تغییر سرنوشت | نقد و بررسی Broken Age Act I - گیمفا
تغییر سرنوشت | نقد و بررسی Broken Age Act I - گیمفا
تغییر سرنوشت | نقد و بررسی Broken Age Act I - گیمفا
تغییر سرنوشت | نقد و بررسی Broken Age Act I - گیمفا

تغییر سرنوشت | نقد و بررسی Broken Age Act I

مسعود حیدری
۰۹:۰۱ ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
تغییر سرنوشت | نقد و بررسی Broken Age Act I - گیمفا

Broken Age نام جدیدترین عنوان استودیو Double Fine می باشد؛عنوانی که با  سبک کلیک – اشاره در سایت کیک استارتر معرفی شد تا در نهایت این استودیو با استعداد بتواند این عنوان را توسعه دهد البته انتظار می رفت که “سن شکسته” تولید خواهد شد چرا که در پشت این قضیه طراح حرفه ای حضور دارد و آن فرد، خالق افسانه ای یعنی تیم شفر است استودیو دابل فاین تصمیم گرفت این بازی را در کیک استارتر معرفی کند و مبلغ ۴۰۰,۰۰۰ را درخواست کند تا در نتیجه موفق به تولید این محصول شد. در این مقاله قسمت اول Broken Age نقد و بررسی خواهد شد.با ما همراه باشید.

نام broken age act i ناشر double fine توسعه دهنده double fine productions سبک point & click adventure پلتفرم android ios linux os x windows ouya

کاور بازی Broken Age Act I

 نام: Broken Age Act I
ناشر: Double Fine
توسعه دهنده: Double Fine Productions
سبک: Point & Click Adventure
پلتفرم: Android, iOS, Linux, OS X, Windows, Ouya

” سن شکسته ” داستان دو نوجوان  Vella وShay را روایت می کند که هر یک داستانی متفاوت اما موضوعی مشترک دارند هر یک از این دو نوجوان  به دنبال تغییر در زندگی خود هستند، در این دنیا Vella Tartine دختری نوجوان که قرار است توسط موجود غول پیکری به نام MOG Chothra قربانی شود اما از این ماجرا خودش را نجات می دهد و راهی سرزمین دیگری می شود تا سرنوشتش را تغییر دهد، در ماجرای دیگر پسری نوجوان به نام Shay Volta  در یک سفینه فضایی توسط هوش مصنویی مهربانی که خودشان را والدین Shay  می داند نگه داری می شود اما او هر روزش مثل دیروزش تکرار می شود، کاری خسته کننده که دیگر نمیتواند با آن کنار بیاید تصمیم می گیرد تا از ماموریت های تکراری و بچه گانه خود دست بکشد و برای یک بار هم که شده یک ماموریت جدی را تجربه کند و زندگی خودش را تغییر بدهد.

broken age

آیا میدانستید: عنوان Broken Age با نام Double Fine Adventure شناخته شده بود؟

 

به احتمال زیاد شما بازی ای در سبک کلیک – اشاره انجام داده اید که میتوان بهMonkey Island  اشاره کرد، “سن شکسته” نیز با همین سبک توسعه یافته است، دیالوگ های این بازی که بیشترین بخش گیم پلی را تشکیل می دهد یکی از اساسی ترین بخش های بازی است و این نکته را بگوییم که اگر با زبان انگلیسی آشنایی زیادی ندارید بعید می دانم از این بازی خوشتان بیاید، با گشت و گذار درمحیط های مختلف ممکن است ابزار و وسایل مختلفی را پیدا کنید که بعدا به دردتان می خورد. نواری در پایین صفحه وجود دارد که نشان دهنده ی آیتم هایی است که پیدا کرده اید، جالبی حل معما ها با این ابزار و وسایل این است که در صورت امکان می شود آنها را با هم ترکیب کرد و به یک آیتم جدید تبدیلش کرد. همانطور که می دانید “سن شکسته” در مورد ” Shay” و ” Vella” است و اگر در حال بازی کردن در دنیای ” Shay” باشید می توانید سریع به دنیای ” Vella” وارد بشوید و به ادامه ماجراجویی خود بپردازید. مینی گیم هایی نیز در نظر گرفته شده است برای مثال نجات دادن چند موجود اسیر شده از چنگال دشمناش ویروسی یکی از مینی گیم های جالب و ساده در گیم پلی است.از جمله نکته جالبی که در عنوان های قبلی “تیم شفر” نیز وجود داشت صحبت کردن شخصیت درباره وسایل اطراف خودش است.

نقشه خون بازی

آیا میدانستید : استودیو دابل فاین مبلغی معادل ۴۰۰,۰۰۰ دلار از کیک استارتر در خواست کرد ؟

تیم شفر یا “تیموتی شفر” در بیشتر پروژه های خود از یک سبک خاص برا ساخت عنوان هایش استفاده می کند و آن چیزی نیست جز طنز که البته کمی به شخصیت تیم شفر نیز نزدیک است و جالب است بدانید که تیم شفر در صنعت بازیسازی به عنوان نویسنده بیشتر معروف است به خصوص در داستان سرایی عنوان هایی که در آن چاشنی طنز اضافه می کند . او متولد ۲۶ ژئیه ۱۹۵۷ است، تیم شفر یک طراح بازی های کامپیوتری است زمانی که ۱۰ سال در استودیو لوکاس آرت مشغول به کار بود، استودیو Double Fine Productions را در سال ۲۰۰۰ را تاسیس کرد. از بهترین عنوان های خاطره انگیز تیم شفر میتوان به  Grim Fandango و Monkey Island اشاره کرد که به سرعت به موفقیت خوبی رسید و سبک کلیک اشاره را به خوبی در صنعت بازی سازی جا انداخت و آخرین عنوان او Broken Age است که اکنون مشغول ساخت قسمت دوم آن است.

tim schafer

Tim Schafer

در این چند سال اخیر “کیک استارتر”  تبدیل به منبع خوبی برای توسعه دهنده های بازی ویدئویی شده است، کیک استارتر سایتی معروف ( تقریبا ۱۳ سال است که به فعالیت می پردازد ) در جهت کمک رسانی به توسعه دهندگان به خصوص فیلم سازها و بازی ساز های مستقل فعالیت می کند، که البته این سایت فقط از چند کشور پشتیبانی می کند و احتمالا یک ضعف به حساب می آید در نتیجه هم کمتر پروژه ای در کیک استارتر موفق می شود که به مرحله آخر برسد و تبدیل به پول شود.  ” تیم شفر” هم این موقعیت را خوب دانست و موفق شد با معرفی پروژه چدید خود یعنی “سن شکسته” ( آن را با رمز “Reds” صدا می زنند) در کیک استارتر مبلغی بیشتر از درخواست خود یعنی ۴۰۰,۰۰۰ دلار را از  طریق کمک مردمی به دست آورد البته این خیلی بعید است که کل این مبلغ را خرج این بازی کرده باشد.

double fine

Double Fine

بیشترین دلیلی که نگذاشت از تجربه این عنوان منصرف بشوم گرافیک چشم نواز آن است، عنوانی که رنگ های شاد بازی از جای جای آن فوران می کند، و همین خاص بودن سبک هنری “سن شکسته” است که این را کنار داستانی متفاوت زیبا تر می کند، انیمیشن ها خیلی خوب کار شده است که کمبودی در آن دیده نمی شود، روی جزئیات شخصیت ها به خوبی کار شده است، مدل های بازی واقعا با کیفیت هستند چرا که اگر دوربین بازی روی صورت شخصیت ها زوم کند هم با کیفیت مطلوبی روبرو هستیم. به اندازه ای گرافیک این بازی زیبا است که اگر هم علاقه ای به بازی کردن آن نداشته باشم میخواهم مدت ها به صفحه مانیتور خیره بشوم و از آن لذت ببرم !

کیفیت خوب شخصیت ها بازی

آیا میدانستید : سن شکسته، دو هفته زودتر برای حامیان کیک استارتر توسعه یافته است ؟

صدا گذاری ” سن شکسته” به خوبی طراحی شده است و همانطور که پیش تر اشاره شد طنز در بازی به خوبی وارد این عنوان شده است و تعامل خوبی با این سبک داشته است که اغلب با حرف هایی طنز آمیز و خنده دار روبرو هستیم، در بخش موسیقی این عنوان افراد زیادی با یکدیگر همکاری کردند بطوری که در این بخش از ساز های مختلفی که خودش شامل چندین نفر است تشکیل شده است و تم یک بازی فانتزی ماجرایی را به خوبی رعایت کرده اند.

جشن تولد کیه

جشن تولد کیه ؟؟

“سن شکسته” عنوانی شایسته تقدیر است، معما های جالب و اغلب متفاوت که تا کنون در جایی مشابه آن را ندیدم مگر عنوان های قبلی خود تیم شفر. قطعا گرافیک چشم نواز و سبک هنری این بازی است که آن را برتر از بازی های امثال خود کرده است.یقین دارم که همه بازیبازن به این عنوان علاقه مند نمی شوند و این بستگی به آشنایی و علاقه فرد با این نوع سبک بازی دارد.برای یک ماجراجویی جدید آماده اید؟

broken age 1

این نقد و بررسی با توجه به نسخه PC نوشته شده است

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تغییر سرنوشت | نقد و بررسی Broken Age Act I - گیمفا
تغییر سرنوشت | نقد و بررسی Broken Age Act I - گیمفا
تغییر سرنوشت | نقد و بررسی Broken Age Act I - گیمفا
تغییر سرنوشت | نقد و بررسی Broken Age Act I - گیمفا
تغییر سرنوشت | نقد و بررسی Broken Age Act I - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

تغییر سرنوشت | نقد و بررسی Broken Age Act I - گیمفا
تغییر سرنوشت | نقد و بررسی Broken Age Act I - گیمفا