زخم های کهنه یک مار| اولین نگاه به Metal Gear Solid V: The Phantom Pain  | گیمفا
زخم های کهنه یک مار| اولین نگاه به Metal Gear Solid V: The Phantom Pain  | گیمفا
زخم های کهنه یک مار| اولین نگاه به Metal Gear Solid V: The Phantom Pain  | گیمفا
زخم های کهنه یک مار| اولین نگاه به Metal Gear Solid V: The Phantom Pain  | گیمفا

زخم های کهنه یک مار | اولین نگاه به Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

محمد حسین جعفریان
۱۰:۰۳ ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
زخم های کهنه یک مار| اولین نگاه به Metal Gear Solid V: The Phantom Pain  | گیمفا

اسنیک دیگر پیر شده است یا نه بگذارید بهتر بگویم او دنیا دیده وعاقل تر شده است. تمام زندگی اش را برای نجات بشریت از جنگ  فدا کرد و همواره جنگید. آری یک مار هرگز نمی تواند در لانه اش بماند. او باید دشمنان را نیش بزند. هر چند کسی نمی داند که او دیگر زهری ندارد… اسنیک بازگشته است…هیچ کدام از ما فراموش نمی کنیم که در E3 2013 نمایشی عجیب از یک عنوان نسل بعدی به نام The Phantom Pain به روی پرده ها رفت. همه نفس هایشان را در سینه حبس کرده بودند. هیچ کس چنین گرافیک بالایی را درک نمی کرد. اما بسیاری متوجه یک نکته خاص شدند. بسیاری از سایت ها این ادعا را مطرح کردند. چه بحث ها که نشد. چه پرونده های ویژه ای که بر روی سایت های متفاوت نرفت تا بالاخره هیدئو کوجیما ضربه فنی اش را وارد کرد و گفت: آری این Metal Gear Solid V: The Phantom Pain است. خبری که بسیاری را دل شاد کرد.

rm7dp1

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

نام بازی: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

سازنده: Kojima Productions

سبک: اکشن- ادونچر _ مخفی کاری – سوم شخص – Open World

تاریخ انتشار: نا مشخص

پلتفرم های مقصد: PS3 – Ps4 – Xbox One – Xbox 360 – PC

داستان اصلی Metal Gear Solid V

همه ما به خوبی می دانیم که بازی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes پیش در آمدی بر داستان عنوان Metal Gear Solid V: The Phantom Pain می باشد. در حقیقت همه چیز این بازی از داستانش تا بزرگی دنیایش یک صدم نسخه  The Phantom Pain می باشد. اما در کنار همه این کوچک بودن باز هم هیدئو کوجیما به شما وعده یک داستان فوق العاده را داده و گفته است که اگر این عنوان را تجربه نکنید به هیچ وجه توانایی تجربه The Phantom Pain را نخواهید داشت. اما سوالی که ذهن بسیاری از شما را درگیر کرده این است که در حقیقت داستان این شماره به صورت دقیق چیست؟

از روی تریلر های بازی آن گونه که ما مشاهده کردیم اسنیک به همراه یار جدید خود آسلات( Ocelot) در افغانستان دیده می شود. البته قبل از آن ما دیدیم که او اسنیک را زمانی که از کما به هوش آمد همراهی کرد و نجات داد. دقت کنید که هر دوی آن ها در بیمارستان بودند. آن ها در حقیقت از دشمن اصلیشان یعنی گروه XOF می گریزند و گویا هدف اصلی آن ها در این شماره از بازی مبارزه با این گروه است.(XOF بر عکس شده ی FOX است). از صحبت هایی که میان این ۲ شکل می گیرد مشخص می شود که اسنیک به همراه آسلات می خواهد دوست قدیمی اش یعنی میلر را نجات دهد.(کازوهیرا میلر).

اسنیک و آسلات در طوفان شن افغانستان

اسنیک و آسلات در طوفان شن افغانستان

آسلات به اسنیک می گوید که تنها امید برای پیدا کردن میلر افغانستان است. در این جا آسلات به او می گوید که تو برای انجام هرکاری حواست را جمع کنی. باید قدم هایت را دقیق برداری. این جا سرزمین بزرگی است. این جا پر از نا امنی است. منظور آسلات را به خوبی می توان فهمید. او با حرف هایش یک جمله را فریاد می زند: اسنیک همان مار قدیمی باش! او به اسنیک می گوید که تو برای همه چه انسان بزرگی محسوب می شوی و به او می گوید باز هم برخیز. اسنیک در تمام این مدت سکوت می کند. سکوتی معنا دار…

کدام Ground Zeros است؟ کدام Phantom Pain؟

پلان آغازی the phantom pain

پلان آغازی The Phantom Pain

برای بسیاری هم اکنون یک سوال پیش آمده است. و سوال آن ها این است که از کجا داستان Phantom Pain آغاز می شود؟ باید در جواب گفت که برای این سوال هنوز یک جواب قطعی نمی توان داشت اما بر اساس تریلر های منتشر شده احتمالا از جایی که آسلات و اسنیک در بیمارستان به هوش می آیند داستان آغاز می شود. بگذارید بیشتر توضیح بدهم. اگر به خاطر داشته باشید در دموی قبلی، کاز( میلر) در حالی نشان داده می شود که به شدت زخمی شده و اسنیک او را به سمت هلیکوپتر برای فرار از منطقه(منطقه ای که بسار به یک نفت کش شباهت داشته و در آتش می سوزد) همراهی می کند. به احتمال بسیار زیاد، پس از فرار از منطقه و در طول عملیات اسنیک و کاز زخمی شده اند و این موجب ورود آن ها به بیمارستان شده است؛ یعنی سکانس ابتدایی دموی قبلی که اسنیک را در حال مرگ و کاز را زخمی روی تخت بیمارستان نشان می دهد، پس از وقایع مبارزه در منطقه نفت کش مانند بوده است.

یعنی تمام وقایعی که قبل از زخمی شدن اسنیک و در آن شب بارانی رخ داده اند مربوط به نسخه GZ می باشند. اگر یادتان باشد استاد کوجیما به طور رسمی اعلام کرد که گیم پلی عنوان Ground Zeros بسیار کوتاه و در حد ۲ یا ۳ ساعت خواهد بود. پس اگر بخواهیم این حرف ها را جدی بگیریم یک نکته مشخص می شود و آن این است که دقیقا شروع Phantom Pain همان لحظه ایست که این ۲ نفر در بیمارستان بلند می شوند و به آن ها حمله می شود. نکته دیگری که این ادعا را تایید می کند این است که کوجیما اظهار داشت پایان عنوان Ground Zeros بسیار احساسی و خاص خواهد بود که اگر بخواهیم به گفته توجه کنیم یک نکته مشخص می شود: چه پایانی دردناک تر از این که اسنیک و آسلات در آن انفجار نابود شوند و بسیاری فکر کنند که آن ها مرده اند و بعد از ۹ سال در کما بودن اسنیک به هوش بیاید و این جا آغاز phantom pain باشد. موضوع از آن جایی زیبا تر و دقیق تر می شود که می بینیم اسنیک در زمانی که به هوش آمد نیز مورد حمله قرار گرفت. و این یعنی دشمنان بی خیال او نمی شوند! اگر هر کس دیگری سازنده این عنوان بود قطعا تعجب می کردم اما فقط از هیدئو کوجیما چنین پیچش های عجیب داستانی ای بر می آید!

روایت داستانی بسیار زیبا…

پس اگر ازین همه شاخ و برگ و پیچیدگی بگذریم و بخواهیم در چند خط داستان این ۲ نسخه را از یکدیگر متمایز کنیم باید این گونه بگوییم:

مفهوم حقیقی یک دنیای بزرگ

مفهوم حقیقی یک دنیای بزرگ

داستان نسخه اول یعنی Ground Zeros زمانی را نشان می دهد که یک شرکت به نام MSF توانسته به صلاح هسته ای دست پیدا کند و این موضوع باعث می شود که تمام دنیا از جنگی بزرگ هراس پیدا کنند. جنگی که اگر اتفاق بیافتد بسیاری از انسان های زمین کشته می شوند. همه امیدشان را به پایگاه مادر یا همان Mother Base بسته اند. اسنیک بار دیگر باید از جنگ جلوگیری کند. اما متوجه می شود که دوستش یعنی پاز میلر در افغانستان زندانی شده است. او به همراه یار و همراه جدید خود یعنی آسلات برای نجات  او و یار دیگرش Chico (که سعی کرده بود میلر را نجات دهد اما خودش زندانی شد) می رود. نمی دانیم چه اتفاقی می افتد اما هر چه می شود قطعا ۹ سال به کما رفتن اسنیک را در پی خواهد داشت و از آن جایی که داستان این نسخه در سال ۱۹۷۵ اتفاق می افتد می توان حدس زد که داستان  عنوان phantom pain در حدود سال ۱۹۸۴ شکل خواهد گرفت. یعنی در حقیقت در Metal Gear Solid V : The Phantom Pain حدود ۹ سال از وقایع Ground Zeroes گذشته است و Snake در این ۹ سال در کما به سر می برده است. حال او به هوش آمده و سعی دارد انتقام خود را از کسانی که او را به این وضع درآوردند بگیرد.

اسنیک از جنگ متنفر است

اسنیک از جنگ متنفر است…

اوج قدرت FOX Engine

در رابطه با گرافیک این بازی سکوت زیبا ترین سخن است. کوجیما اوج قدرت موتور فوق العاده اش را به کار گرفته است تا به ما نشان دهد که این بازی در گرافیک دست کمی از بزرگترین بازی های نسل بعد ندارد. زمانی که وی گیم پلی این عنوان را بر روی کنسول های نسل بعد به همه نشان داد و اعلام کرد که این ها همه از داخل انجین هستند و گیم پلی بازی را تشکیل می دهند بسیاری در بهت فرو رفته بودند. دلیل این گرافیک فوق العاده اول از همه موتور عظیم بازی سازی کوجیما یعنی FOX Engine است و دوم استفاده از تکنولوژی موشن کپچر برای کوچکترین حرکت است.

کوجیما در رابطه با گرافیک این عنوان گفته است که قطعا این بازی دارای یکی از بالاترین گرافیک های نسل بعد خواهد بود. از جلوه های گرافیکی دیده شده در تریلر ها باید به سیستم زیبای آب و هوا و البته گذشت زمان اشاره کرد. چرا که همواره شما در بازی با اتفاقات عجیبی مواجه می شوید! ناگهان توفان شن می آید و همه جا تیره و تار می شود و … اوج گرافیک در این بازی را زمانی می توان درک کرد که در هر لحظه بر اساس زمان روز مکان و اندازه سایه ها متفاوت است. تا این حد توجه به جزئیات نکته ای واقعا باور نکردنی است!

بهترین عنوان مخفی کاری

همه ما می دانیم که بزرگترین یا حداقل یکی از بزرگترین بازی های دنیا در سبک مخفی کاری عنوان Metal Gear Solid است. بسیاری در رابطه با این که آیا بازی این بار به سمت اکشن رفته پرسیده اند که استاد کوجیما در این رابطه ایشان اظهار داشته اند که این عنوان تجربه متفاوتی نسبت به سایر نسخه های منتشر شده را به مخاطب القا خواهد کرد. وی اعلام کرده است که سیستم جدیدی در MGS V پیاده سازی شده که “No Kill, No Alert” نام داشته و همانطور که از نام آن پیداست بازیباز باید طی چالشهایی که حکم ماموریتهای فرعی را دارند دستور داده شده را انجام دهند. البته این تجربه این سیستم جدید تنها با اتصال به اینترنت میسر بوده و در بخش Ranking قابل مشاهده است. نکته جالب قضیه این است که شما هرقدر چالشها را تکرار کنید باز هم با چیزی جدید مواجه خواهید شد. از این تغییرات میتوان به عوض شدن ناگهانی آب و هوا، محل چینش سربازان و … اشاره کرد.

[jwplayer mediaid=”113694″]

دانلود با کیفیت بالا

دانلود با کیفیت پایین

به بیانی دیگر اگر شما چالشی انتخاب میکنید مبنی بر کشتن یک فرد خاص یا دزدیدن یک کاست و یا یک مدرک با ارزش و نمیتوانید هدف مورد نظر را پیدا کرده و یا فرد اشتباهی را میکشید ناچار به تکرار مجدد می شوید و باید آن بخش را با چالشهایی جدید آغاز کنید و تمامی موانع سر راه شما متغیر خواهند بود. شما همچنین میتوانید نتایج و امتیازات خود را ارتقا دهید. حال این چالشها را با چاشنی Open World ترکیب کنید تا بوی مطبوع آن را حس کنید! یعنی همه چیز در گیم پلی این بازی دقیقا تنظیم شده است. شما بعد از شکست در یک مرحله نمی توانید دوباره آن مرحله را به شکلی که بار قبلی رفته اید طی کنید. تمام این ها به ما وعده یک گیم پلی فوق العاده را می دهد. هیدئو کوجیما در توضیح بیشتر در رابطه با گیم پلی این عنوان این گونه می گوید:

قصد من از انتشار فانتوم پین ساختن یک بازی بسیار بزرگ با آزادی عمل فراوان برای بازیبازان می باشد. هر بازیبازی می تواند با توجه به توانایی ها و علایق خود روش مورد نظر خود برای طی داستان بازی را در پیش بگیرد.

آیا شما دوست دارید مخفیانه دشمنان را بکشید و یا به کابوسی برای آنان تبدیل شوید؟ این واقعا بر عهده خود بازیباز است. این چیزی است که ما آن را آزادی عمل بی حد و حصر می نامیم. در بازی یک هدف دارید و باید به آن برسید، به هر طریق ممکن، مخفیکاری یا یورش به قلب دشمن. این بر عهده بازیباز بوده و به نحوه بازی کردن شما بستگی دارد.

ما یک غافلگیری بزرگ برای شما داریم. ما خودمان را تحت فشار قرار داده و توانایی هایمان را به چالش کشیده ایم تا کاری را که در فیلم ها غیر قابل انجام است در این بازی ممکن سازیم. این قبلاً وجود نداشته است.

 

بسیاری بر این باورند که نسخه Ground Zeros با تمام این تعاریف چیز خاصی نخواهد بود اما باید به آن ها گفت که کاملا در اشتباه هستند. خود هیدئو کوجیما در رابطه با این نسخه می گوید:

شما اینگونه تصور کنید که فانتوم پین یک عنوان بزرگ است و گراند زیرو مقدمه آن است. اکنون طرفداران قدیمی این فراچایز در فانتوم پین با دنیایی باز روبرو می شوند که و چون ساختار نسخ قبلی خطی بوده است، نمیتوانند با فانتوم پین ارتباط برقرار کنند. عادت دادن این بازیبازان با دنیای باز فانتوم پین چیزیست که بدون مقدمه ناممکن بوده و این دلیل ما برای تولید گراند زیرو است. پس گراند زیرو یک عنوان کوچک برای مقیاسی بسیار بزرگ است ! در فانتوم پین چرخه زندگی و شبانه روز گنجانده شده اما در گراند زیرو این امکان وجود نداشته و دائماً در شب به سر خواهید برد. این کمک ما برای طرفداران MGS برای عادت به شرایط دنیای باز بازی است.

یکی دیگر از بخش هایی که در عنوان phantom pain قرار است بدرخشد بخش آنلاین خواهد بود. هیدئو کوجیما در رابطه با بخش آنلاین در بازی Metal Gear Solid V می گوید:

ما در حال برنامه ریزی بر روی بخش چند نفره این عنوان هستیم. ساخت بخش چند نفره بر عهده استدیو LA ما می باشد و ما با آنان همکاری نزدیکی برای ساختن یک بخش چند نفره گسترده برای طرفداران خواهیم داشت.

روبه رو شدن دو دوست قدیمی

روبه رو شدن دو دوست قدیمی

 

تفاوت های phantom pain و Ground Zeros و ارتباط آن ها و  پاسخ به برخی از سوالات بازیکنان

هیدئو کوجیما در رابطه با phantom pain و در جواب به سوالاتی مبنی بر این که چگونه ۹ سال اسنیک در کما بود … این گونه پاسخ می دهد:

اسنیک  تنها یک بار به کما می رود و شما برای اینکه بتوانید دلیل ان را بیابید نیاز دارید که The Phantom Pain را به پایان برسانید. هدف من نشان دادن چهره های زشت جنگ است. هدفی که در تمام این سری دنبال می شد. چهره ی زشت جنگ به خوبی نشان داده می شود به همین دلیل است که بسیاری از کاراکتر های بازی دست و پای خود را از دست داده اند نظیر Snake که دیگر دست راست ندارد…

وی در رابطه با وجود تفاوت های گیم پلی ما بین این ۲ نسخه اظهار داشته است:

موجوداتی که در بازی وجود خواهند داشت بز و گوسفند و نظایر آن ها خواهند بود و بسیار واقع بینانه می باشند.

مرحله ی افغانستان که در E3 به نمایش در آمد به خوبی چشم انداز های جدید این نسخه را نشان می دهد. The Phantom Pain تنها یک محیط بسیار بزرگ نیست بلکه مجموعه ای از مناطق جهان می باشد که با هم یک جهان آزاد را تشکیل داده اند. در The Phantom Pain همه ی مناطق از سربازان پر نشده است در نتیجه بازیکنان برای عبور مراحل همانند مراحل Ground Zeroes که مملو از سرباز است، استرس نخواهند داشت. در پایان Ground Zeroes مرکز آزمایشات هسته ای زیر زمینی که در شمال افریقا وجود دارد نابود می شود و افراد به دنبال یک مکان مناسب دیگر برای پایگاه مادر می باشند. بر خلاف  Ground Zeroes شما می توانید سربازان جدیدی را برای گروه خود استخدام کنید. پایگاه اصلی اینبار بسیار تعامل پذیر تر است. شما می توانید در اطراف آن قدم بزنید و کار های مختلفی را انجام دهید. همچنین شما می توانید پایگه افراد دیگر را نیز به صورت انلاین مشاهده کنید. همانطور که پیش از این نیز گفته شد پیشرفت هایی که در Ground Zeroes کسب کردید به The Phantom Pain منتقل خواهد شد که اینکار سبب می شود بازیکنان در ابتدای بازی کار زیاد سختی نداشته باشند.

 

با تمام این حرف های می توان به جرئت گفت که این بازی در گیم پلی و داستان و گرافیک هیچ کمبودی نخواهد داشت. در رابطه با بخش موسیقی متن که واقعا هیچ اطلاعاتی وجود ندارد اما فقط یک نکته است که از صدا گذاری این بازی می دانیم و آن این است که  Troy Baker این بار در این بازی صدا گذاری شخصیتی را بر عهده خواهد داشت که البته به احتمال زیاد آن شخصیت آسلات خواهد بود. ( یک سری می گویند صدا گذار اسنیک خواهد بود و یک سری می گویند صدا گذار آسلات خواهد بود! بنده که به نتیجه خاصی نرسیدم!) اما اگر صدا گذار اسنیک هم باشد بدون شک بازیکنان هیچ کمبودی حس نخواهند کرد چرا که او یکی از بزرگترین صدا گذاران دنیای گیم است..

تروی بیکر و هیدئو کوجیما

تروی بیکر و هیدئو کوجیما

آخرین نکته ای که به آن اشاره می کنم دوربین این بازی است. بسیاری این سوال را داشتند که دوربین این بازی حالا که این بازی Open World شده است چگونه خواهد بود که هیدئو کوجیما درتوصیفش این گونه گفته است:

برای اولین بار برای استفاده از این دوربین از فیلم Rope شاهکار Alfred Hitchcock الهام گرفته است. این کار باعث می شود که دنیا را کامل ببینیم و حسی از یک جهان سازگار با خودمان و بازی به ما دست دهد. به نظر کوجیما ثابت بودن و تغییر نکردن دوربین بازی در Cut Scene ها، دیالوگ ها و طول بازی می تواند به این سازگاری کمک شایانی کند.

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

زخم های کهنه یک مار| اولین نگاه به Metal Gear Solid V: The Phantom Pain  | گیمفا
زخم های کهنه یک مار| اولین نگاه به Metal Gear Solid V: The Phantom Pain  | گیمفا
زخم های کهنه یک مار| اولین نگاه به Metal Gear Solid V: The Phantom Pain  | گیمفا
زخم های کهنه یک مار| اولین نگاه به Metal Gear Solid V: The Phantom Pain  | گیمفا
زخم های کهنه یک مار| اولین نگاه به Metal Gear Solid V: The Phantom Pain  | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

زخم های کهنه یک مار| اولین نگاه به Metal Gear Solid V: The Phantom Pain  | گیمفا