تا بازی Crusader 2 رو تا زمان انتشار آماده کنیم، اما این وضعیت برای بخش بزرگی از پروژه بود.
به نظر شما firefly تا کی ساخت سری Stronghold رو ادامه می‌دهد ؟
تا زمانی که مردم دوست داشته باشند سری Stronghold را بازی کنند. و باید بگویم که از دید ما تا زمانی که ترکیب کردن فرمول Stronghold برایمان جالب بماند ادامه می‌دهیم. حالا می‌تواند این حس مثل ساخت بازی Stronghold Kingdoms باشد یا یک چیز کاملا جدید که ما همیشه دوست داشتیم با راه های متفاوت بازی Stronghold رو گسترش دهیم.

baziirani

بازیسازی در ایران

آیا در رابطه با بازی های ایرانی مثل ارتش های فرازمینی، شبگرد یا سیاوش چیزی شنیده اید ؟
ما در حقیقت درباره ی بازار بازی های ایران هم در مجلات تجاری و هم در مطبوعات مطالب زیادی خواندیم . به نظر می‌آید این صنعت در ایران در حال رشد است اما درباره ی بازی هایی که نام بردید هنوز چیزی نشنیده ایم، شاید وقتش رسیده که بازیسازان ایرانی بازیهایشان را به جهان عرضه کنند.
چه نصیحتی برای بازیسازانی که در ایران تازه بازی سازی رو شروع کردند دارید ؟
فکر نکنم نصیحت ما به بازیسازان ایرانی فرقی با نصیحت دادن به بازیسازان خارج از ایران داشته باشد. سخت تلاش کنید و از انتشار کردن بازی هایتان نترسید و به گشتن تو مطبوعات ادامه دهید تا افرادی را پیدا کنید که عاشق کار شما شده اند. اگر این سه کاری که گفتم را انجام دهید می‌توانید بازی های فوق العاده بسازید، خیلی چیزها یاد بگیرید و کاری کنید تا دنیا شما را بشناسد. ما احساس می‌کنیم این روشها جزء مهمترین عوامل موفقیت در صنعت بازیسازی می‌باشد.

به عنوان حرف پایانی اگر سخنی یا پیامی برای خوانندگان دارید، لطفا بیان کنید.

شما می‌توانید در تابستان منتظر بازی Stronghold Crusader 2 باشید. ما داریم به سختی کار می‌کنیم تا مطمئن شویم بازی تا تاریخ مقرر آماده می‌شود و همچنین سرگرم کننده باشد، برای ما خیلی ارزشمند است اگر مردم خبر انتشار بازی Crusader 2 رو بخش کنند و بگذارند تمام طرفداران Crusader 1 بدانند که نسخه جدید بازی خواهد آمد.

جای دارد از آقایان میلاد نژاد و حسین آقاپور،  برای کمکی که در ترجمه متون کردند، نهایت سپاس و قدردانی را داشته باشم.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مصاحبه گیمفا با Nicholas Tannahill از عوامل شرکت Firefly سازنده سری Stronghold | گیمفا
مصاحبه گیمفا با Nicholas Tannahill از عوامل شرکت Firefly سازنده سری Stronghold | گیمفا
مصاحبه گیمفا با Nicholas Tannahill از عوامل شرکت Firefly سازنده سری Stronghold | گیمفا
مصاحبه گیمفا با Nicholas Tannahill از عوامل شرکت Firefly سازنده سری Stronghold | گیمفا
مصاحبه گیمفا با Nicholas Tannahill از عوامل شرکت Firefly سازنده سری Stronghold | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

مصاحبه گیمفا با Nicholas Tannahill از عوامل شرکت Firefly سازنده سری Stronghold | گیمفا
مصاحبه گیمفا با Nicholas Tannahill از عوامل شرکت Firefly سازنده سری Stronghold | گیمفا